پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۶ - Aug 10, 2006
درمان هاي تغذيه اي براي بيماران مبتلا به ديابت
قندي كه حل نمي شود
صدف كوه كن
010695.jpg
ديابت يكي از شايع ترين بيماريهاي غدد درون ريز است و افراد درگير با اين بيماري چنانچه برنامه غذايي آگاهانه اي را انتخاب كنند، بروز مشكلات را به طرز
قابل ملاحظه اي كاهش مي دهند.
معمولاً مشكل اساسي اينجاست كه با تشخيص ديابت در موقعيتي قرار مي گيريم كه بايد عادات غذايي خود را تغيير دهيم، هر تغييري در ابتدا سخت است ولي از آنجايي كه عنصر عادت را در كليه امور زندگي نمي توان ناديده گرفت بدن به زودي با شرايط جديد وفق پيدا مي كند و به دليل اين كه مشكلات فرد در اثر اين رعايت ها برطرف خواهد شد، تمايل به داشتن رژيم غذايي مخصوص بيشتر مي شود.
مشاوره تغذيه به بيماران ياد خواهد داد جيره غذايي برخي مواد را در برنامه غذايي خود تعيين كنند.
از آنجايي كه هيچ گروه غذايي به تنهايي قادر نيست تمام مواد مغذي مورد نياز بدن را تامين كند بنابراين استفاده از يك رژيم غذايي شامل طيف وسيعي از خوراكيها، افراد درگير با اين بيماري را در وضعيت خوبي از نظر سلامتي قرار خواهد داد.
توصيه هاي زير براي افراد درگير با هر دو نوع ديابت وابسته به انسولين( IDDM) و غير وابسته به انسولين (NIDDM) كارآمد است، در جايي كه نياز به فرق گذاشتن در اين دو نوع است، ذكر خواهد شد، همچنين افراد با ديابت بارداري (GDM) و افرادي كه ميزان قند خون آنها در حد مرزي است (IGT) مي توانند از اين توصيه ها بهره مند شوند.
كالري
هر ماده مغذي انرژي زايي كه به عنوان انرژي مصرف نشود به صورت چربي ذخيره مي شود. بنابراين بايد سعي شود كه بين ميزان كل كالري دريافتي با ميزان سوخت آن در بدن توازن برقرار شود.
براي افرادي كه از انسولين تزريقي (اگزوژن) استفاده مي كنند جلوگيري از افزايش وزن يك هدف اساسي است و براي افرادي با تيپ دو ديابت (غير وابسته)، كاهش وزن متوسط با توجه به وزن اوليه نمايانگر كاهش در (هايپرگليسمي) بالا بودن قند خون، مقاومت انسولين، اختلالات چربي و بالا بودن فشار خون است.
كربوهيدرات ها
دريافت كافي از كربوهيدراتها تا 50 درصد كالري روزانه توصيه مي شود. حبوبات، سبزيجات و ميوه ها منابع خوبي براي ويتامين، مواد معدني و فيبر هستند.
توصيه ها در جهت حذف يا تقليل ميزان كربوهيدراتهاي ساده به ميزان 5 درصد از كالري روزانه است. اين مواد شامل قند، شكر، مربا، شيريني ها و... هستند كه قند آنها نسبت به كربوهيدراتهاي كمپلكس (نان، غلات، ماكاروني و...) سريعتر وارد خون مي شود بنابراين افزايش سريع قند خون را به دنبال خواهد داشت.
بد نيست در اينجا اندكي راجع به جانشين هاي فاقد كالري قندي كه قند خون را افزايش نمي دهند صحبت كنيم چون اين مواد حاوي هيچ گونه كربوهيدراتي نيستند. اينها شامل شيرين كننده هاي مصنوعي مثل آسپارتام، ساخارين و آسه سولفام كا هستند. البته برخي جانشينهاي قندي كه مصرف مي شوند، داراي كالري بوده و پس از جذب وارد خون مي شوند. اينها شامل سوربيتول، مانيتول و گزيليتول هستند كه معمولاً بسيار آرامتر از قند جذب شده و نسبت به گلوكز و سوكروز كمتر باعث افزايش سطح قند خون مي شوند، البته اگر بيشتر از 20تا 50گرم در روز مصرف شوند ناراحتي هاي گوارشي و در نهايت اسهال ايجاد مي كنند. شيرين كننده هاي مصنوعي مثل ساخارين در زنان باردار و شيرده نبايد مصرف شود و كودكان مبتلا به بيماري فنيل كتونوريا نبايد از آسپارتام استفاده كنند.
پروتئين
پروتئين ها به عنوان جانشين هاي انرژي در بخشهايي از بدن استفاده مي شوند. اين مواد به عنوان انرژي مصرف نمي شوند مگر اين كه به مقدار كافي كربوهيدرات و چربي در اختيار بدن نباشد. خوردن پروتئين بخش مهم هر رژيم غذايي سالم است. ولي زياده روي در يك چيز خوب مي تواند بد باشد ؛ به خصوص افرادي با مشكلات كليوي كه بايد ميزان پروتئين مصرفي شان را محدود كنند.
چربي
هر فردي در رژيم غذايي خود به ميزان كمي چربي نياز دارد تا اعمال حياتي بدن كه مرتبط با چربي ها است به طور مطلوب انجام شود. بنابراين مصرف محدود و از نوع خوب آن (روغن هاي مايع زيتون، آفتابگردان، كانولا، كلزا و ساير روغنهاي مايع) را توصيه مي كنيم.
فيبر
فيبر محلول (بنشن، جو، ميوه ها و بعضي از سبزي ها) قادر به مهار جذب گلوكز از روده باريك است و در درمان و جلوگيري از بيماريهاي دستگاه گوارش و سرطان كولون بسيار نافع است. بنابراين توصيه مي شود افراد ديابتي مقدار فيبر دريافتي  شان مثل افراد عادي باشد، توصيه مي شود حدود 35-20 گرم در روز از فيبرهاي خوراكي استفاده شود چون اين مقدار احتياج به منابع متعدد دارد از اين رو مواد زير مي توانند اين هدف را اجرا كنند: غلات صبحانه اي، حبوبات كامل، ميوه ها، سبزي ها و بنشن.
ويتامين ها و مواد معدني
بهتر است قبل از مصرف مكمل هاي ويتاميني، با متخصص تغذيه مشورت كنيد، تغيير مختصري در غذاهاي انتخابي، مي تواند هرگونه كمبود تغذيه اي را جبران كند.به نظر مي رسد كه توزيع مناسبي براي دريافت ويتامين ها و مينرال ها در افراد مواجه با ديابت وجود ندارد.
در حقيقت افرادي كه كمبود در ويتامين ها و مواد معدني دارند در معرض خطر بيشتري نسبت به افراد با كفايت تغذيه اي از نظر اين مواد هستند. تحقيقات نشان داده است كه عنصر كروم در تنظيم قند خون در محدوده مطلوب بسيار كارآمد است.
همچنين تخليه منيزيم با حساسيت به انسولين ارتباط دارد و با مكمل ياري از طريق خوراكي بهبود پيدا مي كند (به خصوص در ديابت غير وابسته به انسولين).
براي تسهيل در استنباط موارد ياد شده استفاده از توصيه هاي زير مي تواند بسيار سودمند باشد:
۱ - استفاده از فيبرهاي محلول زمان لازم براي جذب قند خون را افزايش داده و از افزايش ناگهاني قند خون پس از مصرف وعده غذايي جلوگيري مي كند. مصرف يك عدد سيب با پوست، حبوبات و سبزي هاي سرشار از فيبر به شما در كنترل قند خون كمك بزرگي مي كند.
۲ - مصرف سيب زميني و هويج، آردهاي سفيد و جوانه گندم به شكل آرد شده براي شما ممنوع است به خصوص سيب زميني كه سرعت ورود قند به خون بالايي داشته و به سرعت قند خون را افزايش مي دهد.
۳ - محدوديت و چشم پوشي از مصرف كربوهيدراتهاي ساده (قند، شكر، شيريني، مربا، آرد سفيد و ژله، آبنبات و...) را به شما توصيه و جايگزيني كربوهيدرات مصرفي را با انواع كمپلكس آن پيشنهاد مي كنيم. البته اين بدان معنا نيست كه هرگز قند مصرف نكنيد بلكه به اين دليل محدود كردن آن توصيه مي شود كه از نظر تغذيه اي فاقد ارزش است چنانچه مي گويند:
با بادام زميني چه به دست مي آوريد كه با سيب از دست مي دهيد؟ بنابراين سعي در اين باشد كه نه تنها شما بلكه افراد خانواده شما به حذف آن از رژيم غذايي بينديشند.
۴ - بهترين شكل مصرف نان، استفاده از انواع سبوس دار آن است و بهترين گزينه ها استفاده از نان سنگك و نان جو است.
۵ - از چربي بايد پرهيز كرد، زيرا چربي زياد سرعت سقوط بدن به طرف بيماري ديابت را تسريع مي كند، بنابراين توصيه اين است كه چربيهاي مرئي گوشتها (چربيهايي كه با چشم ديده مي شود) را جدا كرده، مرغ را حتماً بدون پوست مصرف كنيد و مصرف سينه مرغ را به ران و ساير قسمتها ترجيح دهيد.
۶ - كباب كردن، بخارپز كردن و روشهاي پخت سريع را به سرخ كردن در روغن ترجيح دهيد، آب گوشت ها را سرد كنيد و چربي سطح آنها را گرفته و سپس مصرف نمائيد.
۷ - خوردن ماهي احتمال ابتلا به ديابت نوع دوم را 50 درصد تقليل مي دهد، ماهي سرشار از اسيد چرب امگا 3 است بنابراين مصرف آن حداقل 2بار در هفته توصيه مي شود.( بيماران ديابتيك از كپسول هاي روغن ماهي جز با تجويز پزشك استفاده نكنند زيرا تنظيم قند خون اين بيماران را مختل مي كند.)
۸ - پياز و سير (در صورت عدم استفاده از آسپيرين و نداشتن مشكلات گوارشي در رابطه با سير) يكي از قديمي ترين مواد غذايي هستند كه از نظر كنترل بيماري ديابت مورد توجه بوده اند و تحقيقات جديد اين موارد را تاكيد كرده است (خام و پخته تفاوتي ندارد).
۹ - بروكلي از سبزي هاي بسيار مفيدبوده كه منبع غني كروم است و به تنظيم قند خون در محدوده مطلوب بسيار كمك مي كند (حتي در مواردي مصرف كروم نياز استفاده از قرص ها را برطرف كرده است)، در يك پيمانه بروكلي حدود 22 ميكروگرم كروم وجود دارد يعني ده برابر بيشتر از ساير مواد غذايي، جو نيز از نظر كروم غني است. از ديگر مواد غذايي حاوي كروم مي توان به  قارچ خوراكي، سبوس غلات، ريواس و مخمر اشاره كرد.
۱۰ - لبنيات مصرفي شما بايد از نوع كم چرب باشد (به جز در كودكان) و مصرف لبنيات پر چرب، انواع خامه ها، پنيرهاي (گودا، پيتزا و...) سرشير، كره و... را از رژيم غذايي خود حذف كنيد.
۱۱ - خوردن ميوه ها به شكل كامل باعث افزايش تدريجي قند خون مي شود و جالب است بدانيد كه بيشتر ويتامين ها و مواد معدني در لايه هاي نزديك به پوست ميوه ها قرار دارد. پس ميوه هايي را كه مي شود با پوست خورد با پوست ميل كنيد و مصرف ميوه هاي بسيار شيرين را يا ممنوع و يا بسيار بسيار كاهش دهيد مثل: موز، انجير، زردآلو، خربزه، انگور شيرين و...
۱۲ - برخي از ادويه ها فعاليت انسولين را تشديد مي كنند تا جايي  كه تحقيقات ثابت مي كند كه دارچين، ميخك، زردچوبه (براي پيشگيري از گرفتگي عروق و آلزايمر نيز مفيد است) و برگ بو، فعاليت انسولين را تا 3 برابر افزايش مي دهد كه در اين بين اثر دارچين از بقيه بيشتر است به طوري كه مقدار كمي دارچين كه روي غذاهاي شيرين پاشيده شود فعاليت انسولين را افزايش داده و مانع از افزايش قند خون مي شود.
۱۳ - تخم شنبليله حاوي ماده موثر گالاكتومانان از ديرباز در ايران و ساير كشورهاي مشرق زمين براي كنترل ديابت استفاده مي شده است و اثر آن در افراد مبتلا به ديابت نوع اول بسيار چشم گير بوده، تا جايي كه حتي كاهش چربي هاي خون را هم به دنبال داشته است.
۱۴ - مصرف ميزان 8-7 ليوان آب در روز توصيه مي شود.
۱۵ - به خود عادت دهيد كه برچسب تمام مواد غذايي را قبل از مصرف بخوانيد. ممكن است تعجب كنيد كه بسياري از غذاهاي حاوي شيرين كننده هاي مصنوعي كم كالري مثل دسرهاي رژيمي، نوشابه ها و... اغلب شامل نشاسته و ساير قندها و چربي ها و پروتئين ها نيز هستند كه اين مواد كالري زيادي دارند و موجب افزايش قند خون مي شوند. همچنين به موضوع كم چربي يا بدون چربي نيز توجه كنيد. به اغلب اين محصولات اجزايي به عنوان حجيم شونده افزوده مي شود (مثل مالتو دكسترين و پلي دكستروز در محصولاتي مانند ماست بدون شيريني و بستني كم چربي و...) كه بر سطح قند خون اثر خواهند گذاشت.
۱۶ - سعي كنيد تخم مرغ مصرفي شما بيشتر از 3 عدد در هفته نباشد (البته شكل كامل آن مورد نظر است) در حالي كه استفاده از سفيده به شرط اين كه كاملاً پخته شده باشد موردي ندارد، البته در موقع پيدا شدن رنگ زرد مخصوص پوست در بيماران مبتلا به ديابت (گزانتوكرومي) مصرف تخم مرغ را محدود مي كنند.
۱۷ - از آنجايي كه تاكيد فراوان بر كم كردن مصرف نمك توسط افراد مبتلا به اين بيماري است بنابراين توصيه مي شود كه نمكدان را بر سر سفره نياوريد، براي طعم دهي به غذاها از چاشني هاي سالم استفاده كنيد، پنيرها را در آب بگذاريد و مصرف مواد غذايي فراوري شده نظير سوسيس و كالباس را بسيار محدود يا حذف كنيد.
۱۸ - مرزه از ديگر سبزي هاي مفيد براي اين بيماران است. از ديگر موارد مي توان به كلم، كدو سبز كه بسيار عالي است، شلغم و تره اشاره كرد.
۱۹ - ميوه هايي نظير توت فرنگي، خرما (البته با احتياط)، گلابي، گيلاس و سيب به خصوص با پوست را فراموش نكنيد.
۲۰ - سويا ماده غذايي مفيد و موثري است كه بر چربي هاي خون هم اثر شگفت انگيزي داراست، پس از مصرف آن غافل نشويد.
۲۱ - در حبوبات مصرف عدس براي اين بيماران توصيه مي شود ولي در مصرف لوبيا بهتر است كه جانب احتياط را رعايت كنند.
۲۲ - مهمترين نكته در رابطه با افراد مبتلا به ديابت نوع اول اين است كه بايد يك ميان وعده در پيك اثر انسولين داشته باشند زيرا به فاصله 45-30 دقيقه بعد از مصرف انسولين افت قند خون خواهند داشت كه با علامت ضعف خود را نشان مي دهد. از اين رو در نظر گرفتن يك ميان وعده مثل نان و پنير، يك ليوان شير يا يك عدد ميوه به آنان توصيه مي شود.
۲۳ - بالاخره توصيه اي كه مورد تاكيد اكثر كارشناسان تغذيه است، مهمترين رژيم غذايي را رژيمي مي دانند كه براي پيشگيري از بيماريهاي قلب و عروق هم كارآمد است و در آن چربي به خصوص چربي حيواني خيلي و مواد هيدروكربني (نشاسته اي و قندي) محدود مي شود، در عوض از مواد غذايي سرشار از فيبر نظير حبوبات و سبزيجات، دانه هاي غلات به شكل كامل (سبوس نگرفته) و مغزه هاي گياهي استفاده شود و در آخر به متعادل نگه داشتن وزن بدن و نرمش و ورزش (حداقل 3 بار در هفته هر بار 20 دقيقه) و به موازات رژيم غذايي مناسب و توجه خاص به پياده روي و نرمش هاي روزانه، توصيه مي شود.
*كارشناس تغذيه و رژيم درماني

نظارت بر ديابت؛چرا و چگونه؟
آرش سيواني: زماني كه شما به بيماري ديابت دچار هستيد، اساسي ترين و مهمترين كاري كه مي توانيد انجام دهيد مراقبت از قند خون است تا از معضلات و گرفتاري هاي دراز مدت جلوگيري كنيد، اين كار فرصتي است تا بتوانيد كنترل سلامت خود را به عهده بگيريد.
از حد هدف خود آگاه باشيد
پزشك هدف امساك را براي شما تعيين مي كند، تعيين حدود قند خون قبل از صرف غذا براساس فاكتورهاي گوناگون از اين قبيل است: سن ،وجود ديابت در رابطه با عوارض و يا ديگر شرايط پزشكي ، قدرت و توانايي شما در درك علائم خطر اوليه و علائمي از ميزان پايين قند خون. برخي اوقات دستيابي به حد ايده آل قند خون يك چالش قلمداد مي شود اما هر چه به اين هدف نزديكتر شويد، به همان اندازه احساس بهتري پيدا مي كنيد.
چه مواقعي قند خون را آزمايش كنيد؟
اين كه چه موقع بايد قند خون مورد آزمايش قرار گيرد، به نوع ديابتي كه شما به آن مبتلا بوده و همچنين به برنامه درماني شخصي شما بستگي دارد.اگر شما ديابت نوع يك داريد، پزشك آزمايش قند را حداقل سه بار يا بيشتر در روز براي شما تجويز مي كند، اگر تغييراتي در برنامه هاي روزمره، مانند مسافرت، ورزش و يا حتي خوردن غذا در حد كمتر از معمول داريد،  چنانچه دارو مصرف مي كنيد (به تنهايي يا با انسولين) براي اداره كردن ديابت نوع دو ممكن است پزشك آزمايش قند خون را يك بار در روز براي شما توصيه نمايد، اگر به بيماري ديابت نوع دو دچار هستيد و اين بيماري را با رژيم غذايي و تمرين كنترل مي كنيد و تعداد دفعات كمتري براي آزمايش قند خون نياز داريد.
مشكلاتي كه امكان دارد در هنگام آزمايش اتفاق افتد
* آيا خون بر روي نوار آزمايشي كافي است؟
* آيا مقدار بيشتري خون بر روي نوار آزمايش بعد از قطره اول اضافه كرديد؟
* آيا به موقع (سروقت) خون خود را آزمايش كرده ايد؟
* آيا در هنگام آزمايش انگشت شما آلوده بوده؟
* آيا نوارهاي آزمايش خون نو بود؟
* آيا دستگاه  اندازه گير آلوده است؟
* آيا اندازه گير درجه حرارت اتاق را نشان مي دهد؟
* آيا اندازه گير به باتري هاي جديد نياز دارد؟
* آيا اندازه گير آسيب ديده است؟
چنانچه هنوز به درستي نمي دانيد علت چيست، دستورالعمل هاي ساخت را بار ديگر موارد بررسي نماييد.
به دنبال پيشرفت در ابزارهاي نظارتي باشيد
سوراخ كردن و سوزش ناشي از آن در انگشت شما براي آزمايشات متناوب قند خون مي تواند دردآور باشد به همين منظور پژوهشگران توليداتي را طراحي نموده اند تا از ميزان اين درد كاسته شده و اين كار به راحتي انجام شود.
* چاقوهاي جراحي (Lancets) تخصصي: برخي از اين لنست  ها به شما فرصت مي دهند تا عمق سوزش را با تفاوت هاي موجود در ضخامت پوست متعادل سازيد.
* سوزن بدون ليزر: از اين وسيله به جاي لنست استفاده مي شود و عملكرد آن به اين صورت است كه از يك پرتو ليزري بهره گرفته تا مقدار اندكي از پوست انگشت را تبخير كند.
* گزينه مكان آزمايش: برخي از دستگاه هاي كنترلي، داراي ابزارهايي هستند كه به غير از انگشت نمونه هاي خوني را از جاهاي ديگر بدن مانند بازو، شكم و يا ران مي گيرند.
ساعت گلوكو Gluco ، مانند يك ساعت بدست بسته مي شود و عملكرد آن به اين صورت است كه قند خون در بدن را رديابي مي كند. جريان هاي ضعيف برقي مرتباً  ميزان كمي از مايعات پوست را به يك بالشتك حس گر كه به قسمت عقب يك دستگاه وصل است گرفته و به آن انتقال مي دهند. اين حس گرها قادرند تا صدها بار ميزان قند خون را در مدت 2 يا 3 روز ثبت كنند.اگر دوست داريد يكي از اين ابزارها را استفاده كنيد حتماً، با پزشك خود مشورت نماييد ضمناً  فروش برخي از اين ابزارها بدون نسخه پزشك ممنوع است.
با تغييرات شديد چه بايد كرد؟
چنانچه ميزان قند خون شما مرتب بالا و پايين تر از حد ايده آل  باشد احتمالاً  تغيير روش درمان ضروري است. اين نشانه ها ممكن است علائمي از وخيم شدن بيماري قندي باشد. شايد پزشك صلاح بداند كه رژيم غذايي را تغيير دهد و يا بخواهد كه بيشتر ورزش كنيد، چنانچه اين اعمال مؤثر نباشد ممكن است نياز به مصرف دارو داشته باشيد و يا مقدار دوز داروها بايد تغيير كند!
به پزشك خود مراجعه كنيد، اگر:
* ميزان قند خون شما بالاتر از 300 ميلي گرم در ليتر بعد از 3 بار كنترل پشت سر هم است و در برابر تطبيق رژيم غذايي و دارو واكنش نشان نمي دهد.
* ميزان قند خون شما بالاتر و يا پايين تر از حد مطلوب است (در بيش از نيمي از  اندازه گيري ها).
* قند خون شما بالاتر از 240 ميلي گرم در ليتربراي بيش از 24 ساعت در هنگام بيماري باشد.
* هنگامي كه مرتباً  سطح قند خون شما پايين است.
به خاطرداشته باشيد كه در هنگام بروز بيماري شما تنها نيستيد و پزشك شما آماده است تا بيماري ديابت را كنترل نمايد. با او همكاري كنيد تا اطمينان حاصل شود كه شما مي توانيد از عوارض ديابت جلوگيري كنيد.

درمانگاه
الفباي لاغري(2)
دكتر سيد ضياالدين مظهري
010686.jpg
براي دستيابي به كاهش وزن مواردي را به صورت الفبايي بر شمرديم كه در زير به ادامه اين موارد اشاره مي كنيم.
خ- خام خواري: استفاده از سبزيجات و ميوه  تازه و خام، نه تنها مواد حياتي بي شماري را در اختيار بدن شما قرار خواهد داد بلكه با حجم زياد و انرژي كمي كه دارد، گرسنگي شما را برطرف و مانند جارويي سموم بدن و ضايعات حاصل از مواد غذايي حيواني را پاك كرده و عوامل سرطان زا را در طول مسير دستگاه گوارشي خنثي خواهد كرد.
ر- روزه:روزه گرفتن يا استفاده از ميوه و سبزي به مدت يك تا دو روز، خنثي كننده پرخوري شما در ميهماني هاي اتفاقي بوده و استراحت دهنده به دستگاه گوارش تلقي مي شود.
ز- زنگ خطر:هر كيلو وزن اضافي شما معادل هفت هزار كيلوكالري انرژي ذخيره شده مازاد بر احتياج بوده و براي كاهش چربي حقيقي به مقدار يك كيلو بايد سه روز تمام غير از آب چيزي خورده نشود يا به مدت يك هفته هزار كيلوكالري از مصرف غذاهاي روزانه كم شود. استفاده از روش هاي لاغري سريع روزي يك كيلو يا ده روز، ده كيلو ، استفاده از مواد غيرمجاز دفع كننده آب و الكتروليت هاي بدن، يك روش غيراصولي و خطرناك است. هرگز به اين دام نزديك نشويد.
ژ- ژيمناستيك: آيا تاكنون چندين بار سعي كرده ايد كه وزن خود را كم كرده و به سلامتي خود كمك كنيد ولي هر بار به علتي آن را رها كرده ايد؟ چرا به شكل گروهي و رقابتي با فاميل يا دوستان به اين كار مبادرت نمي ورزيد؟ حركات ورزشي و نرمشي توأم با تغذيه صحيح به صورت دسته جمعي و شركت در كلاس هاي روش تعديل انرژي مصرفي به شما و خانواده شما كمك خواهد كرد.
س- سازماندهي:براي خود يك برنامه غذايي كه شامل سه وعده اصلي و دو وعده نيم روز و بعدازظهر باشد تنظيم كنيد و مواد غذايي مصرفي قبلي را به اين پنج وعده تقسيم كنيد. ملاحظه خواهيد كرد كه چطور احساس سلامتي و راحتي به شما دست خواهد داد، بدون اينكه تغييري در حجم غذاهاي مصرفي داده باشيد. صرفه جويي حاصل از مصرف انرژي، حداقل وزن شما را مناسب نگهداشته و اضافه وزني پيدا نخواهيد كرد.
ش- شيريني:شيريني حيات و سلامتي را با پرخوري غيراصولي تلخ نسازيد. آيا چند لحظه لذت از پرخوري به يك عمر زمين گيري به علت سكته مغزي يا درد و رنج دائمي به علت ابتلا به انواع بيماري هاي قلبي- عروقي و متابوليك مانند مرض قند، نقرس، تصلب شرايين و... مي ارزد؟ وقتي سلامتي از دست رفت، ثروت قارون نيز به درد نمي خورد.
ص - صندوق پس انداز:
اگر شما درآمدي داشته باشيد، اضافه درآمد مازاد بر مخارج شما به صورت پس اندازي براي شما تلقي گرديده و روزبه روز به مقدار آن اضافه مي شود و با افزودن به تعداد صفرها اشتياق بيشتري به ذخيره سازي مال و منال پيدا مي شود. درست مثل اضافه مصرف انرژي كه به صورت پس اندازي به صورت بافت هاي چربي در ارگان هاي مختلف تجمع پيدا كرده و اشتها و ولع خوردن، روزبه روز بيشتر و به سنگيني وزن و قطر شكم، هر لحظه افزوده خواهد شد.

دريچه
خطر وعده هاي غذايي چرب
010683.jpg
گروه اجتماعي- خوردن يا حذف تنها يك وعده غذايي چرب، داراي اثرات قابل توجهي در سلامت عروق است.
بـــــــه گزارش سي بي اس نيوز تحقيقات جديد نشانگر آن است كه خوردن يك وعده غذايي سرشار از اسيدهاي چرب اشباع نظير يك چيزبرگر يا سيب زميني سرخ كرده، قادر به كاهش توانايي بدن در ساخت HDL (كلسترول خوب) است و در حقيقت كلسترول خوب چيزي است كه از رسوب كلسترول در رگ ها محافظت مي كند. در حالي كه يك وعده غذايي كه حاوي مواد غذايي سالم مثل اسيدهاي چرب غيراشباع شبيه روغن كتان، روغن ذرت و... باشد مي تواند نقش حمايت كننده اي براي محافظت از عروق ايفا كند.دكتر استفان جي نيكول - متخصص قلب و عروق در كلينيك اوهايو- مي گويد: به نظر مي رسد كه كاهش چربي هاي اشباع موجود در غذاها و جايگزيني آنها با انواع غيراشباع، نقش چشمگيري در كاهش ابتلا به بيماري هاي قلب و عروق دارد.
وي همچنين ذكر مي كند: اين تحقيقات كمك مي كند تا مكانيسم چگونگي اثرگذاري اسيدهاي چرب در رسوب پلاك ها در ديواره عروق توضيح داده شود، چرا كه ما مي دانيم اين پلاك ها دليل اصلي حمله هاي قلبي و سكته ها هستند.اسيدهاي چرب اشباع بيشتر در محصولات حيواني نظير كره، گوشت قرمز، جگر و... يافت مي شوند. البته در برخي از فرم هاي گياهي آن نظير روغن نارگيل يا روغن پالم نيز وجود دارد. از سوي ديگر، روغن هاي غيراشباع اصولاً پايه گياهي دارند و در مواردي مثل روغن زيتون، روغن آفتابگردان، روغن ذرت و... وجود دارند. اين روغن ها به طور معمول در دماي محيط، مايع هستند.
زندگي با روده تحريك پذير
010692.jpg
سندروم روده تحريك پذير (IBS) هنگامي رخ مي دهد كه عضلات روده يا به شدت منقبض مي شوند يا به قدر كافي منقبض نمي شوند و در نتيجه مواد غذايي از درون آنها با سرعت زياد يا بيش از حد كند عبور مي كند.
IBS معمولاً در زنان و در اغلب موارد در حدود بيست سالگي بروز مي كند. علايم سندروم روده تحريك پذير شامل دردهاي چنگه اي شكم، اسهال، يبوست، نفخ و خروج گاز است.
آكادمي پزشكان خانواده آمريكا مي گويد مسافرت، استرس، غذاي حجيم و قاعدگي مي توانند علائم IBS را تشديد كنند.
اين آكادمي براي تخفيف علايم اين بيماري رعايت يك رژيم غذايي سالم شامل مقدار زيادي فيبرهاي نامحلول در مواد غذايي مانند سبزي ها، ميوه ها و غلات كامل يا سبوس دار را در هر روز توصيه مي كند. اين گروه همچنين تلاش براي كاهش استرس را پيشنهاد مي كند.

تازه ها
اميد درمان نوع اول مرض قند
010677.jpg
مرتضي اسلام زاده-هزاران نفر در سراسر جهان به بيماري نوع اول مرض قند مبتلا هستند ودر اين ميان، بسياري قبل از به دنيا آمدن و در زمان جنيني به اين بيماري مبتلا گشته و مي شوند و بنابراين چاره اي جز تزريق انسولين را ندارند آن هم روزي چهار بار !
به تازگي در كشور استراليا شيوه اي جديد جهت مقابله با اين بيماري و يا به نوعي مبارزه با تزريق انسولين به دست آمده است؛ شيوه اي جديد كه براي جذب انسولين به بدن بيماران روشي كاملاً متفاوت است.
پزشكان و محققان بيمارستان هاي پرينسال ويلز و نيوساوت ويلز سلول هاي مولد انسولين را از يك لوز  المعده اهدايي برگرفته و آن  را در يك كپسول پوشيده از جلبك دريايي قرار داده اند و سپس آن  را به ناحيه اي از شكم بيماران تزريق مي نمايند. موفقيت بي سابقه اي در اين روش استفاده از انسولين كه متكي به استفاده از جلبك دريايي است،به دست آمد. پروفسور برني تاك متخصص پيوندهاي ديابتيك از مركز تحقيقاتي نيوساوت ويلز در همين زمينه مي گويد: سطح كپسول ها پر از روزنه هايي است كه نشت و ورود انسولين را مؤثر مي سازد ولي چون منفذ ها بسيار كوچك هستند، سلول هاي دفاعي از آن نمي توانند عبور كنند و وارد كپسول نمي شوند و خطر انهدام نسج انسولين پيش نمي آورند و از اين رو بيمار ديگر نيازي به استفاده از داروي جذب و دفع انسولين ندارد كه اين خود ممكن است عوارض جانبي را به دنبال داشته باشد و نياز به تحقيقات بيشتري دارد.
اين روش استفاده از انسولين روي موش ها و خوكچه ها آزمايش شده و اكنون پزشكان به اين اميد و آرزو هستند كه اين روش جديد آنها بتواند بيماران مبتلا به مرض قند البته از نوع اول را از تزريق انسولين بي نياز سازد.
اميد پزشكان اين مراكز تحقيقي بر اين است كه اين شيوه جديد درمان، كمك مؤثري به يك صد و پنجاه بيمار استراليايي مبتلا به بيماري نوع اول مرض قند بنمايد و اين بيماران از تحمل رنج تزريق انسولين و يا داروهاي ضد دفع انسولين رهايي يابند.

همايش
فناوري  هاي نوين دندانپزشكي
گروه اجتماعي نمايشگاه فناوري هاي نوين و تجهيزات كاربردي دندانپزشكي با همكاري دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني شهيدبهشتي از بيست و هشتم مرداد ماه براي نخستين بار و به مدت سه روز در سالن همايش هاي بين المللي رازي برگزار مي شود.در جريان برگزاري اين نمايشگاه كه سه روز به طول مي انجامد، تسهيلات مناسبي به دندانپزشكان علاقه مند ارائه مي شود، همچنين شركت كنندگان مي توانند از كارگاه هاي آموزشي كه دانش كاربردي جديدترين فناوري هاي اين حوزه در آنها ارائه خواهد شد، استفاده كنند.اين در حالي است كه اولين همايش مدون علمي دندانپزشكان سراسر كشور نيز توسط سازمان نظام پزشكي و با مشاركت فعال و همكاري نزديك دانشگاه علوم پزشكي شهيدبهشتي و با حضور تعداد زيادي از اساتيد دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور از 30 – 28 مرداد ماه در دو نوبت صبح و بعدازظهر در مركز همايش هاي رازي برگزار خواهد شد.
كارگاه تخصصي
تلقيح داخل رحمي
010689.jpg
گروه اجتماعي- كارگاه يك روزه تلقيح داخل رحمي (IUI) توسط پژوهشكده فناوريهاي نوين علوم پزشكي جهاد دانشگاهي (ابن سينا) در تاريخ 22 شهريورماه سال جاري برگزار خواهد شد. اين كارگاه كه داراي امتياز بازآموزي براي پزشكان است، جهت آشنايي متخصصين مربوطه با يكي از روشهاي درمان ناباروري تحت عنوان (Intrauterine insemination) و همچنين بررسي موفقيت و عوارض و عوامل مؤثر در موفقيت آن و همچنين روشهاي تحريك تخمك گذاري برگزار خواهد شد.در اين كارگاه مواردي از قبيل آماده سازي بيمار جهت IUI، موارد استفاده، آماده سازي اسپرم، آشنايي با سونوگرافي در مراحل مختلف تحريك تخمك گذاري و ... معرفي خواهد شد.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |