دوشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۲ - Feb 27, 2006
ترديد در ميزان سوخت خودروهاي دوگانه سوز
موتورهاي دوگانه سوز خوب يا بد؟
مصرف سوخت اين نوع اتومبيل ها نسبت به اتومبيل هاي معمولي كمتر و براي كاهش ميزان آلودگي محيط زيست بهتر است
005616.jpg
گروه دانش و فناوري- مرتضي اسلام زاده: مسائل مربوط به محيط زيست در دنياي امروز باعث پيشرفت تكنولوژي و به تبع آن بازارهاي جديد و گاه پررونقي مي شود كه اتومبيل هاي هايبريد از آن جمله هستند؛ اتومبيل هايي كه موتورهايشان به صورت دوگانه سوز هستند.
بعد از توفان مرگ آفرين كاترينا و بالا رفتن قيمت بنزين به طرز وحشتناك، بسياري از مردم ايالات متحده براي مقابله با قيمت بنزين كه به مرز ۶۰ سنت به ازاي هر ليتر رسيد به خريد اتومبيل هاي جديد با فناوري هايبريد روي خوش نشان دادند يا بهتر است گفته شود براي خريد آن هجوم بردند و اين خود باعث فروش دو برابر اينگونه اتومبيل ها شد.
متقاضيان خريدار اتومبيل «تويوتا پريوس» بايد ماه ها صبر كنند تا به اين اتومبيل برسند، اما با اين همه شور و شوق اين سؤال به دست مي آيد كه آيا مصرف سوخت اتومبيل با موتور هايبريد به خوبي اتومبيل هاي معمولي است؟ يكي از خريداران در اين باره مي گويد: «من از همه موارد اين اتومبيل راضي هستم جز يك مورد، ميزان مصرف سوخت اين اتومبيل به اندازه اي كه در تبليغات عنوان شده نيست.» انتظار او داشتن اتومبيلي كم مصرف حدود ۵/۴ ليتر در هر ۱۰۰ كيلومتر بود و حتي وي حاضر بود هر مبلغي براي آن كه اين نوع اتومبيل را به دست آورد پرداخت كند، اما متأسفانه چنين نشده است.
او مي گويد: «اين باعث تأسف است، چرا كه بعد از خريد متوجه مي شويد كه ميزان مصرف سوخت اين اتومبيل بسيار بيش از مقداري است كه در تبليغات عنوان شده است.» بسياري ديگر از كساني كه چنين اتومبيل هايي دارند، به اين نتيجه رسيده اند كه ارقامي كه دولت درباره اين اتومبيل ها اعلام مي كند، غيرواقعي است. چرا كه اين مقدار اعلام شده در آزمايشگاه توسط آژانس حفاظت از محيط زيست و برخلاف گزارشات تهيه شده از جانب مصرف كنندگان است،چرا كه مصرف اتومبيل در جاده بيشتر از مصرف آن در محيط آزمايشگاهي است.
مصرف حقيقي اتومبيل تويوتا پريوس ۶۰ كيلومتر به ازاي ۵/۴ ليتر است و برخلاف نظريه كارشناسان (۱۰۰ كيلومتر به ازاي ۵/۴ ليتر) است كه توسط آژانس حفاظت از محيط زيست عنوان شده است.
به گفته آژانس حفاظت از محيط زيست مصرف اتومبيل هوندا سيويك هايبريد ۷۷ كيلومتر به ازاي ۵/۴ ليتر است، ولي براساس نظرسنجي از مصرف كنندگان اين مقدار تنها ۴۲ كيلومتر است. به همين دليل اين سازمان تصميم گرفته در گزارش هاي خود تجديدنظر كرده و مواردي مانند مصرف كولر در اتومبيل، سردي هوا و همچنين وضعيت جاده را كه ممكن است باعث بالا رفتن مقدار مصرف سوخت شود را نيز لحاظ كند.
در حال حاضر كارخانه هاي توليد اين گونه اتومبيل ها راه هايي را ارائه كرده اند كه مصرف سوخت چنين اتومبيل هايي را كاهش دهند، البته لازم به ذكر است كه روش اندازه گيري هر چه باشد مصرف سوخت اين نوع اتومبيل ها به نسبت اتومبيل هاي معمولي كمتر است و براي كاهش ميزان آلودگي محيط زيست بهتر است.
نگراني آژانس حفاظت از محيط زيست بر اين است كه ممكن است موتورهاي هايبريد در اتومبيل هاي SUV يا شاسي بلند همانند جيپ و كاميونت كه احتياج به سوخت بيشتري دارند استفاده شود، حال بايد منتظر ماند و ديد كارخانجات اتومبيل سازي براي اين منظور چه تصميمي خواهند گرفت.
منبع: CNN.com

انتشار نسخه جديد Macos
گروه دانش و فناوري _محمد تقي رسولي: اپل نسخه جديد سيستم عامل MaCOSX را منتشر كرد. اين نسخه جديد با ويرايش ۵.۴.۱۰ براي تمامي سيستم هاي مكينتاش و پاور پي سي شركت اپل طراحي شده است.
اين آپديت جديد كه از طريق سايت شركت اپل قابل دسترسي است چندين مشكل سيستم عامل مك او اس را برطرف مي نمايد. اين اشكالات عبارتند از: دفتر تلفن، لغت نامه ، قلم ها، ايميل، نرم افزارهاي آي- كال، آي- چت، سافاري، دي وي دي خوان و ابزارهاي ديسك ها. اين ارتقاء ۱۲۴ مگابايتي براي كاربراني كه سيستم عامل Mac نسخه ۴.۴.۱۰ دارند، به صورت رايگان بر روي سايت اپل موجود است.
منبع: Computer World.com

ابزار سايت سازي گوگل، روش جديد افزايش كاربر
گروه دانش و فناوري- بهنام نظيري راد: گوگل به تازگي ابزار جديدي را با نام سازنده صفحات وب، به خدمات خود براي كاربران افزوده است تا بتوانند به صورت رايگان صفحات وب براي خود طراحي كنند.
شركت گوگل اعلام كرده است كه اين ابزار كاملاً رايگان بوده و كاربران براي كار كردن با آن نيازي به دانستن كدهاي HTML يا زبان هاي ديگر برنامه نويسي ندارند.
اين در حالي است كه تهيه صفحات اينترنتي پيش از اين براي كاربران پيچيده و گران بنظر مي رسيد. در اين ابزار كاربران مي توانند از ميان برنامه ها و صفحه آرايي  هاي از پيش آماده شده يكي را به دلخواه خود برگزينند و در محل هاي از پيش تعيين شده متون خودشان را بنويسند و تا ۱۰۰ مگابايت اطلاعات و تصاوير خود را ضبط كنند.
اين ابزار به رغم آساني كار براي طراحان آماتور، هنوز براي طراحي وب سايت هاي بزرگتر آمادگي ندارد و گوگل اعلام كرده است به مرور امكانات اين ابزار را تكميل خواهد كرد.
منبع: PCWorld.com

عيد نوروز در سايت گوگل
005619.jpg
گروه دانش و فناوري- علي اصغر محمدي: كاربران ايراني از شركت گوگل درخواست كردند به منظور معرفي عيد نوروز باستاني با قدمت چند هزار ساله به همه جهانيان، در آستانه فرا رسيدن عيد نوروز، براي دومين سال متوالي لوگوي نوروز باستاني را در سايت خود قرار دهد. اين در حالي است كه پرونده ثبت نوروز در فهرست ميراث جهاني براي ارائه مجدد به يونسكو آماده مي شود و نماينده صندوق علمي فرهنگي سازمان ملل متحد نيز اعلام كرده است، از ثبت نوروز استقبال مي كنيم.
سايت گوگل روزانه بيش از ۳۵۰ ميليون بازديدكننده دارد و قرار گرفتن لوگوي نوروز در اين سايت، نقش اساسي و مهمي در معرفي نوروز و فرهنگ كهن ايران خواهد داشت. تاكنون حدود ۱۵۰هزار كاربر ايراني مقيم داخل و خارج از كشور در يك اقدام ملي و خودجوش، تقاضاي خود را در اين مورد از طريق ايميل براي شركت گوگل ارسال كرده اند.
سال گذشته، گوگل در پاسخ به فشارهاي كاربران ايراني، براي نخستين بار لوگوي عيد نوروز را در روزهاي اول و دوم فروردين ماه در صفحات فارسي سايت خود قرار داد و در صورت درخواست جمع زيادي از ايرانيان، گوگل لوگوي عيد نوروز باستاني را در سايت خود قرار خواهد داد.نوروز، نخستين روز سال شمسي و يكي از مهم ترين اعياد بسياري از ملت ها، مانند ايرانيان، افغان ها، تاجيك ها، ترك ها و كردها است و از جايگاه ويژه اي در بين آنان برخوردار است.

ارسال خاكستر مردگان به فضا
ايسنا: طي يك پروژه علمي _ فضايي، بقاياي اجساد خاكسترشده ده  تن- از جمله يك هنرپيشه معروف آمريكايي و نيز گوردون كوپر از ستاره شناسان برجسته اين كشور- به فضا برده مي شود.
احتمالاً پرتاب راكتي كه حامل اين خاكسترهاست در ماه مارس (ماه ميلادي آينده) صورت خواهد گرفت و طي آن خاكستر حدود ۱۸۷ جسد از جمله يك تكنيسين برجسته تلفن، يك پرستار و يك دانشجو به فضا برده خواهد شد. بستگان و خانواده اين افراد بين ۹۹۵ تا پنج هزار و ۳۰۰ دلار براي ارسال بقاياي خاكستر آنها پرداخت كرده اند.
گسترش چنين سرويس هاي فضايي در كنار توريسم فضايي طي ماه ها و سال هاي اخير، افق جديدي را در تبديل مأموريت هاي فضايي به صنعتي درآمدزا گشوده است. چندي پيش يك آمريكايي ثروتمند با پرداخت هزينه اي بالغ بر بيست ميليون دلار در يك سفر گردشگري فضايي حضور يافت.

المپيك زمستاني و پيشرفت هاي علمي
گروه دانش و فناوري- مريم افضلي: محققان براي كنترل اتومبيل بر روي يخ جاروهاي الكترونيكي طراحي مي كنند. همكاري جالب بين محققان اسكاتلندي و تيم كرلينگ شركت كننده در المپيك زمستاني، موجب تحقيقاتي شد كه در نتيجه آن اتومبيل را مي توان بر روي جاده هاي يخي كنترل كرد.
به ندرت ورزش هاي زمستاني موجب پيشرفت هاي علمي مي شوند، اما وقتي جين بلكفورد و تيمش در دانشگاه ادينبورو، به تيم كرلينگ بريتانيا كمك مي كردند، دريافتند كه مواد به شكل هاي مختلف روي يخ مي لغزند. بلكفورد مي گويد: «از كرلينگ شروع شد ولي اكنون با فورد و جاگوار روي اصطكاك تاير بر روي يخ كار مي كنيم.»
بازي كرلينگ شامل دو گروه چهار نفري است كه در مقابل هم روي يخ بازي مي كنند و هدف لغزاندن ديسك فلزي توسط چوگان هاي جارو مانند به دروازه حريف است. حركت چوگان ها موجب آب شدن يخ و توليد لايه اي آب مي شود، به علت گرماي سايشي،يخ لغزنده مي شود و به سر خوردن ديسك فلزي كمك مي كند.
در سال ۲۰۰۰ تيم تحقيقاتي بلكفورد يك «تنظيم كننده جارو» براي بازيكنان طراحي كردند كه در تمرين از آن استفاده مي شد و به وسيله آن ميزان قدرت حركت جارو بر روي يخ اندازه گيري مي شد.
براي بررسي چگونگي آب شدن يخ زير فشار اين تيم وسيله اي طراحي كردند كه شبيه يك گرامافون بسيار كوچك است. سوزني از جنس فولاد يا پلاستيك بر روي صفحه يخي متحرك قرار مي گيرد. بعد از هر دور آزمايش تيم به وسيله ميكروسكوپ الكتروني مولكول هاي يخ را بررسي مي كردند. بلكفورد مي گويد: «اين آزمايش نشان مي دهد چطور فشارهاي مختلف، دما و عوامل ديگر ويژگي هاي ميكروسكوپي يخ را تحت تاثير قرار مي دهند.
اهميت اين آزمايش اين است كه نشان مي دهد چطور مواد روي يخ مي لغزند.» باب ويليام،مهندس تحقيقاتي اتومبيل هاي جاگوار مي گويد: «در اثر تماس تاير با سطح جاده مخصوصاً در برف و يخ ايمني اتومبيل كاهش مي يابد. اين تحقيقات مي تواند در پيشرفت سيستم ترمز ضد قفل (anti-lock) موثر باشد.
در اين سيستم با فشار ناگهاني بر روي پدال ترمز چرخ ها قفل نمي شوند و همچنين در پيشرفت سيستم كنترل اصطكاك چرخ موثر است. اين سيستم گردش چرخ كه با فشار زياد به پدال گاز ايجاد مي شود را كاهش مي دهد. حتي به توليد كنندگان تاير كمك مي كند تا لاستيك مورد استفاده خود را براي كنترل بهتر بازسازي كنند.»
منبع: Nature.com

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |