شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۵ - Feb 4, 2006
بهترين سنگ فيروزه جهان در معادن نيشابور
فيروزه گنج يتيم بينالود
002526.jpg
شهرستانها : يك جور آبي خاص است، رنگي كه دلت مي خواهد در آن حل شوي و انگار با آسمان و دريا پيوند دارد رنگ آبي «سنگ فيروزه» ؛ و اگر گذرت به بازار رضاي مشهد افتاده باشد، نگينش را بر ظروف نقره اي يا بر حلقه انگشتري، ديده اي كه به زينت نشسته است و خوش مي درخشد.
فيروزه، سنگي است گران بها و كمياب كه به صورت رگه هاي باريك در ميان صخره هاي آتشفشاني قرار دارد و جايگاه مرغوب ترين نوع آن دامنه جنوبي كوه بينالود در نيشابور است.
جالب است بدانيد، قديمي ترين سنگ فيروزه جهان كه بدست انسان تراش داده شده از عمق سه و نيم متري زمين در محدوده «تپه برج» واقع در ۲۰ كيلومتري نيشابور كشف شده است. اين سنگ فيروزه بر روي كمر اسكلت انساني ۵۵۰۰ ساله قرار داشت؛ اما آن گونه كه كارشناسان مي گويند قدمت استخراج از معدن فيروزه نيشابور به ۲۵۰۰ سال قبل برمي گردد، معدني كه ذخيره اش ۸ هزار تن برآورد شده است و هم اكنون سالانه ۱۵ تا ۲۰ تن فيروزه توسط يك شركت تعاوني محلي، از آن استخراج مي شود.
فيروزه مانند سنگ هاي ديگر از نظر كيفيت انواع مختلفي دارد، ولي بهترين، زيباترين و البته گران ترين آن «فيروزه عجمي» است كه از همين معدن نيشابور به دست مي آيد.
مرغوبيت فيروزه نيشابوري به حدي است كه وسيله سنجش ساير سنگ هاي فيروزه در سراسر جهان است؛ گوهرشناسان، فيروزه اي را با كيفيت مي دانند كه آبي پررنگ و بدون رگه باشد و به اصطلاح خودشان داراي كيفيت ايراني باشد.
اما «فيروزه» در وطن خود چه غريب است و آنچنان مورد بي مهري قرار گرفته كه نه فقط در بازارهاي خارجي كه در داخل نيز به وسيله رقباي جعلي، از ميدان بيرون رانده شده است.
به گفته كارشناسان خانه معدن ايران، فيروزه هاي «مصري» و نوعي فيروزه موسوم به «شيميايي» به صورت قاچاق وارد كشور مي شود و پس از تراش و دانه بندي در مشهد، به نام فيروزه ايراني روانه بازار مي شود. فيروزه شيميايي نوعي فيروزه كم رنگ است كه در آمريكا با استفاده از روشهاي شيميايي به رنگ آبي سير در مي آيد و سپس به بازارهاي جهاني و از جمله كشور ما عرضه مي گردد! و چون ارزان است و غلط انداز، خواستاران زيادي دارد.
احمد عبدي كاشاني كه ۵۸ ساله است به كار فيروزه تراشي در خراسان اشتغال دارد و در همين مورد به ايسنا گفته است: «با وجود اينكه بهترين فيروزه جهان در نيشابور يافت مي شود، ولي به علت استخراج غيرعلمي و نيز فروش آن توسط افراد ناوارد و خارج از صنف فيروزه، استادكاران ما مجبورند فيروزه هاي رنگ شده اي را كه از چين و آمريكا وارد مي شود، بتراشند.»او سپس به صادرات محصولات فيروزه تراشي ايران به خارج كشور اشاره مي كند و مي افزايد: حدود ۸۰ درصد محصولات فيروزه تراشي ما به كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس، اندونزي، مالزي و تركيه صادر مي شود.اين استادكار درباره مراحل تهيه و پرداخت گوهر آبي مي گويد: «سنگ فيروزه پس از استخراج از طريق انفجار ديناميت، در كارگاه هاي فيروزه تراشي به وسيله سنگ الماسه و چرخ فيروزه تراشي، تراش مي خورد و با موادي شبيه سرشيوم به سرچوب متصل مي شود، فيروزه متصل به چوب در دو مرحله توسط سمباده هاي پارچه اي جلا داده مي شود و در پايان، صيقل نهايي آن با استفاده از سفيداب و چرم صورت مي گيرد.»
كارشناسان معتقدند يكي از مشكلات اين صنعت، استفاده از روشهاي ساده و ابتدايي در تراش دادن و صيقل كاري سنگهاي تزئيني و از جمله فيروزه است. اين امر يكي از دلايل عمده جذب نشدن نسل جديد به كار فرآوري فيروزه است.
ترديدي نيست، گنجينه اي كه در دل كوه بينالود نهفته، فرصت گران بهايي براي كشور ماست، كه در صورت برنامه ريزي مناسب مي تواند مولد سرمايه و اشتغال شود.
مهم ترين راهكارها براي بهره مندي از اين فرصت، از سويي شامل جلوگيري از قاچاق فيروزه خارجي به داخل كشور و از سوي ديگر، نظارت بر صدور فيروزه ايراني به خارج است. همچنين ضرورت دارد استخراج و فرآوري اين كاني ارزشمند با استفاده از شيوه هاي نوين و ابزار پيشرفته صورت پذيرد.
حتماً مسئولان معادن كشور مي دانند كه قيمت يك قطعه فيروزه بدون رگه معادن نيشابور از طلاي هموزن خود گرانتر است. يك نگين فيروزه به وزن نيم گرم، حدود ۱۵ هزار تومان قيمت دارد.
راستي! اين روزها طلا گرمي چند است؟

دزدي زمين از آموزش و پرورش
راست و دروغش به گردن راوي، اما خبرگزاري ايرنا به نقل از رئيس آموزش و پرورش شهرستان آباده خبر داده است كه يك طمع كار، توانسته است دو قطعه زمين اهدايي از سوي يك نيكوكار به آموزش و پرورش اين شهر را بالا بكشد و يك ليوان آب خنك هم رويش بخورد!
ماجراي اين بخور بخور به روايت ايرنا چنين است: سيدمجيد موسوي رئيس آموزش و پرورش آباده به خبرنگار ايرنا گفت: يك زمين خوار به خاطر فروش قطعه زمين پلاك ۵۳ واقع در گشاران كراج اصفهان كه فرد نيكوكاري آن را به آموزش و پرورش آباده هبه كرده بود، با شكايت آموزش و پرورش آباده توسط محاكم قضايي اصفهان به يك سال حبس محكوم شد، اما در كمتر از دو ماه پس از زنداني شدن در اصفهان مرخصي گرفت و ديگر به زندان باز نگشت تا اينكه او را دستگير كردند و به زندان بازگرداندند.
رئيس اداره آموزش و پرورش آباده اضافه كرد: در اين مدت متوجه شديم كه اين مجرم، قطعه زمين ديگري به پلاك ۳۰۹ متعلق به آموزش و پرورش آباده واقع در فضل آباد اصفهان را كه توسط همان نيكوكار به آموزش و پرورش آباده هبه شده بود به نفع خودش فروخته است!
موسوي اظهارداشت: در اين زمينه نيز از اين فرد شكايتي به محاكم قضايي اصفهان برديم اما مطلع شديم كه اين زنداني دوباره از زندان اصفهان مرخصي گرفته كه به رغم به پايان رسيدن مدت مرخصي اش، هنوز به زندان بازنگشته است.وي گفت: از طريق دادستاني اصفهان براي دستگيري اين فرد مجرم و احقاق حقوق تضييع شده آموزش و پرورش آباده شكايت كرده ايم اما نتيجه اي حاصل نشده و پاسخ قانوني و منطقي دريافت نكرده ايم.رئيس اداره آموزش و پرورش آباده افزود: فرد مجرم در سال ۱۳۸۰ اسناد اين زمين ها را از رئيس وقت آموزش و پرورش شهرستان آباده تحويل گرفته بود تا با فروش آنها،  درآمد حاصله را در شهرستان آباده براي آموزش و پرورش هزينه كند كه او با فروش اين زمينها به نفع خود، به جرم خيانت در امانت محكوم شده است.

روستانشينان حاشيه اترك ،نگران طغيان رودخانه
002484.jpg
حاشيه نشينان  رود اترك  در شهرستان  مانه  و سملقان  از توابع  خراسان  شمالي خواستار ساماندهي  ايرنا:حاشيه  اين  رود توسط مسئولان  شدند.
نابساماني  حاشيه  رود اترك  و همچنين  رود سومبار در اين  شهرستان  موجب  شده  با هربار طغيان  روستاييان  متحمل  خسارات  سنگين  شوند.
يكي  از ساكنان  روستاي  كوشكي  تركمن  گفت : اهالي  اين  روستا همه  ساله  در فصول  بارندگي  به  علت  طغيان  رودها با مشكل  رفت  و آمد مواجه  مي شوند.
آنادردي  پروين  افزود: طغيان  رودخانه  مانع  رفت  و آمد روستاييان به  مركز شهر مي شود و گاهي  ارتباط بخشهايي به كلي قطع  مي شود.
يك  عضو شوراي  اسلامي  روستا گفت : هر سال  براي  رفت  و آمد اهالي ، پلي  بر روي  رود اترك  ساخته  مي شود كه با هر طغيان  اين  پل  فرومي ريزد!
آتاقره  يوسفي  افزود: عرض  رودخانه  در محل  ساختن  اين  پل  ۱۱ متر است  و در صورت  ساماندهي  رودخانه ، مي توان  آن را به  صورت  دايم  برپا كرد.
او گفت : اهالي  روستا در مواقع  بارش  باران  و طغيان  مكرر رود اترك  براي جابجايي  و عبور از رود تنها مي توانند از تراكتور استفاده  كنند.
بخشدار مانه  نيز گفت : براي  ساماندهي  رفت  و آمد روستاييان  نياز به  ساخت  ۱۱ دهنه  پل  است  كه  هشت  دهنه از اين  تعداد بايد بر روي  رودخانه  اترك  ساخته  شود كه تا به حال اعتباري براي ساخت آنها اختصاص نيافته است!

شناور حامل گازوئيل قاچاق در آبراه
بهمنشير آبادان توقيف شد
ايرنا:مدير اجتماعي و ارشاد فرماندهي انتظامي آبادان گفت: مأموران مبارزه با قاچاق اين نيرو يك فروند شناور باري حامل ۳۰ هزار ليتر گازوئيل قاچاق را در آبراه بهمنشير آبادان توقيف كردند.
ستوان دوم عباس رستگار : مأموران انتظامي مستقر در ساحل بهمنشير موفق شدند يك لنج باري حامل تعدادي تانكر حامل سوخت قاچاق و بدون مجوز را شناسايي و توقيف كنند. در اين ارتباط چند خدمه اين شناور كه عازم خليج فارس بودند بازداشت شدند.

«آغشام» روي دكه هاي مطبوعاتي اردبيل
اردبيل- دكه هاي روزنامه فروشي اردبيل به تازگي پذيراي نشريه جديدي شده است؛ «آغشام» از اين پس به صورت هفتگي و در گستره استاني منتشر مي شود.
با پيوستن آغشام به خانواده مطبوعات اردبيل، تعداد نشريات محلي در اين استان به ۳۶ عنوان رسيد.

ساختمان بازنشستگان نيروهاي مسلح بندرانزلي افتتاح شد
بندرانزلي- خبرنگار همشهري: ساختمان نوساز كانون بازنشستگان نيروهاي مسلح شهرستان بندرانزلي در زميني به مساحت ۳۶۰ مترمربع در دو طبقه مشتمل بر مجموعه اداري- اقامتي با هفت سوئيت با حضور فرماندهان نظامي و مسئولين شهري افتتاح شد.
امير احمد يابنده، قائم مقام كانون بازنشستگان نيروهاي مسلح كشور در مراسمي بدين مناسبت اعلام كرد: اين كانون تا به حال يك مجتمع تفريحي ۵۳ واحدي در نوشهر و يك مجتمع مسكوني ۹۰ واحدي در كرج و مجتمع هاي تفريحي ديگري در شهرهاي ساري، گرگان، اهواز، شيراز، بندرعباس و ديگر نقاط كشور ايجاد كرده است و در نيمه دوم بهمن ماه جاري نيز هتل چهارستاره شش طبقه كانون با ۱۲۰ سوئيت در مشهد افتتاح خواهد شد.

درخواست خانه كارگر استان گيلان از استاندار
رشت- بخشي از حقوق و مزاياي معوقه كاركنان شركت صنايع رشت كه در بارش سنگين برف سال گذشته تخريب شده بود، امسال از طريق فروش ضايعات كارخانه، پرداخت شد.
دبير اجرايي خانه كارگر استان گيلان در همين زمينه گفت: اين واحد بزرگ توليدي كه حدود ۸۰۰ كارگر در اختيار داشت، به دليل دريافت نكردن تسهيلات پيش بيني شده براي كارخانجات خسارت ديده، به طور كلي تعطيل شده است و اينك ۵۰۰ تن از كارگران شركت، براي دريافت بيمه بيكاري به اداره كار معرفي شده اند.
وي از استاندار گيلان درخواست كرد به منظور ضايع نشدن حقوق خسارت ديدگان، بر امر ارائه تسهيلات نظارت كافي اعمال كند.

دانشجوي دانشگاه آزاد اسلامي گرگان
پژوهشگر برتر شناخته شد
گرگان- مهدي ميرعرب دانشجوي دانشگاه آزاد اسلامي واحد گرگان در سومين جشنواره پژوهشي منطقه ۱۰ كشور به عنوان پژوهشگر برتر شناخته شد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه آزاد اسلامي گرگان اين دانشجوي رشته كشاورزي در سال ۸۳ نيز همين عنوان را تصاحب كرده بود.

اختصاص ۲۳ ميليارد ريال براي حمل
تجهيزات سنگين پالايشگاه گاز ايلام
ايلام- مديرعامل پالايشگاه گاز ايلام گفت: ۲۳ ميليارد ريال از محل اعتبارهاي ملي براي حمل و نقل تجهيزات سنگين پالايشگاه گاز ايلام اختصاص يافت.
«منوچهر طاهري» افزود: اين اعتبار صرف ساخت كنارگذرهاي محورهاي ارتباط استان ايلام و كرايه حمل تجهيزات سنگين پالايشگاه مي شود.
وي به ايرانا گفت: استان ايلام از زيرساختهاي ارتباطي و جاده اي مناسب و استاندارد برخوردار نيست.

عرضه خدمات تجارت الكترونيك در فارس
شيراز _ با راه اندازي پايگاه اطلاع رساني خانه صنعت و معدن فارس، كاربران مي توانند خدمات و توليدات خود را در سطح كشور و جهان عرضه كنند.
بازرگانان و صاحبان صنايع مي توانند با عضويت در اين پايگاه، مديريت سايت ويژه خود را در اختيار بگيرند و اطلاعات مربوط به كالا و خدماتشان را در اختيار مشتريان قرار دهند.

واكسن رايگان هپاتيت براي آرايشگران آذربايجان شرقي
تبريز- در ادامه برنامه هاي مقابله با «ايدز» و «هپاتيت» در آذربايجان شرقي، آرايشگران اين استان به طور رايگان در مقابل بيماري هپاتيت واكسينه مي شوند. جمعيت هلال احمر و بهداشت استان كه براي صنف آرايشگر آذربايجان شرقي برنامه هاي آموزشي نيز تدارك ديده اند، متولي واكسينه كردن آنان هستند.

شهرستان ها
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
قرآن
سياسي
داخلي
شهر
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |