شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۵ - Feb 4, 2006
در هيأت دولت تصويب شد
۸۰ مصوبه براي رفع محروميت استان بوشهر
ايسنا : محمود احمدي نژاد ديروز در پايان سفر به استان بوشهر در جمع خبرنگاران پيرامون جلسه هيأت دولت گفت: جلسه پنج شنبه شب هيأت دولت در بوشهر۸۲ مصوبه داشت كه از اين ميان، دو مصوبه ملي و ۸۰  مصوبه استاني است.
احمدي نژاد گفت: در نشست هيأت دولت۲۰، ميليارد تومان براي تكميل و اجراي پروژه هاي بسيار ضروري استان بوشهر در سال جاري اختصاص يافت.
رئيس جمهور همچنين از اختصاص۲۷ ميليارد تومان اعتبار در بودجه سال آينده و ۱۳۰ ميليارد تومان تسهيلات ارزان قيمت بانكي و۳۰۰ ميليون دلار از محل حساب ذخيره ارزي براي پروژه هاي ضروري و رونق اقتصادي در استان بوشهر خبر داد.
احمدي نژاد افزود: همچنين ۳۰ ميليون دلاراعتبار ارزي براي اصلاح بافتهاي فرسوده شهري و نيز ۱۰ ميليارد تومان به صورت قرض الحسنه براي احداث دو هزار واحد مسكن روستايي استان بوشهر در نشست شب گذشته هيات دولت به تصويب رسيد. رئيس جمهور از كمبود برق به عنوان يك مشكل اساسي استان بوشهر ياد كرد و افزود: براي رفع اين مشكل دولت مقرر كرد در تكميل دو نيروگاه هزار مگاواتي در حال احداث تسريع شده  و احداث يك نيروگاه ۵۰۰ مگاواتي نيز از سال آينده در اين استان عملياتي شود. احمدي نژاد همچنين احداث حداقل يك مجموعه ورزشي از محل سازمان تربيت بدني و وزارت نفت در تمامي شهرستانهاي استان در سال ۸۵را از جمله مصوبات دولت در بوشهر معرفي كرد.
رئيس جمهور در دومين روز از ششمين سفر استاني خود به استان بوشهر، صبح روز پنج شنبه در بازديد كوتاهي از منزل شهيد «رئيس علي دلواري» با مردم دلوار ديدار كرد.رئيس جمهور در ادامه  سفر خود در جمع مردم شهرستان «جم» ، نيز گفت: ما خواهان خلع سلاح هسته اي قدرت هاي بزرگ هستيم.
رئيس جمهور در ادامه  سفر خود به استان بوشهر عصر پنج شنبه با مردم شهر هاي خورموج و اهرم ديدار كرد. احمدي نژاد در جمع مردم اهرم با اشاره به سخنان امروز برخي از دولتمردان غربي گفت:  امروزه چند نفر از حاكمان فاسد دنيا مي خواهند با تفكر فرعوني ملت ايران را از دستيابي به فن آوري صلح آميز هسته اي محروم كنند.
رئيس جمهور با بيان اين كه اگر به آنها رو بدهيم مي گويند ملت ايران حتي به دانشگاه هم نياز ندارد،  گفت:  شما چه كاره  عالم هستيد كه براي ملت ايران تعيين تكليف مي كنيد؟ احمدي نژاد ادامه داد: آنها به ما مي گويند غني سازي را به كشور ديگري بدهيم. اين يعني اين كه كارخانه ها را بايد تحويل ديگران بدهيم و محصول آن را بگيريم. حال گيرم ما گول آنها را خورديم، براي فردا اگر به ما محصول ندادند چه كار بايد كرد؟رئيس جمهوري اسلامي ايران مقارن ساعت ۱۲ ديروز در پايان سفر به استان بوشهر از جزيره خارك عازم تهران شد.

شوراي حكام امروز تصميم مي گيرد
ايران در آستانه غني سازي اورانيوم
لاريجاني: غني سازي اورانيوم را از لحظه تصميم شوراي حكام
به گزارش يا ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت از سر مي گيريم
گروه سياسي: پس از دو ساعت تأخير، روز گذشته ادامه جلسه اضطراري شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي كه از پنج شنبه گذشته در وين پايتخت اتريش و مقر اصلي آژانس آغاز شده بود به روز شنبه موكول شد. وعيدي سرپرست هيأت مذاكره كننده ايراني طي گفت وگوي مطبوعاتي خود گفت: «بعد از اين قطعنامه ،اگر براي مذاكره به سراغ ايران بيايند هيچ تعليقي در كار نيست و ايران در حالي مذاكره خواهد كرد كه درصدد غني سازي در حد صنعتي است.» در روز نخست برگزاري اجلاس، تلاش زيادي از تمامي گروه ها و سفراي حاضر در اجلاس ديده شد. هيأت ايراني به رياست نماينده رسمي ايران در آژانس اعلام كرد كه در حال حاضر دغدغه شوراي امنيت بايد تحقير بي اعتنايي اسرائيل به بيش از ۳۰ قطعنامه براي پيوستن به معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي باشد. علي اصغر سلطانيه درحالي بيانيه ايران را قرائت كرد كه ديپلماسي و مذاكرات سنگين و پشت پرده همچنان در جريان بود.
ايران در بيانيه خود با اشاره به طرح رئيس جمهور در نشست ساليانه مجمع عمومي سازمان ملل بار ديگر تأكيد كرد كه ايران همواره موضع خود را ايجاد منطقه اي عاري از سلاح هاي هسته اي قرار داده و در طول ۲۷ سال گذشته بيشترين همكاري را با آژانس بين المللي انرژي اتمي داشته است. وي بار ديگر تأكيد كرد كه جامعه بين المللي به طور فزاينده  اي با تعصب به پرونده هسته اي ايران نگريسته و همين امر سبب سياسي شدن موضوع و حضور اطلاعات اغراق آميز درباره برنامه ها و فعاليت هسته اي ايران شده است.
باتوجه به تغيير مواضع در اجلاس شوراي حكام و در آستانه مباحثات، دبير شوراي عالي امنيت ملي نيز نامه  اي خطاب به دبيركل آژانس نوشت و در آن اعلام كرد كه هرگونه فشار بيش از حد بر روي ايران به معناي تعطيلي تمامي اقدامات داوطلبانه تعليقي و آغاز غني سازي است. اين درحالي است كه ايران پيش از اين اقدامات زيادي را در راستاي همكاري با آژانس انجام داده است. در همين حال از شوراي عالي امنيت ملي ايران خبر مي رسد كه در صورت ارجاع پرونده ايران به آژانس ديگر همكاري هاي ايران متوقف خواهد شد، از سوي سازمان انرژي اتمي خبر رسيد كه گفت وگو با روسيه ادامه خواهد داشت. حتي خبرگزاري رويترز از وين از قول يكي از نمايندگان ايران اعلام كرد كه در صورت هرگونه ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل تمامي همكاري ها حتي با روسيه به پايان مي رسد. محمد سعيدي معاون بين المللي سازمان انرژي اتمي ايران در وين اعلام كرد كه همكاري هاي فعلي ايران و روسيه هيچ ارتباطي با موضع گيري اين كشور در جريان اجلاس شوراي حكام ندارد، هرچند روسيه دچار اشتباه ديپلماتيك بزرگ شده اما ايران همكاري هاي فعلي خود را با مسكو ادامه مي دهد.
جنبش هاي مختلف و حاضر در اجلاس اضطراري شوراي حكام تلاش زيادي كردند تا جريان اجلاس از روند عاقلانه خارج نشود كه كمتر در اين كار موفق شدند. جنبش غيرمتعهدها بار ديگر تأكيد كرد كه استفاده صلح آميز و با هدف منع گسترش سلاح هاي هسته اي بايد بدون هيچ گونه تبعيض انجام شود. آمريكا در بيانيه خود اعلام كرد هرچند در حال حاضر به تحريم ايران نمي انديشد اما وارد فاز جديدي شده كه جمع بندي عدم همكاري ايران با آژانس است. آلمان نيز در بيانيه خود مدعي شد كه پرونده ايران بايد سه سال پيش به شوراي امنيت مي رفت. نمايندگان سوريه، ونزوئلا و كوبا نيز در حمايت از حق ايران سخنراني كردند و تا پايان روز نخست مانع اجماع براي قطعنامه بودند.

در اعتراض به اهانت مطبوعات غربي به شخصيت پيامبر اسلام تجلي يافت
شكوه يك نام سبز در يكپارچگي خشمي سرخ
002571.jpg
عكس: عطا طاهر كناره
هنوز نمي دانيم چرا به اين ميدان درآمدند.مي دانيم از كجا شروع شد ولي نمي دانيم چرا. هيچ ذهن تحليلگري تاكنون براي اين پرسش پاسخي نيافته است. «اهانت به دردانه آفرينش بر چه منطقي استوار است؟ كدام منافع را تأمين مي كند؟»
مي توان به آساني گفت چه ها از دست مي دهند اما نمي توان حتي به دشواري دريافت چه به دست مي آورند. و اما اين سوي ميدان... از خشم و فرياد اعتراض كه بگذريم، همدلي و همزباني شوق انگيزي در لايه لايه جوامع مسلمان و نيز مؤمنين غيرمسلمان متجلي است كه راه را بر هر ترفندي خواهد بست. دامنه اين اعتراض و همدلي بي سابقه اكنون شكوه نامي سبز را به نمايش گذاشته كه مكركنندگان را متحير و منفعل ساخته است.
***
اهانت به رسول خاتم موج فزاينده اي از اعتراضات مردمي را از شرق تا غرب برانگيخته است. گزارش هاي خبري اعتراضات جهاني را در صفحه ۳۱ و تظاهرات ديروز نمازگزاران ايراني را در صفحه ۲ مي خوانيد.

همگام با اعتراض سراسري جهان اسلام:
نمازگزاران جمعه اهانت به ساحت مقدس
پيامبر اكرم (ص)  را محكوم كردند
002574.jpg
گروه سياسي: بدنبال تعدي به ساحت مقدس پيامبر اكرم با انتشار كاريكاتور موهن در يك روزنامه دانماركي در مهر ماه گذشته و كشيده شدن دامنه انتشار آن به روزنامه هاي سوئدي، نروژي و فرانسوي، مسلمانان سراسر جهان با شركت در راهپيمايي هاي گسترده اين حركت وقيحانه را محكوم كردند.
اعتراض جمهوري اسلامي ايران از كانالهاي ديپلماتيك روز پنجشنبه در گفتگو با مهدي مصطفوي قائم مقام وزير امور خارجه منتشر شد. در ادامه اعتراضات مردمي روز گذشته اكثر شهرهاي ايران صحنه راهپيمايي عليه اين اقدام غيرانساني بود. ائمه جمعه سراسر كشور همگام با راهپيمايي مردم ايران، در خطبه هاي نماز جمعه اين اقدام را به شدت محكوم كردند. در تهران نيز هزاران نمازگزار تهراني پس از انجام فريضه عبادي _ سياسي نماز جمعه با راهپيمايي بسوي ميدان انقلاب اهانت مطبوعات برخي كشورهاي غربي به ساحت پيامبر اكرم را محكوم كردند. نمازگزاران پس از قرائت بيانيه اي ۵ ماده اي تأكيد كردند دشمنان بدانند ملت ايران اسلامي با اقتدا به رهبر فرزانه خود براي مقابله با توطئه گران تا نثار خون و جان خود ايستاده است.
در بخشي از اين بيانيه آمده است ملت مسلمان انقلابي و غيرتمند ايران اسلامي به همراه مراجع عظام، روحانيون، دانشگاهيان و اقشار مختلف، انزجار و برائت خود را از اين توطئه شرمگين استكبار اعلان مي نمايد. در بخش ديگري از اين بيانيه ۵ ماده اي آمده است: استكبار بايد بداند كه دوران جنگ مذهب عليه مذهب و دوران اهانت و تعرض به مسلمانان قرنهاست مدفون شده است. در اين بيانيه ضمن خرسندي از پيروزي حماس، انرژي هسته اي را حق مسلم مردم ايران دانسته و از ادامه فعاليت هاي صلح آميز هسته اي حمايت بعمل آمده است.

«متن كامل نامه لاريجاني به البرادعي»
ارجاع يا گزارش به شوراي امنيت يعني آغاز
غني سازي از لحظه تصويب قطعنامه
مهر- دبير شورايعالي امنيت ملي كشورمان با ارسال نامه اي بسيار مهم به مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي، ضمن تشريح شرايط همكاري ايران با آژانس شديداً به محمد البرادعي هشدار داد كه با توجه به قانوني بودن اقدامات ايران از يك سو و سياسي و فراقانوني بودن درخواستها و رويكردهاي ارائه شده در پيش نويس قطعنامه اروپا، در صورت به ميان آمدن پاي شوراي امنيت به هر شكلي در موضوع هسته اي ايران، كشورمان كليه اقدامات داوطلبانه و اجراي پروتكل را متوقف و تمام فعاليتهاي تعليق شده از جمله غني سازي را آغاز خواهد كرد.متن كامل  نامه علي لاريجاني چنين است: جناب آقاي البرادعي مديركل محترم IAEA با احترام لازم مي دانم نكاتي را در خصوص اجلاس اضطراري دوم فوريه شوراي حكام IAEA به اطلاع برسانم:
۱- اين كه تعدادي از اعضاء شورا كه نسبت به سايرين هيچ رجحاني ندارند، از قبل شورا را محكوم به تصميمات خاص نمايند، مخدوش كردن شأن و جايگاه حقوقي شورا بوده و از جنابعالي انتظار مي رود نسبت به آن واكنش نشان دهيد.
۲- به علاوه اين موضوع، فشار سياسي بر شورا را آشكار ساخته، به اعتبار تصميمات آن لطمه مي زند.
۳- تصميم شورا مبني بر گزارش به شوراي امنيت، در موضوع هسته اي ايران، هيچ توجيه فني و قانوني (حقوقي) ندارد.
اتفاق خاصي در بازرسي ها بروز نكرده و در شرايط واقعي (factual) تغيير خاصي رخ نداده است. همكاري هاي جمهوري اسلامي ايران با آژانس افزايش يافته و ابهامات در تعدادي از موارد باقي مانده برطرف شده است.
۴- راه اندازي مجدد فعاليت هاي تحقيق و توسعه، پس از دو سال و نيم تعليق، نيز نمي تواند مستمسك تصميمات حاد و گزارش به شوراي امنيت باشد چرا كه فعاليتهاي مذكور كاملاً قانوني و صلح آميز بوده و تعليق آن با اراده ايران و به صورت داوطلبانه و موقت صورت گرفته بود.
۵- هرچند جنابعالي و مسئولين و كارشناسان آژانس مطلع هستيد، براي ثبت رسمي در مدارك آژانس اعلام مي گردد، فعاليت ها و برنامه تحقيقات و توسعه هسته اي:
۱-۵- داراي تعريف و حدود فني مشخص و شفاف است كه مي توان آنها را با همراهي كارشناسان آژانس ثبت كرد.
۲-۵- كاملاً در محدوده فعاليت هاي صلح آميز و در چارچوب حقوق اعضاء آژانس قرار دارد.
۳-۵- فقط با هدف كسب دانش فني صلح آميز هسته اي برنامه ريزي شده و دنبال خواهد شد.
۴-۵- تحت نظارت كامل آژانس انجام خواهد شد.
۵-۵- با برنامه (plan) و زمان بندي مشخص انجام خواهد شد.
لاريجاني سپس يادآور شده است: ۶- مجدداً يادآوري مي نمايد كه به تأييد كارشناسان آژانس و جنابعالي، جمهوري اسلامي ايران متعهد به NPTبوده و در چارچوب آن عمل نموده است و
پروتكل الحاقي آن را داوطلبانه به اجرا گذاشته است.
در بازرسي ها به طور داوطلبانه، فراتر از پادمان و پروتكل الحاقي همكاري نموده است و براي بيش از دو و نيم سال، فعاليتهاي مجاز و قانوني خود را تعليق نموده است.
تمامي اين اقدامات مبتني بر اين بوده كه جمهوري اسلامي فرض را بر اعتماد به طرفهاي مذاكره قرار داده و تلاش نموده است شرايط اعتماد متقابل را فراهم و تحكيم نمايد.
۷- با توجه به موارد فوق، هشدار مي دهد، چنانچه طرفهاي مذاكره ايران، شوراي حكام را نسبت به گزارش به شوراي امنيت تحت فشار قرار دهند و اين فشار موثر افتد و به هر نحوي پاي شوراي امنيت به موضوع هسته اي كاملاً صلح آميز ايران كشيده شود، آخرين ضربه بر مبناي اعتماد جمهوري اسلامي ايران وارد شده و آن را تخريب خواهد نمود.
در اين شرايط دولت جمهوري اسلامي ايران، عقلاً و قانوناً - بر مبناي مصوبات مجلس شوراي اسلامي - ناچار خواهد بود كليه اقدامات و همكاري هاي داوطلبانه پيش گفته را متوقف نمايد و نظارت آژانس بر فعاليتهاي هسته اي ايران به شدت محدود خواهد شد و كليه فعاليتهاي صلح آميز هسته اي بدون هيچ محدوديتي از سر گرفته خواهد شد.
۸- جمهوري اسلامي ايران تمايلي به اين شرايط نداشته و آن را عقب رفت در مسير حل و فصل مساله هسته اي و به ضرر همه طرفها و از جمله IAEA مي داند.
لذا از جنابعالي به عنوان مديركل IAEA درخواست مي نمايد، با استفاده از تمامي صلاحيت ها و امكانات در جلوگيري از شكل گيري آن اقدام نمائيد.
۹- جمهوري اسلامي ايران همچنان مذاكره را بهترين مسير براي كمك به آژانس در حل و فصل مساله هسته اي مي داند و اعتقاد دارد چنانچه مذاكرات EU3 و طرفهاي ديگر فارغ از فشار و تهديد و به صورت جدي و سازنده ادامه يابد مي تواند ضمن كمك به حل و فصل مسايل جاري در رسيدن به راه حل نهايي مساله هسته اي در زماني معقول موثر واقع شود.
۱۰- جمهوري اسلامي ايران اميدوار است بتواند در فضايي مسالمت آميز و فارغ از هرگونه تهديد و فشار، ترتيباتي را براي افزايش اطمينان و رفع ابهام در خصوص صلح آميز باقي ماندن فعاليتهاي هسته اي ا ش با طرفهاي ديگر توافق نمايد.
۱۱- جمهوري اسلامي ايران اطمينان دارد گزارشهاي بي طرفانه و فني آژانس از همكاريهاي صورت گرفته و پيشرفتهاي حاصله مي تواند، اعضا را بيش از گذشته مطمئن سازد كه هنوز فرصتها و ظرفيتهاي قابل توجهي براي خاتمه منصفانه و مسالمت آميز اين مناقشه وجود دارد و ضرورتي براي مسدود  كردن آنها و هدايت كار به مسيرهاي ناهموار و پرمخاطره نيست.

هاشمي رفسنجاني:
باز كردن پاي پرونده  ايران به
شوراي امنيت يك اشتباه بزرگ است
هاشمي  رفسنجاني در خطبه هاي نماز جمعه ي اين هفته تهران گفت: «اگر اعتماد وجود نداشته باشد زنجيره  امنيت جهاني مي پاشد؛ لذا ما صميمانه مي خواهيم شوراي حكام اين ظلم تاريخي را مرتكب نشود و البته اگر مرتكب شوند آنها نبايد فكر كنند بهره ي آن را خود مي برند.»
وي با بيان اين كه «ما هيچ نمي خواهيم جز يك حق قانوني بين المللي كه بتوانيم از دانش هسته اي براي بهتر كردن زندگي مان استفاده كنيم» اضافه كرد: «اگر پاي پرونده ي ايران به شوراي امنيت باز شود حقيقتا يك اشتباه بزرگي است، چرا كه ما الان هيچ مزاحمت و زحمتي براي كسي نداريم و تنها مي خواهيم دانش توسعه يابد و اين قضيه هر جا كه صورت گيرد قطعاً به نفع جامعه ي بشري خواهد بود.»
خطيب نماز جمعه ي اين هفته تهران به مساله ي اهانت به پيغمبر اسلام (ص) از سوي برخي رسانه ها و روزنامه هاي غربي اشاره كرد و گفت: «آنها فكر مي كنند با اين كارها از كينه ها و خشمي كه از عظمت مسلمانان دارند مي توانند انتقام بگيرند آنها نمي دانند كه با اين كار رگهاي خود را قطع مي كنند.»
هاشمي رفسنجاني با تأكيد بر اين كه اين نوع اقدامات جمعيت يك ميليارد و نيمي مسلمانان را در جهان عصباني مي كند اظهار داشت: «هيچ مسلماني در جهان وجود ندارد كه از اهانت به پيغمبر(ص) عصباني نشود آن هم به اسم آزادي! اگر آزادي بيان تا اين حد است كه به مقدس ترين موجود مسلمانان اهانت شود در مقابل اين آزادي بايد وجود داشته باشد كه در كل دنيا فشار مسلمانان عليه كساني كه چنين اقدامي كرده اند اعمال شود.»
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام خطاب به مردم و به ويژه گروه ها و جريان هاي سياسي كشور گفت: «هيچ چيز جز اتحاد و انسجام ما را در انقلاب به پيروزي نرساند و البته هيچ چيز ضامن بقاي انقلاب جز اتحاد و همدلي نخواهد بود. به هيچ قيمتي نگذاريد اين نعمت الهي آسيب ببيند به ويژه آن كه احساس مي شود دوباره دشمنان به خاطر بهانه اي كه پيدا كرده اند مثل مار افسرده زمستاني بوي هواي بهاري احساس كرده و حركتي را دارند آغاز مي كنند.»
براساس گزارش ايسنا خطيب نماز جمعه اين هفته تهران همچنين در خطبه اي اول با اشاره به واقعه ي كربلا به شرح اين واقعه پرداخت.

متكي وارد عشق آباد شد
ايرنا: منوچهر متكي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در رأس يك هيأت سياسي، اقتصادي ديروز وارد عشق آباد پايتخت تركمنستان شد.
متكي در فرودگاه عشق آباد مورد استقبال رشيد مرادف وزير امور خارجه تركمنستان، قرار گرفت.وي در اين سفر با صفر مراد نيازاف رئيس جمهور تركمنستان، رشيد مرادف همتاي تركمن خود و ديگر مقام هاي اين كشور ديدار و گفت وگو خواهد كرد.

بيانيه  نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي 
در مورد پيروزي  حماس  در انتخابات
ايرنا: نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي در بيانيه اي  كه  در نماز جمعه  اين  هفته تهران  قرائت  شد، پيروزي  جنبش  مقاومت  اسلامي فلسطين  (حماس)  در انتخابات مجلس  را تبريك  گفتند.در اين بيانيه آمده است: ملت مسلمان فلسطين پس از اين پيروزي برگ زرين ديگري را در صحنه سياسي فلسطين رقم زده اند.
در اين  بيانيه  كه  با امضاي  ۲۱۰ تن  از نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي تقديم هيات  رئيسه  مجلس  شد، افزوده  شد: ملت  مظلوم  فلسطين  در طول  چند سال گذشته موفق  شدند پيروزي  خون  بر شمشير را رقم  بزنند و رژيم  صهيونيستي  را برغم  همه توان  نظامي و نيروي  خود و حمايت هاي  همه  جانبه  آمريكا به  عجز و ناتواني بكشانند و سياست  راهبردي  نظامي صهيونيست ها را با شكست  مواجه  كنند. اين  بيانيه  مي افزايد: ما نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي با خرسندي  فراوان اين  موفقيت  عظيم  را به  رهبران  حماس  نمايندگان  منتخب  همه ملت  مسلمان  فلسطين تبريك  مي گوييم  و براي  موفقيت هاي  بزرگتر و بيشتر آنان  دعا مي كنيم .

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
قرآن
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |