شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۵ - Feb 4, 2006
حراست حق برخورد با دانشجويان را ندارد
خودكشي ۲۸ دانشجو در ۴ ماه گذشته
002532.jpg
ايسنا: مدير كل حراست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از اقدام به خودكشي ۲۸ دانشجو طي چهار ماه گذشته خبر داد.
دكتر علي اصغر زارعي در سي و هشتمين نشست معاونان دانشجويي و فرهنگي دانشگاه هاي كشور، افزود: متاسفانه دو مورد خودكشي منجر به فوت شد و مابقي دانشجويان با تلاشهاي صورت گرفته نجات يافتند.
وي با بيان اينكه از ۲۸ دانشجويي كه اقدام به خودكشي كرده اند، هفت مورد مرد و ۲۱مورد زن بودند، درباره علل خود كشي اين دانشجويان، اظهار كرد بيشترين دليل خودكشي اين دانشجويان مسايل عاطفي و عشقي و پس از آن مشكلات خانوادگي بود.
دكتر زارعي با اعتقاد به اينكه دانشجويان بايد با نشاط و با انرژي فعاليت كنند، سياست وزارت علوم را «انبساطي» و «توسعه فعاليت شاداب دانشجويان» اعلام كرد و افزود: با هر گونه فعاليت هاي انقباضي و اقدامات محدود كننده كه مانع از فعاليت شاداب دانشجويان باشد، مخالفيم.
وي در عين حال گفت: البته فعاليت هاي انبساطي بايد مبتني بر چارچوب و مقرراتي باشد كه در دانشگاه ها موجود است كه خوشبختانه در اين باره مشكل خلاء آيين نامه اي نداريم، يعني اگر ابلاغيه ها و آيين نامه ها اعمال و اجرا شود بسياري از مشكلات به حداقل مي رسند.
مدير كل حراست وزارت علوم دانشگاه را خانواده اي شامل دانشجويان، اعضاي هيات علمي و كاركنان بيان كرد و گفت: مسؤولان دانشگاه بايد با اتكا به قوانين و مقررات، انسجام اين خانواده دانشگاهي را پايه ريزي و تقويت كنند و اجازه ندهند مجبور شود مشكلات خود را به مراكزي بيرون از دانشگاه انتقال دهد، البته از سويي نبايد از بيرون دانشگاه چيزهايي را به اين خانواده القا و ديكته كنند.
دكتر زارعي با بيان اينكه جلسات گسترده شوراي فرهنگي دانشگاه ها بايد به صورت مستمر و هر ۱۵ روز يك بار برگزار شود، به پيشنهاد معاون دانشجويي مبني بر صدور مجوز شش ماهه براي نشريات دانشجويي اشاره كرد و افزود: طبق اين پيشنهاد در مدت شش ماه، عملكرد نشريات در چارچوب قانون ارزيابي مي شود و پس از آن مجوز براي مدت بيشتري صادر خواهد شد. وي وظيفه حراست را توليد اطلاعات و كمك به مسؤولان از طريق رساندن اطلاعات بموقع دانست و تصريح كرد: حراست حق برخورد با دانشجويان را ندارد، البته امر به معروف و نهي از منكر وظيفه عمومي است اما ايجاد محدوديت از طريق انتظامات را قبول نداريم.
دكتر زارعي افزود: اگر دانشجو عرف و شئونات دانشگاه به عنوان يك محيط الگو را رعايت نكند، انتظامات موظف است در مرحله اول تذكر دهد و اگر رعايت نشد گزارشي به كميته انضباطي ارائه كند كه اين كميته وظيفه برخورد دارد. مدير كل حراست وزارت علوم تاكيد كرد: انتظامات پاسبان نيست كه برخورد كرده و محدوديت ايجاد كند.
دكتر زارعي با تاكيد بر ايجاد فضاي اعتماد در دانشگاه ها گفت: اين فضا ابتدا بايد در خانواده ها تامين شود تا دانشجويان با پيشينه قبلي و مثبت به دانشگاه وارد شوند.
وي با انتقاد از آنچه استفاده از رانت در دانشگاه ها مي ناميد، ضمن تاكيد بر لزوم توقف اين امر، اظهار كرد: برخي دانشجويان كه ۱۱ ترم مشروط مي شوند با استفاده از رانت هنوز در دانشگاه ها حضور دارند اما برخي ديگر با چهار ترم مشروط شدن از دانشگاه اخراج مي شوند. وي درباره عضويت دانشجويان در شبكه هاي بازاريابي هرمي گفت: بازاريابي اينترنتي در دنيا به صورت يك فرهنگ درآمده است، اما در جامعه ما به عنوان يك روش تجاري نهادينه شده و آسيب پذيري آن بالاست و از ناحيه بنگاه هاي اقتصادي خارجي با اهداف خاص صورت مي گيرد و نفس اين كار ممنوع است اما تحقيق و تفحص براي پيدا كردن دانشجويان عضو اين شبكه وظيفه ما نيست و وظيفه برخورد نداريم.
مدير كل حراست وزارت علوم تصريح كرد: اگر دانشجويي در داخل دانشگاه و خوابگاه شبكه ايجاد كند، خلاف است و اگر گزارش شود ابتدا تذكر داده و پس از آن پرونده اين دانشجويان به كميته انضباطي ارجاع مي شود.
بازنگري در ساختار حراست وزارت علوم
دكتر زارعي از بازنگري در ساختار حراست وزارت علوم خبر داد و گفت: اين بازنگري به صورت شكلي و محتوايي است كه مقدمات اوليه آن در دولت طي شده و آماده ارائه به مجلس است و اميدواريم با تصويب قانون جديد دغدغه ما برطرف شود. وي در مورد استفاده از ابزارهاي پيشرفته و الكترونيكي در بحث نظارت در دانشگاه ها، خاطرنشان كرد: در بسياري از دانشگاه ها از اين ابزار استفاده مي شود كه اين امر نياز به استفاده از نيروي انساني را كاهش مي دهد و حق دولت است كه در محيط هاي عمومي خود از امكانات الكترونيكي استفاده كند. دكتر زارعي با اشاره به نصب دوربين هاي مداربسته در محوطه دانشگاه تربيت معلم، گفت: هدف از اين كار ايجاد امنيت و فضاي آرام در دانشگاه است تا مشكل خاصي پيش نيايد، زيرا بسياري از دانشگاه ها ديوار و حصار ندارند بنابراين با استفاده از امكانات الكترونيكي سعي در حفظ امنيت مي كنند.
دكتر زارعي خاطرنشان كرد: امكانات الكترونيكي نبايد وارد حوزه خصوصي دانشجو و دانشگاه شود و اجازه نمي دهيم كه اين امكانات در اماكن خصوصي استفاده شود كه حق اين كار هم وجود ندارد.
مدير كل حراست وزارت علوم تاكيد كرد: نگاه سنتي و چماقي به حراست بايد به نگاه چراغي تبديل شود.

ضدعفوني اتومبيلهايي كه از مرزهاي غربي
وارد كشور مي شوند
ايسنا: رئيس مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت از فوت دو تن در اثر ابتلا به آنفلوآنزاي پرندگان در شمال عراق خبر داد و گفت: در كشور عربستان هم مواردي از ابتلا به اين بيماري در بين پرندگان ديده شده است.
دكتر محمد مهدي گويا با ابراز نگراني از شيوع آنفلوآنزاي پرندگان در كشورهاي همسايه، اظهار كرد: عليرغم وجود بيماري در كشورهاي همسايه، خوشبختانه هنوز مواردي از ابتلا پرنده و انسان به اين بيماري در كشور مشاهده نشده است.
وي با بيان اينكه نظام بهداشتي كشور آمادگي لازم را براي مبارزه با اين بيماري را دارد، گفت: سازمان دامپزشكي كشور نيز در اين زمينه اقدامات لازم را انجام داده است.
رئيس مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت با اشاره به اينكه وزارت بهداشت براي مبارزه با آنفلوآنزاي پرندگان در سه سطح اقدامات لازم را انجام داده است، گفت: آموزش به روستاييان و شناساندن راههاي انتقال بيماري و نحوه مبارزه با آن، نحوه برخورد با پرنده،  كنترل ورود پرندگان چه به صورت زنده و چه به صورت ذبح شده از كشورهاي آلوده، آموزش كادرهاي بهداشتي در خصوص نحوه برخورد با موارد احتمالي بيماري، آماده باش بيمارستانها براي درمان موارد احتمالي بيماري از مهمترين اقدامات وزارت بهداشت و درمان عنوان كرد.
وي با تاكيد بر اينكه ورود هر نوع پرنده چه به صورت زنده و چه به صورت ذبح شده از مرزهاي غربي كشور ممنوع است، گفت: كليه اتومبيل هايي كه از مرزهاي غربي كشور وارد ايران مي شوند ضدعفوني مي شوند. وي با بيان اينكه ممنوعيتي براي مسافرت به كشورهاي همسايه وجود ندارد، در ادامه از هموطنان  خواست حتي الامكان از مسافرت هاي غيرضروري به خصوص به كشورهاي همسايه خودداري كنند.
رئيس مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت با تاكيد بر اينكه هموطنان از خريد و فروش پرنده زنده و تزييني از مرزهاي غربي جدا خودداري كنند، توصيه كرد: خانواده ها از ورود پرونده به داخل منزل خود اكيدا امتناع ورزند و در صورت تماس با لاشه پرنده تلف شده دست هاي خود را با آب و صابون بشويند.

بودجه كنترل ايدز رديف اختصاصي گرفت
فارس: رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت اعلام كرد: برنامه هاي مبارزه با ايدز در كشور براي اولين بار رديف بودجه مستقل پيدا كرد كه با تصويب نهايي آن در بودجه سال آينده مي توان اقدامات گسترده اي را براي كنترل اين بيماري در كشور انجام داد.
عباس صداقت افزود: پس از مذاكرات متعدد با اعضاي كميسيون بهداشت و درمان مجلس و با درخواست كتبي رئيس اين كميسيون و معاون حقوقي وزارت بهداشت، سازمان مديريت و برنامه ريزي براي اولين بار با اختصاص اعتباري معادل ۵ ميليارد تومان براي كنترل بيماريهاي نوپديد موافقت كرد.
وي ادامه داد: بيماريهاي نوپديد شامل سه بيماري ايدز، مالاريا و سل مي شود و پس از تصويب نهايي اين اعتبار در قانون بودجه سال ۸۵ با نظر مسئولان وزارت بهداشت اين اعتبار براي كنترل اين سه بيماري در كشور هزينه مي شود.
صداقت اضافه كرد: مبارزه با بيماري ايدز تاكنون رديف اعتباري جداگانه اي نداشت و معمولا دانشگاههاي علوم پزشكي و خدمات درماني بودجه تعيين شده براي كنترل اين بيماري از سوي وزارت بهداشت را با تشخيص خود در جاهاي ديگر هزينه مي كردند كه اميدواريم با اين مصوبه جديد اين مشكل از سال آينده حل شود.
وي گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با همكاري ساير نهادها براي كنترل بيماري ايدز در كشور ۱۱ استراتژي مشخص دارد كه در قالب برنامه كشوري مقابله با ايدز تدوين شده است و شامل، آموزش، اطلاع رساني به عموم مردم، گروههاي در معرض خطر و مراقبت و درمان از مبتلايان به اين بيماري مي شود.

۴۰۰ ميليون دلار داروي قاچاق سالانه وارد كشور مي شود
ايرنا: معاون  غذا و داروي  وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  گفت : بر اساس ارزيابي ها و مطالعات  انجام  شده  در بازار و داروخانه ها، سالانه  حدود ۲۰۰ تا۴۰۰ ميليون  دلار داروي  قاچاق  وارد كشور مي شود.
دكتر رسول  ديناروند داروهاي قاچاق  را به  چند دسته  تقسيم  كرد و افزود: برخي  داروهاي  تقويتي  كه  براي مسايلي  همچون  سقط جنين ، مخدر، هورموني ، بكار مي روند و داروهايي  كه  تجويزقانوني  و مصرف  تأييد ندارند، مثل  قرص هاي  اكستازي  بصورت  قاچاق  وارد كشورمي شوند.
وي  اظهار داشت : برخي  از داروها نيز با تعرفه  قانوني  همراه  با نوع اصل  و تقلبي  بصورت  قاچاق  وارد كشور مي شوند و توسط افراد سودجو واردات غيررسمي صورت  مي گيرد.
به  گفته  ديناورد، بسياري  از كالاها مثل  مكمل هاي  غذايي  در بازار وجوددارند كه  بصورت  قاچاق  وارد شده  و در داروخانه ها موجود هستند.
وي  گفت : با توجه  به  اين  موارد، معاونت  غذا وداروي  وزارت  بهداشت  اقدامات اساسي  را براي  كاهش  واردات  داروها و مكمل هاي  غذايي  قاچاق  به  كشور طي  چندماه  اخير در دست  انجام  دارد.
ديناروند، مهمترين  اقدام  را ايجاد كاهش  تقاضا برشمرد و توضيح  داد: اين وزراتخانه  با اجراي  طرح هاي  آموزشي  در جامعه  پزشكي  و داروسازي  درصدد كاهش تجويز و استفاده  داروهاي  قاچاق  در كشور است .
وي  با اشاره  به  توسعه  بازارمصرف  دارو، افزود: تاكنون درمورد فرآورده هايي مثل  مكمل هاي  غذايي  ضوابط براي  توليد و واردات  نداشته ايم  و برخي  از آنهابصورت  قاچاق  وارد مي شد، كه  هم اكنون  ضوابطي  تدوين  شده  تا امكان  توليد وواردات  رسمي آنها را انجام  دهيم .
معاون  غذا و داروي  وزارت  بهداشت  افزود: قراراست  با هماهنگي هاي  لازم كارهاي  اطلاعاتي  و انتظامي در اين  زمينه  به ويژه  درمورد داروهاي  مخدر صورت گيرد.
ديناورند در ادامه  در پاسخ  به  اين  كه  شنيده ها حاكي  از كمبود واكسن آنفلوآنزاي  انساني  در كشور است ، گفت : امسال  حدود ۶۰۰ هزار دز واكسن آنفلوآنزاي  انساني  در انبار وزارت بهداشت  ذخيره  شده  كه  در سال  گذشته  تعداداين  واكسن  ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دز بود.
وي  با تأكيد بر اينكه  واكسن  آنفلوآنزاي  انساني  به  مقدار كافي  در كشورموجود است ، افزود: با توجه  به  شيوع  آنفلوآنزاي  پرندگان  در تركيه  و همجواري آن  با كشورمان ، تعدادي  از اين  واكسن  به  مرغداران ، پرسنل  محيط زيست  ومرزداران  استانهاي  غربي  كشور تزريق  شده  است .

طرح حضور نماينده بازنشستگان
در شوراي عالي رفاه قبل از عيد به دولت ارائه مي شود
فارس: معاون هماهنگي و نظارت وزير رفاه و تامين اجتماعي از ارائه طرح صاحب نماينده شدن بازنشستگان در شوراي عالي رفاه و تامين اجتماعي تا قبل از عيد به دولت خبر داد.
محمود جعفري از تهيه طرح بازنگري در اساسنامه كليه صندوق هاي زير مجموعه وزارت رفاه اعم از بيمه اي و بازنشستگي خبر داد و گفت: تمام صندوق هاي زيرمجموعه وزارت رفاه براساس اين طرح مورد بازنگري قرار مي گيرد كه طرح نماينده دار شدن بازنشستگان در شوراي عالي رفاه و تامين اجتماعي نيز در اين طرح مي گنجد.
وي در ادامه افزود: با بازنگري در اساسنامه صندوق هاي بازنشستگي تمامي افراد ذي نفع در شوراي عالي رفاه اعم از بيمه شده و بازنشسته نماينده خواهند داشت.

بيماري هاي رواني زنان زنداني را بيشتر تهديد مي كند
ايلنا: مدير كل بهداشت و درمان زندان ها، گفت: در حال حاضر در تعداد محدودي از زندان ها، بخش بستري روانپزشكي وجود دارد و اين بخش به زودي در تمام زندان هاي كشور، ايجاد خواهد شد.
دكتر مرضيه فرنيا، مدير كل بهداشت و درمان زندان ها و اقدامات تاميني كشور گفت: سياست سازمان زندان ها، جداسازي  بيماران رواني از ساير زندانيان است و بنابه شرايط، زندان بيماران رواني شديد بايد جدا از سايرين باشد.
وي افزود: در زندان هايي كه قادر به جداسازي و نگهداري بيماران رواني در محلي مناسب نباشند در صورت فراهم بودن امكانات زندان، اين افراد بايد در بندهاي جداگانه نگهداري شوند.
فرنيا، با اشاره به اينكه بيماري هاي رواني، زنان زنداني را بيشتر تهديد مي كند، خاطرنشان كرد: زنان به خاطر روحيات خاص خود و دوري از فرزند و خانواده، در بحث بيماري هاي رواني با مشكلات بيشتري مواجه بود و در معرض اين مسائل هستند.

غرامت هموفيلي ها از بودجه وزارت بهداشت كسر مي شود
ايلنا:دبيركل كانون هموفيلي  ها, اعلام كرد: در صورت عدم پرداخت ديه هموفيلي  ها، واحد اجراي احكام مي  تواند از مردادماه ۸۵ كه مهلت پرداخت غرامت به پايان مي  رسد، مبلغ غرامت بيماران را از حساب وزارت بهداشت كسر كند.
احمد قويدل، دبيركل كانون هموفيلي  ها، گفت: وزارت بهداشت مدافع حقوق بيماران است و قصد پرداخت غرامت بيماران را دارد؛ اما سازمان مديريت با كاهش بودجه پيشنهادي ديه هموفيلي  ها، مانع اجراي كامل اين قانون مي  شود.وي افزود: در صورتي  كه اعتبار كامل اين كار تامين نشود, واحد اجراي احكام ناچار به كسر اين مبلغ از حساب وزارت بهداشت مي  شود.
به گفته قويدل، اميدواريم مجلس با افزايش بودجه موافقت كند تا ناچار به كاهش اين مبلغ از وزارت بهداشت نشود.وي تصريح كرد: در حال حاضر، بحث افزايش بودجه غرامت بيماران هموفيلي در كميسيون تلفيق در حال بررسي است.
وي يادآور شد: منتظر پاسخ كميسيون اصل ۹۰ و تلفيق هستيم تا مشخص شود كه با افزايش بودجه موافقت شده يا خير.

آزمايش اعتياد قبل از ازدواج قابل اطمينان نيست
مهر: معاون پيشگيري اداره بهزيستي شهرستان كرج از قابل اطمينان نبودن آزمايش اعتياد قبل از ازدواج خبر داد.
ژاله كاظمي گفت: آزمايش ادرار به عنوان آزمايش سنتي اعتياد، از نظر علمي، شرايط لازم براي تشخيص قاطع اعتياد را ندارد و به همين دليل خانواده ها نبايد به آن اكتفاء كنند.وي از امكان اضافه شدن مواد خاص به نمونه ادرار توسط فرد معتاد خبر داد و اظهار داشت: بعضي از مواد مي تواند نشانه هاي مربوط به اعتياد را در ادرار از بين ببرد و در نتيجه آزمايش اعتياد منفي مي شود.معاون پيشگيري اداره بهزيستي كرج، احتمال بلع مواد شيميايي خاص توسط فرد معتاد را عامل ديگر كاهش ضريب اطمينان آزمايش ادرار دانست و افزود: اين گونه مواد شيميايي با ورود به سيستم گوارشي و تاثير بر ادرار، تركيبات مربوط به اعتياد را از ديد آزمايشگر پنهان مي كند.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
قرآن
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |