دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۶ - Feb 26, 2007
نجات چهارباغ
مترو اصفهان تغيير مسير مي دهد
015459.jpg
گروه شهري:تعيين مرز و توازن ميان ضرورت هاي توسعه و حفظ هويت ملي و تاريخي و نيز حفظ سيماي طبيعي فضاهاي شهري از اولويت هاي برنامه ريزي در كشورهاي درحال توسعه به شمار مي رود .
شهرهاي قديمي ايران با هويت فرهنگي،تاريخي و مذهبي خاص خود همواره با انتخاب ميان ضرورت هاي توسعه يا ضرورت حفظ هويت پيش گفته مواجه اند.شهر اصفهان نمونه بسيار خوبي از اين ترديد و تعارض است.
بلند مرتبه سازي در برابر حفظ حريم ميدان تاريخي نقش جهان و ساخت مترو در برابر حفظ خيابان زيباي چهارباغ ،دومثال از اين دست است.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان گفت: با منتفي شدن مسير عبور مترو اصفهان از چهار باغ، تعيين مسير مترو از دو گزينه " باغ گلدسته" و"شمس آبادي" به عهده شوراي عالي حمل و نقل و ترافيك كشور گذاشته شده است.
سعيد بكتاش در جلسه " هم انديشي با كارشناسان و متخصصين سازمان نظام مهندسي و تشكلهاي غيردولتي اصفهان" افزود: پرونده مترو چند سالي بود به دليل نبودن زبان مشترك بين مسئولين و صاحبان انديشه به مباحث غيرتخصصي تبديل شده بود.
وي اضافه كرد: مطالعاتي كه از سوي كارشناسان و متخصصين صورت گرفت نشان داد مسير مترو از چهار باغ عباسي به بافت تاريخي چهار باغ عباسي لطمه وارد خواهد كرد. وي با اشاره به اينكه سازمان نظام مهندسي به عنوان سازمان غير انتفاعي مرجع مناسب و رسمي براي قضاوت فني و داوري بود ،افزود: ميراث فرهنگي ، مطالعات انجام گرفته توسط قطار شهري را تحليل نموده و با جمع بندي گزينه هاي مختلف در حوزه هاي مطروحه توسط تيم كارشناسي و با نظارت فني و مديريتي سازمان نظام مهندسي اعلام نظر كرده است.

در آستانه سفرهاي نوروزي صورت مي گيرد
معاينه فني رايگان خودروها در مراكز 6 گانه شهر تهران
گروه شهري: در آستانه فرارسيدن تعطيلات سال نو و شروع سفرهاي نوروزي كارشناسان بر ضرورت انجام معاينات فني و اطمينان از ايمني خودروها پيش از اقدام به سفرهاي برون شهري تاكيد كردند.
در همين باره مراكز۶ گانه معاينه فني خودروي شهرداري تهران آمادگي خود را به منظور خدمات رساني به شهروندان اعلام كرد.به گفته محمد رضا اميري صفت مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران مراكز معاينه فني خودرو در روزهاي معمول از ساعت 5/7 صبح تا 16، پنج شنبه ها تا ساعت 12 و فقط مركز فني بيهقي در روزهاي جمعه آماده خدمات رساني به شهروندان تهراني است.
اين درحالي است كه ساعات كار مراكز معاينه فني خودرو در ايام نوروز درصورت مواجهه با افزايش مراجعات مردمي افزايش خواهد يافت.وي با اشاره به اين كه داشتن برگه و برچسب معاينه فني براي خودروها الزامي است گفت: نيروي انتظامي در ايام نوروز نسبت به خودروهاي فاقد برگه معاينه فني سختگيري بيشتري اعمال خواهد كرد.
مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران با تأكيد بر اين كه شهروندان همچنين مي توانند براي استفاده از خدمات معاينه فني در تهران وقت قبلي بگيرند گفت: شماره تلفن گوياي 44824471 آماده پاسخگويي به شهروندان در اين باره است.وي با اشاره به اين كه معاينه فني خودروها از سال 79 در تهران آغاز شده است، گفت: خوشبختانه روز به روز بر تعداد مراجعات براي معاينه فني خودرو اضافه مي شود به طوريكه بر اساس آمارهاي موجود از ابتداي سال 85تا كنون۵۷۰ هزار مراجعه به مراكز معاينه فني صورت گرفته كه اين رقم نسبت به سال گذشته حدود 40 درصد افزايش يافته است.
اميري صفت با بيان اين كه 55 درصد خودروها در مرحله اول و 47 درصد از خودروها در مرحله دوم مراجعه موفق به دريافت معاينه فني مي شوند، اظهار داشت: در مجموع 97درصد خودروها توانايي گرفتن معاينه فني را دارند و تنها 3درصد در اين تستها رد مي شوند.
به گفته وي 34 درصد خودروها به علت ميزان بالاي گازهاي آلاينده، 20 درصد عيوب ظاهري، 10 درصد ميزان نبودن فرمان، 10 درصد نقص در سيستم ترمز و 4 درصد در كمك فنر موفق به دريافت معاينه فني نمي شوند.
اميري صفت ازبرنامه ژهاي ستاد مركزي براي استفاده از سرمايه ژگذاري ژهاي خصوصي جهت احداث مراكز معاينه فني سخن گفت و افزود: براساس برنامه چهارم موظف هستيم كه تعداد خطوط معاينه فني را از 26 خط موجود به 80خط برسانيم كه اين مهم با استفاده از سرمايه ژگذاري بخش خصوصي ايجاد خواهد شد. به گفته وي تعداد اندكي از سرمايه ژگذاران براي احداث مراكز معاينه فني اعلام آمادگي كرده ژاند كه اين امر به دليل نوپايي اين صنعت در تهران و ميزان كم تعرفه ژهاي دريافتي است.
رئيس ستاد مركزي معاينه فني خودروها در جمع خبرنگاران با اشاره به اين كه آ لودگي هوا در تهران بحث جدي است، گفت: طرح جامع كاهش آلودگي در برنامه سوم 7 محور و در برنامه چهارم 8 محور دارد، در طرح كاهش آلودگي هواي تهران بحث معاينه فني خودرو يكي از محورهاي اصلي محسوب مي شود و امروزه جزء سياست هاي اصلي كلانشهرهاي دنيا است
اميري صفت با اشاره به اجراي طرح كنترل آلاينده تاكسي ها در تهران گفت: تاكنون در اين طرح 12 هزار و 700 تاكسي از اواسط آذر  به مراكز معاينه فني خودرو مراجعه كرده اند.

فارس، آماده پذيرش 4 ميليون گردشگر نوروزي
شيراز خبرنگار همشهري: مسئولان گردشگري استان فارس اعلام كردند كه امسال آماده پذيرايي از 4 ميليون مسافر نوروزي هستند كه اين رقم نسبت به آمار نوروز گذشته 300 هزار نفر رشد نشان مي دهد.بنا بر اين گزارش، ستادهاي تسهيلات نوروزي از مدت ها قبل در استان فارس خود را آماده ساماندهي و خدمات رساني به مسافران تعطيلات نوروز كرده اند.ساماندهي شبكه هاي راه و محورهاي ارتباطي با استان فارس و راهسازي و اجراي طرح پيش فروش بليت هاي نوروزي كه از اول اسفند آغاز شده، از آن جمله است.قرار است شركت هاي حمل ونقل شيراز نيز پرسنل خود را تا 5/1 برابر از 15 اسفند تا 15 فروردين ماه افزايش دهند.هرچند، سال گذشته حجم ورودي مسافران نوروزي به استان فارس در ايام نوروز، كيلومترها صف خودرو در بين محورهاي ارتباطي ايجاد كرد، اما اميد است امسال با اطلاع رساني و برنامه ريزي دقيق تر، اين استان موفق به تأمين حقوق مسافران خود باشد.

در صورت تصويب شوراي عالي ترافيك، در سال آينده اجرا مي شود
افزايش محدوده طرح ترافيك و ممنوعيت
تردد خودروهاي تك سرنشين
015507.jpg
سما: مديرعامل سازمان حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران از بررسي كارشناسي محدوديت هاي جديد ترافيكي قابل اجرا در سال 86 براي ارسال به شوراي عالي ترافيك به منظور تصويب نهايي خبر داد و گفت: در صورت تصويب شوراي عالي ترافيك اين طرحها به عنوان راهكارهاي جديد براي بهبود وضعيت ترافيك پايتخت از سال آينده به اجرا گذاشته خواهد شد.
محمود صفارزاده با اشاره به طرحها و محدوديت هاي جديد ترافيكي كه از سوي تيم كارشناسي سازمان حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران به عنوان راهكارهاي پيشنهادي جديد براي كنترل و بهبود وضعيت ترافيك كلان شهر تهران براي اجرا در سال آينده هم اكنون در حال طي مراحل مطالعات كارشناسي خود براي ارسال به شوراي عالي ترافيك است، گفت: افزايش محدوده طرح ترافيك در پايتخت و ادغام محدوده زوج و فرد و محدوده طرح ترافيك از جمله طرح هاي ترافيكي پيشنهادي است كه هم اكنون توسط تيم كارشناسي ويژه سازمان حمل ونقل و ترافيك مراحل مطالعاتي خود را طي مي كند. وي ممنوعيت تردد خودروهاي تك سرنشين را يكي از مهمترين طرح هاي ترافيكي در دست مطالعه اين سازمان برشمرد و افزود: ممنوعيت تردد خودروهاي فرسوده در پايتخت، ممنوعيت تردد خودروهاي فاقد برگه معاينه فني و ممنوعيت تردد خودروهاي با آلايندگي بالا از ديگر طرح هاي ترافيكي در دست مطالعه سازمان حمل و نقل و ترافيك است.
صفارزاده تصريح كرد: در صورتي كه بتوانيم ظرف هفته هاي آينده به نظر و اجماع كلي در زمينه طرح هاي پيشنهادي مذكور برسيم اميدواريم تا قبل از پايان سال پيشنهادهاي جديد حوزه ترافيك شهرداري تهران به عنوان طرح هاي پيشنهادي قابل اجرا براي بهبود وضعيت ترافيك كلان شهر تهران براي بررسي و تصويب نهايي به شوراي عالي ترافيك ارسال شود.

نگاه
015504.jpg
رسول آذرگون

كرمانشاه صاحب هنرستان صنايع دستي مي شود
كرمانشاه خبرنگار همشهري: براساس تفاهم نامه منعقدشده بين سازمان آموزش و پرورش و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كرمانشاه، نخستين هنرستان صنايع دستي ايران در كرمانشاه سال آينده به بهره برداري مي رسد.معاون صنايع دستي ميراث فرهنگي كرمانشاه با اعلام اين خبر افزود: سازمان آموزش و پرورش طبق دستورالعملي كه دارد، هنرستان را جايگزين دبيرستان رشته هاي نظري مي كند. به گفته نصرت الله سپهر اين هنرستان در شهرستان هاي كنگاور و صحنه راه اندازي خواهد شد. وي افزود: در اين هنرستان، هنرجويان در رشته هاي تذهيب و نقاشي ايراني در واحد صنايع دستي، رشته  مرمت آثار و ابنيه تاريخي در واحد ميراث فرهنگي و رشته هاي مديريت غذا و اقامت آموزش مي بينند.

نخستين مركز مكانيزه
نقل و انتقال ملكي در تبريز
تبريز- خبرنگار همشهري: اولين مركز مكانيزه نقل و انتقال قطعي املاك تبريز به بهره برداري رسيد. با بهره برداري از اين مركز، هرگونه نقل و انتقال املاك و دارايي هاي غيرمنقول موديان در شهرهاي تبريز، سردرود و باسمج در كوتاه ترين زمان ممكن انجام مي شود. در سيستم جديد احتمال هرگونه تخلف به حداقل كاهش مي يابد و از بهترين شيوه امور اداري براي تكريم ارباب رجوع استفاده مي شود.

انتقاد معاون شهردار از روند رسيدگي
به زباله هاي بيمارستاني
گروه شهري معاون خدمات شهري شهرداري تهران از روند رسيدگي به وضعيت زباله هاي بيمارستاني ابراز نارضايتي كرد. مسعود كرباسيان در همايش دوسالانه انجمن متخصصان محيط زيست ايران گفت: انواع آلودگي ها در كلان شهرها وجود دارد كه يكي از آنها توليد 7 هزار و 700 تن زباله در روز و تأثير آن در كلان شهري مانند تهران است.
معاون خدمات شهري شهرداري تهران از وضعيت رسيدگي به زباله هاي بيمارستاني ابراز نارضايتي كرد و افزود: در حال حاضر با 6 هزار واحد درماني در شهر تهران، روزانه 70 تن زباله بيمارستاني جمع آوري مي شود كه بايد به صورت بهداشتي دفن شود و همه ارگان هاي ذيربط بايد همكاري كرده و اين مشكل را به كمك هم به سرانجام برسانند.
تكليف زباله هاي بيمارستاني مشخص شد
از سوي ديگر رئيس سازمان حفاظت محيط زيست از تعيين تكليف نهايي زباله هاي بيمارستاني و عفوني در كشور خبر داد.
فاطمه واعظ جوادي درباره تصميم گيري نهايي براي روش امحاي زباله هاي بيمارستاني گفت: جلسه نهايي را با وزارت بهداشت برگزار كرده ايم كه قرار شد روش تلفيقي را براي امحاي زباله هاي بيمارستاني استفاده كنيم.
وي در توضيح روش تلفيقي افزود: يعني به تناسب جمعيت شهرها و روستاها هم سيستم اتوكلاو (بي خطرسازي زباله)  و هم زباله سوز مركزي را داشته باشيم چون مديريت شهر بزرگي مثل تهران با داشتن بيمارستانهاي بسيار با روستايي كه در آن هيچ عمل جراحي صورت نمي گيرد و زباله هاي عفوني چنداني ندارد، متفاوت است.
وي گفت: با تشكيل كارگروه مشتركي بين سازمان محيط زيست و وزارت بهداشت تا پايان سال براي هر يك از استان هاي كشور دستورالعمل خاص براي روش امحاي زباله هاي بيمارستاني صادر مي شود.
مديريت علمي در پسماندها
از سوي ديگر مشاور شهرداري در امور محيط زيست در ششمين همايش دوسالانه انجمن محيط زيست ايران گفت: شهرداري درصدد مديريت علمي در پسماند هاي شهري است. اما براي عملي شدن اين روند نياز به زيرساخت هاي مهمي است كه حمايت قانوني از اين جمله اند.
حيدرزاده با اشاره به پژوهش هاي انجام گرفته گفت: شهرداري مصمم است مديريت علمي را در پسماندهاي شهري به اجرا درآورد اما بايد وظيفه دستگاه هاي مربوطه مانند وزارت بهداشت و آموزش پزشكي، سازمان محيط زيست تعيين شود.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
داخلي
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |