دوشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۲ - Feb 27, 2006
حداد عادل در جلسه علني ديروز مجلس:
توطئه سامرا وحدت عالم اسلام را محكم تر خواهد كرد
گروه سياسي: رئيس مجلس شوراي اسلامي حادثه اخير هتك حرمت به حرمين شريفين در سامرا را نه تنها در جهان اسلام بلكه در كل جهان كم سابقه عنوان كرد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري، غلامعلي حداد عادل در جلسه علني ديروز در نطق پيش از دستور خود با اظهار تأسف از اقدام رذيلانه عاملين انفجار حرمين حضرت امام هادي و حسن عسكري(ع) گفت:  ما اين اقدام ناجوانمردانه و اهانت آميز را قوياً محكوم مي كنيم و نفرت مجلس و ملت را از اين عمل اعلام مي  كنيم.
وي افزود: همچنان كه در حادثه انفجار در حرمين امام هادي و امام حسن عسكري(ع) نه تنها در جهان اسلام بلكه در كل جهان كم سابقه بود ولي پاسخ جهان اسلام و مسلمانان نيز به آن بي سابقه بود.
رئيس مجلس تصريح كرد: فهم انگيزه عاملين اين حادثه چندان دشوار نيست، بعد از ناكامي هاي پي در پي اشغالگران در انتخابات اين كشور و كل منطقه به راحتي مي توان فهميد كه هدف از اين اقدامات برهم زدن اوضاع داخلي عراق و جلوگيري از صلح و ثبات در آن و استقرار مجلس و دولت جديد در عراق است.
وي تصريح كرد: هدف ديگر اقدام انفجار در حرمين شريفين تحت شعاع قرارگرفتن بحث كاريكاتورهاي اهانت آميز به پيامبر اسلام است و عكس العمل خبرگزاري هاي جهان كه بلافاصله بعد از حادثه انفجار محور خبرهاي خود را به اختلاف افكني بين شيعه و سني مبدل كردند مؤيد اين ادعاست.
رئيس مجلس اظهار داشت: مردم عراق اعم از شيعه و سني، كرد و ... قرنها است كه درس همزيستي مسالمت آميز را آموخته اند و اگر بيگانگان دخالت نكنند خود مي دانند با هم چگونه كنار بيايند.
حداد سقوط هواپيمايي در ۵/۱ كيلومتري مرز ايران و كشته شدن ۴ افسر اسرائيلي را سؤال برانگيز خواند و گفت: قطعاً تمام اين حوادث حلقه هايي از يك زنجير هستند و نشان از توطئه  اي براي تسط آمريكا و انگليس در منطقه است و مطمئناً اين مكر به خود آنها برمي گردد و وحدت داخلي عراق و اسلام محكم تر خواهد شد.
در جلسه علني ديروز مجلس، همچنين لايحه مبارزه با پول شويي كه براي بار دوم از سوي شوراي نگهبان به مجلس شوراي اسلامي ارجاع شده بود، بعد از حدود ۲ ساعت بحث و بررسي و به نتيجه نرسيدن پيشنهادات مختلف نمايندگان با دستور رئيس مجلس براي بررسي دوباره به كميسيون مشترك بررسي كننده اين لايحه به رياست غلامرضا مصباحي مقدم نماينده تهران ارجاع شد.
پيش از اين شوراي نگهبان در مرحله اول به بندهاي الف و ب ماده ۷ اين لايحه درباره تعيين هويت مشتري هاي متقاضي سرمايه گذاري و ارائه اطلاعات مشتريان به مراجع ذي صلاح ايراد گرفته بود كه نمايندگان مجلس نيز اصلاحاتي را در اين باره انجام داده و آن را به شوراي نگهبان ارجاع دادند.
شوراي نگهبان در مرحله دوم به اصلاحات مجلس نيز ايراد گرفت و آن را براي اصلاح مجدد به مجلس ارجاع داد. نمايندگان در مرحله دوم و درباره بند الف ماده ۷ بر مصوبه قبلي خود اصرار ورزيده و آن را مجدداً تصويب كردند. نمايندگان درباره بند ب ماده ۷ به اصرار كميسيون مشترك بررسي كننده لايحه بر مصوبه قبلي مجلس رأي ندادند. پس از آن سه پيشنهاد مختلف نمايندگان ديگر بررسي شد اما نمايندگان به اين پيشنهادات نيز رأي مثبت ندادند.
حاشيه
* نمايندگان اقليت هاي ديني كشور در مجلس طي بيانيه اي به نمايندگي از طرف جوامع خود حمله اخير به حرمين شريفين در سامرا را محكوم كرده و نفرت خود را از اين اقدام ضداخلاقي اعلام كردند.
* محمدرضا اسكندري وزير جهاد كشاورزي طي نامه اي نسبت به چاپ مطلبي در روزنامه خراسان مبني تهديد وي نسبت به اينكه اگر نماينده اي از وي سؤال كند، ديگر به استان آنها سفر نخواهد كرد كه موجب تذكر برخي از نمايندگان در جلسه علني ۱۶/۱۱/۸۴ مجلس شده بود، عذرخواهي كرد.
* حسين اسلامي نماينده ساوه از به تأخير افتادن بررسي لايحه نظام هماهنگ پرداخت در صحن علني انتقاد كرد و حداد عادل در پاسخ به وي ابراز اميدواري كرد كه اين موضوع سال آينده در دستور كار نمايندگان ملت قرار گيرد.
* ۲۲۲ نفر از نمايندگان مجلس در بيانيه اي جنايت اخير در سامرا را محكوم كردند و بخشي از حقوق خود را براي مرمت اماكن مقدس آسيب ديده اختصاص دادند.
* سيد قباد مرتضوي نماينده فارسان از تهيه طرح استيضاح وزير جهاد كشاورزي خبر داد. نماينده مردم فارسان، اردل، كوهرنگ و بخش كيار استان چهارمحال و بختياري در مجلس شوراي اسلامي گفت: طرح استيضاح وزير جهاد كشاورزي براي قرائت در صحن علني، بزودي به هيأت رئيسه مجلس ارائه مي شود. وي گفت: تاكنون ۱۵ نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي اين طرح را امضا كرده اند.

در كنفرانس خبري رؤساي سازمان هاي انرژي اتمي ايران و روسيه مطرح شد
تهران و مسكو تا ۱۵ اسفندبه مذاكرات ادامه مي دهند
گروه سياسي: با حضور نمايندگان سازمان انرژي اتمي روسيه در ايران و سفر آنها به بوشهر، مذاكرات هيات روسي در ايران پايان يافت و غلامرضا آقازاده، رييس سازمان انرژي اتمي ايران خبر داد كه در دو روز آينده هيات ايراني راهي مسكو مي شود تا مذاكرات را ادامه دهند. به گفته وزير خارجه روسيه و رييس سازمان انرژي اتمي ايران، مذاكرات تهران و مسكو تا ۱۵ اسفند (ششم مارس) كه زمان برگزاري اجلاس شوراي حكام است، ادامه مي يابد.
غلامرضا آقازاده و سرگئي كرينكو، دو رييس سازمان انرژي اتمي در ايران و روسيه روز گذشته پس از بازديد از نيروگاه اتمي بوشهر در كنفرانس خبري حاضر شده و از آخرين وضعيت مذاكرات سخن گفتند. به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي از بوشهر، آقازاده اعلام كرد كه ادامه مذاكرات به زودي و ظرف دو روز آينده در مسكو برگزار مي شود.
آقازاده هم چنين گفت: مذاكرات از پيشرفت مناسبي برخوردار بوده و دو كشور درخصوص تاسيس شركت مشترك توافق اصولي داشتند. ايجاد اين شركت مشترك، لوازم گوناگوني دارد كه بحث هاي آن صورت خواهد گرفت.
رئيس سازمان انرژي اتمي ايران با بيان اينكه تمامي بحث هاي دو طرف مربوط به ايجاد شركت نيست، تاكيد كرد: عوامل ديگري ازجمله مسايل سياسي وجود دارد كه همه آن ها به صورت يك مجموعه مورد بحث قرار مي گيرد و با روندي كه مذاكرات گرفته مي توانيم به راه حل هاي مناسبي براي اجلاس آتي شوراي حكام برسيم.
رئيس سازمان انرژي اتمي ايران تاكيد كرد كه مناقصه تاسيس دو نيروگاه ۱۰۰۰ مگاواتي ديگر در ايران نيز به زودي آماده شده و تا يك ماه ديگر منتشر خواهد شد در حالي كه از روسيه نيز دعوت مي شود.
آقازاده اعلام كرد كه حدود ۹۰ درصد عمليات احداث نيروگاه بوشهر به پايان رسيده كه اميد است در سال ۲۰۰۶ آغاز به كار آن انجام شود.
طرف روسي در اين كنفرانس خبري با پرسش هايي درباره اجلاس آتي شوراي حكام و موضوع روسيه مواجه شد و با تحميل موضع روسيه درخصوص پرونده هسته اي ايران گفت: روسيه درخصوص انرژي هسته اي ايران موضع اصولي دارد.
سرگئي كرينكو در تحليل اين موضع اصولي گفت: «موضع اصولي روسيه حاوي دو عنصر است: نخست اين كه هر كشور دنيا ازجمله ايران حق مسلم استفاده از انرژي هسته اي را دارد و عنصر دوم اين كه جامعه بين المللي حق كامل دارد تا تضمين عدم گسترش سلاح هاي هسته اي را از اين كشور طلب كند.
وي ادامه داد: در عرصه فناوري هسته اي، امروز تنها براي تبديل اين فناوري از استفاده صلح آميز به استفاده تسليحاتي، سه قدم فاصله است و نخستين راه براي اين كار غني سازي و راه ديگر بازيافت سوخت هسته اي است.
كرينكو در همين حال تصريح كرد كه ايمني نيروگاه بوشهر يك اصل اساسي است كه در حوزه كارشناسان فني است و به سياستمداران مربوط نمي شود. وي همچنين گفت كه در كار ارسال سوخت هسته اي براي بوشهر اشكالي نيست و به موقع انجام خواهد شد.
همتاي روسي آقازاده اعلام كرد كه روسيه بر اين باور است كه حل مساله هسته اي ايران در آژانس امكان پذير است.
سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه نيز ديروز در گفت وگو با اينترفكس اعلام كرد كه مذاكره با ايران تا زمان اجلاس بعدي شوراي حكام ادامه دارد. خبرگزاري هاي روسي مذاكرات با ايران را مثبت ارزيابي كرده و اعلام كرده اند كه امكان توافق نهايي ايران و روسيه بالا است.

احمدي نژاد:
چين مي تواند در سال هاي آينده شريك اول تجاري ايران شود
مهر: محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران در ديدار «لوگو آزنگ» فرستاده ويژه رئيس جمهور چين با اشاره به اينكه مسايل منطقه اي و جهاني به سرعت درحال تحول است، تاكيد كرد: ملت ايران مسير خود را انتخاب كرده و قادر است بر مشكلات غلبه و منافعش را تامين كند. احمدي نژاد پس از دريافت پيام رئيس جمهور چين، با اشاره به همكاري هاي فراوان و منافع مشترك ايران و چين در مسايل بين المللي گفت: ايران آماده سرمايه گذاري و مشاركت با چين درصنايع نفت، گاز و حمل و نقل است و چين مي تواند ظرف سالهاي آينده شريك اول تجاري ايران شود.

رئيس جمهور در ديدار قهرمانان، مربيان و اعضاي تيم ملي كشتي آزاد:
پيام ملت ايران به جهانيان صلح ، آرامش و عدالت است
ايسنا : رييس جمهور گفت: پيام ملت ايران به جهانيان، اخلاق، جوانمردي، صلح، آرامش و عدالت است؛ همان طور كه مولاي ما، اميرالمومنين علي (ع) بزرگ ترين پرچمدار عدالت، اخلاق، جوانمردي، كرامت، احترام و مهرورزي به انسان ها بود. محمود احمدي نژاد، رييس جمهور پيش از ظهر يكشنبه در ديدار قهرمانان، مربيان و اعضاي تيم ملي كشتي آزاد ايران، در مسابقات جام جهاني ساري و جام «جهان پهلوان تختي» با اشاره به جايگاه ويژه ورزش كشتي در ميان ايرانيان به دليل توجه ويژه در اين ورزش به اخلاق و جوانمردي گفت: جوانان ايراني در هر عرصه اي كه با هوشمندي ويژه خود و ايمان، شجاعت و اراده  وارد شوند، قله هاي افتخار را از علوم و فن آوري گرفته تا ورزش فتح مي كنند و پرچم عزت ملت ايران را به اهتزاز در مي آورند.
احمدي نژاد كسب ۳۷۴ مدال بين المللي در كشتي از آغاز سال ۸۴ تاكنون را بيانگر قابليت جوانان ايراني براي قهرماني در المپيك دانست و گفت: نبايد توجه به ورزش كشتي به بعد قهرماني منحصر باشد و بايد دامنه  كشتي را از پايين ترين سطوح يعني محلات با فراهم كردن فضاي مناسب و مربيان خوب گسترش و توسعه داد و در كنار آن به آموزش نظري آن در سطوح دانشگاهي نيز توجه كرد. رييس جمهور هم چنين از همه  كساني كه در راه كسب موفقيت هاي ورزش كشورمان گام برمي دارند از جمله تماشاچيان رسانه ها و مطبوعات قدرداني كرد.

وزير كشور: مديريت با شعار تحقق نمي يابد
ايسنا: وزير كشور در گردهمايي استانداران سراسر كشور، اولويت بندي نيازها، استفاده از فرصتها و دچار نشدن در مسائل روزمره را هنر مديران استانها دانست و گفت: «استانداران با استفاده از اختيارات قانوني خود بايد با مشورت گيري از نخبگان و استعدادهاي استان و منطقه، اولويت هاي مورد نياز استان را تعيين كنند.» مصطفي پورمحمدي خاطرنشان كرد: «تعيين اولويت ها امري ديكته شده و سفارشي نيست و استانداران مي توانند اولويت هاي خاص هر استان را به بهترين شكل تعيين و مديريت نمايند.» وزير كشور همراهي و مشاركت مردم را در اجراي برنامه هاي دولت حائز اهميت دانست و خاطرنشان كرد: «هرچند سفرهاي استاني دولت نيازمند اختصاص بودجه هاي خاص مي باشد، اما اين سفرها نوعي مدل رفتاري را پيش  روي مديران نظام گذاشته است.مصطفي پورمحمدي تصريح كرد: «مديريت با شعار تحقق نمي يابد، بلكه مردم انتظار دارند مسائل شان از نزديك پيگيري شود.» وي گفت: «مردم صداقت مسئولان را مي خواهند و در صورت صادق بودن با مردم، انتظارات و توقعات مردم قابل پاسخگويي خواهد بود.»

اعتراض دانشجويان دانشگاههاي تهران
به هتك حرمت حرم امامان معصوم
مهر: دانشجويان دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي از ساعت ۱۰ صبح ديروز با تجمع در مسجد اين دانشگاه خشم خود را نسبت به هتك حرمت حرم مقدس حضرت امام هادي (ع) و امام حسن عسكري (ع) نشان دادند.همچنين استادان و دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتي و شهيد رجايي نيز با تجمع در مساجد دانشگاه هايشان نسبت به هتك حرمت حرم مقدس حضرت امام هادي (ع) و امام حسن عسكري (ع) اعتراض كردند.
در اين تجمع ها كه از صبح ديروز در دانشگاه هاي سراسر تهران برقرار شد دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي و دانشجويان دانشگاه صنعت نفت نيز با تجمع در مسجد اين دانشگاه و با اعلام انزجار ازانفجار در حرم شريف عسكريين (ع) خواستار اتحاد جهان اسلام در برخورد با اين تجاوزات شدند.دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پژشكي تهران نيز در تجمع خود در اين دانشگاه ها انفجار حرمين عسكريين را محكوم كردند.در تجمع اعتراض آميز پيش از ظهر ديروز دانشجويان دانشگاه امير كبير كه با تعطيلي كلاس هاي درس همراه بود، دانشجويان اعتراض خود را نسبت به تلاش منافقانه استكبار براي ايجاد اختلاف ميان مسلمانان و ايجاد جنگ مذهبي اعلام كرده و خواستار مجازات عاملان هتك حرمت به پيامبر اسلام و هتك مرقد مطهر امامين عسكريين شدند.

آصفي: مذاكره با اروپا در دستور كار نيست
005706.jpg
ايرنا: سخنگوي وزارت امور خارجه ايران گفت: جمهوري اسلامي  ايران هنوز غني سازي اورانيوم را آغاز نكرده است.آصفي كه ديروز در نشست هفتگي خود با خبرنگاران سخن مي گفت، تصريح كرد: بحث به كارگيري چند سانتريفيوژ، كاري به غني سازي ندارد، بلكه بحث تحقيقاتي است كه ايران شروع كرده و اين متفاوت از غني سازي اورانيوم است.آصفي تأكيدكرد: ايران كار تحقيقاتي را ادامه مي دهد و بر اثر فشارها تحقيقات را به تعليق درنمي آورد.آصفي درخصوص طرح روسيه گفت: اين طرح روي ميز مذاكرات قرار دارد و بايد ابعاد حقوقي، فني، علمي و مالي قضيه بررسي و ابعاد سرمايه گذاري مشترك روشن و سهم هر كدام مشخص شود. وي خاطرنشان كرد: بررسي اين طرح بستگي به شرايط مطلوب دارد و بررسي آن در شرايط مطلوب و فضاي مناسب، كارآمد و مشكل گشاست و اگر فضا تغيير كند شرايط عوض خواهد شد.وي در زمينه ادامه مذاكره با اروپا نيز گفت: اين مذاكرات فعلا در دستور كار نيست. سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سئوال خبرنگاري درخصوص قرارداد ۱۰۰ ميلياردي با چين و ارتباط آن با پرونده هسته اي، تصريح كرد:  ايران هيچ پيوندي بين مسائل مختلف نزده است.
آصفي سطح مبادلات تجاري و اقتصادي تهران - پكن را بسيار بالا توصيف كرد و گفت:  درخصوص مساله هسته اي نيز چيني ها اعتقاد داشتند كه موضوع پرونده هسته اي ايران بايد در چارچوب آژانس حل و فصل شود.

موضوع هسته اي ايران مي تواند در چارچوب آژانس حل و فصل شود
مهر: سرگئي كرينكو رئيس آژانس انرژي اتمي فدرال روسيه بار ديگر بر حق برخورداري ايران از انرژي هسته اي مسالت آميز تاكيد كرد. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، كرينكو پس از ديدار با مقامات ايراني با رد تحريم هاي شوراي امنيت ، ابراز اطمينان كرد كه هنوز امكان حل موضوع هسته اي ايران در چارچوب آژانس بين المللي انرژي اتمي وجود دارد.كرينكو گفت: «طرح و حل موضوع هسته اي ايران در چارچوب آژانس بين المللي اقدامي واقع بينانه است» .
كرينكو همچنين بر حق ايران براي بهره برداري از انرژي هسته اي صلح آميز تاكيد كرد اما گفت كه تهران بايد دنيا را مطمئن سازد كه به دنبال تسليحات هسته اي نيست.وي خاطرنشان كرد: تكثير سلاح هاي كشتار جمعي غير قابل پذيرش است و جامعه بين المللي بايد مشخص كند كه تكثير اين سلاح ها تحت هيچ شرايطي رخ نخواهد داد.اين مقام روسي همچنين بر عزم كشورش براي اتمام كار نيروگاه هسته اي بوشهر تاكيد كرد.پيشتر و قبل از سفر كرينكو به ايران رسانه هاي روسيه اعلام كرده بودند كه وي حامل هيچ پيشنهاد و طرح جديدي نيست.

جان بولتون سازمان ملل را در حل
برنامه  هسته اي ايران ناتوان خواند
ايسنا: جان بولتون سازمان ملل را در حل برنامه  هسته اي ايران بي لياقت خواند.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، جان بولتون نماينده ي آمريكا در سازمان ملل كه در سمپوزيومي  كه از سوي سازمان حقوقي محافظه كار جامعه فدراليست در دانشكده ي حقوق كلمبيا برگزار شد، سازمان ملل را متهم كرد كه قادر به انجام ماموريت هايش نيست.بولتون كه از منتقدين سازمان ملل است تلاش هاي آمريكا را براي اصلاحات سازمان ملل رهبري كرده است.
نماينده ي آمريكا در سازمان ملل همچنين اين نهاد بين المللي را به علت ناتواني در توقف توسعه ي هسته اي ايران نالايق توصيف كرد و مدعي شد: اين امر به بي ارزش شدن آژانس بين المللي انرژي اتمي  انجاميده است.
وي افزود كه در تمام اين موارد اروپا آمريكا را به اقدام از طريق سازمان ملل ترغيب كرده است و گفت كه صبر دولت آمريكا رو به پايان است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |