شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۵ - Feb 4, 2006
درصورت تصويب دركميسيون تلفيق و صحن علني مجلس در اختيار اهل فرهنگ و هنر قرار مي گيرد
۳۰۰ ميليارد تومان وام ارزان قيمت
002517.jpg
گروه ادب و هنر: همزمان با انتقادات نخبگان و اهل فرهنگ نسبت به كم توجهي دولت به بخش فرهنگ ،در لايحه بودجه سال ،۱۳۸۵ نمايندگان مجلس ، به خصوص كميسيون فرهنگي در تلاشند كه با جابجايي ارقام بودجه ، كم توجهي دولت در اين بخش را جبران كنند ، اما اينكه اين بودجه در كميسيون تلفيق و نيز صحن علني با موافقت نمايندگان روبرو و در نهايت به صورت مصوب در قانون بودجه سال ۸۵ لحاظ شود ، ترديدها و اما و اگرهايي وجود دارد.
به گزارش همشهري ،اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي ضمن ترميم بودجه برخي از نهادها همانند مركز هنرهاي نمايشي و تئاتر و نيز پيشنهاداتي براي كمك به نشر كشور در قالب وام ، پيشنهاد دادند مبلغي بين ۳ تا ۴ هزار ميليارد ريال وام ارزان قيمت اشتغالزايي به صنعت چاپ و نشر، سينما و موسيقي و ديگر بخش هاي هنري و فرهنگي اعطا شود. با تصويب اين پيشنهاد در كميسيون تلفيق، وزارت ارشاد متولي تخصيص اين وام به درخواست كنندگان مي شود.امير رضا خادم ، عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در اين باره در گفت و گويي با سايت كتاب ميراث خبر گفت: «بخش هاي مختلف فرهنگي و هنري در مدت اخير درخواست هايي را براي دريافت تسهيلات بانكي به منظور تقويت صنايع فرهنگي مثل صنعت چاپ و نشر ارائه داده بودند. طرحي توسط بنده به آقاي «عماد افروغ » رئيس كميسيون ارائه شد كه با ارجاع اين طرح به كميسيون ديگر اعضا نيز به اين طرح اختصاص وام اشتغالزايي به بخش هاي مختلف فرهنگ راي دادند.خادم عملي شدن تخصيص وام به فعالان فرهنگي را منوط به تصويب اين طرح در كميسيون تلفيق دانست و گفت: «پيش از اين نيز در لوايح بودجه مبالغي را براي اعطاي وام به فعالان فرهنگي در نظر مي گرفتند ،اما اگر اين طرح كميسيون فرهنگي مورد موافقت اعضاي كميسيون تلفيق قرار گيرد، بودجه فرهنگ در اين بخش جهش قابل ملاحظه اي را تجربه مي كند. وام هاي اشتغال زايي نقش موثري در رشد فرهنگ كشور دارند چرا كه با اعطاي وام به بخش خصوصي، سرمايه هاي خصوصي بيش از پيش به فرهنگ كشور راه مي يابند.»
عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي درباره نحوه تامين مبلغ ذكر شده در اين طرح گفت: «اين مبلغ از طريق جابجايي بودجه ذكر شده در بند ك تبصره دو لايحه كه مربوط به بحث صندوق هاي حمايتي است براي فعالان فرهنگي در نظر گرفته شده است و در صورت تصويب در اختيار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي قرار مي گيرد.»خادم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را متولي اصلي تخصيص وام دانست و گفت: «اين وزارتخانه موظف خواهد بود بر اساس درخواست هايي كه از حوزه هاي مختلف دريافت مي كند سقف و نحوه تخصيص وام را مشخص كند.»

حسينيه
002529.jpg
سوگواره مهر
فرهنگسراي علوم با همكاري كانون فرهنگي- تربيتي سلمان مراسمي با عنوان سوگواره مهر برگزار نموده است.علاقه مندان جهت شركت در اين مراسم مي توانند به نشاني: بزرگراه نواب، خيابان شهيد محبوب مجاز، خيابان سلمان فارسي، كانون فرهنگي- تربيتي سلمان مراجعه نمايند.تلفن: ۵۵۷۱۵۸۷۹- ۵۵۷۶۵۸۸۴
حماسه حسيني به روايت بوم  و رنگ
هنرمندان نقاش، حماسه حسيني را با بوم و رنگ روايت مي كنند. كارگاه نقاشي با عنوان «عاشورا از نگاه هنرمندان معاصر» در فرهنگسراي بهمن برگزار مي شود. اين برنامه ويژه هنرمندان و دانشجويان رشته هاي هنر است و بوم و رنگ از سوي فرهنگسرا در اختيار هنرمندان قرار مي گيرد. در قوانين اين كارگاه ارائه پيش طرح الزامي است و آثار برگزيده خريداري و در مجلدي منتشر خواهد شد. اين برنامه در روزهاي ۱۵ ، ۱۶ و ۱۷ بهمن در فرهنگسراي بهمن برگزار مي شود.
شام غريبان در فرهنگسراي طبيعت
فرهنگسراي طبيعت (اشراق) در آستانه فرارسيدن ايام سوگواري سالار شهيدان، ماه محرم ويژه برنامه هاي فرهنگي- مذهبي مختلفي را برگزار مي كند. اين ويژه برنامه ها شامل برگزاري مراسم پرفيض زيارت عاشورا همه روزه از ساعت ۸ الي ۹ صبح، جلسات تفسير موضوعي قرآن، برگزاري نمايشگاه عكس با موضوع عاشورا و شام غريبان تا ۳۰ بهمن ماه، اكران فيلم سينمايي روز واقعه در تاريخ ۱۸ بهمن ماه و برگزاري مراسم تعزيه خواني از تاريخ ۲۳ بهمن تا ۲ اسفند است.
با كاروان حسيني در فرهنگسراي قرآن
واحد هنري فرهنگسراي قرآن نمايشگاه با كاروان حسيني برپا نموده است. در اين نمايشگاه آثار گرافيكي هنرمندان شادنايي و سيدحامد الحسيني در قالب تايپوگرافي به صورت اسلايد به نمايش در خواهد آمد و شيوه ارايه آثار با نور و اسلايد خواهد بود. اين نمايشگاه تا ۲۲ بهمن در فرهنگسراي قرآن داير است و علاقه مندان مي توانند همه روزه از ساعت ۱۸ تا ۲۱ از آن بازديد نمايند.
تقدير از بانوان شاخص
همايش تقدير از بانوان شاخص همزمان با هفته امر به معروف و نهي از منكر در فرهنگسراي اشراق برگزار مي شود. هدف از برگزاري اين همايش ،الگوسازي در حوزه اخلاق اداري و رفتارسازي با استفاده از آموزه هاي فرهنگ ديني در حوزه زنان با توجه به قرين شدن عاشوراي حسيني، دهه مبارك فجر و نقش زنان در ترويج اخلاق پسنديده معروف و نهي از منكر مي باشد. در همايش تقدير از زنان شاخص كه روز ۱۷ بهمن برگزار خواهد شد ،دكتر غفراني، دكتر عسگري و هاشميان- معاون كارخانجات و ادارات ستاد احياء امر به معروف و نهي از منكر- سخنراني مي كنند.در اين همايش از بانوان شاخص تقدير و برنامه هاي ديگري از جمله تئاتر و مداحي اجرا مي شود.
از جشنواره تا سوگواره در مراكز فرهنگي- هنري غرب تهران
از جشنواره تا سوگواره عنوان ويژه برنامه هاي مراكز فرهنگي- هنري غرب تهران است كه در ۸ فرهنگسرا برگزار مي شود. اين ويژه برنامه ها به مناسبت تقارن ايام دهه فجر و ماه محرم، ميزبان شهروندان تهراني است. به همين مناسبت در تمامي خانه هاي فرهنگ منطقه غرب «نمايش خياباني» به اجرا درمي آيد و طرح «آشناي كوچه ما» نيز مي تواند در «مسابقات كتابخواني محله اي» شركت كند.

فرهنگسراها
زمزم نور
مجتمع فرهنگي- هنري اسوه به مناسبت دهه فجر، نمايشگاه عكس «زمزم نور» را با موضوع پيروزي انقلاب اسلامي از ۱۲ تا ۲۲ بهمن برگزار مي كند.
۵۰ عكاس دوران انقلاب با ارائه ۷۰ اثر عكس در اين نمايشگاه شركت كرده اند. به همين مناسبت نيز كارگاه و نمايشگاه نقاشي هنرجو با حضور دانشجويان منتخب دانشگاه هاي تهران در مجتمع اسوه برگزار شد كه آثار اجرا شده در اين كارگاه از ابتداي دهه فجر در گالري شماره يك مجتمع اسوه براي بازديد عموم به نمايش درخواهد آمد.
مجتمع فرهنگي- هنري اسوه در خيابان انقلاب، تقاطع خيابان بهار قرار دارد.
اكران سرت بدزد رفيق
فيلم سينمايي «سرت بدزد رفيق» به كارگرداني علي  عبدالعلي زاده،          در سينما چاپلين فرهنگسراي بهمن اكران مي شود.
سانس هاي صبح ۱۰ تا ۱۲ ويژه مدارس بوده(نيم بها) و بعدازظهر ها ۱۴ تا ۱۶ و ۱۶ تا ۱۸ و ۱۸ تا ۲۰ به عموم مراجعين اختصاص دارد.
گفتني است اين فيلم تا پايان بهمن ماه در سينما تراس چاپلين اكران خواهد شد.
همچنين مدارس مي توانند براي هماهنگي و رزرو بليت با شماره تلفن: ۵۵۰۵۰۳۷۳ تماس حاصل نمايند.
مباحث هرمنوتيك و هنر
بنياد حكمي و فلسفي دكتر فرديد با همكاري خانه حكمت و فلسفه سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران، سلسله مباحث «هرمنوتيك و هنر» را در راستاي ادوار علم تفسير و وجه امروزي آن در نقد و تحليل آثار هنري برگزار مي كند.
بهروز فرنو، سرپرست خانه حكمت و فلسفه سازمان، ضمن اعلام مطلب فوق از آغاز به كار مجدد اين جلسات از ابتداي بهمن خبر داد و گفت: بررسي طرح مسئله و ابواب و ادوار علم تفسير، هرمينون در يونان قديم، علم تفسير در كلام و فلسفه قرون وسطاي مسيحي، به ترتيب توسط اساتيد برجسته، دكتر ريخته گران، دكتر ضياء شهابي و دكتر اعواني برگزار شده است.
علاقه مندان مي توانند براي حضور در اين جلسات به نشاني خيابان انقلاب، خيابان شهيد مظفر شمالي، بن بست مهربان، پلاك ۴۶ مراجعه و با شماره تلفن ۶۶۴۸۶۹۲۹ تماس حاصل نمايند.
مسابقه آيه هاي نمناك
خانه فرهنگ تلاش مسابقه كتابخواني با عنوان «آيه هاي نمناك» برگزار مي كند.
اين مسابقه تاريخ هفدهم بهمن ماه ساعت۳۰/۱۱-۳۰/۱۰ از كتاب  آيه هاي نمناك نوشته محمد جهان تيغ برگزار مي گردد.
علاقه مندان جهت شركت در اين مسابقه مي توانند به نشاني: خيابان خاني آباد- بلوار ميلاد- خيابان شهرداري- جنب پارك ۲۲ بهمن مراجعه يا جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره ۵۵۰۰۸۱۰۰ تماس حاصل فرمايند.
آذرخشي در تاريكي
كتابخانه شيخ صدوق مسابقه كتابخواني با عنوان «آذرخشي در تاريكي» برگزار مي كند.
اين مسابقه به صورت حضوري از كتاب آذرخشي در تاريكي نوشته رسول حسن زاده از تاريخ دوازدهم الي بيست و دوم بهمن ماه برگزار مي گردد.
علاقه مندان جهت شركت در اين مسابقه مي توانند به نشاني: شهرري- ميدان دولت آباد- جنب پارك مهران مراجعه يا جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره ۳۳۷۵۴۰۴۱ تماس حاصل فرمايند.

كوثري و بازهم آمريكاي لاتين
002514.jpg
ديگر بايد بپذيريم كه عبدالله كوثري به يكي از جدي ترين مترجم آثار ادبيات داستاني آمريكاي لاتين تبديل شده و سهم وي در ترجمه و معرفي چهره هاي شاخص اين قاره را نبايد از نظر دور نگه داشت. ترجمه وي از «زنده ام كه روايت كنم» نوشته ماركز و نيز ترجمه ديگرش از رمان معروف بارگاس يوسا هنوز در خاطره ها باقي مانده است.
كوثري پيش از اين در جلد نخست «داستانهاي كوتاه آمريكاي لاتين» ،كه حجمي قطورتر از جلد دوم اين اثر داشت، شاخص ترين نويسندگان كوتاه نويس اين قاره را معرفي كرده بود. در اين كتاب نيز وي همان شيوه را در پيش گرفته است، يعني خواننده ابتدا نمونه هايي از افسانه هاي شگفت آور دوران پيش از فتح قاره  را مي خواند و سپس نمونه هايي از وقايع نامه ها و داستانهاي دوران استعمار را كه در واقع سنگ بناي ادبيات امروز آمريكاي لاتين است، مرور مي كند. پس از آن داستانهاي كوتاه دوران جديد، كه از آن به عنوان دوراني كه ادبيات بدل به فعاليتي آگاهانه شده، را مرور مي كند. خواننده در اين بخش با برخي از بهترين نويسندگان آمريكاي لاتين آشنا مي شود؛ نويسندگاني چون روبن داريو، مهمترين شاعر اسپانيايي زبان بعد از گونگورا، خوليو كورتاسار، روساريو كاستلانوس و رينالدو آرناس كوبايي.
كتاب از سوي روبرتو گونسالس اچه وريا تدوين شده و خواننده ضمن خواندن معرفي كوتاهي از نويسنده هر داستان، نمونه داستاني آن نويسنده را مي خواند.
جلد دوم داستانهاي كوتاه آمريكاي لاتين از سوي نشر ني به بازار كتاب راه يافته است.

اهورايي؛ تازه ترين كار حسين پيرنيا
002511.jpg
تازه ترين اثر حسين پيرنيا در همان فضاي كار «رقص آشفته» (يا آلبوم معروف گلپونه ها)  قرار دارد كه پيش از اين با زنده ياد بسطامي كار كرده بود. در اين اثر گاه برخي قطعات و تصانيف به گونه اي ملودي پردازي و تنظيم شده اند كه شنونده حس مي كند، با پس و پيش كردن برخي نتها و گذاشتن شعري تازه، خواسته شده كاري تازه ارائه شود. خواننده اثر هم اگر چه صدايي حزن انگيز و سوخته دارد، اما هنوز تا يافتن هويتي مستقل براي صدا بايد كار فراواني صورت دهد، صدا گاهي به سبك اصفهان (به خصوص صداي جناب شاه زيدي) شباهت پيدا مي كند و گاه شبيه صداي علي جهاندار (در بخش كرد بيات) مي شود و گاه هم صداي مرحوم بسطامي را تداعي مي كند.
در هر حال در اين آشفته بازار موسيقي، همين كه گروه همايون و جناب پيرنيا همت كرده و اثري تازه  را انتشار مي دهند، خود بايد بر آنها درود فرستاد. كار در دو بخش نغمه ابوعطا و دستگاه سه گاه ساخته شده است و شايد يكي از دلايل شباهت برخي از اين نغمات با كار قبلي جناب پيرنيا، به همين استفاده از اين دو دستگاه در هر دو كار بازگردد. در گروه همايون برخي از نوازندگان خوب عضويت دارند كه عبارتند از محمد شهرام اعتمادي (تار)، كريم قرباني (ويلنسل)، سامان پارسا (بم تار) ، داود ورزيده(ني)، حميدرضا طاهري(كمانچه)، مشتاق قرداش خاني (كمانچه ويلن) سهيل سان احمدي (بم تار) حميدرضا اجاقي (سازهاي كوبه اي)، حسن حسني آواز، حوروش خليلي (همخوان) و حسين  پيرنيا (سنتور) اشعار تصانيف از عباس سجادي، هلالي جغتايي و عليرضا اخلاقي است و خوشنويسي كار با كامران كوهستاني خوشنويس آشنا به رديف موسيقي و طرح جلد هم از تابلوهاي استاد محمد باقرآقا ميري است.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
قرآن
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |