پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۶ - Aug 10, 2006
كارشناسان در گفت وگو با همشهري تأكيد كردند
اصلاح قانون كار با هدف توسعه اشتغال
010818.jpg
گروه اقتصادي- تصميم براي اصلاح برخي از مواد قانون كار از جمله سياستهاي اقتصادي مهم دولت در فعاليت يك ساله آن به شمار مي آيد.
اين كارشناسان تأكيد دارند اشتغال پايدار و مؤثر در اقتصاد ملي، مستلزم در نظر گرفتن منافع متقابل كارگران و كارفرمايان است. از اين منظر، اصلاح قانون كار نيز بايد در اين راستا مورد توجه قرار گيرد و هرگونه بي توجهي به اشتغال پايدار مي تواند اثرات مخربي بر بازار كار و نهايتاً اقتصاد ملي داشته باشد.
از جمله موارد مهم در اصلاح مواد ياد شده در قانون توجه به كارگران قرارداد موقت است كه بهبود شرايط اين قشر نيازمند حساسيت هايي است كه با در نظر گرفتن آنها، توسعه پايدار اشتغال به نتيجه خواهد رسيد.

گروه اقتصادي -  افروز پورهاشمي : از اوايل سال گذشته و پيش از طرح ارائه راهكارهايي براي حل مشكلات نيروهاي قرارداد موقت مكررا از سوي كارشناسان اظهاراتي دال بر لزوم اصلاح قانون كار اعلام مي شد .
حتي وزير كار و امور اجتماعي نيز خود صراحتا در خبري اعلام كرد كه پيش نويس اصلاح قانون كار تا پايان مرداد ماه نهايي مي شود .
به گفته محمد جهرمي ، اصلاح چند ماده از مواد قانون كار مشكلاتي را كه از ناحيه نارسايي هاي اين قانون متوجه بازار كار شده است را برطرف مي كند .
وي معتقد است طرح اصلاح ساختار قرارداد موقت كه از طرف ۵۲ نفر از نمايندگان در ماده واحده اي ۵ بندي مطرح شده است فقط به شكل مقطعي مي تواند مشكلات اين قراردادها را رفع كند و حل ريشه اي معضلات اين گونه قراردادها با توجه بنياني قانون كار به اين مقوله ارتباط پيدا مي كند .
هم اكنون پيش نويس اصلاح قانون كار در ۶ ماده تهيه شده است و طبق آن مواد ،۷ ۲۱ ، ۲۷ ، ۳۰ ۴۱،و ۱۹۱ قانون فعلي كار براي تضمين منافع كارگر و كارفرما اصلاح خواهند شد .
مهم ترين مواد مد نظر در اين اصلاحيه به تامين حقوق كارگران ، ايجاد اشتغال و رونق آن و حل مشكلات قراردادهاي موقت بر مي گردد.
اصلاح قانون كار بايد به نفع كارفرما و كارگر به شكل توأم باشد
نايب رئيس كانون عالي كارفرمايان در اين زمينه به همشهري مي گويد :  اصلاح قانون كار به نحوي است كه بر اساس آن هم منافع كارفرمايان تامين شود هم منافع كارگران .
به گفته حسين احمدي زاده ، هم اكنون عملا كارفرمايان در انتخاب نيروهاي كارگري خود آزاد نيستند ،چنانچه اگر كارفرمايي به دنبال عدم همكاري مناسب كارگري قصد اخراج وي از محيط كار را داشته باشد موضوع به كميته هاي حل اختلاف ارجاع مي شود و نهايتا با حكم صادره دال بر اعطاي حقوق كارگر، وي به كار هم بازگردانده مي شود .
وي مي افزايد :  در برخي از مواقع نيروهاي كارگري موجب وارد آمدن ضرر و زيان در توليدات مي شوند و در اين ميان بحث تامين مالي و كاري براي كارفرما هم بايد مد نظر باشد نه صرفا تامين مالي و كاري براي كارگر.
وي در عين حال اظهار مي كند :  هيچ كارفرمايي در صورت داشتن نيروي كار كارآمد با توجه به سرمايه گذاري كه براي تربيت آن نيرو كرده است مايل به از دست دادن آن نيست.
اولويت اصلاح قانون بايد توجه به حل مشكلات نيروهاي قرارداد موقت باشد
در عين حال نماينده كارگران در شوراي عالي كار نيز در همين زمينه به خبرنگار همشهري مي گويد :  از آنجايي كه بيش از ۵۰ درصد نيروهاي شاغل در كشور نيروهاي قرارداد موقت هستند و از آنجايي كه اصل در اصلاح قانون بهتر شدن وضعيت است ، لذا بايد در اصلاح قانون كار به حل مشكلات اين قشر هر چه بيشتر توجه شود .
به گفته داوود قادري ، هم اكنون كارگران قرارداد موقت مشمول بسياري از مواد اين قانون نمي شوند چنانچه حتي با اتمام دوره قرارداد آنها اعضاي شوراي اسلامي كار هم نمي توانند حمايتي از اين قشر به عمل آورند.
وي مي افزايد :  بر اساس ماده ۲۷ قانون كار اعضاي شوراي اسلامي كار مي توانند در صورت اخراج يك نيروي كار دائم براي احقاق حقوق وي وارد عمل شوند .
وي معتقد است در صورتي كه اصلاح قانون كار به نفع كارگران تمام شود كاملا با آن موافقيم ، اما اگر اقداماتي بدون توجه به نقطه نظرات شركاي اجتماعي كارگري و كارفرمايي روي دهد در آن صورت اگر حمايت هاي بيشتر قانوني را در پي نداشته باشد اصلاح شمرده نخواهد شد .
قانون فعلي كار به نفع كارگران نيست
همچنين استاد دانشگاه علامه طباطبايي در اين رابطه مي گويد: قانون فعلي كار به نفع كارگران نيست چرا كه بر اساس آن از تمايل كارفرمايان به استخدام كارگران كاسته مي شود .
جمشيد پژويان با اشاره به اينكه هر قانوني با گذشت زمان نيازمند بازنگري و حل نقاط ضعف است اظهار مي كند:  چنانچه اصلاحات مورد نياز در راستاي حقوق كارگر و كارفرما در قانون كار اعمال نشود شاهد عدم كارايي خواهيم بود .
بهبود شرايط
نهايتا با اصلاح برخي از مفاد قانون كار كه با توجه به جمع بندي نظرات شركاي اجتماعي و كار كارشناسي عملياتي خواهد شد به نظر مي رسد شاهد بهبود وضعيت كارگران قرارداد موقت و به دنبال آن بهتر شدن وضعيت بازار كار شويم پيش نويس اين اصلاحيه پس از رفع كاستي هاي احتمالي تصويب و به اجرا گذاشته خواهد شد .

رئيس اتاق بازرگاني ايران:
دولت نشان داده كه به توسعه بخش خصوصي اعتقاد دارد
ايسنا: علي نقي خاموشي رييس اتاق بازرگاني و صنايع ايران گفت:  دولت در شرايط فعلي و در سياست گذاري هاي خود به خصوص بعد از ابلاغ اصل۴۴ نشان داد كه به تقويت بخش خصوصي اعتقاد دارد.
خاموشي افزود: تقويت بخش خصوصي خواسته ديرينه جامعه اقتصادي است كه با برداشته شدن انحصارات دولتي از صنايع مختلف، زمينه فعاليت اين بخش گسترش و توسعه مي يابد. وي اظهار كرد: دولت فعلي با سفرهاي استاني خود و تكيه به طبقات پايين جامعه و تغيير شرايط اين طبقات با ايجاد حركت موثر از منابع دولتي، اين شبهه را به ذهن آورده كه توجه به بخش خصوصي كم رنگ شده، ولي اينچنين نيست.
وي در پاسخ به برخي تصميمات آني و اثرات آن در اقتصاد كشور اظهار كرد: قاعدتا اين تصميم گيري هاي آني در مورد افزايش تعرفه ناهماهنگي هايي را ايجاد مي كند كه نمي شود از آن غافل بود. خاموشي افزود: خوشبختانه با دولتي روبه رو هستيم كه با پي بردن به اشتباهات خود و برگشتن از آن موضع باعث بدتر شدن وضعيت نمي شود. وي درباره نشست صبحانه خوري نمايندگان اتاق با وزيران اقتصادي، اظهار كرد: اين به معني تعامل بين بخش مردمي و دولتي است چرا كه با درك ديدگاه هاي يكديگر و بيان مسائل مي توان، خيلي موثرتر عمل كرد.
خاموشي افزود: اتاق هاي بازرگاني استان ها موظف به بررسي مشكلات اجرايي كار و ارائه راهكارهاي لازم به دولت هستند. خاموشي با اشاره به تصميم گيري هايي در زمينه اجراي سياست هاي اصل ۴۴ در نشست مشهد، اظهار كرد: از تصميمات گرفته شده، پايه گذاري شركت هاي عام سرمايه گذاري در استان هاست. رييس اتاق بازرگاني ايران افزود: شركت هاي عام سرمايه گذاري بايد بتوانند با مشاركت مردم در خريد سهام و سرمايه گذاري جديد براي سرمايه گذاري هاي متوسط و بزرگ در استان ها اقدام كنند.
وي ادامه داد: اتاق بازرگاني به عنوان پايه گذار اين شركت هاي سرمايه گذاري اقدام به تشكيل شركت هاي سرمايه گذاري(هلدينگ) مي كند كه اين سهام به صورت عام ارائه مي شود تا همه مردم بتوانند سهام دار شوند.

وزير كار :
طرحهاي زودبازده ۶۵۰ هزار شغل ايجاد مي كند
ايرنا: وزير كار و امور اجتماعي در بجنورد گفت: از محل طرحهاي زودبازده ۶۵۰ هزار شغل در سطح كشور ايجاد مي شود.
محمد جهرمي افزود: تاكنون ۱۹۶هزار طرح زودبازده به شوراي اشتغال استانهاي كشور ارايه شده است.
وي اضافه كرد: ۷۷هزار طرح ارايه شده از دستگاههاي اجرايي مورد تاييد بانكها قرار گرفته و در مرحله انعقاد قرارداد است كه پيش بيني مي شود تا پايان ماه جاري اين طرحها به قرارداد منتهي شود.وزير كار و امور اجتماعي گفت: ۲۰هزار طرح ارايه شده توسط شوراي اشتغال نيز از سوي بانكهاي عامل به دلايلي چون نبود توجيه فني و اقتصادي رد شده است.وي افزود: روزانه يكهزار طرح زودبازده براي استفاده از تسهيلات بنگاههاي اقتصادي كوچك به بانكهاي عامل استانهاي كشور ارايه مي شود.
جهرمي گفت: با به نتيجه رسيدن طرحهاي زوبازده و بنگاههاي كوچك در كشور دست كم براي ۶۵۰هزار نفر اشتغال ايجاد شود.وي اشتغال پايدار ناشي از اين طرحها را در گرو همكاري تمام بخشهاي اقتصادي و اجتماعي كشور دانست. جهرمي افزود: اگر تمام بخشهاي فعال در زمينه تامين اعتبار مالي، صادرات و بازاريابي در اجراي اين طرح مشاركت نداشته باشند مسلما اشتغال پايدار در اين طرح ممكن نخواهد بود.وي در مورد مشكل وثيقه براي كارآفرينان گفت: وزارت اقتصاد و امور دارايي و بانك مركزي شيوه نامه اي را براي تسهيل در امر وثيقه از سوي بانكها تدوين كرده اند.
جهرمي افزود: با ابلاغ اين شيوه نامه به بانكهاي عامل، تامين وثيقه براي پرداخت تسهيلات بانكي طرحهاي زودبازده و بنگاههاي كوچك تسهيل شده و اين امر تا حدودي زمان پرداخت را كاهش خواهد داد.

بهاي نفت در سال جاري بالاي ۷۰ دلار باقي خواهد ماند
010815.jpg
گروه اقتصادي- بيانيه شركت بريتيش پتروليوم مبني بر اينكه توقف توليد نفت در بزرگترين ميدان نفتي آمريكا حداقل طي دو ماه آينده ادامه خواهد يافت، موجب شد روز گذشته بهاي نفت در بازار لندن به بالاترين سطح در طول تاريخ اين بورس يعني هر بشكه ۷۸ دلار برسد. بهاي نفت خام سبك و شيرين در بورس نيويورك نيز از هر بشكه ۶/۷۶ دلار فراتر رفت.
به گزارش همشهري، اين در حالي است كه در پي قطع توليد نفت از بزرگ ترين ميدان نفتي آمريكا در آلاسكا و رشد مصرف بنزين در اين كشور، ذخاير استراتژيك نفت و بنزين در اين كشور رو به كاهش گذاشت و وزير انرژي آمريكا را وادار ساخت از كشورهاي عربستان، اكوادور، كلمبيا و مكزيك تقاضاي نفت اضافي كند.
به گزارش بلومبرگ، با توقف توليد نفت در خليج پرودوي آلاسكا كه تحت مديريت شركت بريتيش پتروليوم است، روزانه ۴۰۰ هزار بشكه در روز از نفت توليدي آمريكا كاسته شده و بريتيش پتروليوم اعلام كرده است كه نشت نفت صورت گرفته تا چندين ماه موجب قطع توليد نفت از اين حوزه خواهد شد.
نشت نفت از خطوط انتقال نفت و بروز فرسودگي در برخي از تاسيسات نفتي اين ميدان علت بسته شدن آن اعلام شده است. ميدان خليج پرودو بزرگترين ميدان نفتي در آمريكا مي باشد و با بسته شدن اين ميدان ۴۰۰ هزار بشكه در روز كه ۸ درصد كل توليد نفت آمريكا را شامل مي شود، از توليد نفت اين كشور كاسته مي شود.
ساموئل بودمن وزير انرژي آمريكا پس از اين واقعه اعلام كرد: ايالات متحده براي جبران كاهش توليد اين حوزه از ذخاير استراتژيك نفت خود استفاده خواهد كرد و از كشورهاي ديگر نيز نفت بيشتري وارد خواهد نمود.
ذخاير بنزين آمريكا نيز به علت افزايش مصرف در اين كشور در هفته اخير با كاهش يك ميليون بشكه اي مواجه شد. اين در حالي است كه توقف توليد در آلاسكا به منظور تعويض كليه خطوط لوله در ماه هاي سپتامبر و اكتبر نيز ادامه خواهد داشت. ساموئل بودمن همچنين از كشورهاي عربستان، اكوادور، كلمبيا و مكزيك تقاضاي نفت بيشتري براي جبران كاهش توليد خود كرد.
با بروز اين حادثه، و در حالي كه فصل توفان هاي خليج مكزيك نيز فرا رسيده است، كارشناسان اقتصادي و فعالان بازار نفت نسبت به كمبود عرضه نفت در هفته هاي آتي نگران هستند و بازار نفت در شرايط فعلي و حتي بدون در نظر گرفتن تنش هاي سياسي در خاورميانه، در وضعيت بغرنجي به سر مي برد و هر گونه قطع صادرات نفت كشورهاي بزرگ موجب شوك بزرگ نفتي خواهد شد.
اوپك توانايي جبران قطع توليد نفت آلاسكا را ندارد
در پي اعلام شركت بريتيش پتروليوم مبني بر قطع جريان توليد ميدان نفتي پرودو در آلاسكا، بهاي سبد نفتي اوپك نيز براي نخستين بار از مرز ۷۲ دلار گذشت و در آخرين ساعات كاري روز سه شنبه ميانگين بهاي سبد نفتي اين سازمان به ۷۲ دلار و ۶۴ سنت رسيد.
نماينده  ايران در سازمان كشورهاي صادركننده  نفت (اوپك) نيز در اين باره اعلام كرد كه نفت توليدي اين سازمان براي جبران قطع جريان توليد شركت بريتيش پتروليوم در آلاسكا مناسب نيست. حسين كاظم پور اردبيلي عضو ايراني هيات عامل اوپك اظهار داشت: با وجودي كه اوپك تمام تلاش خود را به كار مي بندد، متاسفانه نفت خام مازاد سبك شيرين با كيفيت در ميان اعضاي اوپك توليد نمي شود. در حالي كه برخي از اعضاي اوپك براي جبران نفت از دست رفته در بازار اعلام آمادگي كرده اند، كاظم پور در مورد توانايي اوپك براي ايجاد تغيير در شرايط فعلي ابراز ترديد كرد.
در همين حال، رييس سازمان كشورهاي صادر كننده نفت (اوپك) پيش بيني كرد كه قيمت نفت تا پايان سال جاري ميلادي بالاي ۷۰ دلار در هر بشكه باقي خواهد ماند. ادموند داكورو افزود: با وجودي كه سازمان اوپك از ظرفيت مازاد توليد كافي براي عرضه نفت به بازار برخوردار است، احتمال كاهش قيمت ها تا پايان سال جاري به زير ۷۰ دلار بعيد به نظر مي رسد. داكورو در گفت وگويي با شبكه خبري داوجونز اعلام كرد كه واكنش بازار به تحولات تاثيرگذار اخير ، اندكي بيش از حد پيش بيني شده بوده است. به گفته وي، تداوم درگيري ها در منطقه خاورميانه، آغاز فصل توفان هاي موسمي در آمريكا و كمبود هاي موجود در صنعت پالايش از عمده عوامل تاثير گذار بر رشد قيمت ها هستند. داكورو تصريح كرد: در صورتي كه بخواهيم صادقانه شرايط را ارزيابي كنيم، با كنار هم گذاشتن همه عوامل فوق، فكر نمي كنم كه تا پايان سال جاري قيمت ها به زير ۷۰ دلار برسد.
حجت الله غنيمي فرد، مدير امور بين الملل شركت ملي نفت ايران نيز در گفت وگو با خبرنگار شانا تصريح كرد: كمبود نفت خام هايي با كيفيت مشابه نفت خام برنت، اختلاف قيمت اين نوع نفت خام را با نفت خام شاخص آمريكا (WTI) بيشتر كرده است. وي افزود: در سال هاي گذشته، قيمت هاي نفت خام برنت به طور سنتي، كمتر از قيمت هاي WTI بود، ولي كمبود نفت خام هايي كه كيفيتي مشابه نفت خام برنت دارند، مانند نفت خام نيجريه، سبب شده است اين اختلاف قيمت در هفته هاي اخير، به نفع نفت خام برنت تغيير كند.

وزير تعاون:
تعاوني هاي مسكن امسال ۱۰۰ هزار واحد
مسكوني در كشور مي سازند
فارس: وزير تعاون گفت تعاوني هاي مسكن در سال جاري كار ساخت يكصد هزار واحد مسكوني را در كشور آغاز مي كنند. محمد ناظمي اردكاني در مراسم افتتاحيه ششمين نمايشگاه بين المللي ساختمان افزود: در حال حاضر ۱۲ هزار تعاوني مسكن كار ساخت ۳۰۰ هزار واحد مسكوني را در كشور در دست انجام دارند.
وي ادامه داد: تعاوني هاي مسكن در كشور با هدف ساختن مسكن به بهترين كيفيت و كمترين قيمت در كشور فعال هستند كه عمده ترين هدف آنها خانه دار كردن افراد حقوق بگير از جمله كارمندان دولت و نيروهاي مسلح است.
ناظمي با موفق توصيف كردن عملكرد تعاوني هاي مسكن براي رفع نياز حقوق بگيران، اظهارداشت: اين تعاوني ها مي توانند با توليدكنندگان مصالح ساختماني در ارتباط باشند و نيازهاي خود را سريع تر و ارزانتر تامين كنند.
وي به مصوبه دولت براي تامين زمين  ارزان و استيجاري براي تعاوني هاي مسكن در سراسر كشور اشاره و عنوان كرد: طبق اين مصوبه زمين  ارزان و استيجاري در اختيار تعاوني هاي مسكن در شهرهاي با جمعيت كمتر از ۲۰۰ هزار نفر قرار مي گيرد. وزير تعاون به كمبود مصالح ساختماني از جمله آهن و ميلگرد در ماههاي اخير اشاره و خاطرنشان كرد: در اين زمينه نيز دولت تمهيدات مناسبي انديشيده است و به زودي اين كمبود جبران خواهد شد. وي تأكيد كرد: هدف دولت نهم رونق بخشيدن به ساخت و ساز در كشور و به دنبال آن رونق يافتن ديگر واحدهاي اقتصادي است.
وي افزود: هم اكنون با سرمايه گذاري مناسبي كه درخصوص توليد مصالح ساختماني در كشور صورت گرفته است، بازار بسياري از مصالح ساختماني در كشور رونق دارد و زمينه  صادرات آن فراهم شده است.

رئيس انجمن توليد كنندگان فولاد:
نظرات بخش خصوصي در تدوين
استراتژي توسعه صنعتي لحاظ نشد
مهر: رئيس انجمن توليدكنندگان فولاد با انتقاد از عدم استفاده از نظرات بخش خصوصي در تدوين استراتژي توسعه صنعتي، گفت: در تدوين اين استراتژي نيز همانند نسخه قبلي، نظرات بخش خصوصي لحاظ نشده است.
تقي بهرامي گفت: در تدوين استراتژي توسعه صنعتي دولت گذشته از نظرات بخش خصوصي استفاده نشده بود كه موجب اعتراض اين بخش شد. وي افزود: اين درحالي است كه علي رغم اعتراض بخش خصوصي به استراتژي توسعه صنعتي قبلي ، اما در نسخه جديد نيز نظرات بخش خصوصي اعمال نشد و دوباره بر اساس نگاه و فكر بخش دولتي تدوين شد.رئيس انجمن توليد كنندگان فولاد با اشاره به آمادگي اتاق بازرگاني ايران براي توليد ۱۰ ميليون تن فولاد، تصريح كرد: اين امر نيازمند برنامه ريزي و اعمال قوانين پايدار اقتصادي است. وي با اشاره به اخذ ۸۰ ميليون تن مجوز احداث كارخانجات فولاد طي سه چهار سال گذشته، خاطرنشان كرد: تغيير تعرفه ها و عدم وجود قوانين پايدار اقتصادي ، موجب شد كه بخش خصوصي تمايلي به سرمايه گذاري درامر توليد نداشته باشد. بهرامي با تاكيد بر اعمال استراتژي مدون در بخش فولاد كشور گفت: نبود اين استراتژي تاكنون موجب شده كه شاهد قيمت تير آهن هر كيلو حدود ۷۰۰ تومان باشيم كه اين امرناشي از دخالت دولت در بخش توليد است.

نظام  سهميه بندي  و قيمت گذاري آرد
صرفي  صنوف  و صنايع  لغو مي شود
دولت  تصويب  كرد كه  نظام  سهميه بندي  و قيمت گذاري  آرد مصرفي  صنوف  و صنايع  در صورت  فراهم  شدن  شرايط، لغو شود.
به  گزارش  روز چهارشنبه  دبيرخانه  شوراي  اطلاع  رساني  دولت ، در صورت  فراهم  شدن  شرايط، آرد مصرفي  صنوف  و صنايع  به  استثناي  كارخانه هاي  ماكاروني از نظام  سهميه بندي  و قيمت گذاري  آزاد مي گردد اما تا زمان  فراهم  شدن  اين  شرايط قيمت  آرد تحويلي  به  صنوف  و صنايع  توسط ستاد كنترل  قيمتها مشخص  مي شود، در عين  حال  چنانچه  به  حذف  يارانه  كارخانه هاي  ماكاروني سازي  براي  تثبيت  قيمت  ماكاروني  نياز باشد، اين  موضوع  در شوراي  اقتصاد مطرح  خواهد شد.
بر اساس  اين  مصوبه ، به  كارخانه هاي  آردسازي  اجازه  داده  مي شود در سه  استان  كشور به  صورت  آزمايشي  گندم  خريداري  كنند و بخشي  از آرد توليدي  خود را به  دولت  بفروشند.
اين  موضوع  تحت  نظارت  يك  كارگروه  متشكل  از نمايندگان  سازمان  مديريت  و برنامه ريزي ، وزارت  جهاد كشاورزي ، وزارت  صنايع  و معادن  و با مسئوليت  شركت  بازرگاني  دولتي  ايران  وابسته  به  وزارت  بازرگاني  مورد ارزيابي  قرار مي گيرد و پس  از پايان  سال  ۱۳۸۵ در صورت  تصويب  شوراي  اقتصاد، نحوه  ادامه  اجراي  اين  طرح  با افزايش  تعداد كارخانه هاي  آردسازي  در استانها تعيين  مي شود.
وزارت  بازرگاني  بر اساس  اين  مصوبه  موظف  شده  است  به  منظور تامين  نان  مصرف كنندگان  عمده  نظير دانشگاهها و مراكز آموزشي ، نيروهاي  نظامي  و انتظامي  و موارد مشابه ، مجتمع هاي  توليد نان  صنعتي  ايجاد كند.

گفت وگوي امروز
شركت هاي هواپيمايي خصوصي قادربه
پرداخت خسارت تأخير پروازها نيستند
گروه اقتصادي - طي سالهاي اخيرتاخيرپروازهاي طولاني شركت هاي هواپيمايي نارضايتي مسافرين خطوط هواپيمايي به ويژه درپروازهاي داخلي را به همراه داشته است. گرچه پرداخت خسارت براي جبران تاخير پروازها به مسافرين از مدتها پيش مطرح شده، اما اين موضوع تاكنون اجرايي نشده است .درحالي كه اخيرا وزير راه وترابري خبر از انجام بررسي هاي لازم براي جبران خسارت تاخير پروازها داده است، برخي مسئولين سازمان هواپيمايي كشوري پرداخت جريمه تاخيردرپروازهاي داخلي را منتفي دانسته واعلام كرده اند اين موضوع تنها در پروازهاي خارجي اعمال مي شود.
با نورالله رضايي نياركي سرپرست سازمان هواپيمايي كشوري پيرامون عوامل موثر در تاخيرپروازها وامكان پرداخت خسارت تاخير به مسافرين پروازهاي داخلي گفت گو كرده ايم.
* * *
* پيش از اين پرداخت خسارت براي جبران تاخير پروازهاي داخلي مطرح شده بود،آيا اين كارانجام مي شود؟
- اكنون هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران از آنجا كه هواپيمايي دولتي بوده واز يارانه دولتي استفاده مي كند، رسما اعلام كرده هرگونه خسارت ناشي از تاخير پروازها را به مسافران پرداخت خواهد كرد.مكانيزم اين كار تعريف شده واز ابتداي سال جاري پرداخت خسارت تاخير پروازها انجام مي شود.اما پرداخت خسارت در شركت هاي هواپيمايي بخش خصوصي به دليل آنكه اين شركتها وضعيت مالي چندان مناسبي ندارند انجام نمي شود و واقعا نيز نمي توان به اين شركت  ها براي پرداخت خسارت فشار آورد چرا كه ازاين شركت ها حمايت مالي صورت نگرفته ومستقل فعاليت مي كنند اين در حالي است كه هواپيمايي جمهوري اسلامي از يارانه دولتي استفاده مي كند.
*آيا زيانده بودن شركت هاي هواپيمايي خصوصي توجيه مناسبي براي عدم پرداخت خسارت تاخير پرواز به مسافران است؟
-گرچه اين موضوع توجيه مناسبي براي عدم پرداخت خسارت تاخير پروازتوسط شركت هاي هواپيمايي خصوصي نيست اما پرداخت خسارت توسط شركت هاي هواپيمايي دولتي سبب شده تا شركت هاي هواپيمايي خصوصي نسبت به شركت هاي دولتي تاخير پروازكمتري داشته باشند.
*پيش از اين پرداخت خسارت تاخير پروازها مورد توجه قرار گرفته بود .امكان انجام اين كار در پروازهاي داخلي تا چه حد است؟
- باتوجه به ضعف مالي شركت هاي هواپيمايي بخش خصوصي واينكه امكان تخصيص يارانه توسط دولت به اين شركت ها براي تامين خسارت مذكور وجود ندارد، معتقدم پرداخت خسارت توسط اين شركت ها مقدور نخواهد بود همچنين هواپيمايي جمهوري اسلامي نيز بدون اينكه مكانيزم اوليه اي از سوي سازمان هواپيمايي كشوري تعريف شود اقدام به پرداخت خسارت تاخيرپروازها كرده است.
*وزيرراه وترابري خبر از بررسي وبرنامه ريزي براي پرداخت خسارت تاخيرپروازها برخلاف ديدگاه شما داده است، علت تفاوت نظرچيست؟
- اينكه اعلام كرده ام پرداخت خسارت تاخير در پروازهاي داخلي ميسرنيست به اين علت بوده كه بهاي بليت هواپيما در پروازهاي داخلي خيلي كم است واگر بخواهيم درصدي از اين مبلغ رابه عنوان جبران خسارت باصرف وقت بسيار ازشركت هاي هواپيمايي خصوصي بگيريم كارآمد نخواهد بود به طور نمونه بهاي بليت تهران - اصفهان ۲۲ هزار تومان است ،در صورت تاخير پرواز۴۰ دقيقه اي بايد چه ميزاني از اين مبلغ براي جبران خسارت پرداخت شود؟ معتقدم درپروازهاي داخلي حتي براي مسافرين نيز مقرون به صرفه نيست تا بخواهند باصرف وقت بسيار خسارت دريافت كند.آنچه براي سازمان هواپيمايي اهميت دارد جنبه اقتصادي اين مسئله نيست چراكه شركت هاي هواپيمايي نيز خواستارتاخير در پروازها نبوده وبيشترازهمه از موضوع تاخير درپروازها، خودشان متضرر مي شوند.دربرخي مواقع شركت هاي هواپيمايي به دليل نقص فني تاخيردارند ، حاضر هستيم تا اين تاخيرها را پذيرفته وخسارت آن را جبران كنيم اما اجازه ندهيم هواپيمايي با نقص فني پرواز كند،اين موضوع مورد تاييد همه مردم نيز مي باشد.معتقديم بايدهواپيمابدون نقص پروازنموده ومسافر را بدون هيچ مشكلي به مقصدبرساند. اين موضوع دليل عدم درخواست پرداخت خسارت توسط شركت هاي هواپيمايي بخش خصوصي بوده است چراكه ممكن است پرداخت خسارت تاخيرسبب شود برخي شركت هاي هواپيمايي به دليل عدم استقبال از پرداخت خسارت، نقص فني را ناديده بگيرند.
*كمبود هواپيماي استاندباي از عوامل موثردرتاخيرپروازها است چه تمهيدي براي رفع اين معضل انديشيده ايد؟
-  اكنون برخي شركت هاي هواپيمايي داراي هواپيماي استاندباي هستند و از شركت هاي هواپيمايي خواسته ايم در اين زمينه به صورت مشترك فعاليت كنند واكنون وفاقي بين شركت هاي هواپيمايي ايجاد شده واگر برخي شركت ها درتامين هواپيماي استاندباي مشكل داشته باشند از امكانات ساير شركت ها استفاده مي كنند.
*علاوه برعدم پرداخت خسارت، اطلاع رساني درستي از سوي شركت هاي هواپيمايي در زمينه تاخير پروازها صورت نمي گيرد چه اقدامي انجام داده ايد؟
- شركت هاي هواپيمايي در صورت تاخيرپروازها موظف هستند تا از مسافرين عذرخواهي نموده و برنامه دقيق تاخير وشروع پروازها را اعلام كنند ودر صورتي كه تاخير پرواز طولاني شده باشدبايد الزاما از مسافرين پذيرايي كنند. در مواردمتعددي پس از تاخيرپرواز پذيرايي شركت هاي هواپيمايي از مسافرين در ترمينال هاي مسافربري را شاهد بوده ايم وسازمان هواپيمايي كشوري نيز درصورت اعلام شكايت مسافرين در زمينه عدم اطلاع رساني مناسب وپذيرايي نامناسب شركت هاي هواپيمايي،موضوع را بررسي خواهد كرد.
* تاثير تحريم هاي هوايي كشورمان در تاخير پروازها تا چه حد است؟
- بايد تلاش كنيم تا اين تاخير پروازها به حداقل كاهش پيدا كرده و از سوي ديگر سعي كنيم تا پروازي ايمن را براي مسافرين فراهم كنيم. گرچه ممكن است در ازاي پروازهاي سالم وايمن تاخير پروازهايي را نيز در شركت هاي هواپيمايي شاهد باشيم.گرچه اعمال برخي تحريم ها در زمينه تامين قطعات مورد نياز هواپيماهاي مسافربري تاثير منفي برفعاليت شركت هواپيمايي داشته است اما بايد توجه كرد كه امكان انجام هر پرواز از زماني ميسر مي شود كه از نظر ايمني تاييد شده باشد ودرصورت وجود هرگونه نقص فني امكان انجام پرواز وجود ندارد. همچنين باتوجه به محدوديت هايي كه در زمينه خريد هواپيماهاي نو وجود دارد تامين هواپيماهاي استاندباي وجلوگيري از تاخيرپروازها با مشكلاتي همراه خواهدبود.

۲۰۰ ميليارد تومان اوراق مشاركت
بخش تعاون به فروش مي رسد
گروه اقتصادي- علي ابراهيمي: فروش ۲۰۰ ميليارد تومان اوراق مشاركت بخش تعاون از شهريور و دي ماه سال جاري آغاز خواهد شد.
قائم مقام وزير تعاون در امور استانها در نشست خبري در پاسخ به پرسش خبرنگار ما گفت: بر اين اساس ۱۰۰ ميليارد تومان اوراق مشاركت در شهريور و ۱۰۰ ميليارد تومان ديگر در دي ماه با نرخ سود ۵/۱۵ درصدي به فروش خواهد رسيد. محمود صلاحي افزود: همچنين در هيأت امناي صندوق تعاون پرداخت يارانه به شركت هاي تعاوني براي برخورداري از اين تسهيلات به تصويب رسيده و بر اين اساس شركت هاي تعاوني كه بيش از ۷۰ درصد سهامداران آن را فارغ التحصيلان ۶ سال گذشته دانشگاه ها تشكيل دهند تسهيلات با نرخ ۹درصدي دريافت خواهند كرد و ميزان اين تسهيلات بسته به تعداد فارغ التحصيلان فعال در هر تعاوني متغير خواهد بود. وي در پاسخ به پرسش ديگر خبرنگار ما مبني بر كارآمدي و اجرايي تر شدت فعاليت هاي صندوق تعاون، گفت: صندوق تعاون در گذشته بااشكالات اساسي مانند نبود اتوماسيون، نداشتن شعب در برخي شهرها و پايين بودن سقف اعتبارات بعضي شهرستانها مواجه بوده است.
صلاحي افزود: بر اساس تصميمات هيأت مديره صندوق تعاون تا ۲ سال آينده به شبكه اتوماسيون مجهز شده و اختيارات شهرستانها نيز از ۶ ماه پيش از ۱۰ ميليون تومان در هر پرونده به ۱۰۰ ميليون تومان افزايش يافته و بوروكراسي اداري كاهش يافته است. بر اين اساس اختيارات شعب صندوق تعاون هزار درصد افزايش يافته است.
وي افزود: همچنين مجوز تأسيس شعبه صندوق تعاون در ۶۰ شهرستان كه اكنون اين صندوق وجود ندارد را صادر كرده ايم. همچنين براي فعال كردن تعاوني هاي راكد كه با آغاز فعاليت به دليل فعل و انفعالات توليد با مشكل مواجه شده اند پس از تشكيل كميته بحران و آسيب شناسي به طور ميانگين ۵۰ تا ۱۰۰ ميليون تومان به نسبت بزرگ و كوچك بودن استانها اعتبارات تخصيص يافته است.
صلاحي افزود: ۱۰ ميليارد تومان اعتبار براي تأمين گردش مالي تعاوني هايي كه با مشكل مواجه هستند در سراسر كشور تخصيص خواهد يافت.
همچنين در اين نشست معاون طرح و برنامه وزارت با اشاره به روند تغيير شيوه تعاوني هاي عدالت استاني گفت: پيرو نامه رئيس جمهوري و دستور رهبري مقرر شد تا تعاوني هاي عدالت شهرستان تشكيل شده و براي افزايش بهره وري سهام عدالت اين تعاوني ها در چارچوب تعاوني هاي عدالت استاني فعاليت كنند.
محمود رشيدي فر در زمينه پرداخت سود سهام عدالت واگذار شده گفت: سود سهام عدالت توزيع شده با برنامه ريزي هاي به عمل آمده با تأخيري مواجه نخواهد شد و اولين سود اين سهام تا مهرماه سال جاري پرداخت خواهد شد.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |