شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۲ - Mar 11, 2006
حضرت رسول اكرم صلي ا... عليه و آله و سلم:
كسي كه از دسترنج مشروع خود زندگي كند در قيامت با پيامبران محشور و مانند آنان مأجور است.
بحارالانوار جلد ۲۳ ص ۶
امروز با حافظ
گفتم كه ماه من شو گفتا اگر برآيد
گفتم غم تو دارم گفتا غمت سرآيد
گفتا ز ماهرويان اين كار كمتر آيد
گفتم زمهرورزان رسم وفا بياموز
در تهران برگزار مي شود
گردهمايي نقاشان كوچولوي جهان اسلام
007827.jpg
ايسنا: نخستين جشنواره بين المللي نقاشي كودك جهان اسلام در تهران برگزار مي شود.
اين جشنواره با عنوان «من و خدا» شهريورماه سال آينده، با هدف شناسايي كودكان خلاق و با استعداد، ايجاد زمينه اي براي رشد، نوآوري و خلاقيت در كودكان، بررسي آثار مجموعه اي از نقاشي هاي كودكان مسلمان در تمامي  كشورها و نيز ايجاد زمينه اي فرهنگي براي ارتباط و همبستگي ميان كودكان جهان اسلام تدارك ديده شده است.
ضروري است، شركت كنندگان اين جشنواره لزوماً مسلمان و يا از كشورهاي اسلامي  باشند.
به كودكان زير ۱۰ سال تا نيمه فروردين ماه ۸۵ فرصت داده شده است تا با حداكثر چهار اثر ۳۰ در۴۰ و يا ۵۰ در۷۰ سانتي متري در جشنواره يادشده شركت كنند.
قرار است نقاشي ها در دو گروه سني ۴ تا ۷ و ۷ تا ۱۰ ساله، توسط هفت نفر از مدرسان دانشگاه و تصويرگران كتاب كودك، تا نيمه تيرماه، داوري شود.
به برگزيدگان مسابقه ديپلم افتخار، تنديس ويژه مسابقه و جايزه هاي ديگري داده مي شود. جشنواره نقاشي كودك جهان اسلام را موسسه فرهنگي هنري مكتب هنر برپا مي كند.

چهارمين نشست سخن برگزار شد
گروه ادب و هنر: چهارمين نشست انتشارات سخن كه در آن بيش از دويست چهره فرهنگي و هنري حضور داشتند، روز گذشته با معرفي آثار تازه اي از دست اندركاران فرهنگ سخن و تازه ترين تأليفات عرفاني دكتر محمدرضا شفيعي كدكني به كار خود پايان داد.
به گزارش همشهري در اين مراسم دكتر حسن انوري به توضيح درباره فرهنگ امثال پرداخت و ضمن توضيح و ذكر مثالهايي از اين فرهنگ گفت كه برخلاف «فرهنگ كنايات سخن» كه مدخلهايش برگرفته از فرهنگ بزرگ سخن بود، فرهنگ امثال سخن به شكل مجزا تدوين و انتشار يافته است.
سپس دكتر فتح الله مجتبايي، گفت: اگر بخواهيم دقيق سخن بگوييم گامهاي اوليه فرهنگ نگاري به معناي علمي آن با انتشار فرهنگ بزرگ سخن برداشته شده است. وي همچنين به بي سرانجام ماندن پژوهشهاي دكتر مجتبي مينوي در تأليف فرهنگ تاريخي زبان فارسي اشاره كرد و نيز درباره تأثير انتشاراتي هاي بزرگي چون فرانكلين و اميركبير، بر روند نشر آثار مهم و نهادينه شدن ويراستاري در عرصه تأليف و تدوين كتب سخناني بيان كرد.
در ادامه دكتر مهدي محقق، رئيس انجمن آثار و مفاخر فرهنگي به تأليف و تدوين فرهنگ ضرب المثلها در اين انجمن اشاره كرد و درباره آثار دكتر محمدرضا شفيعي كدكني گفت: تا پيش از آن كه دكتر شفيعي كدكني، پژوهشها و تحقيقاتشان درباره عرفان و تصوف ايراني _ اسلامي را انتشار دهند، ما بايد اين سخنان و پژوهشها را از زبان افرادي چون نيكلسن، كربن، ماير و آربري مي شنيديم، اما امروز بايد خوشحال باشيم كه فردي علمي، دقيق النظر و فرهيخته در داخل ايران چنين كارها و پژوهشهاي سترگي را صورت بندي مي كنند كه، نه تنها چيزي از پژوهشهاي مستشرقان كم ندارد كه سرآمدتر از ديگر پژوهشها است.
در ادامه دكتر عزت الله فولادوند ضمن ارائه آماري از نشر در ايران به ناشران و اهل قلم دو توصيه كرد كه اهل قلم تا چيزي را نفهميده و در ذهن پخته نكرده اند، ننويسند و ترجمه نكنند. وي همچنين از ناشران خواست تا در انتشار آثار با كارشناسان و بزرگان آن حوزه مشورت كنند و البته حق مشورت آنها را نيز بپردازند، كه در غير اين صورت پس از انتشار اثر، از فروش نرفتن و بي استقبالي آن انگشت حسرت به دندان خواهند گزيد. وي گفت صرفه جويي ناشران بايد در بخشهاي ديگري صورت گيرد و نه در پرداخت حق مشاوره به كارشناسان.

اصل مطلب-ابوالفضل زرويي نصرآباد
در حد شناسي و انتقاد سازنده فرمايد
007833.jpg
007836.jpg

هشتاد فيلم نوروزي در تلويزيون
گروه ادب و هنر: بنابر اعلام روابط عمومي صدا و سيما، ارباب جنگ، بيد مجنون، دزدان دريايي، ارزش بازي، دخيل و... از جمله فيلم هاي سينماي ايران و جهان هستند كه شبكه اول تلويزيون تا سيزدهم فروردين ،۸۴ هر شب به نمايش يكي از آنها خواهد پرداخت. شبكه دوم نيز فيلم هايي چون كوهستان سرد، خيلي دور- خيلي نزديك، افسانه زورو، جايي براي زندگي و... را در همين تاريخ به نمايش خواهد گذاشت. ساير شبكه هاي سيما نيز چنين برنامه هايي را براي نوروز ۸۴ تدارك ديده اند.همچنين صداي فيلم هاي منتخب ايران و جهان سال ۸۴ در ايام نوروز از راديو تهران پخش مي شود. بنابراين خبر، پخش فيلم از صداي تهران هر شب به مدت ۳۰ دقيقه به پخش فيلم هاي برگزيده سال اختصاص مي يابد.

مراسم اهداي جايزه پروين اعتصامي
براي دومين بار به تعويق افتاد
ايلنا: مراسم اهداي جايزه پروين اعتصامي كه همزمان با يكصدمين سال تولد پروين اعتصامي، قرار بود ۲۰ اسفندماه برگزار شود، براي دومين بار به تعويق افتاد.
در دومين دوره جايزه ادبي پروين اعتصامي، از بانوان برگزيده فارسي زبان كه در حوزه ادبيات دست به خلق اثر زده اند، تقدير مي شود. زمان اهداي جوايز برگزيدگان و تأخير دوباره مراسم از سوي مسئولان برگزاري اعلام نشده است.

بهارستان
تخم روح
تخم روح انساني پيش از آنكه در زمين قالب اندازند استعداد استماع كلام حق حاصل داشت.... ليكن تا اين تخم روح را آب ايمان و تربيت عمل صالح بدو نرسيده است حال را در عين خسران است.
مرصاد العباد - نجم الدين رازي

داستانك
اضطراب
وقتي استاد روانشناسي وارد كلاس شد، تمام دانشجويان برخاستند. استاد درس را شروع كرد.
«بله بچه ها! در ادامه بحث غلبه بر اضطراب، بايد بگم علاوه بر روشهاي گفته شده، روشهاي ديگري هم وجود دارد. نفس عميق، فكركردن به چيزهايي كه آنها را دوست داريم، تمركز بر كاري كه در حال انجام آن هستيم و مهمتر از همه خوشبيني و...»
استاد نگاهي به ساعتش انداخت. هنوز پنج دقيقه ديگر از وقت كلاس باقيمانده بود و او مضطرب و نگران جريمه شدن به خاطر بد پارك كردن ماشينش.
عليرضا ملكي

برگي از تاريخ
تشكيل نيروي هوايي در ايران
در اواخر سال ۱۳۰۴ ش، چند فروند هواپيماي فرانسوي و روسي خريداري شد كه با نام پرندگاني از قبيل عقاب، سيمرغ، كركس، تيهو و... خوانده مي شدند. محل استقرار اين هواپيماها، آبادي قلعه مرغي در جنوب غربي تهران انتخاب شد كه وسعت كافي جهت نشستن هواپيما داشت. پس از آن، عده اي دانشجو جهت گذراندن دوره هاي آموزش خلباني به كشورهاي روسيه و فرانسه اعزام شدند تا اين كه در همان سال، نيروي هوايي ايران تشكيل گرديد. پس از مدتي، با تاسيس آموزشگاهها و دانشكده هاي خلباني و فني و ديده باني، تربيت و آموزش نيروها نيز در داخل كشور انجام گرفت.
رحلت عالم مجاهد آيت  الله خادمي
آيت الله حسين خادمي اصفهاني در سال ۱۲۸۰ ش (۱۳۱۷ ق) در اصفهان به دنيا آمد. وي پس از فراگيري مقدمات و سطح، به نجف اشرف رفت و از محضر استاداني چون ميرزاي نائيني، سيدابوالحسن اصفهاني و شيخ  محمد جواد بلاغي بهره مند شد. آيت الله خادمي در ۲۶ سالگي به مقام رفيع اجتهاد نائل گشت و پس از بازگشت به اصفهان، حلقه درس فقه و اصول خود را تشكيل داد و شاگردان فراواني تربيت نمود. ايشان در جريان كشف حجاب، با سخنراني  هاي آتشين خود به مبارزه با رژيم رضاخان برخاست و در ملي  شدن صنعت نفت نيز در كنار آيت الله كاشاني و شهيد نواب صفوي فعاليت زيادي نمود. آيت الله خادمي از آغاز نهضت امام خميني، در تشويق و ترغيب مردم در برپايي جنبش اسلامي ضدسلطنتي و بيان اهداف امام، در اصفهان نقش ارزشمندي ايفا نمود.
اين عالم بزرگوار در ۲۰ اسفند ۱۳۶۳ ش در ۸۶ سالگي در اصفهان بدرود حيات گفت و در آن شهر مدفون گرديد.

اولين كنگره شعر زنان عاشورايي برگزار مي شود
مهر: اولين كنگره شعر زنان عاشورايي به منظور تجليل از سرايندگان پيشكسوت و ايجاد انگيزه در شاعران جوان كشور روز دوشنبه بيست و دوم اسفندماه جاري برگزار مي شود.
اين كنگره يك روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۱ در مجموعه فرهنگي - هنري سيدالشهداء تهران برگزار خواهد شد. معاونت فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، صدا و سيما، مركز امور زنان و خانواده رياست جمهوري، دفتر تبليغات حوزه علميه قم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، شهرداري تهران و... از جمله نهادهايي هستند كه در برگزاري اين كنگره ادبي مشاركت دارند. از ميان ۲۴۶ شركت كننده و ۶۱۴ اثر ادبي كه به دبيرخانه اين كنگره ارسال شده است، ۱۰ اثر به عنوان شعر برگزيده بنا به رأي هيأت داوران انتخاب شده است كه در همان روز از پديدآورندگان اين آثار تقدير مالي خواهد شد.
حضرت زينب ( س ) و زنان عاشورايي حادثه كربلا، زنان عاشورايي تاريخ اسلام و ايران كه در مقابل ظالمان زمان به پا خاسته اند و زنان عاشورايي در انتفاضه فلسطين، از جمله موضوعات و سوژه هايي هستند كه مد نظر سرايندگان آثار ادبي بوده است.

معرفي برگزيدگان جشنواره شعر علوي
ششمين جشنواره سراسري شعر علوي روز گذشته با معرفي اهداي لوح تقدير و تنديس جشنواره به شاعران برگزيده در ساري به كار خود پايان داد.
در اين مراسم كه با شعرخواني و اميري خواني كه توسط شاعران همراه بود هيأت داوران جشنواره با قرائت بيانيه از شاعران برگزيده مريم سقلاطوني؛ زكي نيكفر؛ رضا يزداني؛ خدابخش صفادل؛ وحيد دهنوي؛ محمدجواد  آسمان؛ حسين يعقوبي؛ ندا هدايتي فرد؛ قنبر يوسفي؛ ابراهيم قبله آرباطان؛ مهدي رحيمي، عباس محمدي؛ حاجي هاشمي، عباسعلي اخوان ارمكي؛ مهدي اشرافي؛ مهدي زارعي؛ نغمه مستشار نظامي تقدير و به آنان لوح سپاس و تنديس جشنواره اهدا شد.
اين جشنواره به مدت دو روز ۱۸ و ۱۷ اسفند در ساري برگزار شد.

ستون آخر - سردبير
* ستون آخر را مثل چيزهاي ديگر به طور طبيعي بعضي مي پسندند و بعضي نه، بعضي آن را اتفاقي ارزشمند مي دانند و بعضي آن را يك اشتباه بزرگ تلقي مي كنند. بعضي آن را يكي از جذاب ترين بخش هاي روزنامه مي نامند و بعضي آن را در رديف بدترين تجربه هاي صفحات فعلي قرار مي دهند... ممكن است گروه اول كساني باشند كه بابت خريد روزنامه پول مي دهند و گروه دوم كساني كه روزنامه اهدايي را مسئول دفترشان روي ميزشان مي گذارد. ممكن است گروه اول كساني باشند كه مطالب مختلف روزنامه را توي اتوبوس يا پشت دخل مغازه صفحه به صفحه مي خوانند و گروه دوم كساني كه فقط در صفحه اول روزنامه و تيترهاي اصلي به دنبال نقل قولي از خود يا سازمان متبوعشان هستند و... اما به هر حال در ميان همه اين ممكن ها و شايدها يك چيز قطعي و مسلم است: «زور گروه دوم بيشتر از گروه اول مي رسد!»
* چند نفر از خوانندگان بزرگوار درمورد حفظ حرمت آيات قرآن كريم و نام هاي خداوند و معصومين عليهم السلام در روزنامه تذكر داده اند. پيشنهاد بعضي از اين دوستان آن است كه روزنامه از درج اين گونه عبارات و كلمات خودداري كند و البته اين پيشنهاد به هزار و يك دليل عملي نيست و دليل اول اين كه باروت نداريم! داستانش را كه داريد؟... البته عموم خوانندگان همان طور كه بارها ديده ايم و ديده ايد نسبت به اين موضوع توجه دارند و حرمت اين عبارات و كلمات را رعايت مي كنند ولي به هر حال راهش اين است كه خود مردم به اين نكته توجه داشته باشند و به يكديگر تذكر دهند.
* ويژه نامه هاي نوروزي روزنامه هم دارد براي تقديم به شما آماده مي شود غير از ويژه نامه خود روزنامه در ۱۲۰ صفحه و ويژه نامه دوچرخه در ۳۶ صفحه ويژه نامه هاي همشهري محله را هم داريم كه در ۳۲ صفحه به صورت همزمان توزيع خواهد شد. مجلات خردنامه و ديپلماتيك و همشهري ماه هم در آخرين نوبت توزيع ويژه مشتركين مجموعه هاي پر و پيمان و خواندني خود را آماده كرده اند.
* البته سيستم توزيع و اشتراك مثل همه تجربه هاي كم و بيش پر مشكل در مطبوعات كشور داراي ايرادهايي هست و گويا قرار نيست مطبوعات مملكت ما زماني بدون دردسر و مرتب به دست خوانندگان برسد. به هر حال همشهري فكرهايي براي توزيع و اشتراك كرده است. از جمله تغييراتي در پيمانكاران توزيع و اشتراك. مثلا ممكن است مؤسسه براي سيستم اشتراك روزنامه خودش عده اي موتورسوار را تجهيز و سازماندهي كند يا... در سال جديد خواهيم ديد اين تمهيدات موفق خواهد بود يا خير؟!
* صاحبان گالري ها و هنرمندان نقاش و خوشنويس و... اگر دير بجنبند در صفحه نمايشگاه از همكاران عكاس و كاريكاتوريست عقب مي مانند. اين صفحه فرصتي براي آشنايي بيشتر و آشتي چشم مخاطبان با آثار هنري در رشته هاي مختلف است. اين فرصت همشهري را از دست ندهيد.
* وسط گرفتاري هاي صفحات گوناگون همشهري و ضميمه هاي متنوع آن تعهد دائمي و روزانه براي نوشتن ستون آخر بار سنگيني است كه شانه هاي ناتوان فرصت محدود سردبير به سختي آن را تحمل مي كند مخصوصا وقتي كه ستون آخر را مثل چيزهاي ديگر به طور طبيعي بعضي مي پسندند و بعضي نه...

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


گشتي در دنياي خبرها
فرار با اسكوتر
نيكوزيا: يك موتورسيكلت سوار در قبرس با استفاده از كلاه ايمني اش به بانك دستبرد زد. اين موتورسوار در حالي كه تنها يك كلاه ايمني بر سر داشت وارد شعبه بانك شد و از تحويلدار خواست تمام پول هاي موجود را داخل كيسه اش بريزد. تحويلدار نيز كه بيم آن را داشت، موتورسوار مسلح باشد مبلغ ۳۱ هزار دلار پول نقد را داخل كيسه وي ريخت و جالب اينكه سارق با استفاده از اسكوتر خود پا به فرار گذاشت.
عاقبت مزاح كردن
نيويورك: يك جوان ۲۰ ساله در آمريكا به دليل مزاح كردن با كارمندان يك بانك احتمالا به ۵ سال حبس محكوم خواهد شد. وي در حالي كه از لباس و عينك اسكي بازان استفاده كرده بود وارد شعبه بانك شد و تهديد كرد در صورتي كه پول در اختيارش قرار ندهند شليك خواهد كرد. اما پس از اينكه كارمندان دستورش را اجرا كردند اين جوان عينك را از صورتش برداشت و اعتراف كرد كه تنها قصد مزاح داشته و سرقتي در كار نبوده است.
باني خير
كاليفرنيا: سوء قصد به جان صاحب يك فروشگاه باعث شد تا وي از خطر مرگ رهايي يابد. چندي پيش يك سارق مسلح با ورود به اين فروشگاه به سوي صاحبش تيراندازي كرد كه در جريان اين درگيري چند تير به كمر و دست وي خورد و روانه بيمارستان شد. جالب اينكه پزشكان در جريان عمل جراحي متوجه يك تومور سرطاني در بدن صاحب فروشگاه شدند و با خارج كردن اين تومور از بدن وي از مرگش جلوگيري كردند.
مزاحم تلفني
اوهايو: مردي كه ۲۶۲۳ بار به صورت تلفني مزاحم افراد مختلف در ۸ كشور جهان شده بود به دست پليس دستگير شد. اين مرد به صورت تصادفي با تلفن همراه افراد مختلف تماس مي گرفت و پشت خط به آنها توهين مي كرد. او در مجموع طي ۲۰ روز بيش از ۲۶۲۳ تماس تلفني برقرار و به افراد پشت خط توهين كرد.
موزه مغز بيماران
ليما: در موزه اي واقع در پايتخت كشور پرو مغز افرادي به نمايش گذاشته شده كه اين افراد بر اثر بيماريهاي لاعلاج جان خود را از دست داده اند. در واقع در حدود ۲۵۰۰ مغز انسان در شيشه هايي كه حاوي مايع  نگهدارنده است نگهداري مي شود كه هر روز افراد بسياري از آن بازديد مي كنند. اغلب اين بيماران بر اثر ابتلا به ايدز، آلزايمر، سرطان و يا حمله قلبي جان باخته اند.
آرايش پشت فرمان
كارديف: يك راننده ۲۲ ساله در ولز به جرم اينكه در حين رانندگي پشت فرمان آرايش كرده بود توسط پليس جريمه شد. اين خانم در حالي كه پشت فرمان رانندگي مي كرد لوازم آرايش خود را از كيف دستي اش بيرون آورد و با نگاه كردن به آيينه داخل خودرو آرايش  كرد. او بايد ۳۵۰ دلار جريمه بپردازد.

گل و گياه
آنمون
007824.jpg
نام علمي:
Anemone x hybrida
Honorine Jobett
خانواده:
RANUNCULACEAE
گياه دائمي با ساقه هاي منشعب كه گلهاي سفيدرنگ آن با پرچمهاي زردرنگ در آخر تابستان و اوايل پاييز روي ساقه هاي نازك گياه ظاهر مي شوند. برگها سبز تيره و داراي بريدگيهاي عميق هستند. حداكثر بلندي ۵/۱ و گستردگي آن به ۶/۰ متر مي رسد.
نيازها: مكان سايه _ آفتاب، خاك غني از هوموس كه داراي زهكش خوب باشد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر خريداري شده در اواخر تابستان و يا تقسيم گياه در بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
قرآن
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |