دوشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۲ - Feb 27, 2006
تدابير جديد ايران براي مهار آنفلوآنزاي پرندگان
گروه اجتماعي: ايران براي جلوگيري از شيوع آنفلوآنزاي پرندگان در ساير مناطق كشور تدابير جديدي اتخاذ كرده است.
براساس اين گزارش مقامات مسئول در استان آذربايجان شرقي به دليل تلفات پرندگان در حاشيه رودخانه ارس محور ارتباطي جلفا _ پلدشت را تا اطلاع ثانوي مسدود كرده اند.
از سوي ديگر وزير بهداشت نيز اعلام كرده است براي جلوگيري از انتقال آنفلوآنزا از پرندگان وحشي به حيوانات خانگي شهروندان بايد حيوانات خانگي خود را در قرنطينه نگهداري كنند. مشروح اين اخبار را در صفحات ۶ و ۳۰ بخوانيد.

براي كنترل شيوع آنفلوانزاي پرندگان
محور ارتباطي جلفا - پلدشت مسدود شد
005622.jpg
گروه اجتماعي _ مينا شهني : ايران در محاصره آنفلوانزاي مرغي است. صبح ديروز در سمينار آنفلوانزاي پرندگان، رئيس دانشكده بهداشت دانشگاه شهيد بهشتي اعلام كرد كه تمام كشورهاي همسايه ايران به ويروس آنفولانزاي پرندگان آلوده اند و كشور ما در محاصره قرار دارد.
حسين حاتمي معتقد است كه مخزن اصلي اين ويروس در ماكيان آبزي است و تراكم اين پرندگان در جنوب شرقي آسيا از تمام نقاط جهان بيشتر است. از سوي ديگر از استان گلستان خبر تلف شدن چهار قطعه قو و يك قطعه چنگر رسيده است. مأموران اداره حفاظت محيط زيست شهرستان بندر تركمن در اين استان در بازديد از تالاب گميشان، پرندگان تلف شده را يافته اند. قوهاي چنگر تلف شده اي كه توسط گشت هاي حفاظت محيط زيست بندرتركمن پيدا شده اند چند روز از مرگشان گذشته است.
محور ارتباطي جلفا _ پلدشت
براي جلوگيري از شيوع
آنفلوانزاي پرندگان مسدود شد
معاون سياسي و اجتماعي فرمانداري شهرستان جلفا با انتشار اين خبر گفت: اين محور به دليل توقف پرندگان مهاجر در حاشيه رودخانه ارس تا اطلاع ثانوي مسدود شده است.
داريوش موسي خاني براي مسدود نمودن محور ارتباطي جلفا در استان آذربايجان شرقي و پلدشت، شهري كوچك در منتهي اليه شمال غربي كشور بازه زماني مشخصي را عنوان نكرد و فقط به بيان عبارت تا اطلاع ثانوي پس از اعلام مسدود شدن اين محور بسنده كرد و دليل اين اقدام را تلاش براي جلوگيري از تماس افراد با لاشه هاي احتمالي پرندگان وحشي اعلام كرد ،هر چند وي تاكيد كرد كه هيچ موردي از آنفلوانزاي پرندگان در شهرستان جلفا مشاهده نشده است، اما درباره وضعيت شهر پلدشت چيزي نگفت. به گفته او به دليل شرايط جوي كه پرندگان مهاجر را مجبور به توقف طولاني در سواحل ارس كرده است مردم همچنان بايد مواظب باشند.
او بهترين شيوه پيشگيري از شيوع آنفلوانزاي پرندگان را اطلاع رساني همگاني عنوان كرد و مسئولين شبكه بهداشت و شبكه دامپزشكي را مأمور اجراي آن كرد و در پايان دليل تعطيلي سه روزه مدارس روستاي اشتبين از توابع جلفا را در معرض خطربودن اين منطقه و عبور پرندگان وحشي از اين ناحيه عنوان كرد.
از سوي ديگر در قزوين نيز نقل و انتقال پرندگان وحشي و زينتي ممنوع شد.
مديركل حفاظت و حمايت از محيط زيست استان قزوين دليل اين اقدام را پيشگيري از وقوع بيماري آنفلوانزاي پرندگان عنوان كرد.
ساسان علي نژاد در گفت وگو با ايرنا گفت: شكار و صيد پرندگان وحشي بدون دريافت مجوز از اين سازمان ممنوع است و در مناطق آبي و تالابي ممنوعيت شكار و صيد زنده گيري پرندگان به قوت خود باقي است. در مناطق غير تالابي نيز شكار و صيد زنده گيري پرندگان مهاجر آبزي و كنار آبزي ممنوع خواهد بود. او توصيه كرد كه افراد از ورود به اكوسيستم هاي آبي رودخانه، درياچه ها و تالاب ها خودداري كنند. در صورت مشاهده اين موضوع (به آب رفتن مردم) با متخلفان مطابق قانون و مقررات شكار و صيد برخورد خواهد شد.
آن سوي مرزها
هند ميزبان دومين كانون شيوع ويروس مرگبار آنفلوانزاي پرندگان شد. يك منبع اينترنتي از قول اومپاچودري، وزير كشاورزي و دامپروري هند با تاييد اين خبر گفت: اين ويروس در يكي از مراكز دامپروري در شهر اوچال واقع در ايالت سورات در مجاورت ايالت گجرات هند شناسايي شده است. مسئولان هندي اعلام كرده اند كه اين مركز دامپروري تعطيل و همه مرغهاي آن كشتار شده اند، همچنين تا كيلومترها اطراف دامپروري را تحت نظارت بهداشتي قرار داده اند و ايالت اوچال را هم به عنوان كانون خطر قلمداد كرده اند. مسئولان بهداشتي هند روز جمعه اعلام كرده بودند كه بر آنند تا مراكز دامپروري و مرغداري را در ۷۵ دهكده از لحاظ وجود ويروس شناسايي و تحت نظرگرفته و در صورت لزوم مرغهاي آنها را كشتار كنند.دو نفر هم كه احتمال مبتلا بودنشان به ويروس مي رفت در بيمارستاني در منطقه نواپور كه تحت قرنطينه است بستري شده اند.در اروپا نيز فرانسه نفوذ ويروس آنفلوانزاي پرندگان را به مرغداري هاي اين كشور رسما تاييد كرد.
وزارت كشاورزي فرانسه با انتشار بيانيه اي در پاريس اعلام كرد: مرگ بوقلمون ها در يك مركز پرورش اين طيور در منطقه «آن» فرانسه ناشي از آلودگي آنها به ويروس اچ.۵.ان.ا بوده است.
بيانيه وزارت كشاورزي فرانسه حاكي است كه يك گروه تحقيق براي بررسي چگونگي آلوده شدن مركز نگهداري طيور در اين استان تشكيل شده است. رئيس جمهور فرانسه نيز رسانه هاي اين كشور را براي مقابله همه جانبه با شيوع ويروس آنفلوانزاي پرندگان به همكاري دعوت كرد.

بازنگري در الگوي بودجه ريزي پژوهشي ضروري است
گروه علمي فرهنگي: مركز پژوهش هاي  مجلس  شوراي  اسلامي  با انتشار گزارشي  نظر كارشناسي  خود را درباره  اعتبارات  در نظر گرفته  شده  براي  بخش  آموزش  و تحقيقات  در لايحه بودجه  سال  ۱۳۸۵ كل  كشور اعلام  كرد.
به  گزارش    واحد اطلاع  رساني  مركز پژوهش ها ، دفتر مطالعات  فرهنگي  اين  مركز با انتشار گزارشي  در مورد وضعيت  بخش  آموزش  عالي  و تحقيقات  در لايحه  بودجه  سال  ۸۵ خاطر نشان  كرد : در لايحه  بودجه  سال  ۱۳۸۵ برنامه هاي  مربوط  به  فصل  آموزش  در مقايسه  با بودجه  سال  ۱۳۸۴ تجزيه  شده  و از ۱۷ برنامه  به  ۴۴ برنامه  گسترش  پيدا كرده  است  كه  اين  برنامه ها را مي توان  در دو گروه  برنامه هاي  مستقيم  و برنامه هاي  غيرمستقيم  دسته بندي  نمود. «تجزيه  اعتبارات  به  برنامه هاي  جزيي  تر به  دليل  اين  كه  كنترل ، ارزيابي  و تحليل  را دقيق تر و ساده تر مي كند، كار درستي  است ، اما مشكلي  كه  در اين  رابطه  در لايحه  ۱۳۸۵ وجود دارد اين  است  كه  برنامه ها به  نحو مطلوبي  سازماندهي  نشده اند.»
اين  گزارش  مي افزايد:« در لايحه  بودجه  سال  ۱۳۸۵ مبناي  تخصيص  بودجه  به  دانشگاهها، دانشجو و محقق  است  كه  نهاده  (منابع ) دانشگاه  محسوب  مي شوند.»
بنابراين  طرح  اين  ادعا كه  بودجه ريزي  در بخش  آموزش  عالي  عملياتي  شده  است ، چندان  به  واقعيت  نزديك  نيست ، چرا كه  در بودجه ريزي  عملياتي  مبناي  تخصيص  منابع  ستانده هاي  دانشگاهها هستند كه  در قالب  برنامه ريزي  عملياتي  تعريف  مي شوند.
نكته  ديگر اين كه  در اعتبارات  هزينه اي  دانشگاهها و مراكز آموزش  عالي ، اعتبارات  غيرمستقيم  مانند خدمات  فرهنگي  و رفاهي  و راهبري  (به  عنوان  مديريت )، هم  در هزينه  سرانه  دانشجو محاسبه  و هم  به  طور مستقل  به  عنوان  يك  برنامه  در نظر گرفته  شده اند.
دفتر مطالعات  فرهنگي مركز پژوهش ها در بخش  ديگري  از گزارش  خود مي افزايد:«در لايحه  بودجه  سال  ،۱۳۸۵ روش  استفاده  شده  در سال  ۱۳۸۴ به  تفصيل  و در عين  حال  با ابهام  بيشتري  دنبال  شده  و به  همين  دليل  بودجه ريزي  در سال  ۱۳۸۵ وضعيت  نامناسب تري  پيدا كرده  است  چرا كه  در مرحله  اول  مشخصه  همساني  براي  دسته بندي  برنامه هاي  پژوهش هاي  اساسي  استفاده  نشده  است  و ثانيا براي  بيشتر برنامه هاي  ذكر شده  نمي توان  تعريف  علمي  و عيني  پيدا كرد.
به  عنوان  مثال  در فصل  پژوهش هاي  اساسي  عنوان  يكي  از برنامه ها پژوهش  است . اين  در حالي  است  كه  از لحاظ  زبان  شناسي ، مفهوم  پژوهش  كلي تر از مفهوم  پژوهش هاي  اساسي  است .»
بر اين  مبنا هيچ  دليلي  براي  جدايي  برنامه هاي  تحقيقات  كاربردي  پژوهش  و فناوري  و تحقيقات  كاربردي  و توسعه  علمي  از سه  نوع  تحقيقات  كاربردي ، توسعه  و بنيادي  وجود ندارد و براي  جدايي  برنامه  پشتيباني  علمي  و پژوهشي  از برنامه  تحقيقات  كاربردي  نيز دليلي  اقامه  نشده  است  و در اين  ميان  تنها جدايي  سه  برنامه  حمايت  از انجمن ها و نهادهاي  علمي  غيردولتي  ، حمايت  از پژوهش هاي  غيردولتي  و حمايت  از پژوهشگران  و نخبگان  منطقي  به  نظر مي رسد.
در بخش  ديگري  از اين  گزارش  آمده  است : «برخلاف  بودجه  سال  ،۱۳۸۴ در لايحه  بودجه  سال  ۱۳۸۵ ، حدود ۳۷ درصد از بودجه  فصل  پژوهش هاي  اساسي  به  تحقيقات  دانشگاهي ، ۱۸ درصد به  تحقيقات  توسعه اي ، ۱۵ درصد به  پژوهش هاي  فناوري هاي  نوين ، ۸ درصد به  تحقيقات  كاربردي  و توسعه  علمي  و مابقي  به  ساير برنامه ها اختصاص  يافته  است  و مقايسه  اين  ارقام  با ارقام  مربوط  به  سال  ۱۳۸۴ حكايت  از نابساماني  در محاسبات  و بودجه ريزي  در فصل  پژوهش هاي  اساسي  دارد.»
چگونه  ممكن  است  در طول  يك  سال  تحقيقات  بنيادي  به  صفر برسد و آيا از اين  به  بعد ايران  نيازي  به  تحقيقات  بنيادي  ندارد؟ آيا دولت  به  عنوان  مسئول  توليد كالاهاي  عمومي  نبايد در تحقيقات  بنيادي  سرمايه گذاري  كند؟ چگونه  ممكن  است  تحقيقات  توسعه اي  در طول  يك  سال  ۳۶ درصد كاهش  پيدا كند؟ آيا ايران  از نتايج  تحقيقات  كاربردي  نااميد شده  است ؟ پس  قاعدتا بايستي  تحقيقات  كاربردي  به  طور سرسام  آوري  رشد كرده  باشد. اين  درحالي  است  كه  برنامه  پژوهش هاي  كاربردي  تنها ۷۵/ ۰ درصد از كل  اين  فصل  را تشكيل  مي دهد.
اين  تحولات  ناگهاني  و نابسامان  در ساختار بودجه  پژوهش هاي  اساسي  با هيچ  تئوري  و منطقي  سازگاري  ندارد. اين  موارد نشان  مي دهد كه  مشخصه هاي  يك  لايحه  خوب  در تدوين  بودجه  پژوهش هاي  اساسي  كمتر رعايت  شده  است .
با توجه  به  تحليل هاي  ياد شده  بازنگري  در الگوي  بودجه ريزي  پژوهشي  براساس  بند ب  ماده  ۴۶ قانون  برنامه  چهارم  توسعه  حتمي  و ضروري  به  نظر مي رسد.

مشاركت شهروندان در امنيت مهم ترين
فرصت به كارگيري «نگهبان محله» است
گروه اجتماعي: تمايل شهروندان براي مشاركت در توسعه و ارتقاي نظم و امنيت، از مهم ترين فرصت هاي به كارگيري نگهبان محله به شمار مي رود.
دكتر محمد باقر قاليباف، در گفت وگو با بخش اطلاعات و اخبار روابط عمومي مركز انتظامي ناجا با اعلام اين خبر افزود: با توجه به زيرساخت هاي مناسب اجتماعي و تمايل شهروندان براي مشاركت در توسعه و ارتقاي نظم و امنيت، «طرح نگهبان محله» يكي از موفق ترين طرح هاي مشاركتي در جهت گسترش نظم و امنيت عمومي در كشور به شمار مي رود.
وي خاطر نشان ساخت: به دليل آنكه ساختار محله اي در كشور ما پيشينه تاريخي دارد، به نظر مي رسد نگهبان محله در كشور ما مي تواند موفق تر از غرب عمل كند.
وي با اشاره به اينكه نمونه اين امر در قديم در ميان شبگردان و عوامل محلي براي كمك به گزمه، داروغه و... بوده، تصريح كرد: ضروري است اصول جلب مشاركت مردم در امور انتظامي با اداره پليس با نگاه «جامعه محور» لحاظ شده و فرهنگ سازي و آموزش لازم در اين زمينه اعمال شود.
وي لازمه اين كار را اشتراك برداشت بين مردم و ناجا در زمينه مفاهيم نظم و امنيت و توجه به فرهنگ بومي به صورت همزمان، درون و برون سازمان برشمرد.
دكتر قاليباف اضافه كرد: امروزه در اكثر كشورهاي غربي بيشتر امور توسط خود ساكنان محله ها انجام مي شود.
وي از حاشيه نشيني كنترل نشده و توسعه غيرايمن شهري، نبود تناسب دسترسي به خدمات بخش نظم و امنيت به عنوان عمده چالش هاي طرح نگهبان محله در كشور نام برد.
وي يادآور شد: از اهداف اوليه اين طرح كه خوشبختانه تا حد زيادي نيز محقق شده است، تعيين خط مشي و جهت گيري كلان نظام امنيت عمومي، دفاع از حقوق شهروندي در تأمين جامعه اي ايمن، سالم، توسعه يافته، برنامه ريزي به منظور بهره مندي از مشاركت هاي مردمي و حمايت از گسترش مراكز خصوصي با هدف توانمند سازي مردم براي مشاركت آگاهانه و در نهايت برنامه ريزي براي جبران خسارت هاي وارد آمده به امنيت عمومي است.

با پيشنهاد دبير جامعه راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي
بانك اطلاعات گردشگري راه اندازي مي شود
گروه علمي فرهنگي:  دبير جامعه راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي پيشنهاد داد: بانك اطلاعات گردشگري به منظور دسترسي آسان به خدمات مورد نياز مسافران و گردشگران كشور راه اندازي شود.
امير حسين اربابان، ايجاد بانك اطلاعاتي درباره خدمات، هتل ها، جذابيت ها و ساير امكانات مورد نياز مسافران و گردشگران حداقل براي تعطيلات نوروزي را ضروري دانست و افزود: چنين بانك اطلاعاتي در اطلاع رساني و تسهيل در انتخاب مسافران و گردشگران در راه هاي ورودي و خروجي، هتل ها و جاذبه ها تاثيرگذار است و از تمركز بيش از حد مسافر در يك منطقه خاص جلوگيري مي كند.
به گزارش ايسنا،  دبير جامعه راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي تصريح كرد: وجود اين بانك اطلاعاتي با تمام اطلاعات مورد نياز مسافران و گردشگران كشور، حق انتخاب آنها را افزايش مي دهد و در بازار ها تغيير ايجاد مي كند.
وي گفت: ايجاد بانك اطلاعاتي براي تقسيم متعادل ظرفيت ها و ورودي مسافر در بازارهاي گردشگري داخل ايران بسيار ضروري است كه در كنار تمام اين مزيت ها، در منطقه نيز اشتغالزايي مي كند.
دبير جامعه راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي ابراز كرد: صدا و سيماي ايران نيز مي تواند در انتخاب مناسب مقصدهاي گردشگري، تقسيم متعادل بازار، ورودي و معرفي جاذبه هاي بيشتر كشور اقدام كند.
وي با بيان اين كه بسياري از بخش ها با نزديك شدن تعطيلات نوروزي و تابستان سايت هاي اينترنتي و شماره تماس هايي را اعلام مي كنند، گفت: اين امكانات نبايد محدود و غيرقابل دسترس باشد و افراد بايد با صلاحيت و متخصص امور اجرايي آن را برعهده گيرند تا به انتخاب مردم كمك كنند.
اربابان تاكيد كرد: بايد براي راه اندازي بانك اطلاعات گردشگري فكر شود و در صورت راه اندازي نشدن اين بانك جامع تا پيش از نوروز ،۸۵ براي سال آينده اقدام شود.

مراكز «هاتف» بنياد شهيد و امور ايثارگران
در ۱۸۰ شهر كشور راه اندازي مي شود
گروه اجتماعي: رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران در مراسم معارفه مسعود توانا به عنوان مشاور و رئيس مركز هدايت الكترونيك تامين فراگير ( هاتف) اعلام كرد: بنياد شهيد و امور ايثارگران در ۱۸۰ شهر كشور، مركز هاتف راه اندازي مي كند.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و بين الملل بنياد شهيد و امور ايثارگران ، حسين دهقان با اشاره به اينكه اين نهاد در دوره جديد و با توجه به نيازهاي تازه جامعه هدف، نيازمند تقويت مراكز هدايت الكترونيك تامين فراگير است و توسعه و تقويت مراكز هاتف بستر ارتباط بهينه ، هدفمند و تاثيرگذار را فراهم مي آورد، گفت: بي شك اگر بخواهيم روابط بنياد با جامعه هدف را شفاف و روان كنيم بايستي به تقويت اين مركز در سراسر كشور همت گماريم.
رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران از هاتف به عنوان مركزي ياد كرد كه تبديل به يك موضوع ملي و فراگير شده و دامنه فعاليت و كيفيت ارتباطات اين مركز با جامعه هدف از اين پس حوزه هاي آموزشي، فني، تشكيلات، منابع انساني، اطلاع رساني و اداري را در برخواهد گرفت.
دهقان از طرح ملي هاتف به عنوان بستر اصلي ايجاد تحول فراگير در مجموعه بنياد شهيد و امور ايثارگران ياد كرد و افزود: جامعه امروز ايران و پيشرفت و تكنولوژي روز افزون در عرصه ارتباطات جهاني ما را به سويي رهنمون مي كند كه نيازها، خواست ها ، تقاضاها و مسائل و مشكلات خانواده  شهدا، جانبازان و آزادگان را بي آنكه نياز به مراجعه حضوري داشته باشند، پاسخگو باشيم و اين مهم تنها از طريق توسعه ، ساماندهي و تقويت مراكز هاتف امكان پذير است. وي در پايان از تلاش هاي مسعود توانا مدير كل سابق روابط عمومي و بين الملل در تشكيل فعال سازي و توسعه فعاليت هاي روابط عمومي قدرداني نمود و مريم سليمي نمين را به عنوان سرپرست اداره كل روابط عمومي و بين الملل بنياد معرفي كرد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |