دوشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۲ - Feb 27, 2006
به منظور جلوگيري از احتمال شيوع آنفلوانزاي پرندگان
وزير بهداشت خواستار قرنطينه حيوانات خانگي شد
005736.jpg
گروه اجتماعي: وزير بهداشت در جمع خبرنگاران گفت: همه نمونه گيري هاي منفي از پرندگان در كشور پس از موارد قوهاي تلف شده در تالاب انزلي از نظر آنفلوانزاي پرندگان منفي بوده و وزارت بهداشت با همكاري سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان دامپزشكي، نظام مراقبت فعال را در كشور مستقر كرده و همه موارد مشكوك به سرعت نمونه گيري مي شود.
بنابر گزارش خبرگزاري ايلنا، كامران باقري لنكراني افزود: توصيه ما به افرادي كه مرغ يا پرنده در خانه نگهداري مي كنند، اين است كه حتما پرنده را در محيط زيست و در قفس بطوري كه با بيرون ارتباط نداشته باشد نگهداري كنند تا مساله نگراني از آنفلوانزاي پرندگان برطرف شود.
اما رئيس جمهور فرانسه ناچار شد كه جلوي دوربين ها مرغ بخورد تا به مردمش اطمينان بدهد كه مي توانند گوشت مرغ بخورند. به گزارش ايسنا و به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، ژاك شيراك رئيس جمهوري فرانسه گفت: كه مرغ و تخم مرغ براي مصرف افراد هيچ خطري ندارند و براي تاييد بيشتر حرفهاي خود اقدام به خوردن گوشت جوجه اي كرد كه مربوط به منطقه Ain جايي كه نمونه هايي از ويروس آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در ميان بوقلمون هاي آن پيدا شده است، كرد.
وحشت عمومي در فرانسه سبب شده است تا اين كشور در روزهاي اخير كاهش ۳۰درصدي از فروش طيور داشته باشد كه اين مساله مي تواند ضربه سختي به صنعت طيور اين كشور وارد سازد.
رئيس شبكه بهداشت و درمان ري، با تاكيد بر اين كه دلايلي براي وجود ويروس اين بيماري در شهرستان ري مشاهده نشد، گفت: از بين بردن پرندگان مبتلا به عفونت و يا پرندگان در تماس با مواد آلوده كننده مهمترين راه ممانعت از انتقال اين بيماري به انسان است.
مديركل دامپزشكي استان اردبيل نيز گفته است: براساس يافته هاي علمي پرندگان وحشي و آبزي مي توانند حتي بدون ابتلا، ويروس هاي آنفلوانزاي پرندگان را با خود جابجا كنند و سهل انگاري در مقابله با اين بيماري و كم توجهي به توصيه هاي بهداشتي و ايمني مي تواند منجر به بروز مشكلات اجتماعي شود.
وي واكسيناسيون افراد در معرض خطر، استفاده از وسايل ايمني مانند دستكش يكبار مصرف، روپوش مناسب و آستين بلند، چكمه، عينك محافظ، كلاه و ماسك يكبار مصرف، شست و شوي دستها با آب و صابون، ضدعفوني كردن وسايل آلوده به خون و افزايش مصرف مايعات را از راه هاي پيشگيري از اين بيماري عنوان كرد.

معاون وزير آموزش و پرورش خبر داد:
اختصاص ۲۰ ميليارد تومان اعتبار براي
تجهيز كتابخانه مدارس مناطق محروم
گروه علمي فرهنگي: معاون مشاركتهاي مردمي وزير آموزش و پرورش خبر داد: ۲۰ ميليارد تومان اعتبار به تجهيز كتابخانه هاي مدارس مناطق محروم اختصاص يافته است.
حيدري در گفت وگو با ايسنا با اعلام مساعدت رييس جمهوري و مشاور وي براي تجهيز كتابخانه هاي مناطق محروم اذعان كرد: بر اين اساس با همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و كتابخانه ملي ايران بحث تجهيز كتابخانه هاي مدارس در مناطق محروم توسعه مي يابد.
وي گفت: هم اكنون كار تجهيز مدارس آغاز شده اما تعداد كتابهاي تجهيزي در قدمهاي بعدي با برنامه ريزي و دقت كامل مشخص مي شود.
معاون وزير آموزش و پرورش ادامه داد: شهرداريها نيز در خصوص تجهيز كتابخانه هاي مدارس مناطق محروم مساعدت داشتند.

هزارميليارد تومان هزينه سالانه دخانيات در ايران
ايرنا : دبيرخانه كشوري دخانيات در گزارشي با توجه به ميزان مصرف سيگار و جمعيت افراد سيگاري، هزينه مصرف دخانيات در ايران را هزار ميليارد تومان در سال اعلام كرد.
بر اين اساس هزينه هاي بهداشتي مصرف دخانيات دو تا سه برابر ميزان مصرف گزارش شده است.به گزارش دبيرخانه كشوري دخانيات در مجموع حدود چهار هزار ميليارد تومان در سال صرف تهيه، مصرف سيگار و درمان بيماريهاي ناشي از استعمال دخانيات مي شود.
هم اكنون در دنيا يك ميليارد و ۲۵۰ميليون نفر سيگاري هستند و حدود ۱۰۰هزار نفر هر روز به صورت حرفه اي كشيدن را شروع مي كنند.در ايران حدود ۱۰ميليون سيگاري هستند و اگر متوسط مصرف سيگار روزانه ۱۵نخ محاسبه شود، ميزان مصرف به ۵۴ميليارد نخ در سال خواهد رسيد.مجموع درآمد ملي كه صرف خريد سيگار مي شود يك هزارو ۸۰ميليارد تومان ذكر شده است.
براساس آمار سازمان جهاني بهداشت ساليانه چهارميليون نفر بر اثر ابتلا به بيماريهاي ناشي از استعمال دخانيات جان خود را از دست مي دهند و هر هفت ثانيه يك مورد مرگ و مير ناشي از استعمال دخانيات درجهان اتفاق مي افتد.
در ايران نيز حدودا هر ۱۰دقيقه يك مورد مرگ ناشي از مصرف دخانيات به ثبت رسيده و چنانچه اقدامي در جهت كنترل آن صورت نپذيرد در ۱۰سال آينده اين ميزان به يك نفر در ۲‎/۵دقيقه مي رسد. آمارها بيانگر اين موضوع است كه روزانه ۸۰ تا۱۰۰هزار نفر از جوانان و نوجوانان در جهان شروع به كشيدن سيگار مي كنند.در پنج سال آينده جمعيتي بالغ بر۷۰ميليون نفر خواهيم داشت كه حدود ۳۶ميليون نفر آن زير ۱۵سال خواهند بود كه اين جمعيت مي تواند بازار ايده الي براي فروش محصولات دخاني باشد.بيماري هاي ناشي از مصرف سيگار در كشورهاي در حال توسعه شايع تر است چرا كه شيوع مصرف سيگار در اين كشورها رو به افزايش است.دود سيگار با دارا بودن بيش از چهار هزار ماده سمي با مكانيسم هاي متعدد سبب بروز بيماري مي شود.
از شايع ترين بيماريهاي ناشي از استعمال دخانيات، بيماريهاي قلبي، عروقي، انواع سرطانها، بيماريهاي بدخيم تنفسي، حملات مغزي، بيماريهاي پوستي، زايمان زودرس و سقط جنين است.
حملات قلبي و سرطان ريه در افراد سيگاري ۲۰برابر بيشتر از افراد غير سيگاري گزارش شده است.بر اين اساس، از آنجاييكه بيماري هاي ناشي از استعمال دخانيات طي مدت ۱۵تا۲۰سال پس از شروع مصرف سيگار اتفاق مي افتد، فرد سيگاري بدون توجه به عاقبت امر و به علت احساس نكردن شروع بيماري، به مصرف سيگار خود براي تامين سطح نيكوتين ادامه مي دهد.

فهرست نويسي براي ناشران هشت روزه انجام مي شود
گروه علمي فرهنگي: روند صدور فهرست نويسي پيش از انتشار (فيپا) براي ناشران از ۲۰ روز به حداكثر ۸ روز كاهش يافت.
به گزارش روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي به منظور تسهيل و تسريع امور ناشران و با تفكيك ناشران به ناشران شهرستاني، تهراني، آموزشي، موارد خاص (همايش ها، كنفرانس ها، مناسبت هاي خاص و...) روند مدت زمان انتظار ناشران براي دريافت فيپا از ۱ روز تا حداكثر ۸ روز كاري كاهش يافت. براساس تقسيم بندي صورت گرفته توسط واحد صدور فيپاي كتابخانه ملي از اين پس صدور فيپا براي كتاب هاي عادي ناشران تهراني در ۸ روز كاري، كتاب هاي عادي ناشران شهرستاني در ۳ روز كاري، كتاب هاي ناشران شهرستاني كه مراجعه حضوري دارند در ۱ روز كاري، كتاب هاي ناشران آموزشي تهراني در ۴ روز كاري انجام خواهد شد.

بازتاب مسابقه كاريكاتور روزنامه همشهري
در پرشمارگان ترين روزنامه بوسني
اعلام خبر برگزاري مسابقه كاريكاتور هولوكاست از سوي روزنامه همشهري، بازتاب گسترده اي در روزنامه «دنوني آواز» پرشمارگان ترين روزنامه بوسني داشت.
اين روزنامه بوسنيايي، روز بيست وچهارم بهمن ماه نوشت: همشهري پرشمارگان ترين روزنامه ايراني در واكنش نسبت به انتشار كاريكاتورهاي پيامبر اسلام در برخي روزنامه هاي اروپايي، مسابقه اي براي بهترين كاريكاتور ماجراي هولوكاست را اعلام كرده است.
دنوني آواز افزود: «همشهري» توضيح داد كه منظور از برگزاري اين مسابقه سنجش مرزهاي آزادي بيان بود باتوجه به اين كه خبرنگاران اروپايي، آزادي بيان را بهانه انتشار كاريكاتورهاي مذكور قرار دادند. اين روزنامه سپس نوشت: سئوال واقعي براي مسلمانان اين است: آيا آزادي بيان در غرب اجازه مي دهد جنايات آمريكايي و يهودي يا ماجراهايي همچون هولوكاست موضوع كاريكاتور باشند يا آزادي بيان فقط هنگام توهين به ارزش هاي مقدس ديني مجاز است. در بخش ديگري از مطالب اين روزنامه آمده است: «همشهري» ضمن اعلام اين كه هدف از اين مسابقه ايجاد تنش و رويارويي نيست از هنرمندان جهان دعوت كرد از حق آزادي بيان استفاده كرده و در مسابقه فوق الذكر مشاركت كنند.همچنين روزنامه اسلو بوجنيه نيز در اين مورد از دادن سكه طلا به ۱۲ كاريكاتور خبر داد و نوشت وزارت امور خارجه ايران از توني بلر نخست وزير انگليس جهت مشاركت در كنفرانسي درباره هولوكاست در تهران دعوت كرد. اين روزنامه نوشته است بلر گفت: احمدي نژاد «بايد شخصا اسناد هولوكاست را در كشورهاي اروپايي مشاهده كند» ، ايران نيز آمادگي خود را جهت اعزام گروه «محققين مستقل» به كشورهاي اروپايي اعلام كرده است.

جمعيت جهان به ۵/۶ ميليارد تن رسيد
ايسنا: دانشمندان و كارشناسان مركز برنامه بين المللي اداره نفوس و آمار آمريكا از افزايش جمعيت جهان به ۵/۶ ميليارد تن خبر دادند. نيوزويك گزارش داد: دانشمندان اين اداره همچنين پيش بيني كردند كه از هم اكنون تا شش سال ديگر يعني ۱۸ اكتبر سال ۲۰۱۲ ميلادي، جمعيت جهان به رقم ۷ ميليارد تن برسد.گفتني است در حال حاضر در هر ثانيه به طور متوسط ۴/۴ انسان متولد مي شود.

دومين همايش آبادگران جوان همزمان
با مراسم نكوداشت عباس شيباني
همزمان با دومين همايش آبادگران جوان مراسم نكوداشت عباس شيباني برگزار مي  شود.
اين مراسم جمعه آينده، ۱۲ اسفندماه ۸۴ در مسجد شيخ فضل الله نوري در جنب ضلع شرقي ساختمان مركزي شهرداري تهران برگزار خواهد شد. سخنراني برخي شخصيت  هاي انقلابي در خصوص ابعاد شخصيتي شيباني از برنامه  هاي پيش  بيني شده در اين همايش است.عباس شيباني سال ۱۳۱۰ در تهران متولد شد. در سال ۱۳۳۵ در راهپيمايي دانشجويي در حمايت از دولت جمال عبدالناصر دستگير و راهي زندان شد. در مجموع پيش از انقلاب طي نه بار محكوميت، ۱۳ سال از عمر خود را در زندان به سر برده است.
با پيروزي انقلاب اسلامي، با حكم حضرت امام (ره) در شوراي انقلاب مشغول فعاليت شد و با همراهي رهبران روحاني حزب جمهوري در تأسيس آن نقش  آفريني كرد. در مجلس خبرگان قانون اساسي نمايندگي مردم تهران را بر عهده داشت و پس از استعفاي دولت موقت، مسئوليت وزارت كشاورزي را عهده  دار شد. پس از آن به نمايندگي مردم تهران در مجلس انتخاب شد و در چهار دوره مجلس شوراي اسلامي حضور داشت. رياست دانشگاه تهران و سازمان نظام پزشكي كشور نيز در سوابق اجرايي وي به چشم مي  خورد. در سال ۱۳۶۰ و سال ۱۳۶۸ نامزد انتخابات رياست  جمهوري بود. در آن دوران شيباني، عضو كميسيون بهداري و بهزيستي مجلس شوراي اسلامي بود. وي در دومين انتخابات شوراهاي اسلامي شهر تهران از سوي مردم تهران به عضويت در شوراي شهر انتخاب شد.

رئيس جديد مركز امور زنان و خانواده منصوب شد
ايسنا: محمود احمدي نژاد رئيس جمهور، در پي تفسير مجلس شوراي اسلامي از قانون شوراها و استعفاي نسرين سلطانخواه، در حكمي زهره طبيب زاده نوري را به عنوان مشاور رئيس جمهور و رئيس مركز امور زنان و خانواده منصوب كرد.

تجمع دانشجويان و طلاب در مقابل سفارت انگليس
دانشجويان و طلاب دانشگاهها و حوزه هاي علميه تهران كه به ابتكار دانشگاه مذاهب اسلامي در مقابل سفارت انگليس تجمع كرده بودند، پس از قرائت آياتي از كلام الله مجيد در حالي كه شيعه و سني دست در دست يكديگر دستشان را به نشانه اتحاد بالا برده بودند، دعاي وحدت سردادند.پس از قرائت بيانيه اين تجمع، معترضين نماز ظهر و عصر را به جماعت در خيابان مقابل سفارت انگليس اقامه كردند.پس از اقامه نماز جماعت نيز دانشجويان شيعه و سني دعاي وحدت را با هم زمزمه كردند.

محسن رضايي: موفقيت هاي به دست آمده
در مسأله هسته اي مرهون تيم جديد است
مهر: دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام تأكيد كرد: براي سياست گذاري در مسأله هسته اي فراتر از دولت تصميم گيري مي شود اما از نظر اجرايي دولت جديد مؤثر بوده است و بخشي از موفقيت هاي به دست آمده نيز مرهون تيم جديد است. محسن رضايي مهمترين چالش پيش روي دولت را منابع اقتصادي دانست و گفت: اگر دولت منابع كافي نداشته باشد، نمي تواند به بسياري از شعارهاي خود عمل كند، چون در اين صورت كوچك ترين نوساني در قيمت نفت ممكن است تحقق بسياري از شعارهاي دولت را ناكام بگذارد. وي در پاسخ به اين سؤال كه قرار بود شما يكي از وزراي كابينه احمدي نژاد باشيد، پس چرا اينگونه نشد، گفت: دليلش اين بود كه نه من اين مسأله را دنبال كردم و نه احمدي نژاد، اما من در هر حال هر كمكي كه از دستم برآيد به احمدي نژاد دريغ نمي كنم.

خاتمي: اهانت به مقدسات عملي است مجرمانه
ايرنا: اهانت  و ناسزاگويي ، آن هم  به  مقدسات ، مصداق  انديشه  و آزادي  بيان  نيست ، بلكه  عملي  است  مجرمانه  چون  ضرب  و شتم  و شكنجه .
سيدمحمد خاتمي روز گذشته در مراسم گشايش اجلاس «اتحاد تمدن ها» در قطر با بيان اين مطلب افزود: «در برابر اين  اهانت  احساسات  جريحه دار شده  صدها ميليون  مسلمان  نيز به جنبش  درمي آيد و حتي  به  خشونت هايي  منجر مي شود كه  نه خواست  اسلام  و نه  خواسته مسلمانان  آزاده  است . وي  ادامه  داد: در همان  حال  فاجعه  كم نظير ديگري  در عراق  پيش  مي آيد كه مي تواند حكايت گر توطئه اي  باشد براي  ايجاد جنگ  داخلي  ميان  مسلماناني  كه بيش  از هر زمان ، به  وحدت  نيازمندند. خاتمي افزود: انفجار حرم  امامان  شيعه  در سامرا زنگ  خطري  است  در دنياي پر از سوءتفاهم  امروز كه  علاوه  بر حرمت  شكني  و منطق  ستيزي  آن ، مي تواند منشاء تعارض هاي  غيرقابل  مهار گردد و بشريت  بايد با هوشياري  در برابر اين  جنايت ها و انحراف ها بايستد.

۶ عضو شوراي عالي اداري منصوب شدند
فارس: رئيس جمهور در احكامي جداگانه ۶ عضو شواري عالي اداري را منصوب كرد.در اين احكام با اشاره به بندهاي۶ و۷ قسمت الف ماده ۱۵۴ قانون برنامه چهارم، محمدجواد محمدي زاده(استاندار خراسان رضوي) رحيم قرباني(استاندار آذربايجان غربي)، رضا سعيدي، علي رضاييان، علي احمدي و عباسعلي كدخدايي را به عنوان اعضاي شوراي عالي اداري برگزيده است.

گفته مي شود...
* يكي از مسئولان ارشد وزارت مسكن و شهرسازي دولت سابق به قوه قضائيه احضار شده است. وي متهم است ۸۱ قطعه زمين و ساختمان را در تير و مرداد سال جاري به افرادي در استانداري تهران، وزارت رفاه، سازمان تامين اجتماعي، كارمندان رياست جمهوري و قضات واگذار كرده كه همه آنها نيز صاحب مسكن بوده اند.
* تا پيش از حمله آمريكا به عراق، حدود ۴۰ هزار مستشار و نيروي آمريكايي در عربستان بسر مي بردند كه با آغاز عمليات هاي القاعده و همچنين فضاي منفي افكار عمومي مردم عربستان عليه حضور نيروهاي آمريكايي در اين كشور، تعداد متخصصان و نيروهاي آمريكايي به ۷ هزارنفر در عربستان رسيد.
* جمعي از نمايندگان مجلس در اعتراض به يكي از انتصاب هاي جديد قوه قضائيه در حال تنظيم نامه اي به رئيس قوه قضائيه هستند.

برداشت بعدي...!
علي درويش
* زندگي يك «درود» و «بدرود» است
* كسي كه اهل «چاره نيست» «ته چاله است» .
* «چشم بسته» ، «چشم به راه» بخت و اقبال!؟
* خسته ايم، از «كوله بار» «كوته فكري»

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |