پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۶ - Aug 10, 2006
سوريه را بهتر بشناسيم
جرقه هاي اميد در مقابل امارات ديده شد
عكس : مجتبي جانبخش
رضا عنايتي، اميد اول خط حمله تيم ملي است كه مربي تيم ملي نسبت به وي اعتقاد راسخ دارد.
010779.jpg
جهانگير كوثري - شش روز ديگر تيم ملي فوتبال ايران در چهارچوب مسابقات مقدماتي جام ملت هاي آسيا به ديدار سوريه مي رود. بازي در ورزشگاه آزادي برگزار مي شود. ديدار با امارات يك انتخاب بجا و سنجيده بود تا لااقل اسكلتي ظاهري از سوريه را در مقابل بازيكنان قرار دهيم، هر چند سوري ها از نظر فيزيكي و قدرت بدني به مراتب از اماراتي ها قويترند، ضمن اينكه هميشه خشونت بخشي از فوتبال آنها بوده است. سوريه اين روزها و دوران، قدرت گذشته را ندارد. روزگاري در رده نوجوانان و جوانان و حتي بزرگسالان با بهره گيري از مربيان روسي براي خود داراي موقعيت و جايگاهي در آسيا بود،  اما امروز از شتاب فوتبال آسيا و تيمهايي چون ژاپن، كره، ايران، عربستان و حتي تايلند عقب مانده اند. امروز شرايط فوتبال ما با سوريه همسان نيست و فاصله عميقي در اين رشته بين دو كشور وجود دارد. در پديده هايي چون فوتبال اين عقب ماندگي ها به راحتي جبران نخواهد شد. هندوستان يك مثال زنده است. كشوري كه قدرت اول فوتبال در دهه پنجاه بود و براي اولين بار در قاره بزرگ فوتبال را جريان بخشيد، امروز در رده كشورهاي رده سوم هم جايگاهي ندارد.
اين مقدمه از آن جهت آمد كه بدانيم با چه كشوري و چه فوتبالي طرف هستيم. فوتبال ما در كلاسي به مراتب بالاتر از سوريه قرار دارد. به لژيونرهاي ما نگاه كنيد،  همين مساله كافي است تا كيفيت فوتبال ما را نسبت به سوريه از يكديگر تفكيك كنيد. فوتبال ما در سطح ملي و باشگاهي اين روزها با سوريه فاصله پيدا كرده است. سوريه در گروه B بازيهاي مقدماتي دو بازي انجام داده است. در دمشق با دو گل مغلوب كره جنوبي شد و در تايپه چهار بر صفر بر تايوان غلبه كرد. به همين دليل مربي صرب خود ميلوسلاو راينويچ را كنار گذاشت. بحران فعلي فوتبال سوريه براي آنها تازگي ندارد. فعلا تيم سوريه زير نظر كاپيتان خود رأفت محمد به تمرينات ادامه مي دهد تا يك مربي خارجي معرفي شود. سوريه در خط حمله يك بازيكن خطرناك به نام زياد شابو دارد كه ضربه هاي شوت او بسيار قوي و دقيق است. او در مقابل تايوان دو گل از چهار گل تيمش را به ثمر رساند.
فيراس خطيب نيز دومين بازيكن خط حمله سوريه است. او ضربه هاي سر خوبي دارد و سرعت لازم را نيز براي فرار به عمق داراست.
در خط مياني نيز جهاد الحسين  بازيكن طراح و سازنده سوريه به حساب مي آيد. رضوان اظهر نيز دروازه بان با تجربه اي است، اما داراي اشتباهات فاحش روي خروج و جاگيري است. رأفت محمد، مجيد حمسي، محمد ايستابلي، آناس خوجا و عبد داكا پنج مدافع سوريه هستند. جهادالحسين، محمود علامنا، يحيي الراشد نيز سه بازيكن خط مياني اند و در مهاجم آنها نيز زياد شابو و فيراس خطيب خواهند بود.
بديهي است، در مقابل چنين تيمي كه كاملا دفاعي و فشرده بازي مي كند بايد بازي باز در كناره هاي خط طولي را انجام داد و آنها را از يكديگر جدا نمود تا فضاي لازم را براي رسوخ در مركز دفاعي آنها اتفاق بيفتد. بازي با امارات اميدواركننده بود، اما هنوز مهره هاي ثابت در پست هاي مختلف شناخته نشده اند كه در اين باره روز شنبه خواهيم نوشت.

منصور برزگر خطاب به ملي پوشان كشتي:
خودباوري رمز اصلي موفقيت است
010788.jpg
گروه ورزشي- مدير فني تيم هاي ملي كشتي آزاد در يكي از جلسات تمريني تيم ملي كشتي آزاد بزرگسالان حرف هاي جالبي زد. او گفت: كادر فني حداقل ۱۰ سال كنار هم كار كرده اند و من حتي با عزيز واگذاري كشتي هم گرفته ام.
ما به يكديگر اعتقاد داريم و اگر شما كشتي گيران با اعتقاد راسخ كار كنيد، پيروز خواهيد شد.
زماني كه مي گويم در يك سطح خاص هستيد، اگر خودتان قبول كنيد به آن سطح مي رسيد، اما اگر خود را قبول نداشته باشيد سخت است تا به جايگاه اصلي خود برسيد. كشتي گير بايد خودش را باور داشته باشد.
وي به حضور منظم كشتي گيران در اردو اشاره كرد و گفت: اگر حاجي زاده پايش را از اردو بيرون نمي گذارد، مي داند كه در گذشته ضرر كرده است.
همه با يكديگر رفيق هستيم و دل ما تنها به حال شما مي سوزد. در تمرينات هم بايد جديت داشته باشيد، وقتي در مكزيك بوديم، سوخته سرايي و سليماني در تمرينات چنان زير و رو مي شدند كه توجه همه جلب مي شد.
در آن مسابقات، سوخته سرايي نقره گرفت، اما سليماني به تديا شويلي باخت؛ چرا كه روحش تسليم شده بود. پس از مسابقه، سليماني اقرار كرد كه مي توانست حريفش را شكست دهد.
برزگر ادامه داد: تا چند سال آينده از همين جمع چند كشتي گير خواهيم داشت تا روس ها نگران شوند. اگر مي گوييم خوبيد، بدانيد كه خوب هستيد مگر اين كه خودتان قبول نكنيد. در حال حاضر، زمان كم است و هدف ما از اين حركت، المپيك پكن است. حداقل ۸۰ درصد تيم المپيك از بين شماها خواهند بود. بايد با يكديگر ارتباط داشته باشيد و از اردو با دست پر خارج شويد.
مدير تيم هاي ملي در پايان گفت: مربيان نيز همواره در كنار شما خواهند بود و بايد در رابطه با تمام مسايل از آنها سئوال كنيد تا راهنمايي تان كنند. خوشبختانه فدراسيون هم در جهت ماست.

جدال هاي سخت در هفته پنجم ليگ جهاني واليبال
010791.jpg
گروه ورزشي- علي شاكري: هفته پنجم ليگ جهاني هفدهم واليبال در شرايطي فردا و روزهاي شنبه و يكشنبه آينده پيگيري خواهد شد كه صعود سه تيم از ۶ تيم بخت دار صعود به مرحله نهايي قطعي شده است. برزيل تيم مدافع عنوان قهرماني از گروه دوم، روسيه (ميزبان مرحله نهايي) و فرانسه تيم دوم گروه سوم را از حالا مي توان در مسكو ديد. اوج رقابت بر سر صعود تيم نخست جدول گروههاي چهارگانه در گروه اول و چهارم است.
در اين ميان گروه اول را بايد گروه مرگ ناميد كه سه تيم آمريكا، صربستان و لهستان با شرايط مساوي داعيه حضور در مرحله پاياني را دارند.
در هفته پنجم جدال آمريكا -لهستان از گروه يك، فرانسه - روسيه از گروه سوم و بلغارستان - كوبا از گروه چهارم بر بسياري از ابهامات خاتمه مي دهد.
فردا در شروع هفته پنجم ايتاليا با چين ديدار مي كند، اما مابقي يازده بازي ديگر روزهاي شنبه و يكشنبه خواهد بود.
مصدوميت مشكل اصلي تيم جوانان
عمده ترين مشكل اين روزهاي تيم واليبال جوانان ايران در راه مسابقات آسيايي و انتخابي جهان به مصدوميت بازيكنان كليدي اين تيم برمي گردد. محمدرضا دامغاني يكي از دو دستيار ايراني «سرگئي گري بوف» روسي با اعلام اين مطلب گفت: فعلا در نبود عليرضا جديدي، ولي نورمحمدي، منصور زادون و علي سجادي نمي  توانيم برنامه هاي تاكتيكي را به طور كامل دنبال كنيم. وي اگر چه بازي تداركاتي با تيم هاي روسي را مفيد خواند، اما گفت: بهتر بود كه با تيم هايي چون ژاپن، كره،  چين و تايوان بازي مي كرديم.
(ظاهراً مربي تيم جوانان ايران اطلاع ندارد كه تيم هاي شرق آسيايي به عنوان رقيبان اصلي واليبال ما هرگز قبل از مسابقات رسمي  تن به بازيهاي تداركاتي با تيم هاي ايراني در هيچ رده اي نمي  دهند).

امروز آغاز دومين مرحله رقابت هاي انتخابي بدمينتون
گروه ورزشي - مرحله دوم رقابت هاي انتخابي تيم ملي بدمينتون مردان ايران براي شناسايي دو بازيكن برتر براي حضور در بازيهاي آسيايي دوحه از امروز در سالن اختصاصي بدمينتون آغاز مي شود.
در اين مرحله چهار بازيكن باقيمانده در جدول بازيها از مرحله اول به ديدار هم مي روند. نيكزاد شيري، اميد كرمي، جلال اسكندري و علي شاه حسيني بازيكنان حاضر در اين مرحله هستند. در اين مرحله با حذف يك تن سه بازيكن به دور آخر خواهند رسيد.
سهميه تيم ملي بدمينتون مردان ايران براي بازيهاي آسيايي ۲۰۰۶ قطر دو بازيكن تعيين شده است.

نگاه
ساحت تيم ملي فوتبال
حسن حيدري
كرامت تيم ملي فوتبال ايران، احترام به ساحت آن، ارزش  بخشيدن به قهرمانان آن براي تمام اهالي فوتبال يك وظيفه ملي است. زماني كه براي تماشاي بازي تيم ملي به ورزشگاه مي رويم بايد ذهن ها را از وابستگي و تعصب باشگاهي شسته باشيم. سراغ تيم ملي اگر مي رويم، وجاهت و شأن آن را بايد شناخته باشيم. با تماشاگران عزيز هستم، با آنها كه تفاوت هاي بازي ملي و باشگاهي را درك مي كنند و چشم بسته و كوركورانه تيمها و بازيكنان خود را تشويق نمي كنند.
بياييد به اتفاق بدعت بگذاريم كه تيم ملي از آن يك دسته و يك باشگاه نيست، تيم ملي ارث و ميراث دائمي هيچ گروه و دسته هم نيست. تيم ملي معنايش در هر واژه ملي صادق است. تعصب هاي افراطي باشگاهي را زماني كه براي بازي تيم ملي به ورزشگاه مي آييد با خود در خانه بگذاريد تا از اين رهگذر فوتبال ملي دستخوش جريان هاي غيرملي نشود و ساحت آن به احترام حفظ شود. همين.

مشحون:
جواب اعتماد كميته ملي المپيك را خواهيم داد
010785.jpg
گروه ورزشي - حضور مربيان خارجي در بسكتبال به منزله ناديده گرفتن توانايي هاي مربيان داخلي نيست. محمود مشحون رئيس فدراسيون بسكتبال در اين باره گفت: مربيان ايراني جايگاه خودشان را دارند و ما قصد داريم با تلفيق مربيان داخلي و خارجي به تقويت تيم هاي ملي بپردازيم. وي قضاوت درمورد عملكرد كورتمن مربي آلماني را زود اعلام كرد.
رئيس فدراسيون بسكتبال عمده دليل تعويق ليگ برتر بسكتبال ايران را ناشي از ناقص بودن مدارك تيمهاي شركت كننده ذكر كرد و اظهار داشت: با پيشنهاد فدراسيون و موافقت رئيس مركز توسعه ورزش قهرماني اين بازيها از روز ۲۶ مردادماه آغاز خواهد شد. مشحون درمورد قطعي شدن حضور تيم ملي بسكتبال در بازيهاي آسيايي قطر گفت: همه تلاش ما اين است كه جواب اعتماد كميته ملي المپيك و سازمان تربيت بدني را به شايستگي بدهيم.

تيم ملي اسكي روي چمن انتخاب مي شود
گروه ورزشي - رقابت هاي اسكي روي چمن انتخابي تيم ملي با حضور ۲۵ اسكي باز از روز گذشته در پيست اسكي ديزين آغاز شد.اين رقابت ها در رده سني بزرگسالان تا فردا در اين پيست ادامه خواهد يافت.نفرات برتر اين رقابتها به اردوي آمادگي تيم ملي اسكي جهت حضور در رقابت هاي جهاني اسكي روي چمن ايتاليا دعوت خواهند شد.

برنامه اولين هفته ليگ وزنه برداري اعلام شد
گروه ورزشي- كميته ليگ فدراسيون وزنه برداري برنامه هفته اول و اسامي عوامل اجرايي اين رقابت ها را اعلام كرد. هفته اول ليگ وزنه برداري روز دوشنبه ۲۳ مرداد با برگزاري ۲ ديدار در شهرهاي كرمانشاه و مرودشت شيراز پيگيري خواهد شد.
در اولين ديدار، وزنه برداران تيم شيرين فراز غرب به مصاف وزنه برداران تيم تربيت بدني قزوين مي روند كه اين ديدار به ميزباني شيرين فراز و در شهر كرمانشاه برگزار خواهد شد.
در دومين ديدار نيز كه همزمان با ديدار كرمانشاه و راس ساعت ۱۵ برگزار خواهد شد تيم تربيت بدني فارس ميزبان وزنه برداران مناطق نفت خيز مي باشد، اين ديدار در شهر مرودشت برگزار مي شود.

آغاز مسابقه هاي سراسري دانشجويان دانشگاه آزاد
گروه ورزشي - مسابقه هاي سراسري پسران دانشجو دانشگاه آزاد اسلامي كل كشور به مناسبت گراميداشت ولادت باسعادت حضرت امام علي(ع) آغاز شد.
اين دوره از بازي ها در روزهاي ۱۶ مرداد تا ۴ شهريورماه با حضور منتخبان مناطق يازده گانه سراسر كشور برگزار مي شود و شركت كنندگان براساس آخرين قوانين و مقررات فدراسيون هاي ورزشي با يكديگر به رقابت خواهند پرداخت.
اين بازي ها در رشته هاي فوتبال، واليبال، بسكتبال، هندبال، فوتسال، جودو، كاراته و دووميداني برگزار مي شود.

معرفي جاذبه هاي گردشگري ورزشي ايران
گروه ورزشي- با حضور مسئولان سازمان جهاني جهانگردي ( O.T.W) و به منظور شناسايي و معرفي جاذبه هاي گردشگري ورزشي در كشور، كميته بين المللي گردشگري ورزشي تشكيل مي شود.
ايران براي جلب نظر كشورهاي دنيا به توريسم كشورمان به صورت حرفه اي وارد اين مقوله شده و در كوتاه مدت اين شاخه از گردشگري به شكل رسمي در حوزه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري داير مي شود.
بر اساس اين برنامه، اين كميته در بلندمدت قصد دارد كه از صنعت پردرآمد گردشگري كه سالانه بيش از ۲۰ ميليارد دلار است به اين حوزه گردشگري نيز اختصاص داده شود.

مسابقات قهرماني سافت بال بانوان كشور برگزار شد
گروه ورزشي- مريم رضايي: دومين دوره مسابقات سافت بال بانوان قهرماني كشور با شركت ۲۲۰ ورزشكار در قالب ۱۱ تيم از استانهاي مختلف امروز به مرحله نيمه نهايي و فينال رسيد. در اين مسابقات، تيم هاي اصفهان، فارس، گيلان، سمنان، كرمان و كرج از دور رقابت ها حذف شدند و تيم هاي صعودكننده به مرحله نيمه نهايي رسيدند.
اين مسابقات كه از روز شنبه آغاز شده بود، امروز وارد دور مرحله نيمه نهايي و فينال مي شود و از تيم هاي برتر تجليل به  عمل خواهد آمد.

خبرهاي فوتبال جهان
اولين پيروزي ژاپن با اوسيم
گروه ورزشي - تيم ژاپن در اولين ديدار تداركاتي اش در راه جام ملت هاي آسيا روز گذشته موفق شد تيم ترينيداد توباگو را در توكيو دو بر صفر شكست دهد. تيم ژاپن بعد از ناكامي در جام جهاني و كناره گيري زيكو با اويكا اوسيم به توافق رسيد.
در اين بازي آلكس مهاجم برزيلي تيم ملي ژاپن هر دو گل اين تيم را درون دروازه حريف جاي داد.
ژاپن چهارشنبه هفته آينده در بازي هاي مقدماتي جام ملت هاي آسيا در خانه به مصاف يمن مي رود. ژاپن در اولين بازي خود در مصاف با هند در چارچوب اين بازي ها به پيروزي شش بر صفر رسيد.
ماتارتزه رئيس جديد ليگ ايتاليا
آنتونيو ماتارتزه به عنوان رئيس جديد ليگ فوتبال باشگاه هاي ايتاليا معرفي شد.
ماتارتزه جانشين آدريانو گالياني شد كه در پرونده تباني فوتبال در ايتاليا متهم اصلي بود. در يك رأي گيري كه از سوي نمايندگان باشگاه هاي ايتاليا صورت گرفت او با ۲۱ رأي از مجموع ۳۹ رأي اين عنوان را به دست آورد.
ماتارتزه پيش از اين طي سال هاي ۸۲ تا ۸۷ در اين پست حضور داشته است.
آدريانو گالياني بعد از اين كه جرم او ثابت شد ۹ ماه از كليه فعاليت هاي ورزشي محروم شد.
پيروز ي پرگل توپچي هاي هايبوري
010782.jpg
در آغاز مرحله سوم رقابت هاي مقدماتي ليگ قهرمانان اروپا تيم آرسنال موفق شد سه بر صفر مقابل ديناموزاگرب به برتري دست يابد.
در اين ديدار فابرگاس در دقايق ۶۳ و ۷۹ و فان پرسي در دقيقه ۶۵ براي آرسنال گلزني كردند. آرسنال با اين پيروزي گام بلندي براي صعود به مرحله بعدي برداشت.
در بازي ديگر اين مرحله تيم بنفيكا در مصاف با استرياوين اتريش به تساوي يك بر يك رسيد.
در اين بازي كه در وين برگزار  شد نونو گومژ در دقيقه ۱۶ گل اول را براي بنفيكا به ثمر رساند و بلانچارد در دقيقه ۳۶ نتيجه را به سود تيم اتريش برابر كرد.
ديدارهاي برگشت اين دو تيم طي روزهاي ۳۱ مرداد و اول شهريور ماه برگزار مي شود.

ورزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |