دوشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۲ - Feb 27, 2006
احتمال جنگ داخلي، تعويق خروج اشغالگران
پيامدهاي اوليه اقدام هاي تروريستي اخير در عراق
005688.jpg
گروه سياسي خارجي: خشونت هايي كه از هفته گذشته و درپي عمليات تروريستي در اماكن مقدس سامرا در عراق آغاز شد، همچنان ادامه دارد و بيم آن مي رود كه اين وقايع، عراق را به كام جنگ داخلي سوق دهد.
شبكه آمريكايي فاكس نيوز ديروز در اين باره گزارش داد: احتمال وقوع جنگ داخلي در عراق اكنون به نگراني مشترك سازمان ملل، رهبران عراق و آمريكا و با درجاتي متفاوت نگراني ديگر كشورهاي خاورميانه و جهان تبديل شده است.
درصورت بروز جنگ داخلي در عراق آمريكا دچار مشكل عديده اي خواهد شد.
يك تحليلگر نظامي در گفت  وگو با شبكه خبري فاكس نيوز گفت درصورتي كه ناآرامي هاي فعلي عراق منجر به ايجاد جنگ داخلي شود اين امر باعث خواهد شد نيروهاي آمريكايي بيش از پيش دچار مشكل گردند.
سرهنگ كل بيل كامن افزود: اگر در اين كشور جنگ داخلي روي دهد آمريكا بايد خود را كنار بكشد و تنها نظاره گر باشد و خود را در درگيري ها داخل نكند.
بنابراين باتوجه به مشكلات موجود نمي توان گفت: در چند روز يا هفته آتي چه اتفاقي رخ خواهد داد.
تشديد خشونت در عراق به بخش ديگري از سياست آمريكا و متحدانش يعني «طرح خروج» هم اثر گذاشته است.
خبرگزاري  فرانسه  در گزارشي  از واشنگتن  به  متزلزل شدن  استراتژي  آمريكا براي  خروج  از عراق  با توجه  به  موج  جديد خشونت ها در اين  كشور پرداخت  و نوشت: تنش  فزاينده  ميان  شيعيان  و سني  هاي  عراق ، مذاكرات  دشوار براي  تشكيل  دولت  دائم  در اين  كشور و شورش  هاي  پي  در پي  در عراق  كه  نشاني  از كم رنگ  شدن  در آنها به  چشم  نمي خورد استراتژي  آمريكا را براي  بيرون كشيدن  خود از درگيري  هاي  عراق  به  شدت  با مشكل  روبرو كرده  است .واشنگتن  تأكيد دارد به  رغم  خشونت  هايي  كه  عراق  با گذشت  سه  سال  از زمان  حمله  به  اين  كشور همچنان  با آن دست  به  گريبان  است  عراق  در زمينه  هاي  امنيتي ، سياسي  و اقتصادي  پيشرفت  هايي  داشته  است .با اين  حال  بعد از حمله  روز چهارشنبه  به  بارگاه  امام  شيعيان  در سامرا چرخه  جديدي  از خشونت  هاي  قومي در عراق  به  وجود آمده  است  كه  تاكنون  ۱۱۹ نفر را به  كام  مرگ  كشانده  و شبح  جنگ  داخلي  را بر فراز عراق  به  پرواز درآورده  است .جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا و رهبران مذهبي و سياسي عراق براي جلوگيري از گسترش و تعميق ناآرامي ها، همگان را به آرامش خوانده اند اما تاكنون اين خواسته ها پاسخ مناسبي نگرفته اند.درهمين حال مجله آمريكايي تايم ديروز در گزارشي انتقادي، ناكارآمدي دولت آمريكا در زمينه بازسازي عراق را نكوهش كرد. در گزارش اين مجله آمده است ناتواني در بازسازي عراق، ربط چنداني به ناآرامي ها ندارد و محصول بي كفايتي اداري و فني است.
انفجار بمب در نزديكي قدمگاه امام علي (ع)
در بصره

ديروز انفجاري در بصره و در نزديك قدمگاه امام (ع) در اين شهر به وقوع پيوست كه تا لحظه تنظيم خبر، اطلاعي از تلفات و خسارت هاي احتمالي آن مخابره نشد.
درهمين حال وزارت كشور عراق اعلام كرد ۱۳ نظامي اين كشور كه به گروه هاي ترور موسوم به گروه هاي مرگ وابسته بودند،دستگير شدند.
اين افراد به قتل ۱۱۳ عراقي اعتراف كردند.از سوي ديگر منابع پليس عراق اعلام كردند كه در انفجار بمبي در حله، مركز استان بابل، ۴ نفر كشته و شش نفر زخمي شدند. در غرب بغداد نيز دو سرباز آمريكايي بر اثر انفجار بمب در مسير يك گشتي نظامي اين كشور به قتل رسيدند.
ساير خبرها
* عمروموسي دبيركل اتحاديه عرب با ابراز نگراني از تداوم خشونت ها در عراق از احزاب و گروه هاي اين كشور خواست تا خويشتنداري كنند.
* رهبران سياسي ارشد عراق ضمن محكوم كردن خشونت هاي فرقه اي در اين كشور، برسر پيشبرد طرح تشكيل يك دولت جديد به توافق رسيدند. اين توافق ديروز در جلسه اي با حضور ابراهيم جعفري نخست وزير، جلال طالباني رئيس جمهور و جمعي از سياستمداران سني و سكولار عراق اتخاذ شد.
* هيات علماي مسلمانان اهل سنت عراق هرگونه هدف قراردادن شيعيان اين كشور را محكوم كرد و آن را مطابق با هدف ايجاد فتنه در ميان مردم عراق دانست.
* وزير دفاع عراق زمان حالت فوق العاده رفت و آمد در استان بغداد و سه استان همجوار آن را تا ساعت ۶ صبح امروز تمديد كرد.
* مقتدا صدر ديروز از مردم عراق خواست براي اخراج آمريكايي ها از كشورشان متحد شوند.

تظاهرات گسترده ضد دولتي در اسپانيا
005682.jpg
ايسنا: ده ها هزار تن از مردم در شهر مادريد در اعتراض به سياست هاي ضد تروريسم دولت و تمايل به مذاكره با گروه جدايي طلب باسك، تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، تظاهركنندگان فرياد مي زدند زاپاترو استعفا، استعفا. اين تظاهرات به وسيله مجمع قربانيان تروريسم تدارك و هدايت مي شد.
گروهي ديگر از تظاهركنندگان كه مورد حمايت حزب اپوزيسيون دست راستي مردمي و كليساي كاتوليك بودند، تصاوير بزرگي از حدود۸۰۰ تن از افرادي كه به وسيله گروه جدايي طلب باسك موسوم به اتا در طول ۴۰ سال جنگ و خونريزي براي كسب استقلال ايالت باسك در شمال شرقي اسپانيا و جنوب غرب فرانسه جان خود را از دست داده بودند، در دست داشتند.بنا به گفته برخي از منابع آگاه، حدود  ۴/۱ ميليون تن در اين تظاهرات دو ساعته شركت كردند.
اين رقم  ۱۰ برابر رقمي است كه پليس اسپانيا از تعداد تظاهركنندگان يعني  ۱۱۰ هزار تن اعلام كرده بود.
مجمع قربانيان تروريسم و احزاب دست راستي، دولت سوسياليست زاپاترو را متهم به مذاكره مخفي با گروه اتا مي كنند.
دولت زاپاترو با رد اين ادعا مي گويد كه گروه اتا بايد سلاح هاي خود را به عنوان پيش شرط هر گونه گفت وگويي بر زمين گذارد.
خوزه ماريا آزنار، نخست وزير سابق اسپانيا، از حزب مردمي و آنخل آچيباس، وزير كشور دولتش در اين تظاهرات حضور داشتند.

ابراز تمايل نخست وزير فلسطين به برقراري آتش بس با اسرائيل
گروه سياسي خارجي: اسماعيل هنيه نخست وزير جديد تشكيلات خودگردان فلسطين با بيان اين كه آماده بررسي امكان مذاكره با اسرائيل است تأكيد كرد كه شرط اين مذاكره آن است كه تل آويو از كرانه باختري و شرق قدس خارج شده و حق بازگشت آوارگان فلسطيني پس از جنگ سال ۱۹۴۸ را بپذيرد.
وي كه در گفت و گو با واشنگتن پست صحبت مي كرد افزود: اگر اسرائيل اعلام كند كه همه حقوق فلسطيني ها و تشكيل يك كشور فلسطيني را به رسميت بشناسد ما نيز آماده به رسميت شناختن اسرائيل خواهيم بود.
پس از اين مصاحبه هنيه در گفت و گو با خبرنگاران در غزه با كم اهميت خواندن اظهاراتش به رسانه هاي آمريكايي درخصوص صلح مرحله اي با رژيم صهيونيستي تصريح كرد كه در حقيقت او موافق برقراري آتش بس دائم با تل آويو است. هنيه گفت: هرگاه ما از صلح مرحله اي سخن مي گوييم اين صلح به معني آتش بس است.
در همين حال خالد مشعل  رئيس  دفتر سياسي  جنبش  مقاومت  اسلامي فلسطين  (حماس) ديروز با رد تهديد محمود عباس  رئيس  تشكيلات  خودگردان  فلسطيني  براي استعفا از سمتش ، بر علاقه مندي  حماس  براي  تعامل  و همكاري  با محمود عباس تأكيد كرد.
محمود عباس  گفته  است  اگر حماس  به  مواضع  كنوني اش  پافشاري كند وي  ممكن  است  استعفا كند.
به  گزارش  خبرگزاري  آلمان  از دمشق  مشعل  ديروز در دمشق  پس  از ديدار با مصطفي  عثمان  اسماعيل  وزير خارجه  سودان  به  خبرنگاران  گفت:  حماس  به  جايگاه  رياست  تشكيلات  خودگردان  فلسطيني  احترام  مي گذارد و براي  تعامل  و همكاري  با محمود عباس  علاقه مند است  اما نبايد يك  طرف  شرايط خود را به  طرف  ديگر تحميل  كند.
مشعل  گفت:  شرايط ويژه  در خصوص  به رسميت  شناختن  اسرائيل  و ديگر خواسته ها شرايط فلسطيني ها نيست  بلكه  شرايط آمريكايي ها و اسرائيلي ها است .
مشعل  گفت:  براي  تعامل  با محمود عباس  فرصت  واقعي  وجود دارد و نيازي  به تهديد به  استعفا نيست .
مشعل  درباره  اظهارات  اسماعيل  هنيه  كه  گفته  است  حماس  به  طور مشروط براي به  رسميت  شناختن  اسرائيل  آمادگي  دارد گفت  در هيچ يك  از اظهارات  رهبران  جنبش  حماس  به  رسميت  شناختن  اسرائيل  مطرح  نيست .

نيويورك تايمز از گوانتانامويي ديگر در افغانستان خبر داد
ايرنا: روزنامه نيويورك تايمز فاش كرد، درحالي كه جامعه جهاني خواستار برچيده شدن زندان گوانتاناموست، ارتش آمريكا مخفيانه زنداني مخوف تر از گوانتانامو را در افغانستان اداره مي كند.
به  نوشته  اين روزنامه در اين زندان مظنونين به تروريسم بدون تفهيم اتهام، در زماني نامحدود و درمحروم ترين و بدوي ترين شرايط نگهداري مي شوند.
به گزارش پايگاه اينترنتي روزنامه نيويورك تايمز، اين زندان مخوف به عنوان يك مركز گزينش و غربال شدن، در پايگاه هوايي آمريكا واقع در شهر «بگرام» در شمال كابل واقع است.
وزارت دفاع آمريكا پنتاگون مدعي است، اغلب زندانيان اين زندان را افغان هائي تشكيل مي دهند كه بعد از گزينش و غربال شدن يا عفو شده و يا به زنداني ديگر در افغانستان كه با همكاري دولت افغانستان و آمريكا در حال ساخت است، منتقل مي شوند.
گفته مي شود برخي از زندانيان بگرام دو يا سه سال است كه در اين زندان حبس هستند.
نيويورك تايمز گزارش خود در اين باره را به شرح زير ادامه داد:
«در مقام مقايسه  زندان بگرام با زندان گوانتانامو، زندانيان زندان بگرام شرايط بسيار رقت بارتري دارند.زندانيان بگرام مانند زندانيان گوانتانامو حق اختياركردن وكيل ندارند، ازحق استماع گزارش پرونده اتهامي خود محرومند و فقط مي دانند كه به عنوان نيروهاي دشمن زنداني شده اند.زندانيان گوانتانامو براساس حكمي كه دادگاه عالي آمريكا در سال ۲۰۰۴صادركرد، مي توانند از طريق وكيل، اعتراضات خود به نحوه زنداني بودنشان را در دادگاه هاي آمريكا پيگيري كنند، اما چنين حقي براي زندانيان بگرام وجود ندارد.
زندان گوانتانامو، عليرغم خواست مقامات زندان، براي بازديد نمايندگان كنگره و خبرنگاران باز بود اما زندان بگرام از سال تاسيس آن در سال ۲۰۰۲ بسيار مخفيانه عمل مي كند و هيچ فردي حق بازديد از آن را نيافته است و فقط نمايندگان سازمان عفو بين الملل اجازه بازديد از بخش هاي بيروني زندان را به طور مشروط يافته اند آنهم مشروط براينكه اسامي زندانيان منتشر نشود و هيچ عكسي نيز حتي از فاصله بسيار دور از زندان گرفته نشود.»

۸ كشته در حمله شورشيان كلمبيا به يك اتوبوس
ايرنا: در حمله شورشيان گروه مسلح فارك به اتوبوسي در شهر كوكتا در جنوب كلمبيا، هشت تن كشته شدند.به گزارش منابع خبري به نقل از يك مقام نظامي كلمبيا، حمله در بزرگراهي نزديك مرز كلمبيا با پورتوريكو به وقوع پيوست.
اتوبوس در مسير پورتوريكو در ال دونسه لو واقع در ۵۹۰كيلومتري بوگوتا پايتخت كلمبيا در حركت بود.
شورشيان در ابتدا چرخ هاي اتوبوس را هدف گرفتند و باعث واژگون شدن اتوبوس شده و سپس مسافران اتوبوس را كه تعدادي كودك هم در ميان آنها بود هدف قرار دادند و سپس اقدام به آتش زدن اتوبوس كردند.
هشت تن از مسافران در اثر تيراندازي در دم كشته شدند. ۱۳مسافر هم دچار جراحتهاي شديد شده و در بيمارستان بستري شدند.
سه تن از شورشيان توسط پليس دستگير شدند.
شورشيان فارك از ده روز پيش با استقرار در تمام جاده هاي منطقه، راه را به روي تردد خودروها بسته اند. فارك علت اين اقدام را اعتراض به نامزدي آلوارو اوربيه براي رياست جمهوري كلمبيا اعلام كرده است.
انتخابات رياست جمهوري در ماه مه برگزار مي شود و اوربيه بخت زيادي براي انتخاب شدن مجدد دارد.

اولين نخست وزير زن در جامائيكا
ايسنا: پس از برگزاري انتخابات داخلي در حزب حاكم جامائيكا براي انتخاب رهبري اين حزب، خانم پورتيا سيمپسون ميلر، وزير حكومت محلي در كابينه كنوني جامائيكا به رياست حزب برگزيده شد. به اين ترتيب جامائيكا داراي اولين نخست وزير زن در طول تاريخ جديد خود گرديد.به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس در سيستم سياسي جامائيكا، رئيس حزب اكثريت در پارلمان به صورت اتوماتيك نخست وزير كشور خواهد شد.

تصويب قانون ضد تروريستي جديد در روسيه
ايسنا: دوماي روسيه قانون جديد و جامع ضد تروريسم خود را تصويب كرد. براساس اين قانون نيروهاي نظامي روسيه به دلايل امنيتي مي توانند به ربايندگان هواپيماهاي مسافربري شليك كنند، مظنونان به ترور را مورد حمله قرار دهند و ارتباطات را ردگيري كنند. به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين قانون كه عنوانش اقدام ضد تروريستي است با ۴۲۳ راي موافق يك راي مخالف و هشت راي ممتنع به تصويب رسيد. اين قانون بايد براي تصويب نهايي به مجلس اعلاي روسيه برود و پس از آن ولاديمير پوتين بايد آن را امضاء كند، البته اين دو مرحله تشريفاتي هستند.

افزايش فشار بر صربستان براي تحويل جنايتكاران جنگي
ايرنا: اتحاديه  اروپا به  صربستان  هشدار داد چنانچه  در دستگيري  و تحويل  راتكو ملاديچ  به  دادگاه  جنايتكاران  جنگي  در دادگاه  بين المللي  اهمال كند، مذاكرات  الحاق  صربستان  در اين  اتحاديه  را متوقف  مي كند.
يكي  از ديپلماتهاي اتريش  كه  رياست  اتحاديه  اروپا را برعهده  دارد ديروز اعلام كرد قرار است  وزراي  امور خارجه اتحاديه  اروپا در نشست  روز دوشنبه  خود در بروكسل  به  صربستان  در اين  خصوص هشدار دهند.به  گفته  اين  ديپلمات  اتريشي ، هشدار به  صربستان  فقط در سطح  قطع مذاكرات  الحاق  است  و اقدام  تنبيهي  ديگري  را در بر نخواهد گرفت .اتحاديه  اروپا حتي  ضرب الاجلي  را هم  براي  تحويل  ملاديچ  تعيين  نكرده  است .اتحاديه  اروپا بارها از صربستان  خواسته  است  با دادگاه  بين المللي  لاهه  همكاري  كرده  و راتكو ملاديچ  و رادووان  كارادجيچ  رهبران  سياسي و نظامي سابق  صربهاي  بوسني  را براي  محاكمه  تحويل  اين  دادگاه  دهد.

موزه يادبود استالين افتتاح مي شود
فارس: اگر چه استالين خود مسئول كشتار ميليون ها انسان است، اما اكثر مردم روسيه «ژوزف استالين» را مردي مثبت دانسته و در انتظار افتتاح موزه يادبود وي هستند.به گزارش روزنامه انگليسي «ديلي تلگراف» ، نتايج تازه ترين نظرسنجي ها نشان مي دهد كه تقريبا ۵۰ درصد از مردم روسيه ديكتاتور سابق اين كشور را مردي بسيار مثبت مي دانند و اين در حالي است ۱۸ درصد معتقدند كه وي بهترين رهبر روسيه از سال ۱۹۱۷ بوده است.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |