دوشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۲ - Feb 27, 2006
شوراي عالي ترافيك به پيشنهاد شهرداري تهران براي اسفندماه تصويب كرد:
افزايش ساعت كار نهادهاي خدماتي
فروشگاه ها تا،۲۴مترو تا ۲۳ و شركت واحد تا يك بامداد
005703.jpg
گروه شهري: مديريت شهري تهران به منظور روان سازي ترافيك در روزهاي پاياني سال، ضمن افزايش ساعات كار ناوگان حمل و نقل عمومي، توصيه كرد ساعات كار واحدهاي صنفي نيز افزايش يابد.
مهندس مهرداد تقي زاده _ معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با بيان اين مطلب كه همواره در روزهاي پاياني سال، شمار سفرهاي درون شهري ۲ تا ۵/۲ برابر مي شود و از اين رو شاهد سنگين ترشدن بار ترافيك در معابر عمومي به ويژه در نقاط جذب سفر هستيم، براي نخستين بار ضمن توصيه به صاحبان واحدهاي صنفي مبني بر افزايش ساعات كار، تصميم گرفته شد تا ساعات فعاليت ناوگان حمل و نقل عمومي نيز افزايش يابد.
وي تصريح كرد: به منظور رفاه حال شهروندان تهراني، از دهم تا آخر اسفندماه، ساعات فعاليت فروشگاه ها تا ساعت ،۲۴ مترو تا ساعت ۲۳ اتوبوسراني و تاكسيراني تا ۱ بامداد و پيك بادپا بصورت شبانه روزي خواهد بود.
وي جلوگيري از صدور مجوز حفاري، عدم اجراي ممنوعيت ورود به محدوده طرح ترافيك و عدم اجراي طرح تردد نوبتي خودروها در روزهاي پنجشنبه يازدهم، هجدهم و بيست و پنجم اسفندماه را از جمله پيشنهاداتي عنوان كرد كه به منظور مديريت تقاضاي سفرهاي درون شهري جهت ساماندهي ترافيك به شوراي عالي ترافيك شهرهاي كشور ارائه كرده و خوشبختانه به تصويب رسيده است.
مهندس تقي زاده تصريح كرد: با توجه به افزايش ساعات كار فروشگاه ها و ناوگان حمل و نقل عمومي درون شهري، بهتر است شهروندان با برنامه ريزي و بدون دغدغه به تهيه مايحتاج نوروزي خود مبادرت ورزند.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران از هماهنگي به وجودآمده به عنوان مدلي از مديريت بين بخشي در راستاي تحقق مديريت واحد شهري ياد كرد و افزود: خوشبختانه هماهنگي خوبي بين وزارتخانه هاي كشور و بازرگاني و شهرداري تهران براي مديريت بهينه تقاضاي سفر و ارتقاي سطح رفاه عمومي شهروندان به وجود آمده است.
در همين زمينه مهندس علي اكبر گلرخي _ مديرعامل پيك بادپاي شهرداري تهران خاطرنشان كرد: همواره در نيمه دوم اسفندماه كه فصل خريدهاي نوروزي است، ترافيك بسيار نادر و سنگيني در معابر عمومي به وجود مي آيد كه از اين رو افزون بر اتلاف وقت شهروندان و تحميل استرس هاي ناخواسته، شاهد هدررفت سوخت خودروها، سرگرداني شهروندان براي يافتن فضاي پارك خودرو، درگيري هاي احتمالي شهروندان و .... هستيم.
005733.jpg
وي تصريح كرد: در پي افزايش ۳۰۰درصدي حجم سفرهاي درون شهري با هدف خريد خدمات و كالا در نيمه دوم اسفندماه، پيك بادپا توان ناوگان موتوري خود را تقويت كرده و بطور شبانه روزي آماده ارائه خدمات به شهروندان است.
گلرخي به شهروندان توصيه كرد با توجه به افزايش ساعات كار ناوگان حمل و نقل عمومي و فروشگاه ها، از خودروهاي شخصي براي خريد كالا امتناع كنند.

ادامه بررسي لايحه بودجه سال ۸۵ شهرداري تهران
شوراي شهر ۲۱۵ ميليارد تومان از بودجه
عمراني شهرداري را تصويب كرد
گروه شهري: شوراي اسلامي شهر تهران ديروز در ادامه بررسي لايحه بودجه سال ۸۵ شهرداري، ۲۱۵ ميليارد تومان از بودجه عمراني مربوط به بخش «عمران شهري» را تصويب كرد و بررسي ساير بخش هاي بودجه عمراني به بعد موكول شد.
به گزارش همشهري، مهندس مهدي چمران در حاشيه دويست و شانزدهمين جلسه علني و بدون حضور مستمع شوراي شهر بودجه عمراني شهرداري را شامل سه بخش: «عمران شهري» ، «پروژه هاي متفرقه» و «ديون و پروژه هاي خالص عمراني» دانست و گفت: در اين جلسه بخش اول كه بخش «عمران شهري» است به تصويب رسيد و شوراي شهر با اختصاص رديف هاي اين بخش براي انجام فعاليت هاي روتين سال آينده شهرداري در بخش عمراني موافقت كرد.
رئيس شوراي شهر با اشاره به رديف هاي بودجه بخش «عمران شهري» افزود: اين بخش شامل مسائلي همچون، تعمير و نگهداري پل هاي عابر پياده، بهبود وضعيت عبور و مرور شهري تعمير و نگهداري آبراه ها، علايم راهنمايي و رانندگي، ايستگاه هاي سنجش آلودگي هوا، ايستگاه هاي اتوبوس، شبكه روشنايي معابر، سازماندهي صنايع مزاحم و كارگران فصلي است كه در جلسه روز يكشنبه، اعتباري معادل ۲۱۵ ميليارد تومان به اين بخش اختصاص يافت.
به گفته وي بودجه بخش «عمران شهري» براي سال هاي ۸۳ و ۸۴ به ترتيب ۱۵۴ و ۱۶۲ ميليارد تومان بوده است.
چمران همچنين درخصوص بودجه بخش «پروژه هاي متفرقه و ديون» گفت: شهرداري براي اين بخش ۱۷۰ ميليارد تومان در لايحه پيش بيني كرده است كه كارشناسان شورا با بررسي اين بخش ارقام بالاتري را پيشنهاد داده اند.
وي همچنين گفت: بخش «پروژه هاي متفرقه و ديون» بودجه عمران شهرداري در جلسه مطرح و ادامه آن به بعدازظهر موكول شد.
چمران افزود: اين بخش شامل مواردي چون بازپرداخت وام بانك جهاني مربوط به تونل خيام، بازپرداخت تعهدات ايجاد شده عمراني در سال هاي قبل، مشاركت هاي عمومي در بافت هاي فرسوده و بازپرداخت وام دريافت شده در سال جاري و كمك براي بازپرداخت وام هاي مترو است.
چمران افزود: براي رديف كمك به بازپرداخت وام مترو بايد اعتباري حدود ۲۶۵ ميليارد تومان اختصاص يابد تا به اين وسيله شهرداري و شركت مترو بتوانند تمام ديون خود را كه در سال هاي گذشته دريافت كرده اند پرداخت كنند و بازپرداخت اين وام باعث خواهد شد تا شهرداري و شركت مترو بتوانند براي ادامه فعاليت هاي خود از منابع ديگر وام دريافت و از اين طريق از پرداخت سود بالاي اين وام ها، رها شوند.
وي همچنين گفت: شوراي شهر در نظر دارد كمك سرمايه اي ۱۶۵ ميليارد توماني براي ساخت ايستگاه ها و پروژه ها و نيز اعتباري را به شركت مترو اختصاص دهد تا بتواند از فاينانس ۲ ميليارد دلاري استفاده كند. هرچند كه پيشنهاد كارشناسان شوراي شهر براي اين بخش عمراني، رقمي معادل ۶۰۰ ميليارد تومان است كه بايد در شورا بررسي شود.
چمران افزود: بررسي بودجه عمران شهرداري تهران در جلسه روز يكشنبه ادامه خواهد يافت.
رئيس شوراي شهر همچنين درباره اظهارات فرماندار تهران در مخالفت با بودجه شوراياري ها گفت: در اين باره با وزير كشور صحبت شده و اين موضوع حل شده است.
چمران از فرماندار تهران خواست به اظهارات وزير كشور درخصوص تشكيل شوراياري هاي محلات تهران توجه كند. به گفته وي : به نظر مي رسد عده اي از زيرمجموعه وزارت كشور نسبت به وزير مواضع تندتري در قبال شوراياري ها دارند.وي افزود: براي تشكيل شوراياري ها (انجمن معتمدين شهر) در بيش از ۴۰۰ محله تهران با وزارت كشور توافق لازم صورت گرفته است.

دكتر رهنمايي، استاد دانشگاه تهران:
قطع درختان لويزان در چارچوب طرح مصوب شهري بود
گروه شهري: اين كه چه ضرورتي شهرداري تهران را عليرغم مواجه بودن با انواع مسائل زيست محيطي وادار به جراحي يك بوستان منطقه اي به منظور احداث يك بزرگراه درون شهري كرده نيازمند بررسي همه جانبه و منطقي است.
دكتر رهنمايي استاد جغرافياي شهري دانشگاه تهران در مصاحبه با همشهري گفت: از آنجا كه بدنه شهرسازي اوليه شهر تهران براساس جمعيت محدود و زيرساخت هاي مورد نياز آن زمان بنا شده، لذا در شرايط فعلي و شهرسازي ثانوي و انبوه بناها و ساختمان هاي مسكوني، تجاري و اداري احداث شده به نظر مي رسد در بسياري موارد بارگذاري جمعيت و بناها آنچنان زياد است كه تناسبي با زيرساخت هاي موجود ازجمله شبكه بزرگراهي آن نداشته باشد.رهنمايي گفت: شهروندان يك شهر از مديريت شهري خود توقع دارند كه در بدنه شهر شرايط لازم براي يك زندگي آرام و بدون دغدغه كه بتوانند به راحتي در آن كار و تردد كنند را فراهم كند كه يكي از آنها توسعه و بهسازي و تعريض شبكه بزرگراهي به عنوان ضرورت و نياز امروز جامعه شهري است.
وي اظهار داشت: گرچه تسهيل عبور و مرور مردم در قالب احداث يك شبكه بزرگراهي طبيعتاً نياز به تخريب دارد. اما اين اقدامات هرگز بدون جبران خسارات نبوده است. اين استاد دانشگاه مي گويد: من باور ندارم و غيرممكن مي دانم كه شهرداري براي احداث بزرگراه زين الدين كه به قطع تعدادي درخت در پارك لويزان منجر شد خارج از طرح مصوب عمل كرده باشد چراكه در عرصه هاي شهري چه اشخاص حقيقي و چه حقوقي و چه سازمان هاي اجرايي نمي توانند هيچ اقدامي را بدون طرح مصوب شهري به انجام برسانند.
وي گفت: هيچ شهرداري در هيچ دوره اي در تهران غير از اين عمل نكرده يعني ابتدا تصميمي گرفته شده، برنامه هاي مرتبط با آن به تصويب مراجع ذي ربط رسيده و بعد براساس آن پشتوانه قانوني كارها به پيش رفته است.
وي با اشاره به برخي پيشنهادهاي مطرح شده به شهرداري مبني بر عبور شبكه گذرگاهي زين الدين از ميان بافت هاي مسكوني به جاي فضاي سبز بوستان لويزان گفت: اصولاً شيوه و مكانيزم اجراي اين بزرگراه از داخل فضاي سبز راحت تر، زودبازده تر و كم هزينه تر بوده و جبران و ترميم ضايعات آن كه در پروژه هاي عمران شهري امري اجتناب ناپذير است براي شهرداري سريع تر بوده است.وي ادامه داد: به عنوان نمونه جبران خسارت قطع ۲ هزار درخت در مقايسه با تأمين هزينه تخريب خانه و كاشانه مردم و جلب رضايت آنها براي شهرداري مشكلي نيست ضمن اين كه در محدوده شهري مقررات و قوانيني وجود دارد كه به نفع مردم است تا شهرداري كه همين مسئله بهسازي و نوسازي در فرآيند شهري را با كندي مواجه مي سازد.
رهنمايي با اشاره به شهر برلين و جمعيت ۵/۳ ميليون نفري و مساحت ۸۱۰ كيلومتري آن كه به اندازه مساحت شهر تهران است گفت: بدون احتساب تعداد شبكه هاي بزرگراهي و... فقط ۱۹ مسير راه آهن وجود دارد كه برلين را به اطراف خود مرتبط مي سازد درحالي كه تهران با دو برابر جمعيت برلين مبادي ورودي و خروجي معدودي دارد كه تبعات ترافيكي سنگيني را براي شهروندان خود فراهم مي كند كه ضرورت احداث شبكه هاي بزرگراهي را جدي مي سازد.
رهنمايي مي گويد: هم اكنون كه به ۱۵ اسفند ماه و هفته درختكاري نزديك مي شويم خوب است كه سازمان هايي نظير محيط زيست و جنگل ها و مراتع انرژي خود را صرف اين كنند تا مكان مناسبي براي كاشت درخت و جبران درختان قطع شده پيدا كنند و در نظر داشته باشند كه شهرداري تهران امكانات، محدوديت ها، تدابير، قوانين، مصوبات و نيروهاي كارشناسي خود را دارد كه رعايت حقوق و تمكين به آنها لازم است.

شوراياري محلات
005727.jpg
نايب رئيس شوراي شهر تهران اعلام كرد: با تشكيل انجمن هاي شوراياري محلات حلقه مفقوده ارتباط بين مردم و مديران بار ديگر متصل و ديدگاه مديران نسبت به توانايي هاي مردم تقويت مي شود. حسن بيادي گفت: شوراهاي محلي بايد تشكيل و سازماندهي گردند تا با سهولت بيشتر مشكلات شهري حل و رفع شود. وي افزود: حضور و مشاركت مردم در حل مشكلات كلان شهر تهران هميشه پرشور بوده و اگر در كنار تلاش مسئولين حضور و نظارت مردم در صحنه نباشد، هزينه هاي اجرايي به بالاتر از سه برابر مي رسد.
دبير ستاد مركزي تشكيل انجمن هاي شوراياري شهر تهران نيز افزود: اين ادعا را مي توان مطرح كرد كه شوراياري ها يكي از بهترين الگوهاي مشاركت سازمان يافته، پايدار و نهادينه شهرداريها در سطح محلات به شمار مي روند.

برنامه هاي متنوع فرهنگي
005730.jpg
با هدف توسعه همه جانبه فرهنگي، فرهنگسراي بهمن برنامه هاي متنوع فرهنگي و هنري برگزار مي كند.
اكبر فيضي رئيس فرهنگسراي بهمن افزود: همايش نقش ايرانيان در آخرالزمان ۱۰ اسفند با مشاركت اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان در تالار شهيد آويني فرهنگسرا برگزار مي شود.در اين همايش فيلم ها و بازي هاي رايانه اي كه در اين خصوص توليد شده اند با حضور كارشناسان نقد و بررسي مي شود.همايش جامعه شناسي انحرافات و اولين فستيوال كيفيت در صنعت شيريني و شكلات و تنقلات هم از ۱۷ تا ۱۹ اسفند در فرهنگسراي بهمن برگزار مي شود.وي همچنين از برگزاري همايش شهروند، قانون و امنيت با مشاركت نيروي انتظامي و شهرداري در ۲۳ اسفندماه خبر داد.

هزينه معاينه فني تاكسي ها
005724.jpg
سما: خودروهاي عمومي طبق آيين نامه اجرايي انجام معاينه فني، موظفند هر سه ماه يكبار براي انجام معاينه فني به مراكز مربوط مراجعه كنند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، محمدرضا اميري صفت مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودرو گفت: با توجه به آيين نامه اجرايي انجام معاينه فني خودروهاي عمومي، تاكنون رانندگان تاكسي به ندرت به اين مراكز مراجعه كرده اند.
وي افزود: در پي عدم مراجعه رانندگان تاكسي به اين مراكز مذاكراتي را با مديريت سازمان تاكسيراني داشته ايم كه آنها علت عدم مراجعه رانندگان تاكسي را بالابودن نرخ هاي اين مراكز دانسته اند.

نگاه
005721.jpg
جمال رحمتي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |