دوشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۲ - Feb 27, 2006
قلاكوتي لسبو در حال ناپديد شدن است
حفاران غيرمجاز و سرنوشت قلعه هاي تاريخي گيلان
005649.jpg
رشت- در قله كوهي در استان گيلان كه ا ز دامنه شرقي آن راه شوييل مي گذرد، بقايايي از يك قلعه تاريخي مشاهده مي شود كه به نام قلا كوتي لسبو شهرت دارد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، اين قلعه به روستا مشرف بوده و در سطح قلعه بقايايي از آجرهاي پراكنده و سفالينه هاي مربوط به دوران اسلامي مشاهده مي شود. به نظر مي رسد ديوارهاي قلعه از آجر است.
آب اين قلعه را معمولاً به وسيله تنبوشه هاي سفالين از گردنه «گون كل» در محلي به نام «تري دشت» كه آبي بسيار گوارا دارد، به بالاي قلعه لسبو هدايت مي كرده اند. اهالي محل مي گويند: چند سال پيش، خوانين دهستان شوييل ديوارهاي قلعه لسبو را خراب و آجرهاي آن را براي حمام شوييل استفاده كردند.
در حال حاضر فقط مقدار كمي از بقاياي قلعه، آن هم در حد پاره اي از آجر و خرده هاي گچ در روي قلعه پيداست و هيچ گونه اثر ديگري از قلعه مشاهده نشده است.
«قلعه» به لهجه شرق گيلاني «قلا» گفته مي شود و كوتي به معناي «تپه» و قلاكوتي يعني قلعه كه بر روي كوه يا تپه واقع شده است، اما ساير قلعه هاي گيلان چه وضعيتي دارند؟
در  ۱۱ كيلومتري شمال غربي رستم آباد و۱۵ كيلومتري شمال رودبار، در ارتفاع  ۱۷۶۰ متري از سطح دريا، بقاياي يك قلعه قديمي احتمالاً مربوط به دوران اسلامي جلوه نمايي مي كند كه در نزد اهالي منطقه به نام «قلعه كول» شناخته مي شود.
در بخش غربي قلعه، آثاري از آب انبار مشخص است كه بخش هايي از اين آب انبار توسط حفاران غيرمجاز تخريب شده و هم چنين در بخش شرقي قلعه، بقايايي از ديوار سنگ چين و كوره آجرپزي نمايان است.
مصالح احداث قلعه در پي ها و در ديوارها از سنگ لاشه و ملات ساروج و آجر است. حفاران غيرمجاز كه به كاوش هاي غيرمجاز در چندين قسمت قلعه دست زده اند، متأسفانه بخش اعظم آن را تخريب كرده اند.
به نظر مي رسد با توجه به موقعيت قلعه و دور بودن آن از راه هاي ارتباطي و نقاط قابل دسترسي، از اين قلعه به عنوان پناهگاهي مهم در مواقع هجوم و خطر استفاده مي شده است. كول در گويش محلي، به معناي پشته و تپه است.
قلعه شميران
مجموعه بناهاي قلعه شميران يا سميران در هفت كيلومتري غرب منجيل و در منطقه طارمات (طارم عليا) در كنار رودخانه قزل اوزن قرار دارد. اين مجموعه كه تا چند سال پيش، جزو حوزه فرمانداري رودبار بود، در تقسيمات جديد كشوري جزو حوزه استحفاظي استان قزوين محسوب شده است.
قلعه تاريخي شميران از قلاع پراهميت و معتبر ايران است. وجه تسميه اين قلعه شايد به خاطر قرار گرفتن آن در مكاني رفيع باشد. متأسفانه قلعه شميران و بناهاي ديگر آن به علت موقعيت كنوني اش، متروك و تقريباً مرده است و در حقيقت جزو بناهاي منفرد است و هيچ گونه عملكردي ندارد. از نظر تاريخي، نام شميران بارها در كتاب ها آمده است. شميران مركز طارم بوده و قلعه در كنار شهر قرار داشته است. ديواري گرد شهر و قناتي در ميان قلعه تا كنار رودخانه وجود داشته كه از آن جا آب بر مي داشته اند. اين قلعه مركز حكومت جستان و به نوشته حمدالله مستوفي جزو قلاع متصرفي اسماعيليه بوده است.
قلعه كوتول شاه
اين قلعه بر فراز كوهي به ارتفاع تقريبي  ۳۰متر از آبادي هاي اطراف و در روستايي به نام موشا (مير شاه) يكي از۳۸ آبادي دهستان مالفجان در بخش مركزي شهرستان سياهكل است. قدمت اين بنا به دوره اي مطابق با دوره قلاع اسماعيليه و دوره تيموريان بر مي گردد و نام روستاهاي اطراف هم چون موشا (ميرشاه) ديماسرا (پيرميرشاه) و نام هاي ديگري چون مرجانه، كوتول شاه، حكايت از خانداني حكمران در منطقه مي كند.
فرم بناي قلعه كوتول شاه به صورت يك بيضي بوده كه زايده اي از طرف ضلع جنوبي به آن متصل است. قطر بزرگ اين بيضي از داخل ديواره ها  ۲۶ متر و قطر كوچك آن ۹‎/۷متر، ضخامت ديواره هاي آن از  ۸/۱ تا ۴/۲ متر متغير است. در قسمت جنوبي اين قلعه و در كنار زايده متصل به بنا، ديدباني دو طبقه با راه پله هاي ارتباطي آن نمايان است و به احتمال زياد ورودي و درگاه قلعه را تشكيل مي داده اند. فضاهاي داخل قلعه را در حال حاضر دو فضا يكي آب انبار كه در ضلع شرقي بنا قرار گرفته و ديگري تاقي كه در روبه روي آن و در ضلع غرب داخل بناست، تشكيل مي دهد.
پوشش روي اين فضاها توسط اتاق هاي جناغي و به صورت تاق آهنگ بوده كه قسمت اعظم آنها تخريب شده است.
اين قلعه در حال حاضر متروكه و بدون استفاده است و از خصوصيت هاي بارز آن، اشراف كامل بنا نسبت به محيط پيرامون خود است.

خورشيد گرفتگي منحصر به فرد، نهم فروردين آينده رخ مي دهد
شيرازي ها براي رصد خورشيد به تركيه مي روند
005655.jpg
گروه شهرستانها: در نشست معرفي كانون عكس فارس كه در انجمن سينماي جوانان شيراز برگزار شد، از برپايي  يك اردوي عكاسي ويژه پديده خورشيد گرفتگي كه سال آينده به وقوع مي پيوندد خبر داده شد.
امين دانشور، مدرس عكاسي انجمن سينماي جوانان شيراز ضمن معرفي برنامه هاي كانون درباره اين اردو، اظهار داشت: با توجه به اينكه نهم فروردين سال آينده يك خورشيد گرفتگي منحصر بفرد و طولاني رخ خواهد داد كه بهترين نقطه رصد آن كشور تركيه است؛ بنابر اين برنامه اي ترتيب داده شده كه گروهي از علاقمندان و عكاسان شيرازي براي پوشش تصويري اين واقعه در قالب يك گروه ۳۵ نفره به اين كشور سفر كنند و ضمن بازديد از بناهاي تاريخي و جاذبه هاي تركيه و عكاسي از خورشيد گرفتگي در پايان نيز اردو را با پوشش تصويري مقبره مولانا در قونيه پايان دهند.
دانشور با اشاره به اينكه سفر عكاسي فوق بمدت ۱۲ روز مي باشد، اضافه كرد: از آنجا كه عكاسي از پديده خورشيد گرفتگي نيازمند تجربياتي در زمينه عكاسي نجومي است، قرار است پيش از برگزاري اردو؛ سه تا پنج جلسه آموزش عكاسي ويژه اين پديده برپا شود كه به شركت كنندگان آموزشهاي لازم داده خواهد شد.
اردوي كانون عكس فارس در تركيه از ۳ تا ۱۵ فروردين ماه آينده جريان خواهد داشت و اعضاي گروه عازم تركيه خواهند شد.

اطلاع رساني نامطلوب موجب زيان مرغداران بناب شد
بناب- خبرنگار همشهري: مدير جهاد كشاورزي بناب گفت: «در صورت اطلاع رساني نامناسب در خصوص آنفلوآنزاي پرندگان، خسارت سنگيني به مرغداران بناب تحميل خواهد شد. هم اكنون نيز فروش مرغداري ها در اين شهر كاهش يافته و مشكلاتي در مسير فعاليت آنان بروز كرده است.
مدير جهاد كشاورزي بناب در حاشيه كارگروه بهداشت و درمان تأمين اجتماعي بناب، با اشاره به اينكه بناب يكي از مراكز مهم مرغداري استان است، گفت: ظرفيت مرغداري هاي اين شهرستان حدود يك ميليون و ۳۰۰ هزار قطعه مرغ تخم گذار و ۴۰۰ هزار قطعه مرغ گوشتي است.
از سوي ديگر بيش از ۲ هزار نفر نيز در اين بخش شاغل هستند، بنابراين كاهش مصرف مرغ به دليل اخبار مربوط به شيوع آنفلوآنزاي مرغي، مي تواند موجب زيان همه دست اندركاران صنعت مرغداري  شود.
وي پيشنهاد كرد دولت با خريد نقدي و انبوه مرغ و ذخيره آن در سردخانه ها، تا حدودي از زيان توليدكنندگان بكاهد. قيمت گوشت مرغ در اين شهر در حال حاضر پايين تر از قيمت تمام شده توليد آن است.

با برداشت بي رويه شن و ماسه از كف و كناره رودخانه ها
حريم و بستر رودخانه هاي مازندران آب مي رود
005652.jpg
ساري- شركت آب منطقه اي مازندران نسبت به برداشت بي رويه شن و ماسه از كف و كناره رودخانه هاي اين استان اعلام خطر كرد!
روابط عمومي اين شركت ديروز به نقل از مهندس بهنام عباسپور مديرعامل هشدار داد: اكنون بسياري از تأسيسات در اين محدوده ها همچون سدهاي انحرافي، پل ها، خطوط انتقال آب، گاز و نفت با خطر مواجه هستند و در صورت ادامه تعرض سودجويان به حريم رودخانه ها، مشكلات جدي بروز خواهد كرد.
از سوي ديگر افتادگي هاي ناشي از برداشت بي رويه شن و ماسه سبب شده تا سازه هاي تازه نيز با هزينه بسيار ساخته شود.عباسپور ادامه داد: احداث كانال اصلي شبكه آبياري و زهكشي البرز روي پايه هاي بتني با ارتفاع نسبتاً زياد از جمله اين موارد است.
در اين جلسه اعلام شد با تشكيل كميته جلوگيري از برداشت بي رويه شن و ماسه در بابل طي يك هفته اخير حدود ۱۰ دستگاه ماشين آلات غيرمجاز توقيف و مالكان آنها به دستگاه قضايي معرفي شدند. برداشت بي رويه شن و ماسه در رودخانه هاي «تلار» و «سياهرود» در قائمشهر نيز به مرحله بحراني رسيده است.

تازه هاي ورزش شهرستان ها
تجليل از ۸۰۰ زن و مرد قهرمان گيلاني
رشت _ خبرنگار همشهري: مراسم تجليل از بيش از ۸۰۰ قهرمان زن و مرد گيلاني كه در رشته هاي مختلف ورزشي و در ميادين كشوري _ آسيايي و جهاني حضور داشته اند، بيست و پنجم اسفندماه سال جاري در شهر رشت برگزار مي شود.
برانوش نيك بين مديركل تربيت بدني استان گيلان در جلسه شوراي بسيج ورزش استان با اعلام اين مطلب گفت: بايد به گونه اي برنامه ريزي شود كه قهرمانان را به پهلوانان تبديل كنيم تا آنها بتوانند با رفتارهاي خوب خود، الگوهاي مناسبي براي نسل جوان جامعه باشند.
وي با اشاره به حضور بيش از ۱۸۰ هزار ورزشكار سازمان يافته در سطح استان گيلان اضافه كرد: هم اكنون بيش از ۴۰ درصد جامعه ورزشي گيلان در بخش قهرماني فعاليت دارند و اميدواريم با اتخاذ رويكردي بهتر بتوانيم در سال آتي اين رقم را به ۵۰ درصد ارتقا دهيم.
نيك بين افزود: در مراسمي كه پيش رو داريم با پي گيري هاي شوراي بسيج ورزش استان ده الگوي برتر ورزشي كه ويژگي هاي قهرماني و پهلواني را با هم دارا باشند معرفي خواهيم كرد تا بدين وسيله بتوانيم معيارهاي ارزشي را در جامعه قدر گذاريم.
تربيت  بدني  ايلام  رتبه  نخست  كشور را كسب  كرد
ايلام _ به گفته مديركل  تربيت بدني  ايلام، اين  دستگاه  اجرايي  در سال  جاري  رتبه  نخست را در بين  اداره هاي  تربيت  بدني  كشور كسب  كرده  است .
رضا اسدي  به ايرنا افزود: تربيت بدني  ايلام  با جذب  ۳۰ هزار ورزشكار سازمان  يافته  حايز رتبه  اول  كشور شده است .
تربيت بدني  ايلام  در اين  مدت  توانسته  است  پنج  درصد ازجمعيت  جوان  استان  ايلام  را جذب  ورزش  كند.وي  اظهارداشت : حدود ۱۰ هزار نفر از ورزشكاران  استان  ايلام  را بانوان تشكيل  مي دهند.
تيم  تنيس  روي  ميز گيلان  تيم  اهواز را شكست  داد
005658.jpg
رشت - در آخرين  ديدار از مرحله  دوم  رقابتهاي  تنيس  روي  ميز ليگ  دسته  اول  كشورتيم  تربيت  بدني  گيلان  برابر نفت  اهواز به  برتري  رسيد.
به  گزارش  ايرنا، در اين  ديدار تيم  تنيس  روي  ميز تربيت بدني  گيلان با نتيجه  پنج  بر صفر برابر حريف  خود به  برتري  رسيد.
اين  مسابقه  در سالن  اختصاصي  تنيس  روي  ميز مجموعه  ورزشي  يادگارامام  شهرستان  رشت  برگزار شد.
تيم  تنيس  روي  ميز تربيت بدني  گيلان  با اين  پيروزي  عنوان  نخست  گروه  خودرا كسب  كرد.مرحله  دوم  رقابتهاي  تنيس  روي  ميز ليگ  دسته  اول  باشگاههاي  كشور در دوگروه  چهار تيمي برگزار شد و تيمهاي  اول  و دوم  هر گروه  به  مرحله  نيمه نهايي اين  رقابتها صعود كردند.
تيمهاي  تنيس  روي  ميز تربيت  بدني  گيلان  و نفت  اهواز به  ترتيب  عناوين  اول و دوم  اين  گروه  را كسب  كردند.
تيم  تنيس  روي  ميز تربيت  بدني  گيلان  براي  صعود به  رقابتهاي  ليگ  برتر بايدبه  مصاف  تيم  هوافضاي  تهران و تيم  دوم  گروه  ديگر برود.
يكي از كاراته كاران چناران جان باخت
چناران - تيم  كاراته  اعزامي از شهرستان  چناران  براي  شركت  در مسابقات  استاني ، براثر سانحه  رانندگي  در محور شهرك  صنعتي  توس  - شانديز به  مسابقات  نرسيد.سرپرست  تربيت بدني  چناران  به ايرنا گفت :تيم  كاراته  شهرستان  به  همراه  سه  مربي  به وسيله يك  دستگاه  ميني  بوس كرايه اي  عازم  مشهد محل  برگزاري  مسابقات  مرحله  استاني  شدند كه  حادثه  رخ داد.
محمد رضا سعيدي  افزود: تركيدن  يكي  از چرخهاي  نيسان  وانتي  كه  از مقابل در حال  حركت  بود منجر به  اين  حادثه  شد.دراين  حادثه  يكي  از اعضاي  تيم  به  نام  محمد پژمان  زاده  دانش  آموز مقطع راهنمايي  كشته  و چند نفر ديگر مجروح  شدند.
وي  تصريح  كرد: تمامي اعضاي  تيم  داراي  بيمه  ورزشي  مي باشند امااين  اداره براي  اعزام  ورزشكاران  رشته هاي  مختلف  از داشتن  وسيله  نقليه  مناسب  محروم است  و مجبور است  وسيله  نقليه  را از ادارات  ديگر و يا از شركت هاي  مسافربري  كرايه  نمايد.

پلمپ مغازه فروشندگان ترقه در آذربايجان شرقي
تبريز _ خبرنگار همشهري: سردار نصرتي فرمانده نيروي انتظامي آذربايجان شرقي با اشاره به نزديكي چهارشنبه پايان سال ۸۴ اعلام داشت: به منظور پيشگيري از ايجاد مزاحمت و اتفاقات ناگوار، طرح اطلاعاتي و انتظامي چهارشنبه سوري از چندي قبل در دستور كار مأموران اين نيرو قرار گرفته و با كساني كه نسبت به خريد و فروش يا نگهداري مواد محترقه اقدام نمايند قاطعانه برخورد خواهد شد. حتي اگر فروشگاهي مبادرت به خريد و فروش نمايد حتما پلمپ خواهد شد.وي افزود: ظرف چند روز گذشته ۶۵ هزار عدد انواع ترقه در استان كشف و معدوم شده است.وي با اعلام اين كه تظاهر به بهره گيري از ماهواره جرم است در پاسخ به پرسشي در زمينه پخش اطلاعيه در مجتمع هاي مسكوني تبريز داير بر جمع آوري ماهواره ها خاطرنشان كرد:اين كار مربوط به دستورالعمل هاي گذشته بوده ،بنا بر اين جلوي پخش چنين اطلاعيه اي گرفته شده است.

اهدا كليه، دو بيمار دياليزي را نجات داد
تبريز _ خبرنگار همشهري: خانواده يك جوان ۲۲ ساله تبريزي كه فرزندشان در حادثه اتومبيل دچار مرگ مغزي شده بود، با اهداي كليه هاي او به دو بيمار دياليزي در بيمارستان امام خميني تبريز موافقت كردند. كليه هاي جوان تبريزي به نام مهرداد جلوه گري، اكنون زندگي دوباره اي به دو بيمار دياليزي بخشيده است.

نزاع دسته جمعي در يك روستاي چناران
چناران _ در يك نزاع جمعي در روستاي كمبلان بخش مركزي چناران، يك نفر به قتل رسيد و يك نفر مجروح شد. به گزارش ايسنا، معاون اجتماعي فرماندهي منطقه انتظامي چناران گفت: نزاع بر اثر اختلاف ملك در روستاي كمبلان واقع در ۲ كيلومتري شمال شهر چناران رخ داد و طي آن مرد ۷۰ ساله اي اهل و ساكن اين روستا در اثر اصابت داس به قتل رسيد و يك جوان ۲۲ ساله در اثر اصابت گلوله اسلحه شكاري از ناحيه دست مجروح شد.مأموران انتظامي ۸ نفر از عوامل اصلي نزاع را دستگير و به همراه آلات نزاع و ۱۰ عدد پوكه اسلحه شكاري كه در صحنه به كار رفته بود، كشف و ضبط كردند در بازجويي هاي صورت گرفته ۲ نفر از افراد دستگير شده به مشاركت در قتل اعتراف كردند.

همايش خليج فارس شناسي در بندر عباس برگزار مي شود
گروه شهرستانها: شهر بندرعباس در روزهاي پاياني هفته جاري _ ۱۰ و ۱۱ اسفند- شاهد برپايي همايش خليج فارس شناسي خواهد بود.
براي اين همايش ۵۰ مقاله به مركز پژوهش ميراث مكتوب ايران در بندرعباس ارائه شده كه ۲۰ مقاله برگزيده، به نشست هاي همايش ارائه خواهد شد. بررسي ابعاد مختلف خليج فارس و اهميت آن از اهداف همايش ذكر شده است. قرار است دو كتاب چاپي «جنگ نامه كشم» و «جرون نامه» كه جزو نسخه هاي پرارزش موزه لندن است و با تهيه ميكروفيلم، نسخه اي از آنها در قالب كتاب منتشر شده است، همزمان با برپايي همايش، رونمايي شود.

فرماندار جديد بندر انزلي معرفي شد
بندر انزلي _ خبرنگار همشهري: استاندار گيلان، اسماعيل عبد اللهي را به سمت فرماندار جديد بندر انزلي معرفي كرد. عبد اللهي پيش از اين مسئوليت فرمانداري شهرهاي تالش، رودبار، مهاباد و چاربهار را بر عهده داشته است. در نشستي بدين مناسبت در شوراي اداري شهرستان از خدمات آقازاده، فرماندار پيشين قدرداني شد.

برپايي نمايشگاه كاريكاتور در تبريز
تبريز _ خبرنگار همشهري: به همت انجمن كاريكاتوريست هاي تبريز و با همكاري اداره امور هنري فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان، نمايشگاه كاريكاتور تحت عنوان «واكنش كاريكاتوريست هاي جهان» به چاپ تصاوير توهين آميز نسبت به پيامبر گرامي اسلام(ص) در روزنامه هاي اروپايي، در محل نگارخانه  استاد ميرعلي تبريزي، برپا شده است.
در اين نمايشگاه تعداد ۶۰ اثر از ۵۰ كاريكاتوريست كشورهايي نظير روسيه،تركيه، پرو، كوبا،  آلمان، آذربايجان و ايران در معرض ديد عموم قرار گرفته است.
اين آثار شامل كاريكاتورهايي است كه در سايت هاي مختلف منتشر شده اند و يا به سايت انجمن كاريكاتوريست هاي تبريز ارسال شده اند.اين نمايشگاه تا نهم اسفندماه جاري دائر است.

۳ شهر تابع تربت جام شهردار ندارد
تربت جام _ قاسم شعباني ،فرماندار تربت جام ديروز از مسائل امنيتي و سياسي اين شهرستان مرزي به عنوان بزرگ ترين مشكل حوزه مأموريت خود ياد كرد و افزود: بزرگ ترين مشكلي كه ما در منطقه تربت جام داريم، بحث همجواري با كشور افغانستان است كه از اين بابت با مسائل سياسي و امنيتي متعددي گريبانگير هستيم.
وي ادامه داد: بخش زيادي از وقت مديران و مسئولين امنيتي، سياسي و اقتصادي شهرستان در ارتباط با مسائل سياسي و امنيتي شهرستان تربت جام گرفته مي شود كه اميدواريم اين بحث را در شهرستان ناپايدار كنيم.
وي همچنين درخصوص وضعيت شهرداري هاي تربت جام به ايسنا گفت: سه شهر از چهار شهر محدوده شهرستان تربت جام بدون شهردار هستند.
فرماندار شهرستان تربت جام از شوراهاي اسلامي شهرهاي نصرآباد، تربت جام و نيل شهر خواست كه شهرداران خود را زودتر انتخاب كنند.
فرماندار هشدار داد: بيش از اين تاخير مورد قبول مردم و جامعه شهري نيست و شوراها هر چقدر تاخير كنند با مشكلات بيشتر مواجه خواهند شد.

روزنامه  محلي  همسايه ها در خوزستان  توقيف  موقت  شد
اهواز - هيات  نظارت  بر مطبوعات  خوزستان  به  استناد بندهاي  چهار و پنج  ماده  شش قانون  مطبوعات ، در نامه اي  تعطيلي  و توقيف  موقت  روزنامه  محلي  همسايه هادر اين  استان  را به  دادگستري  كل  استان  اعلام  و پرونده  آن را ارسال  كرده است .
اين  هيات  در نامه  خود با استناد به تبصره  ماده  ۱۲ قانون  مطبوعات  خواستاررسيدگي  به  پرونده  روزنامه  مورد اشاره  شده  است .
در چهل  و پنجمين  جلسه  از دهمين  دوره  هيات  نظارت  بر مطبوعات  خوزستان  در۲۴ بهمن  گذشته  گزارش  تخلفات  روزنامه  همسايه ها به  مدير مسئولي  محمدحزبائي  زاده ، بررسي  و بر اساس  ماده  شش  قانون  مطبوعات  مصوب  ۲۲ اسفند سال ۶۴ و اصلاحات  بعدي  آن ، توقيف  موقت  اين  روزنامه  مقرر شد.
روزنامه  همسايه ها چهارمين  سال  انتشار خود را سپري  مي كرد و شماره  يك هزار و ۴۶ آن پنجشنبه  گذشته  منتشر شد.

بافت تاريخي بي نظير روستاي كنگ طرقبه
مشهد - روستاي كنگ طرقبه مشهد در مقايسه با روستاهاي داراي بافت تاريخي با ارزش كشور، از يك بافت منحصربه فرد برخوردار است.
به گزارش خبرگزاري مهر، عليرضا تابش رئيس بنياد مسكن انقلاب اسلامي كشور در بازديد از روستاي كنگ طرقبه در جنوب غربي مشهد افزود: خانه هاي روستايي كنگ از معماري قوي و قدمت تاريخي برخوردار است.
وي گفت: روستاي تاريخي كنگ سه هزار سال قدمت دارد و بافت واحدهاي مسكوني آن از چوب و سنگ است.
تابش اظهار داشت: روستاي پلكاني كنگ مورد توجه گردشگران و ايرانگردان بوده است و بنياد مسكن براي فراهم كردن حضور بيشتر گردشگران به اين روستا طرح هاي تازه اي را به اجرا درخواهد آورد.
رئيس بنياد مسكن انقلاب اسلامي از اختصاص ۲ ميليارد ريال براي بهسازي روستاي كنگ به شيوه سنتي و تلفيق آن با معماري فعلي خبر داد و افزود: به آن دسته مالكاني كه خانه هاي آنان در آتش سوزي شهريور امسال آسيب ديده ۵۰ ميليون ريال تسهيلات بانكي با بهره پنج درصد و بازپرداخت ده ساله اعطا مي شود. البته حفظ بافت قديم با تلفيقي از معماري جديد از شروط اعطاي اين تسهيلات مي باشد.تابش گفت: هم اكنون ۲۵۰ روستا با بافت تاريخي با ارزش در كشور شناسايي شده است.

مركز پزشكي  قانوني  ايلام  به  بيرون  از شهر انتقال  داده  شد
ايلام - رئيس  شوراي  اسلامي شهر ايلام ، از انتقال  مركز پزشكي  قانوني  ايلام  به  خارج از اين  شهر خبر داد.
تجمع  خانواده هاي  مصدومان  و كشته شدگان  حوادث  در مقابل  پزشكي  قانوني  شهرايلام  باعث  ترافيك  سنگين ، نارضايتي  ساكنان  منطقه  هانيوان  و بلوار مدرس  درمجاور اين  مركز شده  بود.
طارق  بهادري  ديروز به ايرنا گفت :  سرسراي  تشريح  و سردخانه  پزشكي  قانوني  ايلام  در يكي  دو روز اخير به  وادي بهشت  رضاي  اين  شهر انتقال  يافته  است .

كاروانسراي قديمي سبزوار موزه مردم شناسي مي شود
سبزوار - با جمع آوري لوازم در آينده نزديك، موزه مردم شناسي سبزوار در يك كاروانسراي قديمي راه اندازي مي شود.
مسئول واحد باستان شناسي ميراث فرهنگي و گردشگري سبزوار به ايسنا گفت: تاكنون لوازم مختلفي هم چون دستگاه هاي فرش بافي، ابريشم بافي،  هم چنين صندوق چوبي قديمي، كندوهاي ذخيره گندم و ديگر لوازم از بخش هاي جوين خوشاب توسط مردم به ميراث فرهنگي سبزوار اهدا شده است. وي تصريح كرد: محل موزه مردم شناسي، كاروان سراي فرامرزخان سبزوار خواهد بود كه اقدام هاي لازم براي آماده سازي مكان انجام شده و تاسيسات در حال تكميل شدن است.

درخواست سنديكاي كارخانجات چاي شمال از ۲ وزارتخانه
رشت- خبرنگار همشهري: به موجب تازه ترين برآوردهاي مركز تحقيقات چاي و آمارگيري گروه برنامه سازان چاي ايران در شبكه سه سيما، مصرف سالانه چاي در كشور ۷۰ هزار تن مي باشد. به اين ترتيب آمار ارائه شده قبلي مبني بر مصرف سالانه بيش از صد هزار تن چاي مأخذ علمي ندارد.
نعمت ياورزاده مدير اجرايي سنديكاي كارخانجات چاي شمال با عنوان اين مطلب گفت: آمار غلط برآوردهاي ساختگي در زمينه مصرف چاي، موجب ورود چاي بيش از ميزان نياز آن، چه از طريق قانوني و چه به صورت قاچاق شده است و به بحران چاي در كشور دامن زده است.
وي از وزارت جهاد كشاورزي و وزارت بازرگاني تقاضا كرد براساس آمار اعلام شده در مورد توليد، واردات و مصرف چاي، تصميم گيري كنند.ياورزاده در مورد قيمت خريد چاي از كشاورزان در سال آينده گفت: قيمت خريد چاي از چايكاران براي سال ۸۵ از قرار هر كيلو برگ سبز چاي درجه دو ۲ هزار و ۱۰۰ ريال و درجه يك ۳ هزار و ۲۰۰ ريال پيشنهاد شده است كه پس از تصويب رسماً اعلام خواهد شد.

شهرستان ها
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |