دوشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۲ - Feb 27, 2006
مدير اجرايي سازمان نظام مهندسي كشور:
بخش ساخت و ساز هنوز نظام مسئوليت حقوقي كارآمد ندارد
گروه شهري- اسدالله افلاكي: در حالي كه محمد غرضي، رئيس سازمان نظام مهندسي كشور مي گويد براي بيش از ۱۰۰ هزار مهندس در زمينه هاي مختلف ساخت و ساز پروانه اشتغال صادر شده، اما به دليل نبود نظام منسجم و كارآمد مسئوليت در بخش ساخت و ساز، بخش ناچيزي از اين نيرو به كار گرفته مي شود .
مهندس بهرام غفاري، مدير اجرايي سازمان نظام مهندسي كشور در اين باره مي گويد: نهادينه كردن و استفاده از خدمات مهندسي به صرف موجود بودن آن، امكان پذير نيست، چرا كه زماني مي توان از اين ظرفيت استفاده كرد كه سرمايه گذاري بخش ساخت و ساز و كساني كه مسئول كنترل شهرها و ساخت و ساز و شكل گيري كالبد شهرها هستند متقاضي اين خدمات باشند. وي مي افزايد در كشور ما در بخش عرضه خدمات مهندسي، ظرفيت فوق العاده اي وجود دارد، اما در وجه تقاضا اين نسبت معكوس است و اين وضعيت ناشي از آن است كه بسياري از كساني كه در بخش ساخت و ساز فعاليت مي كنند سرمايه گذاران غيرحرفه اي و غيرمتخصص هستند كه هر گاه بازار مسكن رونقي مي يابد سرمايه خود را وارد اين بخش مي كنند و با ركود آن، سرمايه خود را به بخش ديگري انتقال مي دهند؛ براين اساس بخش تقاضا بخش پرجاذبه اي براي خدمات مهندسي نيست.
به گفته وي، مانعي كه در حال حاضر وجود دارد اين كه پروژه هايي كه توان جذب خدمات مهندسي را دارند برعكس پروژه هاي عمراني بزرگ، پروژه هاي بسيار كوچك و مينياتوري هستند كه در سطح شهر به طور پراكنده وجود دارند. به عبارت ديگر، كارگاه هاي كوچكي هستند كه ظرفيت پذيرش حتي ۴ مهندس در بخش تأسيسات و همين تعداد در بخش معماري و برق و نظارت و اجرا را ندارند.
غفاري مي گويد: با آن كه در مجموع حجم ساخت و ساز از حيث فيزيكي و سرمايه گذاري رقم فوق العاده اي را به خود اختصاص داده و سالانه نزديك به ۳۵ ميليارد دلار در كشور در عرصه ساخت و ساز و صنعت ساختمان سرمايه گذاري مي شود، اما اين سرمايه گذاري در پهنه كشور و در ۹۰۰ شهر به صورت گسترده و پراكنده صورت مي گيرد، حتي در شهرها بين كوچه ها و پس كوچه ها توزيع مي شود، در نتيجه اين پراكندگي مانع از تقاضاي خدمات مهندسي مي شود. به همين دليل به رغم بالا بودن توان عرضه خدمات مهندسي، ظرفيت تقاضاي اين خدمات بسيار اندك است.
به اعتقاد مدير اجرايي سازمان نظام مهندسي كشور براي استفاده از اين توان بالقوه ضروري است راهكارهاي اساسي از سوي مسئولان تعريف و ضمانت اجراي آن در چارچوب قوانين ديده شود. وي مي گويد: بخش مهمي از راهكارها براي به كارگيري اين خدمات در آيين نامه هاي نظام مهندسي و شيوه  نامه هاي مرتبط با آن ديده شده كه براساس آن با وسايل و ابزارهاي عمدتاً ديوانسالارانه مالكان و سازندگان ساختمان مكلف به استفاده از اين خدمات شده اند، اما بخش ديگر مستلزم آن است كه راه حل هاي جديدي براي آن ارائه بشود و زماني مي تواند اين راه حل ها كارساز باشد كه در انتهاي چرخه ساخت و ساز و پس از توليد ، خريداري داشته باشيم كه بتواند بين كيفيت خوب و بد را مميزي كند و از آنجايي كه خريدار شخصاً از اين تخصص برخوردار نيست بايد مراجعي وجود داشته باشد كه اين مميزي را براي او انجام بدهند، تا چنانچه خريدار بگويد كه ساختماني مي خواهم كه مطابق با استانداردهاي جهاني و برابر مقررات ملي ساختمان توليد شده باشد، مكانيزم  و سازوكاري وجود داشته باشد كه اين اطلاعات را در اختيار او قرار دهد و به او نشان دهد كه كدام كيفيت قابل قبول است تا از نقطه تقاضاي خريدار به سمت كيفيت حركت كنيم. اما در حال حاضر ترتيباتي كه وضع شده همه از سمت توليد كننده است و از سمت خريدار چنين مطالبه اي وجود ندارد. اين در حالي است كه خريدار نمي داند براي آگاهي از كيفيت به چه مرجعي مراجعه كند. حال آن كه در برخي كشورها، دولتها از طريق مكانيزم بيمه كيفيت، اين هدف را عملي مي سازند و اين يك نكته كليدي است؛ يعني اگر كسي مي خواهد چيزي را بسازد و به شخص ثالثي بفروشد دولت با مكانيزم هاي مختلف از جمله بيمه تضمين كيفيت او را موظف مي كند كه مسئوليتهاي كالايي را كه توليد مي كند در برابر استانداردهاي موجود بر عهده بگيرد.
در چنين شرايطي توليد كننده ناگزير كيفيت كالاي توليدي خود را بالا مي برد، چرا كه در قبال آن مسئوليت دارد.
غفاري تنها راه نهادينه شدن استفاده از خدمات مهندسي را وجود رژيم حقوقي مسئوليت در عرصه ساخت و ساز ذكر مي كند و مي گويد: زماني ما مي توانيم در عرصه ساخت و ساز به توليد ساختمان هاي پايدار و با كيفيت دست بيابيم كه نظام مسئوليت حقوقي در بخش ساختمان تدوين و اجرا شود؛ كما اينكه در بخش هاي مسئوليت مدني در بسياري از زمينه ها از جمله تجارت، نظام مسئوليت مشخصي وجود دارد، اما در بخش ساخت و ساز كه بخش مهمي از فعاليت توليدي ما را تشكيل مي دهد، نظام مسئوليت، نظامي ناكارآمد، مبهم و پاره پاره است، چرا كه بخشي از آن متوجه ناظر، بخشي متوجه شهرداري و بخشي مربوط به وزارت مسكن و سازمان نظام مهندسي است و اين مسئوليت در يك منظومه به عنوان يك رژيم حقوقي مسئوليت در ساخت و ساز در كنار هم قرار نگرفته اند، در حالي كه در كشورهاي توسعه يافته اين نظام مسئوليت قوانيني دارد كه گاه بالغ بر ۱۰۰ صفحه مي شود و اين ضرورتي است كه اجراي آن سبب كاهش بسياري از مشكلات موجود در عرصه ساخت و ساز مي شود.

چشم انداز
نوروز و مشكل اقامت
005625.jpg
بسياري از خانواده ها هم اكنون در چكنم چكنم مسافرت نوروزي به سر مي برند. بسياري از مردم فقط مقاصد تكراري، شلوغ، گران و پر ازدحام را مي شناسند و براي آنها حضور و اقامت در اين مقاصد فقط در صورت تأمين هزينه گران هتل، بليت هواپيما و... قابل تصور است.
در حالي كه امروزه جهانگردان مجرب براي لمس بهتر محيطي كه در آن به سر مي برند، اقامت در كمپينگ، مسافرت هاي جمعي با دوستان و آشنايان و گريز از مقاصد شلوغ و حضور در مناطق خلوت و كم تردد را ترجيح مي دهند. امروزه يك چادر محكم و مناسب پنج نفره را مي توان با هزينه اي در حدود۵۰ هزار تومان تهيه كرد. يعني مبلغي كمتر از هزينه يك شب اقامت در هتل براي يك خانواده ۵ نفره . سفر گروهي، اقامت در كمپينگ و لذت بردن از حضور در طبيعت و مناطق گمنام را به فرزندان خود بياموزيم.

كنترل نامحسوس هتل ها در تعطيلات نوروزي
مهر: دبير جامعه هتلداران ايران گفت: در ايام نوروز به دليل افزايش گردشگران و استفاده بيشتر از مكان هاي اقامتي، كيفيت خدمات و تسهيلات هتل ها به صورت نامحسوس و توسط ناظران در لباس مسافر، كنترل مي شود.
خسرو گلشن ايرانپور افزود: نرخ خدمات هتل ها و مراكز اقامتي در راستاي توسعه صنعت توريسم و جذب ۲ ميليون گردشگر خارجي تا پايان برنامه چهارم توسعه و افزايش تعداد گردشگران داخلي به صورت سالانه تعيين مي شود و هتل ها حق افزايش نرخ در ايام پرگردشگر را ندارند.
وي خاطر نشان كرد: براي دستيابي به چشم انداز گردشگري در سال ۲۰۱۰ و بهره مندي لازم از يك ميليارد و ۷۶۰ ميليون توريست دنيا، دولت و مجلس نيز بايد كمك هاي بودجه اي و همچنين ساختاري لازم را لحاظ كنند.
دبير جامعه هتلداران ايران تاكيد كرد: امسال به منظور استانداردسازي خدمات گردشگري و ارائه بهتر خدمات به مسافران، با كمك متخصصان صنعت توريسم كشورهاي مختلف مانند اندونزي و تايلند، دوره هاي مختلف آموزشي مديران و كاركنان مراكز اقامتي برگزار شد.

انتقاد از واگذاري امور زيباسازي به معاونت خدمات شهري
مهر:قائم مقام معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران با تاكيد بر اين كه جنس ۹۰ درصد فعاليت ها و مأموريت هاي سازمان زيباسازي از نوع شهرسازي است، گفت: در گذشته تصدي اين سازمان به معاونت خدمات شهري واگذار شد كه اقدام عالمانه اي نبود.
ابوالقاسم وحدتي اصل افزود: واگذاري تصدي امر زيباسازي شهر تهران به هريك از معاونت ها اعم از شهرسازي يا خدمات شهري كار درستي نيست، بلكه بايد به عنوان يك سازمان مستقل زير نظر شوراي سياستگذاري و هيأت مديره، مطابق با طرح هاي جامع و تفصيلي اداره شود.
به گفته وي، اگر اين سازمان همچنان زيرمجموعه يك معاونت باشد، مديريت آن چون از جانب معاون مربوطه تعيين مي شود به ناچار بايد سياست هاي ابلاغي را اعمال كند و به نوعي احتمال اين كه كار علمي و جامع در زمينه زيباسازي شهر تهران با مشاركت تمام بخش هاي ذي ربط انجام شود، تقريباً غيرممكن است.

جوابيه:
معدن سنگ، تخريبي در كلاردشت نداشته است
005631.jpg
در پي چاپ گزارش «كلاردشت در قهقراي نابودي» در صفحات ايرانشهر شركت سنگ كلاردشت براي تنوير اذهان عمومي جوابيه اي ارسال كرده كه متن آن را در زير مي خوانيد:
۱- كليه عمليات معدني شركت در محدوده معدن ديوچال كه فاقد هر گونه پوشش گياهي مي باشد صورت مي گيرد، براي اطلاع از صحت اين ادعا مي توان به عكس هاي هوايي موجود در سازمان جغرافيايي ارتش جمهوري اسلامي ايران و يا سازمان زمين شناسي كشور كه بيش از ۴۰ سال قدمت دارند مراجعه كرد، مضافاً آنكه به دليل ساختار زمين شناسي در محدوده معدن كه از سنگ هاي گرانيتي تشكيل شده است هيچ گونه درخت و يا حتي پوشش گياهي قادر به رشد نمي باشد.
اضافه مي نمايد تنها شاخه رودي كه در نزديكي معدن وجود دارد سر شاخه لت كمر مي باشد كه اين رود نيز فاصله اي در حدود ۲ كيلومتر با محل فعاليت اين شركت(معدن ديوچال) دارد و با توجه به دبي كمي كه از اين سرشاخه به رودخانه مي ريزد احتمال بروز سيل كلاً منتفي مي باشد.
۲- در حال حاضر بيش از ۴۰ نفر از اهالي منطقه به طور مستقيم در معدن اشتغال دارند و بيش از ۲۰ نفر نيز به طور غيرمستقيم با معدن همكاري مي كنند كه با احتساب تعداد افراد تحت تكفل ايشان بيش از ۳۰۰ نفر از اهالي منطقه از محل فعاليت معدن ارتزاق مي نمايند.
۳- پرداخت بيش از ۵/۳ ميليارد ريال ماليات عملكرد و تكليفي، عوارض بازسازي و حقوق دولتي و بيمه پيمان به سازمان ها و ارگان هاي مربوطه از شروع فعاليت معدن در سال ۱۳۷۹ تاكنون نمايانگر آن است كه اين شركت به كليه تعهدات و تكاليف قانوني خود عمل نموده است. ضمناً اين شركت در حد مقدورات و خارج از تكاليف قانوني در ارائه خدمات عمومي از جمله كمك هاي نقدي و غيرنقدي در سطح منطقه و استان، كمك به بازگشايي جاده مهم و مراسلاتي كرج- چالوس توسط نيروهاي حفار شركت و در شرايط بسيار سخت و خطرناك كه پس از وقوع زلزله مدت ها به دليل ريزش در بخشي از نقاط بسته شده بود و بخشي از شمال كشور را با مشكلات عديده اي مواجه كرده بود پيشگام بوده است.
۴- با توجه به افزايش بي رويه قيمت شن و ماسه و به دنبال تأييد كليه مسئولين در منطقه و برنامه ريزي هاي صورت گرفته، شركت جهت استفاده بهينه از ضايعات معدني از جمله توليد شن و ماسه گرانيتي از سنگ هاي پرت و هوا زده معدن و پس از اخذ جواز تأسيس كارگاه توليد شن وماسه از سوي سازمان صنايع و معادن مازندران، مدير معدن شركت در تلاش هاي حضوري با مسئولين منطقه، ازجمله رياست محترم اداره محيط زيست چالوس موضوع محل استقرار دستگاه هاي شن و ماسه را با ايشان در ميان گذارده و مقرر مي گردد محل نصب دستگاه ها با نظر كارشناسان محيط زيست انتخاب گردد.
۵- با توجه به شرايط آب و هوايي حاكم در منطقه كه از اوايل دي ماه به دليل سردي هوا و بارش برف امكان هيچ گونه فعاليتي در فضاي باز مقدور نمي باشد اين شركت از اين فرصت زماني استفاده نموده و كليه سرويس هاي ماشين آلات، تعويض روغن ها و تعمير ماشين آلات را در داخل سوله تعميرگاه معدن انجام مي دهد، به نحوي كه در طول چند سال فعاليت در خارج از محل سوله هيچ گونه آثاري از مواد نفتي مشاهده نمي گردد چون در غير اين صورت كارشناسان ارگان هاي مربوطه در بازديد هاي دوره اي خود اين موارد را ملاحظه كرده و قطعاً به شركت منعكس مي نمودند.
۶- تعداد كاميون هاي حامل سنگ هاي به فروش رفته اين شركت در طول شبانه روز و آن هم به غير از تعطيلات رسمي كه از روستاي مزبور تردد مي كنند از ۵ دستگاه تجاوز نمي نمايد و طبيعي است كه اين موضوع نمي تواند از عوامل آلاينده زيست محيطي و يا مخل آسايش افراد باشد.
مطمئناً كليه خوانندگان روزنامه تصديق مي فرمايند كه چگونه پس از حدود ۱۵ سال فعاليت معدن، آن هم در زماني كه بيشترين همكاري و تعامل از طرف شركت با كارشناسان و مسئولين منطقه صورت مي گيرد، تعدادي از افراد كه خوشبختانه نويسنده مقاله به كارهاي صورت گرفته توسط اين افراد نيز اشاره داشته اند در صدد تعطيلي فعاليت معدن افتاده اند؟
توضيح همشهري
البته بد نيست اين را هم بدانيد كه با تمام اين اوصاف بسياري از ارگان هاي دولتي و غيردولتي بارها با ارسال نامه به سازمان ها و ادارات مسئول خواستار تعطيلي كار اين معدن يا حداقل كنترل تخريب ها و بهره برداري هاي آن شده اند كه از جمله آنها مي توان به سازمان جهاد كشاورزي استان، شوراي شهر، انجمن كوهنوردان ايران، گروه ديد بانان كوهستان، ادارات محيط زيست و در نهايت طوماري كه به امضاي صدها تن از اهالي بومي منطقه رسيده است اشاره كرد.
براي حسن ختام و به منظور استحكام آنچه در روزنامه همشهري به چاپ رسيده است بهتر ديديم كه در پايان، بخشي از نامه شوراي شهر كلاردشت به مدير كل محيط زيست استان مازندران در اعتراض به تخريبات اين شركت را بخوانيد:
جناب آقاي دكتر مهردادي، شركت مترو با اعمال غيركارشناسانه و غيرفني خود قسمت اعظمي از قلل تخت سليمان و علم كوه را براي رسيدن به معدن مورد نظر تخريب نموده و پس از آن بابت بدهي خود، معدن را به تأمين اجتماعي واگذار مي كند و اين سازمان نيز تحت عنوان شركت سنگ تزئيني كلاردشت همان روند و شايد بيشتر و مصرانه تر موضوع بهره برداري را اصطلاحاً با تعدي به محيط زيست ادامه مي دهد كه موجب نگراني و تشويش عامه را فراهم آورده است، لذا از آن مقام مسئول و حافظ محيط زيست استدعا مي شود با عنايت به حجم تخريب و خطرات احتمالي و حفظ ذخاير ژنتيكي و جلوگيري از انقراض نسل آزاد ماهيان و رعايت مسائل زيست محيطي و تخريب وسيع پوشش گياهي و ايجاد ناامني شديد براي وحوش در اثر انفجار، جاده سازي و ... نسبت به جلوگيري و تعطيلي شركت مذكور و طرح دعوا در مراجع صالحه اقدام و همچنين نظر صريح و شفاف آن اداره كل را در راستاي فعاليت شركت صدرالاشاره به شوراي اسلامي به منظور پيگيري اعلام فرماييد.

افزايش ساعت كار تاكسي  هاي خطي در پايان سال
005637.jpg
سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران، از تقويت گشت  هاي بازرسي و همچنين افزايش ساعت كار تاكسي  هاي خطي در ايام پاياني سال خبر داد.
سازمان تاكسيراني شهر تهران اعلام كرد: با توجه به نياز شهروندان در روزهاي پاياني سال و افزايش حجم سفرهاي درون شهري، سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني با افزودن به ساعت فعاليت تاكسي  هاي خطي و تمهيدات مورد نياز جهت سرويس  رساني هرچه بهتر تاكسي  هاي نارنجي در نقاط پرتردد و همچنين تقويت تيم  هاي گشت و بازرسي به منظور ارتقاي توان نظارتي در بهبود كيفيت ارائه خدمات به شهروندان، آمادگي كامل خود را اعلام مي  كند.

تله كابيني ديگر
005640.jpg
لاهيجان، همدان، طاق بستان و... و تازه ترين خبر احداث تله كابين از خرم آباد رسيده است.
به گفته مهندس مختاري، شهردار خرم آباد هم اكنون در سطح كشور عمليات ساخت و نصب دستگاه تله كابين توسط دو شركت فرانسوي و اتريشي به اجرا در مي آيد. شهرداري خرم آباد نيز جهت نصب تله كابين در خرم آباد با شركتهاي فوق وارد مذاكره شده و نقشه هاي توپوگرافي و ژئوفيزيكي شهر تهيه و تحويل شركت هاي فوق شده است .
احداث تله كابين در مناطقي كه جاذبه تاريخي يا طبيعي براي گردشگران دارند نشان مي دهد كه مسئولان به اهميت منظر اين آثار پي برده اند. ولي معلوم نيست با وجود اين همه شعور و شناخت نسبت به پتانسيل هاي گردشگري كشور چرا بخش مهمي از مشكلات آسيب رساني به ميراث فرهنگي تعرض به حريم منظري اين آثار به شمار مي آيد؟!

نصب نماد دروازه قديم قزوين
005628.jpg
پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري: نماد دروازه قديم قزوين در ميدان قزوين تهران نصب مي شود.
در گذشته سه دروازه اصلي تهران، دروازه قزوين، دروازه گمرك و دروازه باغ شاه در منطقه ۱۱ قرار داشته است كه هم اكنون ساخت نماد دروازه قزوين عنوان بخشي از برنامه هاي شهرداري تهران براي بازسازي دروازه هاي قديمي و در واقع بازپيرايي مناطق قديمي تهران است.
بر اساس اين گزارش عمليات اجرايي ساخت بناي دروازه قديم شامل سازه بتني دروازه به حجم ۲۵۰ مترمكعب، نصب جدول به متراژ ۲۰۰متر مربع و همچنين نماي آجري به مساحت ۴۲۰ متر مربع در ميدان قزوين در حال اجراست و در نيمه اول سال ۸۵ به بهره برداري مي رسد.

برنامه ريزي براي چهارشنبه سوري را شروع كنيم
005646.jpg
صداي بمب هاي چهارشنبه سوري از همين روزها شنيده مي شود. يك كارشناس مسائل اجتماعي براي جلوگيري از تخريب زياد اين بمب ها در روزي كه جشن ناميده مي شود، پيشنهاد داده در اين زمينه فرهنگ سازي شود و جنبه هاي مثبت اين جشن نيز مورد توجه قرار گيرد تا با حداقل خسارت، شب خوبي براي مردم ايران ايجاد شود.
محمد لطيف كار در گفت وگو با ايسنا اظهار داشته است: در سال هاي اخير در كشورمان سياست هاي متفاوتي در قبال چهارشنبه سوري اعمال شده، اما لازم است در مورد چهارشنبه سوري به جاي مخالفت با برگزاري يا صرفاً نشان دادن جنبه هاي منفي آن نظير آتش سوزي و آسيب هاي بدني ناشي از حركت هاي افراطي و نامعقول، در اجراي اين مراسم فرهنگ سازي و فضاهايي ايجاد شود كه مردم با خيالي آسوده و به نحوي مطلوب به اجراي اين جشن باستاني بپردازند.

فرهنگ گوريلي
005643.jpg
دانشمندان به اين نتيجه رسيده اند كه گوريل ها هم فرهنگ دارند. ديگر انسان ها واقعاً بايد از رفتارهايي كه نشان دهنده بي  فرهنگي است خجالت بكشند.
مطالعه اخير دانشمندان براي نخستين بار نشان داده كه ميمون هاي درشت هيكل قادر هستند كه رفتارهاي اجتماعي از خود نشان دهند كه در نوع خود حاكي از وجود فرهنگ در ميان آنهاست. اين مشخصه نه بيشتر به واسطه شاخصه هاي ژنتيكي، بلكه بيشتر به دليل عوامل اجتماعي است و گوريل ها از يكديگر رفتار مي آموزند.محققان با بررسي رفتارهاي ۳۷۰ گوريل در ۲۵ گروه ۱۷ باغ وحش آمريكا موفق به كشف ۴۸ تفاوت رفتاري متفاوت ميان گوريل ها در گروه هاي مختلف شدند.

اداره شهر و روستا در پرتو شوراها
005634.jpg
گروه شهري-غلامرضا رفيع:ويژگي اداره شهرها و روستاها در پرتو حضور شوراها با وجود موانع قانوني و مشكلات ناشي از عدم تحقق مديريت واحد شهري و نيز تجربه دو دوره فعاليت اين نهاد مردمي در زمينه مديريتي، محور گفت وگويي است با دكتر نسرين سلطانخواه عضو هيأت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران كه از نظرتان مي گذرد.
* * *
* به نظر شما تأسيس شوراهاي اسلامي شهر و روستا چه تحول و بهبودي را در اداره امور ايجاد كرده است؟
- شايد ما به عنوان عضو شوراي شهر درست نباشد كه راجع به اين موضوع قضاوتي داشته باشيم، بلكه كساني بايد راجع به اين موضوع قضاوت كنند كه ناظر بر اعمال شوراها هستند، ولي به نظر من ايجاد شوراها تحولي اساسي در عرصه هاي مديريتي و گسترش مشاركت اجتماعي مردم به وجود آورد و حضور پررنگ تر مردم را در تصميم گيري ها و اداره امور شهرها و روستاها در پي داشت. با تأسيس شوراها هم اكنون روند اداره امور شهرها بهبود يافته است. به بيان ديگر وقتي سياست كلي كشور حضور و دخالت مردم در اداره امور جامعه است، يكي از راههاي رسيدن به اين هدف تقويت شوراها به عنوان نهادهاي فراگير مردمي است.
* ارزيابي تان از عملكرد شورا در دوره اول و دوم چيست؟
- مسأله بسيار مهمي كه در دوره دوم شوراها اتفاق افتاد، موضوع بازسازي و بازيابي اعتماد دوباره مردم به اين نهاد نوپا بود.زيرا در دوره اول شوراها، به لحاظ بروز يكسري مسائل و مشكلات، ضعف هايي در عملكرد شوراها به وجود آمده بود كه در دوره دوم تا حد زيادي بهبود يافت و اعضاي دومين دوره شوراها در سراسر كشور توانستند با عملكرد خود اعتماد دوباره مردم به شوراها را بازسازي كنند و اين دستاورد مهمي بود.با توجه به اين كه ۶۰درصد جمعيت كشور شهرنشين هستند و عموماً  مديريت و برنامه ريزي شهر به عهده شوراهاي شهر و شهرداري هاست چنانچه شوراها در اين زمينه عملكرد موفق و درستي از خود نشان دهند طبعاً  آرامش و آسايش ۶۰درصد جمعيت كشور حاصل مي شود و همين اتفاق در مورد شوراهاي روستايي نيز صادق است، ولي در ارتباط با شهرها تأثيرگذاري بيشتري دارد. از آنجا كه شوراهاي دوره اول بيشتر سياسي بودند خيلي وارد عمق كار نشدند تا با مسائل و مشكلات به طور دقيق روبه رو شوند و براي آنها برنامه ريزي و تصميم گيري كنند. ولي شوراي دوره دوم عموماً  به طور جدي وارد مسائل شدند و موانع و مشكلات خود را بيشتر نشان داد.
* در حال حاضر شوراها براي بهبود عملكرد و ارائه خدمات بهتر به مردم با چه موانع و مشكلاتي روبه رو هستند؟
- متأسفانه قانون شوراها در بسياري موارد روشن نيست و ابهام هاي زيادي دارد و در حيطه اختيارات شوراها تفسيرهاي متفاوتي صورت مي گيرد. از اين رو بايد محل و مرجعي مانند شوراي عالي استانها و يا شوراهاي كلانشهرها با هماهنگي و تعامل با مجلس شوراي اسلامي به عنوان مرجع اصلاح قوانين، براي رفع موانع و مشكلات، نسبت به اصلاح قوانين موجود اقدام كند تا حدود اختيارات و وظايف شوراها مشخص و ابهامات موجود برطرف شود.مسأله ديگر اين كه با توجه به گستردگي و پيچيدگي مشكلات، بويژه در كلانشهرها و ضرورت ارائه راه حل هاي اصولي و علمي براي آنها، اعضاي شوراها حتماً  بايد از بين افراد متخصص و اهل فن انتخاب شوند. اين كه در قانون آمده است كه افراد فقط بايد سواد خواندن و نوشتن داشته باشند به نظر من يك نقطه ضعف مهم به شمار مي رود. بهتر است شرايط عضويت در شوراها در حد بالاتري در نظر گرفته شود، زيرا داشتن توان تخصصي در تصميم گيري ها، بويژه براي كلانشهرها بسيار اهميت دارد.علاوه بر اين بايد تكليف مديريت واحد شهري مشخص شود تا در مواجهه با مسائل شهري مسئوليت و اختيارات هر بخش و سازماني روشن باشد. تحقق مديريت واحد شهري در راندمان و كار شوراها و شهرداري ها اثر مثبت خواهد داشت.
* تحقق مديريت واحد شهري چه گره اي را باز خواهد كرد و چه تأثيري بر بهبود امور شهري خواهد داشت؟
- در حال حاضر به دليل تعدد مراكز تصميم گيري براي پيشبرد هر كاري در شهر، انرژي و وقت بيش از حدي صرف مي شود تا به نتيجه برسد. در بسياري موارد براي هماهنگي و توجيه برخي دستگاهها و سازمان ها در ارتباط با انجام پروژه ها، بايد وقت و هزينه  زيادي صرف شود.اگر مديريت واحد شهري اتفاق بيفتد، هم باعث كاهش هزينه ها و صرف جويي در وقت و هم ايجاد درآمدهاي جديد براي شهرداري ها خواهد شد، زيرا وظايف و اختياراتي كه از سازمانها به شهرداري منتقل مي شود اعتباراتي دارند كه به شهرداري ها منتقل خواهد شد؛ به بيان ديگر با واگذاري مسئوليت ها و اختيارات درآمدها و اعتبارات نيز بايد واگذار شود.
* به نظر شما كاهش بار پايتخت و هزينه هاي اداره آن از چه راههايي امكانپذير است؟
- تمركززدايي از تهران و انتقال برخي سازمانها و دستگاهها به شهرستان ها تا حد زيادي مي تواند هزينه اداره تهران را كاهش دهد و در حال حاضر نيز دولت به شدت پيگير اين موضوع است كه برخي دستگاههاي دولتي و بخش هاي اضافي را كه ضرورتي به فعاليت آنها در تهران نيست به شهرستان ها منتقل كند.علاوه بر اين اخيراً  پيشنهاد خوبي از سوي استاندار تهران مطرح شده است مبني بر اين كه به شهرستاني هاي ساكن تهران به شرط بازگشت و اشتغال به كار در شهرستان هاي خود، وام اشتغال پرداخت شود.عملي شدن طرح هايي از اين دست مي تواند تا حدودي به كاهش مشكلات و هزينه هاي اداره پايتخت و بهبود امور كمك كند.

شهر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |