دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۶ - Feb 26, 2007
محل دائمي نمايشگاه ها ديگر پذيراي يار مهربان نيست
مصلاي تهران، ميزبان بيستمين نمايشگاه بين المللي كتاب
015414.jpg
گروه ادب و هنر- بيستمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران در محل شركت سهامي نمايشگاه ها و مصلاي بزرگ تهران برگزار و ثبت نام ناشران بخش داخلي از تاريخ دوازدهم اسفند آغاز مي شود . در همين حال اعلام شده است كه به منظور تسهيل دسترسي مخاطبان به كتاب ارزان، در صورتي كه ناشران داخلي كتاب هاي خود را با تخفيف بيش از 10 درصد مصوب دوره هاي گذشته عرضه كنند به ازاي هر 10 درصد تخفيف اضافي مي توانند از 30 درصد تخفيف در هزينه هاي ثبت نام برخوردار شوند. ثبت نام ناشران بخش داخلي اين نمايشگاه از 12 تا 22 اسفندماه در مؤسسه نمايشگاه هاي فرهنگي صورت مي گيرد.
به گزارش روابط عمومي معاونت امور فرهنگي با توجه به توسعه صنعت نشر و كمبود فضاي نمايشگاهي مناسب در مكان شركت سهامي نمايشگاه هاي بين المللي و براساس ارزيابي هاي متعدد توسط ستاد برگزاري بيستمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران در خصوص مكان هايي كه امكان برگزاري نمايشگاه بين المللي كتاب تهران در آنها وجود دارد، مقرر شد بيستمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران در محل شركت سهامي نمايشگاه ها و مصلاي بزرگ تهران برگزار شود.
بر اساس مصوبات دهمين نشست شوراي سياست گذاري بيستمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران مقرر شد ثبت نام ناشران بخش داخلي بيستمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران از تاريخ دوازدهم اسفند تا بيست و دوم اسفندماه توسط مؤسسه نمايشگاه هاي فرهنگي صورت گيرد. ضمن آنكه ثبت نام ناشران بخش خارجي نمايشگاه مدتي است كه آغاز شده و روبه اتمام است. بنابراين گزارش با توجه به تأكيدات رياست جمهوري اسلامي ايران مبني بر حمايت از ناشران داخلي و در راستاي سياست هاي جديد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در سال 86، به منظور تسهيل دسترسي مخاطبان به كتاب ارزان، در صورتي كه ناشران داخلي كتاب هاي خود را با تخفيف بيش از ده درصد مصوب دوره هاي گذشته عرضه كنند به ازاي هر ده درصد تخفيف اضافي مي توانند از 30 درصد تخفيف در هزينه هاي ثبت نام برخوردار شوند. به اين ترتيب چنانچه ناشري كتاب هاي خود را با چهل درصد تخفيف عرضه كند. فقط ده درصد هزينه هاي نمايشگاهي را پرداخت خواهد كرد. هزينه مزبور توسط معاونت امور فرهنگي وزارت ارشاد اسلامي پرداخت خواهد شد. البته تصميم مذكور شامل ناشران كمك آموزشي نخواهد شد.
محسن پرويز ،معاون امور فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كمتر از يك هفته قبل اعلام كرده بود مكان برگزاري نمايشگاه بين المللي تهران در سال 1386 هنوز مشخص نشده و اين يكي از مشكلاتي است كه مانع از انجام برنامه ريزي هاي لازم به منظور افزايش سطح كيفي آن مي شود.
همچنين وي گفته بود ثابت ماندن مكان برگزاري نمايشگاه بين المللي كتاب باعث ثبت اين رويداد در تقويم بين المللي نمايشگاه ها شده و ناشران جهان مي توانند براي حضور در آن برنامه ريزي كنند.
اما وي ديروز در گفت وگو با ايسنا با بيان اين كه اقدامات انجام شده در سال هاي اخير براي فراهم آوردن مكان مناسب و ثابت به منظور برپايي نمايشگاه بين المللي كتاب تهران به نتيجه نرسيده است، گفت: ما براي برگزاري نمايشگاه هاي كتاب در سراسر ايران ميهمان هستيم و ميزبان ها هم كساني هستند كه گاهي همكاري خوبي با ما مي كنند و گاهي هم در اين باره توجيه نيستند. در طي اين سال ها هم اتفاق خاصي نيفتاده و ما همچنان ميهمان هستيم.
پرويز در پاسخ به اين سؤال كه چه زماني نمايشگاه بين المللي كتاب تهران داراي يك مكان ثابت و به اصطلاح صاحب خانه مي شود، گفت: معلوم نيست.سال گذشته هم رئيس جمهوري در اين باره توضيحي دادند، با اين حال از اين فرصت و از اين امكان به خوبي استفاده نشد.
معاون امور فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به اين كه فضاي نمايشگاه هاي دائمي تهران براي فعاليت هاي اقتصادي تعريف شده است، گفت: اين فضا خيلي با اهداف نمايشگاه بين المللي كتاب منطبق نيست، طبيعي است مسئولان آن نتوانند همكاري و هماهنگي كافي با ما داشته باشند و زماني كه امكانات كافي در اختيار ما نباشد، برنامه ريزي و اجراي مطلوب برنامه ها هم مشكل مي شود.

جشنواره هنري طلاب در قم
قم- خبرنگار همشهري: نخستين جشنواره هنر آسماني ويژه طلاب هنرمند سراسر كشور در قم برگزار مي شود.
رئيس حوزه هنري استان قم با بيان اين مطلب گفت: جشنواره در چهار رشته هنرهاي تجسمي، تصويري، ادبيات و پژوهش و يك رشته ويژه با موضوع پيامبر اعظم(ص) از 10 اسفند آغاز مي شود. فرجي با اشاره به ارسال يك هزار و 81 اثر هنري از 19 استان كشور به جشنواره اظهار داشت: آثار توانمند و خوبي از سوي طلاب هنرمند بويژه خواهران به دبيرخانه جشنواره رسيده است.

يك هفته با سينما
طرح مناقشه برانگيز
انجمن سينماداران
گروه ادب و هنر- سينما در هفته اي كه گذشت تحت تأثير درخواست انجمن سينماداران قرار داشت.
انجمن سينماداران خواستار افزايش 10 درصدي سهم سينمادار از فروش فيلم ها شده و اين را اقدامي براي جلوگيري از تعطيلي سالن هاي سينما دانسته است. همان طور كه پيش بيني مي شد طرح سينماداران با واكنش هاي گسترده تهيه كنندگان سينما روبه رو شد. تهيه كنندگان سينما كه در يك سال اخير دائماً در حال جبهه بندي عليه يكديگر بوده اند و هم اكنون در سه تشكل صنفي انشعاب كرده اند، در مقابل طرح سينماداران اتحادي استراتژيك را از خود نشان دادند. اين گونه بود كه حرف هاي حسين فرح بخش از جناح اتحاديه تهيه كنندگان با مواضع منوچهر محمدي از جناح كانون تهيه كنندگان فيلم ايران، كاملاً همسان بود. تهيه كنندگان سينما معتقدند اگر سهم صاحب فيلم 10 درصد كاهش يابد، عملاً بخش خصوصي امكان توليد فيلم را از دست خواهد داد و اگر سينمادار در شرايط فعلي متضرر شده، اين ضرر بايد توسط دولت جبران شود، نه اين كه سهم صاحب فيلم كاهش يابد.
در شرايطي كه بسياري از صاحب نظران، طرح انجمن سينماداران را غيرقابل اجرا مي دانند، گويا اكران نوروزي هم تحت الشعاع اين طرح قرار گرفته و هنوز قرارداد فيلم هاي نوروزي با سينماداران به امضا نرسيده است.
با اين همه خبرگزاري ها به نقل از منبعي آگاه از قطعي شدن اكران فيلم هاي اخراجي ها ، ميهمان ، خون بازي و شب بخير فرمانده خبر داده اند.
سينما در حالي در تدارك اكران نوروزي است كه پس لرزه هاي جشنواره فجر همچنان ادامه دارد. بعد از عقب نشيني آشكار يكي دو نفر از معترضان به داوري هاي جشنواره كه در واكنش به اعتراض هاي محافل غيرسينمايي صورت گرفت، 4 نماينده مجلس شوراي اسلامي با ارسال نامه اي به وزير ارشاد خواستار رسيدگي به امور داوري  جشنواره  شدند. واكنش اين نمايندگان مصادف شد با نامه سرگشاده شديداللحن مشاور هنري رئيس جمهور. شمقدري در اين نامه با زيرسؤال بردن عملكرد معاونت سينمايي در جشنواره فجر، مديريت سينما را به ناهوشياري و بدسليقگي متهم كرد؛ نامه اي كه البته با سكوت مديران سينما مواجه شد.

۹ نمايش به تئاتر شهر مي آيند
گروه ادب و هنر- 9 نمايش از اين هفته هر روز در تالارهاي مختلف مجموعه تئاتر شهر به روي صحنه مي ژروند.
به گزارش واحد اطلاع رساني مجموعه تئاتر شهر در اين هفته نمايش بدرود امپراطور علي پويان ساعت 19:30 در تالار اصلي به روي صحنه مي ژرود. در تالار چهار سو نيز از اين هفته نمايش همسايه آقا نوشته و كار حسين كياني ساعت 19 به روي صحنه مي ژرود. در تالار قشقايي هم نمايش شب نشيني باشكوه آقاجون نوشته و كار حسين فرخي ساعت 18 به اجرا در مي ژآيد، در همين تالار نمايش منظومه مور بي ملكه نوشته و كار ناصح كامكاري ساعت 19:30 پذيراي علاقمندان تئاتر است. در تالار سايه هم نمايش حياط خلوت ، نوشته و كار چيستا يثربي ساعت 18 پذيراي علاقمندان به تئاتر است ضمن اين كه در همين تالار نور زمستاني نوشته و كار سعيد شاپوري ساعت 20 به روي صحنه خواهد رفت. در كارگاه نمايش هم نمايش زخمه بر رمل نوشته و كار  ژآتيلا پسياني ساعت 20 به روي صحنه خواهد رفت. نمايش روز به خير آقاي وزير نوشته حميدرضا نعيمي و كارگرداني محسن ابراهيمي ساعت 18 در تالار نو به روي صحنه خواهد رفت. در همين تالار هم نمايش عيد پاك نوشته آگوست استريندبرگ به كارگرداني حسن باستاني ساعت 19:45 ميزبان دوستداران تئاتر است.

پايان فيلمبرداري زن دوم
015417.jpg
گروه ادب و هنر- فيلمبرداري زن دوم تازه ترين فيلم سيروس الوند امروز در شيراز به پايان مي رسد.
الوند آخرين نماهاي زن دوم را در شاهچراغ و حافظيه فيلمبرداري خواهد كرد تا كار بعد از 70 روز به انتها برسد.
در زن دوم كه نوزدهمين ساخته سيروس الوند است محمدرضا فروتن، نيكي كريمي، سحر زكريا، آناهيتا نعمتي، زهرا داودنژاد، مهتاج نجومي و امير آقايي حضور دارند.
اين فيلم كه مضموني عاشقانه دارد ابتدا قرار بود توسط احمد اميني مقابل دوربين برود، منتها در نهايت سيروس الوند آن را كارگرداني كرد. فيلمنامه زن دوم توسط فرشته طائرپور و مينو كريم زاده و براساس داستاني از كريم زاده به نگارش درآمده است.
در خلاصه داستان فيلم چنين آمده است: زندگي عاشقانه مهتاب با رسيدن خبري به بحران كشيده مي شود، آدم هايي از گذشته فراموش شده هر كدام پا به ماجرا مي گذارند كه هر يك تعريفي متفاوت از عشق و حق را با خود آورده اند. حادثه بر همه چيز سايه مي افكند. بهرام و مهتاب در موقعيت انتخابي دشوار قرار مي گيرند، انتخاب ميان خود و ديگري، عشق و خودخواهي، خواستن، نخواستن... الوند در همان روزهاي اول آغاز فيلمبرداري اعلام كرد: ترجيح مي دهم در 55 سالگي بيشتر با دلم فيلم بسازم تا عقلم.
پس از شكست تجاري برگ برنده و رستگاري در 20/8 ، الوند كوشيد تا به سينماي مخاطب محور بازگردد. حاصل اين بازگشت كارگرداني فيلم تله   بود كه تاكنون بيش از۴۷۰ ميليون تومان فروخته و به نظر مي رسد كه زن دوم هم به اميد دستيابي به گيشه اي پررونق ساخته شده است. تهيه كنندگي زن دوم   را فرشته طائرپور برعهده دارد.

جشنواره موسيقي آواي باستاني برگزار مي شود
گروه ادب و هنر- جشنواره موسيقي آواي باستاني با حضور هنرمندان موسيقي مقامي ، از 21تا 24 فروردين در كرمانشاه برگزار مي شود.
اين جشنواره با حضور هنرمنداني از استان هاي كرمانشاه، لرستان، كردستان، همدان و ايلام با محوريت هوره خواني كه از آوازهاي باستاني منطقه غرب كشور است در بخش هاي اصلي، پژوهشي و نمايش كتاب و جنبي برگزار مي شود.
بخش جنبي اين جشنواره به مسابقه اختصاص دارد كه در آن هنرمندان به صورت گروه نوازي، تكنوازي و تك خواني در حوزه هاي آواز و سازهاي تنبور، دف، سرنا، دهل، ديوان، نرمه ناي، شمشال، دوزله، كمانچه محلي، دايره، آوازهاي محلي، سياه چمانه و مولودي خواني به رقابت مي پردازند.
بنابراين گزارش در بخش جنبي جشنواره نيز تعدادي از هنرمندان برجسته اين استان ها به اجراي موسيقي مقامي منطقه خود مي پردازند.
بخش پژوهشي و نمايش كتاب نيز از بخش هاي ديگر اين جشنواره است كه در كنار بخش اجرايي برپا مي شود. در اين جشنواره از پيشكسوتان موسيقي مقامي غرب ايران تجليل مي شود.

اخبار كوتاه
بدترين هاي سينماي آمريكا: مراسم انتخاب بدترين هاي سال 2006 سينماي آمريكا در لس آنجلس برگزار شد و فيلم غريزه اصلي 2 تمشك طلايي بدترين فيلم را از آن خود كرد. اين فيلم همچنين تمشك طلايي بدترين بازيگر نقش اول زن را براي شارون استون به همراه آورد. غريزه اصلي 2 همچنين در بخش فيلمنامه  و فيلم دنباله  دار نيز بدترين اثر شناخته شد. در رده دوم بدترين فيلم آمريكا، فيلم كمدي مرد كوچك  به كارگرداني برادران وايانز قرار دارد كه سه جايزه تمشك طلايي از جمله بدترين بازيگر نقش اول مرد را براي مارلسون وايانزبه همراه آورد. همچنين كارمن الكترا براي فيلم Date movie جايزه بدترين بازيگر نقش مكمل زن را بدست آورد.
افتتاح خانه موزه دكتر شريعتي : خانه موزه دكتر علي شريعتي امروز با حضور رئيس شوراي اسلامي شهر تهران افتتاح مي شود. منزل دكتر شريعتي به عنوان خانه موزه با هدف حفظ آثار اين انديشمند و جامعه شناس مبارز و آشنايي با افكار وي به همت معاونت هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران افتتاح مي شود. در اين خانه موزه آثار دكتر علي شريعتي شامل كتب و آثار وي براي آشنايي عموم با شخصيت وي فراهم آمده است.
بررسي موسيقي ايران در راديو: برنامه چهار مضراب راديو فرهنگ فردا با حضور فريدون حافظي آهنگساز و نوازنده تار، موسيقي در راديو را مورد بررسي قرار مي دهد. رضا مهدوي ،رئيس مركز موسيقي حوزه هنري و سردبير برنامه  چهار مضراب و برنامه نيستان، هر هفته دوشنبه ها با يكي از بزرگان موسيقي كشور درباره آسيب شناسي موسيقي ايران به طور زنده گفت وگو مي كند.
سمفوني پيامبر اعظم ص در جشنواره ترنم: سمفوني پيامبر اعظم ساخته شاهين فرهت روز گذشته در اختتاميه جشنواره ترنم رحمت نواخته شد. اين سمفوني كه در پي نامگذاري سال جاري به نام پربركت حضرت
خاتم الانبياء محمد مصطفي به سفارش مركز موسيقي و سرود صدا و سيما ساخته شده است، در اختتاميه جشنواره ترنم رحمت توسط اركسترسمفونيك صدا و سيما به رهبري محمد بيلگري پور و با صداي علي تفرشي در جشنواره ترنم رحمت در سالن كوثر صدا و سيما اجرا شد.
آغاز تدوين حس پنهان: با به نيمه رسيدن فيلمبرداري حس پنهان مرتضي رزاق كريمي در منزلي مسكوني در خيابان ديباجي، عباس گنجوي تدوين فيلم را به تازگي آغاز كرده است. حس پنهان نخستين ساخته بلند سينمايي مرتضي رزاق كريمي بعد از سال ها فعاليت در زمينه توليد آثار مستند و نيمه بلند است. اين فيلم اثري اجتماعي راجع به غفلت در زمانه ماست. امير و سيمين زوجي جوان در بحراني ناخواسته گرفتار شده اند. آيا تقدير برگ تازه اي در زندگي آنها مي گشايد؟محمدرضا فروتن، مهتاب كرامتي، آتيلا پسياني، شهره سلطاني و نيوشا ضيغمي بازيگران اصلي اين فيلم هستند. فريدون فرهودي و مصطفي رزاق كريمي نويسندگان فيلمنامه، حس پنهان هستند.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |