دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۶ - Feb 26, 2007
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
ايمان، صبر است و بخشش.

نهج الفصاحه، حديث 1067
امروز با حافظ
خود غلط بود آنچه مي پنداشتيم
ما ز ياران چشم ياري داشتيم
حاليا رفتيم و تخمي كاشتيم
تا درخت دوستي كي بر دهد
آب و هوا
015495.jpg

عكس روز
015501.jpg
عكس: همشهري‎/ جواد گلزار
تهران، پارك نياوران- مجموعه كتاب هاي پژوهشي پيرامون تاريخ ادبيات كودك و نوجوان ايران در سال آينده منتشر مي شود. اين مجموعه مروري بر تاريخ ادبيات كودك كشور در فاصله سال هاي 1340 تا 1357 خواهد بود.

در شهر چه خبر
بازگشت سرما
سرما كه به نظر مي رسيد از شهر هاي كشور رخت بر بسته يك بار ديگر مناطقي از كشور را تحت تأثير قرار داد. علاوه بر بروز سرماي شديد در استان گيلان كه براي نمونه دماي شهر رشت را ?? درجه كاهش داد، ستاد حوادث پيش بيني نشده استان اردبيل نيز با صدور اطلاعيه اي نسبت به برف گرفتگي راه هاي كوهستاني استان و احتمال سقوط بهمن هشدار داد. اين ستاد با اعلام اين كه به سبب نفوذ جريانات سرد شمالي، بارش سنگين برف و بروز اختلال در تردد در راه هاي كوهستاني استان دور از انتظار نيست، رانندگان و مسافران را به رعايت اصول ايمني فراخواند. همچنين دماي هواي بخش وسيعي از استان اردبيل بين ?? تا ?? درجه سانتيگراد كاهش يافت.

جريمه سيگاري ها
درحالي كه حتي با رانندگان مسافر بر ي كه حين جابجايي مسافر سيگار مي كشند برخورد چنداني صورت نمي گيرد غيرسيگاري ها اميدوارند اداره راهنمايي و رانندگي به صحبت هاي مويد علويان معاون سلامت وزارت بهداشت در سال آينده جامه عمل بپوشد. به گفته وي بر اساس آيين نامه قانون جامع كنترل دخانيات كه تا آخر امسال ابلاغ مي شود، رانندگاني كه حين رانندگي سيگار بكشند، جريمه مي شوند. بر اساس اين آيين نامه جريمه هاي تنبيهي و بازدارنده متعددي براي افرادي كه در انظار عمومي سيگار مي كشند در نظر گرفته شده است.

جين ايراني
اغلب خريداران شلوار  ها ي جين به دنبال مارك هاي خارجي هستند و اين موضوع باعث كسادي بازار توليد كنندگان شلوار جين در داخل كشور شده است. با اين وجود به نظر مي رسد اتحاديه خياطان زنانه  و مردانه تهران براي نمايشگاه بهاره البسه و پوشاك امسال برنامه هايي دارد و مي خواهد نمونه هاي با كيفيت توليدات داخل را براي جلب نظر خريداران در اين نمايشگاه عرضه كند.

شتر سواري در نائين
تنوع جاذبه هاي گردشگري دست كم در سطح اخبار به نسبت سال هاي پيش بيشتر شده است، براي نمونه از شهر نائين خبر مي رسد اين شهر براي استقبال متفاوت از گردشگران نوروزي ، در بافت تاريخي شهر، تور شتر سواري به راه انداخته است. همچنين با ثبت نام از علاقه مندان به بناهاي تاريخي، تور گردشگري در بافت تاريخي شهر نائين و محمديه از توابع نائين به صورت روزانه صورت مي گيرد. اين بازديد به صورت پياده روي از ?? بناي تاريخي است. اجراي موسيقي محلي و شاهنامه خواني در موزه مردم شناسي كوير نائين از ديگر برنامه هاي اداره ميراث فرهنگي شهرستان نائين در تعطيلات نوروزي است.

افتتاح زيرگذر
پروژه زيرگذر عابر پياده ميدان نماز تبريز ديروز به بهره برداري رسيد. طرح زيرگذر عابرين براي افزايش امنيت و فضاي بازار با قابليت دسترسي آسان شهروندان ساخته شده است. با افتتاح اين پروژه از حجم ترافيك در يكي از پرترددترين نقاط شهر تبريز در محدوده بازار كاسته مي شود. مساحت اين طرح 5 هزار و ??? متر مربع بوده كه در فضاي اين زيرگذر ??? باب مغازه، فعاليت تجاري و اقتصادي خواهند داشت. اين عابرگذر داراي 7 ورودي و خروجي است و 4 پله برقي در مبادي آن نصب شده است.

بازار
گراني آجيل كليد خورد
015513.jpg
روند آهسته اما صعودي قيمت آجيل در بازار خشكبار نشان مي دهد خريد هاي عيد آغاز شده و به گفته فروشنده  ها، اين افزايش باز هم ادامه خواهد داشت. در حال حاضر قيمت هر كيلو پسته از۵۴۰۰ تا 9000 تومان متغير است و بستگي به نوع و كيفيت آن دارد.
قيمت هر كيلو تخمه كدو كه تا ماه گذشته 4500 تومان بوده هم اكنون به 5000 تومان رسيده و قيمت بادام هم بين 8000 تا 9000 در نوسان است. بنابراين مي توان گفت گراني آجيل شب عيد همزمان با آغاز اسفند ماه كليد خورد. سيد مصطفي حسيني رئيس اتحاديه خشكبار نيز مي گويد: قيمت آجيل و خشكبار براي عيد امسال نيز براساس نرخ هاي مصوب سال هاي گذشته تعيين شده است. در قيمت آجيل و خشكبار به دليل تأثير خشكسالي و ديگر عوامل طبيعي و تفاوت كيفيت اجناس، رسيدن به قيمت قطعي ممكن نيست. به دليل افزايش تقاضا در ماه هاي آخر سال و ايام نوروز هر ساله مشكل گراني پيدا مي شود. درحال حاضر نحوه قيمت گذاري خشكبار طبق مصوبه مجمع امور صنفي با احتساب 15 درصد سود براي خرده فروش ها و 5 درصد سود براي عمده فروش هاست كه بر حسب فاكتور خريد و با نظر كارشناسان اتحاديه تعيين مي شود.

سكه، طلا و ارز
015516.jpg

فرهنگسرا
قصه هاي مادر و پدر بزرگ ها
خانه فرهنگ ميعاد به منظور ترويج فرهنگ قصه گويي و حفظ فرهنگ اصيل ايراني اقدام به برگزاري برنامه قصه گويي پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها كرده است. در اين برنامه پدر و مادر بزرگ ها، ضمن حضور در خانه فرهنگ، قصه هاي قديمي و شيرين ايراني خود را براي كودكان حاضر در مراسم تعريف مي كنند. اين برنامه روزهاي پنجشنبه هر هفته از ساعت 15 تا 17 برگزار مي شود. خانواده هاي علاقه مند مي توانند براي شركت فرزندانشان در اين برنامه به نشاني: خاني آبادنو- 20 متري ميعاد- كوچه 35 خانه فرهنگ ميعاد مراجعه كنند و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 55032500 تماس بگيرند.

ويژه برنامه هفته درختكاري
فرهنگسراي طبيعت به مناسبت فرارسيدن روز درختكاري و با هدف ترغيب و تشويق شهروندان به كاشت و نگهداري درخت، اقدام به برگزاري ويژه برنامه اي از تاريخ 12 اسفند ماه به مدت يك هفته خواهدكرد. اهداي نهال رايگان، كارگاه هاي آموزشي شيوه صحيح كاشت نهال، كارگاه تشخيص سن درختان، كارگاه آموزش روشهاي انتخاب گياه مناسب براي كاشت در تهران، كارگاه حفظ و نگهداري گل و گياه آپارتماني و گل آرايي با گل هاي طبيعي در محوطه تراس آپارتمان ها، صدور شناسنامه سبز و نامگذاري درختان به نام شهدا، نخبگان علمي و ورزشي در مدارس منتخب سطح منطقه، كاشت درخت به نام برگزيدگان كنكور 85 در محوطه فرهنگسرا و مسابقه تلفني بهترين جمله ائمه اطهار درباره فوايد درخت از برنامه هاي تدارك ديده شده در هفته درختكاري است. علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر و شركت در اين برنامه ها مي توانند به نشاني: فلكه دوم تهرانپارس- انتهاي خيابان جشنواره- فرهنگسراي طبيعت مراجعه كنند و يا با شماره تلفن 77354735 تماس بگيرند.

آلودگي هواي تهران
015498.jpg

تلويزيون
015519.jpg

مسابقه با جايزه‎/۳۴
كدام وسيله؟
كداميك از وسايل نقليه درآلودگي هواي شهرهاي بزرگ بيشتر سهم دارند؟
A) قطارC) تاكسي گازسوز
B) اتوبوس درون شهريD) موتورسيكلت
نحوه شركت در مسابقه: شركت كنندگان بايد يكي از گزينه هاي A ,B ,C ,D را حداكثر تا ساعت 18 امروز به شماره 3000251 و دارندگان تلفن هاي تاليا و ايرانسل به شماره 09122029165 اس ام اس كنند. به حساب 10 نفر از افرادي كه پاسخ صحيح داده باشند (5 نفر از تهران و 5 نفر از شهرستان ها) جايزه نقدي واريز مي شود. شماره تلفن همراه برندگان با حذف 3 رقم آن (و جايگزين علامت * به جاي رقم هاي حذف شده) فردا در روزنامه چاپ مي شود و همكاران ما به منظور دريافت شماره حساب بانكي با آنها تماس مي گيرند. (علت قرار دادن * به جاي رقم ها، جلوگيري از مزاحمت هاي احتمالي است.)
شماره تلفن برندگان مسابقه 33
015522.jpg


شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
تخت چوبي
هوا كه تاريك شد بيشتر بچه ها رفتند و با  رفتن نفر آخر، او هم مجبور شد كوچه را ترك كند. آهسته و بدون رغبت به طرف خانه رفت. مادر مهربانش با خستگي به استقبالش آمد و نان و چاي براي او آورد. چند لقمه اي خورد. سپس به حياط رفت. روي تخت چوبي كهنه اش دراز كشيد و سعي كرد به صداي تلويزيون همسايه گوش كند كه آرام آرام خوابش برد.
سيد رضا تولايي زاده

گشتي در دنياي خبرها
رانندگي با سرعت
پاريس: پليس فرانسه يك راننده ايتاليايي را كه با سرعت سرسام آور 239 كيلومتر در ساعت در يكي از جاده هاي اين كشور رانندگي مي كرد، دستگير كرد. سرعت اين راننده 2 برابر سرعت مجاز آن جاده بود. راننده خودرو فراري در توجيه اين عمل خلاف خود گفت: من براي رسيدن به خانه عجله داشتم به همين دليل مجبور شدم با سرعت رانندگي كنم. وي پس از پرداخت جريمه 750 يورويي بايد فروردين ماه در دادگاه محاكمه شود. چندي پيش پليس فرانسه يك دانشجوي كويتي را كه با سرعت 225 كيلومتر رانندگي مي كرد در شمال اين كشور دستگير كرد.
زندگي بالاي دكل
برلين: يك مرد در آلمان براي اينكه اعتراض خود را نسبت به حكم دادگاه نشان بدهد از شنبه هفته قبل تا كنون بر فراز يك دكل تلويزيوني 22 متري زندگي كرده است. اين مرد 45 ساله كه صاحب 5 فرزند است چندي پيش به جرم كلاهبرداري اينترنتي به تحمل 15 سال حبس محكوم شد اما با توجه به اينكه خود را بي گناه مي داند بر فراز اين دكل رفته و حاضر نيست پايين بيايد. البته در طول اين مدت پليس، آب و غذا در اختيار وي گذاشته است. جالب اينكه همسر 25 ساله اين مرد در گفتگو با رسانه هاي گروهي حمايت خود را از اين اقدام شوهرش اعلام كرده و مي گويد به وي افتخار مي كند.
سارق گردن شكسته
سن خوزه: گروهي از جهانگردان آمريكايي كه به كاستاريكا سفر كرده بودند گردن يك سارق را شكستند كه وي در جريان اين درگيري جان خود را از دست داد. اين سارق مسلح به همراه 2 تن از همدستانش قصد سرقت از اين جهانگردان را داشتندكه يكي از اين جهانگردان كه قبلا افسر نيروي دريايي ارتش آمريكا بود با يك حركت سريع، گردن سارق مسلح را شكست و او درجا جان باخت.
حمله موريانه ها به ارتش
كوالالامپور: ارتش مالزي بايد از اين پس با دشمنان تازه اي مبارزه كند كه اين دشمنان، موريانه ها هستند. گفته مي شود كه موريانه ها به 80 پادگان ارتش اين كشور حمله ور شده اند به همين دليل فرماندهان اين نيرو به دنبال راهكاري آني براي مقابله با اين بحران هستند.
مبارزه با آلودگي صوتي سگ ها
نيوجرسي: شهر كليفتون در آمريكا يك شهر كم سر و صداست چون قوانين محدود كننده اي براي توليد كنندگان آلودگي صوتي وجود دارد. ديروز خبر رسيد شوراي شهر كليفتون قصد دارد با وضع يك قانون جديد از آلودگي صوتي سگ ها جلوگيري كند. بر اين اساس شهرونداني كه سگ هاي آنان بيش از حد آلودگي صوتي ايجاد كنند بايد جريمه بپردازند. اما ملاك شورا براي شناسايي سگ هاي پرسر و صدا چيست؟ سگي كه بيش از 30 دقيقه در 2 روز متوالي پارس كند،
پرسر و صدا شناخته مي شود و صاحب آن بايد 250 دلار جريمه بپردازد.
راز طول عمر
هنگ كنگ: يك پيرمرد 107 ساله در هنگ كنگ در گفت و گو با يكي از روزنامه هاي كشور چين راز عمر طولاني خود را فاش كرده است. اين پيرمرد گفت: من دقيقا نمي دانم كه به چه دليل بيش از 100 سال عمر كرده ام. با اين حال تصور مي كنم كه بهره از يك رژيم غذايي كم چرب و همچنين ورزش كردن در ابتداي صبح عامل اصلي طول عمرم بوده باشد.شغل اين پيرمرد آشپزي بود.
سركار گذاشتن وزير
لندن: ديروز يكي از روزنامه هاي انگليس خبر بسيار جالبي را منتشر كرد كه انتشار اين خبر خشم وزير امور خارجه اين كشور را برانگيخت. داستان از اين قرار بود كه در سال 2005 ، يكي از سرشناس ترين چهره هاي راديو و تلويزيون انگليس كه در برنامه هاي مختلف، عمل تقليد صداي شخصيت ها را انجام مي دهد، به صورت تلفني با مارگارت بكت وزير امور خارجه 64 ساله كشور انگليس تماس گرفت و خود را گوردون براون، وزير دارايي اين كشور معرفي كرد. با توجه به اينكه صداي اين مرد با صداي گوردون براون كاملا شبيه بود، بكت به مدت 5/4 دقيقه با او در مورد ترميم كابينه توسط توني بلر گپ زد و حتي نظر شخصي خود را در مورد وزراي ضعيف كابينه بيان كرد. البته خبر فريب خوردن وزير امور خارجه تا ديروز مخفي ماند تا اينكه روز يكشنبه يكي از روزنامه هاي انگليس، مفاد اين
گفت و گو را منتشر كرد كه اعتراض شديد وزير را در پي داشته است.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
داخلي
شهري
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |