دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۳ - May 1, 2006
رهبر معظم انقلاب خواستار شدند
تحقيق دقيق تر درباره آثار استاد مطهري
000426.jpg
ايسنا: حضرت آيت الله خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار اعضاي شوراي مركزي ستاد بزرگداشت استاد شهيد مرتضي مطهري، از اين شهيد والامقام به عنوان فيلسوفي صاحب نظر و آشنا به فقه و عرفان ياد كردند و افزودند: شهيد مطهري در ميان فلاسفه معروف اسلامي، تنها فردي است كه ديدگاه فلسفي او به مسائل اجتماعي و سياسي و حتي مسائل زندگي تسري مي يابد و بايد اين ويژگي منحصر به فرد استاد مطهري به طور صحيح معرفي شود.
ايشان، تبيين ديدگاه و هويت فلسفي شهيد مطهري را ضروري ترين وظيفه در مقطع كنوني ارزيابي و خاطرنشان كردند: لازمه اين كار، استفاده از مجموعه اي از فضلاي فلسفه دان، روشنفكر و آشنا با آثار ايشان است تا مكتب فلسفي شهيد مطهري ارائه شود.
حضرت آيت الله خامنه اي با قدرداني از اقدام هاي انجام گرفته براي نشر آثار شهيد مطهري و آشنا كردن قشرهاي مختلف جامعه به ويژه دانش آموزان و دانشجويان با اين آثار، افزودند: با ارائه مكتب فلسفي شهيد مطهري به عنوان مبدأ ديدگاه فكري ايشان، امكان تحقيق درباره ابعاد مختلف آثار شهيد مطهري بسيار دقيق تر امكان پذير خواهد بود.

لاريجاني: تعليق ،امكان اجرا ندارد
000408.jpg
مانيتور ايران هسته اي
روسيه بار ديگر اعلام كرد كه نبايد ايران را مورد تحريم قرار داد. اين كشور به همراه چين موضع واحدي دارد و آن اين كه نبايد ايران را تحت فشار قرار داد. پريماكف، وزير سابق اقتصاد روسيه نيز به ريانووستي اعلام كرده كه هر گونه حمله نظامي به ايران بنيادگرايي در جهان عرب را شعله ور مي كند.
مشكل اصلي روسيه اين است كه نه تنها شريك هسته اي ايران است كه منافع زيادي نيز با آمريكا دارد. از اين رو سعي هم كرده تا به تازگي در نوع خود اعتمادسازي نيز انجام دهد. از همين رو چهارشنبه هفته گذشته روسيه ماهواره پيشرفته «اروس بي» را به فضا پرتاب كرد. اين ماهواره پيشرفته قدرت عكاسي بسيار بالايي دارد و مي تواند تمامي كره زمين را رصد كرده و بهترين و با كيفيت ترين عكسها را ارائه دهد. مقامات اسرائيلي اعلام كردند كه اين ماهواره براي رصد ويژه فعاليت هاي هسته اي ايران به فضا فرستاده شده اما مي توان مصارف ديگر و تحركات نظامي ديگر در سراسر دنيا را نيز بررسي كرد.

گروه سياسي: حميدرضا آصفي در هفته اي كه اخبار زيادي در حوزه سياست خارجي ايران رد و بدل شده بود، پشت تريبون هفتگي خود قرار گرفت تا مواضع رسمي دولت در خصوص پرسش هاي مطرح شده را اعلام كند. گفتگوي هفتگي سخنگوي وزارت خارجه در حالي برگزار شد كه چند ساعت پس از پايان آن جلسه، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران نيز در جمع دانشجويان حاضر شد و او نيز مواضع خود را تبيين كرد و حتي ارسال نامه خود به دبيركل آژانس را تكذيب كرد.
آصفي با توجه به پيشنهادهاي مطرح شده از سوي ايران پيش از گزارش دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: بهتر است با آرامش و تدبير و به دور از ماجراجويي دو طرف كار را دنبال كنند. ما اين كار را در گذشته كرده ايم و در آينده هم آماده هستيم.
سخنگوي وزارت خارجه گفت: در گزارش آمده كه آژانس وقت بيشتري مي خواهد تا بررسي هاي خود را دنبال كند و اين به نوعي گلايه البرادعي از برخي كشورها است كه سعي دارند موضوع ايران را از آژانس خارج كنند. شوراي امنيت صلاحيت بررسي اين پرونده را ندارد و نامه  ما به آژانس، ظرفيت هاي آژانس را بالا مي برد.
آصفي در خصوص نامه ايران به آژانس بين المللي انرژي اتمي و احتمال تعليق مجدد فعاليت هاي هسته اي جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرد: بحث تعليق غني سازي از دستور كار خارج است و بايد فكر ديگري كرد. بر همين اساس به آژانس اعلام كرديم كه از روزي كه تصميم گرفته شود پرونده ايران در آژانس مانده و مورد رسيدگي قرار گيرد، ما در مدت سه هفته برنامه و تقويم همكاري با آژانس براي موضوعات باقيمانده را ارائه مي دهيم و اگر لازم شد در اين سه هفته نيز با مسئولان آژانس براي برنامه زمان بندي بررسي خواهيم كرد تا تمامي موضوعات باقيمانده حل شود.
همه چيز جز تعليق
علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران كه در دانشگاه صنعتي شريف حاضر شده بود نيز بار ديگر يادآور شد كه نمي توان بر غرب تكيه كرده و اعلام كرد كه «آنها مي گويند ما تضمين مي كنيم به شما سوخت بدهيم اما در اين شرايط چگونه مي توانيم به آنها اطمينان كنيم؟»
دبير شوراي عالي امنيت ملي اعلام كرد كه نامه اي كه مي گويند از سوي او به دبيركل آژانس نوشته شده، وجود ندارد اما اعلام كرد كه آن نامه كه توسط نماينده ما در آژانس تحويل دبيرخانه شده، حاوي نكات مثبت خوبي است. لاريجاني تاكيد كرد كه مي توان بدون تعليق نيز مذاكره كرد و راههاي ديگري نيز وجود دارد. ضمن اين كه تعليق امكان اجرا ندارد.
آزمون مهم
ايران و پرونده هسته اي آن در حال حاضر فقط مساله ايران و غرب نيست بلكه بحث آمريكا و اروپا، آمريكا و روسيه، چين و روسيه، ايران و آمريكا و عراق است.
ريچارد هولبروك، از مقام هاي بلندپايه آمريكايي در دوران رياست جمهوري بيل  كلينتون كه از نامزدهاي اصلي اشغال پست وزارت خارجه در صورت پيروزي دموكرات ها در انتخابات بعدي تصور مي شود، اخطار داد كه مساله برنامه اتمي ايران يك آزمون مهم براي روابط آمريكا و اروپاست.
به گزارش بي بي سي، وي در «مجمع بروكسل» كه يك كنفرانس عمده بين المللي در پايتخت بلژيك است و كارشناسان سياست خارجي اروپا و آمريكا در آن گرد آمده اند سخنراني كرد و گفت: ايران را نمي توان بدون كمك روسيه منزوي كرد اما ايران به گفته وي چالشي در روابط آمريكا و اروپا نيز به حساب مي آيد.
او گفت: «اكثر آمريكايي ها فكر مي كنند كه يك ايران اتمي عميقا باعث بي ثباتي در جهان خواهد بود و قدرت ايران در سه يا چهار سال گذشته به دليل حماس، غرب افغانستان، دولت شيعه در بغداد و نفت بشكه اي ۷۰ دلار به طور چشمگيري افزايش يافته است و ما مجبوريم به عنوان جامعه آمريكايي _ اروپايي به آن رسيدگي كنيم. در ميان همه مسائلي كه امروز به آنها اشاره شد، ايران مهم ترين آزمون و محك در مورد اين مساله است كه آيا گفتگوي آمريكا و اروپا به اقدامي موثر منجر خواهد شد يا خير.»
آمريكا رد مي كند
در پاسخ به پيشنهاد ايران كه در نامه اي كتبي به البرادعي اعلام شده ايران حاضر است در حل مشكلات باقيمانده با آژانس همكاري كند، آمريكا اعلام كرد كه چنين پيشنهادي كافي نيست.
به گزارش سي ان ان، درخواست ايران مبني بر اين كه پرونده ايران به آژانس بازگردد و در ازاي آن همكاري ايران و آژانس بالا رود، مورد موافقت مقامات آمريكايي قرار نگرفته و از سوي آنها به سرعت رد شده است. «بلين رتمير» سخنگوي كاخ سفيد به آسوشيتدپرس گفت: اين پيشنهاد ايران براي آمريكا كافي نيست و بايد ايران فعاليت هاي مبهم هسته اي خود را كنار بگذارد.
نظر كاخ سفيد اين است كه اين پيشنهاد نمي تواند مورد قبول باشد چرا كه رفع نگراني نمي كند.
محمد سعيدي، معاون بين  الملل سازمان انرژي اتمي ايران پيشتر در وين تاكيد كرده بود كه ايران حاضر است در همكاري با آژانس مسائل باقيمانده را حل كند.
در شوراي امنيت سازمان ملل، جان بولتون، نماينده آمريكا نيز اعلام كرد كه بايد به سرعت دست به كار شد و بهترين جواب در حال حاضر به ايران تنظيم قطعنامه اي براساس بند هفتم منشور سازمان ملل است. جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا نيز اعلام كرد كه از حالا به بعد ديپلماسي آمريكا آغاز مي شود و نخستين گزينه نيز در حال حاضر ديپلماسي است.
جك استراو، وزير خارجه  انگليس نيز اعلام كرد ايران در همكاري كامل با آژانس و شوراي امنيت نيست وبايد پاسخي به اين حركت داده شود. حركت بعدي غرب در ديدار نمايندگان وزارت خارجه پنج كشور شوراي امنيت و آلمان در ۱۲ ارديبهشت در پاريس مشخص مي شود.

بيش از ۱۰۰ هزار مصدوم شيميايي
دوران جنگ ۸ ساله تحميلي
مهر: وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران ضمن يادآوري هشتم شهريور، سالروز بمباران شيميايي سردشت، به عنوان روز ملي مبارزه با سلاح هاي شيميايي و بيولوژيك، تصميم سازمان منع سلاحهاي شيميايي (OPCW) مبني بر تعيين ۲۹ آوريل (۹ارديبهشت) به عنوان روز جهاني يادبود قربانيان سلاح هاي شيميايي را ارج نهاده و اين فرصت را جهت اداي احترام به جانبازان عزيز شيميايي و خانواده هاي ايشان و ابراز همدردي با آلام و رنجهاي آنان، مغتنم مي شمارد.
در اين بيانيه آمده است: اين نامگذاري، ازسويي يادآور فاجعه تلخ و دردناكي است كه توسط جنايتكاران جنگي، به عنوان لكه ننگي در حافظه تاريخي بشريت نقش بسته و از سويي ديگر بيانگر رسالت بزرگ دولت ها، محافل بين المللي و جامعه جهاني، جهت برچيدن كامل كليه سلاح هاي كشتار جمعي، بويژه سلاح هاي شيميايي از كره خاكي است.
جمهوري اسلامي ايران با بيش از يكصد هزار مصدوم شيميايي دوران جنگ ۸ ساله تحميلي، به عنوان بزرگترين قرباني سلاح هاي شيميايي در دوران معاصر دين بزرگي بر گردن جامعه جهاني كه متاسفانه از كنار درد و رنج اين قربانيان بي تفاوتي و سكوت گذشته است، دارد.
سكوت مجامع بين المللي و دولتهاي غربي در قبال استفاده گسترده و مكرر رژيم صدام از انواع سلاح هاي شيميايي عليه نيروهاي ايران و حتي شهروندان غير نظامي در شهرهاي سردشت، اشنويه، بانه و ديگر روستاها و مناطق مرزي در طول جنگ، موجب شد تا اين رژيم بي هيچ نگراني از سوي مدعيان دروغين حقوق بشر، بلكه با حمايت فني و كمك تجهيزات آنان، حتي اتباع غير نظامي خود در حلبچه را نيز با سلاح هاي شيميايي قتل عام كند.
بدون شك، اگر بي اعتنايي قدرتهاي جهاني و به خصوص دول غربي به كرامت انساني و حقوق واقعي بشر و حمايت هاي گسترده و همه جانبه آنان از رژيم صدام نبود، تاريخ معاصر شاهد قتل عام هزاران انسان بي گناه توسط سلاح هاي مرگبار شيميايي نمي بود.

قائم مقام سپاه منصوب شد
فارس: آيت الله خامنه اي، فرمانده كل قوا طي حكمي سردار سرتيپ پاسدار مرتضي رضائي را به سمت جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي منصوب كردند.
متن حكم رهبر انقلاب به اين شرح است:
بسم الله  الرحمن الرحيم
سردار سرتيپ پاسدار مرتضي رضائي
بنا به پيشنهاد فرمانده كل سپاه و نظر به حسن سوابق خدمتي و تجارب ارزنده در تصدي مسئوليت هاي فرماندهي و اطلاعاتي، شما را به سمت جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي منصوب مي كنم.
انتظار مي رود در ايفاي اين مسئوليت مهم با همدلي و همفكري فرماندهان و مسئولان سپاه همه همت و تلاش خود را در جهت تحقق اهداف و ماموريت هاي محوله و انسجام بخشيدن به امور در كمك به فرمانده سپاه به كار بگيريد.
از زحمات و تلاشهاي دلسوزانه سردار سرتيپ ذوالقدر در اين سمت قدرداني و تشكر مي كنم.
توفيق همكاران را از خداوند متعال خواستارم.
سيدعلي خامنه اي

فرمانده نيروي مقاومت بسيج:
سازماندهي ۱۱ ميليون بسيجي براي دفاع از كشور
فارس: سردار حجازي گفت: هدف بسيج در سال ۸۵ ارتقاي كيفي است، ولي در حال حاضر ۱۱ ميليون بسيجي براي دفاع از كيان كشورمان سازماندهي شده اند.
فرمانده نيروي مقاومت بسيج درباره برنامه  نيروي مقاومت بسيج براي ايجاد وحدت ملي در برابر تهديدات احتمالي بيگانگان اظهار داشت: تقويت آمادگي همه جانبه نظامي، دفاعي، روحي و فكري از جمله برنامه هايي است كه بسيج در اين راستا براي آن برنامه ريزي مي كند.
وي گفت: تاكنون به ابعاد كيفي كمتر فكر مي كرديم ولي نظر ما در سال جاري بيشتر در جهت ارتقاي آموزش ها، انسجام سازماني بيشتر و در اختيار گذاشتن تجهيزات است. وي ابراز اميدواري كرد كه در پايان سال بسيج قدرتمندتر، منسجم تر، آموزش ديده تر و مهيا تر براي دفاع از انقلاب مسير خود را ادامه دهد.

رئيس جمهوري:
مأموريت بزرگ ما ساختن ايران است
رئيس  جمهوري گفت: اقتدار و امنيت ايران در خدمت اقتدار و امنيت جهاني است.
به گزارش خبرنگار ايسنا دكتر محمود احمدي نژاد با حضور در مراسم بزرگداشت روز ملي كارگر و معرفي كارگران نمونه  سراسر كشور، با آن ها در مورد مسايل مختلف جهاني، مسايل و مشكلات كارگران و هم چنين چگونگي برخورد كارگران و كارفرما و مشكلات معيشتي آن ها گفت وگو كرد.
رييس جمهور با تاكيد بر اين كه ما اهل گفت وگو هستيم و پرچمدار صلح در جهانيم، گفت: آن دوران تمام شد كه چيزي بالاي سر ما بگيرند و بگويند كه حالا با ما مذاكره كنيد. ديگر اين خبرها نيست. ملت ايران ملتي رشيد و مستقل است. ما ۲۷ سال است كه مستقل شده ايم. ما براي استفاده از فكر و تجربه  دانشمندان خودمان از كسي اجازه نمي گيريم. ما در مورد حقوقمان با آن ها مذاكره نمي كنيم. به ما مي گويند بياييد در مورد حقوق تان مذاكره كنيد. شما چه كاره  عالم هستيد؟ آن ملتي كه در مورد حقوق خود مذاكره مي كند در بهترين حالت قسمتي از حق خود را واگذار مي كند. ما چه طور بياييم در مورد حق خود با شما مذاكره كنيم؟ ما از حق خود تا انتها استفاده مي كنيم.
وي ادامه داد: اين حق يك نفر، يك گروه و يك دسته نيست كه بخواهد مذاكره كند و كمي از حقوقش را تحويل دهد. اين حق تمام ملت ايران و نسل هاي آينده است. آن ها خود مي دانند كه با تبليغات و جنگ رواني قادر نيستند ذره اي از حقوق ملت ايران را پايمال كنند.
به شما مي گويم كه برنامه هاي تبليغاتي آن ها ايجاد سر و صداست تا در فضاي بيروني بگويند بحران به وجود آمده است. آن ها فكر مي كنند كه با مردم قرون وسطي روبه رو هستند. ما دست شان را خوانده ايم. دستشان براي ملت ما رو شده است. مي خواهند فضايي ايجاد كنند و در ادامه عوامل خود را در كشور فعال كنند كه در صفوف يكپارچه  ملت ما تفرقه ايجاد شود ولي در اشتباهيد.
انرژي هسته اي حاصل تلاش تمام ملت ايران است. البته مطمئنم كه دشمنان اين آرزو را به مانند آرزوهاي ديگر با خود  به گورخواهند برد. ملت ايران ملتي متحد است.
رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود درباره  قشر كارگر اظهار داشت: امروز ماموريت بزرگ ساختن ايران اسلامي بر عهده  ماست. بايد دست به دست هم دهيم تا ايران را بسازيم. بايد ايران اسلامي، پايدار، مقتدر و پيشرفته ايجاد كرد و رمز موفقيت تنها كار و تلاش است.
وي با بيان اين كه نقش اصلي در ساختن كشور را مردم و كارگران بر عهده دارند، گفت: دولت وظيفه  حمايتي دارد. البته در ساختن ايران اسلامي، كارگران مسئوليتي مضاعف دارند و بدون زحمت كارگران امكان ندارد كه ما به هيچ نقطه اي برسيم.
وي با بيان اين كه «ما فقط حرف مي زنيم، جلسه مي گذاريم، ابلاغيه مي دهيم، فرياد مي زنيم» ادامه داد: اين ها نقش حمايتي دارد ولي با اين امور كشور ساخته نمي شود. آن چه كشور را مي سازد، دستان پرتوان و فكر بلند كارگران است.
وي به مساله  قاچاق كالا اشاره كرد و گفت: مبارزه با قاچاق كالا در فهرست اولويت هاي كاري دولت قرار دارد. معتقديم كه قاچاق كالا ضد توليد است و باعث مي شود كه به دسترنج كارگران آسيب برساند و توليد كارخانه ها را پايين مي آورد. بايد جلوي راه هاي نيمه قانوني و شبه قانوني و غيرقانوني قاچاق كالا را گرفت و مرزها را نيز كنترل كرد. در بسياري از مواقع، قاچاق كالاهاي مصرفي از راه هاي شبه قانوني و نيمه قانوني صورت مي گيرد و در اين مورد گمرك، ستاد مبارزه با قاچاق كالا و تك تك وزرا داراي مسئوليت هستند.
رئيس جمهوري با بيان اين كه دولت از ايجاد اشتغال پايدار و كاهش بيكاري حمايت مي كند، گفت: اگر بشنوم كه در استيفاي حقوق كارگران، شركتي يا جايي تعلل مي كند بنده خود مستقيما با آن برخورد مي كنم.
وي با اشاره به بحث خصوصي سازي گفت: اصل بحث خصوصي سازي درست است. كارها را بايد مردم اداره كنند و دولت كارها را به مردم واگذار كند. ولي متاسفانه به نام خصوصي سازي، در بعضي جاها و قسمت ها كارهايي شد كه اين به ضرر بيت المال تمام شد.
مي خواهم اين تشكل ها را ساماندهي كنند ولي آرمان اصلي يعني ساختن كشور را فراموش نكنند. اين تشكل ها بايد از منافع كشور و حقوق كارگران دفاع كنند.
وي به واگذاري سهام ترجيحي به كارگران اشاره كرد و گفت: من از آقاي جهرمي خواسته ام كه مانند سهام عدالت، سهام ترجيحي را به كارگران واگذار كند.
رئيس جمهور به مساله  مشكل مسكن كارگران اشاره كرد و گفت: بايد در اين ارتباط نيز يك فكر جدي كرد و كلان نگر بود. ما آمادگي همكاري و پيگيري اين مسايل را داريم. نمي شود كه يك فرد ۳۰ سال كار كند و بعد از آن يك آپارتمان ۵۰ متري بخرد. اين كار جواني و زندگي فرد را مي گيرد و ديگر نمي تواند به خود، خانواده و تعالي جامعه فكر و حركت كند. اسير كه در كشور نمي خواهيم نگه داريم. تك تك مردم عزيز هستند و براي ما سرمايه محسوب مي شوند. ما بايد كاري كنيم كه قيمت زمين نزديك به صفر شود و با منابع بانكي به كارگران در جهت خريد مسكن كمك كنيم هم چنين به معلمان.
وي با بيان اين كه كار كارگران مقدس است و بايد حل مسايل شان در اولويت قرار گيرد، گفت: ما بايد براي پيشرفت كشور همت بگماريم.
وي افزود: گذشته ها بعضاً در پايان سال اعضاي هيات مديره ۴۰-۳۰ ميليون پاداش مي گرفتند. ما آمديم و اين مساله را ممنوع كرديم و گفتيم پاداش هاي بالا ممنوع. بعد آمديم و شنيديم كه بعضي ها مي خواهند در اين راستا سر ما را گول بزنند و اين پاداش هاي ۴۰-۳۰ ميليوني را به صورت خرد خرد ارائه مي كنند؛ در صورتي كه تمام ملت ايران همه يك خانواده هستند. شما اين مساله را تجربه كرده ايد كه مثلا در خيابان راه مي رويد، نان دست شماست و شما آن را مي خوريد و بچه اي در گوشه ي خيابان به شما نگاه مي كند. اين نان خوردن زهر آدم مي شود. آدم چه طور مي تواند ببيند كه همكارش براي ۲۰۰ تومان لنگ است ولي خودش پاداش ۳۰ ميليوني مي گيرد؟ نمي گويم كه همه بايد مساوي مساوي باشند ولي نبايد اين قدر فاصله هم باشد. من از وزير رفاه و صنايع خواسته ام كه اين مسايل را جمع كنند. جمع اش نكنند، انشاءالله جمع مي كنيم.
رئيس جمهور با بيان اين كه واقعاً بسياري از مديران فداكار و دلسوز هستند، اظهار داشت: بسياري از مديران در جهت افزايش بازدهي كار مي كنند و من از آنان صميمانه تشكر مي كنم.
مطمئن باشيد وقتي كه حقوق كارگران افزايش پيدا مي كند بازدهي آن ها چند برابر مي شود و چند برابر سرمايه را به شما بازمي گردانند. محيط كار را با صميميت به فضاي محبت و دلسوزي و احترام تبديل كنيد.
غلامعلي حدادعادل رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز در ديداري با نمايندگان تشكل هاي كارگري و شوراهاي كارگري به سئوالات تعدادي از آنها پاسخ گفت.

رايس: ايراني ها بازي درمي آورند
ايسنا: كاندوليزا رايس از ايران خواست از آنچه وي بازي درآوردن در پرونده هسته اي خواند، دست بردارد و درخواست هاي جامعه جهاني را بپذيرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، كاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريكا در گفت وگو با شبكه تلويزيوني اي.بي.سي پيشنهاد ايران براي اجازه دادن به انجام بازرسي هاي هسته اي و همچنين ازسرگيري مذاكرات درباره پيشنهاد روسيه براي غني سازي ايران در خاك مسكو را رد كرد و مدعي شد:ايراني ها بازي درمي آورند.
وي ادامه داد: اگر ايران قصد ابهام زايي ندارد، بايد غني سازي را متوقف كند، فعاليت هاي هسته اي اش را به حال تعليق درآورد و همچنين به درخواست هاي ارايه  شده از سوي شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي  و شوراي امنيت پاسخ دهد.

محسن رضايي: به دنبال جنگ نيستيم
مهر: دكتر محسن رضايي با اشاره به بحث پرونده هسته اي ايران و جوسازي بين المللي آمريكا گفت: مصاف ما با آمريكا بسيار جدي است، ما به دنبال جنگ نيستيم ولي بحث ما اين است كه راه و روش كنوني دولت آمريكا خصمانه ترين استراتژي هايي است كه تاكنون اين كشور در قبال ما داشته است.
دبير مجمع تشخيص مصلحت اظهار داشت: ملت ايران صلح طلب ترين ملت هاست ولي اگر بحث تهاجم در كار باشد، در دفاع نيز هيچ ملتي به پاي ملت ايران نمي رسد.
وي افزود: آنچه آمريكا را بيش از همه از ايران نگران كرده بحث دستيابي ايران به بمب اتم نيست بلكه نگراني اصلي آنان وجود يك ايراني پيشرفته و مقتدر در منطقه است.

تقدير بيش از ۸۰ نماينده مجلس از وزارت بازرگاني
فارس: بيش از ۸۰ تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در نامه اي به رئيس جمهور از عملكرد وزارت بازرگاني در ايام نوروز امسال تقدير و تشكر كردند.
اين نمايندگان در نامه خود آورده اند: اينجانبان مراتب تقدير و تشكر خود را از عملكرد خوب وزارت بازرگاني در خصوص تنظيم بازار و ثبات نسبي قيمت ها خصوصاً ميوه در ايام نوروز امسال اعلام مي كنيم. امضاي اعضاي شاخص فراكسيون اقليت مجلس نيز در پاي اين نامه ديده مي شود.

ايست و بازرسي بسيج مورد تأييد فرماندهي سپاه است
فارس: سيد احمد ميرمرشدي گفت: مانور شهري و ايست و بازرسي جزو وظايف قانوني بسيج به عنوان ضابطين قضايي است و مورد تأييد فرماندهي و مقامات سپاه است. سيد احمد ميرمرشدي رئيس اداره كل روابط عمومي و تبليغات سپاه پاسداران در خصوص اظهارات نقل شده از فرماندهي كل سپاه كه ايست وبازرسي بسيجيان را غيرقانوني دانسته است، تصريح كرد: آنچه روزهاي گذشته با اين مضمون از سوي فرماندهي كل سپاه نقل شده از سوي رسانه ها اشتباه برداشت و منعكس شده است. وي اظهارات فرماندهي سپاه را توصيه هايي معمول به بسيجيان به عنوان ضابطين قضايي عنوان كرد و گفت: يكي از وظايف فرماندهي كل سپاه پيشگيري از تخلفات احتمالي است و بر اين اساس اعلام كردند كه اقدامات نيروهاي بسيجي بايد بر اساس معيارهاي قانوني باشد.
رئيس اداره كل روابط عمومي  سپاه پاسداران انقلاب اسلامي افزود: بسيج به عنوان ضابط قضايي داراي ماموريت هاي قانوني است كه بايد اين ماموريت ها را در سطح جامعه اعمال نمايد.

ديدار وزير كشور با سفير تركيه
ايسنا: وزير كشور با تأكيد بر لزوم گسترش همكاري هاي بين ايران و تركيه براي تامين اهداف و آرمان هاي مشترك دو ملت گفت: منافع دو كشور ايران و تركيه در منطقه حساس خاورميانه به هم گره خورده است.حجت الاسلام والمسلمين مصطفي پورمحمدي وزير كشور در ديدار با حسنو تورجان ترك اوغلو، سفير كشور تركيه با اشاره به جايگاه ژئوپليتيك و ظرفيت هاي بالاي اقتصادي و صنعتي دو كشور در منطقه گفت: بهم پيوستگي و وابستگي متقابل صنعتي و اقتصادي دو كشور به يكديگر بدون ترديد مي تواند تاثيرات گسترده اي بر نظام بين الملل به جاي بگذارد.
پورمحمدي با اشاره به تحركات گروه هاي تروريستي در مرزهاي مشترك بين دو كشور تصريح كرد: گروه هايي خرابكار درصدند تا از مرزهاي دو كشور براي ضربه زدن به كشور مقابل استفاده كنند و ما نبايد اجازه دهيم كه ديگران به مرزهاي دو كشور تاثير بگذارند؛ چون براي امنيت دو طرف خطرناك است.
اين گزارش حاكيست در اين ديدار همچنين سفير كشور تركيه ضمن ابراز خرسندي از ميزان همكاري هاي امنيتي بين دو كشور به ويژه مكانيسم هاي مربوطه مانند برگزاري قريب الوقوع اجلاس كميسيون عالي امنيتي دو كشور در ماه فوريه سال جاري، موفقيت ايران در مبارزه با قاچاق مواد مخدر را قابل ستايش خواند.

تأكيد معاون پارلماني رئيس جمهور
بر حفظ حريم خصوصي افراد
ايسنا: معاون حقوقي و امور مجلس رئيس جمهور تاكيد كرد: آنچه در رابطه با دستور اخير آقاي رئيس جمهور بايد مورد توجه ويژه قرار گيرد، اين است كه ايشان در اين دستور بار ها بر اهميت و اولويت اخلاق، عفاف، حفظ ارزش ها و قداست ديني و حفظ شئون تاكيد و اصولا اجراي تصميم را منوط به برنامه ريزي و رعايت كليه موارد فوق كرده اند.
حجت الاسلام والمسلمين سيد احمد موسوي، درباره انتقاداتي كه از سوي مجلس از سياست هاي دولت مي شود، اظهار داشت: طبعا باب اظهارنظر در مسائل مختلف كشور به ويژه از سوي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي باز است و هر نماينده نيز مي تواند ديدگاه هايش را در رابطه با سياست هاي دولت مطرح كند.
نبايد اظهارنظرها و بعضا انتقادات چند نماينده مجلس را به حساب كل مجلس گذاشت.
وي افزود: دولت و مجلس اهداف و آرمان هاي مشتركي دارند، ليكن ممكن است در برخي موارد براي رسيدن به اهداف و برنامه ها، راه هاي متفاوتي مدنظر داشته باشند. در مجموع هماهنگي و هم نظري دولت و مجلس بسيار بيشتر از ديدگاه هاي متفاوت است. آنچه بايد مورد توجه همه دوستان قرار گيرد، اين است كه نبايد اجازه داد كساني كه نه به دولت و نه به مجلس اعتقادي ندارند، با بزرگ نمايي برخي اختلاف نظر هاي جزيي و كوچك كه در اداره كشور طبيعي است، موجب كدورت بين دولت و مجلس شوند و بهره نامشروع خود را ببرند. سياست كلي دولت در رابطه با مجلس، هماهنگي، همدلي و ارتباط نزديك براي حل مشكلات كشور بر محور قانون اساسي است. دولت سياست ها، طرح ها و برنامه هايش را به مجلس ارايه و با كار كارشناسي از آنها دفاع خواهد كرد، اما در نهايت خود را مكلف به اجراي قوانين مصوب مجلس مي داند.
معاون پارلماني رئيس جمهور همچنين درباره علت استرداد برخي لوايح از جمله لايحه حريم خصوصي گفت: استرداد اين لايحه به هيچ عنوان به معني دخالت دولت در حريم خصوصي افراد نيست. با عنايت به اين كه لايحه به دستگاه هاي مختلفي ارتباط پيدا مي كند و با توجه به اين كه برخي وزارتخانه ها در دولت جديد نسبت به بعضي از مواد لايحه، نظرات تكميلي و اصلاحي داشتند، موضع در دولت مطرح و مقرر شد لايحه از مجلس استرداد و پس از بررسي و جمع بندي و تكميل نظرات رسيده از سوي كليه دستگاه هاي اجرايي، لايحه جامع و كاملي نسبت به موضوع تقديم مجلس شوراي اسلامي  شود.
معاون حقوقي و امور مجلس رييس جمهور همچنين عملكرد حوزه معاونت حقوقي و امور مجلس رياست جمهوري را تشريح كرد و اظهار داشت: در همين راستا طي شش ماه گذشته بيش از ۳۴۰۰ اظهار نظر حقوقي از سوي اين بخش از معاونت در پاسخ به استعلامات وزارتخانه ها و سازمان هاي مختلف ارائه شده است. البته با عنايت به تاكيدي كه رياست محترم جمهوري بر افزايش كيفيت امور حقوقي در كليه وزارتخانه ها و سازمان ها دارند با هماهنگي و نظر اين معاونت قرار است به طور مستمر شوراي هماهنگي مديران حقوقي دستگاههاي اجرايي با نظارت معاونت حقوقي رييس جمهور تشكيل شود تا از اين پس شاهد ارتقا و اتقان بيشتر نظرات حقوقي در دستگاههاي اجرايي باشيم.
وي افزود: بخش امور مجلس اين معاونت نيز مسئول هماهنگي، نظارت و پيگيري ارتباط نزديك دولت و مجلس است. حضور در جلسات علني و بعضا كميسيون هاي مجلس، براي هماهنگي نظرات دولت نسبت به طرح ها و لوايح و جلوگيري از مطرح شدن نظرات مغاير مصوبه دولت، تهيه گزارش هاي روزانه و هفتگي از جلسات علني مجلس و نظراتي كه در حاشيه مجلس اعلام مي شود به اعضاي دولت جهت اطلاع و اقدام لازم، پيگيري نامه ها و تذكرات نمايندگان مجلس، نظارت و پيگيري ملاقات هاي نمايندگان با اعضاي هيات وزيران، هماهنگي و پيگيري براي برگزاري اجلاس هاي مشترك دولت و مجلس و نيز جلسات شوراي عالي دولت و مجلس و پيگيري تصميمات و مصوبات آن از عمده ترين وظايف اين معاونت است.
موسوي گفت: با عنايت به اهميت و حساسيت ارتباط دولت و مجلس، اينجانب از نزديك مسائل مربوط به اين حوزه را دنبال و پيگيري مي كنم و تقريبا كليه اقدامات در اين بخش با نظارت اين معاونت صورت مي گيرد. طي شش ماه گذشته در حوزه امور مجلس اين معاونت بيش از ۲۱۰۰ نامه در ارتباط با پيگيري مكاتبات، نامه ها و تذكرات نمايندگان به دستگاههاي اجرايي كشور منعكس و پاسخهاي آن اخذ و جهت اطلاع به نمايندگان منعكس شده است.

آخرين گمانه زني هاي احزاب پيرامون انتحابات خبرگان رهبري
خبرگان ، بحث داغ احزاب
گروه سياسي: به دنبال اعلام تقريبي زمان رسمي برگزاري انتخابات خبرگان و شوراهاي شهر و روستا توسط وزارت كشور، احزاب و تشكل هاي سياسي، موضع گيري هاي سياسي خود را به تدريج آغاز كرده اند.در اين ميان انتخابات خبرگان، حجم بيشتر و جدي تري از اخبار را به خود اختصاص داده و انتخابات شوراها، اولويت بعدي را پيدا كرده است.
جامعه اسلامي مدرسين، جامعه روحانيت، حزب اعتدال و توسعه، جامعه اسلامي فرهنگيان، حزب مشاركت و كارگزاران از جمله تشكل هايي بودند كه روز گذشته در اين خصوص موضع گيري هايي داشتند.
آخرين مواضع جامعه مدرسين
معاونت سياسي جامعه مدرسين حوزه علميه قم با بيان اين كه جامعه مدرسين هنوز در مورد مصداق هاي خود در انتخابات خبرگان تصميمي نگرفته است، گفت: در مورد دادن ليست مشترك با جامعه روحانيت نيز هنوز تصميمي نگرفته ايم.
حجت الاسلام جمشيدي ادامه داد: شنيده ام جامعه روحانيت مبارز در مورد مصداق ها به نتايجي رسيده ولي جامعه مدرسين هنوز تصميم نهايي در مورد مصداق ها نگرفته و در اين ارتباط به نتيجه كامل نرسيده است.
مصباحي مقدم سخنگوي جامعه روحانيت مبارز هم به پايان كار اوليه كميته پنج نفره اشاره كرده است.
فقاهت ، شرط اول است
از سوي ديگر يك عضو ديگر جامعه مدرسين حوزه علميه قم شرط اول كانديداتوري خبرگان را فقاهت ذكر كرد و گفت: جامعه مدرسين فقاهت، زيركي، هوشياري و آگاهي به شرايط و زمان را براي نمايندگي مجلس خبرگان ضروري مي داند.وي همزماني انتخابات شوراها و خبرگان را به نفع ايجاد زمينه تصميم گيري صحيح براي مردم جهت انتخاب نمايندگان ندانست.
رفع محدوديت هاي فراقانوني
حزب اعتدال و توسعه در بيانيه اي با اشاره به قريب الوقوع بودن برگزاري انتخابات شوراها و خبرگان خواستار رفع محدوديت ها و فراخ نمودن عرصه حضور همه گرايش هاي سياسي در آن شد.
عزم فرهنگيان براي حضور
در شوراها
رئيس جامعه اسلامي فرهنگيان انتخابات شوراها و خبرگان را بومي و استاني و نه ملي دانست و از عزم اين تشكل براي معرفي فرهنگيان در انتخابات شوراها خبر داد و در مورد خبرگان نيز گفت: ما از ليست جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين حوزه علميه قم حمايت مي كنيم. رئوفيان تأكيد كرد كه جامعه اسلامي فرهنگيان در انتخابات پياده نظام نخواهد بود بلكه قوي، فعال و علمي وارد مي شود.
دليل برگزاري
همزمان در انتخابات
محمدعلي سعدايي عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت هم گفت: به نظر مي رسد كه همزماني برگزاري انتخابات شوراها و خبرگان تاكتيكي در جهت اهداف سياسي باشد تا يك كار درست به منظور صرفه جويي در وقت و هزينه دولت و مردم.نايب رئيس فراكسيون مشاركت در مجلس ششم افزود: از آنجايي كه در انتخابات خبرگان، به علت عدم حساسيت هاي محلي و منطقه اي، مردم شركت كمتري دارند، همزماني اين انتخابات با انتخاباتي مانند شوراها كه انگيزه حضور مردم در آن معمولاً گسترده است، باعث شركت بيشتر مردم در انتخابات مجلس خبرگان رهبري مي شود.
موضع كارگزاراني ها
عضو فراكسيون اقليت مجلس شوراي اسلامي هم، تجميع انتخابات را مهم ترين مانع براي نقد دولت و اصولگرايان دانست و تأكيد كرد: با تجميع انتخابات زمان كافي براي نقد دولت به وجود نمي آيد.
اسماعيل جبارزاده عضو حزب كارگزاران سازندگي با بيان اين كه بايد هر انتخاباتي در زمان خودش انجام شود، گفت: اعتراضات نسبت به تجميع انتخابات به جهت آن است كه معتقديم نبايد زمان نقد اصولگرايان گرفته شود و دولت نيز نبايد از نقد و انتقاد دوري كند.
جبارزاده ادامه داد: وزارت كشور و شوراي نگهبان بايد به اين مسأله توجه ويژه اي داشته باشد و به گونه اي عمل كنند كه حضور مردم در انتخابات ها گسترده شود.

تعيين سفير جديد ايران در اسپانيا
ايرنا: به پيشنهاد منوچهر متكي وزير امور خارجه و تصويب محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري، سيد داود صالحي به سمت سفير جديد جمهوري اسلامي ايران در اسپانيا منصوب شد.صالحي پيش از اين به عنوان رئيس اداره آمريكا، سفير جمهوري اسلامي ايران در كشورهاي كوبا و موزامبيك و مديركل كنفرانس هاي بين المللي، مديركل ترجمه، مديركل امور اداري وزارت خارجه و مشاور وزير امور خارجه فعاليت كرده است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
فرهنگ ماندگار
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |