دوشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۲ - Feb 27, 2006
حضرت رسول اكرم صلي ا... عليه و آله و سلم:
خداوند خون و مال و آبروي مسلمان را محترم شمرده و سوءظن به مسلمانان را تحريم فرموده است.
محجه البيضاء ج ۵ ص ۲۶۸
امروز با حافظ
كه آن شكاري سرگشته را چه آمد پيش
دلم رميده شد و غافلم من درويش
كه دل بدست كمان ابروييست كافركيش
چو بيد بر سر ايمان خويش مي لرزم
با دريافت مجوز ساخت
۷۵ فيلم در مراحل توليد قرار گرفتند
نمايي از فرزند صبح - بهروز افخمي
005742.jpg
گروه ادب و هنر: ۷۵ پروژه سينمايي داراي پروانه ساخت در اسفندماه سال جاري در مراحل مختلف توليد سينماي ايران، اعم از پيش توليد، فيلمبرداري و مراحل فني به سر مي برند.
به گزارش روابط عمومي بنياد سينمايي فارابي، از ميان فيلم هاي داراي پروانه ساخت، كه در مراحل مختلف توليد به سر مي برند، مراحل فني ۱۷ پروژه پايان يافته، ۱۰ پروژه در مرحله صداگذاري و ميكس، ۱۰ پروژه در مرحله تدوين، ۸ پروژه در مرحله فيلمبرداري و ۳۰ پروژه در مرحله تداركات قرار دارند.برپايه اين گزارش، در اسفند ماه جاري فيلم هاي «آرامش در ميان مردگان» ساخته مهرداد فريد، «اين ترانه عاشقانه نيست» از رحمان رضايي، «نقاب» از كاظم راست گفتار، «خاك سرد» از رضا سبحاني، «جمشيد و خورشيد» از بهروز يغمائيان، «چه كسي امير را كشت» از مهدي كرم پور، «فرياد در مرداب» (حشره) از هوشنگ درويش پور، «زير درخت هلو» از ايرج طهماسب، «طلا» از جعفر پناهي، «صبحي ديگر» از ناصر رفايي، «شب كايت ها» از حبيب الله بهمني، «ماه شب چهارده» از محمدعلي طالبي، «محكوميت بهشت» از حجت الله سيفي، «گاهي واقعي» ، از رامين لباسچي، «قلقلك» از مسعود نوابي، «نگاه» از سپيده فارسي و «سوگند» از شاپور قريب مراحل فني را سپري كرده، اما هنوز براي دريافت پروانه نمايش اقدام نكرده اند. همچنين فيلم هاي «آتش بس» از تهمينه ميلاني، «اگه مي توني منو بكش» از شاهد احمدلو، «رامي» از بابك شيرين صفت، «تك درخت ها» از سعيد ابراهيمي فر، «محفل ايكس» از حبيب كاووش، «رقص با رويا» از محمد كلاري، «حسنك و داس داران» از بايرام فضلي، «سرگيجه» از محمد زرين دست، «آخرين ملكه زمين» از محمدرضا عرب، «دختر ميليونر» از اكبر خامين در مرحله صداگذاري و ميكس به سر مي برند.
پروژه هاي، «فرزند صبح» از بهروز افخمي، «روز درمي آيد» از بهرام توكلي، «گناه من» از مهرشاد كارخاني، «سنگ، كاغذ، قيچي» از سعيد سهيلي، «آفتاب بر همه يكسان مي تابد» از عباس رافعي، «روزهاي نازنين» از علي قوي تن« علي سنتوري »از داريوش مهرجويي و« گريز »از نيكي كريمي در مرحله فيلمبرداري هستند. بر اساس اين گزارش، ساير فيلم هاي داراي پروانه ساخت، هنوز به مرحله فيلم برداري نرسيده و در مرحله تداركات و پيش توليد قرار دارند.

امير حسين فردي:
جشنواره كتاب سال شهيد غني پور فراملي برگزار مي شود
مهر: در آستانه برگزاري پنجمين جشنواره كتاب سال شهيد حبيب غني پور، نشستي مطبوعاتي با حضور امير حسين فردي، دبير جشنواره و احمد دهقان - نويسنده و از اعضاي شوراي نويسندگان مسجد جواد الائمه ( ع ) برگزار شد.
در اين نشست، امير حسين فردي اظهار داشت: شهيد غني پور تنها داستان نويسي بود كه در جنگ تحميلي به شهادت رسيد و اعضاي شوراي نويسندگان به عنوان قلم دستان اين مرز و بوم و كساني كه سالها همراه آن عزيز بوده ايم وظيفه خود دانستيم كه به نوبه خود با ايجاد جرياني در فضاي ادبي كشور نام غني پور را به عنوان يك هنرمند اصيل ايراني كه به دور از شائبه شهرت طلبي و مسايل حاشيه اي در هنگام احساس خطر، جان خود را در راه نجات كاشانه و فرهنگ ايران زمين فدا كرد  زنده نگه داريم.وي ادامه داد: مسجد جواد الائمه از اواسط دهه ۵۰ فعاليت هاي ادبي خود را با نقد و معرفي كتاب و معرفي نويسندگان مستعد و توانا آغاز كرد و به مرور زمان به يك پايگاه منسجم ادبي تبديل شد.
قبل از پيروزي انقلاب اسلامي به صورت غير تخصصي در حوزه ادبيات فعاليت مي كرد ولي پس از انقلاب كم كم به سوي ادبيات داستاني گرايش يافت.
دبير جشنواره تاكيد كرد: در داوري و انتخاب كتاب سال در اين دوره، تمامي كتاب هاي نوجوان با گرايش آزاد و كتاب هاي بزرگسالان در حوزه دفاع مقدس كه در سال ۸۳ در سراسر ايران به چاپ رسيده اند داوري مي شوند كه ارزش ادبي اهميت بالاتري از محتوا خواهد داشت.
رعايت معيارهاي تخصصي ادبيات داستاني و وفاداري به آرمان هاي والاي انقلاب اسلامي شعار اصلي شوراي نويسندگان در داوري و گزينش عادلانه بهترين آثار است.فردي در ادامه در خصوص حمايت هايي كه سازمان هايي چون وزارت ارشاد، بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس و... از اين جايزه داشته اند پرداخت و افزود: ما سعي كرده ايم كه از حمايت اين دوستان برخوردار باشيم اما در داوري ها به صورت مستقل و بدون اعمال سليقه دوستان عمل كرده ايم، چون به طور خاص مردمي هستيم.
در اين نشست همچنين احمد دهقان، مدير اطلاع رساني جشنواره اظهار داشت: حبيب غني پور سي سال پيش در دهم اسفند ماه ۶۵ به شهادت رسيد و پيش از پركشيدن از نويسندگان موفقي بود كه در جمع ادبي مسجد جواد الائمه بزرگ شد و كتابخانه مسجد حاصل تلاش اوست.
دهقان ادامه داد: تفاوت اساسي اين جشنواره با جشنواره هاي ديگر پرداختن تخصصي به حوزه ادبيات داستاني و مردمي و غير دولتي بودن آن است.
داوران هر دوره متفاوت از جشنواره هاي قبل هستند و در اين دوره بيشترين داوران از خارج اعضاي شوراي نويسندگان خواهند بود زيرا هدف ما فراگير و ملي شدن اين جريان است.
در سال آينده آثار وبلاگ و ادبيات داستاني در گرايش آزاد بزرگسالان را نيز در برنامه فعاليت خود خواهيم گنجاند.

برگي از تاريخ
روز امور تربيتي
نوجوانان و جوانان، نقش مهم و تعيين كننده اي در ساختن جامعه دارند. استمرار و بقاي هر جامعه نيز مستلزم انتقال مجموعه باورها، ارزش ها، رفتارها، گرايش ها، دانش ها و مهارت ها به نسل هاي جديد به وسيله آموزش و پرورش است. همچنين مدرسه، علاوه بر ايفاي نقش انتقال دانش و مهارت فني، به اجتماعي كردن افراد و نيز تطبيق دادن دانش آموزان با هنجارها و نگرش هاي اجتماعي مطلوب و مناسب توجه خاص دارد. برهمين اساس و از آن جا كه مدرسه، نقش مهمي در آموزش و انتقال ارزش ها به نسل بعدي جامعه دارد، در دوره نخست وزيري شهيد رجايي و در دوران تصدي شهيد باهنر در وزارت آموزش و پرورش، در ۸ اسفند ،۱۳۵۹ اقدام به تاسيس ستادهاي امور تربيتي در مدارس كردند تا فرهنگ اسلامي را گسترش دهند و دانش آموزان را به احترام و عمل به ارزش هاي اسلامي ترغيب نمايند و به اخلاق پسنديده شخصيتي، آراسته گردانند. هر ستاد امور تربيتي در مدرسه، از سه عضو تشكيل مي شود. مدير مدرسه يا يكي از معاونين، مربي تربيتي مدرسه و يكي از معلمان يا دبيران مومن كه ضمن موفقيت در انجام وظايف آموزشي، به مباني و روش هاي تربيتي اسلام آشنا باشد. پاسداري از ارزش هاي اسلامي و دستاوردهاي انقلاب، برنامه ريزي و ايجاد هماهنگي بين عملكرد عوامل تربيتي، توجه جدي به اهميت نقش معلمان در فعاليت هاي تربيتي و توجه به نقش دانش آموزان در فعاليت هاي تربيتي ازجمله اهداف حاكم بر ستادهاي امور تربيتي است. همچنين تلاش درجهت اشاعه فرهنگ اسلامي در بين دانش آموزان، نظارت بر فعاليت هاي آموزشي و پرورشي، نظارت بر برنامه هاي انضباطي و اخلاقي مدرسه و برنامه ريزي به منظور استفاده بهينه از انجمن اوليا و مربيان به منظور تقويت و توسعه فعاليت هاي پرورشي مدرسه ازجمله وظايف ستادهاي امور تربيتي مي باشند.

بزرگداشت مكرمه قنبري
ميراث خبر: مراسم بزرگداشت و نمايشگاهي از آثار مكرمه قنبري؛ نقاش روستايي، ارديبهشت سال آينده به طور همزمان در تهران و روستاي دريكنده برگزار مي شود.
اين مراسم كه قرار بود ۱۴ اسفند همزمان با هفتاد و هفتمين سال تولد اين هنرمند برپا شود، به دليل سرد بودن هوا در زادگاه مرحوم قنبري، بنا به درخواست فرزندانش به ارديبهشت موكول شد.
فريال سلحشور، مدير گالري دي كه برپايي اين مراسم را به عهده دارد، در اين باره مي گويد: «از ميان ۴۰۰ اثر به جا مانده از مرحوم قنبري، ۵۰ اثر انتخاب شده كه نيمه نخست ارديبهشت در گالري دي به نمايش در مي آيد.
سخنراني درباره اين هنرمند و برپايي مراسمي در روستاي دريكنده، زادگاه مكرمه نيز از ديگر بخش هاي برنامه است. مكرمه قنبري، دوم آبان سال جاري درگذشت و مراسم بزرگداشت او يك روز پيش از بزرگداشت مرتضي مميز در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار شد.جوشش دروني او براي خلق تصاوير از همان زمان كودكي، به صورت بازي با گل و خاك خود را آشكار مي ساخت اما او تا سن ۶۷ سالگي براي بيان احساسات خود از طريق نقاشي فعاليتي نكرد.ميل هنري او از طريق ديگر كارهاي هنري به ويژه آرايش عروس هاي دهكده بروز مي يافت.رو آوردن مكرمه به نقاشي از بيماري گاو مورد علاقه اش آغاز شد.
او گاو محبوبي داشت كه براي چراندن آن مجبور بود روزانه مسافت طولاني اي را بپيمايد.پس از چندي مكرمه بيمار شد و فرزندانش كه نگران سلامتي مادر بودند بدون اطلاع قبلي او حيوان را فروختند.پس از آن زمان مكرمه بسيار غمگين شد و براي غلبه بر احساساتش به نقاشي پناه برد.او كه حتي قادر به خواندن و نوشتن نبود، بدون هيچ گونه آموزش رسمي دست به خلق تصاويري فوق العاده زد.

ظهر ديروز و به نمايندگي از دكتر احمدي نژاد
مشاور فرهنگي رييس جمهوري از علي اكبر صنعتي عيادت كرد
005745.jpg
مهر- علي اكبر اشعري : رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران، به نمايندگي از رئيس جمهوري از استاد علي اكبر صنعتي عيادت كرد.
ظهر امروز علي اكبر اشعري به نمايندگي از طرف دكتر محمود احمدي نژاد، با مراجعه به بيمارستان ايرانمهر تهران از استاد علي اكبر صنعتي ( نقاش و مجسمه ساز ) عيادت كرد.
مشاور فرهنگي رئيس جمهوري و رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران در اين ديدار ضمن كسب اطلاع از روند معالجه استاد صنعتي و گفتگو با پزشك معالج وي، از طرف رئيس جمهوري اعلام آمادگي كرد تا هر گونه كمك و همكاري لازم درخصوص معالجه و بهبود سريع تر علي اكبر صنعتي، در اختيار معالجان قرار گيرد.
استاد علي اكبر صنعتي متولد ۱۲۹۵ در شهر كرمان است. وي مدت دوازده سال در مدرسه كمال الملك تهران آموزش ديد و در سال ۱۳۱۹ ليسانس نقاشي گرفت. علي اكبر صنعتي از موسسان موزه مردمي ميدان توپخانه تهران (امام خميني) و صاحب مجسمه هايي چون مرد زنداني، زن بينوا، كمال الملك، سوته دلان و گاندي و همچنين تابلوهاي موزائيكي از سنگ و تابلوهاي رنگ و روغن فراواني است. استاد علي اكبر صنعتي، از شب گذشته به دليل حاد شدن مشكلات تنفسي در بيمارستان ايرانمهر تهران بستري شده است.

ستون آخر
سردبير
* بعضي دوستان باز گله كرده اند كه چرا همشهري ماه فقط براي مشتركين روزنامه ارسال شده است. فكر مي كنم قبلا درباره اين موضوع نوشته ام اما خلاصه ماجرا اين است كه روزنامه با يارانه قابل توجهي به شما تقديم مي شود و مي دانيد كه با هزينه هاي سنگين كاغذ و چاپ و... هر ويژه نامه يا ضميمه رايگان روزنامه حجم قابل توجهي هزينه به اين يارانه مي افزايد. با افزايش صفحات روزنامه اگر قرار باشد ضمائم رايگان و ويژه نامه ها همچنان به شكل سابق منتشر شوند ناچار بايد قيمت روزنامه افزايش پيدا كند و دو برابر شود.موسسه همشهري تاكنون با افزايش قيمت روزنامه مخالفت كرده و نخستين راه براي حفظ قيمت فعلي استقلال مجلات و ضمائم روزنامه بوده است. البته در حال  حاضر نشريات همشهري ماه، خردنامه و ديپلماتيك در تيراژ محدودتر و فقط براي مشتركان توليد مي شود ولي از آغاز سال جديد به مرور همه اين نشريات به صورت مستقل در دسترس همگان خواهند بود و مثل همشهري جوان در دكه هاي روزنامه فروشي عرضه خواهند شد.
* از آقايان اسفندياري، شهرياري، مهران شجاعي، فهيم پور، توكلي شهميرزادي و دو نفر بزرگواري كه نام مباركشان خوانا نبود تشكر مي كنم.
* آقاي سيد اميرمحمد خرازاني كه مشاور وزير آموزش و پرورش در امور جوانان هستند كه ظاهرا پرونده ما را هم از مجله نيستان و... زير بغل دارند نسبت به اين ستون اظهار لطف كرده اند.
* كاش اين آقايان مشاور و معاون و مديركل زورشان به وزير محترم يا رييس سازمان مربوطه و... مي رسيد تا ستون اول ما تعطيل نمي شد. خاطرتان هست كه يك ستون راه انداختيم به پيشنهاد يكي از خوانندگان براي اينكه مسوولان محترم مملكت در حد وزير و... حداكثر معاون وزير حرف هاي صميمي و خودماني و راحت خود را با مردم بنويسند و بعضي از دوستان هم نفوس بد زدند و گفتند اين ستون نمي گيرد! و ما گفتيم حالا تماشا كنيد!... و ظاهرا تا حالا كه حق با آنها بوده و جز يك نفر بقيه بزرگان قدمي و قلمي برنداشته اند...
* نمي دانم يادتان مي آيد يك بار از لطف و همراهي آقاي دكتر صفوي نيا تشكر كردم كه روي برگ ويزيت خود يادداشت محبت آميزي نوشته بودند. نمي دانم چرا براي ايشان سوءتفاهم شده كه در لحن خودماني و ساده من قصد اهانت يا ... بوده است.خواهش مي كنم آقاي دكتر يك بار ديگر آن يادداشت ستون آخر مرا بخوانند و اين بار به جاي كسي كه دفعه قبل يادداشت مرا برايشان تفسير كرده  از دوستان ديگر نظرخواهي كنند. همه خوانندگان بزرگوار ما مطمئن هستند و باور دارند كه در اين ستون جز احترام و سپاس، هيچ گونه پاسخي براي همراهي و همدلي خود نمي يابند... خلاصه آقاي دكتر ... گردن ما از نخ بخيه شما هم باريكتر است... اگر ناراحت شده ايد صميمانه عذرخواهي مي كنم.

اصل مطلب
در اشارات و تنبيهات و در آموزش مدارا به فرزند فرمايد
ابوالفضل زرويي نصرآباد
پسرم، يك كمي رعايت كن كمتر از اين و آن شكايت كن
تا به كي قهر و شكوه پردازي گله از همكلاس و همبازي
سام و عرفان و پوريا كه بدند مابقي هم كه لوس و نابلدند
قاتل و جاني اند و خون آشام نادر و ماني و سعيد و پيام
همگي اتحاد پيشه كنند تا كه خون تو را به شيشه كنند
مي دهندت فشار و زجر و عذاب همه غير از «امينِ» توي كتاب!
همه با تيغ و دشنه اند چرا؟ يا به خون تو تشنه اند چرا؟
هيچ در خاطر دقيق تو نيست كه چرا يك نفر رفيق تو نيست؟
پس چرا زان همه دراكولا يك نفر هل نداده است تو را؟
در عوض، از چه گشته هر باره كت و شلوار دشمنان، پاره؟
يا چرا نيست زان همه ظالم پك و پهلوي يك نفر سالم؟
تو فقط خوبي اي پدر؟ رو راست مطمئني كه مشكل از آنهاست؟
مطمئني به نسبه يا مطلق كه تو حقي و مابقي ناحق؟
تو چه كردي كه با تو سنگين اند پشت يك ميز با تو ننشينند؟
كاشكي چون مدير، قاضي بود لااقل ناظم از تو راضي بود
دو وجب طول قد و اين همه شر واقعاً نوبري تو جان پدر!

بهارستان
دانه
دانه مادام كه در پرده خاك نهان است هيچ كس در پروردن او سعي ننموده چون نقاب خاك از چهره خويش بگشاد و روي زمين را زيور زمردين بست معلوم گردد كه چيست.
كليله و دمنه _ نصرالله منشي

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


گشتي در دنياي خبرها
ممنوعيت تكنولوژي بي سيم
تورنتو: يك دانشكده در كانادا، استفاده از تكنولوژي بي سيم را توسط دانشجويان در محوطه اين مركز آموزشي ممنوع كرده است. بسياري از دانشجويان اين دانشكده در محوطه آن با استفاده از لپ تاپ و تكنولوژي بي سيم به اينترنت متصل مي شوند. اين در حالي است كه مسئولان دانشكده معتقدند تكنولوژي بي سيم سلامت دانشجويان را به خطر مي اندازد. به همين دليل قرار است امكان اتصال به اينترنت به صورت بي سيم در محوطه دانشكده غير ممكن بشود.
۴ سال حبس خانگي
بوگوتا: يك مرد در كلمبيا به چهار سال حبس خانگي محكوم شد. اين مرد در حين دوچرخه سواري به ساير دوچرخه سواران و يا عابران پياده ضربه وارد مي كرد. گفته مي شود كه وي به اين وسيله به سه شهروند ضربه زده است. به هر حال يك دادگاه در كلمبيا وي را به ۴ سال حبس خانگي محكوم كرد. جالب اينكه شاكيان اين پرونده از قاضي خواسته اند محكوميت متهم را كاهش بدهد چون ميزان مجازات وي با جرمش همخواني ندارد.
جلوگيري از افزايش جمعيت زرافه ها
سرزمين هاي اشغالي: دامپزشكان يك باغ وحش در سرزمين هاي اشغالي با مشكل تازه  اي مواجه شده اند. داستان از اين قرار است كه طي چهار سال اخير جمعيت زرافه هاي اين باغ وحش سه برابر شده است. به همين دليل دامپزشكان در آينده اي نزديك قصد دارند هورمون هاي كنترل بارداري به زرافه ها تزريق كنند تا از افزايش جمعيت اين حيوانات جلوگيري بشود. زرافه هايي كه اين هورمون ها را دريافت كنند حداقل تا يك سال باردار نخواهند شد.
عاقبت اعتراض به پليس
نيويورك: يك دانشجو در آمريكا به دليل اعتراض به عملكرد پليس جريمه شد. هنگامي كه وي با خودرواش پشت چراغ قرمز ايستاده بود ناگهان متوجه شد كه يك خودرو پليس براي اينكه پشت چراغ معطل نشود آژير و چراغ هاي گردان خود را روشن كرد و پس از عبور از چراغ قرمز بلافاصله آژيرها و چراغ هاي خودرو خاموش شد. به همين دليل اين دانشجو براي اينكه اعتراض خود را نشان بدهد به صورت ممتد بوق خودرواش را به صدا درآورد. همين موضوع باعث شد تا مأموران متخلف براي اين دانشجو به جرم توليد آلودگي صوتي برگ جريمه صادر كنند. البته اين دانشجو با مراجعه به دادگاه قاضي را متقاعد ساخت قبض جريمه را باطل نمايد.
مزايده ورقه آهن
منچستر: كارگر يك فروشگاه بزرگ در انگليس قصد دارد تصوير حضرت مسيح (ع)  را  در اينترنت به مزايده بگذارد. وي مدعي شده هفته گذشته هنگامي كه مشغول تخليه ورق هاي آهن از يك كاميون بود ناگهان متوجه شد كه روي يكي از ورقه هاي آهن تصوير حضرت مسيح (ع) حك شده است. او حتي درچند روز اخير اين ورقه آهن را به همكاران خود نشان داده است. به هر حال وي مي خواهد در آينده اي نزديك اين ورقه را در اينترنت به مزايده بگذارد كه قيمت پايه آن ۲۰ پوند اعلام شده است.

گل و گياه
گل كيفي
005739.jpg
نام علمي:
Calceolaria integrifolia
خانواده:
SCROPHULARIACEAE
گياهي هميشه سبز و گاهي به عنوان گياه يك ساله به بلندي ۲/۱ متر و گستردگي ۶۰ سانتي متر كه داراي برگهاي تخم مرغي شكل و سبزرنگ، گاهي با سطح زيرين مايل به قهوه اي و قرمز مي باشد و گلها به صورت خوشه هاي كپه اي و پرگل به رنگ زرد تا قهوه اي مايل به قرمز در تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي و خاك مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتي گراد است. در تهران بيشتر به صورت گياه گلداني پرورش و نگهداري مي شود.
ازدياد: از طريق تهيه قلمه چوب نرم در اواخر بهار يا تابستان و كاشت بذر در پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |