دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۶ - Feb 26, 2007
ساماندهي جشن هاي ملي آخر سال ضروري است
015432.jpg
گروه اجتماعي- نهادهاي فرهنگي، اجتماعي، انتظامي و قضايي بر ساماندهي جشن هاي ملي آخر سال به ويژه چهارشنبه سوري تأكيد كردند.
بنا بر اين گزارش، اين نهادها ضمن تأكيد بر در پيش گرفتن رويكردي فرهنگي در اين مناسبت ها،دستگاه  هاي مختلف را از برخورد سلبي و نفي پرهيز دادند.
در همين زمينه مديركل دفتر پيشگيري از آسيب ژهاي اجتماعي آموزش و پرورش گفت: برخورد با پديده چهارشنبه آخر سال نيازمند رويكردي فرهنگي است و قطعاً نمي ژتوان با برخورد قهري و پليسي جوانان و دانش ژآموزان را مهار كرد.محسن فريدي، در گفت وگو با ايلنا، افزود: امسال در خصوص پيشگيري از حوادث چهارشنبه آخر سال بخشنامه ژاي تهيه و به مدارس ارسال شده است كه در اين بخشنامه به هماهنگي آموزش و پرورش با نهادهاي فرهنگي تأكيد شده است.
وي با اشاره به اين كه در مدارس بايد با دانش ژآموزان برخوردهاي مناسب و فرهنگي صورت گيرد، خاطرنشان كرد: رؤساي آموزش و پرورش، مديران مناطق و مديران مدارس كشور موظف هستند دانش ژآموزان را كنترل و هدايت كنند. فريدي افزود: از همه مدارس خواسته ژايم كه در چهارشنبه آخر سال با انجام فعاليت ژهاي جايگزين مانند مسابقات ورزشي، جشنواره ژها و ... زمينه تخليه انرژي دانش ژآموزان را فراهم كنند.
مديركل دفتر پيشگيري از آسيب ژهاي اجتماعي آموزش و پرورش، در خصوص بازرسي كيف دانش ژآموزان به بهانه جمع ژآوري مواد محترقه خاطرنشان كرد: ما پليس نيستيم كه دانش ژآموزان را از گيت رد كنيم، بلكه بايد به نوعي در مدارس فرهنگ ژسازي شود كه دانش ژآموزان نسبت به حفظ اموال مدرسه تلاش كرده و مدرسه را خانه خود بدانند. وي در پايان گفت: برخورد با دانش ژآموزان بايد فرهنگي و مبتني بر اصول تربيتي باشد، زيرا اين ژگونه برخوردهاي انضباطي خشن نتيجه ژبخش نيست. از سوي ديگر يك جامعه شناس معتقد است:جشن هاي ملي ايران پس از هزاران سال ، از صافي اعتقادات مردم گذشته و آن دسته از جشن هايي كه مانند نوروز و چهارشنبه سوري باقي مانده است، در برابر اعتقادات مردم مشكلي نداشته اند.
دكتر حسين ايماني ، جامعه شناس، درگفت و گو با مهر گفت: اين قبيل آيين ها ، ايراني ها را به هم پيوند مي دهد و اگر مراقب نباشيم جشن هاي غربي مانند ولنتناين جايگزين جشن ها و آيين هاي باستاني ايراني مي شود.
ايماني ؛ درگيري دستگاه بوروكراسي با يك سنت ريشه دار در جامعه را باعث برخي ناهنجاري ها در برگزاري اين مراسم دانست و تأكيد كرد: آييني كه همواره در ايران به صورت خانوادگي برگزار مي شده است و فرصتي براي تعاملات اجتماعي بوده است به صحنه تقابل با دستگاه بوروكراسي تبديل شده است و جنبه هاي خوب اين آيين تحت شعاع حركت هاي هيجاني قرار مي گيرد.
اين استاد جامعه شناسي دانشگاه تهران با تأكيد بر اينكه بايد به سنت هايي كه براي جامعه كاركرد دارند احترام گذاشته شود، افزود: بايد در كنترل اين مراسم به خانواده ها اعتماد كرد و از آنان كمك گرفت و همچنين مديريت شهري بايد وارد عمل شود و شبي را كه همه مي خواهند تفريح كنند به رسميت بشناسد. وي با اعتقاد بر اينكه مي توان برنامه هاي اين شب را با مشاركت جوانان و نهادهاي مردمي به صورت ايمن برگزار كرد ،گفت: ايجاد فضاهاي مشخص و در اختيار قرار دادن اقلام استاندارد و به رسميت شناختن حق تفريح و شادي براي مردم مي تواند از بروز بسياري از آسيب ها جلوگيري كند. دادستاني و پليس نيز هفته گذشته ضمن تاكيد بر ساماندهي مراسم چهارشنبه آخر سال خواستار تعيين مكان هايي براي برگزاري جشن مردم به دور از آسيب هاي اجتماعي شدند.

مجازات اعدام براي تهيه و توزيع كنندگان
سي دي هاي مستهجن
ايسنا: عضو كميسيون اجتماعي مجلس با اعلام اين كه طرح تشديد مجازات تهيه و پخش كنندگان سي دي هاي مستهجن ، به تاييد شوراي نگهبان رسيد، گفت: طرح فوق جهت اجرا به قوه قضائيه ابلاغ شده است.
موسي الرضا ثروتي افزود: چندي پيش مقرر شد تا كميسيوني براي بررسي موضوع از نظر قانوني تشكيل شود كه در نهايت با همكاري كميسيون قضايي طرحي مبني بر تشديد مجازات تهيه كنندگان و توزيع كنندگان سي دي هاي مستهجن و ورود به حريم خصوصي اشخاص حتي تا مرحله اعدام، تهيه و در كميسيون اجتماعي مجلس به تصويب رسيد.

رئيس مركز امور زنان و خانواده:
هيچ كس به برخورد فيزيكي با بدحجاب اعتقاد ندارد
گروه اجتماعي - هيچ كس در نظام جمهوري اسلامي به برخورد فيزيكي با بدحجاب مقلد و ناآگاه اعتقاد ندارد.
زهره طبيب زاده نوري، رئيس مركز امور زنان و خانواده ضمن اعلام اين مطلب افزود: زيربناي فكري و روش تفكر افراد جامعه در ظاهر و پوشش آنها تأثيرگذار است و پوشش به نوعي نشانگر شخصيت و اعتقاد فرد و جامعه محسوب مي شود. به گزارش پايگاه اطلاع رساني مركز امور زنان و خانواده، وي تصريح كرد: در بحث پوشش، فرهنگ سازي صحيح و زيربنايي براي كل افراد جامعه از اهميت خاصي برخوردار است و چنانچه جامعه اي به سلامت فكري خود معتقد باشد، بايد سرمايه گذاري درخور و شايسته در اين زمينه انجام دهد.
طبيب زاده در ادامه با بيان اين كه بهتر است ما نيز مانند آنچه در اسلام وجود دارد، حدود دقيق حجاب را براي افراد مشخص كنيم، گفت: انتخاب نوع و طرح پوشش، چنانچه با اصول مغاير نباشد، از طرف افراد محترم شمرده مي شود.
رئيس مركز امور زنان و خانواده خاطرنشان كرد: البته در بحث پوشش اولويت هايي نيز مطرح است و به عنوان مثال چادر به عنوان حجاب برتر و حد كمال پوشش نسبت به انواع پوشش هاي ديگر به شمار مي رود، ولي دليلي ندارد كه همه را مجبور به استفاده از چادر بنماييم و اين مسئله به خود افراد بازمي گردد.
مشاور رئيس جمهور در امور زنان گفت: معضل بدحجابي در جامعه ريشه هاي متعدد و متنوعي دارد؛ اما بحث فرهنگي به عنوان مبناي اين معضل و نابهنجاري به شمار مي رود و البته بحث هاي سياسي و امنيتي هم در اين مسئله دخيل است.
مشاور رئيس جمهور در امور زنان افزود: انتظار مي رود نيروي انتظامي با اين افراد برخورد ارشادي داشته و ارگان هاي فرهنگي نيز به وظايف خود درباره مقابله با بدحجابي عمل كنند. ضمن اينكه تكليف افرادي كه عملاً قصد سياسي كردن مسئله حجاب را دارند و آن را به ابزار مخالفت با نظام مبدل كرده اند با افراد ناآگاه جداست و بايد مرزبندي درستي در راستاي برخورد با اين دو گروه انجام شود.

مركز پژوهش هاي مجلس:
مشكلات حقوق بازنشستگان در بودجه 86 حل شود
گروه اجتماعي- مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي خواستار تعيين تكليف 6 مشكل عمده بودجه اي مربوط به حقوق بازنشستگان در لايحه بودجه 1386 كل كشور شد.
به گزارش دفتر اطلاع رساني مركز پژوهش ها، دفتر مطالعات اجتماعي اين مركز در پاسخ به درخواست كميسيون اجتماعي مجلس طي اظهار نظري در مورد وضعيت بخش رفاه و تأمين اجتماعي در لايحه بودجه 1386 كل كشور متذكر شد كه امور بازنشستگي در سال 1385 با 6 مسئله عمده از نظر بودجه اي رو به رو بوده كه لايحه بودجه در سال 1386 بايد تكليف آنها را به طور مشخص و معين روشن كند.
مركز پژوهش ها سپس بر لزوم پيش بيني اعتبار لازم براي پرداخت حقوق بازنشستگان متناسب با نرخ تورم در لايحه بودجه سال 1386 كل كشور، پيش بيني اعتبار لازم به منظور پرداخت افزايش كمك هزينه عائله مندي و حق اولاد بازنشستگان 60 سال و بالاتر و از كارافتادگان در سال هاي 1385 و 1386 و پيش بيني بار مالي ناشي از اجراي فصل تأمين اجتماعي لايحه مديريت خدمات كشوري در لايحه بودجه سال 1386 كل كشور تأكيد كرد و افزود: اين موارد سه مشكل عمده بودجه  اي بازنشستگان در سال 85 بوده اند.
مركز پژوهش ها سپس سه مشكل ديگر موجود در اين زمينه را برشمرد و افزود: در همين حال پيش بيني منابع مالي لازم براي بخش حمايتي نظام بازنشستگي (افزايش حداقل حقوق) به ويژه براي بازنشستگان سازمان تأمين اجتماعي، اتخاذ تمهيدات لازم به منظور بازپرداخت بدهي دولت به سازمان هاي بيمه اي و اصلاح موارد مرتبط با نظام بازنشستگي نيز ضرورت دارد

برگزار ي دومين نشست علمي كاربردي آشنايي با مهارت هاي زندگي در قم
گروه اجتماعي - دومين نشست علمي - كاربردي آشنايي با روش هاي ترويج مهارت هاي زندگي با حضور 180 امام جمعه كشور و جمعي از اساتيد حوزه و دانشگاه در قم برگزار مي شود.حجت الاسلام سيد محمد رضا طباطبايي نسب ، سرپرست معاونت فرهنگي شوراي سياست گذاري ائمه جمعه با اعلام اين خبر افزود: اين نشست به مدت دو روز و از فردا صبح در سالن اجتماعات مدرسه عالي
دارالشفاء قم برگزار مي شود.
وي در ادامه به محورهاي اصلي اين همايش اشاره كرد و گفت: مهارت هاي مديريت زمان ، مهارت هاي تقويت باورهاي ديني ، مهارت افزايش نشاط و شادي در خانواده ، مهارت هاي خود آرام سازي و كسب رضايت ، مهارت درك زيبايي هاي زندگي در سايه عمل و مهارت هاي ايجاد چرخه همدلي ، همكاري و آرامش در شهر و روستا از جمله محورهايي است كه در طول اين همايش توسط ائمه جمعه و اساتيد حوزه و دانشگاه مورد بررسي و تحليل قرار مي گيرد.

اعلام دلايل جلوگيري از معافيت دانشجويان غير كنكوري
مهر: مدير مشمولان ستاد كل نيروهاي مسلح در ارتباط با برخي شبهه هاي پديد آمده پيرامون ممنوعيت معافيت دانشجويان بدون كنكور، اظهار داشت: جلوگيري از معافيت تحصيلي دانشجوياني كه بدون كنكور وارد دانشگاه مي شوند، كاملا بر اساس قانون و رعايت مسائل اجتماعي است.
سردار سرتيپ دوم پاسدار موسي كمالي اعلام كرد: ماده 31 قانون وظيفه عمومي در ارتباط با معافيت تحصيلي، به برگزاري آزمون صراحت دارد و اين در صورتي است كه دانشجويان بدون كنكور فاقد اين شرط از قانون هستند.
مدير مشمولان ستاد كل نيروهاي مسلح تصريح كرد: از سوي ديگر، با بررسي هايي كه صورت گرفته، اساسا دانشگاه هايي مانند پيام نور يا پودماني ها، ويژه قشر جوان و سن مشمولان خدمت وظيفه عمومي نيستند.اين مقام نظامي در تشريح سخنان خويش، گفت: اين مركزهاي آموزشي براي افراد شاغل و كساني كه ميانسال هستند و متعاقب آن دوران سربازي را گذرانده اند در نظر گرفته شده است.مدير مشمولان ستاد كل نيروهاي مسلح افزود: تنها نخبگاني كه مورد تاييد بنياد ملي نخبگان باشند، مي توانند بدون شركت در كنكور دانشگاه هاي سراسري و يا آزاد، از معافيت تحصيلي بهره مند شوند.

پاسخ مسئولان
 به شبكه آب تهران وصل نيست
عطف به مطلب مندرج در همشهري مورخ 85.10.28 صفحه 6، ستون با مردم با عنوان آب آشاميدني غيرقابل شرب به اطلاع مي رساند: آب شرب شهرك مذكور با شبكه توزيع تهران اتصال ندارد.
روابط عمومي و آموزش همگاني شركت آب و فاضلاب شهر تهران

با مردم
حقوق جانباز
جانباز و ساكن شهر گرگانم. از آغاز سال 1385 حقوق دريافت نكرده ام، در حالي كه در سال 1384 حقوق يك ساله من به طور كامل و يكجا پرداخت شده بود.
رضايي- گرگان
حقوق معلمان حق التدريسي
@ ما معلمان حق التدريسي 5 ماه است حقوق دريافت نكرده ايم، آيا نبايد براي تأمين معاش اين قشر زحمتكش، مساعدتي شود؟
ساناز. م- كرج
دانش آموختگان كشاورزي
در كشور چند هزار نفر دانش آموخته رشته كشاورزي جوياي كارداريم كه در هيچ سازمان و موسسه اي امكان اشتغال براي آنها فراهم نشده است. بايد ترتيبي داده شود كه امكان جذب اين نيروها فراهم گردد.
اسعد بابايي لنگرود
هزينه تلفن
با توجه به قطع بودن پنج ماهه تلفن ثابت اينجانب، درخواست انصراف و برگرداندن تلفن مذكور را كردم اما اداره مخابرات ضمن درخواست اشتراك اين چند ماه كه قانوني است براي هر قبض هزينه 200 پالس را نيز طلب مي كند در حالي كه در اين مدت خط قطع بوده و هيچ مكالمه اي انجام نگرفته است.
بهرام خاكسار اسلامشهر
تاريكي بخشي از جاده قديم كرج
در جاده قديم كرج از كيلومتر۵ تا كيلومتر 14 در وسط جاده تيرهاي چراغ برق كار گذاشته اند اما شب ها روشن نمي كنند. همين كمبود موجب تصادفات شديد به خاطر ديد ضعيف رانندگان به ويژه در محدوده سه راه شهريار مي شود.
حميد حياتي كرج
اين جاده ضروري است؟!
چون طرح احداث جاده لواسان به نور مازندران در دست مطالعه و بررسي است، پيشنهاد مي كنم با توجه به پيامدهاي سوء زيست محيطي اين جاده، از احداث آن صرفنظر شود، زيرا زيباترين زيستگاه هاي گياهي- جانوري البرز را به نابودي مي كشاند. با توجه به وجود جاده هاي هراز، فيروزكوه و حتي آزادراه تهران- شمال با همه معضلات آن، احداث جاده نور- لواسان ضروري به نظر نمي رسد.
محمد مستعد‎/ كارشناس محيط زيست- بروجرد
شير نامرغوب
@ از 2 هفته پيش در جنت آباد تهران شير يارانه اي توسط يك شركت كه نام و سابقه  اي هم ندارد، توزيع مي شود و فاقد كيفيت لازم است. از وزارت جهاد كشاورزي خواستاريم به اين مسئله رسيدگي شود.
جمعي از اهالي جنت آباد تهران
نام و نياز
در مورد مدارس دوره ابتدايي، مهم تر از نام و عنوان اين دوره كه بحث هايي در مورد تغيير آن پيش آمده، ايجاد امكانات لازم براي مدارس به ويژه مدارس دولتي است كه از هر لحاظ نياز به حمايت دارند. اما به جاي ابتدايي مي توان از عناويني مثل پيشگامان هم استفاده كرد.
فرزين عنايتي- تهران
مشكلات يك خيابان
خيابان هاي شهرك لاله واقع در 500 متري ميني سيتي در شمال شرق تهران، هنوز فاقد آسفالت است و اين وضعيت در هنگام بارش برف و باران مشكلات زيادي به بار مي آورد.
علي كريمي- تهران
افزايش ناگهاني بهاي امتياز كنتور
از دي ماه 1385 قيمت امتياز كنتور آب در شهر رشت از 285 هزار تومان ناگهان به 595 هزار تومان افزايش يافته است. آب و فاضلاب رشت نيز در پاسخ مراجعان، تنها سكوت مي كند. اين گراني شديد و ناگهاني خواه ناخواه بر هزينه مسكن و همچنين اجاره بها تأثير منفي خواهد گذاشت.
مازيار محمدي- رشت
پيشنهاد براي پياده روهاي وليعصر
در طرح بهسازي پياده روهاي خيابان وليعصر تهران كه يك اقدام مهم به شمار مي آيد، بندكشي نكردن حد فاصل موزائيك ها از لحاظ فني صحيح به نظر نمي رسد. چون به دليل برف و باران يا شست وشوي سطح پياده رو ممكن است به مرور، ماسه هاي بين موزائيك ها شسته و پياده رو تخريب شود. اگر استدلالي در اين باره وجود دارد، بهتر است براي آگاهي همگان اعلام گردد.
سعيد كلاهي- تهران
براي كاهش اجاره مسكن
سير صعودي اجاره  بها، بيش از همه به اقشار كم درآمد و حقوق بگيران فشار وارد كرده است. مسلماً كاهش اجاره بها، نيازمند توليد مسكن، كنترل نحوه فروش و اجاره دادن مسكن است كه بايد با معيارهاي كارشناسي به اجرا درآيد، در غير اين صورت، اقشار كم درآمد بيش از بيش، براي تأمين هزينه هاي مربوط به اجاره خانه در مضيقه قرار خواهند گرفت.
م. قربان- شهريار
سيم كارت و هزينه هاي جنبي
@ در مورد خدمات سيم كارت، دريافت مبالغ گوناگون از قبيل عوارض و ماليات كه يك بار هنگام فروش از خريدار دريافت مي شود يا خدمات ويژه، نياز به توجيه و استدلال دارد. چون گاهي هزينه هاي جنبي از هزينه  مكالمه بيشتر است!
ه. خراساني زاده- كاشان
سنگك بدون سبوس؟!
به تازگي سبوس كه از افزودني هاي حياتي و مهم نان سنگك به شمار مي آيد، از اين نان حذف شده در حالي كه بنا به گفته كارشناسان تغذيه وجود سبوس براي سلامتي انسان و بخصوص پيشگيري از بيماري سرطان روده لازم و ضروري است. متوليان نان كشور بايد واحدهاي پخت سنگك را ملزم به استفاده از سبوس كنند.
يلدا حيدري- تهران

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |