دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۶ - Feb 26, 2007
همشهري در گفت و گو با كارشناسان، امكان عرضه اينترنت رايگان به شهروندان را بررسي مي كند
يك ميليارد تومان، سود ماهانه دولت از فروش اينترنت
015429.jpg
گروه دانش- وزير ارتباطات گفته است: ارائه اينترنت با پهناي باند بالا و به صورت رايگان به همه مردم وظيفه ماست و اين اظهارنظر همزمان با اقدام چند كشور اروپايي مانند انگلستان كه در حال ارائه اينترنت رايگان به شهروندان هستند بيان شده است. اين درحالي است كه هفته گذشته شهردار لس آنجلس هم اعلام كرد ساكنان اين شهر تا سال 2009 ميلادي صاحب اينترنت پرسرعت رايگان خواهند شد. با همه اين اوصاف، اين سوال مطرح است كه آيا ايران قادر به ارائه سرويس خدمات اينترنت رايگان به شهروندان خود خواهد بود و آيا اصولا چنين اراده اي در دولتمردان وجود دارد؟
حسين سلطاني، كارشناس ارتباطات الكترونيك و اينترنت معتقد است: ارائه اينترنت رايگان به شهروندان ايراني خوشبينانه ترين طرح وزارت ارتباطات است. مديرمسئول دوماهنامه اينترنت با اشاره به قيمت هاي خريد و فروش پهناي باند يا STM1 كه معادل با 155 مگابيت در ثانيه است، مي گويد: هزينه كل مصرف اينترنت ايران در هر ماه حدود 900 ميليون تومان است كه دولت اين پهناي باند را با يك ميليارد تومان سود مي فروشد. در واقع اگر دولت قصد ارائه رايگان خدمات اينترنت را داشته باشد بايد از يك سود يك ميليارد توماني در هر ماه صرف نظر كند.
اين كه دولت مي خواهد يا مي تواند از چنين سودي صرفنظر كند، اولين چالش اينترنت رايگان در كشور است. اما علاوه بر سود كلان دولت در فروش STM1 مانع ديگري نيز پيش روي است. كاربران خدمات خود را از شركت هاي ارائه دهنده خدمات اينترنت(ISP و ICPها) دريافت مي كنند و سودي نيز نصيب اين شركت ها مي شود كه با ارتباط مستقيم دولت و شهروندان و ارائه رايگان اينترنت، براي اين شركت ها نيز بايد در پي راه حلي براي بقا بود.
سلطاني در اين باره مي  گويد: فاصله نابرابر هر ميگ (واحد پهناي باند) كه حدود 47 ميليون تومان است و فروش آن توسط دولت به شركت هاي اينترنتي كه 76 ميليون تومان است قابل توجه است. در واقع دولت از فروش هر ميگ، 29 ميليون تومان سود مي كند.
آيا دولت حاضر است از چنين سود كلاني براي فراهم آوردن تسهيلات اينترنت براي شهروندان چشم پوشي كند؟ كارشناسان مي گويند شايد دولت بتواند با تامين بخشي از هزينه هاي شركت هاي خصوصي به كاهش هزينه هاي خدمات اينترنتي كمك كند. اما آيا از بهترين معاملات خود با شركت هاي خدمات اينترنت چشم پوشي خواهد كرد؟
سودي 5/5 برابر
مصطفي محمدي، رييس انجمن صنفي شبكه هاي اينترنتي ايران مي گويد: قيمت تمام شده هر ميگ براي دولت 365دلار است در حالي كه يك ميليون و 900هزار تومان به شركت هاي خصوصي فروخته مي شود. در واقع دولت به ازاي هر ميگ 5/5برابر سود مي كند. او تاكيد مي كند: يك شركت خصوصي در هر ماه حدود 10 درصد سود مي كند و اين در حالي است كه شركت فناوري اطلاعات(ديتا) ماهانه 550 درصد سود به دست مي آورد.
هر چند جواد رادمان كه از ارديبهشت امسال مديريت عامل شركت فن آوري اطلاعات(ديتا) را بر عهده دارد، اين رقم را صحيح نمي داند و در مقابل اظهارات ذكر شده مي گويد كه دولت براي ارائه اينترنت بايد هزينه هاي ديگري هم متقبل شود.
از سوي ديگر برخي كارشناسان معتقدند شايد از نظر دولت، ارائه خدمات رايگان مقدور نباشد، اما مي توان با خدمات ارزان و سطح كيفيت مطلوب به كاربران در كاهش سبد هزينه هايشان كمك كرد.
سرانه كمتر از 30 دقيقه در ماه
طبق تحقيقات انجمن شركت هاي اينترنتي ايران، سرانه مصرف اينترنت هر ايراني كمتر از 30 دقيقه در ماه است. به اين ترتيب هر كاربر ايراني كمتر از يك دقيقه در روز از اينترنت استفاده مي كند. به گفته محمدعلي نيكسار، عضو هيات مديره انجمن شركت هاي اينترنتي ايران، اين رقم در كشورهاي ديگر براي هر كاربر بيش از 50ساعت در ماه است. اين در حاليست كه 80 درصد جمعيت اين كشور ها جزو كاربران اينترنت هستند. براي مثال آمريكا كه در صدر كشورهاي استفاده كننده اينترنت قرار دارد، 2/19درصد از جمعيت كاربران جهان را به خود اختصاص داده است. ايران با ضريب نفوذ 60درصدي (البته به گفته وزير ارتباطات) تنها داراي 16 ميليون كاربر است.
بنابر اظهارات نيكسار، در صورت خريد گران ترين كارت اينترنتي، اگر قيمت را ساعتي 400 تومان فرض كنيم، حق السهم سرانه هزينه هر كاربر ايراني در ماه 2هزار ريال است.
وي در ادامه تاكيد مي كند:وقتي كه هر كاربر ايراني روزي كمتر از يك دقيقه به شبكه جهاني وصل مي شود، مي توان گفت در كشوري مثل ايران استفاده از اينترنت هنوز جزء نيازمندي هاي ضروري روزمره شهروندان محسوب نمي شود.
ميدان نابرابر
محمدي، رييس انجمن صنفي شبكه هاي اينترنتي ايران، در مورد ارائه اينترنت ارزان قيمت مي گويد: شركت مخابرات نبايد در بازار فروش پهناي باند حضور داشته باشد يا حداقل قيمت هر ميگ(پهناي باند اينترنت) را به همان قيمت تمام شده به شركت هاي خصوصي ارائه دهد. متاسفانه اينطور نيست و رقابت كنوني شركت مخابرات با شركت هاي خصوصي يك رقابت نابرابر و ناعادلانه است.
در همين حال، خسرو سلجوقي، عضو هيات علمي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور اذعان مي كند: تمايل و علاقه مردم به استفاده از خدمات اينترنتي زياد است، ولي برنامه هاي آن محدود است و رشد اينترنت نيز در كشور از وضعيت مطلوبي برخوردار نيست.
با اين اوصاف و با توجه به روند كنوني كه در شركت مخابرات حاكم است، آيا مي توان به وعده وزير ارتباطات درباره ارائه اينترنت رايگان اميدوار بود؟
همشهري در گزارش هاي آينده خود اين موضوع را دنبال خواهد كرد.

نوت بوك هايي با 2 صفحه  نمايش
015426.jpg
گروه دانش- امسال در نمايشگاه فناوري اطلاعات و ارتباطات CES2007، نوت بوك خاصي به بخش نهايي راه يافت كه با دو صفحه نمايش توجه بسياري از بازديدكنندگان را به خود جلب كرد.
اين نوت بوك علاوه بر صفحه 1/12  اينچي همانند ساير نوت بوك ها يك صفحه نمايش دوم هم در پشتش دارد. هدف از تعبيه اين صفحه نمايش، استفاده از نوت بوك بدون مصرف انرژي زياد باتري است. از صفحه نمايش دوم مي توان براي ده ها ساعت از نوت بوك براي كارهايي مانند پخش موسيقي، اينترنت، مديريت برنامه هاي اداري و تقويم، بازي  و مشاهده تصاوير استفاده كرد، بدون اينكه انرژي زيادي از باتري مصرف شود و كاربر كامپيوتر بدون نياز به بوت شدن كامل، مي تواند از آن استفاده كند.

فرهنگ وآموزش
توزيع كارت بيش از۵۳۱ هزار داوطلب
گروه اجتماعي - توزيع كارت ورود به جلسه آزمون  كارشناسي  ارشد
سال 1386 و همچنين  دوازدهمين دوره  المپياد علمي ـ  دانشجويي  كشور از امروز در سراسر كشور آغاز مي شود.
بر اساس اين گزارش آزمون كارشناسي ارشد سال 86 دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي كشور و دوازدهمين دوره المپياد علمي- دانشجويي كشور از روز چهارشنبه(9 اسفند) به صورت همزمان در 38 شهر برگزار مي شود.
كارت هاي ورود به جلسه آزمون بر اساس شهرستان محل اقامت و سال تولد داوطلبان ، صبح و بعد از ظهر امروز و فردا در 38 شهرستان توزيع مي شود و داوطلبان بايد شخصاً براي دريافت كارت ورود به جلسه مراجعه كنند. 20 درصد ظرفيت پذيرش در آزمون كارشناسي ارشد سال 86 به رزمندگان اختصاص دارد و داوطلبان ممتاز نيز مي توانند با كسب 90 درصد از نمره علمي آخرين فرد قبول شده به مقطع كارشناسي ارشد راه يابند.
انتقاد از ميزان اعتبار وام صندوق رفاه دانشجويان
ايسنا : رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم از افزايش نيافتن اعتبار وام شهريه دانشجويي سال آينده انتقاد كرد.
مهرداد فولادي نژاد گفت: با توجه به افزايش تعداد دانشجويان و ناكافي بودن ميزان اعتبار وام شهريه دانشجويان نوبت دوم در سال جاري، متأسفانه اعتبار وام شهريه براي سال آينده، افزايش نيافته است.
اعلام نتايج آزمون دانشگاه علمي-كاربردي
گروه اجتماعي - اسامي نهايي پذيرفته شدگان دوره هاي آزمون دار و بدون آزمون دانشگاه جامع علمي-كاربردي بر روي سايت سازمان سنجش قرار گرفت.
اعلام اسامي پذيرفته شدگان نهايي و چند برابر ظرفيت دانشگاه جامع علمي - كاربردي سال 1385، اسامي پذيرفته شدگان نهايي رشته هاي متمركز و معرفي شدگان چند برابر ظرفيت رشته هاي تحصيلي نيمه متمركز آزمون دانشگاه جامع علمي - كاربردي سال 1385 روز سه شنبه به صورت ويژه نامه از طريق نشريه پيك سنجش منتشر خواهد شد.
معلمان نبايد چند شغله باشند
گروه اجتماعي- يكي از اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفت: بايد كاري كرد كه معلمان 2 يا 3 شغله نباشند و فرصت براي مطالعه، تفكر بيشتر و ارائه راهكارهاي عملي بهتر براي تدريس داشته باشند.
هاجر تحريري نيك صفت با بيان اين كه بايد معلم در رفاه باشد تا وقت خود را صرف شغل هاي ديگر نكند، اظهار داشت: برخي از معلمان ناچار هستند كه هم در مدارس دولتي و هم در مدارس غيرانتفاعي كار كنند. حتي بعضي از معلمان به شغل هايي غير از معلمي مي پردازند.
در اين كه معلمان نبايد چند شغله باشند هيچ شك و ترديدي نيست ، نكته اين است چه ساز و كاري براي اين موضوع وجود دارد. يكي از اين راهكارها هم طرازشدن حقوق معلمان با ساير كاركنان دولت است. زيرا در حال حاضر فرهنگيان با ميانگين حقوق 250 تا 300 در بين كاركنان دولت كمترين ميزان دريافتي را دارند و اجراي اين لايحه انگيزه مضاعفي در بين معلمان ايجاد خواهد كرد. ذكر اين نكته نيز خالي از لطف نيست كه چند شغله شدن معلمان و خروج نيروهاي زبده از عمده ترين پيامدهاي پايين بودن ميزان حقوق فرهنگيان است.
آموزش سلامت در كتاب درسي
مهر: مديركل سلامت و تندرستي وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد: در صورت پذيرش شوراي عالي آموزش، آموزش موضوع سلامت به عنوان يك درس در مدارس نهادينه مي شود.
حسن ضياء الديني افزود: بناي آموزش و پرورش پيشگيري از تمام رفتارهاي خطر آفرين و بيماري هاي دوره دانش آموزي است.
در پي طرح سؤالات موهن به ساحت مقدس نبي مكرم اسلام صورت گرفت
عذرخواهي وزير آموزش و پرورش
از مراجع عظام و مردم
گروه اجتماعي- در پي طرح سؤالات موهن به ساحت مقدس نبي اكرم(ص) در آموزش ضمن خدمت فرهنگيان و واكنش تند مراجع عظام و حوزه هاي علميه، وزير آموزش و پرورش طي نامه اي از مراجع عظام و مردم عذرخواهي كرد.
براساس اين گزارش وزير آموزش و پرورش در اين نامه مرتكبان را مستحق مجازات سنگين دانست و درباره چگونگي بروز اين مشكل اعلام كرد: مسئول مستقيم اين آزمون از كار بركنار شده و پرونده وي براي بررسي به مقامات ذي صلاح قضايي و امنيتي، ارجاع شده است.
واكنش حوزه هاي علميه
در همين زمينه مدير حوزه علميه  قم با اشاره به طرح سؤالات موهن در آزمون ضمن خدمت فرهنگيان تاكيد كرد همان گونه كه مراجع عظام تقليد نسبت به انتشار كاريكاتور موهن در دانمارك موضع گيري مي كنند نمي توان نسبت به مسايلي كه در داخل اتفاق مي افتد سكوت كرد.
وي با اشاره به ارسال نامه  عذرخواهي وزير آموزش و پرورش از محضر مراجع عظام تقليد و حوزه هاي علميه، بيان داشت: با توجه به شناختي كه از وزير دارم ايشان را فردي متدين مي دانم، اما شخصاً معتقدم كه وزير بايد حضوري جدي تر در رسانه ها مي داشت و مسئولان بايد به دغدغه هاي مراجع معظم تقليد به عنوان پاسداران دين و شريعت توجه كنند. از سوي ديگر مجمع مدرسين و محققين حوزه علميه قم با انتشار بيانيه اي درباره آزمون ضمن خدمت فرهنگيان كه در آن به ساحت مقدس پيامبر اسلام توهين شده بود، اين آزمون را محكوم كرد .
در بخشي از اين بيانيه آمده است : وهن به اسلام و ساحت مقدس پيامبر گرامي و مقدسات اسلامي چند گاهي است كه در جرايد غرب آغاز گشته است و متاسفانه اين بار در داخل كشور ، ندانسته و يا به عمد به گونه ديگري صورت گرفت. پرسش هايي كه اخيرا از سوي آموزش و پرورش در رابطه با پيامبر اكرم براي آموزش ضمن خدمت معلمان طرح شد، به قدري موهن است كه هر مسلماني را به شگفتي و تاسف وا مي دارد و در تحير مي ماند.
همچنين آيت الله العظمي صانعي با صدور بيانيه اي توهين به پيامبر عظيم الشأن اسلام(ص) را به شدت محكوم و تاكيد كرد كه مجازات مباشر در اين مورد بدون تنبيه سبب مقتدر كه اقوي از مباشر است، راه مقابله با اين هتاكي ها نيست. وي تاكيد كرد بيژاحترامي به پيامبر عظيمژالشأن (صلي الله عليه و اله و سلم) در چنين شرايطي جرمي بزرگ و گناهي نابخشودني است كه اميد است با مجازات دولتمرداني كه زمينه ساز چنين مسايلي بودهژاند ديگر شاهد چنين مصيبت هاي بزرگ براي اسلام و جمهوري اسلامي نباشيم.
اعتراض نمايندگان مجلس
علي عباسپور تهراني فرد رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به آزمون ضمن خدمت فرهنگيان و حضور وزير آموزش و پرورش و مسئولان اين وزارتخانه در جلسه  اخير كميسيون متبوعش، گفت: كميسيون معتقد بود كه نحوه  تهيه سؤال ها و پاسخ ها، خطاي سهوي نبوده و قصد و جرياني در كار است و لذا وزارتخانه نبايد به برخورد با طراح يا مسئول مستقيم امر اكتفا كند.
وي با بيان اين كه البته اين حداقل كاري بود كه بايد صورت مي گرفت، افزود: پيشنهاد كميسيون به وزارت آموزش و پرورش، ريشه يابي موضوع بود و لذا قرار شد وزارتخانه بررسي بيشتري انجام داده و كميسيون را در جريان اقدامات خود قرار دهد. عماد افروغ نيز گفت: مسببين اين حادثه بايد به مجازات كافي برسند. وي افزود: البته ممكن است ذهن هاي ساده بگويند به اين ترتيب دولت يا وزارت آموزش و پرورش تضعيف مي شود. بايد از اين ذهن هاي ساده پرسيد آيا اگر جايگاه پيامبر تضعيف شده و مقام بلند و منيع ايشان خدشه دار شود بلااشكال است؟ اما اگر وزيري زير سؤال برود محل اشكال؟
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي گفت: اي كاش وزير استعفا مي داد و با اين استعفاي خود متوجه عمق فاجعه مي شد و ديگران را نيز متوجه آن مي كرد.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |