شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۲ - Mar 11, 2006
مقام معظم رهبري:
انرژي هسته اي بهانه جنگ رواني آمريكا عليه ايران است
ايسنا: رهبر معظم انقلاب اسلامي، صبح پنج شنبه در ديدار اعضاي مجلس خبرگان، با تبيين واقعيات موضوع هسته اي كشورمان و تشريح دو علت اصلي جنجال سازي مستمر آمريكا در قبال ايران، تاكيد كردند: در ۲۷ سال اخير و در مقاطع مختلف، نظير اين گونه مسائل مطرح بوده است و اكنون نيز مردم و مسئولان جمهوري اسلامي ايران، مقتدرتر از هر زمان ديگر، همچون فولاد آب ديده، در مقابل هر فشار و توطئه اي پايداري مي كنند و با اتكال به خدا، بكارگيري عقل و تدبير و حفظ وحدت و همدلي، حركت به سمت فناوري هاي پيشرفته از جمله انرژي هسته اي را ادامه مي دهند.
حضرت آيت الله خامنه اي داشتن بهانه براي ادامه جنگ رواني با نظام اسلامي و جلوگيري از پيشرفت هاي ايران در عرصه علم و فناوري را دو علت اصلي مخالفت آمريكا با استفاده صلح آميز ملت ايران از انرژي هسته اي خواندند و افزودند: آمريكايي ها به خوبي مي دانند كه به علت عمق راهبردي نفوذ معنوي امام خميني و نظام پرجاذبه جمهوري اسلامي در جهان اسلام، امروز در هر كشور اسلامي انتخابات برگزار شود، راي مردم همچون عراق و مصر، به نفع گروه هاي اسلامي خواهد بود و همين واقعيات تحمل نظام اسلامي را براي آنها ناممكن كرده است.
رهبر انقلاب اسلامي برخورداري از ملتي مومن، آگاه و باتجربه ، پيشرفت هاي روزافزون، نظام مستحكم داخلي و نفوذ معنوي عميق در جهان اسلام را از مباني اقتدار نظام اسلامي برشمردند و خاطرنشان كردند: مقابله آمريكايي ها با جمهوري اسلامي ايران عملا در استمرار جنگ رواني با نظام و ملت ايران معنا پيدا مي كند و جنگ رواني هم نياز به بهانه دارد كه دولتمردان آمريكايي امروز انرژي هسته اي را بهانه اين كار قرار داده اند.
ايشان با اشاره به بهانه هاي مختلفي كه آمريكايي ها در ۲۷ سال گذشته براي استمرار جنگ رواني با ايران، مستمسك قرار داده اند، يادآوري كردند: در مقاطع مختلف هرگاه بهانه اي به هر علت، عملا پايان مي يافت، سلطه گران آمريكايي بلافاصله بهانه ديگري طرح مي كردند، چراكه آنان استمرار جنگ رواني با ملت ايران را راه اصلي مقابله با نظام اسلامي مي دانند و به همين دليل اگر امروز ملت و دولت ايران از حق خود درباره انرژي هسته اي عقب نشيني كنند، ماجرا پايان نمي يابد و آمريكايي ها بهانه ديگري مي تراشند.
حضرت آيت الله خامنه اي، با اشاره به همكاري مستمر ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي در موضوع هسته اي افزودند: در ۵/۲ سال اخير، دولت ايران همه راه ها را براي حل قضيه پيمود كه در نهايت اروپايي ها گفتند براي اين كه به شما اعتماد كنيم، بايد از هرگونه فعاليت دست برداريد. حضرت آيت الله خامنه اي درباره دومين علت جنجال آفريني آمريكا يعني جلوگيري از پيشرفت علمي و فناوري ايران افزودند: در جهان امروز قدرت علمي، مبنا و پايه قدرت اقتصادي و سياسي است و آمريكايي ها با درك اين نكته تلاش مي كنند روند تبديل ايران را به قدرتي علمي سد كنند.
رهبر انقلاب با اشاره به تلاش كشورهاي مختلف جهان براي توليد انرژي هسته اي تاكيد كردند: اگر كشور برق متكي به انرژي هسته اي نداشته باشد، با مشكلات اساسي روبه رو مي شود؛ به همين علت انرژي هسته اي نيازي حقيقي است و مسئولان موظفند بدون تسليم شدن در برابر فشارها، حركت ايران را به سمت فناوري هاي پيشرفته از جمله انرژي هسته اي ادامه دهند. ايشان تصريح كردند: توجه به مسير كلي حركت دشمن براي درك اهداف واقعي او، ضروري است و تجربه هاي مكرر ملت ايران و تأمل در اهداف كلي آمريكا، نشان مي دهد اگر در مساله انرژي هسته اي كوتاه بياييم، فردا بحث تحقيقات دانشگاهي را پيش مي كشند. بنابراين مسأله فقط انرژي هسته اي نيست؛ بلكه تلاش دنباله دار دشمن بهانه گير براي جلوگيري از پيشرفت و اقتدار و رونق ايران است و همين واقعيات، موضوع را به مسأله اي سرنوشت ساز تبديل مي كند كه بايد با درك مصلحت عظيم كشور و آينده ايران بر سر آن ايستاد و هم چون ديگر مسائل مهم پس از پيروزي انقلاب، با تحمل مسائل و مشكلات احتمالي آن ايستادگي كرد و به پيروزي رسيد.
ايشان، برخورداري از انرژي هسته اي را بر اساس معاهده NPT حق همه كشورها دانستند و با اشاره به گفته هاي برخي دولت هاي غربي مبني بر به رسميت شناختن حق استفاده ايران از انرژي هسته اي، افزودند: به رسميت شناختن اين حق مسلم و قانوني، امتيازي ظاهري، پوچ و بي معناست؛ چراكه اين حق در معاهدات جهاني به رسميت شناخته شده است و براي استفاده از آن نيازي به اروپايي ها براي به رسميت شناختن آن نداريم.
حضرت آيت الله خامنه اي تقويت وحدت را راه اصلي مقابله با توطئه هاي دشمنان خواندند و با اشاره به استفاده آمريكا از همه امكانات و طرحها براي نابودي نظام اسلامي در ۲۷ سال گذشته، افزودند: در مقابل اين دشمن، بايد شالوده مستحكم داخلي را تقويت كنيم كه شرط اول آن حفظ اتحاد و يگانگي و همدلي حول محورهايي است كه امام و قانون اساسي بر آن تأكيد كرده اند؛ يعني اسلاميت نظام، اصول قانون اساسي و ساختار نظام جمهوري اسلامي با همه اركان آن . رهبر انقلاب اسلامي با تحسين همدلي و همفكري موجود در كشور، افزودند: با نيرويي بيشتر از گذشته، توكل بر پروردگار، اتكاي به ملت بزرگوار، بكارگيري عقل و تدبير و مشورت و حفظ و تقويت وحدت موجود، راه پايداري، پيشرفت و افتخار را ادامه مي دهيم و ترديدي نداريم كه نصرت و ياري خداوند همچون گذشته، شامل حال نظام اسلامي و ملت بزرگ ايران خواهد بود.
ايشان هم چنين در بخش ديگري از سخنانشان، مجلس خبرگان را مظهر كامل مردم سالاري ديني و برگزيده اي از دانايان و علماي منتخب ملت برشمردند و افزودند: تبليغات منفي رسانه هاي غربي درباره  مجلس خبرگان، نشان دهنده اهميت و حساسيت فراوان اين مجموعه بسيار مهم است.

با حضور مقام معظم رهبري
يازدهمين سالگرد ارتحال حاج سيد احمد خميني برگزار شد
هاشمي  رفسنجاني: تهديد و ارعاب در مورد ايران كارساز نيست
ايسنا : مراسم يازدهمين سالگرد ارتحال يادگار حضرت امام، حاج احمدآقا خميني، با حضور مقام معظم رهبري، مقامات لشكري و كشوري، مردم قدرشناس و بيت معزز امام راحل در مرقد حضرت امام برگزار شد.
هاشمي رفسنجاني در اين مراسم با اشاره به پرونده هسته اي ايران گفت: ما در وضع جديدي هستيم كه آمريكا و ايادي آن براي ما به وجود آورده اند.البته مواجهه با آمريكا براي ما موضوع جديدي نيست.در طول انقلاب و سال هاي پيش از آن نيز بار ها رويارويي با آمريكا را تجربه كرده ايم.
حتي در زمان جنگ كه صدام از جنگ با ايران عاجز شده بود، آمريكا خود مستقيما وارد جنگ در خليج فارس شد.
وي با بيان اين كه جنگ رواني آمريكا را نيز بارها پيش از اين در طول سال هاي پس از انقلاب تجربه  كرده ايم، گفت: اكنون با اين ادعاي آنها روبه رو شده ايم كه ايراني ها قصد دسترسي به سلاح هسته اي را دارند و انصافا بدترين نوع برخورد با كشور ها در مسائل جهاني، ايراد اتهام به ملت هاست.
هاشمي با بيان اين كه آمريكا مدعي است كه ايران درصدد دستيابي به سلاح هسته اي است، افزود: شايد بتوانند دل ديگران را با اين ادعاهاي كذب خالي  كنند و آنها را جذب اردوگاه آمريكا كنند، اما با ايران نمي توانند اين كار را بكنند.هاشمي خاطرنشان كرد: مساله مهمي كه ما بايد بسيار روي آن تكيه كنيم، مردم هستند.اظهارات امام در مورد مردم فراموش شدني نيست.ايشان موضوع مردم را هم در بحث هاي خاص و هم در سخنراني هاي عمومي خود به وضوح مطرح مي كردند.
ايشان معتقد بودند كه اگر مردم به صورت عام به صحنه نيايند، پيروزي انقلاب ممكن نخواهد شد و اگر اين مردم به صحنه بيايند، هيچ قدرتي نخواهد توانست آنها را بشكند.امام تكيه بر راي اكثريت قاطع مردم را در آن زمان به ما ياد دادند.
وي همچنين گفت: تمامي انتخابات ما و تصميمات اساسي نظام و تاييد قانون اساسي در طول اين سال ها به عهده  مردم بوده است و در واقع حق آنها نيز همين بوده است كه امام آن را جاودانه كرد و امروز نيز اين افتخار با ماست؛ ولي متاسفانه ديگران با خامي بعضي از افراد مي خواهند اين افتخار بزرگ را از تاريخ ما حذف و حكومت ما را به صورت حكومت تحميلي به دنيا معرفي كنند. اين ناداني است، اين انحراف از مسير اصلي است. حتي مي توان گفت كه مي تواند يك خطر براي انقلاب ، اسلام و نظام باشد.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه افزود: اگر ما با سه نكته يعني اسلام، مردم و اتحاد در صحنه باشيم و اجازه ندهيم كه انحرافات فكري در اسلام ناب و مترقي، همان گونه كه امام تصوير كردند و همان گونه كه ايشان آموزش دادند، وارد شود، اسلام خود نجات بخش است، ولي اگر با اسلام به صورت سليقه اي برخورد كنيم براي ما خطر وجود دارد. اگر كساني كه سال ها قبل به واسطه  اسلامي كه به آن اعتقاد دارند، مبارزه را حرام مي دانستند، امروز بخواهند اسلام را براي مردم ما معرفي كنند، مردم آن را نخواهند پذيرفت؛ به  خصوص كه امروز توده  مردم آگاه و داراي دانش فراوان هستند.

رايزني هاي مقدماتي در نيويورك
در مورد پرونده هسته اي ايران
007890.jpg
گروه سياسي: چهارشنبه هفته گذشته محمد البرادعي دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي بر اساس قطعنامه ۴ فوريه (بهمن ماه) شوراي حكام آخرين گزارشش را در مورد پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت ارائه كرد.جلسه شوراي امنيت براي بررسي اين موضوع اواسط اين هفته، سه شنبه يا چهارشنبه، با حضور ۱۵ عضو اين شورا برگزار خواهد شد.
نمايندگان ۵ عضو دائم شوراي امنيت (انگلستان، چين، فرانسه، روسيه و ايالات متحده) كه حق وتوي مصوبات اين شورا را دارند، روز چهارشنبه و جمعه دو جلسه مذاكرات مقدماتي براي دستيابي به ديدگاه مشترك در مورد پيش نويس مصوبه شورا در مورد ايران را برگزار كردند. خبرگزاري فرانسه ديروز نوشت كه اعضاي دائم شوراي امنيت براي دستيابي به يك پاسخ واحد، محكم و در عين حال تدريجي به مسئله هسته اي ايران بحث كردند.
كوفي عنان دبيركل سازمان ملل پنج شنبه و پيش از برگزاري اين گفت وگوها در نيويورك تأكيد كرده بود كه تلاش ها بايد به گونه اي باشد كه بحران از طريق مذاكره حل شود و مذاكرات بايد ادامه يابد.اسكات مكلان سخنگوي كاخ سفيد نيز در خصوص تصميم شوراي امنيت در مورد ايران، اعلام كرد كه دولتش خواستار راه حل ديپلماتيك براي مسئله و به دنبال يك بيانيه قوي از سوي رئيس شوراي امنيت است.وي افزود: در گام اول شوراي امنيت به دنبال تحريم نخواهد بود بلكه در پي دستيابي بيانيه قوي از سوي رئيس شوراي امنيت هستيم كه به صورت واضح از دولت ايران اقدامات اساسي را بخواهد.
بيانيه رئيس شوراي امنيت (persidential statement) كه از سوي آمريكا پيگيري مي شود مصوبه اي است كه بار حقوقي و تنبيهي ندارد بلكه موضع موافقت يا مخالفت اعضاي شورا را منتشر مي كند. اين بيانيه كه در واقع مورد موافقت اعضا است با امضاي رئيس شوراي امنيت منتشر مي شود.رياست شوراي امنيت در ماه جاري (مارس) بر عهده نماينده آرژانتين در اين شورا «سزار مايورال» است.
جان بولتون نماينده آمريكا در شوراي امنيت كه تا ماه گذشته رياست شوراي امنيت را بر عهده داشت در مورد خواسته كشورش از شوراي امنيت گفت: ما تلاش خواهيم كرد با تقويت جايگاه آژانس انرژي اتمي در مورد ايران، اين كشور را از تلاش براي پيگيري برنامه تسليحاتي هسته اي محروم كنيم.بولتون در حالي اين ادعا را مطرح كرد كه محمد البرادعي در گزارشي كه به شوراي امنيت هم ارسال شد تصريح كرده است: بازرسان آژانس انحرافي در فعاليت هسته اي ايران مشاهده نكردند.بعضي ديگر از كارشناسان مستقر در نيويورك هم پيش بيني كردند شوراي امنيت بدون قطعنامه اي عليه ايران، طي يك بيانيه از ايران بخواهد طي يك دوره زماني يك هفته اي تا دو ماهه كليه فعاليت هاي هسته اي خود را به تعليق دربياورد. اين كارشناسان افزودند شوراي امنيت تمايل خود به ادامه بررسي پرونده ايران در آژانس را هم نشان خواهد داد.
در كنار مذاكرات نمايندگان كشورهاي عضو دائم شوراي امنيت در نيويورك، وزراي خارجه اتحاديه اروپا نيز روز گذشته در شهر سالزبورگ اتريش در مورد ايران مذاكره كردند.
اعضاي اين اتحاديه متعهد شدند كه به تلاش براي يافتن راه حل ديپلماتيك براي مساله هسته اي ايران ادامه دهند زيرا حل مساله به صورت سياسي ممكن است.
بنيتا فررو والدنر كميسر روابط خارجي اتحاديه اروپا با اشاره به پيشنهاد روسيه به ايران گفت: ما هنوز مي توانيم به راه حل ديپلماتيك برسيم.اتحاديه اروپا كه دو كرسي از ۵۰ كرسي نمايندگي دائم در شوراي امنيت را به خود اختصاص داده است به اتخاذ موضعي ديپلماتيك در مورد ايران ادامه مي دهد. اما چين و روسيه كه دو عضو ديگر اين مجموعه هستند و هر تصميمي از سوي شوراي امنيت نبايد بامخالفت آنها مواجه شود همچنان براي ادامه بررسي پرونده ايران در آژانس تاكيد دارند. نماينده چين موضع كشورش در اين خصوص را در شوراي احكام اعلام كرد.
روسيه نيز روز گذشته اعلام كرد كه خواستار مذاكرات فوري با چين، اتحاديه اروپا و آمريكا براي رسيدن بر اجماعي بين المللي در مورد پرونده هسته اي ايران بدون دست زدن به اقدامي در شوراي امنيت سازمان ملل است.
سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه تاكيد كرد كه ما نبايد در شرايط فعلي به شوراي امنيت برويم، مطالبه و تهديد كنيم و تهديدها را عملي كنيم بلكه در حال حاضر فقط بايد جمع شويم و براي راهبرد آينده به اجماع برسيم.

رئيس جمهور تشريح كرد:
نتايج سفر هيأت دولت به لرستان
007893.jpg
ايسنا: محمود احمدي نژاد در پايان سفر خود به خرم آباد به تشريح نتايج اين سفر پرداخت و با اشاره به اين كه استان لرستان هشتمين استاني بود كه هيات دولت به آن سفر كرد، گفت: در طول تاريخ ما شاهد شجاعت ها و سربلندي هاي مردم اين ديار بوده ايم و اگر در قالب يك جمله بخواهم مردم اين منطقه را توصيف كنم بايد بگويم كه تمام عصاره ملت ايران يعني عزت، دلاوري و غيرت در مردم اين منطقه جمع شده است.
وي با بيان اين كه استان لرستان داراي ظرفيت هاي بسيار مناسبي است، ادامه داد: معتقديم بايد استان لرستان را از نو شناخت و آن را دريافت، البته بعد از پيروزي انقلاب اسلامي در اين استان كارهاي زيادي شده است ولي هنوز اين اقدامات شايسته استان لرستان نيست.
رئيس جمهور در ادامه با اشاره به تشكيل كميته كارشناسي در تهران براي بررسي مشكلات اين استان اظهار داشت: در جلسه هيات دولت سعي كرديم اين مشكلات را بررسي كرده و مصوبات مورد نياز را تصويب كنيم.
وي گفت: در جلسه اي كه داشتيم با جمع بندي مسايل تقريبا ۷۰ مصوبه در مورد اين استان و شهرستان هاي مختلف آن داشتيم كه انشاءالله با همت مسئولان و مقامات محلي و تامين اعتبارات لازم اين مصوبه ها به انجام برسد.
وي از مسايل مطرح اين استان به تاسيس دانشگاه، ايجاد اشتغال، بحث راه ها و كشاورزي اشاره و هم چنين خاطرنشان كرد كه در جلسه هيات دولت تصميماتي براي فرودگاه استاني و فرودگاهي براي شهرستان هاي اين استان گرفته شد.
رئيس جمهور در ادامه برخي از مصوبات جلسه هيات دولت را براي خبرنگاران تشريح كرد و گفت: ۳۰۰ ميليون تومان براي بافت هاي فرسوده اين شهر كه خود يك نوع سرمايه گذاري براي شهرداري ها و محل درآمد است، مصوب شد.
همچنين قرار شد در تمام شهرستان هاي اين استان به خصوص خرم آباد ورزشگاهي مخصوص بانوان ساخته شود و پروژه هاي نيمه تمامي كه در اين مورد وجود دارد با تامين اعتبارات لازم تكميل شود.
وي همچنين در ادامه به مشكلات كشاورزان در اين منطقه اشاره كرد و گفت: قرار شد كه طي بررسي هاي انجام شده مقداري از بدهكاري كشاورزان به بانك ها بخشوده و پرداخت شود و در اين راستا وزارت اقتصاد طي يك ماه مكلف است كه آماري از اين امر تهيه كند.وي به تصميم هيات دولت براي ساخت مسكن روستايي در اين استان اشاره كرد و گفت: اميدوارم مصوبات هيات دولت در اين استان باعث خوشحالي مردم اين منطقه شود و در آينده شاهد اجرايي شدن اين مصوبات باشيم.
وي گفت: همچنين در برخي از مناطق اين استان دانشگاه هاي پيام نور تاسيس مي شود و ۱۴ مركز اورژانس جاده اي ايجاد خواهد شد. ساخت بيمارستان پل دختر در اين استان نيز در سال ۸۶ به پايان خواهد رسيد. همچنين قرار شد كه بيمارستان امام خميني (ره) خرم آباد نيز نوسازي شود. همچنين هيات دولت تصميم گرفت كه بيمارستان شهيد رحيمي  خرم آباد را نيز تكميل كند و طرح هايي جهت ارتقاي بهداشت و درمان در اين استان مورد بررسي قرار گرفت.
احمدي نژاد ضمن تشكر از مقامات محلي استان و اعضاي هيات دولت از اصحاب رسانه كشور و استاني به علت اين كه مسايل اين استان را به جامعه منتقل كرده اند تشكر كرد و گفت: باورم اين است كه رسانه، مسئولان و مردم همه يك خانواده هستند حتي كساني كه انتقاد مي كنند. آن چه مهم است، احياي حقوق مردم، پيشرفت كشور و عزت ايران عزيز است. اصحاب رسانه و جوانان با نيت پاك وارد عرصه رسانه شده اند تا مسايل را منتقل كنند و من از همه آنها تشكر مي كنم و از خداوند براي آنها آرزوي موفقيت دارم.

خطيب نماز جمعه:
جواب ما به شوراي امنيت همان جوابمان به آژانس است
ايسنا: خطيب نماز جمعه تهران با اشاره به وضعيت پرونده هسته اي كشورمان گفت: اين مساله نشان داد كه اتحاديه اروپا علي رغم ژست مستقلانه مرعوب و بازيچه سياست بازي هاي آمريكاست و اين نشان از بي عرضگي اتحاديه اروپا در عرصه مسائل جهاني و مرعوبيت و ناتواني آژانس بين المللي دارد.
سيداحمد خاتمي افزود: تهديد آژانس بين المللي انرژي اتمي نسبت به ملت بزرگ ايران چيز تازه اي نيست و چيزي نيست كه ملت ما با آن ناآشنا باشد. ملت اسلامي ايران در ماجراي هسته اي دو سال و اندي است كه تلاش مي كند مساله به شكل مسالمت آميز حل شود، اما شاهد بوديم كه شوراي حكام به دبير آژانس ماموريت داد كه پرونده ايران را به شوراي امنيت گزارش كند.
وي با بيان اينكه اين مساله قبل از آسيب رساندن به ايران يك آسيب اساسي به حيثيت سياسي اتحاديه اروپا زد گفت: جمهوري اسلامي ايران در طول اين دو سال و نيم تمام تلاش خود را به خرج داد تا به دنيا اثبات كند كه انرژي هسته اي ايران صلح آميز است و توليد سلاح هسته اي در دكترين دفاعي نظام جمهوري اسلامي قرار ندارد.
اين عضو مجلس خبرگان، اظهار داشت: شوراي امنيت امروز بداند اگر رفتاري مشابه رفتار آژانس با ملت ايران داشته باشد جواب ملت همان است كه به آژانس داد. اين ملت حسيني و عاشورايي است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
قرآن
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |