شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۲ - Mar 11, 2006
بازار سياه مواد نيروزا مسئولان جهاني ورزش را نگران كرده است
دوپينگ، قهرمان جديد ميادين ورزشي!
007722.jpg
گروه دانش و فناوري _ ذوالفقار دانشي: ورزشكاران و قهرماناني كه براي افزايش توان خود و بهبود كارآيي بدنشان از داروهاي تقويتي استفاده مي كنند، با زندگي خودشان بازي مي كنند. اين پيام دانشمندان و پزشكاني است كه نظارت پزشكي المپيك زمستاني تورين ۲۰۰۶ را بر عهده دارند.
پزشكان ورزشي، كميته مبارزه با دوپينگ و ديگر مسئولان ورزشي بر اين باورند كه بسياري از قهرمانان در طول زندگي ورزشي خود و حداقل در يكي از ميدان هاي مبارزه به نحوي از داروهاي تقويتي و نيروزا استفاده كرده اند. اغلب ورزشكاران جوان و غيرحرفه اي از هورمون هاي استروئيدي رشد عضلات استفاده مي كنند. اين داروها به سادگي در آزمايش هاي دوپينگ آشكار مي شوند، اما بسياري از ورزشكاران حرفه اي از داروهايي استفاده مي كنند كه تشخيصشان بسيار دشوار است و اثري از خود به جاي نمي گذارند.
نتايج رسمي نشان مي دهد تنها يك درصد از آزمايشهاي عمومي دوپينگ مثبت است، ولي ورزشكاران زيادي هستند كه از اين آزمايش ها جان سالم به در مي برند و دوپينگشان مشخص نمي شود. مشكلي كه گريبانگير برگزاركنندگان مسابقات ورزشي شده، اين است كه جسارت ورزشكاران در استفاده از داروهاي غيرمجاز افزايش يافته و آنها حاضرند اين داروها را به بهاي خطر محروميت از مسابقات ورزشي استفاده كنند.
آيا قوانين مبارزه با دوپينگ تاثير خود را از دست داده اند؟
بيشتر اين ورزشكاران از عوارض جانبي اين داروها آگاهي كافي ندارند كه دست به چنين ريسك بزرگي مي زنند. هورمونهاي پپتيدي مانند هورمون رشد سردردهاي مقطعي به همراه دارند. بدن سالم هورمون رشد را به مقدار لازم ترشح مي كند و موجب رشد سلولهاي عضلاني جديد و افزايش فاكتور رشد شبه انسولين (IGF -1) در خون مي شود. اين فاكتور هم به نوبه خود بر ماهيچه ها، اعصاب، غضروف ها، استخوانها و ريه ها تاثير مي گذارد. اما بعضي ورزشكاران به قدري از اين هورمون استفاده مي كنند كه سطح آن را به پنج تا ده برابر سطح طبيعي مي رسانند. اين حجم بالاي هورمون رشد مي تواند هر ورزشكاري را به مدال طلا برساند، اما به چه قيمتي؟!
استفاده طولاني مدت از هورمون رشد، احتمال مرگ ورزشكار را هم افزايش مي دهد. آرتروز، مشكلات قلبي، بزرگ شدن اندامها، حجيم شدن فك و دست ها و پاها تنها بخشي از عوارض جانبي استفاده بي رويه از هورمون رشد است. از سوي ديگر، در بازار سياه هورمونهايي به فروش مي رسند كه برخي پزشكان بي تعهد از اجساد مردگان خارج كرده اند. در يكي از آخرين حوادث، يك قهرمان فرانسوي پرورش اندام پس از تزريق هورمون رشدي كه از چند جسد به دست آمده بود، به بيماري كرولزفدت-ژاكوب مبتلا شد و پس از مدت كوتاهي مرد.
در برخي كشورها مي توان اين دارو را از داروخانه ها خريد. اما تمام اين داروها را كه مراكز بهداشتي و دارويي توليد نمي كنند، برخي والدين سودجو هم پيدا مي شوند كه هورمون رشد بدن فرزندان خود را به قيمت گزافي مي فروشند. برخي هم از هورمونهاي رشد حيواناتي مانند اسب يا خوك استفاده مي كنند، البته آنها نمي دانند گيرنده هاي سلولي انسان و اين حيوانات تفاوت دارد و هورمون رشد آنها بر بدن انسان كارگر نيست.
در المپيك زمستاني تورين از آزمايشهاي جديدي استفاده شده است تا هرگونه مصرف هورمونهاي رشد سنتز شده را آشكار كند. اين نوع هورمون سنتز شده بر خلاف هورمون رشد معمولي كه چند شكل مختلف دارد، فقط به يك شكل وجود دارد و اگر به بدن تزريق شود، نسبت انواع هورمون رشد را تغيير مي دهد. با اندازه گيري نسبت مولكولهاي مختلف اين هورمون در بدن ورزشكار مي توان دوپينگ او را تشخيص داد. اما يك مشكل بزرگ هم وجود دارد. هورمون رشد حداكثر بين ۲۰ تا ۳۰ ساعت پس از تزريق قابل تشخيص است و هر كسي مي تواند با يك زمان بندي دقيق، به راحتي اين آزمايش را پشت سر بگذارد.
اما ورزشكاراني هم هستند كه به جاي هورمون رشد از IGF -1 استفاده مي كنند. متاسفانه هنوز آزمايشي براي آشكار كردن اين فاكتور رشد وجود ندارد و آنها مي توانند با خيال راحت اين دارو را استفاده كنند. شركت هاي زيادي هم در تلاشند تا اين بازار پرسود را با توليد داروهاي غيرقابل تشخيص رونق ببخشند و متاسفانه، پيشرفت آنها سريع تر از آزمايشهاي آشكارسازي داروهاي غيرمجاز است. نبرد ميان اين دو گروه به نفع متقلبان دوپينگي ادامه دارد.
اما اين بازار يك روي زشت هم دارد. بيشتر مصرف كنندگان داروهاي تقويتي را نوجوانان و جوانان تشكيل مي دهند. در ايالات متحده، آمار ورزشكاران دبيرستاني دوپينگي از ۱ در ۴۵ نفر در سال ۱۹۹۳ به ۱ در ۱۶ نفر رسيده است. اين آمار در سراسر جهان روند صعودي مشابهي را نشان مي دهد و از آن بدتر اين كه داروهاي جديد قيمت زيادي دارند و جوانان از داروهايي استفاده مي كنند كه اثرات جانبي بدي برجاي مي گذارند. ورزشكاران آينده، ديگر قهرمان نخواهند بود.
منبع: www.NewScientist.com

ژاپن از آمريكا رادار مي خرد
گروه دانش و فناوري- مسيح مولانا: يكي از مسئولان وزارت دفاع ژاپن اعلام كرد كه قراردادي را با كشور ايالت متحده آمريكا مبني بر خريد يك سايت رادار ضد موشكي به امضا رسانده اند.
اين سايت راداري در پايگاه هوايي تي سوگارو قرار خواهد گرفت.رادار سيار آمريكايي (ملقب به X-band ) توانايي شناسايي و رهگيري انواع موشكهاي بالستيك را دارد و موقعيت آن به صورتي است كه گيرنده ها و سنسورهاي موجود در پايگاه به سمت دريا قرار دارند.
براي راه اندازي و بهره برداري از آن ۱۰ متخصص آمريكايي و ۵۰ ژاپني به علاوه تكنسين ها و گارد ويژه در اين سايت راداري مشغول كار خواهند شد تا در هر لحظه كوچكترين سيگنال ها رديابي شود.كار گسترش و ساخت سايت راداري به علاوه يك گزارش كامل از عملكرد پروژه را ژاپن و آمريكا قرار است تا اواخر ماه مارس ارائه دهند و سايت راداري به صورت كامل مورد بهره برداري قرار گيرد.
در ماه دسامبر متخصصين آمريكايي به پايگاه تي سوگارو رفتند تا بازديدي از آنجا داشته باشند و وضعيت سيگنالها و امواج الكترو مغناطيسي را در آنجا بررسي كنند.اين پوشش راداري در واقع قسمتي از قراردادهاي سپر دفاع موشكي ژاپن است كه با كشور ايالات متحده آمريكا به امضا رسانده كه سرآغاز اين همكاري دقيقاً  در ماه آگوست سال ۱۹۹۸ بود؛ زماني كه كره شمالي اولين موشك دوربرد خود را امتحان كرد.

روسيه بوئينگ ۷۸۷ مي خواهد
007728.jpg
گروه دانش و فناوري- مسيح مولانا: شركت هواپيمايي بوئينگ (دومين شركت سازنده هواپيماهاي ترابري) قصد فروش ۱۷ فروند هواپيماي ۷۸۷ باربري را به روسيه دارد. اين خبر باعث تعجب تمامي خطوط هوايي شد، زيرا كشور روسيه با داشتن شركت هاي بزرگ سازنده هواپيما مانند توپولف قصد خريد هواپيماهاي بوئينگ را دارد.
آقاي كريگ جونز - قائم مقام بخش فروش شركت بوئينگ -گفت: طبق صحبت هايي كه تاكنون در مسكو داشته ايم اميدواريم كه ۱۵ فروند بوئينگ ۷۸۷ را به يكي از خطوط هوايي روسيه واگذار كنيم و آينده بسيار خوبي را براي گستره كاري بوئينگ در روسيه پيش بيني مي كنيم.
مسئولان خطوط هوايي روسيه اعلام كردند كه ارزش قرارداد حدود ۳ ميليارد دلار است ولي هنوز بين خريد بوئينگ ۷۸۷ و ايرباس 350Aشك دارند.
پروژه ساخت هواپيماي بوئينگ ۷۸۷ در سال جاري آغاز مي شود و اولين پرواز آزمايشي آن تنها با يك سال فاصله (سال ۲۰۰۷ ميلادي) انجام خواهد شد. البته بايد به اين نكته هم اشاره كنيم كه بيش از هزار مهندس در مسكو در حال گسترش و تحقيقات و ساخت بعضي از قسمت هاي بدنه مانند دماغه و بدنه اصلي هستند و اكثر قطعاتي كه در آن تيتانيوم استفاده شده در كشور روسيه ساخته شده و از طريق راه هاي دريايي به آمريكا ارسال شده تا شركت بوئينگ بتواند اولين هواپيماي ۷۸۷ خود را بسازد.
در مقابل اين اخبار، سخنگوي شركت ايرباس (بزرگترين سازنده هواپيماي تجاري) اعلام كرد: ما در حال رايزني هايي با مقامات روسي هستيم و قرار است طبق يك قرارداد ۲۵ ميليارد دلاري چندين كارخانه صنعتي را با كمك روسيه در آن كشور احداث كنيم.

راز دريايي مكزيك: دليل مرگ اين نهنگ ها چيست؟
007725.jpg
گروه دانش و فناوري- ندا اسدي:مقامات مكزيك در حال تحقيق درباره مرگ ۸ نهنگ هستند كه هفته گذشته در ساحل درياي كورتز پيدا شدند و به نظر مي رسيد كسي يا چيزي آنها را كشته باشد. زيست شناسان مي گويند كه به نظر مي رسد اين نهنگ ها كه از گونه هاي آبزي خور متفاوتي بودند، نوامبر و دسامبر گذشته در دريا مرده باشند، ولي در لاشه اين نهنگ ها هيچ نشاني از به دام افتادن در تورهاي ماهيگيري بزرگ _ كه معمولاً ماموت ها را به دام مي اندازد- ديده نشد.
زيست شناسان نيز هيچ نشانه اي از سم يا ابتلا به بيماري خاصي را در بدن آنها نيافتند. لويس فويو، معاون سازمان پيگرد قانوني جرايم محيط زيست مي گويد: «در حال حاضر دليل مرگ آنها يك معماست» . اولين نشانه در ۴ ژانويه گذشته رخ داد كه باقيمانده هاي ۲ نهنگ كوهان دار خالدار در سواحل نزديك الدورادو در ايالت سولياكان پيدا شد. دانشمندان زمان مرگ آنها را نوامبر تعيين كردند. پس از آن ۶ جسد بزرگ ديگر نيز پيدا شد كه ميان آنها ۳ نهنگ كوهان دار، يك مينك و يك بچه وال خاكستري يافت مي شد.
سه جسد طي يك گشت هوايي در ۱۸ ژانويه در ساحل سينالوآ پيدا شد. بيولوژيست ها همه وقايع را پيگيري كردند تا دريابند كه آيا همه اين نهنگ ها در زمان مرگشان در يك محل بوده اند يا خير. نتيجه اين تحقيق بيان مي كند كه آنها در فاصله ۵۰۰ مايلي از يكديگر پراكنده شده بودند.محققان به دنبال آثار بيماري يا مسموميت طبيعي يا مصنوعي بودند. اين مرحله به آرامي پيش مي رفت، زيرا اكثر نهنگ ها كاملاً متلاشي شده بودند و فقط لاشه نهنگ خاكستري داراي بافت كافي براي انجام آزمايشات بيماري يا سم بود.سپس مقامات رسمي محيط زيست اعلام كردند كه در آزمايشات، هيچ مدرك سمي يا عفوني پيدا نكردند.
تحقيقات نيز هيچگونه سوءاستفاده رفتاري را از سوي ماهيگيران نشان ندادند. اين مرگ ها زماني رخ داد كه ۲ هزار نهنگ خاكستري به درياي كورتز رسيدند تا زمستان را در آنجا بگذرانند.مقامات مكزيكي مي گويند معمولاً در طول يك سال ۱۰ نهنگ مرده پيدا مي كنند، ولي ۹ نهنگ در طول دو هفته زنگ هاي خطر را به صدا درمي آورند.
طبق گفته متخصصان محيط زيست، درياي كورتز يكي از غني ترين مكان هاي ماهيگيري در جهان است كه گونه هاي دريايي بسياري در آن زندگي مي كنند، ولي بسيار كم مورد حفاظت قرار مي گيرند و صيد دريايي در آن بسيار صورت مي گيرد، زيرا دولت مكزيك هر ساله تعداد زيادي مجوز براي تورهاي بلند ماهيگيري صادر مي كند. مرگ اين نهنگ ها گروه هاي محيط زيستي بسياري را به جست وجوي سريع براي پيدا كردن دليل آن واداشت.
علاوه بر نهنگ ها، لاشه دو دلفين و يك لاك پشت زيتوني رنگ دريايي نيز در آن ناحيه پيدا شد. هومرو آريد هيسي شاعر و طبيعت شناسي كه گروهي از متخصصان محيط زيست را رهبري مي كند، مي گويد: «من بسيار نگرانم، ما به تازگي سال جديد را آغاز كرده ايم، ولي متاسفانه هر روز يك نهنگ مرده پيدا مي كنيم. اتفاقي در حال رخ دادن است كه دليل اين مرگ ها را روشن مي كند و بايد مورد بررسي قرار گيرد» .با وجود اين آقاي فويو مي گويد هيچ كدام از اين لاشه ها زخم ناشي از تورهاي ماهيگيري را بر باله هايشان نداشتند و از قايق هاي ماهيگيري نيز زخمي نبودند.
بيولوژيست ها هيچ كشتاري درباره اين نهنگ ها گزارش نكردند. او مي گويد: «آنچه رخ مي دهد بسيار غيرمعمول است.»
منبع: NewYorkTimes - 24 Feb 2006

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
قرآن
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |