دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۳ - May 1, 2006
حكايت بازي هاي سهام در ۴۰ روز نخست سال
000300.jpg
گروه بورس: تازه ترين گزارش هاي دريافتي از اوج گيري سهام معادن و دارو در ۴۰ روز نخست سال ۸۵ حكايت دارد.
بررسي هاي روزنامه «همشهري» نشان مي دهد: در دوره سپري شده از سال جاري بازي اصلي بازيگران بازار سهام در سه زمين معادن، دارو و كامپيوتر شكل گرفته، ضمن اين كه بازي سهام خودرو نيز در حاشيه ادامه داشته است. در اين مدت نام ۷ شركت توليدكننده مواد معدني و فلزي در جمع ۳۰ شركت اول بازار از نظر رشد قيمت سهام جاي گرفته است، ضمن اين كه چهار شركت داروساز نيز ظرف ۴۰ روز گذشته به فهرست سهام سودآور بورس افزوده شده اند. در اين ميان نام پنج شركت توليد كننده خودرو و قطعات وابسته به آن ديده مي شود. دو شركت فعال در گروه كامپيوتر يعني داده پردازي و ايران ارقام هم در بهار ۸۵ با رشد قيمت سهام خود، سهامداران را شادمان روانه خانه ها كردند.
آمار پردازش شده نشان مي دهد، سهامداران معادن بافق با كسب ۵۲ درصد سود از محل رشد قيمت سهام خود، پرسودترين سرمايه گذاري بهاري را در بورس تجربه كردند. ضمن اين كه ارزش دارايي سهامداران پنج شركت داده پردازي، قند پارس، معادن منگنز و داروسازي اسوه نيز در ۴۰ روز اول سهام ۲۰ درصد رشد كرده ، در همين مدت قيمت سهام ۱۵ شركت ديگر بين ۱۰ تا ۲۰ درصد افزايش يافته است و سهامداران ۱۰ شركت نيز رشد قيمتي فراتر از ۷ درصد را تجربه كرده اند.
فضاي بازي
بررسي فضاي بازي در ۴۰ روز نخست سال ۸۵ نشان مي دهد در اين مدت بازي سهام دارو با عمق كم و تعداد اندك خريداران، آغاز شده است. براين اساس فقط ۲۴۰ نفر با پرداخت ۵/۷ ميليارد ريال ارزش سهام چهار شركت داروسازي فعال در بورس را بين ۱۱ تا ۲۲ درصد بالا بردند. به نظر مي رسد شايعه افزايش قيمت دارو زمينه مناسبي براي آغاز اين بازي كم حجم اما پرسود در بورس تهران بوده است.
داروسازان بورس تهران همواره به داشتن بازار سهامي كم عمق مشهور بوده اند براين اساس هيچ گاه تعداد خريداران سهام اين شركت ها رشدي صعودي نداشته و قابليت نقدشوندگي اين سهام به طور معمول پايين بوده است. ارقام دادوستدهاي گروه دارو را مي توان با ارقام گروه كامپيوتر مقايسه كرد در حالي كه فقط دو شركت ظرف ۴۰ روز گذشته در بازي سهام كامپيوتر حضور داشته اند. ۸۲۳ نفر براي خريد سهام ايران ارقام و داده پردازي ۳۰ ميليارد ريال از نقدينگي خود را پرداخته اند. در اين ميان سودآورترين بازي در ميان سهام شركت هاي توليد كننده مواد معدني و فلزي در جريان بوده است. ارزش سهام ۷ شركت حاضر در اين بازي در مجموع با صدور دستور تقاضاي ۴ هزار و ۵۰۰ نفر و تزريق ۱۶۰ميليارد ريال نقدينگي بين ۸ تا ۵۲ درصد بالا رفت.
از سوي ديگر بازي سهام خودرو مانند هميشه پرحجم و با عمق به نسبت مناسب، در مقياس بورس تهران انجام شد، به طوري كه در اين مدت ۱۷ هزار نفر براي خريد سهام شركت هاي خودروساز و قطعه ساز بورس ۴۱۰ ميليارد ريال پرداختند. بخش اعظم سيل تقاضا در زمين اين بازي به سوي سهام سايپا روانه شد، اما بالاترين سود نصيب سهامداران شركت قطعه سازي مهرگام و شركت پارس خودرو شد. ارزش سهام هريك از اين دو شركت ۱۲ درصد بالا رفت.

بازگشت سيمان اردبيل؛ افت ۵/۷ واحدي شاخص
000297.jpg
گروه بورس: بازگشايي نماد سيمان اردبيل و آهك آذرشهر روز گذشته مهم ترين عامل افت ۵/۷ واحدي شاخص كل قيمت سهام در بورس تهران شناخته شد. به گزارش «همشهري» در پايان معاملات ديروز شاخص به مرز ۹ هزار و ۵۰۰ واحد نزديك شد.
در اين روز سهام سيمان اردبيل با ۷ واحد افت قيمت نسبت به آخرين قيمت قبل از بسته شدن نماد مواجه شد. بنابراين گزارش شاخص عملكرد تالار فرعي ديروز بيشتر از شاخص عملكرد تالار اصلي افت كرد به طوري كه با ۱۱ واحد كاهش به رقم ۹ هزار و ۷۵۷ واحد رسيد. شاخص عملكرد تالار اصلي نيز در اين روز ۶ واحد افت كرد و به ۹ هزارو ۲۱۸ واحد بازگشت. در اين روز شاخص واسطه گري مالي فقط دو واحد افت كرد و روي ۲۰هزار و ۸۲۸ واحد متوقف شد. اين شاخص عملكرد شركت هاي سرمايه گذاري حاضر در بورس را نشان مي دهد. شاخص صنعت هم ديروز به روند نزولي خود ادامه داد و با ۶ واحد كاهش به ۷ هزار و ۴۶۹ واحد رسيد. اين شاخص عملكرد شركت هاي صنعتي حاضر در بورس را نشان مي دهد.در جريان داد و ستدهاي ديروز بورس تهران شاخص سهام نفت و سوخت هسته اي ۶ واحد، شاخص گروه فلزات اساسي يك واحد و شاخص سهام وسايل نقليه ۱۰ واحد افت را تجربه كردند.

بورس نفت ايران اين هفته به ثبت مي رسد
مهر: شركت بين المللي بورس نفت ايران اين هفته با تركيب جديد در كيش به ثبت مي رسد. پيش از اين منابع خبري اعلام كرده بودند، وزارت نفت هنوز اساسنامه اين شركت را براي صدور مجوز در اختيار شوراي بورس قرار نداده است.
گزارش منابع خبري از وزارت نفت حاكيست : تركيب جديد شركت بورس بين المللي نفت اين هفته در كيش به ثبت مي رسد و اساسنامه آن نيز براي ارائه به سازمان جديد بورس اوراق بهادار آماده است .مسئوليت تصويب اساسنامه بورس هاي كالا نظير بورس نفت به عهده سازمان بورس و اوراق بهادار است در نتيجه وزارت نفت بايد، مقررات و اساسنامه اين شركت بين المللي را به سازمان بورس و اوراق بهادار تقديم مي كند .

صف خريد پتروشيمي اصفهان و آبادان جمع نشد
گروه بورس: در جريان داد وستدهاي ديروز بورس تهران تعداد ۵/۹ ميليون سهم معادل ۲۶/۱ درصد از سهام سرمايه گذاري توسعه صنعتي به صورت نقد و يكجا عرضه شد.
به گزارش «همشهري» سهام ياد شده ديروز توسط سرمايه گذاري غدير و با قيمت پايه هر سهم ۹۸۰ ريال در بورس به فروش گذاشته شد. در اين روز باز هم پتروشيمي اصفهان، پتروشيمي آبادان و معادن بافق سه شركت نخست جدول تقاضا بودند. براساس اين گزارش ۲۰۷ نفر روز گذشته در مراجعه به كارگزاري ها براي خريد ۸۵۷ هزار و ۲۳۶ سهم پتروشيمي اصفهان به ارزش ۹/۴ ميليارد ريال دستور خريد صادر كردند. همچنين ۱۳۴ نفر ديروز برگه هاي دستور خريد مربوط به ۵۸۳ هزار سهم پتروشيمي آبادان به ارزش ۸/۴ ميليارد ريال را به كارگزاري ها تحويل دادند.۴۹ دستور خريد نيز طي داد و ستدهاي ديروز براي حدود ۳۹۵ هزار و ۳۰۰ سهم معادن بافق به ارزش ۳ ميليارد ريال صادر شد. در اين روز پس از شركت هاي ياد شده بيشترين دستور خريدها براي دو شركت تولي پرس و كابل هاي مخابراتي شهيد قندي به ثبت رسيد. در كفه عرضه دو هزار و ۶۲ نفر روز گذشته ۳/۱۰ ميليون سهم سرمايه گذاري غدير به ارزش ۴۲ ميليون ريال را در بورس تهران به فروش گذاشتند.

ايجاد شعبه ويژه رسيدگي به جرائم بورسي در دادستاني
ايرنا: دادستان كل كشور و عضو شوراي بورس گفت: از هيات مديره سازمان جديد بورس انتظار داريم نسبت به ايجاد دبيرخانه اي تخصصي براي رسيدن به بورسي كارآمد اقدام كنند.
قربانعلي دري نجف آبادي افزود: ايجاد دبيرخانه يادشده در بورس، سبب تخصصي شدن بيشتر فعاليت ها در بازار سهام و ايجاد بورسي به معناي واقعي (حضور تمام طبقات مردم در بورس) خواهد شد.او اظهار داشت: برقراري ثبات در بورس، جلوگيري از تباني، مقابله با جريان سازي فاسد در بازار سهام، تقويت فعاليت دستگاه هاي نظارتي و جلوگيري از رشد حبابي قيمت ها، بايستي از اولويت هاي كاري سازمان جديد بورس باشد.
وي همچنين از ايجاد شعبه اي خاص در دادستاني براي رسيدگي به جرائم بورسي خبر داد و گفت: در صورت صلاحديد و لزوم، نسبت به راه اندازي شعبه اي براي رسيدگي به جرائم بورسي كه در قانون جديد بازار اوراق بهادار نيز به آن اشاره شده است، اقدام خواهيم كرد.

نكته
باز هم اشتباه
سروش خسروي
سايت رسمي سازمان بورس و اوراق بهادار در حالي از آغاز رسمي سرمايه گذاري خارجي بازار سهام خبر مي دهد كه ظرف۴۰ سال سپري شده از فعاليت بازار سرمايه در ايران ، سهام بسياري از شركت هاي فعال در بورس به متقاضيان سرمايه گذاري از كشورهاي مختلف واگذار شده است. متأسفانه دقت اندك در مخابره اخبار بازار سرمايه به يك رسم نانوشته در رسانه هاي داخلي تبديل شده به طوري كه حتي در بسياري موارد اصطلاحات پايه و اوليه بورس به شكلي نادرست و غير استاندارد در رسانه هاي مكتوب و الكترونيك منعكس مي شود. اما تعجب از آن است كه سايت رسمي بورس بدون توجه و دقت به سوابق سرمايه گذاري شركت هايي  چون هنكل آلمان در پاك وش، شركت «زداف» آلمان در چرخشگر، شل در نفت پارس، صافولاي عربستان در بهشهر و بسياري موارد ديگر، خبري نادرست را مخابره كرده كه متأسفانه بلافاصله روي خروجي خبرگزاري هاي داخلي نيز قرار گرفته است. مناسب است در شرايط فعلي هيأت مديره در سازمان بورس و اوراق بهادار با افزودن بند ساماندهي خبررساني و اطلاع رساني در بورس تعداد اولويت هاي كاري خود را به ۲۰ اولويت افزايش دهد.

تغييرات قيمت سهام
تعداد
درصد نوسان
آخرين قيمت
نام شركت
۲
۱۵۸
۸,۰۶۶
دارويي رازك
۱.۹۹
۱۴۷
۷,۵۳۰
معادن بافق
۱.۹۹
۷۵
۳,۸۴۶
كابل هاي مخابراتي شهيدقندي
۱.۹۶
۴۱
۲,۱۳۸
ماشين آلات صنعتي تراكتورسازي ايران
۱.۹۶
۸۱
۴,۲۱۴
ايران ارقام
۱.۹۳
۳۷
۱,۹۵۲
كابل سازي ايران
۱.۹۲
۱۰۸
۵,۷۳۰
شير پاستوريزه پگاه خراسان
۱.۷۶
۲۹
۱,۶۸۰
فولاد كاويان
۱.۷۵
۱۱۶
۶,۷۵۴
صنايع جوشكاب يزد
۱.۷
۵۹
۳,۵۳۲
آهنگري تراكتورسازي ايران
۱.۳۹
۱۰۴
۷,۵۶۸
خدمات دريايي تايدواتر خاورميان
۱.۱۱
۶۹
۶,۲۸۷
شيرپاستوريزه پگاه اصفهان
۰.۹۸
۱۴
۱,۴۳۶
ليزينگ ايران
۰.۷۸
۱۳
۱,۶۷۸
قند پارس
۰.۵۷
۲۱
۳,۶۷۹
لابراتوار داروسازي دكتر عبيدي
۰.۵۲
۴۸
۹,۲۷۳
قند اصفهان
۰.۴۵
۲
۴۴۹
پارس الكتريك
۰.۴۳
۴
۹۲۴
سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهر ايران
۰.۳۷
۶
۱,۶۴۶
درين كاشان
۰.۳۴
۵
۱,۴۶۹
سرما آفرين
۰.۳۱
۷
۲,۲۳۱
رايان سايپا
۰.۲۶
۲۴
۹,۲۰۵
سيمان شاهرود
۰.۲۶
۱۲
۴,۶۴۵
ملي سرب و روي ايران
۰.۲۱
۱۶
۷,۵۴۴
داملران
۰.۱۹
۳
۱,۵۴۵
سايپا شيشه
۰.۱۹
۳
۱,۶۲۴
فرآورده هاي نسوز آذر
۰.۱۶
۲
۱,۲۷۲
كف
۰.۱۲
۶
۵,۱۳۱
كارخانجات داروپخش
۰.۱
۲
۱,۹۹۹
سرمايه گذاري پارس توشه (هلدينگ )
۰.۱
۳
۲,۹۷۷
داروسازي كوثر
۰.۱
۸
۸,۰۸۷
پتروشيمي آبادان
۰.۰۹
۱
۱,۱۷۵
قند شيروان قوچان وبجنورد
۰.۰۸
۳
۳,۶۱۵
دارويي لقمان
۰.۰۶
۱
۱,۵۵۶
قند مرودشت
۰.۰۶
۱
۱,۶۲۱
نيرو محركه
۰.۰۴
۴
۹,۲۱۶
صنايع ريخته گري ايران
۰.۰۳
۱
۳,۹۲۸
كيميدارو
۰.۰۲
۱
۵,۵۵۸
پتروشيمي اصفهان
۰
۰
۶,۳۶۳
تولي پرس
۰
۰
۳,۱۲۶
شيميايي سينا
۰
۰
۲۰,۰۰۰
سيمان هرمزگان
۰
۰
۲,۱۵۴
ايران مرينوس
۰
۰
۱,۶۶۰
توسعه صنايع بهشهر(هلدينگ )
۰
۰
۱۱,۲۰۰
سنگ آهن گل گهر
۰
۰
۵,۰۹۸
سايپاديزل
۰
۰
۳,۴۰۰
گروه صنعتي سپاهان
۰
۰
۴,۲۹۹
صنعتي دريايي ايران
۰
۰
۲,۱۶۷
فرآورده هاي تزريقي ايران
۰
۰
۱,۰۸۶
سرمايه گذاري سپه
۰
۰
۵,۵۴۲
لبنيات پاك
۰
۰
۹۷۱
توليد محور خودرو
۰
۰
۱,۳۸۵
صنعتي آما
۰
۰
۱۱,۷۷۷
سيمان بهبهان
۰
۰
۹,۹۸۱
پتروشيمي اراك
۰
۰
۳,۲۵۰
سرمايه گذاري بانك ملي ايران (هلدينگ )
۰
۰
۳,۸۲۳
گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران
۰
۰
۱,۲۵۰
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۰
۰
۱۵,۵۸۰
افست
۰
۰
۱,۳۹۲
فراورده هاي غذايي و قند تربت جام
۰
۰
۲۵,۰۴۶
توليدمواداوليه داروپخش
۰
۰
۱,۳۱۶
مهركام پارس
۰
۰
۳,۰۳۲
لنت ترمز ايران
۰
۰
۱,۵۴۷
بانك پارسيان
۰
۰
۱,۸۹۹
سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي كشوري
۰
۰
۴,۰۸۶
سرمايه گذاري غدير(هلدينگ )
۰.۰۱-
۱-
۱۴,۵۳۳
نفت پارس
۰.۰۲-
۱-
۵,۶۵۵
سيمان سپاهان
۰.۰۲-
۱-
۴,۱۰۲
سايپا
۰.۰۲-
۱-
۶,۴۹۲
پارس دارو
۰.۰۳-
۴-
۱۳,۲۶۶
نفت بهران
۰.۰۳-
۱-
۳,۳۷۱
الكتريك خودرو شرق
۰.۰۴-
۱-
۲,۳۳۹
ساختمان اصفهان
۰.۰۴-
۱-
۲,۷۵۴
سامان گستراصفهان
۰.۰۴-
۱-
۲,۳۶۰
بانك كارآفرين
۰.۰۴-
۱-
۲,۴۱۴
بانك اقتصادنوين
۰.۰۵-
۱-
۲,۱۵۷
سرمايه گذاري صنعت نفت (هلدينگ )
۰.۰۵-
۲-
۳,۷۳۰
گلوكوزان
۰.۰۷-
۲-
۲,۸۷۱
حمل و نقل توكا
۰.۰۷-
۶-
۸,۱۱۵
داروسازي جابرابن حيان
۰.۰۷-
۱-
۱,۴۱۵
نوش مازندران
۰.۰۸-
۲-
۲,۶۳۲
صنعتي بهشهر
۰.۰۸-
۱-
۱,۲۵۰
پتروشيمي شيراز
۰.۰۹-
۱-
۱,۱۰۵
سرمايه گذاري بهمن
۰.۰۹-
۱-
۱,۱۳۴
فنرسازي زر
۰.۰۹-
۱-
۱,۰۷۰
سرمايه گذاري ملي ايران
۰.۱-
۱-
۹۶۹
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۰.۱-
۲-
۱,۹۵۷
كربن ايران
۰.۱۱-
۲-
۱,۸۹۱
نيروترانس
۰.۱۱-
۷-
۶,۰۹۱
معادن منگنز ايران
۰.۱۱-
۱-
۸۷۸
آبسال
۰.۱۱-
۸-
۶,۹۹۱
داروسازي روزدارو
۰.۱۱-
۱-
۹۴۰
سرمايه گذاري بوعلي
۰.۱۳-
۵-
۳,۹۲۳
عمران و توسعه فارس
۰.۱۷-
۱۳-
۷,۵۸۱
پتروشيمي فارابي
۰.۱۷-
۲-
۱,۱۹۳
فنرسازي خاور
۰.۲-
۱۵-
۷,۳۱۴
سيمان تهران
۰.۲۱-
۴-
۱,۹۱۶
سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات
۰.۲۳-
۱۵-
۶,۵۸۴
آذريت
۰.۲۴-
۳-
۱,۲۵۲
ريخته گري تراكتورسازي ايران
۰.۲۶-
۳-
۱,۱۴۱
رينگ سازي مشهد
۰.۲۶-
۳-
۱,۱۵۰
لوله وماشين سازي ايران
۰.۳-
۸-
۲,۶۹۱
گازلوله
۰.۳۲-
۱۰-
۳,۱۳۵
كمباين سازي ايران
۰.۳۴-
۱-
۲۹۶
پارسيلون
۰.۳۴-
۲-
۵۸۲
نورد و لوله اهواز
۰.۳۴-
۱۵-
۴,۴۶۲
نورد آلومينيوم
۰.۳۶-
۷-
۱,۹۴۷
مارگارين
۰.۳۷-
۶-
۱,۶۲۰
پارس خودرو
۰.۳۷-
۷-
۱,۸۷۱
سراميك هاي صنعتي اردكان
۰.۳۹-
۱۱-
۲,۸۱۲
كاشي اصفهان
۰.۴-
۷-
۱,۷۲۸
سرمايه گذاري ساختمان ايران (هلدينگ )
۰.۴۲-
۹-
۲,۱۴۰
موتورسازان تراكتورسازي ايران
۰.۴۹-
۱۸-
۳,۶۸۸
ايران خودروديزل
۰.۵۹-
۱۲-
۲,۰۲۳
محورسازان ايران خودرو
۰.۶۱-
۴-
۶۵۴
بهپاك
۰.۶۶-
۲۱-
۳,۱۶۶
ايران خودرو
۰.۶۷-
۱۳-
۱,۹۳۵
نوسازي وساختمان تهران
۰.۷۲-
۸-
۱,۱۰۲
كارخانه فارسيت درود
۰.۷۹-
۲۶-
۳,۲۷۰
حق تقدم سيمان سپاهان
۰.۹۲-
۳۲-
۳,۴۳۰
شاهد
۱.۱۴-
۳۱-
۲,۶۸۱
سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر
۱.۱۹-
۱۴-
۱,۱۶۲
سرمايه گذاري نيرو
۱.۲۵-
۵۲-
۴,۱۰۴
سرمايه گذاري توكافولاد(هلدينگ )
۱.۲۷-
۱۹-
۱,۴۷۴
كارخانجات صنعتي پيام
۱.۳۶-
۱۰۶-
۷,۷۰۳
داروسازي اسوه
۱.۴۴-
۱۱-
۷۵۵
آزمايش
۱.۴۹-
۱۳۸-
۹,۱۰۰
توليد سموم علف كش
۱.۸۹-
۳۵-
۱,۸۲۱
سايپاآذين
۱.۹۱-
۱۹-
۹۷۷
آبفر
۱.۹۶-
۱۹۱-
۹,۵۴۱
بازرسي فني وكنترل خوردگي تكين كو
۱.۹۷-
۲۹-
۱,۴۴۳
مجتمع هاي توريستي ورفاهي آباد
۱.۹۸-
۵۰-
۲,۴۷۱
صنايع لاستيكي سهند
۳.۷۵-
۴۰-
۱,۰۲۷
حق تقدم موتورسازان تراكتورسازي ايران
۵.۵۵-
۱۴۶۸-
۲۴,۹۶۹
سيمان اردبيل وآهك آذرشهر
۷.۳۶-
۱۵۱-
۱,۹۰۰
شيشه قزوين
۲۶.۹۵-
۱۳۱-
۳۵۵
حق تقدم مجتمع هاي آبادگران

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
فرهنگ ماندگار
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |