شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۵ - Feb 4, 2006
انتخابات شوراياري ۱۹ اسفند برگزار مي شود
تفكيك شهر ۱۰ ميليوني به ۴۰۰ محله با هويت
گروه شهري _ غلامرضا رفيع: با تشكيل ۴۰۰ انجمن شوراياري در اسفند ماه سال جاري، تحقق شعار محله محوري در پايتخت به واقعيت نزديك تر مي شود.
به گزارش همشهري، شوراي اسلامي شهر تهران از بدو تشكيل تاكنون همواره در جستجوي راهي براي بهتر اداره شدن پايتخت و مشاركت دادن شهروندان در تصميم گيري و اداره امور شهري بوده است.
به همين منظور شوراي شهر در دوره اول با طراحي مدل و الگويي از مشاركت اجتماعي شهروندان در قالب انجمن هاي شوراياري درصدد برآمد تا اين گزينه را در مناطقي از تهران بيازمايد و در صورت موفقيت آن را در سراسر پايتخت گسترش دهد، از اين رو اساسنامه اي را به تصويب رساند و پس از طي مراحل قانوني با برگزاري انتخابات شوراياري ها، ۸۷ انجمن شوراياري محله در ۱۳ منطقه تهران تشكيل شد و شوراياران به عنوان بازوان شورا فعاليت خود را آغاز و در اين مدت توانستند از طريق تعامل با شهرداري و دستگاههاي اجرايي ذيربط تجربه اي موفق در زمينه حل مشكلات محله از خود برجاي گذارند.
شوراي شهر در اين مدت همواره شناسايي مشكلات و معضلات موجود در محله و ارايه راه حل و كمك به رفع آنها با همكاري شهرداري و ساير دستگاههاي اجرايي را از جمله اهداف تشكيل انجمن هاي شوراياري عنوان كرده است.
با برگزاري انتخابات شوراياري در ۱۹ اسفندماه سال جاري، تعداد شوراياري هاي محلات از ۸۷ محله به ۴۰۰ محله و تقريباً به كل مناطق ۲۲گانه تهران افزايش خواهد يافت.
به بيان ديگر شورياري را بايد نوعي تمرين مديريت شهري و زمينه اي براي كادرسازي و آموزش حوزه شهري ارزيابي كرد كه با برنامه ريزي و توجه جدي به آن در آينده اعضاي شوراي شهر و مديران حوزه شهري مي بايست از درون همين شوراياري هاي محله انتخاب شوند.
در حال حاضر الگوي اداره شورايي به عنوان يكي از موفق ترين شيوه هاي اداره شهرها و روستاها شناخته مي شود و در بسياري از كشورهاي پيشرفته جهان مورد استفاده قرار مي گيرد و در برخي از آنها سابقه چند صد ساله دارد و حضور شوراها تقريباً در تمامي شئون زندگي مردم ديده مي  شود و شورا به معناي واقعي در اين جوامع نهادينه شده است.
ولي شوراها در ايران به دليل جواني و نوپايي و مقاومت برخي مسئولان دستگاههاي دولتي در برابر انتقال قدرت به شوراها و همچنين گستردگي مشكلات و معضلات شهري به ويژه در كلان شهرها براي گذار از مديريت دولتي و نهادينه شدن تفكر شورايي راهي طولاني در پيش دارند و تشكيل انجمن هاي شوراياري محلات مي تواند تا حدود زيادي اين راه را هموار و بسياري از نقايص و كاستي ها را جبران كند.
در حال حاضر اداره كلان شهري مانند تهران با جمعيتي بيش از ۱۰ ميليون نفر و مشكلات عديده و فراوان،  بدون همكاري و تعامل سازنده دستگاههاي ذيربط با مردم به عنوان مخاطبان اصلي تصميم گيريهاي مديران، شدني نيست و مديران شهري بدون مشاركت دادن آنان كاري از پيش نخواهند برد و تصميمات آنان همواره با چالش رو به رو خواهد شد و هزينه اداره شهر را بالا خواهد برد.
رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر، شوراياري ها را نهادي كاملاً مردمي و غيرسياسي مي داند و مي گويد شوراياري ها به عنوان بازوي شوراي شهر مي توانند در شناسايي، اولويت بندي و انتقال مشكلات و ارايه راه حل هاي مربوط به آن، شوراي شهر را ياري كنند.
وي از شوراياري ها به عنوان تجربه اي موفق ياد مي كند و مي گويد: محله هايي كه طي چندين سال اخير شوراياري داشته اند توانسته اند با تعامل و برقراري ارتباط نزديك با شهرداري هاي مناطق و دستگاههاي ذيربط حوزه شهري مشكلات محله خود را راحت تر حل كنند، البته فراموش نشود كه شوراياران در اين مدت براي حل و فصل معضلات محله هاي خود بار مشكلاتي از جمله عدم همكاري و يا توجيه نبودن برخي دستگاههاي اجرايي روبه رو بوده اند كه در مواردي به دلسردي اعضاي اين نهادهاي مردمي انجاميد ولي ظاهراً در اين دوره با هماهنگي هاي به عمل آمده با دستگاه هاي مسئول و نهادهاي ذيربط حوزه شهري زمينه همكاري و تعامل مهيا تر شده و انتظار مي رود انجمن هاي شوراياري در اين دوره بتوانند نسبت به گذشته الگويي موفق تر از مشاركت اجتماعي و تعامل مردم با سازمان ها و دستگاههاي اجرايي را در پايتخت به نمايش بگذارند.

رادار
آلودگي صوتي غيرمجاز در همه خيابان هاي تهران
002502.jpg
ايسنا:شركت كنترل كيفيت هوا در بررسي هاي خود به اين نتيجه رسيده  است كه تمام خيابان هاي تهران داراي آلودگي صوتي بالاتر از حد مجاز هستند.
دكتر رشيدي، مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا افزود: آلودگي صوتي بالاتر از dB ۷۰ در تهران براي منازل مسكوني و مراكز آموزشي و درماني خارج از استانداردهاي پذيرفته شده است.
رشيدي گفت: با بررسي نقشه هاي صوتي حاصل از نرم افزار مدلساز مي توان با ارزيابي وضعيت آلودگي صوتي هر منطقه، نقاط بحراني را تعيين كرد.
وي اظهار داشت: براي جلوگيري از اثرات سوء آلودگي صدا بر روي شهروندان بايد به استفاده از روش هاي كنترل مناسب اقدام به كنترل صدا در مراكز بحراني كرد.

خلأ قانوني؛ علت آتش سوزي خانه قاجاري شيراز
002490.jpg
ميراث خبر:به دنبال آتش سوزي يك خانه تاريخي در شيراز، مدير دفتر بافت هاي تاريخي شيراز گفت كه مهمترين عامل تخريب خانه هاي تاريخي به دليل خلأ قانوني حفاظت است كه سبب مي شود يك اثر پس از متروك شدن طعمه آتش يا فرسودگي شود.
«عليرضا قلي نژاد» ، مدير دفتر بافت هاي تاريخي گفت: «بزرگترين مشكل خانه هاي تاريخي اي كه تخريب مي شوند خلأهاي قانوني است كه مسئولان دولت نسبتاً به آن بي توجه هستند. از آنجايي كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان فارس اجازه تخريب خانه هاي تاريخي را نمي دهد، مالك خانه تاريخي با ترك خانه خود روند تخريب را آغاز مي كند. در واقع خانه اي كه از آن نگهداري نشود تخريب مي شود و هيچ قانوني نمي تواند مالك را ملزم به ماندن در خانه كند.»
مالكان خانه هاي تاريخي پس از ترك خانه هايشان آن قدر صبر مي كنند تا خانه به مرور زمان تخريب شود و در صورتي كه اين موضوع مشمول زمان طولاني شود خودشان اقدام به اين كار مي كنند.
قلي نژاد با اشاره به خانه آتش گرفته در محله مولا گفت: «اين خانه يكي از خانه هاي مهم تاريخي بافت بود كه براي دومين بار آتش مي گرفت. ميزان تخريب در دومين بار آن قدر زياد بوده كه بخش زيادي از سقف و ديوارها در آتش سوخته است، اما با تمام اين خسارت ها خانه محله مولا قابل مرمت است و براي اين كار تنها نياز به اعتبارات لازم و كافي است.»

طرح زودبازده صنايع دستي را حفظ مي كند
002505.jpg
وزيري، معاون امور گرشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري يزد از تهيه طرحي به نام طرح زودبازده براي حفظ صنايع دستي خبر داد.
وي گفت: احيا و زنده نگه داشتن صنايع دستي سنتي مربوط به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، با ارايه تسهيلات بانكي و آموزش ها انجام خواهد گرفت.وزيري ادامه داد: آموزش دهندگان صنايع دستي، استادان مجرب در زمينه صنايع دستي هستند كه آموزش هايي در زمينه گره چيني، منبت كاري، معرق، سفال، گچ بري و آيينه كاري به علاقه مندان ارايه مي دهند و اين طرح در زمينه اشتغال زايي نيز گام موثري برمي دارد.

چشم انداز
002496.jpg
اين نكته مهمي است كه بخش اعظم جمعيت ده ميليوني شهرتهران نسبت به آن تعلق خاطر زادبومي ندارند و به همين خاطر چندان مايل به پرداخت هزينه داوطلبانه براي بهسازي سيماي عمومي شهر نيستند. نگارنده اين سطور كه از عمر ۳۸ ساله خود ۲۰ سال را در تهران بوده و فقط ۱۸ سال اوليه آن را در خوزستان گذرانده كماكان اگر كسي بپرسد كجايي هستي؟ همچنان خود را خوزستاني مي خواند. اين حكايت حال ميليونها شهروند ديگر هم هست. نداشتن علايق عاطفي نسبت به تهران به ويژه در مناطق جديدي همچون اغلب محلات غربي تهران مشهود است. جايي كه معماري شهري نيز خود عامل ديگري است تا شهروندان تهران بيشتر از ديگر محلات خود را در شهر غريبه بدانند. تصوير چشم اندازي از منطقه ۲۲ تهران را نشان مي دهد. جايي كه تقريباً ۹۰ درصد ساكنان آن در شهري به جز تهران به دنيا آمده اند. انجمن هاي شوراي ياري شايد بتواند نقطه آغازي براي ايجاد تعلق خاطر گسترده تر نسبت به شهر تهران باشد.

گفت وگو
يك اقتصاددان: تسهيلات جديد وزارت مسكن گره گشا نيست
002508.jpg
گروه شهري- اسدالله افلاكي: تسهيلات جديد وزارت مسكن براي تأمين مسكن اقشار كم درآمد زماني كارساز است كه مشكلات مربوط به عرضه مسكن در كشور حل شده باشد.
سه طرح جديد دولت براي تأمين مسكن اقشار كم درآمد شامل اختصاص وام ۱۰ميليون توماني براي شهروندان و حقوق بگيراني كه حداكثر دريافتي ماهيانه آنها ۲۵۰هزار تومان است، پرداخت وام قرض الحسنه ۳ ميليون توماني وديعه مسكن و تسهيلات ويژه براي انبوه سازاني كه واحدهاي مسكوني اجاره اي احداث كنند، ديدگاه ها و نقد و بررسي هاي متفاوتي را در پي داشته است.
دكتر بهمن آرمان، اقتصاددان، در اين باره به همشهري گفت: «ما پيش از اين شاهد اين گونه تصميم گيري هاي موضعي از سوي دولت براي حل مسكن بوده ايم و اين بار نخست نيست كه دولت دست به چنين اقداماتي مي زند. پرداخت وام۱۲ميليوني و ۱۸ميليوني و امثال آن مواردي است كه در گذشته نيز شاهد آن بوده ايم. با اين همه مشاهده مي كنيم كه به رغم آن كه اين گونه تصميم گيري ها در گذشته نتوانست گرهي از مشكل مسكن مردم باز كند دوباره به همان طناب آويزان شده ايم.»وي افزود: آنچه در كشور ما به عنوان مشكل مسكن مطرح است مسأله عرضه مسكن است يعني ما در كشور سالانه به يك تا يك ميليون و ۲۰۰ هزار واحد مسكوني نياز داريم كه اين نياز بر پايه وارد شدن جمعيت جوان كشور به متقاضيان مسكن محاسبه شده است. ولي از اين ميزان مسكن مورد نياز جامعه، براساس آمارهايي كه طي چند ساله اخير منتشر شده، حداكثر به نيمي از اين تعداد دست يافته ايم يعني حداكثر به ۶۰۰هزار و كمتر از آن دست پيدا كرده ايم كه اين ميزان توليد متأثر از سال هاي ركود و رونق مسكن در نوسان بوده است.
آرمان مي گويد:«بخش مسكن به طور كلي در اختيار بخش خصوصي بوده و بخش خصوصي هم متناسب با امنيتي كه احساس مي كند سرمايه گذاري كرده يا از سرمايه گذاري سرباززده است كه طبيعتاً عامل سودآوري هم در آن مستتر است. در چنين شرايطي آنچه مطرح مي شود اينكه ما بايستي طرف عرضه را تقويت كنيم تا حدي كه بتواند ميزان تقاضا را پاسخگو باشد اين در حالي است كه براي دستيابي به اين هدف با بحران هاي جدي روبه رو هستيم چراكه در حال حاضر ساخت وساز كم شده و پروژه هاي عمراني ما به علت كمبود بودجه با كندي پيش  مي رود و بعضاً به حالت تعطيل درآمده اند زيرا تنها ۴ميليون تن واردات فولاد داريم و توليد سيمان كشور هم پاسخگوي نيازهاي داخلي نيست. بر اين اساس براي فعال كردن صنعت ساختمان با مشكلات ساختاري مواجهيم چرا كه به اندازه كافي سيمان و فولاد نداريم.»
آرمان مي افزايد: «در چنين شرايطي كه فعال كردن طرف عرضه با مشكلات بنيادي روبه روست اين گونه تسهيلات و اختصاص وام هايي از اين دست تنها به افزايش قيمت مسكن مي انجامد و در تقويت طرف تقاضا مؤثر نخواهد بود.»
وي معتقد است:«تا وقتي محدوديت هاي ساخت مسكن را حل نكنيم و تا انبوه سازي در كشور رايج نشود و در كنار آن از تكنولوژي هاي جديد استفاده نكنيم و تا زماني كه نتوانيم به استانداردهاي بين المللي دست بيابيم و مجموعه هاي چند هزار واحدي احداث كنيم مشكل  مسكن در كشور حل نخواهد شد. نكته ديگر آن كه بايد به اين پرسش پاسخ دهيم كه چگونه با تكنولوژي ربع قرن پيش ما توانستيم مجموعه هاي مسكوني بزرگي مثل مجموعه اكباتان را ظرف سه سال بسازيم ولي در حال حاضر با اين همه تكنولوژي هاي پيچيده و پيشرفته قادر نيستيم يك چنين مجموعه هايي را بسازيم تا يكباره ۱۰۰هزار نفر را در آنجا اسكان بدهيم. بنابراين تا زماني كه به اين سمت حركت نكنيم مشكل مسكن به همين وضعيت باقي مي ماند.»

انتقال خط آهن محدوده منطقه ۱۷
به زيرزمين ۵۰۰ ميليارد تومان اعتبار مي خواهد
گروه شهري: براساس برآوردهاي اوليه راه آهن جمهوري اسلامي ايران انتقال خطوط ريلي محدوده منطقه ۱۷ شهرداري تهران به زيرزمين، حداقل ۵۰۰ ميليارد تومان اعتبار و پنج سال زمان نياز دارد.
به گزارش روابط عمومي راه آهن جمهوري اسلامي ايران تغييرات شتابناك همراه با توسعه كالبدي شهر تهران بدون رعايت مقررات و آئين نامه هاي معماري و شهرسازي و ساخت و ساز در حريم راه آهن، منجر به توسعه ناهمگون و بي رويه در اين مناطق شده و نه تنها مشكلات فرهنگي، بهداشتي و امنيتي براي ساكنان ايجاد كرده، بلكه باعث ايجاد مزاحمت و وارد آمدن خسارات سنگين به تأسيسات حمل و نقل ريلي كشور شده است.
از همين رو احداث تونل يا پل و يا تغيير مسير خطوط راه آهن در اين مناطق در دستور كار راه آهن جمهوري اسلامي ايران قرار گرفته اما با توجه به مشكلات عديده اي كه براي اجرا و بهره برداري از چنين طرح هايي وجود دارد، بايد ابتدا در شوراي فني راه آهن وزارت راه و ترابري مورد بررسي و تصويب قرار گيرد.
از سوي ديگر سير تحول شهر تهران و ايجاد خطوط راه آهن تهران- تبريز و تهران- اهواز كه با قدمتي بيش از ۷۰ سال بين سالهاي ۱۳۰۶ تا ۱۳۷۷ احداث شده است.
تهران را در مقام پايتخت كشور به عنوان كانون اتصال خطوط اصلي شبكه حمل و نقل ريلي درآورده است. اين درحالي است كه در سالهاي ۱۳۰۶ تا ۱۳۳۷ مناطق ،۱۶ ،۱۷ ۱۸ و ۲۰ به طور كلي خالي از سكنه بوده و زمين هاي اطراف ايستگاه و خطوط راه آهن به باغات و زمين هاي باير اختصاص داشته و شهرداري هاي فعلي نيز تأسيس نشده بودند.
از سوي ديگر ، با توجه به افزايش قطارهاي مسافري و راه اندازي قطارهاي ترن ست ، احداث خط دوم محور تهران - تبريز به شدت مورد نياز بوده و عدم اجراي آن با توجه به اينكه در حال حاضر راه آهن پاسخگوي نيازهاي روزمره مردم در بخش مسافر نيست باعث تشديد بروز مشكلات فراوان در شبكه سراسري و سرويس دهي به مسافرين خصوصا قشر زحمتكش و كم درآمد جامعه خواهد بود.

در ايام دهه فجر
بيش از ۱۲ هزار خانوار صاحب مسكن مي شوند
گروه شهري: به مناسبت گراميداشت ايام مبارك دهه فجر صدها پروژه  عمراني،  افتتاح، بهره برداري و كلنگ زني مي شود.
بنابه اعلام وزارت مسكن و شهرسازي، ۷۷۵۰ باب خانه اسيتجاري دولت در استانهاي آذربايجان شرقي و غربي، اردبيل، اصفهان، ايلام، تهران، خراسان رضوي، خوزستان، سمنان، سيستان و بلوچستان، فارس، قم، كردستان، كرمانشاه، لرستان، مازندران، مركزي، هرمزگان و همدان به متقاضيان واجد شرايط واگذار مي گردد.
همچنين ۷۵۸ باب خانه استيجاري خصوصي در استانهاي اردبيل، سمنان، قم و يزد در اختيار متقاضيان قرار مي گيرد.
واگذاري ۳۵۴۵ واحد خانه مشاركتي در استانهاي آذربايجان شرقي، اردبيل، تهران، خراسان رضوي، سمنان، فارس، قم، مركزي، همدان و يزد از ديگر اقدامات وزارت مسكن در اين ايام است.
آماده سازي ۲۶۰ هكتار زمين، افتتاح ۵ باب مسجد، واگذاري ۱۳۴ واحد خانه سازماني و ۴۵۶ واحد مسكوني تعاوني، نيز افتتاح ۴۷ پروژه اداري، فرهنگي، بهداشتي و پايگاه انتقال خون و سالن ورزشي بخش ديگري از اقدامات وزارت مسكن در اين ايام است.
بر پايه همين گزارش، ۲ باب بيمارستان ۶۴ تختخوابي در شهرستان حاجي آباد واقع در استان هرمزگان و ملكان در استان آذربايجان شرقي و ۲ باب بيمارستان ۹۶ تختخوابي در شبستر واقع در استان آذربايجان شرقي و گيلانغرب در استان ايلام و همچنين دانشكده پرستاري گرگان به بهره برداري مي رسد.
كلنگ زني ۳ باب مسجد، ۴۵۰ واحد مشاركتي، ۶۴۶ واحدتعاوني مسكن، ۲ پروژه واحد اداري و مجتمع فرهنگي و ۶۲۱ واحد استيجاري دولتي از ديگر فعاليت هاي وزارت مسكن در ايام دهه فجر به شمار مي آيد.

۷۰ درصد زائران جمكران جوان هستند
002499.jpg
فارس:بيش از ۱۵ ميليون نفر، هر سال مسجد جمكران را زيارت مي كنند و اين مايه نواميدي دشمنان است كه بيش از ۷۴ درصد آنها را جوانان و افراد زير ۳۰ سال تشكيل مي دهند.
عباس اسكندري، معاون فرهنگي سازمان تبليغات اسلامي، ضمن بيان اين مطلب گفت: ويژگي جواني در بين معتكفان كشور نيز مشاهده مي شود. به طوري كه بيش از ۹۰ درصد از معتكفان كشور هم جواناني هستند كه زير ۳۰ سال سن دارند.

توسعه لجام گسيخته بر تالاب هاي ايران آوار مي شود
002493.jpg
گروه شهري- مژگان جمشيدي- با گذشت بيش از ۳۰ سال از الحاق ايران به كنوانسيون حفاظت از تالاب هاي جهان موسوم به كنوانسيون رامسر، امروز ۹۰ درصد تالاب هاي كشور در آستانه نابودي كامل قرار دارند.
اين در حالي است كه دولت ايران از سال ۱۳۵۴ با معرفي ۱۸ تالاب مهم خود به منظور ثبت در فهرست تالاب هاي بين المللي، علاوه بر پذيرش تمامي مفاد قانوني كنوانسيون به حفاظت و بهره برداري خردمندانه از اين اكوسيستم هاي آبي در قبال مجامع بين المللي رسماً متعهد شده است.
كشور ايران با دارا بودن بيش از ۲۷۰ تالاب در كشور از جلمه كشورهايي است كه از بين ۳۹ اكوسيستم تعريف شده براي تالاب ها به جز يك مورد تمامي تيپ هاي مختلف تالابي را داراست.
با اين وجود تا به امروز تنها ۲۲ تالاب از ايران در فهرست رامسر به ثبت رسيده است كه از اين تعداد حدود ۹۵ درصد اين مناطق يا به عنوان ذخيره گاه هاي بيوسفري در فهرست يونسكو نيز به ثبت رسيده اند و يا با مصوبه شوراي عالي محيط زيست با بالاترين درجات حفاظتي همچون پارك ملي و پناهگاه حيات وحش ارتقاء يافته اند اما باز هم يك به يك اين تالاب ها در مسير تخريب، آلودگي و نابودي تدريجي قرار دارند. انتخاب الگوهاي غلط توسعه، اجراي طرح هاي مخرب در حريم در و داخل تالاب ها بدون لحاظ كردن ارزش ها و كاركردهاي اقتصادي و زيست محيطي تالاب ها و سوء مديريت از جمله علل اصلي نابودي تالاب هاي كشور به شمار مي رود.
سدسازي هاي بدون مطالعه، جاده سازي، توسعه صنايع نفت و گاز و پتروشيمي، خطوط انتقال گاز و نفت، عمليات اكتشاف و استحصال فرآورده هاي معدني، تخريب جنگل ها و مراتع در بالادست تالاب ها، زمين خواري، اجراي طرح هاي ناپايدار گردشگري و توسعه دهكده هاي توريستي، صيد و شكار بي رويه، معرفي گونه هاي غيربومي، احداث حوضچه هاي پرورش ميگو و ماهي، توسعه اراضي كشاورزي و خشكاندن تالاب ها در حال حاضر از مهم ترين تهديداتي است كه تالاب هاي كشور را هدف قرار داده است.
تالاب ها علاوه بر اينكه از منظر اكولوژيك با ارزش ترين اكوسيستم هاي جهان هستند به لحاظ توليد مواد خام و غذايي مهم ترين كانون اشتغالزايي جوامع ساكن در حواشي خود نيز محسوب مي شوند.
تالاب بين المللي هامون بزرگترين درياچه آب شيرين ايران با ۶۰ هزار هكتار وسعت در نتيجه مديريت ناكارآمد در بخش آب و ضعف روابط ديپلماتيك دولت ايران در مذاكره با طرف افغان به منظور گرفتن حق آب درياچه، امروز ۱۰۰ درصد نابود شده است.
پارك ملي درياچه اروميه نيز به عنوان يكي از تالاب هاي ثبت شده در فهرست رامسر به عنوان دومين درياچه آب شور جهان به دليل احداث بيش از ۱۶ سد در مسير ۱۱رودخانه آب شيرين كه به درياچه سرازير مي شدند به شوره زاري از نمك و باتلاقي مرگ آور براي پرندگان تبديل شده است. غلظت نمك درياچه در اين فصل سال به رغم بارندگي هاي زمستانه۳۰۰ گرم در ليتر است كه اين ميزان چيزي حدود ۹-۸ برابر شوري آب خليج فارس است. تنها جاندار آبزي درياچه به نام آرتميا كه گونه اي منحصر به فرد در جهان است قابليت تكثير خود را به دليل شوري بيش از حد آب از دست داده است و به گفته مسئولان احتمال حذف درياچه اروميه از روي نقشه ايران همانند درياچه هامون تا ۸-۷ سال آينده بيش از پيش قوت گرفته است.
تالاب انزلي كم كم به بزرگترين فاضلاب ايران تبديل مي شود! تخليه نفت، بمباران هاي شيميايي رژيم بعث عراق در تالاب شادگان در خوزستان و ورود زهاب هاي آلوده شركت توسعه نيشكر هر ساله صدها هزار ماهي و هزاران پرنده را به كام مرگ مي كشاند و در عين حال شركت نفت، همچنان درصدد عمليات اكتشاف نفت در شادگان است.
تالاب هورالعظيم بزرگترين و منحصر به فردترين تالاب غرب ايران و حتي منطقه اوراسيا كه بين دو كشور ايران و عراق واقع شده است طبق گزارش سازمان ملل در سال گذشته، در نتيجه احداث سدهاي متعدد در خاك عراق تا ۹۰ درصدد نابود شده است. سازمان ملل نابودي مجموعه تالاب هاي منطقه بين النهرين را به يكي از فجايع بزرگ محيط زيستي همچون فاجعه نابودي درياچه آرال در روسيه تشبيه كرده است. احداث سد كرخه در ايران نيز مزيد بر علت شده و تنها شاهرگ حياتي هور العظيم را قطع كرده است. با اين حال توسعه ميدان نفتي آزادگان و استخراج نفت در تالاب هورالعظيم همچنان در صدر اولويت هاي توسعه كشور قرار دارد.
ميدان نفتي آزادگان با ۲۶۷ حلقه چاه يكي از طرح هاي بزرگ نفت است كه در اين راستا قرار است ۵۰ حلقه از اين چاهها در تالاب هورالعظيم احداث و حفاري شود كه تاكنون ۷ حلقه از اين چاهها حفاري شده و خطوط ارتباطي زيادي در دل تالاب براي دسترسي به چاه هاي نفت ايجاد شده است. درياچه بختگان در استان فارس نيز در نتيجه خشكسالي چند سال گذشت و احداث سد در بالاست تقريباً ۷۰ درصد ارزش زيستگاهي و اكولوژيك خود را از دست داده است. تالاب هاي آلاگل، آلماگل و آجي  گل در گلستان، گاوخوني در اصفهان، پريشان و ارژن، دهانه رود سفيد رود و... نيز وضعيتي مشابه همين تالاب ها دارند و بالاخره تالاب بين المللي ميانكاله، بي نظيرترين اكوسيستم تالابي ايران كه همچنان به رغم وجود عوامل تهديد تا حدي ارزش هاي زيستي خود را حفظ كرده است. ميانكاله كه از آن با عنوان بهشت رويايي مازندران ياد مي شود همچنان سالانه بيش از ۵۰۰ هزار پرنده مهاجر را در خود جاي مي دهد. اما توسعه لجام گسيخته بنادر، صنايع نفتي و پالايشگاهي و زمين خواري از هر طرف ميانكاله را مورد تهديد جدي قرار داده است و اينك اجراي پروژه هاي گردشگري است كه تالاب را هدف گرفته است. كوتاهي سازمان محيط زيست در واگذاري اراضي جزيره آشوراده به بخش خصوصي و تعلل در خريد و باز پس گيري جزيره و بالاخره صدور مجوز احداث پالايشگاه در حريم جنوبي تالاب بين المللي ميانكاله در هفته گذشته نشان داد كه حفظ تالاب ها هنوز هم دغدغه جدي سازمان محيط زيست نيست .

شهر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
قرآن
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |