همشهري در گفت و گو با كارشناسان، امكان عرضه اينترنت رايگان به شهروندان را بررسي مي كند
يك ميليارد تومان، سود ماهانه دولت از فروش اينترنت
|
|
گروه دانش- وزير ارتباطات گفته است: ارائه اينترنت با پهناي باند بالا و به صورت رايگان به همه مردم وظيفه ماست و اين اظهارنظر همزمان با اقدام چند كشور اروپايي مانند انگلستان كه در حال ارائه اينترنت رايگان به شهروندان هستند بيان شده است. اين درحالي است كه هفته گذشته شهردار لس آنجلس هم اعلام كرد ساكنان اين شهر تا سال 2009 ميلادي صاحب اينترنت پرسرعت رايگان خواهند شد. با همه اين اوصاف، اين سوال مطرح است كه آيا ايران قادر به ارائه سرويس خدمات اينترنت رايگان به شهروندان خود خواهد بود و آيا اصولا چنين اراده اي در دولتمردان وجود دارد؟
حسين سلطاني، كارشناس ارتباطات الكترونيك و اينترنت معتقد است: ارائه اينترنت رايگان به شهروندان ايراني خوشبينانه ترين طرح وزارت ارتباطات است. مديرمسئول دوماهنامه اينترنت با اشاره به قيمت هاي خريد و فروش پهناي باند يا STM1 كه معادل با 155 مگابيت در ثانيه است، مي گويد: هزينه كل مصرف اينترنت ايران در هر ماه حدود 900 ميليون تومان است كه دولت اين پهناي باند را با يك ميليارد تومان سود مي فروشد. در واقع اگر دولت قصد ارائه رايگان خدمات اينترنت را داشته باشد بايد از يك سود يك ميليارد توماني در هر ماه صرف نظر كند.
اين كه دولت مي خواهد يا مي تواند از چنين سودي صرفنظر كند، اولين چالش اينترنت رايگان در كشور است. اما علاوه بر سود كلان دولت در فروش STM1 مانع ديگري نيز پيش روي است. كاربران خدمات خود را از شركت هاي ارائه دهنده خدمات اينترنت(ISP و ICPها) دريافت مي كنند و سودي نيز نصيب اين شركت ها مي شود كه با ارتباط مستقيم دولت و شهروندان و ارائه رايگان اينترنت، براي اين شركت ها نيز بايد در پي راه حلي براي بقا بود.
سلطاني در اين باره مي گويد: فاصله نابرابر هر ميگ (واحد پهناي باند) كه حدود 47 ميليون تومان است و فروش آن توسط دولت به شركت هاي اينترنتي كه 76 ميليون تومان است قابل توجه است. در واقع دولت از فروش هر ميگ، 29 ميليون تومان سود مي كند.
آيا دولت حاضر است از چنين سود كلاني براي فراهم آوردن تسهيلات اينترنت براي شهروندان چشم پوشي كند؟ كارشناسان مي گويند شايد دولت بتواند با تامين بخشي از هزينه هاي شركت هاي خصوصي به كاهش هزينه هاي خدمات اينترنتي كمك كند. اما آيا از بهترين معاملات خود با شركت هاي خدمات اينترنت چشم پوشي خواهد كرد؟
سودي 5/5 برابر
مصطفي محمدي، رييس انجمن صنفي شبكه هاي اينترنتي ايران مي گويد: قيمت تمام شده هر ميگ براي دولت 365دلار است در حالي كه يك ميليون و 900هزار تومان به شركت هاي خصوصي فروخته مي شود. در واقع دولت به ازاي هر ميگ 5/5برابر سود مي كند. او تاكيد مي كند: يك شركت خصوصي در هر ماه حدود 10 درصد سود مي كند و اين در حالي است كه شركت فناوري اطلاعات(ديتا) ماهانه 550 درصد سود به دست مي آورد.
هر چند جواد رادمان كه از ارديبهشت امسال مديريت عامل شركت فن آوري اطلاعات(ديتا) را بر عهده دارد، اين رقم را صحيح نمي داند و در مقابل اظهارات ذكر شده مي گويد كه دولت براي ارائه اينترنت بايد هزينه هاي ديگري هم متقبل شود.
از سوي ديگر برخي كارشناسان معتقدند شايد از نظر دولت، ارائه خدمات رايگان مقدور نباشد، اما مي توان با خدمات ارزان و سطح كيفيت مطلوب به كاربران در كاهش سبد هزينه هايشان كمك كرد.
سرانه كمتر از 30 دقيقه در ماه
طبق تحقيقات انجمن شركت هاي اينترنتي ايران، سرانه مصرف اينترنت هر ايراني كمتر از 30 دقيقه در ماه است. به اين ترتيب هر كاربر ايراني كمتر از يك دقيقه در روز از اينترنت استفاده مي كند. به گفته محمدعلي نيكسار، عضو هيات مديره انجمن شركت هاي اينترنتي ايران، اين رقم در كشورهاي ديگر براي هر كاربر بيش از 50ساعت در ماه است. اين در حاليست كه 80 درصد جمعيت اين كشور ها جزو كاربران اينترنت هستند. براي مثال آمريكا كه در صدر كشورهاي استفاده كننده اينترنت قرار دارد، 2/19درصد از جمعيت كاربران جهان را به خود اختصاص داده است. ايران با ضريب نفوذ 60درصدي (البته به گفته وزير ارتباطات) تنها داراي 16 ميليون كاربر است.
بنابر اظهارات نيكسار، در صورت خريد گران ترين كارت اينترنتي، اگر قيمت را ساعتي 400 تومان فرض كنيم، حق السهم سرانه هزينه هر كاربر ايراني در ماه 2هزار ريال است.
وي در ادامه تاكيد مي كند:وقتي كه هر كاربر ايراني روزي كمتر از يك دقيقه به شبكه جهاني وصل مي شود، مي توان گفت در كشوري مثل ايران استفاده از اينترنت هنوز جزء نيازمندي هاي ضروري روزمره شهروندان محسوب نمي شود.
ميدان نابرابر
محمدي، رييس انجمن صنفي شبكه هاي اينترنتي ايران، در مورد ارائه اينترنت ارزان قيمت مي گويد: شركت مخابرات نبايد در بازار فروش پهناي باند حضور داشته باشد يا حداقل قيمت هر ميگ(پهناي باند اينترنت) را به همان قيمت تمام شده به شركت هاي خصوصي ارائه دهد. متاسفانه اينطور نيست و رقابت كنوني شركت مخابرات با شركت هاي خصوصي يك رقابت نابرابر و ناعادلانه است.
در همين حال، خسرو سلجوقي، عضو هيات علمي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور اذعان مي كند: تمايل و علاقه مردم به استفاده از خدمات اينترنتي زياد است، ولي برنامه هاي آن محدود است و رشد اينترنت نيز در كشور از وضعيت مطلوبي برخوردار نيست.
با اين اوصاف و با توجه به روند كنوني كه در شركت مخابرات حاكم است، آيا مي توان به وعده وزير ارتباطات درباره ارائه اينترنت رايگان اميدوار بود؟
همشهري در گزارش هاي آينده خود اين موضوع را دنبال خواهد كرد.
|