دوشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۲ - Feb 27, 2006
به انگيزه بيستمين سالمرگ غلامحسين بنان
مردي با صداي بدون زاويه
005679.jpg
امروز بيستمين سالمرگ غلامحسين بنان، استاد موسيقي سنتي ايران است. در كارنامه هنري بنان، ۳۵۰ اثر به ثبت رسيده كه در برنامه هاي موسيقي ايراني، گل هاي جاويدان، گل هاي رنگارنگ، گل هاي صحرايي و گل هاي تازه اجرا شده است.
بنان به اجراي ترانه تمايل نداشت و بيشتر آوازخواندن را دوست داشت، اما به تشويق روح الله خالقي، كم كم به تصنيف و قطعات ضربي روي آورد. از آثار اين خواننده محبوب ايراني مي توان به آتشين لاله، آتش جاودان، حالا چرا، از ياد رفته، اشك و آه، اميد زندگاني، اي ايران، بهار دلنشين، بوي جوي موليان، كاروان و گريه شمع اشاره كرد كه براي  ارتباط  با آنان  نياز به  دانستن  نت ، سولفژ، هارموني ، آكورد يا هرنوع  دانش  موسيقي  نيست .
بنان  در سال  ۱۲۹۰ در خانواده اي  هنرمند در تهران  به  دنيا آمد. مادرش - دختر محمد تقي  ركن الدوله ، برادر ناصرالدين شاه - ارگ  مي نواخت. پدرش  كريم  خان  بنان الدوله ، فرزند ميرزاالله  مستوفي  از صدايي  خوش  برخوردار بود و خواهرش  نيز نزد مرتضي  ني  داوود تار مي نواخت .
خانه بنان  محل  آمد و شد هنرمندان  مختلف  بود و اولين  كسي  كه  به  استعداد بنان  پي برد، مرحوم  مرتضي  ني داوود بود و از بنان الدوله  خواست  تا اجازه  دهد با غلامحسين  موسيقي  كار كند.بدين  ترتيب  غلامحسين  از ۱۱ سالگي  به  فراگيري  موسيقي  پرداخت.  بعدها فن  تلفيق  و طرز اداي  شعر را از ميرزا طاهر رسايي  (ضياءالذاكرين )آموخت  و مدتي  هم  از ناصر سيف  كسب  فيض  كرد.اين  دو از روحانيون  مطلع  به  موسيقي  بودند كه  سهم  به سزايي  در رشد هنري  بنان  داشتند.صداي  بنان  بم ، كوتاه  و داراي  حالتي  بود كه  براي  ظرافت هاي  آواز ايراني  بسيار مناسب  است .
شادروان  حسين  ملاح  در مورد كيفيت  صداي  بنان  مي نويسد:ازديدگاه  زيباشناسي ،صوت  خوش  بنان  را مي توان  به  خطي  منحني  تشبيه  كرد كه  عاري  از هرگونه  زاويه  است  و شنونده  مطلقا زبري ، درشتي  و عدم  نرمش  در آن  حس  نمي كند. زنده ياد روح الله  خالقي مي نويسد: صداي  بنان  بسيار لطيف ، شيرين ، زيبا وخوش آهنگ  است . كوتاه  مي خواند، ولي  در همين  كوتاهي،  ذوق  و هنر بسيار نهفته  است .
غلت ها وتحريرهاي  او چون  رشته هاي  مرواريد غلتاني  به  هم  پيوسته  و مانند آب  روان  است .وي  بنان  را گوهر گرانبهاي  موسيقي  ايران  مي داند و مي افزايد: من  ازصداي  بنان  مسحور مي شوم؛ لذتي  بي پايان  مي برم  كه  فوق  آن  متصور نيست . تصور نمي كنم  خواننده اي  به  ذوق  ولطف  و استعداد بنان  در قديم  داشته  باشيم  و به  اين زودي ها هم  پيدا كنيم .
بنان  از سوي  علينقي  وزيري  و عبدالعلي  وزيري  به  خالقي  معرفي  شد و براي  امتحان  آواز به  راديو رفت  و قطعه اي  را در سه گاه  با ويلن  ابوالحسن  صبا اجرا كرد كه  تسلطش  مورد تأييد حاضران  قرار گرفت .استاد بنان ، با راه اندازي  انجمن  موسيقي  در سال  ۱۳۲۳ و تأسيس  هنرستان  موسيقي  در سال  ۱۳۲۸ به  فعاليت  دراين  دو مركز پرداخت .
درسال هاي  فعاليت  حرفه اي،  بيشتر به  شيوه  آواز اديب  خوانساري  متمايل  شد و در رديف ، از استاد صبا تأثير پذيرفت  و سرانجام  شيوه  و روش  خاصي  براي  خود ابداع  كرد.مهارت  در تلفيق  شعر و موسيقي ، انتخاب  دستگاه  مناسب  با شعر و قدرت  در انتقال  مفاهيم ، از ويژگي هاي  بارز شيوه  آواز استاد بنان  بود.او هنگامي  شعري  را به  تغني  مي گرفت  كه  تمامي  معاني  و دقايق  آن  را درك  و آنگاه  دستگاه  مناسب  با آن  را انتخاب  كرده  ومي  خواند، لذا تمامي  حالات  جمله  از قبيل  استفهام ، تمنا، اعتراض ، توصيف ، شكايت  و غيره  را به خوبي  ادا مي كرد.پس از شروع  برنامه  گلها در سال  ۱۳۳۴ دومين  برنامه  با صداي  بنان  با غزل  من  مست  و تو ديوانه ، ما را كه  برد خانه  اجرا شد و از آن  پس  پاي  ثابت  اين  گونه  برنامه ها شد.
در سال  ۱۳۳۶ در اثر تصادف  اتومبيل  چشم  راست  خود را از دست  داد و از آن  پس  از عينك  دودي  استفاده  مي كرد.
شادروان غلامحسين بنان، ۲۸ سال بعد را با يك چشم به زندگي ادامه داد و سرانجام در هشتم اسفند ،۱۳۶۴ پس از يك دوره بيماري درگذشت. مزار وي در امامزاده طاهر كرج واقع است.

نگارخانه
اشك ني در نگارخانه كمال الدين بهزاد
005589.jpg
نمايشگاه آثار خوشنويسي اشك ني برپا شد.
در اين نمايشگاه بيش از ۶۰ اثر خوشنويسي از محمدحسن دانشگرنژاد در نگارخانه كمال الدين بهزاد به نمايش گذاشته شده و علاقمندان به خوشنويسي مي توانند براي بازديد به اين نگارخانه مراجعه كنند.
در اين مجموعه آثار تذهيب به نمايش درآمده نوعي كتيبه نويسي است كه با قلم درشت خلق شده و نقش زيبايي را از هنر خوشنويسي به تصوير كشيده است.
بيشتر آثار نمايش داده شده با استفاده از خط نستعليق و تركيب بندي گرافيك و نقاشي - خط بوده و يك نوعي اثر تلفيقي به شمار مي رود.
در بخش ديگري از اين نمايشگاه تابلوهايي با آيات قرآن كريم، اشعاري از حافظ، صائب تبريزي، سعدي و كلمات قصار نظر هر بيننده اي را به خود جلب مي كند.
از ويژگي هاي برگزاري اين مجموعه مي توان به تابلوهايي كه با الهام از آثار خوشنويسان قديم چون ميرزا غلامرضا اصفهاني خلق شده اشاره كرد كه به صورت بسيار زيبا در معرض ديد علاقمندان قرار دارد.
اين هنرمند كه برگزيده نمايشگاه هنري قرآن امسال بوده در چند نمايشگاه گروهي مختلف شركت كرده است.
علاقمندان آثار خوشنويسي براي بازديد از اين نمايشگاه مي توانند تا يازدهم اسفند به بلوار كشاورز، نبش ۱۶ آذر، نگارخانه كمال الدين بهزاد مراجعه كنند.

فرهنگسرا
آنفلوآنزاي مرغي و بهبود رفتار شهروندي
* فرهنگسراي دختران: همايش بهداشت به مناسبت روز جهاني بهداشت محيط زيست دهم اسفند برگزار مي شود.
موضوع اين همايش آنفلوآنزاي مرغي و راه هاي پيشگيري از آن است. علاقه مندان مي توانند از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در بلوار فردوس بعد از چهارراه مخابرات، فرهنگسراي دختران مراجعه كنند.
* فرهنگسراي تفكر: لازمه بهبود رفتار شهروندي، بالا بردن اطلاعات شهروندان از شهر و شهرنشيني است. فرهنگسراي تفكر كارگاه آموزش شهروند مداري را از اواسط اسفند برگزار مي كند.
علاوه بر اين كارگاه آموزش مسابقات فرهنگي و هنري، مسابقه بهترين طرح و پيشنهاد و مقاله در خصوص فرهنگ شهروندي از برنامه هاي اين هفته فرهنگسرا است.
* فرهنگسراي جوان: همايش فرهنگي ابراز انزجار نسبت به تهاجم به حرمين مطهر امام هادي(ع) و امام حسن عسگري(ع) با عنوان «فرياد بيداري» به طور و با برنامه هاي متنوع روز سه شنبه نهم اسفندماه از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ در محوطه و سالن روباز فرهنگسراي جوان برگزار مي شود.
* خانه فرهنگ ميعاد: اولين نشست آموزشي «بررسي نقش زن در خانواده و جامعه» با حضور كارشناسان برگزار مي شود.
علاقه مندان جهت شركت مي توانند به خاني آباد نو، ۳۰ متري ميعاد، كوچه ۳۵ مراجعه كنند.
* فرهنگسراي طبيعت: جشنواره سبزه آرايي در اين فرهنگسرا بهترين نمونه ها را از سبزه آرايي براي ايام نوروز را به نمايش مي گذارد. علاقه مندان مي توانند آثار خود را تا ۲۲ اسفند به نشاني فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي خيابان جشنواره، فرهنگسراي طبيعت ارسال كنند. همچنين اين فرهنگسرا همايش بهداشت پوست و مو را برگزار مي كند.

دكه
تصوير سال هم آمد
005583.jpg
شماره هاي ۴۵ تا ۴۹ مجله تصوير در قالب «تصوير سال» منتشر شد كه در برگيرنده آثار منتخب ۳۵۰ هنرمند ايراني و گزارش تصويري مهمترين رويدادهاي ايران و جهان است.
«تصوير سال» در حقيقت يك نمايشگاه سالانه است كه توسط مجله تصوير با حضور هنرمندان هنرهاي تصويري، همه ساله در خانه هنرمندان ايران برگزار مي شود. در اين شماره از تصوير، مجموعاً بيش از ۱۶۰۰ اثر از ۲۴۳ عكاس، ۳۳ گرافيست، ۱۷كاريكاتوريست، ۲۹ نقاش و ۴۵ فيلمساز ارائه شده است.
در تصوير امسال بخش هاي متنوعي همچون جشن تصوير سال، گرافيك و ديگر هيچ، ورلد پرس فتو، جشنواره كن، گزيده اي از نمايشگاه هاي نقاشي در نگارخانه هاي تهران و چند كلمه درباره عكاسي وجود دارد.
بخش عكس «تصوير سال» شامل آثار عكاسان ايراني در زمينه هاي خبري، خلاقه، مستند اجتماعي، ورزشي جشن راهيابي ايران به جام جهاني ۲۰۰۶ و انتخابات رياست جمهوري است.پاپ ژان پل دوم، ياد مميز و با عكاسان شهيد هواپيماي۱۳۰ - C ا ز بخش هاي ويژه اين شماره تصوير است.
تصوير سال در۳۰۰ صفحه رنگي و سياه و سفيد با قيمت سه هزار و پانصد تومان از اول اسفندماه در دكه هاي مطبوعات و نيز كتابفروشي ها و مراكز معتبر فرهنگي- هنري كشور از جمله موزه  هنرهاي معاصر و خانه هنرمندان ايران در دسترس علاقه مندان هنرهاي تصويري است.

نمايش
خداوند يحيي را در جليل مي خواند
خداوند يحيي را در جليل مي خواند. خداوند يحيي(ع) را صدا مي زند. اگر مي خواهيد اين صدا را بشنويد، اگر مي خواهيد يحيي را ببينيد از امروز مي توانيد به تالار سايه مجموعه تئاتر شهر برويد؛ چون نمايش «خداوند يحيي را در جليل مي خواند» به كارگرداني سعيد شاپوري در تئاتر شهر به روي صحنه رفته است.
اين اثر نمايشي براساس زندگي حضرت يحيي(ع) نگارش و روي صحنه رفته است. شيوه اجرايي اين نمايش تركيبي از نمايش هاي كلاسيك و مدرن (ابزورد) است تا فضاسازي زمان زندگي اين پيامبر بهتر صورت بگيرد.
سعيد شاپوري داستان ها و حكايت هاي ديني و مذهبي را بهترين موضوع براي نگارش آثار نمايشي دانسته مي گويد: «براي دراماتيزه كردن نمايش بخشي از داستان زندگي حضرت يحيي كه مربوط به دوران حكومت «هروديس » پادشاه يهود كه بعد از كشتن برادرش با همسر او ازدواج مي كند انتخاب شده است.
حضرت يحيي در اين زمان با اعمال خلاف عفت هروديس به مبارزه برخاسته و مخالفت علني خود را ابراز مي كند. هروديس حضرت يحيي را به كاخ كشانده و سر از بدن او جدا مي كند. روايت است كه قطره اي از خون يحيي به زمين چكيده و از آن چشمه خون مي جوشد. اين جوشش ادامه دارد تا بخت النصر به فلسطين حمله كرده و تمامي مردم آن شهر را مي كشد.
در اين نمايش مسعود ميرطاهري، داريوش فائزي، شبنم مقدمي، سپيده پارسايي، مهرداد باقري و محمد ساربان به ايفاي نقش مي پردازند. اين نمايش تا پايان اسفندماه همه روزه به جز شنبه ها از ساعت ۳۰:۱۹ در تالار سايه مجموعه تئاتر شهر به صحنه مي رود.شاپوري كارگرداني نمايش هاي«روزهايي كه به يادت گذشت»،« بي قراري و ماه ۱۱۳۳ »را در پرونده كارگرداني خود دارد. علاقه مندان به تئاتر مي توانند اين نمايش را ببينند.

راضيه تجار در گفت و گو با همشهري:
ادبيات عامه پسند ضرري براي مخاطب ندارد
005586.jpg
كامران محمدي
«راضيه تجار» معمولاً مشكل خواننده نداشته است، به همان شكل كه خوانندگانش، كمتر زنان خانه دار و نوجوانان تازه به دوران رسيده بوده اند. بنابراين مي توان انتظار داشت كه مثل نوشتن، حرف زدن، نگاه كردن و رفتارش با ديگران، درباره ادبيات عامه پسند و جايزه و داوري نيز، مواضع متعادل و مهرباني داشته باشد...
- ادبيات عامه پسند چون طيف وسيعي را جذب مي كند، اگر بتواند خواننده را براي رسيدن به ادبيات برتر آماده كند، خوب است. اين طيف از ادبياتي ارتزاق مي كند كه مشخصه هاي آن را نويسندگان و كتابخوان هاي واقعي نمي پسندند، ولي اگر اين شانس را داشته باشد كه با اين آثار آغاز كرده و بعد از مدتي به ايستگاه هاي بالاتر صعود كنند، بسيار مفيد است.
* چطور مي توان به اين امكان دست يافت؟
- اين وظيفه مربيان و رسانه هاست كه به مردم آگاهي دهند و آنها را متوجه كنند كه ماندن در اين ايستگاه، تمام آن چيزي نيست كه بايد و رسيدن به پله هاي بالاتر، ذهنشان را بهتر مي سازد و دنياهاي زيباتري را نشان شان مي دهد. اين مسأله در تمام دنيا وجود دارد و بسياري از خوانندگان ادبيات داستاني، ابتدا با كارهايي آغاز مي كنند كه بر پايه جذابيت هاي ظاهري ساخته مي شوند و بعد به چرايي دست مي يابند و به سراغ ادبيات تحليلي مي روند. پيش از انقلاب، نويسندگان ماهري بودند كه مردم را به سمت مطالعه مي كشيدند، مثل حسينقلي مستعان و ديگران، ولي خوانندگان آنها اغلب در اين حد باقي نمي ماندند و پس از مدتي به مطالعه آثار خوب ترجمه اي يا تأليف روي مي آوردند. البته فكر مي كنم حالا قشر كتابخوان ما فرهيخته تر و بسامان تر شده است. در واقع نبايد نگران اين بود كه عده اي از اين نوع كتاب ها استقبال مي كنند، بلكه بايد نگران شد كه اصلاً نباشند، زيرا بيشتر آنها به سطح بالاتري ارتقا مي يابند.
*اما خانم تجار، اصلاً چرا اين كتاب ها را سطح پايين تري از ادبيات به حساب مي آوريم؟
- ببينيد، اين آثار به طور كلي در دو بعد ساختار و محتوا ضعيف هستند. داستان هاي پاورقي يا رمان هاي عامه پسند عموماً از نظر ساختاري محكم نيستند و نثر و زبانشان، ايده آل ادبيات نيست. از نظر طرح ماجرا نيز بيشتر به دنبال كشش داستاني اند. خواننده به سرعت داستان را مي خواند و در واقع آن را مي بلعد، بدون آنكه به انديشه اي برسد. به عبارتي بيشتر به دنبال دنباله ماجراست و وقتي كتاب را مي بندد، همه چيز تمام مي شود. زيرا درگير هيجانات كاذب و آني شده است كه مثل حباب از بين مي روند.
* اما عده اي مطالعه آثار عامه پسند را به ويژه براي جوانان مضر مي دانند.
- من مضر نمي دانم، به شرطي كه همانطور كه عرض كردم، در اين سطح نمانند. درست مثل سوار شدن بر تله سيژ است؛ وقتي بالاتر مي روي، مي فهمي كه هواي بهتري وجود دارد و مناظر زيباتر مي شوند. من موافق ارتقا هستم، ولي بعضي ها بايد پله هاي اول را حتماً طي كنند. براي ارتقا هم بايد فرهنگ سازي كرد و مسير را به جامعه شناساند. مثل ايجاد كتابخانه هاي متعدد و متنوع، برنامه ريزي در خانواده و آموزش و پرورش ...
*اجازه دهيد از همين جا به كتاب سال پل بزنم. فكر نمي كنيد مراسم كتاب سال مي تواند يكي از همين راه ها باشد؟
- به نظر من داوران كتاب سال صاحب شناخت و دلسوزند. آنها هم عضو همين جامعه اند و اگر كاري باشد كه بتواند در قله بايستد، اولين كساني كه خيلي خوشحال مي شوند، داورانند. در اين زمينه، حب و بغض نيست. قرار است كتابي انتخاب شود كه هم از نظر ساختار و هم از نظر محتوا در قله بايستد و اين كار داوري را سخت مي كند. خوشبختانه در گوشه و كنار كشور، سلايق متعددي در انتخاب و داوري ديده مي شود و خيلي خوب است كه همين چراغ هاي خرد فعلاً روشن هستند.
* يعني شما در مجموع داوري هاي خصوصي ديگر را كافي مي دانيد؟
- ببينيد ادبيات به هر حال راه خود را مي رود. درست است كه جوايز تأثير زيادي دارند، ولي نويسندگان كار خودشان را مي كنند.اما از اينها گذشته به اعتقاد من يك چيز مهمتر در اين بحث وجود دارد و آن پرورش مخاطب است. ما بايد مخاطب شناسي كنيم و همانطور كه به تازگي اين موضوع مطرح شده و اميدوارم در حد شعار نباشد، بر تقويت موضع مخاطب تأكيد بيشتري كنيم. باور كنيد توزيع نامناسب و عدم تبليغ و نبود كساني كه بدانند كتاب را چگونه بايد تزئين و توزيع كرد، بسيار بيشتر از نبود جايزه به اين فضا لطمه مي زند. اينها بايد دغدغه اصلي ما باشد. بسيار كتاب هاي خوب كه در انبار مانده اند و بسيار كتاب ها كه در اين شبكه اصلاً وارد نمي شوند.

بازي ويدئويي وين ديزل
يك بازي موفق ويدئويي ديگر تبديل به فيلم سينمايي مي شود.
وين ديزل، قهرمان اكشن كار چند سال اخير سينما در نسخه سينمايي «ويل من» نقش اصلي را بازي مي كند. در عين حال او يكي از تهيه كنندگان فيلم هم خواهد بود. كمپاني پارامونت كه تهيه كننده فيلم است، مي گويد قرارداد او با شركت بازي ويدئويي «ميدوي» ،  بزرگترين قراردادي است كه تا به حال صنعت سينما در ارتباط با توليد نسخه سينمايي يك بازي ويدئويي امضا كرده است. پارامونت «ويل من» را با همكاري شركت «ام تي وي فيلمز» توليد مي كند.ريك ويلكس كار نگارش فيلمنامه را انجام مي دهد. قصه فيلم در ارتباط با يك راننده ماهر و حرفه اي است كه بازنشستگي خود خواسته اش را به پايان مي رساند تا از يك خانم بسيار محترم و مهم در برابر گذشته اش محافظت كند. فيلم از سوي سازندگانش به عنوان يك اكشن ماجراجويانه تعريف شده و قرار است قسمت هاي بعدي هم بعد از موفقيت قسمت اول جلوي دوربين برود. «ويل من» تا دو ماه ديگر جلوي دوربين مي رود و براي نمايش در اواسط سال ۲۰۰۷ آماده مي شود.وين ديزل قبل از اين هم در نسخه سينمايي بازي ويدئويي «وقايع نگاري ريديك» بازي كرده است. خود بازي ويدئويي با استقبال فراوان دوستداران بازي هاي ويدئويي روبه رو شد، ولي نسخه سينمايي آن در گيشه نمايش فروش خوب و بالايي نكرد. ديزل سال قبل كمدي اكشن «آرام كننده» را روي پرده داشت كه حال و هوايي نوجوانانه داشت و در نمايش عمومي بيش از ۱۰۰ ميليون دلار فروش كرد. قرار است قسمت دوم فيلم هم به زودي جلوي دوربين برود.

همكاري دوباره ييمو و لي
005598.jpg
ژانگ ييمو و گونگ لي بعد از ۱۰ سال دوباره در يك فيلم جديد با يكديگر كار مي كنند. فيلمبرداري درام حماسي و تاريخي جديد ييمو به نام «شهر زره طلايي» از ديروز در پكن شروع شد. نقش اصلي فيلم را گونگ لي -مطرح ترين بازيگر سينماي چين- به عهده دارد، وي در طول ۲۰ سال گذشته در چند اثر غيرمتعارف ييمو همچون «زمين زرد» و «فانوس سرخ» بازي داشته است.«شهر زره طلايي» كه نام موقت فيلم است و احتمال تغيير آن وجود دارد، قصه اي در بابت خيانت، جاه طلبي، حرص و قدرت طلبي را تعريف مي كند و بسيار شبيه درام هاي يونان دوران باستان است. قصه فيلم در يك گذشته بسيار دور و در يك قصر امپراتوري رخ مي دهد. گونگ لي محافظ اصلي يك شاهزاده _ با بازي چويون فت- است كه به او دل مي بندد، اما عشق اين دو در ميانه يك جنگ داخلي طولاني و فرسايشي در محك آزمايش قرار مي گيرد. دست تقدير اين دو را از هم جدا مي كند تا در يك شرايط متفاوت دوباره به هم برسند.
ليويه و جي چو هم در فيلم بازي دارند. «شهر زره طلايي» با هزينه اي ۴۵ ميليون دلاري تهيه مي شود. اين بالاترين رقم توليد يك فيلم سينمايي در چين تا به امروز است. دو فيلم قبلي ييمو «قهرمان» و «خانه خنجرهاي پران» كه درام هاي رزمي هستند هم در چين و هم در سطح بين المللي با موفقيت مالي و انتقادي خيلي خوبي روبه رو شده اند.

موفقيت بين المللي هري پاتر
چهارمين قسمت مجموعه فيلم «هري پاتر» تبديل به پنجمين فيلم پرفروش كل تاريخ سينما شد.
اين اثر نوجوانانه ماجراجويانه كه «هري پاتر و جام آتش» نام دارد، موفق شد در سطح بين المللي به يك فروش كلي ۶۰۰ ميليون دلاري دست پيدا كند. همين رقم فروش باعث موفقيت آن در فهرست فيلم هاي پرفروش جهان شد. مقام اول جدول فوق را «تايتانيك» جيمز كامرون با يك فروش ۲/۱ ميليارد دلاري دارد. «ارباب حلقه ها: بازگشت پادشاه» (۷۵۲ ميليون)، «هري پاتر و سنگ جادو» (اولين قسمت هري پاتر، ۶۵۷ ميليون) و «هري پاتر و تالار اسرار» (دومين قسمت هري پاتر، ۶۱۶ ميليون) در رديف هاي بعدي جدول قرار دارند.سومين قسمت اين مجموعه فيلم به نام «هري پاتر و زنداني آزكابان» با فروش ۵۴۵ ميليون دلاري در مقام نهم جدول جاي دارد.
قسمت چهارم «هري پاتر» كه ماه نوامبر گذشته به نمايش عمومي درآمد، در اكثر كشورهاي جهان با موفقيت روبه رو شده است. بيشترين موفقيت را در اين فيلم بعد از آمريكا در ژاپن و انگلستان با فروش هاي۹۱ و ۸۴ ميليون دلاري داشته است. فروش كلي فيلم در آمريكا طي حدود ۲۰ هفته نمايش حدود ۲۸۵ ميليون دلار بوده است.

بازي
امروزه بازي هاي رايانه اي يكي از پرطرفدارترين سرگرمي ها در جهان و بالطبع، بين نوجوانان و جوانان ايراني است.
در حال حاضر، تنها صنعتي كه شانه به شانه صنعت فيلمسازي در سطح جهان پيش مي رود، صنعت بازي هاي رايانه اي است.اين رقابت تنها يك رقابت اقتصادي نيست، بلكه چيزي كه بيش از پيش در اين رقابت به چشم مي آيد ميزان تاثيرپذيري مخاطبان از اين دو صنعت به خصوص صنعت بازي هاي رايانه اي است.طبق آمار رسمي، يك فيلم سينمايي به طور ميانگين ۵/۲ ساعت از وقت مخاطب خود را در اختيار مي گيرد، حال آنكه يك بازي رايانه اي به طور متوسط ۳۰ ساعت زمان مخاطب را به خود مشغول مي كند و اهميت اين موضوع در آنجا خودنمايي مي كند كه بدانيم ۸۰ درصد مخاطبان بازي هاي رايانه اي را در ايران كودكان، نوجوانان و جوانان تشكيل مي دهند.
اين در حالي است كه ما در ايران مصرف كننده صرف هستيم و تا به حال نتوانسته ايم هيچ بازي قابل قبول و جذابي براي مخاطبين خود در سطح كشور توليد و ارائه كنيم.روزنامه همشهري تصميم دارد از اين پس به معرفي كوتاهي از بازي هاي رايانه اي بپردازد و مهمتر از آن براي هر بازي رده بندي سني خاصي را مشخص كند تا لااقل مصرف كنندگان در ايران بتوانند نسبت به سرگرمي  كه انتخاب مي كنند آشنايي بيشتري داشته باشند.مسلم است كه ما در ابتداي اين مسير قرار داريم و نظرات و پيشنهادهاي شما مي تواند راهنماي ما باشد.
به اميد روزي كه ما در اين ستون علاوه بر بازي هاي خارجي شاهد معرفي و درجه بندي بازي هاي ايراني و توليد شده در داخل باشيم.
Wanted
سبك: رانندگي سيستم:(PC) (PS2) (Xbox) (Xbox360)

005664.jpg
مسابقات اتومبيل راني سري Need for Speed همواره با نو آوري در اين سبك همراه بوده اند و هر سري از اين بازي حاوي نكات جديد و جالبي است كه باعث محبوبيت بازيكنان و حتي علاقه مند شدن كساني كه چندان تمايلي به سبك اتومبيل راني ندارند، مي شود. Need for Speed در دو سري Hot Pursuit كه به شماره ششم سري معروف بود و سري Underground با موفقيت چشمگيري همراه شد. تيم طراحي با نكته سنجي خاصي با تلفيق عناصر محبوب اين دو سري، بازي Need for Speed: MW را طراحي و روانه بازار كردند. در NFS: MW شما علاوه بر گرافيك بهتر و زيباتر چندين نكته را در بازي مشاهده مي كنيد. اولين نكته اين است كه ديگر مسابقات به سبك Underground تنها در شب برگزار نشده و شما مثل سري GTA در شبانه روز سير مي كنيد. بازي حال و هوايي مشابه نسخه دوم NFS Underground داشته، منتهي عنصر داستان در اين بازي بيشتر و پر رنگ تر شده است. شما مي توانيد در مسابقات پراكنده در سطح شهر كه روي نقشه علامت گذاري شده اند شركت كرده و امتياز جمع كنيد. مي توانيد ماشين خود را ارتقاء ببخشيد و يا حتي ماشين هاي جديد خريداري كرده و آنها را اسپرت كنيد. (تمام اين نكات در Underground2 هم وجود داشت) اما تفاوت عمده اينجاست كه در MW شما بايد مراقب پليس ها هم باشيد كه با كوچكترين خلافي به دنبال شما مي افتند (كه اين مورد از Hot Pursuit گرفته شده است) MW با تلفيق نكات شماره هاي موفق قبل و افزودن داستاني جالب و درگير كننده توانستند عنوان بهترين NFS را اكنون كسب كند.
Batman Begins
سبك: اكشن ماجراجويي سوم شخص سيستم: (PS2 )(GC)(Xbox)

005667.jpg
مرد خفاشي يا همان Batman شخصيتي است كه تا كنون بازي هاي زيادي درباره او ساخته شده است. Batman Begins آخرين بازي ساخته شده از اين شخصيت بر اساس فيلم آن است. اين بازي تلفيق زيبايي از ماجراهاي فيلم را به تصوير مي كشد. گرافيك زيباي بازي و كنترل روان شما بر روي مرد خفاشي اولين موردي است كه توجه شما را در بازي به خود جذب مي كند Batman با تجهيزات و امكانات جديدش، قابليت هاي جالب زيادي را در بازي به نمايش مي گذارد. مبارزات در Batman Begins كاملاً بت مني است. مرد خفاشي يك رزمي كار حرفه اي است و شما به راحتي مي توانيد با چند نفر در هر لحظه مبارزه كنيد. مراحل اتومبيل راني بازي با اتومبيل جديد بت من هم خالي از لطف نيست. مسابقه با اين ماشين دقيقاً از سري بازيهاي Burnout نمونه برداري شده است و شما با خودروي منحصر به فرد خود يك منبع نيتروي اساسي حمل مي كنيد كه مي تواند سريعاً پر شود و همين هيجان تعقيب و گريز را دو چندان مي كند. اساس پيشرفت در مراحل در اين بازي به مخفي كاري است و هر قدر مخفيانه تر افراد دشمن را از پاي در آوريد، جذابيت مبارزات دو چندان مي شود چون عنصر ترس را در افراد دشمن بيشتر و قوي تر خواهيد كرد.
Fatal Frame 3: The Tormented
سبك:ماجراجويي سوم شخص سيستم: (PS2 )

005670.jpg
سري بازي هاي Fatal Frame به ايجاد ترس و وحشت بر اساس داستان هاي جذاب و و فوق العاده شهرت دارند. سومين قسمت اين سري با عنوان The tormented داستان بسيار زيبايي را به تصوير مي كشد. ريو كروساوا نام دختري عكاس است كه در يك حادثه رانندگي نامزد خود را از دست مي دهد. او به همراه همكارش كه همان دختر نقش اول در قسمت اول Fatal Frame است وارد يك قصر قديمي مي شود و ريو در حال عكسبرداري از گوشه و كنار قصر ناگهان شبح نامزدش را مي بيند. او پس از اين حادثه در خواب كابوس قصر مخوفي را مي بيند و وارد دنياي وهم آلودي مي شود و ... سازندگان قسمت سوم با درايت خاصي دو داستان قبلي را به طرز بسيار جالبي، با داستان قسمت سوم اقدام كرده اند. حتي اگر دو قسمت قبلي را بازي كرده باشيد باز هم قسمت سوم داستان مستقل و جالبي را بازگو مي كند. گويي كه معمولاً قسمت هاي بعدي يك بازي، موفقيت قسمت هاي قبلي را به دست نمي آورد، اما Fatal Frame ۳ به واقع يك استثنا است. گرافيك بازي به نسبت نسخه قبلي بهتر شده و سبك مبارزات باز هم استفاده از همان دوربين Camera Obscure است. بازي همانند Silent Hill ۴ در دو قسمت رويا و واقعيت دنبال مي شود، اما داستان به قدري جالب است كه شما را بي اختيار به دنبال خود مي كشاند. براي تجربه يك بازي ترسناك، واقعي مستقيماً به سراغ سري Fatal Frame برويد.
راهنماي درجه بندي
005661.jpg
* بازي هاي اين رده براي نوجوانان ۱۵ سال به بالا مناسب است. بازي هاي اين گروه نسبتاً مشكل است و غالباً نياز به زبان انگليسي در حد دبيرستان دارد. اين بازي ها داراي خشونت و هيجان بالاتري نسبت به گروه قبل است.
* مناسب براي افراد بزرگسال، اين بازي ها داراي خشونت و هيجان بسيار بالايي است و براي سنين پايين تر مناسب نيست.

نمونه سخت
جدول اعداد
۲۸
«سودوكو» sudoku واژه اي ژاپني به معناي عددهاي بي تكرار است و به جدول اعدادي گفته مي شود كه امروز يكي از سرگرمي هاي رايج در كشورهاي مختلف جهان به شمار مي آيد. نخستين جدول سودوكو را يك رياضي دان اروپايي در قرن هجدهم طراحي كرد . در سالهاي اخير اين جدول كاربرد عمومي خود را براي سرگرمي پيدا كرده است.
سودوكو انواع گوناگون ساده، متوسط، دشوار و خيلي دشوار دارد. بسياري از سودوكوها هم براي كودكان طراحي مي شوند. كتابهاي گوناگون و متنوعي نيز براي آموزش طراحي و حل اين جدول منتشر شده است. اين جدول هم اكنون در بسياري از روزنامه هاي معتبر دنيا هر روزه به چاپ مي رسد و كتابهاي مجموعه اين جدول ها نيز توسط بخش انتشارات هر روزنامه منتشر مي شود.
اين بازي كه در نمايشگاه بين المللي بازي و سرگرمي آلمان به عنوان محبوب ترين و پرطرفدارترين بازي شناخته شده قانون بسيار ساده و روشني دارد.
نوع متداول سودوكو در واقع نوعي جدول است كه از ۹ ستون عمودي و ۹ ستون افقي تشكيل شده و البته كل جدول هم به ۹ ستون كوچكتر تقسيم مي شود. شما بايد اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از جدول هاي كوچكتر بدون تكرار بنويسيد به صورتي كه در هر ستون بزرگ تر افقي يا عمودي هيچ عددي تكرار نشود. در واقع هم بايد از تمام اعداد ۱ تا ۹ در همه ستون هاي عمودي و افقي استفاده كنيد و هم بايد مراقب باشيد هيچ عددي تكرار نشود و در همه مربع هاي ۳ ستوني كوچكتر نيز به همين ترتيب همه اعداد ۱ تا ۹ بيايد و تكرار هم نشود. هميشه به عنوان راهنمايي چند عدد در جدول از قبل مشخص مي شود تا بقيه اعداد را شما پيدا كنيد.
حتماً شما هم تا حالا يكي از طرفداران پروپا قرص سودوكو شده ايد و اكنون پس از چند نمونه آسان و متوسط مي توانيد به راحتي نمونه هاي سخت را حل كنيد.
از اين پس به صورت منظم نمونه هاي دشوار سودوكو را تقديم به شما مي كنيم. مطمئناً با تمرين و آمادگي شما هم مي توانيد يك حل كننده حرفه اي جدول اعداد شويد.
005673.jpg


علمي فرهنگي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |