شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۵ - Feb 4, 2006
تجهيزات فناوري اطلاعات هولوگرام كيفيت دريافت مي كنند
حقوق مصرف كنندگان روشن مي شود
002520.jpg
گروه دانش و فناوري- رويا راوري : در كشور به دليل پايين بودن سطح استاندارد، ضايعات انساني و مالي بالاست. استاندارد يك مبحث علمي است. پديده استاندارد مي تواند در خود منافع ملي را پنهان كند، با وجود اينكه درصد بالايي از درآمد ارزي كشور صرف ورود كالاهاي نامناسب مي شود، اما همواره تلاش بر اين بوده تا حقوق مصرف كننده به شكل مناسبي تامين شود.
روش هايي كه از سوي تصميم گيران براي استاندارد كالاها مطرح مي شود، بيشتر كنترلي و مانعي است، در حالي كه در بيشتر كشورهاي دنيا از مبحث خوداظهاري استفاده مي كنند. در اين بحث اهدافي را اعم از تامين حقوق مصرف كننده به شكلي مناسب تر، تشويق وارد كننده يا توليدكننده به سمت خوداظهاري و نيز افزايش سطح كيفيت دنبال مي كنند.
در همين راستا مركز تحقيقات صنايع انفورماتيك از هفته آينده طرحي را ارائه خواهد داد كه تمام حقوق مصرف كننده، در آن جاي داده شده است.
در واقع از هفته آينده طرح اعطاي هولوگرام كيفيت به تجهيزات IT به طور رسمي آغاز خواهد شد.
طرح هولوگرام كيفيت اولين گام در زمينه اعطاي هولوگرام به تجهيزات فناوري اطلاعات است و در حال حاضر تنها به سخت افزارها داده مي شود.
پرينتر، كامپيوتر كيفي، صفحه نمايش و منبع تغذيه از جمله تجهيزاتي هستند كه دريافت هولوگرام كيفيت براي آنها نهايي شده است.
بنابر قالب هايي كه براي اين طرح تعريف شده است تنها سازندگاني از اين طرح استقبال خواهند كرد كه به دنبال حقوق مصرف كننده و نيز داراي استانداردهاي لازم كالا در بازار هستند.بنابراين كالاهايي كه در بازار داراي هولوگرام كيفيت هستند از لحاظ ايمني، مرغوبيت و خدمات داراي كيفيت خواهند بود.
مدير مركز تحقيقات صنايع انفورماتيك درخصوص ضمانت هاي اجرايي و هزينه انجام اين طرح مي گويد: در صورت تخلف از سوي سازندگان، توليدكنندگان يا عرضه كنندگان ابتدا تذكر كتبي داده خواهد شد و در صورت ادامه، پرداخت جريمه از سوي فرد خاطي پيش بيني شده است و در صورتي كه اين روند ادامه داشته باشد، اين امر به اطلاع مردم خواهد رسيد.«عليرضا خمسه» افزود: «هزينه اجراي اين طرح متناسب با نوع، قيمت و تيراژ كالا تعيين مي شود» .
همچنين شركت هاي واردكننده براي احراز استانداردها بايد هزينه اي را پرداخت كنند كه با اجراي اين طرح هزينه اي كه براي دريافت هولوگرام مي دهند بسيار كمتر از آن هزينه است و باعث كاهش قيمت دستگاه ها نيز خواهد شد.
كالاهايي هولوگرام كيفيت را خواهند گرفت كه داراي فاكتورهاي خاص باشند و مراحلي را زير نظر مركز تحقيقات صنايع انفورماتيك طي كنند.
از الزامات اساسي كالا اين است كه در طي انجام تست ري پورت (گزارشي است كه از نتايج انجام آزمون هاي استاندارد به دست مي آيد) موفق بيرون بيايد. در واقع از حداقل شرايط ايمني براي دستگاه از سوي سازنده كالا برخوردار باشد. در قدم بعدي سازنده كالا بايد يك گواهي مديريت كيفيت را ارائه كند و نيز اينكه انطباق كالاي خود را با استانداردهاي دنيا اعلام كند.
در پي اين مراحل با استفاده از نمونه دستگاه كه آماده ارائه در بازار است آزمون هاي ايمني و سازگاري الكترومغناطيسي كه جزو استانداردهاي اجباري در كشور است، انجام مي شود.
در اين مرحله، استاندارد كالا مشخص مي شود. با اين حال كالا نمي تواند «هولوگرام كيفيت» را دريافت كند. فاكتور بعدي دريافت هولوگرام كيفيت، خدمات بعد از فروش كالاست.
يك سازنده معتبر بايد كارت گارانتي تعهدات خود را روي كالايش مشخص كند، داراي نمايندگي هاي مجاز بعد از فروش باشد، همين طور دفاتر و نمايندگي هايي نيز براي ارائه خدمات خود داشته باشد تا در صورت لزوم مصرف كننده فقط به اين دفاتر مراجعه كند. همراه دستگاهي كه وارد بازار مي شود دستورالعمل يا CD فارسي را نيز ارائه دهد.
همچنين فروشندگان يا شركت هايي بايد كالاهاي استاندارد را عرضه كنند كه خوشنام در عرصه IT باشند، نمايندگي رسمي فروش كالا را داشته باشند، ضوابط مركز تحقيقات انفورماتيك را بپذيرند و تعهدنامه اي مبني بر فروش كالاي ارائه شده كه مطابق با كالايي است كه هولوگرام كيفيت دارد را بدهد. در صورت بودن تمام شرايط مذكور، كالا آماده گرفتن هولوگرام كيفيت، از سوي مركز تحقيقات صنايع انفورماتيك است.

نمونه آسان -جدول اعداد ۱۳
002550.jpg
002547.jpg
«سودوكو» sudoku واژه اي ژاپني به معناي عددهاي بي تكرار است و به جدول اعدادي گفته مي شود كه امروز يكي از سرگرمي هاي رايج در كشورهاي مختلف جهان به شمار مي آيد. نخستين جدول سودوكو را يك رياضي دان اروپايي در قرن هجدهم طراحي كرد . در سالهاي اخير اين جدول كاربرد عمومي خود را براي سرگرمي پيدا كرده است.
سودوكو انواع گوناگون ساده، متوسط دشوار و خيلي سخت دارد. بسياري از سودوكوها هم براي كودكان طراحي مي شوند. كتابهاي گوناگون و متنوعي نيز براي آموزش طراحي و حل اين جدول منتشر شده است. اين جدول هم اكنون در بسياري از روزنامه هاي معتبر دنيا هر روزه به چاپ مي رسد و كتابهاي مجموعه اين جدول ها نيز توسط بخش انتشارات هر روزنامه منتشر مي شود.
اين بازي كه در نمايشگاه بين المللي بازي و سرگرمي آلمان به عنوان محبوب ترين و پرطرفدارترين بازي شناخته شده قانون بسيار ساده و روشني دارد.
نوع متداول سودوكو در واقع نوعي جدول است كه از ۹ ستون عمودي و ۹ ستون افقي تشكيل شده و البته كل جدول هم به ۹ ستون كوچكتر تقسيم مي شود. شما بايد اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از جدول هاي كوچكتر بدون تكرار بنويسيد به صورتي كه در هر ستون بزرگ تر افقي يا عمودي هيچ عددي تكرار نشود. در واقع هم بايد از تمام اعداد ۱ تا ۹ در همه ستون هاي عمودي و افقي استفاده كنيد و هم بايد مراقب باشيد هيچ عددي تكرار نشود و در همه مربع هاي ۳ ستوني كوچكتر نيز به همين ترتيب همه اعداد ۱ تا ۹ بيايد و تكرار هم نشود. هميشه به عنوان راهنمايي چند عدد در جدول از قبل مشخص مي شود تا بقيه اعداد را شما پيدا كنيد.
روزنامه همشهري از اين پس هر روز يك جدول اعداد را براي سرگرمي شما تقديم خواهد كرد. اما چون ممكن است شما براي اولين بار با اين سرگرمي روبرو شده باشيد در هفته هاي اول نمونه هاي ساده و سپس نمونه هاي متوسط را به چاپ مي رسانيم و بعد از مدتي به صورت منظم نمونه هاي دشوار سودوكو را تقديم شما مي كنيم. مطمئناً آن وقت با تمرين و آمادگي به يك حل كننده حرفه اي جدول اعداد تبديل خواهيد شد.

روند رو به رشد فروش تلفن هاي همراه
گروه دانش و فناوري- بهنام نظيري راد: اختراع و ساخت موبايل هاي جديد كه خدمات ويژه اي به كاربران مي دهند كمك شاياني به فروش ۸۲۵ ميليوني در سال ۲۰۰۵ كرده است و اين در حالي است كه اين رقم يك رشد ۱۷ درصدي را نسبت به سال ۲۰۰۴ داشته است.
با اينكه بعضي از بازارهاي اروپايي و ديگر نواحي رشد زيادي نداشتند، اما بازارهاي آمريكاي لاتين توسعه فراواني يافتند و ميل زيادي را نشان دادند و در سال ۲۰۰۵ تقريباً يك رشد ۳۴ درصدي را داشتند. در رتبه بندي كه بين فروشنده هاي تلفن همراه در سال ۲۰۰۵ انجام شد، نوكيا با فروش ۲۶۵ ميليوني گوشي همراه و داشتن ۳۲ درصد از كل فروش سهم نسبتاً وسيعي از بازار فروش را در دست داشته است. موتورولا با فروش ۱۴۶ ميليون و داشتن ۱۸ درصد از كل فروش مقام دوم را داراست و به دنبال اين دو سامسونگ الكترونيك قرار دارد و ال جي و سوني- اريكسون در رده هاي بعدي قرار گرفته اند.
منبع: ComputerWorld.com

ورزش شبانه خواب شما را آشفته مي سازد؟
ندا اسدي:بسياري افراد علاقه به فعاليت در باشگاه هاي ورزشي و يا دويدن در خيابان ها و كوچه ها، در پايان يك روز سخت كاري دارند. ولي آيا ورزش پايان روز مناسب است؟ متخصصان تناسب اندام و خواب، اجتناب  از فعاليت هاي بدني را در ساعات قبل از خواب توصيه مي كنند. به اين علت كه حداقل ۳ ساعت زمان لازم است تا آدرنالين و ديگر هورمون هايي كه هنگام ورزش ترشح مي شوند به حالت عادي بازگردند. ولي بسياري از مطالعات اين موضوع را تأييد نمي كنند. به عنوان مثال تحقيقي كه در مجله «فيزيولوژي و رفتار» در سال ۱۹۹۸ به چاپ رسيد عده اي از دانشجويان كالجي را مورد مطالعه قرار داد كه طي دو شب، يك شب ۹۰ دقيقه قبل از خواب و در شب ديگر ۳۰ دقيقه قبل از خواب به ورزش پرداخته بودند. نتايج اين تحقيق نشان داد كه فعاليت ورزشي قبل از خواب هيچ تأثيري بر مدت زمان به خواب رفتن، عوامل مؤثر در خوب خوابيدن، مدت زمان خواب و بيدار شدن در شب ندارد. مطالعات ديگر نيز نتايج مشابهي داشت.
دكتر شان دي يانگستد در دانشگاه كاروليناي جنوبي- كه تحقيقات بسياري در اين زمينه به چاپ رسانده- معتقد است كه ورزش قبل از خواب مي تواند خواب انسان را آرام تر كند، تشويش و دلهره را كاهش داده و دماي بدن را افزايش دهد. البته اين نتايج در افراد مختلف متفاوت است. با اينكه بسياري از متخصصان ورزش قبل از خواب را توصيه نمي كنند ولي تحقيقات هنوز تأثيري منفي از آن بر خواب پيدا نكرده است.
منبع: NewYorkTimes,30Jan2006

اينترنت بيسيم در فيلادلفيا
گروه دانش و فناوري- محمدتقي رسولي: مقامات اداري ايالت فيلادلفيا اعلام كردند كه پروژه ۱۰ ساله راه اندازي اينترنت با استفاده از تجهيزات بيسيم در اين شهر به اتمام رسيده است.
فيلادلفيا اولين شهر بزرگي است كه براي كاهش هزينه هاي اينترنتي و مخابراتي و همچنين داشتن يك شبكه ديجيتال اقدام به راه اندازي شبكه بيسيم نموده است. پيش از اين تعدادي از شهرهاي كوچك اين كار را انجام داده اند و در حال بهره برداري هستند.
اين پروژه كه توسط شركت كامپيوتري EarthLink انجام شده است.اين شركت به صورت عمده و يكجا سرويس اينترنت را به ISPها با آبونمان ۹ دلار به ازاء هر سرويس فروخته است.مقامات دولتي فيلادلفيا قصد دارند با نظارت كامل بر عملكرد اي اس پي ها و كنترل هزينه هاي آنها، قيمت سرويس اينترنت براي كاربران را كمتر از ۲۰ دلار در ماه نگهدارند.قرار است قرارداد فروش و بهره برداري از اين سرويس در انجمن شهر مورد تأثير قرار گيرد و در بهار سال ۲۰۰۷ شروع به كار نمايد. شركت EarthLink در حال حاضر ۱۵ مايل مربع را براي اين منظور تحت پوشش قرار داده است و قرار است اين فضا را تا ۱۳۵ مايل مربع افزايش دهد.
منبع: Ap.org

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
قرآن
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |