شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۲ - Mar 11, 2006
تمهيدات تازه اي ندارند، فقط وعده نظارت مي دهند
گروه شهري- نوروز بهانه خوبي براي بازبيني امكانات گردشگري شهرهاست. اگر الزام آماده شدن شهرها براي پذيرايي از ميهماناني كه سالي يك بار مي آيند، نبود، شايد وضع امكانات پذيرايي از گردشگر شهرهاي ما به همين حد هم نمي رسيد.
اين روزها در خبرها مي خوانيم كه رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان فارس از عدم روكش آسفالت ورودي هاي شهر شيراز و نحوه نظافت آنها انتقاد كرده  است، يا به علت عدم رعايت آيين نامه ها و دستورالعمل سازماني و بهداشتي،سومين رستوران بين راهي در جاده سبزوار تعطيل شد.
عليرضا قائديان در كارگروه گردشگري و ميراث فرهنگي استانداري فارس اظهار داشت: در آستانه تعطيلات نوروزي برخي ورودي هاي شهر شيراز هم به لحاظ روكش آسفالت شديداً مشكل دارند و هم به لحاظ تنظيف پيراموني وضعيت مناسبي ندارند به نحوي كه پراكندگي زباله هاي ساختماني در ورودي شهر منظر پيش روي مسافران را نازيبا كرده است.
به گزارش ايسنا، وي سپس با ارايه اسلايدهايي وضعيت نابهنجار محورهاي شيراز- مرودشت تا تخت جمشيد، شيراز- فسا، شيراز- سپيدان و برخي ديگر از ورودي هاي شهر شيراز را به تصوير كشيد.
قائديان در ادامه اظهار داشت: پيش فروش بليت  هاي نوروزي گرچه مردم را منظم مي كند تا برنامه سفر داشته باشند اما غالباً در ايام نوروز اين مسئله براي برخي مسافرين ايجاد مشكل كرده است چرا كه اتوبوسي در ترمينال ها وجود ندارد و در واقع مسافران در محيط ترمينال سرگردان هستند به دليل اينكه ممكن است عده اي نخواهند از وسايل شخصي استفاده كنند.
در حالي رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري فارس از ورودي هاي شهر شيراز انتقاد كرد كه حسيني،مديركل حمل و نقل و پايانه هاي استان فارس در جلسه يادشده خبر از خط كشي و آسفالت جاده ها داده و اظهار داشت: ترميم جاده ها و ورودي شهر شيراز در اين دو ماه به شدت افزايش يافته است.
وي كه البته پيش از سخنان قائديان از اقدامات اداره كل حمل و نقل و پايانه هاي فارس در جهت رفع مشكلات ورودي جاده ها خبر داده بود،از سخنان قائديان به شدت برآشفت و اسلايدهاي به نمايش گذاشته شده را متعلق به ماه هاي اخير ندانست.
پرس و جوي خبرنگارما درباره برنامه هاي مسئولان ديگر استانها براي بهره برداري از فرصت سفرهاي نوروزي در جهت توسعه گردشگري نيز بيانگر آن است كه هيچ طرح تازه اي امسال هم وجود نداشته است.
كرمان هم براي پذيرايي از گردشگران با اجراي يك طرح ضربتي، امكانات ارايه خدمات خود را افزايش داده  است. به گفته مسئول كميته اطلاع رساني ستاد تسهيلات نوروزي استان، در اين طرح ضربتي كه تا ۱۵ فروردين ماه سال آينده ادامه دارد تمامي هتل ها، ميهمانپذيرها، واحدهاي پذيرايي درون شهري و برون شهري سراسر استان مورد بازرسي و نظارت قرار مي گيرد. (مگر در بقيه ايام امسال بر اين مراكز اقامتي نظارت نمي شده است؟)
سيدمحمدرضا سيدحسيني،رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري يزد نيز، نظارت بر كار هتل ها، اماكن ديدني، مجتمع هاي بين راهي و آماده سازي مكان هاي گردشگري را از برنامه هاي ستاد نوروزي اين استان بيان كرد.
وي گفت: مكان هاي گردشگري از قبيل آب انبار شش بادگيري، مسجد جامع كبير يزد، باغ دولت آباد، خانه لاري ها، زندان اسكندر، آتشكده زردشتيان، بقعه سيدشمس الدين و ... از جمله بناهايي هستند كه جهت بازديد گردشگران نورپردازي و آماده سازي شده اند.اين نيز گفته جالبي است چون بناهاي مذكور تقريباَ در همه سال گذشته هميشه پذيراي جهانگردان بوده اند.
علي الداغي، دبير ستاد تسهيلات نوروزي سبزوار هم گفته است: ستاد تسهيلات نوروزي فعاليت خود را با نظارت بر رستورانهاي بين راهي جهت رفاه حال و تأمين سلامت مسافرين و زائرين آغاز نموده كه در اين راستا روز گذشته يكي از رستورانها به دليل عدم رعايت آيين نامه ها و دستورالعمل سازماني و بهداشتي تعطيل شد.
(قابل توجه اين كه اگر نوروز نبود بر رستوران هاي سبزوار دار هيچ نظارتي نمي شد! )

چشم انداز
007737.jpg
نوروز كه مي رسد، رسم خانه تكاني ديگر محدود به خانه و كاشانه نمي شود. شهرها نيز در اين ايام رخت نو بر تن مي كنند و مهياي در آغوش كشيدن بهار مي شوند؛ بهاري كه علاوه بر طراوت و زيبايي طبيعت، با خود ميهماناني از اقصي نقاط كشور را به همراه مي آورد. در اين ميان شهرهايي با جاذبه هاي گردشگري بيش از ساير نقاط پذيراي خيل انبوه مسافران نوروزي مي شوند و از همين رو بايد بيشتر به سر و روي خود برسند. تجهيز و تدارك هتل ها، مسافرخانه ها و اماكن اقامتي، مناسب سازي فضاهاي تفريحي، زيارتي و گردشگري، بهسازي معابر و گذرگاه هاي ورودي و خروجي شهر و... از جمله اين اقدامات است. فقط اي كاش اين روند سالي يك بار و تنها مختص به ايام نوروز نباشد.

كعبه زرتشت براي نوروز آماده مي شود
007740.jpg
بخش هاي فروريخته  بناي معروف به «كعبه  زرتشت» (آرامگاه برديا) در نقش رستم و ديوارهاي چهار طرف آن، به گرامي داشت مقدم مسافران نوروزي يا شايد از ترس تخريب بيشتر اين بناها توسط بعضي گردشگران محترم مقاوم سازي مي شوند.
حسن راه ساز _ استادكار مرمت مجموعه پارسه _ توضيح داد: در سال هاي ۱۳۴۵ و ۱۳۴۶ ديوارهاي اطراف كعبه  زرتشت به ارتفاع حدود هشت متر بازسازي شد. اكنون، اين بخش ها به دليل آسيبي كه ديده اند، بايد مرمت و مقاوم سازي شوند. البته منظور از كعبه زرتشت، خود اثر سنگي نيست، بلكه منظور محدوده اي نزديك به هشت متر پايين تر از سطح نقش رستم است كه «اشميت» پس  از سال ،۱۳۱۴ آن را حفاري كرد.
وي كه با ايسنا گفتگو مي كرد،افزود: بخشي از ديوارهاي اطراف كه براي حفاظت از خشت هاي قديمي در سال ۱۳۴۶ ساخته شده اند، در طول سال هاي گذشته آسيب ديده اند كه كارشناسان باهدف آماده كردن بنا براي بازديد هاي ايام نوروز، مرمت اين بخش ها را آغاز كرده اند.
راه ساز، هم چنين اضافه كرد: بناي كعبه  زرتشت از سنگ آهكي از نوع سنگ سفيد ساخته شده و تنها بنايي است كه استوار و سالم باقي مانده است.

افزايش عوارض خروج مسافر راه حل
كاهش جاذبه سفرهاي خارجي
007743.jpg
ستار هدايت خواه،نماينده بويراحمد در مجلس شوراي اسلامي گفته است: فراهم نبودن تسهيلات براي گردشگري داخلي از علل سفر مردم به كشورهاي ديگر است و به همين دليل بخشي از تسهيلات بايد به تامين زيرساخت ها مثل هتل ها و مراكز پذيرايي و بخشي نيز براي مسافرت هاي داخلي در نظر گرفته شود و اين امر نيز به برنامه ريزي نياز دارد.
البته پيشنهادي كه اين نماينده در گفتگو با ايسنا ارايه كرده چندان منطقي نيست.
او گفته است: در لايحه بودجه ۸۵ آمده كه دولت عوارض خروج مسافر را به خصوص براي كشورهايي كه گردشگران ما را جذب مي كنند، افزايش دهد و در مقابل برخي عوارض و بليت هاي مسافرتي داخل كشور را كاهش دهد تا با اين اقدام تا حدودي از خروج سرمايه هاي ملي از كشور جلوگيري شود.
گردشگري يك بازار رقابتي است كه ما بايد به جاي متوسل شدن زور براي جبران ضررهايمان در اين عرصه، عملكرد خودمان را بهبود بخشيم.

جنگلكاري در حاشيه چالوس
007746.jpg
رئيس اداره منابع طبيعي شهرستان كرج اعلام كرد:« امسال  ۵/۲۱ هكتار از اراضي خاكوار حاشيه جاده چالوس جنگل كاري شده است.»
علي اكبر واشقاني فراهاني در گفت وگو با ايسنا، با اعلام اين خبر گفت:« امسال عمليات جنگل كاري اراضي حاشيه جاده چالوس آغاز شده كه تاكنون حدود  ۵/۲۱هكتار از اين اراضي درخت كاري شده و تا اوايل سال۸۵ حدود۱۰ هكتار ديگر نيز به پايان خواهد رسيد.»
او با اشاره به اين كه۶۶ درصد از اراضي شهرستان كرج جزو اراضي منابع طبيعي است ،گفت:« امسال در بخش بيابان زدايي نيز در شهرستان كرج در بخش اشتهارد در ۱۴۰ هكتار از اراضي نهال كاري صورت گرفته كه اميدواريم با توجه به اين كه از گونه هايي با نياز آبي كم كاشته شده و با توجه به نزولات آسماني، اين نهال ها به ثمر برسند و مشكلي پيش نيايد.»

صرف نظر از تله كابين در پارك ملي «خبر»
007734.jpg
گروه شهري: در پي اعتراض گروه هاي زيست محيطي و كوهنوردان ايراني به احداث تله كابين در پارك ملي خبر در استان كرمان اجراي اين طرح منتفي شد.
گروه ديده بان كوهستان انجمن كوهنوردان ايران اعلام كرد: اداره كل محيط زيست استان كرمان با ارسال نامه اي در پاسخ به اعتراضات متعدد گروه هاي زيست محيطي به احداث تله كابين در پارك ملي خبر، در تاريخ ۱۹/۱۱/۸۴ اعلام كرده است: با توجه به حساسيت ويژه و منحصر به فرد منطقه خبر فعلا موضوع احداث طرح فوق منتفي است و تاكنون هيچگونه مجوزي در اين خصوص صادر نشده است .
اين در حالي است كه پيش از اين، اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان كرمان و فرماندار شهرستان بافت با احداث تله كابين در پارك ملي خبر موافقت كرده بودند و حتي بودجه اي هم براي اين موضوع اختصاص يافته بود.

نقدير از فعالان عرصه منابع طبيعي
گروه شهري:در دومين روز از هفته منابع طبيعي و همزمان با اجراي طرح ملي آبخيزداري حبله رود كه با حضور وزير جهاد كشاورزي، فرماندار دماوند و جمعي از رؤساي سازمان جنگل ها و مراتع كشور و NGOهاي زيست محيطي در يكي از روستاهاي دماوند برگزار شد، از فعالان عرصه منابع طبيعي كشور در يك سال گذشته تقدير شد.
در اين مراسم، همچنين در بخش رسانه اي، مژگان جمشيدي، خبرنگار محيط زيست روزنامه همشهري به عنوان يكي از فعالان عرصه منابع طبيعي كشور در يك سال گذشته برگزيده شد.گفتني است پيش از اين در پي انتشار خبر واگذاري ۴۳۳ هكتار از جنگل هاي شمال توسط خبرنگار همشهري، رئيس قوه قضائيه دستور جلوگيري از واگذاري اين جنگل ها را به چند نفر كه مدعي حاكميت جنگل بودند صادر كرد و شخصاً پرونده اين واگذاري را مورد بررسي قرار داد.

تنها ۵ درصد «كلاته خان» و «قفخانه» باقي مانده است
سرپرست هيات كاوش محوطه هاي پيش از تاريخ «كلاته خان» و «قفخانه» ، تاكيد كرد كه اين دو محوطه درمعرض تخريب قرار دارند و با تمام شدن كار كاوش، اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان سمنان، بايد اين دو محوطه را ثبت و براي حفاظت از آن ها تلاش كند.
به گزارش ايسنا، دو محوطه ي باستاني «كلاته خان» و «قفخانه» در ۱۵ كيلومتري غرب شاهرود و به فاصله  پنج كيلومتر از يكديگر قرار دارند.
قدمت كلاته خان حدود هفت هزار تا ۷۵۰۰ سال و قدمت قفخانه نيز بين ۶۵۰۰ تا هفت هزار سال است. اين محوطه ها، سال گذشته به صورت اتفاقي شناسايي شدند و امسال، نخستين فصل كاوش آن ها به سرپرستي كوروش روستايي انجام شد.
كلاته خان با بررسي عكس هاي هوايي منطقه شناسايي شده و تنها پنج درصد از كل محوطه  آن، سالم باقي مانده است.
همچنين در پيمايش سال ،۱۳۸۳ محوطه قفخانه به صورت اتفاقي و با گام زدن در منطقه و چشم اندازها شناسايي شد.

برج مراقبت
تندروترين خودروي تهران
مريم پاپي
با شجاعت مي گازد و مي رود، دور تا دورش بتونه است. سپرش پوسيده و چيزي به افتادنش نمانده، پيكان مدل ۴۸ يا در نهايت تخفيف، مدل ۶۰ كه اغلب خطي نارنجي هم دارد، اين نوع خودرو، تندروترين خودروي شهر تهران است.
تو پشت فرمان يك Bmw، پرادو يا تويوتاي مدل ۲۰۰۵ مي نشيني و منتظر مي ماني تا راه برايت باز شود ولي اين نوع خودرو خودش راهش را پيدا مي كند، ميان لاين هاي خيابان راه باز مي كند و با استفاده از كامپيوتري كه تلفيقي از مغز راننده و بدنه خودرو است، مسير را تشخيص مي دهد.
چهار مسافر هم توي صندلي هاي فنر درآمده فرورفته اند و سرك مي كشند تا ببينند مركبشان چطور موانع را يكي پس از ديگري مي گذراند. خاطرات رانندگي هم سرگرمي مضاعف مسافراني است كه تماشاگر رالي شده اند؛ مي شنوند «گلگير سمت شاگرد را دو روز پيش يك نيسان زده و در عقب ماشين  را اتوبوس شركت واحد. راننده هاي شركت واحد هم از خدا مي خواهند تصادف كنند تا مركز اداري احضارشان كند و چند روزي كار نكنند.»
اما بيرون از اين چهارگوش بتونه كاري شده، داستان هاي ديگري روايت مي شود كه به انواع بد و بيراه به راننده هاي ماشين هاي قراضه مزين مي شوند. خيلي از راننده هاي تهراني تجربه پرس شدن توسط يكي از اين خودروهاي بسيار پيشرفته را در جريان انحراف به چپ يا راست دارند. اين هم آرزوي قشنگي است كه سازمان تاكسيراني، براي پاك كردن اين نازيبايي ها از چهره شهر و راحت شدن اعصاب بقيه راننده ها، رانندگان تاكسي هاي پيشرفته! را مجبور كند به بدنه خودروهايشان برسند. طرح از رده خارج شدن خودروهاي فرسوده كه هنوز پشت ويترين دست نيافتني اش به شهروندان تهراني لبخند مليح نثار مي كند.... البته معاون سازمان حفاظت محيط زيست به تازگي همان فهرست قديمي از خودروها را ارايه كرده است.
لازم به ذكر است اين خودروها (خودروهاي سواري چهار سيلندر شخصي مدل هاي ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۵ شمسي و ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۶ ميلادي، ۶ سيلندر شخصي مدل هاي ۱۳۴۶ تا ۱۳۶۰ شمسي و ۱۹۶۷ تا ۱۹۸۱ ميلادي، وانت هاي شخصي و پلاك قرمز مدل هاي ۱۳۴۶ تا ۱۳۶۵ شمسي و ۱۹۶۷ تا ۱۹۸۶ ميلادي و تاكسي ها مدل هاي ۱۳۴۶ تا ۱۳۷۰ شمسي و ۱۹۶۷ تا ۱۹۹۱ ميلادي) نام توهين آميز خودروي فرسوده را ندارند، بلكه سيد خلاق ميرنيا با عطوفت به اين آهن پاره هاي تيز و برنده اعلام كرده كه مي توانند از تسهيلات ويژه خودروسازان استفاده كنند.

معاون وزير راه و رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي تأكيد كرد:
ظرفيت سازي براي حضور بخش خصوصي
در بخش حمل و نقل جاده اي
007749.jpg
گروه شهري: ظرفيت سازي توسط بخش دولتي و غيردولتي براي خدمتگزاري بهينه و مناسب ،راهبرد اساسي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي است.
محمد بخارايي،معاون وزير و رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي در همايش مشترك معاونان راهداري ادارات كل راه و ترابري و معاونان حمل ونقل سازمان هاي حمل ونقل و پايانه هاي كشور با بيان اين مطلب گفت: ما در حال انتقال ظرفيت به بخش خصوصي هستيم بنابراين ضرورت دارد بخش خصوصي نيز ظرفيت پذيرش را داشته باشد زيرا اگر بخش خصوصي خود را آماده پذيرش اين توانايي و قابليت نكند امكان فعاليت از آنها سلب خواهد شد.
وي افزود: بخش خصوصي در برخي زمينه ها از قابليت و ظرفيت خوبي برخوردار است .در بخش راهداري و حمل ونقل نيز بايد ظرفيت سازي صورت گيرد بنابراين ،اين امر وظيفه ما دوچندان خواهدكرد. به عنوان مثال ساخت پايانه در گذشته از سوي سازمان صورت مي گرفت اما امروز سازمان در راستاي الگو سازي و ظرفيت سازي، اين پايانه ها را به بخش خصوصي واگذار مي كند.
وي همچنين اظهار داشت: با توجه به اينكه ساخت شهرك هاي حمل ونقلي يكي ديگر از برنامه هاي مورد توجه سازمان است بنابر اين ضرورت دارد پس از الگوسازي ساخت اين اماكن، بخش خصوصي براي سرمايه گذاري و كسب درآمد وارد اين صنعت شود.
بخارايي فراگيري دانش و برگزاري برنامه هاي آموزشي را يادآور شد و تصريح كرد: در بخش آموزش لازم است هر كسي داشته هاي فردي را به ديگران انتقال دهد زيرا با دانش جمعي، تكامل علمي در زمينه هاي تخصصي حاصل مي شود. همچنين بايد از يافته هاي علمي و تجربه هاي عملي ديگران بهره گرفت. در واقع برگزاري دوره هاي آموزشي، انتقال اين علوم و تجربيات را در پي دارد و بسيار سودمند است.
همچنين اسماعيل غلامي ،عضو هيأت عامل و معاون حمل ونقل سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي، عمده ترين ويژگي حمل ونقل را ارائه خدمات به ساير صنايع عنوان كرد و با تشريح جايگاه فيمابين حمل ونقل در صنعت و خدمات يك جامعه گفت: حمل ونقل يك فرايند پيچيده است كه طي اين فرايند در عرضه و تقاضاي حمل ونقل تجلي مي يابد. شايد عمده ترين ويژگي حمل ونقل اين است كه به خدماتي مانند تجارت، گردشگري، رفت و آمد، اشتغال و ... و انواع تقاضاهاي ديگر پاسخ مي گويد و به طور مستقيم تقاضاي مستقل ندارد و به همين منظور اين فرايند باعث شده حمل ونقل يك پديده راهبردي تلقي شود و تأثير ويژه اي بر همه شقوق صنعتي و خدماتي داشته باشد.
وي افزود: صيانت و تداوم فعاليت صنعت حمل ونقل به ارتباط سيستماتيك ميان بخش هاي مختلف اقتصادي و غيراقتصادي نياز دارد كه در اين ميان نقش حقوق به عنوان قواعد و ضوابط حاكم بر روابط اشخاص به طور عام و قوانين و مقررات حمل ونقلي به طور خاص تأثيرگذاري غيرقابل انكاري دارد.
وي خاطرنشان كرد: در سايه نظام حمايتي حقوقي است كه توسعه، پيشرفت و تداوم حمل ونقل تضمين مي شود زيرا حمل ونقل نيز مانند هر سيستمي داراي عناصر به هم پيوسته و مرتبط با اهداف و زير هدف هاي مشخص و معيني است كه ماهيت آنها اغلب فني و تخصصي است اما در روند برنامه ريزي، سياست گذاري، طراحي، اجرا، نظارت و نقش قوانين و مقررات در جهت تسهيل و تضمين مراحل ياد شده نقش حياتي و تأثيرگذار دارد.
معاون حمل ونقل سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي در خصوص اهميت برگزاري همايش هاي تخصصي اظهار داشت: در دنياي امروز كه مديريت بر مبناي دانش استوار است، تلاش براي يادگيري و تكيه بر عقل جمعي و مشاركت در روند تصميم سازي و تصميم گيري، اهميت برگزاري چنين همايش هاي آموزشي را بيش از پيش نمايان مي كند.
وي در زمينه حقوق حمل ونقل و علل برگزاري اين سمينار گفت: كمبود وجود مقررات، عدم اجراي بهينه آن و قابل تفسير بودن قوانين از جمله علل برگزاري اين نشست است تا با استفاده از خرد و دانش جمعي بتوان حمل ونقل را با شناخت بهتر و مباني حقوقي به پيش برد.
محمد حسين هوايي،عضو هيأت عامل و معاون راهداري و هماهنگي امور استان ها نيز در اين مراسم ضمن تقدير از تلاش هاي راهداران زحمتكش در جاده هاي كشور، خدمت در پوشش لباس راهدار و در سخت ترين شرايط را توفيق بزرگي ذكر كرد كه نصيب همكاران شده است. وي افزود: راهداري از ابعاد مختلف اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي، نظامي، فرهنگي و راه به عنوان يك وسيله ارتباطي در زندگي مردم تأثيرگذار است.
همچنين عباسعلي بني اسدي، مديركل دفتر حقوقي و تدوين مقررات سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي گفت: با توجه به اصلاحيه ماليات هاي مستقيم كه شركت هاي حمل ونقل موظف بودند ۵ درصد درآمد جابه جايي كالا يا مسافر را به عنوان ماليات بپردازند موضوع پرداخت ماليات ماده ۱۰۴ حذف حمل ونقل از شمول پرداخت ماليات ۵ درصد توليد و خدمات خارج شده است.
وي افزود: براساس اين قانون شركت هاي فورواردي موظف به پرداخت حق ماليات مي شدند كه با توجه به رايزني و پيگيري هاي مستمر واحد حقوقي و حمايت دفتر حقوقي رياست جمهوري و معاونت مالياتي، مشكلات ناشي از ماده ۱۰۴ پرداخت ۵ درصد ماليات عمليات حمل ونقل مرتفع شده است.
وي با اشاره به موضوع كميسيون مربوط به تخلفات حمل ونقلي شركت ها و موسسات حمل ونقل افزود: كميسيون تخلفات ماده ۱۲ و ماده ۵ استاني به عنوان يكي از اهرم هاي بازدارنده از بروز تخلفات شركت ها و مؤسسات حمل ونقل جاده اي است. نگرش حاكم بر فعاليت اين كميسيون يك نگاه بازدارنده صرف نيست بلكه يك نگرش اصلاحي بر رفتار شركت ها و مؤسسات حمل ونقل است تا با بهره گيري از اين اهرم، برخي شركت ها و مؤسسات كه در چارچوب قانوني حركت نمي كنند، به اين مسير هدايت شوند.
دكتر حبيبي نوخندان، عضو هيأت علمي دانشگاه هواشناسي نيز به سيستم اطلاعات هواشناسي جاده اي و نقش آن در ارتقاي ايمني جاده ها و كاهش هزينه هاي راهداري اشاره كرد و گفت: ايران از نظر جغرافيايي داراي چهار نوع منطقه شامل كوهستاني، شمالي، ساحلي جنوبي و كويري است كه برخي عوامل محيطي در بروز تصادفات نقش دارند كه يخبندان، خطرات مه و تند بادها از جمله عوامل محيطي تأثيرگذار در بروز تصادفات جاده اي هستند.
در جريان اين همايش همچنين اهميت راهداري از ابعاد مختلف اجتماعي، فرهنگي، سياسي، اقتصادي و ... تقسيمات راه و راهداري در كشور، ارايه رهنمودهاي لازم در خصوص اقدامات نوروزي و تشريح مباحث حقوقي مربوط به راه و راهداري، تشريح برنامه سفرهاي نوروزي و تأثير آن در كاهش حوادث جاده اي نوروز گذشته، پيش فروش بليت هاي نوروزي و تأمين سوخت مطرح و مورد بررسي قرار گرفت.

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
قرآن
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |