بنبست به بيراههاي
موسيقي حاشيه
جشنواره تقويم
بنبست به بيراههاي
موحد آذين با گفتوگو
قارچگونه حضور و نابسامان وضعيت بر تاكيد گفتوگو ، اين انجام علت مهمترين شايد
از قليلي تعداد تنها ، كه جهت اين از نابساماني.بود موسيقي آموزش خصوصي كلاسهاي
كلاسهاي تعداد اتفاقا و ميشوند اداره شايسته و مجرب اساتيد توسط خصوصي كلاسهاي
تعداد از شايد كه است چشمگير چندان كلاسيك سازهاي خصوص ، به سازي ، رشته هر در خصوصي
براي مرزي و حد و معيار هيچ كه آنجا ازباشند رفته فراتر هم بينالمللي استاندارد
دوره يك فراگيري از پس فردي هر ندارد ، وجود خصوصي موسيقي كلاسهاي اساتيد دانش سنجش
دامنزدن در هم اطرافيان تشويقهاي و بيفتد معيشت تامين فكر به كه چنان نوازندگي ، كوتاه
ميكند خصوصي كلاس راهاندازي به اقدام است ، توانايي نوازنده كه بيفتد موثر شبهه اين به
براي.شويم مواجه كلاسيك موسيقي زمينه در خصوص به بحران با كه شده باعث مسئله همين و
گفتوگو موحد آذين دكتر با نوازندگي آموزش موفق دوره يك بهينه شرايط و معيار بررسي
دانشگاهي سطح در چه و خصوصي صورت به چه نوازندگي صحيح تدريس زمينه در سالها كه كرديم
.كرد روشن ما براي زمينه اين در را فراواني ابهامات و داشته تجربه
سامگيس بنفشه
عنوان به كه آنچه _ نوازندگي آموزش صحيح اصول و شيوه بررسي با را بحث بدهيد اجازه *
به ما كشور در آموزش شيوه كه اين و كنيم آغاز _ است مرسوم موسيقي در شده پذيرفته شيوه
فاصله استاندارد اين از حد چه تا دانشگاه محيط از خارج و خصوصي آموزشگاههاي در خصوص
دارد؟
به مفاهيمي دانشگاه ، و هنرستان در يا خصوصي آموزشگاههاي در چه نوازندگي ، آموزش بحث در
ولي باشد متفاوت ميتواند موسيقي از افراد استفاده چند هر.شود رعايت بايد الزامي صورت
براي حتي و هنر شناخت يا ارتباط برقراري يا نفس تزكيه جهت در چه بهينه استفاده براي
بسياري عدهگيرد قرار آموزش و توجه مورد اصولي مباني كه است لازم حرفهاي ، نوازندگي
شما كه معتقدند آموزشي جديد مكاتب از بعضي ولي.است استعداد نوازندگي لازمه كه ميگويند
تحقيقات نتايج.كنيد باور را استعداد ميتوانيد ميآوريد وجود به محيط در كه تاثيري با
حرفزدن و الفبا ميتوانند همه كه همانطور ميدهد نشان نوازندگي آموزش روانشناسي بر
مستعد افراد البته.بگيرند ياد هم را موسيقي اوليه و اصولي مفاهيم ميتوانند بياموزند ،
يك بر مبتني آموزش روند چه چنان ولي.ميكنند برقرار را ارتباط اين سريعتر بسيار
اوليه مفاهيم اين ميتوانند هوشي طيف هر از افراد تمام باشد صحيح تربيتي و تعليم ديدگاه
است مهم بسيار هنرجو براي مناسب محيط يك ايجاد اول ، پله عنوان به بنابراين.بياموزند را
محيط.شد نخواهد ميسر هيچگاه تكامل فرآيند به دستيابي نشود ، ايجاد محيط اين چه چنان و
ايجاد مناسب محيط يك خود كلاس در صرفا ميتواند معلم يك.ميشود بررسي مختلف سطوح در
در هنرآموز كه جامعهاي به يا يابد اشاعه هم هنرجو خانواده به كلاس از محيط اين يا كند
كه جامعهاي فرهنگي تفكر كه است همين شكل ، بهترين و كند پيدا تسري ميكند زندگي آن
روانشناسي در اخيراباشد فرهنگي و هنري جريان يك بر معطوف ميكند زندگي آن در هنرجو
زبان فراگيري كه ميكنند اشاره نكته اين به نوازندگي ، آموزش به مربوط بحثهاي و آموزشي
كه است فرهنگي جريان يك زبان ، فراگيري مثل نوازندگي مفاهيم با آشنايي خصوص به و موسيقي
مفاهيم و كلامي مهارتهاي افراد تمام كه همانطورميكند رشد خودجوش صورت به افراد در
محيط و شرايط در و است همينطور هم موسيقي ميگيرند ، ياد فرهنگي جريان يك در را زبان
.ميشود برقرار غيرمستقيم ارتباط اين باشد داشته وجود خوب موسيقي چه چنان مناسب
شامل كه شاگرد پيرامون محيط در موسيقايي فرهنگ غلبه كه بود نكته اين به شما اشاره *
با ما حاضر حال در اما.كند آسانتر را معلم كار ميتواند ميشود ، او جامعه و خانواده
فرهنگ هنوز و است بيگانه ايراني جامعه براي كلاسيك موسيقي كه هستيم مواجه شرايط اين
خواهد چگونه معلم وظيفه شرايطي چنين در.بپذيرد نتوانسته را موسيقي نوع اين ما جامعه
بود؟
فرهنگ عناصر از يكي كلاسيك موسيقي چون اما ميكنيم تاكيد محيط بر ما.است دشوارتر خيلي
ممكن آساني به كلاسيك موسيقي با ارتباط براي پويا محيط يك ايجاد نيست ، ما ملي و بومي
فرآيند در كه مختلفي لايههاي تمام با آگاهانهتر بايد معلم شرايط اين در.نيست
كه شده مطرح من براي سوال اين اخير سال چند طي.كند برقرار ارتباط است پنهان نوازندگي
هنرجويان كه حالي در موسيقي هنرستان ژوري امتحانات در يا موسيقي جشنوارههاي در ميبينم
كم عشق اين راستاي در كوششي هيچ هماز معلمان و دارند موسيقي به خارقالعادهاي عشق
نيست چيزي آن ميشود اجرا صحنه روي آنچه تخصصي ، مراحل در خصوص به عمل در ولي نميگذارند
.ميشود شناخته ايران از خارج دنياي در كلاسيك موسيقي از عالي اجراي يك عنوان به كه
.است نشده دروني آموزشها اين كه دليل اين به شايد *
لايههاي از عميق شناخت يك با و بوده طوطيواري آموزشها آنكه ضمن.است همين هم واقعيت
دنبال به.نگرفته انجام برسند آن به تعامل و تقابل در شاگرد و معلم ميبايد كه مختلفي
و شدند پاياننامه سه تهيه كار به دست تهران دانشگاه دانشجويان از تن سه سوال ، اين طرح
چه با ايران در موسيقي آموزش كه اين ابتدا.شد مطرح هم اصلي سوال چند تحقيقات ، اين براي
در كه اين دوم.است موثر نوازندگان پرورش در شيوه اين آيا و ميشود آغاز شيوهاي
است طريقي به آموزشها اين آيا و ميپذيرد انجام نحوي چه به آموزش ساز ، تخصصي كلاسهاي
و شود برخوردار حرفهاي نوازندگي جهت در تكامل و رشد براي بنيادين اصول از هنرجو كه
آموزش ، مخاطبين آيا و است چگونه موسيقي آموزش از جامعه شناخت كه اين سوم سوال
در ارف آموزش به شديدي گرايش اخير سال طي 15.ميشناسند را آن صحيح استانداردهاي
بودهاند علاقهمند كه خانوادههايي درصد كلي 90 طور به و شده مشاهده خانوادهها
اين باره اين درفرستادهاند ارف كلاس به را او كند برقرار ارتباط موسيقي با فرزندشان
پرورش و تربيت در كودكان به موسيقي آموزش سيستم اين آيا كه بود مهم ما براي مسئله
ارف مفاهيم با اصولا ايران ، در ارف آموزش رايج شيوه آيا و خير يا است موثر نوازندگان
ايران ، در ارف كلاسهاي هدف كه دريافتيم ما.دارد همخواني گذاشته بنيان ارف كارل كه
معلمان ، كلاسها ، اين پايان در هميشه و است نوازندگي جريان يك طرف به بچهها هدايت
انتخاب را علاقهشان مورد ساز شاگردان ، كه ميكنند دعوت را مختلف سازهاي از نوازندگاني
ارف كارل هدف كه صورتي در بنابراين ، .بشوند ساز آن تخصصي كلاسهاي وارد سپس و كنند
را كودك شخصيت پرورش بلكه نبوده كودكان در نوازندگي دوره يك به ورود براي شناخت ايجاد
توسط پاياننامه نخستين ميكند ، تقويت جامعه يك در موثر و پرمسئوليت فعال ، حضور براي
بررسي به كودك ، آموزش روانشناسي شناخت بررسي از پس وي و شد انجام اشرفي حسين آقاي
اساتيد و معلمان با مصاحبه انجام با و پرداخت كودك به موسيقي آموزش در مهم مفاهيم
تاثير و كلاسها اين عملكرد مورد در نتايجي به ارف ، كلاسهاي مشاهده و ارف آموزشگاههاي
.يافت دست كودكان بر آنها
از كه جديد جريانهاي و نداشته كلاسيك موسيقي هنر با تنگاتنگي ارتباط جامعهما كه آنجا از
نوازندگان توسط كنسرتي ندرت به و ندارد حضور ما جامعه در ميگيرد جديدنشات تحقيقات
بود خواهد مفيد بسيار متكثر نگرش و آموزشي جديد بحثهاي به توجه اجراميشود خارقالعاده
كلاسهاي عموم زيرا بود ارف مكتب اصلي هدف عكس بر درست شما كار نتيجه كه ميكنم فكر *
اين آموزش شايد.كنند تربيت كوچك نوازندههاي كه شدهاند تاسيس هدف اين با ارف ،
نميفرستد موسيقي كلاس به را خود فرزند خانواده ، ولي باشد مدنظر هم اجتماعي تواناييهاي
چنين از هم كلاسها هدف بنابراينكند تقويت را او مشاركت حس يا نفس به اعتماد مثلا كه
.كرد خواهد تغيير انگيزهاي
آموزش آنچه ارف ، كلاسهاي در متاسفانه كه بود نكته همين تحقيق اين نتايج كه است جالب
اين از يكي در چه چنان و بوده بيگانه ارف مكتب اصلي اهداف و مفاهيم با ميشود داده
طور به باره اين در آموزشهايي و بيايد وجود به انسانگرايانه فضاي يك كلاسها ،
سبك در نكات اين به معلم علاقه و توجه از ناشي صرفا صورتپذيرد ، كودكان به غيرمستقيم
.نبوده چيزي چنين معلم نهايي هدف اما بوده خودش آموزشي
توسعه و اجتماعي آموزش را ارف آموزش انگيزه كه استاداني كلاس در حتي كه داد نشان تحقيق
به ما و نميشود توجه كمال حد در تربيتي مفاهيم آن به هم ميدانند كودك اجتماعي رواني
اجتماعي رواني توسعه بحث به نسبت دانشي اطلاعات از معلمان شايد كه رسيديم نتيجه اين
ناخودآگاه و هستند بحث اين عملي تدريس براي لازم مهارت فاقد همگي ولي باشند برخوردار
تحقيق يك در من البتهميشود داده سوق ساز يك نواختن و موسيقي آموزش سمت به كلاس هدف
آموزش را موسيقي پايههاي ارف ، كلاس در كه بچههايي بودم شده متوجه اجمالي و شخصي
ارف آموزش كه شاگردي از سريعتر بسيار نوازندگي دوم و اول سالهاي در شايد ديدهاند
جمله ، كوك ، به دقت شامل نوازندگي جدي مباحث وارد كه اين مجرد به ولي بروند پيش نديده
سهولت با را ارتباط اين نميتوانند هيچكدام ميشويم ، انرژي انتقال و نوانسها تفاوت
.نميشود توجه جدي طور به نكات اين به هم ارف كلاسهاي در چون كنند برقرار
خانوادهها لااقل ميرسد نظر به و هستند خاصي سني مقطع در ارف كلاسهاي شاگردان اكثر *
هنوز كه آنچه اما.است سني گروه چه به متعلق ارف كلاس كه كردهاند پيدا را شناخت اين
كه دارند انتظار مادرها و پدر اكثريت خانوادهها ، كه است نكته اين دارد آموزش به نياز
موفق نتيجه آنها و بنوازد موسيقي قطعه يك بتواند آموزش كوتاه دوره يك از پس فرزندشان
براي موسيقي آموزش ادامه از يا صورت ، اين غير درميدانند مسئله همين در را كلاسي
اين با معلم ناخودآگاه.ميكنند عوض را او معلم و كلاس يا ميكنند صرفنظر فرزندشان
بسيار كه كليدي نكات آن آموزش از و بدهد تن خانوادهها خواست به كه ميشود مواجه اجبار
.كند نظر صرف فعلا دارد اهميت قطعه يك نواختن از بيشتر
.كنيم تفكيك هم از را مسائل اين نميتوانيم فرهنگي و هنري مقوله هر فرايند در.بله
سومين اتفاقا.دارند قرار هم با تنگاتنگ ارتباط يك در محيط و معلم او ، خانواده هنرجو ،
موسيقي ، معلم يك از آنان انتظار و خانواده مقوله به مانده ناتمام فعلا كه پاياننامه
هم آن كه دوم سوال به دارم دوست ببريم مقوله اين به را صحبت كه اين از قبل.ميپردازد
.است مرتبط هم شما سوال اين به نوعي به چون بپردازيم است تخصصيساز كلاسهاي در آموزش
قرار بررسي مورد را مسئله اين و شد انجام ناهيدايمانزاده خانم توسط كه دوم تحقيق در
متوجه تحقيق اين عمده بخش ميافتد ، اتفاقي چه موسيقي آموزش تخصصي كلاسهاي در كه داد
و تحقيق كار به آموزشساز ، رشته در مخصوصا موسيقي اساتيد كه آنجا از اما بود معلمان
سمت به را ما تا بگذارند ما اختيار در را شرايط بهترين نتوانستند ندارند اعتقاد پژوهش
سراغ به متغيرها ، كنترل براي خصوصا خاص ، طور به ما.كند هدايت نظر مورد پاسخهاي
تكميل و كلاسها مشاهده اساتيد ، با مصاحبه مرحله سه در را تحقيق و رفتيم ويولن كلاسهاي
فقدان مشكل با مواجهه دليل به گفتم كه طور همان اما.كرديم آغاز هنرجويان براي پرسشنامه
يك به نهايت در پاياننامه اين موسيقي ، حيطه در تحقيق بحث به فرهنگي و علمي رويكرد يك
شركت مصاحبه در معلمان.شد خلاصه نوازندگي آموزش به معلمان دانش و نگرش از كيفي ارزيابي
آنان كار شاهد ما تدريس هنگام به كه ندارند را رغبت اين آنان كه شديم متوجه ولي كردند
امكان اين سوال ، يكسري طرح با كه بود صورت اين به هم مصاحبهها از كيفي ارزيابيباشيم
دارد اختيار در نوازندگي درباره كه را اطلاعاتي تمام كه ميداديم مصاحبهشونده به را
مفاهيم از شونده مصاحبه اگر كه كرديم انتخاب كليدي لغات سوال هر براي سپس.كند ابراز
اين مجموعه و ميكرد اشاره لغات اين به نوعي به بايد ميداشت ، درستي شناخت نوازندگي
نتيجه اماميداد ارائه ما به كيفي و كمي نتيجه يك مصاحبه ، در آنها بروز تعداد و لغات
دانشي خيلي اشارات گهگاه آموزشي طي معلمان ، است ، ممكن كه داد نشان ما به هم تحقيق اين
نكات اين به مشخص هدف يك عنوان به و عمل در ولي باشند داشته نوازندگي بنيادين اصول به
اشاره نوازنده ، يك باروري فرآيند و نوازندگي آموزش براي معلمان اكثر.نميكنند توجه
داشتند سبك آن به نسبت خوبي خيلي دانش خودشان شايد و ميكردند مكتب و متد به فراواني
كه است حالي در اين و بودند ناتوان هنرجو عملي كاربرد براي دانش آن انتقال نحوه از ولي
.ميشود انتخاب آموزش اصلي محور عنوان به ،"سبك"
...تفاوتها گرفتن نظر در بدون شاگردان تمام براي سبك يك *
معلم ، و است آموزش اصلي محور كتاب پرورش ، و آموزش در رايج نظام مشابه متاسفانه و بله
روش ، و مكتب نوازندگي ، بحث در كه حالي در ميداند كتاب اطلاعات تكرار در را خود نقش
ولي ميكند پيروي سبك يك از معلم كه اين حين در يعني است يادگيري جريان يك تسهيلكننده
بارور شاگرد در را مهارتي و فن چه اتود اين مثلا و شده نوشته متد اين چرا بداند بايد
استفاده شاگردان توسط قطعات نوازندگي عمل در بايد چگونه و وقت چه مهارتها اين و ميكند
.است نوازندگي آموزش در اصل مهمترين آموزشي ، جريان يك تنظيم و برنامهريزي واقع در.شود
ساز كلاس در مختلف شناختي و فيزيكي قابليتهاي و درك مختلف ، استعدادهاي با افراد زيرا
معلم ، اگر و ميگيرد شكل تفاوتها اين مبناي بر هم تكامل و رشد جريان و ميشوند حاضر
در اصولي مفاهيم پايهگذاري براي بهينه برنامهريزي به قادر نكند ، درك را تفاوتها اين
.بود نخواهد هنرجو
و مختلف مهارتهاي باروري براي متعدد فرصتهاي شامل مطمئنا كه متد برنامهريزي ، در
متدها بسا چه و شود تنظيم شاگرد نياز با مطابق بايد است ، نوازندگي مفاهيم از صحيح درك
روشي آن و نيست كافي تنهايي به روش يك مواقع بسياري كه چرا شوند ، ادغام هم در بايد
.باشد داشته خود در را شاگرد نياز مورد مثبت نكات تمام كه است موثرتر
تمام از معلم خود شايد كه اين نخست.شد غافل آنها از نبايد كه دارد وجود مشكل چند*
است موسيقي استاد يك كار موفقيت لازمه و كرديد اشاره آن به شما كه آموزشهايي اين
خود شاگرد به بخواهد كه نديده آموزشي چنين هم او قبلي معلم چون چرا؟.باشد بيبهره
بايد آن ، گسترش از جلوگيري براي كه ميشويم مواجه بياطلاع تسلسل يك با پس.كند منتقل
شيوههاي و فعلي آموزشهاي ميرسد نظر به كه است اين ديگر مشكل.بشود قطع مرحلهاي در
ميان در چه تغييري كمترين بدون همچنان طولاني سالهاي از بعد كه موسيقي دانش انتقال
شيوههاي و سبك به نسبت است متداول ما جامعه در خصوصي آموزش در چه و دانشگاهي اساتيد
هم سال صدها از بعد اصول بعضي است ممكن است ، مانده عقب و كهنه اروپا ، در رايج آموزشي
ساز در دميدن چگونگي يا آرشه گرفتن دست به يا پيانو روي انگشتگذاري مثل بماند ثابت
زمينه در نوابغي با است مواجه دنيا امروز و كند تغيير ميتواند تكنيكها اما بادي ،
چنين از ما معلمان اما.دارد وجود جديد تكنيكهاي آنها ، تعداد به كه نوازندگي
چنين ما معلمان يا دانشگاه اساتيد از درصد چند واقعا.هستند بياطلاع تكنيكهايي
روز به يكبار سال چند هر را خود آموزشي دانش كه ميكنند احساس خود در را نيازي و انگيزه
كنند؟
يك ما كشور در كلاسيك موسيقي چون كه است بحث همان ادامه در سوال اين به پاسخ اتفاقا
كامل و صحيح شناخت يك به بايد اجبار طور به موفقيت به دستيابي براي است ، وارداتي پديده
نداشته كلاسيك موسيقي هنر با تنگاتنگي ارتباط ما جامعه كه آنجا از همچنين.شويم متوسل
حضور ما جامعه در ميگيرد ، جديد تحقيقات از نشات كه كلاسيك موسيقي جديد جريانهاي و
توجه ميشود ، اجرا ايران در برتر يا خارقالعاده نوازندگان توسط كنسرتي ندرت به و ندارد
يك فاقد محيط چون ايران در.بود خواهد مفيد بسيار متكثر نگرش و آموزشي جديد بحثهاي به
به بايد هنرجويان و معلمان تقويت و رشد است ، آموزشي فرهنگي ، هنري ، پوياي خودجوش جريان
تفسير فرآيند به مستقيم و آگاهانه بايد هنرجو معلمو و پذيرد انجام ديگري طريق
به ميشود نيز نوازندگي مفاهيم شامل كه موسيقي در ساختار لايههاي با آشنايي.بپردازند
يك ميخواهيد وقتي شما.است موثر آنان بيان و تفسير و موسيقي از نوازندگان درك در وضوح
براي ميكنيد ، تفسير را آن بيان ، براي ميكنيد ، بيان را قطعه آن كنيد اجرا را قطعه
پيموده را قطعه آن ساختار مختلف پلههاي بايد شناخت براي و داريد شناخت به نياز تفسير
دارند اهميت قطعه آن اجراي در و موسيقي يك در كه مختلفي لايههاي تمام با بايد و باشيد
شما كه است نتي همان كه هستند ساختاري لايههاي لايهها ، سادهترينكنيد برقرار ارتباط
قابل ديگر كه ميرسد عمقي به و ميشود عميقتر تدريج به لايهها اين اما.داريد رو پيش
.نيست مشاهده
صورت به حسي چنين آموزش شما نظر به.است دروني كاملا مسئله يك عمق اين احساس اما *
است؟ ممكن كلامي
و بشناسند را ساختار اين مختلف لايههاي معلمان ، كه است ميسر زماني عمق اين درك بله ،
ساز طريق از آنها بروز يا بيان براي و نوازندگي در عملا شناخت ، اين راستاي در
شخصيشان تجربه چه هر و ميكند تقويت آنها در را نوازندگي توان دانش ، اين.تلاشكنند
بود خواهد آسانتر هنرجو به آن انتقال شود ، بيشتر ساز روي شناخت اين صوتي توليد براي
اين كه اين انتقال و است مهارت انتقال كه نيست دانش يك يا متد يك انتقال صرفا زيرا
شخصيت شناخت لايهها ، اين سادهترينميشود واقع موثر و ميآيد در عمل به چگونه مهارت
نگاه را نت وقتي.ميگيرد صورت تاريخي زيباييشناسي جنبه از هم شناخت اين كه است قطعه
.دريابيم ميبايد را رمانتيك و كلاسيك با روك با زيباييشناسي معيارهاي تفاوت ميكنيم
اين تسلسل.ميكنند پيدا مفهوم شوند ، اجرا ساز روي نتها نگرش ، اين با وقتي واقع در
درمورد بايد معلمان كه است پلهاي اولين آنها گرفتن قرار هم كنار در دلايل و اصوات
منتقل شاگرد به ارتباط آن دادن نشان براي را ساز طريق از بيان فن سپس و دهند توضيح آن
.كنند
را جمله يك ساختار در موجود تفاوتهاي و اشتراكها بتواند بايد شاگرد بعد ، مرحله در
كه بياموزد سپس و يابد در را قطعه كل ساختار ببيند ، هم كنار در را كرده ، جملات پيدا
قابليتهاي شناخت بعد ، مرحله.آورد وجود به مفهومي همبستگي اصوات ، اين ميان بايد چگونه
در را اصوات آن از رهايي و تنشها چگونه كه است قطعات اجراي در انرژي ميزان و تنيدگي
يا فرم آناليز بايد شاگرد كه نيست اين من منظور البته.دهد نمايش قطعه يك ساختار
ميشود ، رها تنش كجا ميشود ، ايجاد تنش كجا كه بداند بايد بلكه بدهد انجام هارمونيك
تكرار دوباره و شده افت دچار متضاد فرصت يك با شايد و ميشود تكثير ميشود ، تشديد چگونه
به را قطعات عيار تمام اجراي تجربه بايد نوازندگي ، آموزش در دليل همين به.و ميشود
كوچك گروههاي در يا و پيانو همراهي با قطعات آموزش كه است اينجا.بدهيم شاگردان
كه را مختلف لايههاي بايد معلم چون ميكند پيدا اهميت نوازندگي فرآيند در مجلسي موسيقي
كه است موثر زماني ساز نواختن كه بدهد توضيح و كند توجيه ميبخشد معنا قطعه ساختار به
.كنيم بيان ساز با بتوانيم را قطعات ساختمان در موجود ارتباط
آموزش كه ميكند فكر معلم كه باشد مسئله اين حدي تا كمتوجهي ، اين دليل نميكنيد فكر *
ندارد را انتظار اين هم معلم و دارد تفنن و سرگرمي جنبه او خانواده و شاگرد براي خصوصي
اين آموزش كه ميكند فكر بنابراينبشوند موسيقي حيطه وارد تخصصي صورت به شاگردانش كه
بخواهد كه باشد علاقهمند يا استعداد با آنقدر او شاگرد اگر و نيست او وظيفه هم نكات
خواهد ياد را نكات اين بالاتر مراحل در كند ، دنبال تخصصي و حرفهاي طور به را موسيقي
گرفت؟
توقعي چنين هم خانوادهها كه كنيم فكر ميتوانيم حتي.بكند فكري چنين معلم كه است ممكن
اين بله ، .ببرند لذت همه كه بنوازد قطعهاي بتواند كوتاهي دوران از بعد هنرجو كه دارند
اگر يعني است لازم شناخت هم حد اين در حتي ولي باشد موسيقي اهداف از يكي ميتواند
پيش لذت آن زماني ببرند ، لذت عدهاي تا مينوازد آموزش ، كوتاه دوران يك از بعد شاگردي
مفاهيم كماكان شاگرد ، كه بود خواهد زيبا قطعه آن زماني بگويم است بهتر يا آمد خواهد
ميبينند چون برد خواهند لذت شنوندگان و بگذارد تجربه به ساده قطعات همان در را اوليه
زماني شماباشد ساده بسيار اگر حتي ميشود نواخته معنا با ميشود نواخته كه آنچه
.باشيد نداشته شناخت ميكنيد كه كاري به خودتان كه ميدهيد دست از را خود شنونده
موسيقي حاشيه
نياوران فرهنگسراي در ملك جهانگير و اسدالله بزرگداشت *
در يك و هشتاد ماه بهمن نهم چهارشنبه روز عصر ملك ، جهانگير و اسدلله بزرگداشت مراسم
حالي در رسمي اعلام و اطلاعيه هيچگونه بدون مراسم اين.شد برگزار نياوران فرهنگسراي
ساعت چند بودند ، كرده مراجعه برنامه ديدن براي كه كساني از بسياري تعداد كه شد برگزار
تعداد كه كوچك سالني داشتن با نياوران فرهنگسراي.بودند شده مطلع برنامه آغاز از قبل
بزرگداشت.نبود برنامهاي چنين اجراي براي مناسبي سالن مسلما ميدهد ، جاي خود در را كمي
نوازندگي شيوه و سبك شيفتگان از كشورمان دوستان موسيقي از زيادي تعداد كه استاد دو اين
كه.گردد برگزار بيشتر گنجايشي با و بزرگتر بسيار سالني در بايد هستند ، عزيز دو اين
.شود چنين آينده سالهاي براي اميدواريم البته
بهمن از 23 فجر موسيقي جشنواره *
آغاز ماه بهمن نوزدهم تاريخ از بود قرار كه يك و هشتاد سال فجر موسيقي جشنواره هجدهمين
.ميشود آغاز ماه بهمن سوم و بيست روز از و افتاد تعويق به روز چند گردد ،
ميشوند بيمه هنرمندان آينده سال *
در حرفهاي هنرمند پرورش بايد دولت فرهنگي سياستهاي منظور خبر مركزي واحد گزارش به
با هنرمندان شغلي امنيت با ارتباط در مجلس فرهنگي كميسيون عضو راكعي ، فاطمه.باشد جامعه
است ، نشده نهادينه ايران در حرفهاي شكل به هنوز هنر مقوله چون:گفت مطلب اين بيان
به.ميكنند ابراز مشاغل ديگر يا دولتي ، شغلي كنار ضمني ، صورت به را هنرشان هنرمندان
براي دولت سوي از بيمه و حمايتي صندوق تشكيل لزوم بر تاكيد با راكعي ايسنا ، گزارش
سال از:افزود و داد خبر دولت امسال بودجه در مسئله اين بودجه عمومي تخصيص از هنرمندان ،
هنرمندان صنفي نظام بحث پيگيري از پايان در او.ميروند بيمه پوشش زير هنرمندان همه 82
هنرمندان خود كمك با هنرمندان صنفي نظام:افزود و داد خبر فرهنگي كميسيون كار دستور در
براي و ميشود ارائه مجلس به لايحه صورت به اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت كارشناسان و
.ميكنند تلاش اعضا همه آن ، تصويب
غرب و شرق ديدار *
را "غرب و شرق ديدار" برنامه لندن ، فيلارمونيك رويال اركستر خبر ، مركزي واحد گزارش به
با كه برنامه اين در.ميكند اجرا ايراني موسيقيدانان و نوازندگان از جمعي مشاركت با
سمفونيك موسيقي قطعات از برخي ميشود ، اجرا ايراني اصيل ساز و 9 غربي ساز نواي 70 تركيب
سازماندهنده مروستي ، فرخ دكتر.ميشود نواخته است ، شده تصنيف ايراني آهنگسازان توسط كه
ناصحي ، حسين سنجري ، حشمتالله از آثاري برنامه اين در:گفت ايرنا به برنامه اين
حافظ ، از اشعاري دكلمه وي ، گفته به.شد خواهد اجرا كامبيزروشنروان و خالقي روحالله
گروه همكاري با بيژني بيژن توسط آواز اجراي و انگليسي زبان به مولوي و سعدي خيام ،
اين است ، گفتنياست جشنواره اين بخشهاي ديگر از لندن كالج كينگز دانشگاه همسرايان
.ميشود اجرا فستيوال رويال تالار در ماه بهمن روز 23 در برنامه
ايران موسيقي بودجه *
دليل همين به است ، گسترده و متنوع عرصهاي ايران موسيقي خبر ، مركزي واحد گزارش به
اولويتهاي از مقدس دفاع موسيقي كنار در آييني و سنتي نواحي ، موسيقي از حمايت
كاظمي ، مرتضياست موسيقي درباره اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت هنري معاونت سياستگذاري
تا هستيم درصدد:گفت ايسنا به مطلب اين بيان با اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت هنري معاون
بر تكيه با و كنيم دفاع كشور موسيقي دستاوردهاي فرهنگي ميراث از برنامهريزيها اين با
كاظمي ، مرتضي گفته به.كنيم باز ايران موسيقي در را جديدي عرصههاي ارزشها ، و سنتها
موسيقي وضعيت شدن بهتر به ميتواند موسيقي رونق خصوص در ارشاد وزارت به هنرمندان كمك
شده ، انجام رايزنيهاي به اشاره با موسيقي مركز اعتبارات و بودجه درباره او.كند كمك
قابليت و ظرفيت با متناسب است يافته اختصاص موسيقي به كه اعتباري كنوني ، وضعيت در:گفت
فرهنگ اين صوتي بخش و ايراني فرهنگ از پارهاي را موسيقي كاظمينيست ايران موسيقي
;كند معرفي دنيا به را ايران فرهنگ بايستهاي و شايسته نحو به ميتواند كه كرد ارزيابي
و اركسترها تشكيل او.شود توجه كنوني وضعيت از بيش موسيقي ، به كه دارد ضرورت بنابراين
وضعيت شدن بهتر به من:افزود و دانست هنر اين اعتلاي عوامل از يكي را موسيقي گروههاي
.اميدوارم كمبودها رفع و موسيقي
معلولان موسيقي جشنواره دومين *
به.ميشود برگزار ماه اسفند هفتم تا چهارم از كشور معلولان موسيقي جشنواره دومين
بخشهاي و دولتي نهادهاي كه صورتي در جشنواره ، اين برگزاري ستاد ارتباطات دفتر گزارش
مشكل با جشنواره اين اجراي نكنند ، اعلام جشنواره اين برگزاري براي را خود آمادگي خصوصي
سني گروه سه در و پاپ كلاسيك ، سنتي ، رشتههاي در است قرار جشنواره اين.ميشود مواجه
اسفند در "آهنگ مهر" عنوان با جشنواره دوره اولين.شود برگزار بزرگسالان و نوجوان كودك ،
.شد برگزار نه و هفتاد سال ماه
جشنواره تقويم
سوم جشنواره
نصيري آرش
داشت هم ويژه امكان يك شد برگزار سال 1366 ماه بهمن تا 22 تاريخ 12 در كه سوم جشنواره
و سياه صفحه در 32 آگاهينامهها اين."آگاهينامه" نام به شد بولتن يك صاحب اينكه آن و
صفحه در كه شناسنامهاي در.ميگرفتند قرار رنگي تمام پوشه يك در و ميشدند منتشر سفيد
مجيد:همكاري با.معروفي عباس شماسي ، عبدالحي كوشش به:بود شده نوشته ميشد ، چاپ آن آخر
و پروردگار لطف به":است آمده اول شماره سرمقاله در.جلالي:عكس گلكار ، فاطمه منهاجي ،
در را انقلابي آهنگهاي و سرود جشنواره سومين عزيز ، هنرمندان و هنردوستان ياري به
جهت در گامي بتوانيم كه باشد.ميكنيم آغاز اسلامي انقلاب پيروزي سالگرد دهمين آستانه
برده سليمان هديه را ملخي ران مسير اين در آنكه اميد.برداريم اصيل هنر و فرهنگ پيشبرد
در ميتواند خود سهم به موسيقي كه بداريم باور آنكه مگر نميشود ميسر اين و باشيم
كه است صورت اين در.باشد اهميت حائز بسيار بشري ، انديشه به بخشيدن تعالي و پيشبرد
انقلاب از سال نه گذشت طول در جامعه ، بر حاكم خروش و پرجوش و انقلابي فضاي به باتوجه
پديد انديشهها در تعالي سوي به ميل و گشته دگرگون ارزشها چگونه كه هستيم شاهد اسلامي ،
"...آمده
در "خميني امام حضرت فتاوي آخرين" سرمقاله ، از بعد صفحه در و آگاهينامه اول شماره در
در جشنواره اين حال هر به.بود امام جوابهاي و استفتا نه شامل كه شد چاپ موسيقي باب
و تهران سمفونيك اركستر اجراي با و وحدت تالار اصلي سالن در بهمن 1366 دوشنبه 12 روز
فجر ، موسيقي سوم جشنواره درشد افتتاح انقلابي ، آهنگهاي و سرود مركز همسرايان گروه
در كنسرت مجموعا 164 و شدند دعوت تهران به شده ذكر مراكز از شهرستاني هنرمند جمعا 312
تعداد 58845 اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت.كردند اجرا ماه بهمن تا 22 از 12 روز ، ده طول
برخي كه طوري - بود اينها از بيشتر بسيار استقبال اما كرد صادر علاقهمندان براي كارت
.شد تعطيل بالا ، ايمني ضريب نبودن و مشتاق جمعيت اندازه از بيش هجوم خاطر به اجراها از
و تهران سمفونيك اركستر اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزارت انقلابي آهنگهاي و سرود مركز از
بوشهر ، انقلابي آهنگهاي و سرود گروه نيز شهرستانها از.داشتند شركت مركز اركسترسنتي
باختران و سليمان مسجد ساري ، سمنان ، جام ، تربت خرمآباد ، گنبد ، شيراز ، همدان ، تبريز ،
و مارش موسيقي از گروهها گرفتن فاصله چشمگير نكته و داشتند شركت (فعلي كرمانشاه)
.كردند اجرا را زيبايي قطعات آذربايجان گروه.بود موسيقي ديگر ژانرهاي به شدن نزديكتر
حنانه مرتضي مرحوم استاد و داشت خاصي ويژگي دادند ارائه "سهگاه" در كه هم قطعه يك و
يتيم سهگاه نام به و است خودشان خاص هم سهگاهشان اينها" گفتند و آورد وجد به را
شمارههاي از يكي در شويم يادآور كرديم حنانه استاد از كه يادي با است خوب."است معروف
هم هنوز سال پانزده گذشت وجود با كه گرفت صورت ايشان با مصاحبهاي فوقالذكر آگاهينامه
مصاحبه تيتر.است شده گفته بوم و مرز اين موسيقي فعلي وضعيت براي گويي و است خواندني
مركز هنرمندان گروه حال هر به."گذشت ما از نيستم ، افتخار دنبال به من":بود اين
ميرزاوندي و كنند تكرار داشتند دوم و اول دورههاي در كه را درخششي نتوانستند خرمآباد
درباره آهنگ مجله.بود قبل اجراهاي توانايي فاقد داشت ، كه كسالتي دليل به گروه ، خواننده
در كار با عميقي رابطه كه مازندران مردم محلي موسيقي":بود نوشته مازندران محلي موسيقي
دارد ، طبيعي مصايب و سوگواري مراسم اعياد ، و جشنها شكار ، ماهي ، صيد گوسفند ، چراي مزارع ،
در صوتهايي دامداري ، ويژه ملوديهاي لاعلاج ، بيماران مختص مثلا هم مختلفي كاربردهاي
اين ريشهاي و تاريخي عمق نشاندهنده همگي كه دارد حماسهها و رزمها ، پهلوانان ، رثاي
و وسعت نتوانستند سالها تا سرزمين اين مردم.است مردمي حال و پرشور فرهنگ در موسيقي
و شعائر به توجه انقلاب ، از بعد كه هم تلويزيون حتي.كنند مشاهده را خود موسيقي پهناوري
"...نشد موسيقي اين انعكاس به موفق بود ، داده قرار كارخود دستور در را مردمي فرهنگ
كه تلويزيون جانب از نواحي ، ديگر و مازندران موسيقي براي هم هنوز و آن از بعد البته
نگرفته صورت اقدامي ،"است داده قرار خود كار دستور در را مردمي فرهنگ و شعائر به توجه"
:شدند معرفي صورت اين به فجر موسيقي جشنواره سومين بهترينهاي حال هر به.است
به توجه و اصيل ملوديهاي و قطعات شايسته انتخاب خاطر به گنبد ، و باختران گروههاي
نغمات ارائه خاطر به ساري ، گروه.شدند دوم و اول جوايز برنده مشتركا منطقهاي آهنگهاي
اجراي يك ارائه و تنظيم در نوآوري و اجرا ، در سليقه مهارت بردن كار به و مازندران ، اصيل
جديت تسلط ، خاطر به ساري ، گروه خواننده طاهري محمدعلي آقاي.شد سوم جايزه برنده موفق ،
.شد خواننده بهترين جايزه برنده زيبا صداي رنگ و اجرا در
تكنيك خاطر به (كرمانشاه) باختران گروه از تنبور نوازنده عالينژاد ، خليل سيد [مرحوم ]
طيبي ، حسين آقاي.شد برگزيده نوازنده جايزه برنده نوازندگي در مطلوب نوآوري و درخشان
در اصيل كاملا ملوديهاي ارائه و جالب ، تكنيك خاطر به ساري ، گروه از ني نوازنده
.شد برگزيده نوازنده جايزه برنده نوازندگي ،
|