الكترونيكي جامعه
الكترونيكي جامعه
پيشنهادات ، مطالب ، بررسي به الكترونيكي جامعه موضوع نمودن مطرح با كه داريم درنظر ما
كه بود وظيفهاي درواقع اين.بپردازيم الكترونيكي شهر ايجاد براي راهكارهايي و موانع
سازمانها همكاري به نياز اما ميكرد ، كار آن روي بر وبايد داشته برعهده تهران شهرداري
برنامههاي از امكان صورت در تا داريم درنظر برايناساس.ميباشد نيز ديگر ارگانهاي و
در نيز تكفا طرح اينكه به توجه با. شويم مطلع كميسيونفرهنگي كارشناسان نظرات و مجلس
مهمتر همه ميشود ، از پيادهسازي بهزودي هم الكترونيكي دولت بهنحوي و ميباشد اجرا حال
قبلا گرچه نداريم ، كشور در رسمي صورت به IT و انفورماتيك براي متولياي حاضر حال در ما
عالي شوراي حاضريك حال در و شده اكنونمنزوي هم كه داشتيم انفورماتيك عالي شوراي يك
در و دارد فرهنگي انقلاب عالي شوراي با ارتباطاتي كه است آمده بهوجود نيز رساني اطلاع
.هستند تصميمگيري حال در كلان نحو به شوراها اين واقع
شرح جزو هم فناوري و تغييرات حال در تلفن و تلگراف و پست وزارت ساختار كه شده شنيده
يا ميباشد كار اين اصلي متولي بهعنوان واقعا وزارتخانه اين آيا.باشد بايد آن وظايف
عضو نژاد سازگار جليل آقاي كهبا هستند اينهامحورهايي بود ، خواهد هم ديگري سازمان
.ايم گذارده ميان اسلاميدر شوراي مجلس فرهنگي كميسيون
افزايش ايجاد موجب تساعدي صورت به است كرده پيدا افزايشIT سرمايهگذاريدر كه چقدر هر
است شده كشورها ملي ناخالص توليد در
اين و گرفته قرار تحتتاثير انسان زندگي مناسبات و شئون تمام اطلاعات فناوري گسترش با
شدناست عميق حال در گستردهاي و فزاينده صورت به تاثير
الرحيم الرحمن الله بسم
:ميباشد بخش سه شامل رابطه اين در بحث
توسعه كه تاثيراتي درواقع است ، كار اين هاي ضرورت به بازنگري مورد در اول بخش -
.است داشته سياسي و اجتماعي تحولات در الكترونيك و فناوري
.است جهان در رابطه اين در اتفاقافتاده تحولات آخرين دوم بخش -
داده انجام عرصه اين در مجلس و دولت كه است هايي برنامه و طرحها بررسي نيز سوم بخش -
.است
شركت در كه تحولاتي نمايشگاه يك در ;مينمايم مطرح رابطه اين در مثالي مقدمه ، در
.ميشد مشاهده بود داده رخ سال 2002 تا سال1874 حدود فعاليتاشيعني آغاز از زيمنس
اين تاكنون سال آن از.شد الكترونيك و برق و مخابراتي خطوط وارد شركت اين كه سالي از يعني
تحولات اين كه زماني.است داده انجام را چشمگيري بسيار و نجومي جهشي ، واقعا تحولات شركت
و نيست گام به گام آنها پيشرفت كه ميشويد متوجه ميبينيد ، جا يك در و كوچك سالن يك در را
انساني اينكه مانند.ميكنيم تصور ذهنمان در ما كه نيست گامهايي قدمها ، اين عبارتي به يا
شده هواپيما بر سوار ويكباره شده موتورسيكلت بر سوار يكمرتبه ميرفته پياده پيشتر كه
حيوانات از سپس و بوده پياده ابتدا كه است نبوده صورت اين به جهشها فاصله يعني.است
است نشده اتومبيل وارد نيز موتورسيكلت ازاست شده دوچرخه سوار آن از پس كردهو استفاده
و شده ماهواره وارد آنجا از و است شده هواپيما وارد يكمرتبه اطلاعات فناوري عرصه در بلكه
در كه است بلند گامهايي قدمها ، و است جهشي كاملا پيشرفت اين درواقع.ميرود فضا به
چه تا كه پيبرديم نكته اين به ديديم را نمايشگاه اين ما كه زماني.نميگنجد ما تصورات
كشور توسعه در آن كاربرد به و است داده اهميت فناوري و تكنولوژي اين به دنيا اندازهاي
.است شده واقف
داشتهIT تشكيلدهنده عناصر تك تك به سابقا كه نگاهي امروزبه دنيا نگاه درواقع
توجه مورد تحقيقاتي و صنعتي علمي ، مراكز در منفرد صورت گذشتهبه در كه عناصري.برميگردد
اختيار در را آن سپس و ميكردند كار آن روي محققين و دانشمندان و ميگرفته قرار
فرهنگي ، سياسي حوزه در عظيمي نقش يك مرتبه يك ميدادند ، قرار صنعتي مراكز و كارخانهها
كرده رها صنعت با را خود رابطه حوزه آن واقع در و پيوست بهوقوع اقتصاديگذشته اجتماعي ،
كه بشر زندگي حوزه در دانش اين انفجاري حضور و عرصههاشده همه وارد انفجاري صورت به و
بسيار افقهاي آن بنيانگذاران كه است اينرسي يك از نشان داده پوشش را عرصهها تنوع تمام
گذاشته پشتسر را افق و مسيرها جهشي صورت به ميتواند كه ، ديدهاند دوردست در را وسيعي
كه منزلتي درك ، با بنابراينكند ايجاد بشر براي سوم هزاره در را ديگري فضاي درواقع و
كه ميبينيد و دارد ميلادي و2000 تا1990 از 1980 بهويژه امروز تا گذشته دهه دو جهان
است ، آن كرده پيدا الكترونيكي كهدانش منزلتي و جايگاه و ميرسد عطفش و اوج نقطههاي به
و فناوري گسترش با بگوييم ميتوانيم ما كه بهگونهاي داد ، قرار جديدي مسير يك در را
صورت به تاثير اين و گرفته قرار تحتتاثير انسان زندگي مناسبات و شئون تمام اطلاعات
.شدناست عميق حال در گستردهاي و فزاينده
فشرده لوحهاي اطلاعرساني ، شبكههاي طريق از بهويژه اطلاعاتي ، منابع به دسترسي
بهوجود گذشته اطلاعرساني حوزه در بهويژه را عميقي تحول ارتباطي شبكههاي و الكترونيكي
كه كنيم اشاره نكته اين ميتوانيمبه موضوع اين به ضروري نگاه بحث در ما.است آورده
هم و نوري فشرده ديسكهاي صورت به هم اطلاعاتي و ارتباطي جديد محفلهاي ما زمان در اكنون
را خود اطلاعات ترويج و زمينهاشاعه اينها نظاير و بالا ظرفيتهاي با سخت ديسكهاي
شيوه از اطلاعرساني فرآيند درواقع يعني درآمدهاند ، ديجيتالي شكل به ، گذرانده كاملا
مصرفكنندگان ، فرهنگي سليقه تغيير درواقعاست گسترش حال در سرعت به ديجيتال به سنتي
اين از درواقع كه دانشگاههايي كاغذ ، بدون جامعه دور ، راه از آموزش الكترونيكي ، تجارت
كتابخانهها ، مدارس ، همچنين باشد ديجيتالي بهصورت آنها آموزشهاي تمام هستند مايل بهبعد
ميشود ، طراحي جديد دانش همين براساس پژوهشي و آموزشي هاي برنامه و مراكز تمام و ها موزه
كشورها بعضي در.است ديجيتالي به سنتي از گذرمسائل اين پيامدهاي و دستاوردها از اينها
دفتر و كتاب ديگر ميلادي سال 2003 از كه شده طراحي بهگونهاي آموزشي سيستم مالزي مانند
كه است شده برنامهريزي مالزي عمده شهرهاي در حداقل و ندارد وجود مدارس در ديگر وموارد
الكترونيكي وسيع شبكههاي و ميگيرد قرار آنها اختيار در كه كامپيوترهايي با آموزشي سيستم
و شود خارج آموزشي ابزارهاي مجموعه از كلي به كتاب و دفتر كاغذ ، .شود انجام ارتباطي و
كه كشوريست هم و مسلمان كشور يك هم و است آسيايي هم كشور اين.شود آغاز كاغذ بدون آموزش
زمينه در الگوگيري.است آن فناوري از الگوگيري دنبال كه هم سوم جهان امروز ميكنيم فكر ما
به سختي به معمولا كه هم سياستمداراني كه است اين جالب سرمايهگذاري و تجارت و اقتصاد
پي قدرت مناسبات و سياسي معاملات در تحقيقاتي و پژوهشي عرصههاي به ميدهند تن موضوع اين
در را خود قدرت اند توانسته و دادند قرار قدرت اين مسير در سرعت به را خودشان و بردند
غولهاي.بكنند جديد قدرت يك به وسياسيتبديل اجتماعي فرهنگي ، اقتصادي ، قدرتهاي كنار
هميشه حال بههر.است شكلگيري حال در جهان در سرعت به الكترونيكي دولتهاي يا الكترونيكي
فرصت عاليترين اين و است انسان زندگي در فرصت عاليترين يادگيري كه داشته وجود نكته اين
محترم را فرصت اين قدر حداقل كه اميدواريم ما و دارد قرار ما كشور فراروي هم امروز
.باشيم داشته دانش اين از را يادگيري حداكثر بتوانيم و بشماريم
.است جهان روز بحث ديگر تكنولوژيها و جديد علوم و دانشها IT بحث ، جهان در
و سياسي كاملا نهاد يك رئيس نهايتا و ملل سازمان كل دبير عنوان به كه كوفيعنان
و همايشها كنگرهها ، تمام به و ميدهد اختصاص موضوع اين براي را جدي زمان است بينالمللي
.ميكند شركت آنها در نيز خود و ميدهد پيام ميشود تشكيل زمينه اين در كه كنفرانسهايي
مراجع و مراكز عاليترين و بينالمللي مجامع در سطح عاليترين ميدهد نشان را اين درواقع
و بشر خدمت در ميتواند كه است پديده ، مهمي اين كه رسيدند باور اين به هم بينالمللي
.است فردا راحت زندگي پشتوانه آنها همه و گيرد قرار آن آگاهي و سلامت دانش ارتقاء
در كه ميدهد را پيام اين ما به كشورها و دولتها سطح عاليترين در حضور اين خوب
اين ديگر ما اعتقاد به شده ، آغاز هم جديدي رقابت يك اطلاعات و ارتباطات نوين فناوريهاي
اقتصادي و نظامي جنگهاي ، سياسي جنگهاي سياسي ، رقابتهاي بينالمللي ، عرصه در رقابتها
بهترين كه شخصي آن.گرفت خواهد شكل ارتباطات و اطلاعات پايه بر حتما جديد جنگهاي نيست ،
و است ، ثروتمندترين كسيكه آن نه.بود خواهد قدرتمندترين برد خواهد دانش اين از بهرهرا
در فناوري توان بيشترين داراي كه كسي آن.است نظامي تسهيلات بيشترين داراي كه كسي آن نه
.باشد برخوردار بهتري و ممتازتر موقعيت از درواقع ميتواند است ارتباطات و اطلاعات
افزايش شدت به هم دنيا كشورهاي در الكترونيكي دانش و تكنولوژي انتقال سرعت درواقع
جنگ كه سال1950 كه ميبينيم دهيم قرار ارزيابي مورد را آن روند بخواهيم اگر كرده پيدا
به تحولات كه گويي هستيم روبهرو ساده تكنولوژي يكنوع با ما ميرسد بهپايان دوم جهاني
در نيز ها آلمان استفاده واقع در حتي است ، بوده جهشي كشورها از بعضي در موردي و قطعي صورت
خطي معدل آنها جهاني حركت معدل اما بوده بالا بسيار دانش اين از دوم و اول جهاني جنگ دو
.است ساده
كنند ، سرعت فراهم زندگي براي جديدي محيط يك ميگيرند تصميم بعدكه به دهه50 ازx
اروپايي كشورهاي از بسياري در كه است مهم بسيار نكته يك سرعت اين كانون ولي ميشود آغاز
-سال62 در:مثلا.بدهند تشكيل كشورها در را نخبگانشان كانون كه ميگيرند تصميم آنها
آينده براي خود ، كشور براي كه ماموريتي در دوگل ژنرال رسيد ، قدرت به كهفرانسه 1960
آنها كه كنيد انتخاب مرجع گروه عنوان به را كشور نخبگان شما اول ":ميگويد ميكند تاسيس
جاي دانش وتوليدات انديشه مغز ، توليدات درواقع "افتاد خواهد اتفاقي چه آينده بگوينددر
.ميدهند ويژه توليدات به را خود
كشاورزي توليدات جاي به كند مي پيدا اولويت توليدات ساير به نسبت ويژه توليدات يعني
.ميگيرد جاي دانش و انديشه توليد صنعتي ، و
كه هستند كساني همان نخبگان اين و ميكنند درست را نخبگان كانون آنها دليل همين به
انتخاب آنها كه را كانوني حقيقت در و كردهاند تعريف عرصه اين در را جهان آينده درواقع
و آلمان ، ايتاليا فرانسه ، ;امروز اروپاي و كرده طراحي را اروپا آينده كردهاند ،
جنگ از قبلبعد دهه پنج كه است نخبگاني كانون تشكيل محصول امروز آمريكاي و انگلستان
جهان در كمتري جنگهاي شاهد ما بعد به اين از كه ميبينيد شما اگر و شد آغاز دوم جهاني
، سياستمداران پرده پشتنيستند حاكم دنيا در نظاميها ديگر كه است آن دليل به هستيم
را جهان آرام آرام دانش ، صاحبان اين و گرفتهاند ، خردقرار و دانش صاحبان و نخبگان
آغاز اطلاعات انفجار عصر كه دهه 90 در و جديد دانش يك سمت به دهه80 در تا كردند هدايت
دانش اين به ورويكرد ميشود آغاز نظامي تسهيلات بردن بين از و سرد جنگ پايان بحث ، شد
.ميشود دنبال سرعت به هم امروز تا و كرده تعقيب دنيا كه است روندي اين.ميشود شروع هم
ما 82 سال 1997.است جالب رقمي ميلادي سال 2002 تا از 1997 جهان در اينترنت رشد سرعت
، سال 1999 - سال 1998 ، 111ميليونداشتيم اينترنتي شبكههاي از استفادهكننده ميليون
به تازه كه سال 2002 در و ميليون ، 231 سال 2001 - ميليون سال 2000 ، 177 -ميليون 141
نوع و حجم البته.ميدهد نشان را مناسبي و چشمگير بسيار رشد اين و ميليون رسيد 316 پايان
كه اين بر علاوه.دارد مستقيم و منطقي رابطه يك هم اينترنت مختلف سرويسهاي از استفاده
را تاثير بيشترين است ، داشته اطلاعرساني و فرهنگ عرصههاي در را خود كاربردهاي دانش اين
چگونه كه است كرده مطرح را بحثبازار اقتصادي عرصه در يعني گذاشته نيز اقتصادي عرصه در
.داد قرار دانش اين تاثير تحت اقتصادرا ميشود
كشورهاي در استكه بوده ملي توليدناخالص بهIT سرمايهگذاري نسبت حال هر به
IT كه نقشي يعني.هستيم زمينه اين در جهشي افزايش يك شاهد دائم ما.است جالب جهان مختلف
داشته كردهاند ، IT مورد در كشورها كه سرمايهگذاريهايي مقدار به ملي ناخالص توليد در
ايجاد موجب تساعدي صورت به است ، كرده پيدا افزايش IT در سرمايهگذاري كه چقدر هر. است
.است شده كشورها ملي ناخالص توليد در افزايش
داده ، سامان رسانهها از بهرهمندي با را ارتباطات كه دانشي واقع در يعني دانش اين
.است بوده درصد دانش 70 اين سهم كه داشته ارتباط ملي ناخالص سرمايهگذاريرشد نسبت به
از شدهاند وارد ملي ناخالص توليد در كه مواردي تمام يعني بوده ، درصد ديگر 30 موارد همه
برخوردار درصد رشد 70 از الكترونيكي دانش كه حالي در بودهاند برخوردار درصد ارزش30
جهان قطعا كه ميدهد نشان عدد دو واين است توجه بسيارقابل آن تاثير يعني ميشود
سرمايهاش بيشترين قطعا و كند استفاده بتواند ديگر موارد از كه رفت نخواهد سمتي به ديگر
.گذاشت خواهد درصد روي 70 آينده دهه در را
ايجاد كه عرصههايي سريعترين از يكي بوده ، شغلي فرصتهاي ايجادIT ديگر تاثير
هم و شده اشتغالايجاد سرعت بر هم بوده ، تكنولوژي و دانش اين نموده جوامع در اشتغال
.انبوه اشتغال
كه بود مراكزي رشد مراكز.شد مطرح دنيا در بحثي رشد مراكز ايجاد براي گذشته دهه دو در
دهه دو در.شد فرانسهتشكيل و چين مانند كشورهايي در فناوري عرصه نخبگان نگهداري براي
اين صاحب كشورهاي به را عمدهاي خسارات شد ، مطرح كشورها در مغزها مهاجرت بحث كه گذشته
در آوردو بوجود را شوكي مغز صاحب كشورهاي درسال 1990در مغزها فرار.رساند فن و دانش
.شد بزرگتري شوك يك به تبديل شوك اين سال 2000
در كه كساني تا كردند ايجاد دولتها كه بود سرمايهگذاريهايي واقع در رشد مراكز اين
دانشي داراي كه بودند كساني نخبگان.گيرند قرار نخبه عنوان به آنجا در هستند دانش صاحب IT
بلافاصله و ميرسيد توليد و فناوري به بلافاصله واقع در يعني.بودند فن به تبديل حال در
.ميداد نشان را خود ديگر امور و فرهنگ اقتصاد ، صنعت ، عرصه در كاربردش ،
سال 2002 در نخبگان مهاجرت.گرفت قرار افراد اين روي دلاري ميليون يك بارهعددهاي يك
براي كه شدند موجب رفتند ديگر كشورهاي به كه افرادي. است بوده نفر هزار دنيا 4000 كل در
داشته نفر هزار سال 2001 ، 400 در كانادا مثلا.باشند داشته افزوده ارزش و سرمايه كشورها
فرانسه ، چين ، مثل كشورهايي بنابراين.است بالايي خيلي رقم اين و دلار ميليارد يعني 400
و كردند ايجاد شركتهايي رشد مراكز.كردند ايجاد خود در را رشد مراكز ژاپن و انگلستان
صورت IT در كه سرمايهگذاريهايي از يكي يعني.كردند اشتغال ايجاد بلافاصله شركتها اين
براي سپس استو بوده نخبگان براي شغل ايجاد واقع در.گرفت شكل IT خود به اتكاء با گرفت
مركز به 105 نزديك چين كشور در امروز.بودند علوم اين با مرتبط تحصيلكردگان كه دوم لايه
و بحث حال در نيز مجلس در البته كه.داريم رشد مركز يك فقط ايران در ما آمده ، بوجود رشد
.است بررسي
كه بود مهمي دستاوردهاي از يكي شغلي فرصتهاي ايجاد بگوييمكه ميخواهيم حال هر به
سرانه درآمد افزايش موجب توانست تنها نه IT در سرمايهگذاري.كند توجه آن به بايد دنيا
كه شد كساني براي بويژه جديد شغلي فرصتهاي ايجاد موجب بلكه (ناخالص سود)شود ملي
گفته زمينه اين در دانش صاحب و آنهانخبه به كه ميشوند محسوب كشور يك اصلي سرمايههاي
. شود مي
انساني منابع توسعه عموم صورت به است مطرح توسعه براي دنيا در امروز ايكه استراتژي
در انساني منابع توسعه ويژه توسعهبهصورت است ، اين
.استIT&ITC
.استIT و ITC توسعه عبارتي به يا است انساني توسعه براي دنيا امروز استراتژي يعني
كشورهايي.گرفتهاند قرار توسعه مبناي حاضر حال در كه هستند محوري دو واقعاين در يعني
يافته توسعه كشورهاي سياسي ، اقتصاديو لحاظ به فرهنگي ، لحاظ به يافتهاند توسعه كه
انساني منابع توسعه را توسعهشان جديد فرايند يافته توسعه كشورهاي همين ميكنيم محسوبشان
عقب يك دچار دنياما و ايران بين مقايسه يك در البته و گذاشتند دانش اين بر تكيه با
.هستيم افتادگيشديد
موضوع برهمين مبتني آمريكا در IT بخشي برنامههاي نگرش دهه 80 در نمونه بهعنوان
دهه 90 در و دهه 80 شده انجام IT محوريت با آمريكا دولت توسعه برنامههاي واقع در بوده ،
.ميشود تبديل فرابخشي به بخشي حوزه از نگرش اين
و ميبرند فرابخشي به بخشي از را نقششان بلكه ميدهند ادامه كه اين تنها نه آنها يعني
آمريكا در توسعهاي است قرار اگر ميگويند.ميكنند قانون اين مشمول را ديگرعرصهها
.نيست امكانپذير IT بدون توسعه اين بگيرد صورت
را حوزهها همه امروزه.است بوده صنعت و برق الكترونيك ، حوزه در تنها توسعه گذشته در
كه اين جالبتر نكته و كرد پيدا راه ژاپنهم به اروپا اتحاديه از موضوع اين و برگرفته در
اين و استIT بخش ما ملي امنيت عناصر از يكي كه ميكند اعلام دهه 90 همين در آمريكا دولت
مليش امنيت عنصر از را IT محور آمريكا دولت.ميكند پيدا نيزراه ملي امنيت بحث به
.است مهم خيلي نكته اين ميكند اعلام
نگاههاي اينها همه.ميشود قلمداد محوري عناصر بهعنوان امنيت عرصه در آمريكا درIT
.داشتهاند اينبحث به دنيا قوي دولتهاي كه است عميقي
.زد مثال مالزي كشور خود ميتوان را نمونه عمدهترين توسعه حال در كشورهاي در باز
هستند توسعه حال در كه كشورهايي بين در را اجتماعيش اقتصادي توسعه جامع برنامه مالزي كشور
گرفته شكل دنيا در محور در 3 واقع در اقدامات اين.كرده آغاز سال 1995 از IT محوريت با
آموزش را مردم ما كه است مهم اينخيلي.است مردم كارشناسسازي يكي است ، مردم بحث يكي
در كه چيزي واقعا.ببريم بالا زمينه اين در را مهارتها و كنيم فرهنگسازي و بدهيم
و مقطعي كاملا ، شده انجام عرصه اين به ورود براي كه حركتهايي و افتاده اتفاق ايران
كه شئوني همه درIT از استفاده براي ما واقع در نبوده ، يا ملي برنامه يك تحتاست موردي
يك شركت ، يك ، روزنامه يك.بوده مقطعي خيلي بلكه نبوديم ملي برنامه يك شاهد برشمرديم
به هم بعد و گرفته تصميم جداگانه نهاد هر يعني گرفته ، تصميم دانشگاه يك و اجرايي دستگاه
اينگونه سال 1995 در ما ايم ، نبوده ملي برنامه يك تحت.شده انجام كارها اين موازي صورت
از درصد بدهيم ، 5 آموزش را خود جامعه از درصد داريم 3 بنا بگوييم كه ايم نكرده عمل
اجبار را خود دانشگاهي و دولتي مراكز از درصد و10 دهيم قرار پوشش تحت را خود شركتهاي
يك مثلااست نبوده ملي برنامه يك تحت عمل اين.كنند استفاده عرصه اين از كه ميكنيم
شده ، فارغالتحصيل دانشگاه از علاقهمند نفر يك كشور ، از خارج از تحصيلكرده دانشگاه استاد
همه و كردهبود ديگريتجربه جاي در را آن كاربرد بازرگاني و تجارت به زبده فرد يك
رشتههاي آموزش ، اي رايانه شركتهاي.عرصهشدند اين وارد خود خاص علائق خاطر اينهابه
يك از قانون يك از عرصه ، اين در.شدند اينترنت بحث وارد كم كم و كردند آغاز را اي رايانه
احساس.است آمده بوجود آن نياز احساس ولي نبوديم برخوردار جدي سياست يك واز ملي برنامه
واقتصادي فردي ، شغلي ، حرفهاي موقعيتهاي منظر از بلكه نبوده ملي منظر يك از هم نياز
دنيا در محور بنابراين 3 داشته ، دستگاهي نياز ديگري و داشته شخصي نياز فردياست بوده
.بود كاربردها ديگري و زيرساختها مردم ، ايجاد ، آموزش آمده بوجود
دوم جهاني جنگ از بعد گفتيم كه همانطور.شده مطرح صورتهماهنگ به واقعا مورد سه اين
. دارد بخش سه كانون اين كه شود تشكيل كانوني كه شده گرفته اروپاتصميم در
ما كه ايگفتند عده.بود مجريان ديگريكانون و سياستگذاران يكي - نخبگان كانون يكي
و سياست به تبديل را ادعاها اين دوم گروه داريم استراتژيهايي و ايدهها چه دانش اين در
.نمودند عمومي و كردند اجرا را برنامهها و سياستها اين سوم گروه كردند برنامه
كه آهنگي.ميكند حركت و مينوازد هماهنگي ملودي يك با كشور كل كه ديد خواهيد
تشكيل اتحاديه ميتواند راحتي به كهاروپا است اين كشور كل اروپا ، كل در ميشود نواخته
.كند هماهنگ ميتواند بدهد ،
با همراه را مردم آموزش بحث كردهاند تعريف سطحرا سه همين مالزيهم در اتفاقا
،(عمومي آموزش بحث ).دادهاند قرار توجه مورد را نكته سه اين.فرهنگسازي و مهارت افزايش
كاغذ و كتاب از ديگر دركلاسها مالزي در است ممكن سال 2003 از ميگوييم ما كه اين
آنجا در هم فرهنگسازي عمومي ، آموزش.است شده داده قبلا موارد اين آموزش.نكنند استفاده
و كردند مهارتآموزي مراكزي يعني.است كرده پيدا افزايش هم مهارتها و است افتاده اتفاق
بستر اين.ميشود داده عمومي آموزش نيز همزمان و است فرهنگسازيشده جامعه در همزمان
تجهيزات ، شبكهها ، كه است بوده زيرساختها بحث دوم بحث.است شده آماده كه بوده اوليه
.كردند پشتيباني را حركت قوانين ، اين مقررات ،
مورد شبكههاي.است شده تصويب نيازش مورد قوانين ميافتد اتفاق آموزش اين كه همزمان
كاربردها ، اما.گرفتهاند قرار آموزشها آن كنار در هم شبكهها اين شده ، ايجاد نيازش
.كردهاند نيزايجاد را نمونه شهركهاي و شركتها
از پزشكي مرز ، بدون بازاريابي جهاني ، توليد شبكههاي كردند ، تعريف راهبردي پروژههاي
مردم به هم آنهارا كاربردهاي و منظوره همه شناسايي كارتهاي هوشمند ، مدارس دور ، راه
متصل جهاني شبكه به شركت و دانشگاه يك در يا و مدرسه يك در كه زمانياند داده آموزش
گانه سه اقدامات اين نتيجه در و. است بوده ملموس آنها مواردبراي اين كاربرد ميشوند ،
از ميتوانيد برويد جا هر الكترونيكي جوامع در.است شده الكترونيكي جوامع آمدن بوجود باعث
در كتابخانه ، در بانك ، در.نماييد استفاده زندگي براي ابزار يك عنوان به الكترونيك
.موارد ساير و الكتريكي روزنامه
.شوند عرصه اين وارد كه شد گرفته تصميم مقطع يك در نيز دبي كشور در
.كردند كانادا و آمريكا به IT دانش صاحبان بردن به اقدام غربيها مقطع يك در
و پاكستان بنگلادش ، هند ، در كه كساني كه است اين ميافتد اتفاق دبي در كه آنچه
آمريكا در آنها جسم كه نيست لازم و كنند پيدا حضور دبي در و بيايند هستند ميانه آسياي
شبه و خاورميانه از دبي در را مغزها.باشد عقيدتي اخلاقي ، پيامهاي حامل كه كند پيدا حضور
آمريكا و كانادا به را محصولش و دادهاند قرار يكديگر با مقابل در و آوردهاند گردهم قاره
.ميفرستند
ميتوانند اينها و گرفتهاند قرار ما كنار در اينجا سوم جهان كشورهاي و دنيا تجارب
.بزنند رقم ما براي را جدي تحولات
. است ما براي نهايي فرصت هم و دارد تهديد معناي هم ما براي اين
نكنيمهمه پيدا حضور جهاني شبكه اين در اگر داردكه تهديد ما براي نظر اين از
.ميبرد دبي به نبرد آمريكا به را آنها اگر و برد ايرانخواهند از را نخبگان
از كامپيوتر الكترونيك ، برق ، رشتههاي در ما فارغالتحصيلان كه ميدانيم ما همه
عرصهها 25 اين در حاضر حال در.ميشوند كار جذببازار داخل در سريعا دولتي دانشگاههاي
.داريم توليد نيازمان زير درصد
ايراني شايستگيهاييك و دانش صلاحيتها ، استعداد ، كه است تمهيداتي اينها بنابراين
را آنها تا هستند تهديد حال در الكترونيك بازارهاي بوسيله ما دانشگاههاي.ميكند تهديد را
به كاربردها و ساختها زير آموزش ، امر سه اين ما كشور در كه حالي در.بگيرند ما دست از
.كنيم استفاده IT حوزه در نيروها اين از كهبتوانيم شده توليد ملي برنامه يك صورت
انقلاب شوراي از كنيم ، حركت بايد نهاد كدام نميدانستيماز ما ايندليلكه به
فناوري ، و تحقيقات و علوم وزارت سيما ، و مخابرات ، صدا و وتلگراف فرهنگي ، وزارتپست
از كدام هر.گرفتهاند قرار موضوع اين مصاف در كه بودند مراكزي اينها همه تحقيقات ، مركز
اينها كه ميبينيم اما.دهند سامان كشور در را اتفاق اين و بشوند محور ميتوانستند اينها
و مسئوليتها جابهجايي اين متاسفانه خوب و بودند يكديگر با كشاكش در موقعيتي يك در هم
اما.دارد وجود محدوديتها همين هم ديگر عرصههاي در.نيست IT حوزه به محدود ماموريتها
.شد صحنه وارد تلفن و تلگراف و پست وزارت بالاخره داشت وجود كه محدوديتي خاطر به اينجا در
و.بود مناسب تحرك يك واقع نيزدر تحقيقات آموزشي و فرهنگي -صنايع كميسيون مجلس ، تحرك
زمينه اين در را طرحي واقع در كه كرد پيدا ماموريت تلفن و تلگراف و پست بلاخرهوزارت
.كند تهيه
طرح حاضر حال در واقع در.رسيد دولت تصويب به گذشته ماه خرداد در و شد تهيه طرح اين
و وظايف منابع ، سياستها ، بر است مشتمل كه شده تهيه ايران در IT براي جامعي نسبتا
.دارد رو پيش در كه چالشهايي و برنامهها
است شده وارد عرصه اين در هم مجلس طبيعتا.شود قانون به بايدتبديل طرح اين از بخشي
و نخبگان مهاجرت علل بررسي تحتعنوان داديم تشكيل مجلس در را كميتهاي جاري سال در ما.
.آنان جذب راهكارهاي
.ميشود اشاره آن به كه آمده وجود به محصول چند كميته اين از
رقم سيزده ، تبصره در دولت.داد انجام دولت گذشته سال كه است كاري استمرار در اينها
بودجه قانون در كشور در اينترنتي شبكههاي ايجاد و اطلاعات فناوري توسعه براي توجهي قابل
دولت يعني.است كرده تكرار بالاتري رقم سال 1382با بودجه در را كار همين و گذاشت سال 1381
و سرمايهگذاريها و كرده طرح تهيه مامور را مخابرات وزارت هم عرصه اين در
شد ، بودجه وارد تبصره 13 قالب نيزدر گذشته سال در. است كرده آغاز را قانونگذاريهايش
ماموريت اين شد ، داده تلفن و تلگراف و پست وزارت ماموريتبهكرد پيدا قانوني محفل كار
و پست وزارت به را بعدي ماموريتهاي طرح آن كردن اجرا براي دولت و رسيد دولت تصويب به
بحث اين كه شاهديم ما جديد سال بودجه قانون در آن ادامه در كرده ، محول تلفن و تلگراف
را اينترنتي شبكههاي به فرهنگي و دانشگاهي علمي ، مراكز اتصال واقع در و يافتهاست گسترش
را لازم تجهيزات بايد كار اين براي ببينند ، آموزش بايد كار اين براي پس است ، كرده اجباري
در موارد اين حضور همين.است شده پيشبيني اعتبارات ، و منابع تجهيزاتش براي كنند ، دريافت
.است كار اين كردن قانوني نوعي واقع در بودجه قانون
حال در هم لايحه اينبياورد مجلس به منظور همين به را لايحهاي است صدد در دولت
.است بوده مجلس و دولت مشترك تلاشهاي اينها همه حال هر به.است شكلگيري و تدوين
عملكردهايي است ، شده ايجاد تخصصياش كميسيونهاي و مجلس رابطهدر اين در كميتههايي
پايه بر مشاغل علوم ، وزارت همكاري با كه گرفته صورت برنامهريزي و مديريت سازمان در هم
اين اگر كه داشتهايم را رشد مراكز پيشنهادي ، بودجه قانون در.دهند توسعه را فناوري اين
بياورند جمع خود گرد را IT نخبگان از جمعي با وبتوانند بشوند ايجاد ايران در رشد مراكز
پيشبيني آنجا كه تسهيلاتي و دولت حمايتهاي با و ايجادكنند را جديدي شركتهاي آنها و
و تهيه قانون اين نويس پيش.بروند پيش شد ، خواهد تصويب مجلس در متعاقبا كه قانوني و شده
پيشبيني بودجه در اعتباراتش بيايدكه مجلس به لايحه يك قالب در كه شده پيشنهاد دولت به
عرصه اين در ميخواهند كه كساني براي كرديم پيشنهاد تصميماتي باره اين در.است شده
.است شده طراحي زمينه اين در نيز پشتيبانيهايي و معافيتها ، تسهيلات و كنند فعاليت
سوي به حركت هم كه است اين ميكنيم پيشبيني كار اين براي ايران در كه افقهايي بنابراين
نيزپيشبيني و IT دانشمندان و نخبگان جذب هم ميرود ، پيش نحويمناسب به قانونگذاري
.كار بازار و زمينهها ايجاد اعتبارات
اين جذب به حاضر شود توليد كه چقدر هر و نيروهاست اين نيازمند شديدا كار ، بازار
.ميباشد نيروها
و مسئولين از برخي كه دغدغههايي.است دغدغه ايجاد دارد پروژه اين كه نكتهاي
.شود تلقي كار اين توسعه راه سر بر موانعي است ممكن طبيعتا و دارند ما شخصيتهايفرهنگي
ورود نباشد ، چنانچه خوبي نگاه است دارندكهممكن اينترنت به استكه نگاهي اين
بوده رو روبه مخالفت يك با پيوسته گذشته دهه چند طول در ايران در رسانهاي تكنولوژيهاي
ميبينيم ما پيوسته اينترنت و ويدئو ، ماهواره تلويزيون ، راديو ، آمپليفاير ، ورود از.است
.دارد قرار اينها مقابل در سنتي جريان مقاومت يك كه
و دين فرهنگ ، خدمت در فوقميتواند كهابزار باشد ابزاري نگاه اينكهاين جاي به
از بعد اتفاقا.هستند دين تخريبكننده عامل اينها كه ميكنند فكر بگيرد ، قرار سياست ،
آنها نميدانستند مجاز را آنها كه كساني همان و گرفته قرار خدمتشان در ابزارها اين مدتي
بر منفي نگرش همين استمرار در حاضر حال در.كردند استفاده و دانستند حلال و مباح را
مورد در متاسفانه و دارد وجود نگاه همان نيز اينترنت به گذشته ، رسانههاي تكنولوژي
گسترش آن مثبت آثار كه حالي در.دارند نظر منفياش ابعاد به تنها اطلاعرساني شبكههاي
.است دولت اقتدار و توسعه
فرهنگ است قادر نيز و كند شاياني كمك كشور به خارجي سرمايه ورود به ميتواند همچنين
به واقع در و دهيم گسترش را IT ميتوانيم ما ملاحظه اين 4 با واقع در.كند حفظ را بومي
كنار در را بومي آنفرهنگ موازات به.كنيم وارد را تكنولوژي خارجي ، ورودفرهنگ جاي
عرصه اين در كه موانعي از ديگر يكي حال هر به.باشيم تحولاتش موجب و بدهيم قرار تكنولوژي
استو ميگرفته صورت عرصه اين در كشورمان درون هم كه ، حركتهايي بوده اين داشته ، وجود
جمعي حركتها بعضي كه هستيم مانيازمند.ميكردند حركت فردي نخبگانمان كه بوده اين آن
را زودرس بريدگيهاي فردي ، حركتهاي.نيازمنديم IT در دانشمندانمان جمعي خرد به ما.شوند
در و كنند پيدا هماهنگي يك هم ارشدمان مديران كه است اين مورد اين لازمه.ميكنند ايجاد
به اينها.باشيم كامل دگرديسي يك و مثبت تعامل يك شاهد اقتصادي و سياسي فرهنگي ، عرصه
از حفاظت واقع در كنندو مي كمك اجتماعي آسايش و آرامش ايجاد ايران ، در ملي امنيت ايجاد
نهايت آن از بتوانيم ما كه شرطي به بگيرد ، شكل تكنولوژي اين پرتو در ميتواند ملي امنيت
را سرانه آمد ، در كند اشتغالايجاد ميتواند IT اينكه نهايتا بكنيمو را استفاده
و وآموزش ما بكند ، بهداشت رفاه و امنيت ايجاد ما براي نيزميتواند و دهد افزايش
كه كنيم باور ارتباطات ، عصر در كه است شرطي به اينها همه.بدهد بهتري سامان را زندگي
.بگيرد قرار بشريت خدمت در الكترونيكميتواند دانش و تكنولوژي
تصميمگيري و قانونگذاري نظر از آيا است ، اين آن و شود مي مطرح اينجا در سوالي
بدهد مجلس به را پيشنهادهايي و بكند را پيشبينيهايي وزارتخانه بايديك كلان ، سياستهاي
ميكنند قانونگذاري مجلس ، مجزااز بصورت سازمانها از برخي كه حالتي همان به باز يا و
عنوان به.شد خواهد هستند ، عمل الاجرا لازم انفورماتيك جامعه اجزاي بقيه براي قوانين واين
كرد پيدا قانوني قالب و گرفت را كلاني تصميمات مقطعي يك در فرهنگي انقلاب عالي شوراي مثال
.شد لازمالاجرا و شد ديده انفورماتيك جامعه براي مجلس برنامه از خارج اين خوب و
باز.نمود اجرا و كرد راتصميمگيري كاري دولت كه داشتيم تكفا طرح در را حالت همين باز
.شد اجرا دستورالعملها و قوانين مجموعه يك صورت به هم اين
اعتقاد مااست اسلامي شوراي مجلس دارد قانونگذاري حق كه نهادي تنها اساسي قانون لحاظ به
به قانونگذاري.ندارند قانونگذاري حق آن مشابه شوراهاي و فرهنگي انقلاب شوراي كه داريم
مجاز و عقلاني ، قصور اين و بود خواهد مجلس حق در قصور نوعي مجلس از نهاديغير هر وسيله
.نيست ما مملكت صلاح وبه نبوده
همه اينكه ضمن باشد كلي توصيههاي يك ميتواند فرهنگي انقلاب شوراي تصميمات بنابراين
محسوب ما ملي سرمايههاي و محترمياند انسانهاي هستند فرهنگي انقلاب شوراي در كه كساني
كند قانونسازي بخواهد اگر اما.باشد محترم ما براي ميتواند آنها توصيههاي.ميشوند
تصويب به لايحه يا طرح غالب نظراتشاندر و كرده استفاده مجلس در قانوني مسيرهاي از بايد
طرح تهيه مامور را اطلاعرساني عالي شوراي دولت ، بنابراين.باشد پايدار واقع در و برسد
تمامي شورا اين در.دهيم سامان كشور در را IT امر بتوانيم ما طرح آن تادر است كرده
شماره 13 تبصره قالب در و است آن به مربوط كه آنچه دارند عضويت نوعي به نامبرده نهادهاي
را جامع طرح واقع در تا است داده شورا به را ماموريت اين و است سال 1381آمده بودجه قانون
اجرايي تسهيلات مقدمه يك بر است رسيدكهمشتمل دولت تصويب به شده ايجاد طرح اين كند تهيه
نيز اجرايي مبانياست شده مشخص شدهاي تفكيك وظايف مقدمه اين در كه اجرايي برنامههاي و
و شد گرفته نظر نيزدر شده يادآوري اجرايي فرصتهاي و محدوديتها قرارگرفته ، نظر مورد
و چارچوب و اهداف اجرايي برنامههاي دراست شده عنوان اجرايي تحقيقات بحث دوم بخش در
نيز خصوصي بخش.است شده بيان كاملا شده تفكيك وظايف و گرفته قرار توجه مورد سياستها
مديريت تامين مثل دهد انجام مديريت سازمان بايد كه وظايفي بنابراين است روشن مسئوليتش
گذاشته مديريت سازمان عهده به عملياتي ، نظارت دستگاهها ، هماهنگي روشها ، توسعه منابع ،
مديريت عالي شوراي عهده به علمي طرحهاونظارت علمي هدايت جامع ، برنامه تدوين.است شده
دستگاههاي به طرحها هدايت و طرحها كارفرمايي اجرايي ، بخشهاي در.است شده گذاشته
خصوصي بخش نقش توسعهآن براي و طرحها اجراي براي خصوصي بخش در.است شده سپرده اجرايي
و طرح قانون و استبودجه گرفته قرار توجه مورد اجرا در كه ابزاريشده مشخص كاملا
كه محدوديتهايي. است شده نيزروشن آنجا در كلي صورت به دولت و مجلس تكليف.است برنامه
ناكارآمد ، مهندسي نظامهاي بازار ، نيافته توسعه مكانيزمهاي مثل دارد وجود طرح روي پيش
.است طرح اين اجرايي محدوديت و موانع عنوان به تجربه ضعف و ساختار كمبود
كار قابليت.است كشور جوان انساني نيروي دارد ، وجود علميكه پشتوانههاي و فرصتها
. دارد وجود است رشد مراكز همان كه كوچك واحدهاي قالب نيزدر
است ، اعتباري حمايتهاي قالب در راهبردي طرحهاي تعدادي است ، شده پيشبيني كه تسهيلاتي
شده پيشبيني كه استمعافيتهايي شده تعيين اداري وجوه از هم بانكي تسهيلات
خصوصي بخش به ميتوان چگونه اما.است آورده بوجود دولت خود كه هستند سرمايهگذاريهايي
براي كه است آنهااعتباراتي از يكي و است اعتباري منابع ايجاد روشها اين از يكي كرد؟ كمك
در فناوري مشاغل ياايجاد و ميگيرد تعلق مدت دراز پرداخت با و كم سود با اشتغال
تصميمگيري شاهد ديگر دارد طرح اين كه جامعيتي با كه اميدواريم. كشور مختلف مكانهاي
از ميتوانند كنند گيري تصميم كشور براي دلسوزانه نهادها اين اگر و نباشيم ديگر نهادهاي
.نمايند اتخاذ را خود تصميمگيريهاي اسلامي شوراي طريقمجلس
ادامه
|