شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۵ - Feb 4, 2006
پس از ۱۲ سال وقفه احداث مي شود
۱۰۰ كيلومتر تونل تاسيسات شهري در شمال غرب تهران
گروه شهري- جمشيد پور اسكندر: پس از يك وقفه ۱۲ ساله، بالاخره براي نخستين بار تونل تأسيسات شهري بطول ۱۰۰ كيلومتر در شمال غرب تهران ساخته مي شود.
واقعيت موجود نشان مي دهد كه بخش قابل توجهي از عوامل مخرب بهداشتي و زيست محيطي تهران، ناشي از عدم برخورداري از تاسيسات مشترك شهري است. فقدان تونل تأسيسات شهري نه تنها شاخصه هاي زيست محيطي را تهديد مي كند، بلكه افزون بر افزايش هزينه هاي ايجاد خدمات و تأسيسات شهري نظير شبكه هاي آب، برق، تلفن، گاز و ... هزينه نگهداري آنها را غيراقتصادي و در عين حال خيلي سريع به فاز فرسودگي مي رسند.
با توجه به وضعيت شبكه هاي خدماتي، برخورداري كلانشهر تهران از يك تونل مشترك تأسيسات شهري يك ضرورت به شمار مي آيد. تاسيسات زيربنايي شهري، شريان يك شهر را تشكيل مي دهند و كوچكترين غفلت سبب خواهد شد كه به معضلات و مشكلاتي كه در سطح شهر تهران موجود مي باشد، گرفتار شويم:
دكتر اصغر نصيري _ متخصص مديريت شهري در اين باره مي گويد: براساس گزارش شركتهاي تأسيساتي، سيستم فعلي توزيع تأسيسات شهري در تهران داراي تلفات زيادي است كه علت اصلي اين تلفات، كهنگي شبكه و يا تعدد انشعابات بدون محاسبات لازم است.
وي مي افزايد: در برخي از شبكه هاي برق رساني فشار قوي و متوسط گاهي بخاطر عوض شدن مسيرهاي تغذيه (فيدرها) از يك پست به پست ديگر، خط احداث شده قبلي از شبكه جدا مي گردد و بلااستفاده باقي مي ماند و كابلهايي كه روزي با هزينه بالا خريداري و نصب شده هم اينك بدون مصرف درآمده است.
افزون بر آنچه دكتر نصيري گفت، در خيابانهاي شهر هر روز شاهد حفاري هاي جديد هستيم كه براي توسعه شبكه هاي موجود و يا براي ايجاد شبكه هاي جديد انجام مي شود كه در اثر اين حفاري ها شهروندان دچار خسارتهايي مي گردند و پس از آن به دليل مشكلات اجرايي، نوار حفاري بدون زيرسازي صحيح روكش مي گردد كه بعد از مدتي نشست كرده و ايجاد يك سطح غيرهم  تراز مي كند كه سبب بروز مشكلات زيادي از جمله افزايش استهلاك اتومبيل ها مي گردد و همه اين مشكلات را مي توان با ايجاد تونل تأسيسات شهري حل كرد.
وي مي گويد: به منظور رعايت استانداردهاي زيست محيطي و حفظ منظر شهري، تونل مشترك تأسيسات شهري براي نخستين بار در شمال غرب تهران به مورد اجرا در مي آيد.
وي مي افزايد: در اين تونل تأسيساتي نظير شبكه هاي برق، آب و مخابرات به دليل حفظ ايمني و سازگاري با يكديگر استقرار مي يابد و ساير شبكه هاي خدماتي نظير گاز و فاضلاب به دليل رعايت شاخصه هاي بهداشتي و ايمني بطور مجزا و در مجاورت اين تونل استقرار خواهند يافت.
تونل مشترك تأسيسات شهري در سه مرحله و بطول ۱۰۰ كيلومتر در مجاورت بزرگراه شهيد همت و ... ساخته مي شود.
دكتر نصيري خاطرنشان مي كند: مقطع اين تونل در برخي نقاط به اندازه  اي است كه خودروهاي مخصوص به راحتي مي توانند در آن تردد كرده و با بهره برداري از آن، ضمن ايجاد تسهيل در مراقبت  از تأسيسات و شبكه هاي خدماتي، هزينه  تامين و نگهداري اين قبيل خدمات به ميزان قابل ملاحظه اي كاهش يافته و از چند باره حفاري كردن معابر براي اجراي عمليات حفاري ويژه نصب خدمات شهري جلوگيري خواهد شد.
به گفته وي، روان شدن ترافيك در معابر از ديگر مزاياي اين تونل به شمار مي آيد، چرا كه مسأله مسدود كردن بخشي از معابر به منظور اجراي عمليات حفاري به وجود نخواهد آمد.

مرگ مشكوك يكصد قوي فريادكش در تالاب انزلي
پيشروي مرگ و مير پرندگان از غرب به شرق گيلان
تدابير ويژه براي مقابله با آنفلوآنزاي احتمالي فوق حاد
طيور در استان گيلان به اجرا درآمده است
002598.jpg
گروه شهري، مژگان جمشيدي: لاشه بيش از يكصد گونه قوي فريادكش طي دو روز گذشته از داخل تالاب انزلي و پارك ملي بوجاق در استان گيلان جمع آوري شد.
گزارش هاي رسيده از گيلان حاكي است تلفات پرندگان در تالاب هاي گيلان، از غرب استان همچنان در حال پيشروي به نواحي شرقي استان است، به طوري كه بعد از منطقه حفاظت شده سياه كشيم و پناهگاه حيات وحش سلكه واقع در تالاب انزلي، دامنه مرگ و مير پرندگان به رهاند سفيدرود در پارك ملي بوجاق و به تالاب بين المللي اميركلايه در لاهيجان نيز كشيده شده است.
يك منبع آگاه در گفت وگو با همشهري در اين باره گفت: بيشتر لاشه هاي جمع آوري شده مربوط به قوهاي فريادكش است و حدود ۲۰ لاشه اردك سرحنايي به اضافه تعداد محدودي از انواع مرغابي سانان در بين لاشه ها ديده شده است.
وي افزود: اين پرندگان به شدت لاغر بودند و در عين حال پرندگان بي حال و گيج هم در تالاب انزلي همچنان به چشم مي خورد و تدابير ويژه براي مقابله با آنفلوآنزاي احتمالي فوق حاد طيور در استان گيلان نيز از چند روز گذشته در عرصه هاي تالابي به اجرا درآمده است.
دكتركامران ملك پور، دامپزشك و مدرس دانشگاه در گفت وگو با همشهري گفت: لاغري، ژوليدگي پرها و بي حالي پرندگان از علائم ظاهري ابتلا به آنفلوآنزا است. اما تشخيص سويه اين آنفلوآنزا و اين كه آيا از نوع H5N1 يا آنفلوآنزاي فوق حاد طيور هست يا خير تنها از طريق آزمايش PCR قابل تشخيص است.مرگ و مير مشكوك پرندگان وحشي كه همزمان با فصل سرما در استان هاي شمالي و شمال غرب كشور آغاز شده طي روزهاي اخير همچنان رو به افزايش است و در عين حال علي رغم اعلام ممنوعيت شكار در تالاب هاي كشور، فروش پرندگان وحشي شكار شده در بازارچه هاي محلي گيلان و مازندران  ادامه  دارد.

فقدان مديريت واحد شهري
002589.jpg
مهر:عضو شوراي اسلامي شهر تهران، فقدان مديريت واحد شهري را بزرگترين مشكل پايتخت دانست و گفت: تا زماني كه اين معضل بزرگ شهري حل نشود مشكلات ترافيكي، زيست محيطي و... كه مستلزم اتخاذ تدابيري در مجموعه اي واحد و مشخص است، لاينحل باقي مي ماند.نادر شريعتمداري خاطر نشان ساخت: زير بنايي ترين دليل ناهنجاري هاي شهر تهران بيكاري و عوارض و تبعات آن است.وي تصريح كرد: با عملي شدن مديريت واحد شهري بسياري از مشكلات اجتماعي نيز حل خواهند شد.وي افزود: نظم، انضباط و تنظيم روابط اجتماعي هنوز در شهر تهران به درستي جا نيفتاده است.

بهره برداري از۶ هزار طرح مخابراتي و پستي
002601.jpg
واحد مركزي خبر: معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: شش هزار و ۵۸ طرح مخابراتي، پستي و پست بانك با هزينه شش هزار ميليارد ريال دهه فجر به بهره برداري مي رسد.
عبدالمجيد رياضي عمده فعاليت هاي صورت گرفته را فعال سازي شوراي عالي فناوري اطلاعات و دبيرخانه آن اعلام كرد و افزود: با انسجام بخشيدن به نظام مديريتي فناوري اطلاعات در كشور پيش بيني مي شود در برنامه چهارم توسعه در زمينه هاي آموزش، بهداشت، دولت و تجارت الكترونيكي خدمات دهي به مردم بيشتر شود.

۱۰ ميليون پيام كوتاه در روز
002592.jpg
مدير كل  روابط عموم شركت  مخابرات  گفت : به  طور ميانگين  روزانه ۱۰ ميليون  پيام  كوتاه  (اس  ام  اس ) فرستاده  مي شود كه  اين  رقم  در روزها و مناسبتهاي  ويژه  به  دو برابر مي رسد.زارعيان ، هزينه  اندك  ارسال  چنين  پيامهاي را از علل  افزايش  آمار روزانه  آن  دانست  و افزود: هزينه  ارسال  پيام  كوتاه  يك  سوم  قيمت  مكالمه  تلفني است .وي  همچنين  با اشاره  به  ممنوعيت  قانون ورود به  حريم  خصوصي افراد گفت : شركت  مخابرات  حق  خواندن  پيامهاي  كوتاه  ارسال  شده  را جز با صدور مجوز دادگاه، ندارد.وي گفت: شاكيان  دريافت  پيام  هاي  كوتاه  مزاحم  مي تواند به  بازرس شركت  مخابرات  يا بازرس شركت  ارتباطات  سيار مراجعه  و به  شكايت  خود رسيدگي  كنند.

شهردار تهران:
موزه دفاع مقدس در تپه هاي عباس آباد ساخته مي شود
002595.jpg
فارس: شهردار تهران گفت: كار طراحي موزه دفاع مقدس در تپه هاي عباس آباد به پايان رسيده و عمليات اجرايي آن بزودي آغاز و ظرف كمتر از ۲۴ ماه اين مجموعه تكميل خواهد شد.
محمد باقر قاليباف در مراسم بازگشايي موزه شهداي تهران افزود: موزه دفاع مقدس عباس آباد يكي از بهترين باغ موزه ها خواهد شد و گنجينه مربوط به شهدا در آنجا پيش بيني شده است.
وي در باره ساماندهي گلزار شهدا گفت: با همكاري شهرداري تهران و بنياد شهيد انقلاب اسلامي قصد داريم مزار شهدا را ساماندهي كنيم.
قاليباف با اشاره به نگراني خانواده شهدا از ساماندهي گلزار عزيزانشان گفت: در درجه اول بايد خانواده شهدا را توجيه كنيم، كه گلزار عزيزانشان به بهترين نحو ساماندهي مي شود و هيچ مشكلي در زمينه ساماندهي اين مزارها پيش نخواهد آمد.
شهردار تهران با بيان اينكه سخت ترين جلسات، براي سخنراني، جلسات مربوط به شهداست گفت:ما تمام زندگي خود را مديون شهدا هستيم.
قاليباف با اشاره به اينكه عاشورا و كربلا توانسته است باعث احيا، بقا و عزت مسلمين در طول تاريخ باشد اظهار داشت: در هر زماني كه مسلمين تابع فرهنگ عاشورا و كربلا بودند، توانستند عزت و جايگاه خود را پيدا كنند.
شهردار تهران با بيان اينكه اسلام و تمدن بشريت مديون حضرت امام حسين(ع) است گفت: امروز هر آنچه در مجموعه مسلمين و غير مسلمين از عزت و بزرگي و شرف نشات گرفته و برگرفته از فرهنگ حسيني است.
وي با اشاره به اينكه عاشورا در واقع يك نه بزرگ و يك ايست در مقابل ظلمت و در مقابل ظالمين بود گفت: عاشورا در واقع نقطه وصل بعثت و غدير است.
قاليباف بيان كرد: ايجاد موزه شهدا به اين معني نيست كه ما مي خواهيم از اين پس شهدا را در موزه ها ببينيم بلكه مي خواهيم با ايجاد اين مراكز، شهيد را در جامعه احيا كنيم و به آنها عينيت ببخشيم.
شهردار تهران در پايان خاطرنشان كرد: بايد با كارآمدي دين در اداره جامعه بتوانيم فرهنگ شهدا، دفاع مقدس و خواسته هاي امام راحل را تحقق بخشيم و اگر اين كارآمدي نباشد در مقابل آنها انجام وظيفه نكرده ايم.

نگاه
002586.jpg
علي مريخي

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
قرآن
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |