شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۵ - Feb 4, 2006
امام حسين عليه السلام:
من معروف را دوست دارم و از منكر بيزارم.
بحارالانوار - ج ۴۴ - ص ۳۲۸
امروز با حافظ
ديده را روشني از خاك درت حاصل بود
ياد باد آن كه سر كوي توام منزل بود
بر زبان بود مرا آنچه ترا در دل بود
راست چون سوسن و گل از اثر صحبت پاك
فقط تقدير از سه شاعر
ادبيات از كتاب سال محروم شد
از سال آينده در بخش ادبيات داستاني به بهترين شخصيت پردازي، درون مايه، زاويه ديد، پي رنگ و... جايزه تعلق مي گيرد
گروه ادب و هنر : بيست و سومين دوره انتخاب كتاب سال جمهوري اسلامي  ايران در بخش ادبيات داستاني و شعر امسال هم اثر برگزيده نخواهد داشت.
مجيد حميدزاده در گفتگو با همشهري با اشاره به اين كه در اين دوره از جايزه كتاب سال وزارت ارشاد تنها از سه شاعر تقدير خواهد شد، افزود: ما در اين دوه از جايزه كتاب سال جمهوري اسلامي ايران، سعي كرده ايم كه آثار ارسالي به بخش شعر را در سه محور «كلاسيك» ، «نيمايي» و «سپيد» بررسي كنيم.
وي ادامه داد: در اين بخش ۴۴۳ اثر داوري شد كه در نهايت ۲۰ عنوان اثر به مرحله دوم راه يافت.
در آخرين جلسه  اي هم كه با حضور داوران برگزار شد، هر گروه از داوران در حوزه خود كتابي را شايسته تقدير اعلام كردند.
مديركل كتاب و كتاب خواني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه به ادبيات داستاني اشاره كرد و گفت: در اين حوزه بايد منتظر خبرهاي خوبي بود.
حميدزاده افزود: در مراسم برگزاري اين جايزه كه عصر روز دوشنبه هفدهم بهمن ماه برگزار مي شود، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در حوزه ادبيات داستاني خبري ويژه خواهند داشت. وي در اين مراسم به تنها جايزه اي كه تحت عنوان نامي خاص، به نويسنده اي اعطا مي شود، اشاره خواهد داشت.
در اين دوره از جايزه كتاب سال جمهوري اسلامي ايران، هفتصد داور در كمتر از سه ماه، هفت هزار و هفتصد و شصت و سه عنوان كتابي را كه به دبيرخانه جايزه ارسال شده بود، داوري كرده و برگزيدگان هر حوزه را مشخص كردند.
مديركل كتاب  و كتابخواني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ايران همچنين گفت: در دور آتي جايزه كتاب سال جمهوري اسلامي همانند جشنواره فيلم فجر به حوزه هاي مختلف ادبيات داستاني نيز جايزه مي دهد.
مجيد حميدزاده با اشاره به اين كه با اين كار هر سال در حوزه ادبيات داستاني برندگاني را خواهيم داشت، افزود: يعني همان طور كه در جشنواره فيلم، برترين فيلم، كارگردان، فيلمنامه، بازيگر و... انتخاب مي شود، ما هم قصد داريم از سال آينده در بخش ادبيات داستاني به بهترين شخصيت پردازي، درون مايه، زاويه ديد، پي رنگ و... جايزه دهيم. حميدزاده يادآور شد: با انجام اين كار در حوزه ادبيات داستاني، قصد جلوگيري از اين شائبه را داريم كه مي گويند وزارت ارشاد ادبيات داستاني را در جايزه كتاب سال جمهوري اسلامي ايران ناديده مي گيرد.
مديركل كتاب  و كتابخواني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ايران در پايان گفت: با اين كار كتابي به عنوان كتاب سال جمهوري اسلامي ايران معرفي مي شود كه عناصر داستاني را به خوبي رعايت كرده باشد و مضاميني را متناسب با شأن جمهوري اسلامي ايران گسترش دهد.

اجراي ۲۸ نمايش در همايش آيين هاي عاشورايي
002616.jpg
فارس: ۲۸ اثر نمايشي در بخش هاي مختلف دومين همايش سراسري آيين هاي عاشورايي روي صحنه مي رود.
اسامي  آثار راه يافته به بخش رقابتي اين همايش به اين ترتيب اعلام  شد: نمايش «محال هم ممكن است» به نويسندگي و كارگرداني سيروس همتي، «اعتراف چهار» به نويسندگي و كارگرداني بهرام صادقي مزيدي، «حقيقت دارد» به نويسندگي ميلاد اكبرنژاد و كارگرداني مهدي مكاري و عباس اقسامي، «شهادت خواني شمعون و شهرزاد» نوشته فرهاد ارشاد و به كارگرداني بهناز اميني، «شهادت خواني انسان ها» به نويسندگي و كارگرداني روح الله جعفري، «دلم معجزه مي خواهد» به نويسندگي روح الله صديقي و كارگرداني عاطفه معيني، «كوفيان» به نويسندگي حسن باستاني و كارگرداني افشين زارعي، «پرده خواني افلاك» نوشته هادي حوري و كارگرداني حسن سرچاهي، «آنكه گفت نه» به نويسندگي عبدالرضا حياتي و كارگرداني اكبر قهرمان و سياوش جامع، «آب مرا قصه كرد» نوشته سيدمهرداد ضيايي و كارگرداني عباس غفاري،« در سايه سار سوگ سكوت » به نويسندگي ميلاداكبرنژاد و كارگرداني سپيده نظري پور از تهران هستند.
آثار راه يافته از شهرستان به همايش به اين ترتيب هستند:« توفان سهمگين زنده ماندن» نوشته ابراهيم كريمي و كارگرداني حسين كريمي از اصفهان،«مثنوي سرخ» به نويسندگي و كارگرداني رضا حسيني، «شيرعلي »به نويسندگي مهدي پوررضاييان و كارگرداني غلامرضا جهانپا از مشهد،« وين راز سر به مهر»به نويسندگي علي رضايي و كارگرداني سعيد موحدي از رودان،« آواي باد» به نويسندگي حميد ابراهيمي و كارگرداني پدرام رحماني از اروميه،«در سايه سار سوگ سكوت» به نويسندگي ميلاد اكبرنژاد و كارگرداني سعيدنجفيان و«فصلي ديگر»نوشته عليرضا حنيفي و كارگرداني بهار كريم زاده از تبريز،« واقعه در واقعه »نوشته صادق عاشورپور و كارگرداني محمدرضا رفيعي از اصفهان،« آرزونامه »نوشته آرش خيرآبادي و كارگرداني محمدحسن زاده از تربت حيدريه.
همچنين سه نمايش در بخش جنبي پذيرفته شده است.
بر اين اساس، پنج نمايش در بخش ويژه همايش سراسري آيين هاي عاشورايي از كارگردانان و نمايشنامه نويسان شاخص كشور به اجرا گذاشته مي شود.

حراج كتاب  در نمايشگاه بين المللي
فارس : در نوزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران حراج كتاب هاي خارجي را در سالن فروش هاي ريالي شاهد خواهيم بود.
حراجي كتاب كه تنها براي استقبال بيشتر بازديدكنندگان از بخش هاي خارجي برپا مي شود، در سالن فروش هاي ريالي خواهد بود و بازديدكنندگان مي توانند نيازهاي خود را از اين قسمت كه كتاب ها با قيمت نازل تري نسبت به ديگر سالن ها ارايه مي شود، تامين كنند.
بر اساس اين گزارش، يكي از كارشناسان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي  اين حركت مسئولان را در برپايي «حراجي كتاب» تنها اقدامي  غيرمسئولانه خواند و يادآور شد: اين كار مسئولان در بخش ريالي نمايشگاه بين المللي كتاب، تنها براي اين است كه به كتاب هاي بي ارزشي كه در اين قسمت به مردم ارايه مي دهند، بار علمي  ببخشند و مردم را به آن سالن جذب كنند.

با سخنراني حسن حبيبي، حداد عادل و مجتبايي
نخستين جلد دانشنامه زبان و ادب فارسي رونمايي شد
ايسنا: مراسم رونمايي از نخستين جلد دانشنامه زبان و ادب  فارسي، عصر روز پنج شنبه در مركز همايش هاي بين المللي صدا و سيما انجام شد.
در اين مراسم، ابتدا جعفر شجاع كيهاني - دبير برنامه و معاون اجرايي بخش اطلاع رساني دانشنامه - با ارايه گزارشي از روند انجام كار گفت: بدون ترديد، انتشار اين اثر بدون حمايت مسئولان فرهنگستان و تلاش استادان فن ميسر نمي شد. انتشار نخستين مجلد، تنها نقطه شروعي است و گروه دانشنامه خود را در آغاز راه مي بيند. حسن حبيبي- رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي- نيز با سپاس از تلاش عبدالحميد آيتي در كار دشوار تهيه دانشنامه گفت: كساني كه با مسائل زباني و ادبي و اصولاً علوم آشنايي دارند، مي دانند كه اهميت و ارزش دانشنامه ها به خصوص براي ايران در چه حدي است و عامه مردم شايد ندانند در دوره اي كه ما هستيم، به دانشنامه ها نياز زيادي وجود دارد.
سپس حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي  با گراميداشت ايام دهه مبارك فجر و شهيدان انقلاب، گفت: رونمايي از دانشنامه زبان و ادب فارسي گامي است هم در جهت احراز هويت و بازگشت  ما به خويشتن خويش و هم نمونه و نموداري از نهضت فرخنده علمي  است كه امروز در كشور ما به  همت ايرانيان پديد آمده است.
رئيس پيشين فرهنگستان زبان و ادب فارسي تصريح كرد: ادبيات فارسي ما ظرف همه معارف ماست و براي يك معلم، احاطه بر همه اين معارف دشوار است و اگر اين دانشنامه بتواند در رفع اين دغدغه و برآوردن اين نياز به معلمان و استادان كمك كند، فرهنگستان به آرزوي خود رسيده است و كمك شاياني به آموزش و پژوهش در زبان و ادب فارسي شده است.پخش فيلمي  از گفته هاي احمد سميعي گيلاني- مدير گروه ادبيات معاصر و سردبير «نامه فرهنگستان» - درباره ويراستاري، بخش ديگر اين برنامه بود.
بنا به اين  گزارش، سپس فتح الله مجتبايي سخنراني كرد و در گفته هايش با اشاره به سابقه آشنايي اش با اسماعيل سعادت، گفت: هميشه دقت علمي  ايشان مورد ستايشم بود. ترجمه هاي او از دقيق ترين ترجمه هايي بوده كه خوانده ام. آشنايي وي با ادبيات اروپا تأثير مثبتي بر كارشان در اين دانشنامه گذاشته است.
در پايان، لوح يادبود به علي پيرنيا، جعفر شجاع كيهاني، فريبا شكوهي، محسن ذاكرالحسيني، شهناز سلطان زاده، مينا حفيظي، هرمز بوشهري پور، آمنه بيدگلي، جميله اعظميان، فرزانه رشيدي، سهيلا ربيعي، فرحناز رحماني و شهره فلاحي كه از مؤلفان دانشنامه و اعضاي هيأت علمي  فرهنگستان هستند، اهدا شد.

ستون آخر -- سردبير
* ضمن تشكر از جناب شادي طلب و آقاي مرتضي صادقي افجه از دوست بزرگواري كه خاطرات خانه روزنامه نگاران جوان را يادآوري كرده اند تقاضا مي كنم نام مباركشان را تكرار كنند چون در نمابري كه به دست من رسيده نام ايشان خوانا نيست.
* از همكاري دوستاني مانند آقاي يزداني هم استقبال مي كنيم. هماهنگي اش را دوستان تحريريه انجام مي دهند.
* آقاي اسماعيل فخّار هم چند بيت شعر فرستاده اند و ضمن همراهي و همدلي با آقاي ابوالفضل زرويي خطاب به كسي كه به ميز و منصب فكر كند نوشته اند:
«پلكاني تا رياست ساخته
ليك چندين نكته جا انداخته
برده از ياد اين كه ميز و مسندش
عاريت بوده به صاحب منصبش
چون زمان عاريت بر سر رسيد
ديگري با حكم نو از در رسيد
پس مديركلّ و جزئش رفتني ست
بار دينش تا قيامت ماندني ست»
* دو تا معادل هم براي سودوكو پيشنهاد شده (تا الآن)
يكي از آقاي اكبر عليزاده اعتمادي كه به خاطر جدول عددي بودن آن كلمه زيباي «ابجدول» را از تركيب ابجد و جدول ساخته اند و تأكيد كرده اند كه حروف اول عبارت اعداد بي تكرار هم در آن حفظ شده و ديگري از آقاي مهدي هاشمي كه كلمه سه در سه (۳*۳) را پيشنهاد كرده اند چون هر ضلع جدول اصلي داراي سه مربع است و مربع هاي كوچكتر نيز داراي سه ستون و خانه هستند و حاصل ضرب هم عدد (۹) مي شود كه ... يك پيشنهاد هم اول كار دوستان خودمان داده بودند كه قبلاً نوشته ام.
* صفحه قرآن هم از امروز شروع مي شود، در ضمن صفحات گردشي روزنامه (شايد توجه كرده باشيد كه سه صفحه از ۳۲ صفحه روزنامه به صورت هفتگي موضوعاتش تغيير مي كند) كه سر فرصت جدول تشريحي موضوعات و عناوين صفحات روزنامه را شايد براي اطلاع و توجه بيشتر شما بنويسم. به  هر حال صفحه قرآن از امروز پيش چشم شماست و به نظر مي رسد حاصل زحمت دوستان كار خوب و قابل اعتنايي شده باشد.
عنايت داريد كه توليد صفحات يا مواد رسانه اي با موضوعاتي مانند قرآن، دفاع مقدس، انقلاب اسلامي و... از بقيه كارهاي ژورناليستي خيلي سخت تر است؛ به هزار و يك دليل و يك دليلش همين كه ما در جامعه خودمان داريم اين كار را انجام مي دهيم. اميدواريم هم دوستان را از راهنمايي و پيشنهادهاي خود بهره مند كنيد هم بعد از دعاي خير اگر علاقه مند هستيد با اين صفحه جديد هم همكاري داشته باشيد.
* ضميمه «ديپلماتيك» كه قبل از اين در كل تيراژ روزنامه به صورت رايگان توزيع مي شد از اين هفته فقط براي مشتركين ارسال مي شود. يعني اگر مشترك همشهري باشيد اين ويژه نامه را كه به پرونده پيروزي حماس در انتخابات فلسطين مربوط است به صورت رايگان دريافت مي كنيد.
* اين فقط يك خاصيت اشتراك است. بقيه خاصيت هاي ريز و درشتش را بعداً عرض مي كنم.
* چند خط از نوشته آقاي سعيد دروديان را هم عيناً نقل مي كنم براي اين كه بدانيد در اين آشفته بازار چيزي كه خدمتگزاران كوچك شما را سرپا نگه مي دارد چيست و شايد كساني كه رابطه ساده و صميمي و صادقانه خوانندگان با روزنامه را باور نمي كنند يك نمونه كوچكش را به چشم خود ببينند:
«امروز كه روزنامه شما را مي خواندم چشمم به قسمت ستون آخر سردبير افتاد. سردبير التماس دعا گفته بود. من امشب عازم مرقد مطهر حضرت زينب سلام الله عليها هستم- و با ديدن اين مطلب و ياعلي _ دلم فرو ريخت ان شاءالله براي همكاران شما و سردبيرتان دعا خواهم كرد و طلب سرافرازي و توفيق بيشتر مي نمايم.»
* ديگر فقط «يا علي» !...

تغيير روش داوري در انتخاب بهترين كتاب سال
فارس : فلسفه اسلامي و غرب، زبان عربي، كليات -زير گروه فهرست نويسي، ادبيات كودك و ادبيات نوجوان به صورت مستقل و با گروه داوري مجزايي در بيست و سومين دوره انتخاب بهترين كتاب سال جمهوري اسلامي ايران، بررسي و انتخاب شده اند.
براساس اين گزارش، در ۲۲ دوره قبل، كتاب هايي كه در بخش فلسفه به دبيرخانه جايزه ارسال مي شدند، بدون در نظر گرفتن فلسفه اسلامي و غربي داوري  شده و با اين كار بسياري از آثار فلاسفه اسلامي  تحت الشعاع كتاب هاي فيلسوفان غربي قرار مي گرفت.

بهارستان
خصمي قوي تر
غوكي در جوار ماري وطن داشت. هرگاه غوك بچه كردي، مار بخوردي و غوك با پنج پايك (خرچنگ)، دوستي داشت، نزديك او رفت و گفت اي برادر تدبيري انديش كه مرا خصمي قوي و دشمني مستولي پديد آمده است. نه با او مقاومت توانم كرد و نه از اينجا تحويل كه موضعي خوش است و بقعتي نزه.
پنج پايك گفت: با دشمن غالب توانا جز به مكر دست نتوان يافت. فلان جاي يكي راسو است. ماهي اي چند بگير و بكش و از پيش سوراخ راسو تا جايگاه مار مي افكن تا يكان يكان مي خورد و چون به مار رسد، ترا از رنج او باز رهاند. غوك بدين حيلت مار را هلاك كرد. روزي چند بگذشت راسو را عادت بازخواست كه خوگري (عادت) از عاشقي بهتر بود. باري ديگر به طلب ماهي بر آن سمت مي رفت. ماهي نيافت غوك را با جمله بچگان بخورد.
كليله و دمنه _ به كوشش عبدالعظيم قريب

ويژه برنامه  هاي عاشورايي راديو
ايسنا: بعد از گذشت سال ها از پيروزي انقلاب اسلامي ماه محرم و ايام دهه فجر در سال جاري با هم تلاقي پيدا كرده اند. به همين دليل صداوسيما در برنامه هاي خود به طور همزمان به هر دو مناسبت ملي و مذهبي مي پردازد. به همين مناسبت راديو برنامه هايي را براي بزرگداشت اين مناسبت ها در نظر گرفته است.
برنامه «جامعه ايران» عنوان برنامه  اي است كه هم مباني نظري انقلاب اسلامي و هم وقايع عاشورا را بررسي مي كند. «شبستانه» نيز به سرودها و شعارهاي انقلابي با حضور كارشناس مي پردازد. اين برنامه ساعت ۲۴ تا ۲ هر روز از شبكه فرهنگ پخش مي شود. ويژه برنامه مقتل خواني «خاك و خورشيد» روز عاشورا نيز از ساعت ۸ و ۳۰ دقيقه به مدت ۲ساعت از شبكه فرهنگ پخش مي شود.
شبكه راديويي تهران نيز قرار است برنامه هايي با عناوين خاص اجتماعي و مذهبي دراين ايام آماده پخش كند. اين شبكه دو برنامه جديد با عنوان «نيمه شب» با هدف بررسي ارزش هاي انقلاب اسلامي و همچنين برنامه اي باعنوان «زندگي باعزت» را براي پاسخگويي به سئوالات نهضت خونين امام حسين(ع) آماده پخش خواهد كرد.
برنامه عصر تهران نيز درخصوص مراسم عزاداري سالار شهيدان در سطح شهر و ويژه برنامه هاي دهه فجر به اطلاع رساني خواهد پرداخت. پخش برنامه «خيمه عشق» و «خط خون» نيز در راديو تهران آغاز شده است. در بخش هاي «خيمه  عشق» تغييراتي نيز به فراخور تقاضاي مخاطبان راديويي صورت گرفته است. به گونه اي كه علاوه بر پخش زنده قسمت هايي از عزاداري هيات هاي مختلف تهران، پخش هايي چون روزشمار واقعه كربلا، معرفي شهداي كربلا در برنامه گنجانده شده است. «خيمه عشق» از اول تا دوازدهم محرم، يازدهم تا بيست و دوم بهمن ماه از ساعت ۲۱ تا ۲۴ به صورت زنده روي آنتن مي رود.

برگي از تاريخ
شكل گيري دانشگاه تهران
طرح تاسيس دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳ شمسي به صورت لايحه قانوني به مجلس شوراي ملي ارائه شد و پس از تصويب به مرحله اجرا درآمد. دانشگاه تهران از مدارس عالي آن زمان مانند مدرسه عالي طب و مدرسه حقوق و علوم تشكيل مي شد. اين دانشگاه در بدو تاسيس شامل شش دانشكده به نام هاي علوم طبي، انساني، تربيتي، سياسي اقتصادي و فني بود و رياست آن را از سال تاسيس تا سال ۱۳۱۷ شمسي دكتر عيسي صديق با همكاري دكتر علي اصغر حكمت به عهده داشتند. استقلال دانشگاه تهران از نظر اداري و فني در زمان وزارت دكتر علي اكبر سياسي در ۱۳۲۱. ش عملي شد و نخستين بار بر طبق مقررات قانون استقلال دانشگاه، رئيسان دانشكده ها از ميان استادان و با موافقت نظر و راي آنان برگزيده شدند. همچنين رئيس دانشگاه نيز از ميان رئيس دانشكده  ها به راي شوراي دانشگاه انتخاب گرديد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
عادت اداري
روان نويس را از جيب كتش درآورد ولي متوجه افتادن قطعه كاغذي كه ليستي از مواد مورد نياز منزلش بود نشد؛ همان ليستي كه همسرش داخل جيبش گذاشته بود.
بعد از اين كه زير چند تا نامه را پاراف كرد چشمش به ليستي خورد كه از جيبش بيرون افتاده بود. آن را بررسي كرد و نوشت: «مسئول محترم كارپردازي! در صورت اعتبار، اقدام فرماييد.»
محمدرضا باقرپور

گشتي در دنياي خبرها
پودر سگ براي كودكان گرسنه
نايروبي: مقامات كشور كنيا پيشنهاد يك مرد ثروتمند نيوزلندي را براي ارسال غذاي سگ به اين كشور رد كردند. چندي پيش فرزند يكي از شركاي اين مرد ثروتمند به كنيا سفر كرد و چون با تعداد زيادي كودك گرسنه مواجه شد از همكار پدرش درخواست كرد تا به اين كودكان رسيدگي بكند. به همين دليل اين مرد ثروتمند پيشنهاد داد ۶ هزار پاكت پودر غذاي سگ به كنيا ارسال نمايد تا كودكان گرسنه از اين مواد غذايي استفاده كنند. در صورت مخلوط كردن اين پودر با آب و مصرف آن مي توان نيازهاي بدن را به مواد غذايي برطرف كرد. اما مسئولان كنيا كه با دريافت اين پيشنهاد بسيار سرخورده و ناراحت شده بودند بلافاصله آنرا رد كردند.
ركورد ساندويچ خوري
نيويورك: يك زن ۴۶ كيلوگرمي در آمريكا طي ۱۰ دقيقه ۲۶ ساندويچ پنير تنوري ميل كرد تا ركورد جهاني اين اقدام را به خود اختصاص دهد. با آنكه وي برنده جايزه ۸ هزار دلاري اين مسابقه شد اما از عملكرد خود راضي نبود چون هدفش خوردن ۳۰ ساندويچ در اين مدت زمان مشخص بود. گفته مي شود كه او پس از خوردن اين ساندويچ ها با ۴ كيلوگرم افزايش وزن مواجه شد. با آنكه اين خانم از وزن پاييني برخوردار است اما با خوردن مقادير زيادي آب، حجم معده خود را افزايش مي دهد. او همچنين براي اينكه ساندويچ ها را راحت تر ببلعد آنها را در آب خيس مي كرد.
مجازات مجرم
كاليفرنيا: چندي پيش در جريان تظاهرات روز جهاني كارگر در آمريكا يكي از تظاهركنندگان با مشت به صورت يك اسب پليس كوبيد و به همين دليل در دادگاه محاكمه شد. قاضي پرونده نيز در نهايت براي وي ۲۴ ساعت حبس و ۲۰ ساعت كار اجباري در نظر گرفت. جالب اينكه وي براي مجازات كار اجباري خود بايد با بيل به جمع آوري مدفوع اسب ها بپردازد.
جعل با غلط املايي
آركانزاس: يك جاعل زن به دليل ارتكاب يك غلط املايي به دام پليس افتاد. اين زن كه چك يك شركت بزرگ را جعل كرده بود مبلغ ۲۰ هزار دلار چك كشيد و امضا و مهر شركت را نيز جعل نمود. البته وي در مهر شركت مرتكب يك غلط املايي شد به همين دليل كارمند شعبه نسبت به اين موضوع مشكوك شد و تصميم گرفت در مورد صحت اين چك از شركت مورد نظر استعلام كند. در جريان اين استعلام مشخص شد كه چك جعلي مي باشد و اينگونه زن جاعل به دام افتاد.
توزيع مواد مخدر با سگ
واشنگتن: گروهي از قاچاقچيان كلمبيايي كه با استفاده از سگ هاي خانگي اقدام به قاچاق مواد مخدر به داخل خاك آمريكا مي كردند توسط پليس دستگير شدند. اين قاچاقچيان در يك مزرعه با انجام عمل جراحي روي سگ ها مقدار زيادي هروئين درون بدن  آنان جاسازي مي كردند و سپس با رهاكردن اين سگ ها در خيابانهاي شهرهاي مختلف آمريكا به توزيع هروئين هاي جازسازي شده مي پرداختند.

گل و گياه
گل ميمون
002613.jpg
نام علمي: Antirhinum magus
خانواده: SCROPHULARIACEAE
گياه يك ساله به بلندي ۶۰ و گستردگي ۴۰-۳۰ سانتي متر است. داراي برگهاي كشيده و نيزه اي شكل بوده و گلهاي خوشه اي آن از بهار تا پاييز در رنگهاي سفيد، صورتي، قرمز، زرد، ارغواني و نارنجي ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي، خاك غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در هواي آزاد اواخر بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
قرآن
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |