شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۲ - Mar 11, 2006
مراسم اختتاميه نخستين جشنواره وبلاگ نويسي قرآني برگزار شد
آغاز نبرد رسانه اي
تنوع رشته ها، توجه ويژه به آموزش، استقبال از نقاط مختلف جهان، استقبال مسؤولين، هداياي نفيس و داوران برجسته، ويژگي هاي ديگر اين جشنواره از نظر دبير آن است
007809.jpg
علي همائي نژاد: 16 اسفند، ساعت 16، خيابان 16 آذر باشگاه دانشجويان دانشگاه تهران، ميزبان مراسم اختتاميه نخستين جشنواره بين المللي وبلاگ نويسي قرآني است. ظرفيت سالن چيزي حدود 150 نفر است كه اوايل مراسم با باز شدن قسمت پشتي، به بيش از 250 نفر مي رسد. استقبال از مراسم هم نسبتا خوب است و بخش عمده سالن تا پايان برنامه پر مي شود. بين وبلاگ نويسان كه اكثر آن ها جوان و در سن و سال دانشجويي هستند، هم چهره هاي مسن و هم چهره هاي نوجوان ديده مي شوند. حضور 4 دوربين شبكه قرآن به اضافه يك دوربين از شبكه خبر و يك دوربين كه در اواسط مراسم به آن ها اضافه شد، ظاهرا نشان از پوشش تصويري و خبري خوبي دارد.
بالاخره ساعت 16:30 مراسم با پخش سرود ملي آغاز مي شود. روي پرده سفيد هم نماهنگ سرود ملي كه ويژه دانشگاه تهران است نمايش داده مي شود. هر چند ابتداي نماهنگ به خاطر نور پروژكتورها ديده نمي شود. احمد ابوالقاسمي، قاري برجسته بين المللي، بلافاصله بعد از سرود روي جايگاه مي آيد و آيات 39 تا 48 سوره احزاب را مي خواند. انتخاب آياتي كه در مورد تبليغ براي دين خداست، بسيار هوشمندانه است. انصافا هم زيبا مي خواند. اما تشويق حاضران در شأن قرائت او نيست. در حقيقت اصلا تشويقي در كار نيست!
احمدي، مجري آشناي شبكه قرآن، اجراي مراسم را بر عهده دارد. يك شعر، يك نيايش كوتاه و خير مقدم.
اسم و رسم ميهمانان مراسم، نشان از اين دارد كه مسؤولين، جشنواره را خيلي تحويل گرفته اند: دكتر صفارهرندي وزير ارشاد، دكتر ساري مدير شبكه قرآن، مهندس بيادي نايب رئيس شوراي شهر تهران، دكتر منتظري رئيس جهاد دانشگاهي، حجت  الاسلام حاج علي اكبري رئيس سازمان ملي جوانان، حجت  الاسلام نوراللهيان رئيس سازمان حوزه هاي علميه خارج از كشور و ...
مشكلات فني
رحيم خاكي مديرعامل خبرگزاري قرآني ايران، بسيار كوتاه و مفيد صحبت مي كند. او اميدوار است كه به زودي دبيرخانه دائمي جشنواره را راه اندازي كنند و چهار ويژگي براي جشنواره امسال مي شمارد: اول اين كه همه عوامل جشنواره از دانشجويان فعال در جهاد دانشگاهي بودند. دوم برنامه ريزي دقيق و اجراي كامل زمان بندي اعلام شده. سوم ارائه يك نمونه موفق از كار رسانه اي مشترك بين پرشين بلاگ، شبكه قرآن سيما و خبرگزاري ايكنا. و چهارم به كار گرفته شدن رسانه جديد وبلاگ در جهت فعاليت هاي ديني و قرآني.
به گفته مجري مراسم قرار بود بعد از اين قسمت، آيه آخر سوره ابراهيم پخش شود كه به دليل مشكلات فني پخش نشد.
مرتضي رضايي زاده، دبير جشنواره، سخنران بعدي است. او هم خيلي سعي دارد كه زياد صحبت نكند. آمار مختصري از جشنواره مي دهد: 1700 وبلاگ، بيش از 7000 پست (مطلب)، 18 رشته و 3 زبان كه به نظر خود او بسيار فراتر از پيش بيني ها بود. ارائه زمان كافي هم از نظر رضايي زاده جزء نكات برجسته اين جشنواره است. تا جايي كه بيش از 300 وبلاگ جديد بعد از اعلام فراخوان جشنواره راه اندازي شده اند. تنوع رشته ها، توجه ويژه به آموزش، استقبال از نقاط مختلف جهان، استقبال مسؤولين، هداياي نفيس، داوران برجسته و... ويژگي هاي ديگر اين جشنواره از نظر دبير آن است. آقاي دبير قول دو حركت آتي را هم مي دهد. دائمي كردن دبيرخانه جشنواره و چاپ آثار برگزيده. نماهنگي كه بعد از صحبت هاي او پخش مي شود و ظاهرا گزارش تصويري مراحل برگزاري جشنواره است، از لحاظ تصويري خيلي جذاب تر از نماهنگ قبلي است. اما صداي آن به قدري ضعيف است كه احمدي، مجري مراسم پشت تريبون مي آيد و مي گويد: به جاي صداي نماهنگ، من برايتان حرف مي زنم! و متن كوتاهي به مناسبت ولادت امام كاظم(ع) مي خواند كه البته متن زيبايي است. تصوير هم نصفه و نيمه قطع مي شود. احمدي، يك پيشنهاد هم از همان پشت تريبون به برگزاركنندگان مي دهد كه چون برنامه هاي شبكه قرآن (كه مراسم را به طور زنده پخش مي كند) در زمان پخش اذان مغرب قطع خواهد شد، طوري برنامه ريزي كنند كه اهداي جوايز از شبكه پخش شود. پيشنهاد خوبي است كه متأسفانه زياد جدي گرفته نمي شود.
گروه همخواني ياسين، اجراي بخش بعدي برنامه را به عهده دارند. سه اجرا در مدح امام زمان(عج)، امام كاظم(ع) و حضرت رسول(ص). كه اجراي اول و سوم زيباتر هستند.
خط و نشان
وزير ارشاد صحبت هايش را با سپاس از برگزاركنندگان اين جشنواره خوب و دوست داشتني آغاز مي كند. به عقيده او با توجه به اين كه قرآن از خود تعبير به خبر كرده و پيامبر (ص) هم بعد از خودش ابلاغ اين پيام را به پيروانش محول نموده، كساني كه امروز در زمينه ابلاغ پيام قرآن فعاليت مي كنند به حضرت رسول(ص) تشبّه دارند.
او فضاي مجازي را فرصت مغتنمي مي داند كه در آن هر آرزويي به محض آرزو كردن به حقيقت مي پيوندد و مشكلاتش قابل مقايسه با رسانه مكتوب نيست. اما اعتقاد دارد كه نبايد اين آساني با سهل انگاري خراب شود. منزلت قرآن اقتضا دارد كه كاري درخور اين جايگاه رفيع انجام دهيم. صفارهرندي، وبلاگ نويسان قرآني را جزء شاخص ترين ها در حوزه فعاليت فرهنگي در فضاي مجازي مي داند و از اين كه فعال ترين افراد در حوزه قرآني، جوانان هستند، تقدير مي كند.
آقاي وزير مي گويد: ما در يك نبرد بي امان با مخالفان انديشه معنوي و پويش آسماني قرار گرفته ايم. و با ياد آوري اهانت هاي اخير به ساحت مقدس پيامبر اكرم(ص) و ائمه  اطهار(ع) و اين خبر كه سلمان رشدي مشغول تدارك كتاب جديدي عليه مقدسات مسلمانان است، اين گونه اقدامات دين ستيزان را نه به عنوان ابتكار آن ها در مقابله با دين، بلكه انفعال و اقدام تدافعي در مقابل گسترش روزافزون انديشه اسلامي مي داند.
و در حالي كه نسبت به ابتداي سخنراني اش، كمي بي تكلف تر و احساسي تر صحبت مي كند، آرزو مي كند كه اين 1700 وبلاگ به زودي 17000 وبلاگ بشود و براي مخالفين اسلام خط و نشان مي كشد كه به زودي شاهد هزاران وبلاگ قرآني خواهند بود.
صحبت هاي صفارهرندي كه تمام مي شود، همان جا روي سن مي ماند تا ديگران هم به او ملحق شوند و بخش اول هدايا يعني هداياي هيأت داوران و برگزاركنندگان مراسم را اهدا كنند. ظاهرا براي معرفي هر يك از اعضاي هيأت داوران، يك نماهنگ هم آماده شده كه با توجه به ايستادن مسؤولين در مقابل پرده، از نيمه هاي اولين نماهنگ، كل آن ها را بي خيال مي شوند. جالب اين كه حجت  الاسلام حاج علي اكبري و حجت  الاسلام نوراللهيان كه براي اهداي هدايا روي سن رفته اند، خودشان هم به عنوان مشاوران جشنواره هديه دريافت مي كنند.
جشنواره بين المللي
وبلاگ هاي قرآني
با ترك سالن توسط وزير و چند نفر از مسؤولان، نوبت به سخنراني دكتر منتظري رئيس جهاد دانشگاهي مي رسد كه به گفته خودش مقامات رفته اند و مي تواند راحت تر صحبت كند.
آقاي دكتر قصد دارد از سابقه فعاليت هاي قرآني و رسانه اي جهاد و تلفيق آن دو كه نتيجه اش خبرگزاري ايكنا و وبلاگ هاي قرآني است، صحبت كند. اما فقط فرصت مي كند كه از فعاليت هاي قرآني جهاد و جشنواره هاي قرآني دانشجويان كه توسط جهاد برگزار مي شود، بگويد. او يك خبر خوب هم دارد: اولين جشنواره بين المللي قرآني دانشجويان مسلمان جهان در ارديبهشت 85 در پايتخت فرهنگي جهان اسلام، اصفهان، برگزار مي شود و تا به حال از 30 كشور، شركت كننده داشته  است. در همين جشنواره اتحاديه تشكل هاي قرآني دانشجويان مسلمان جهان هم تأسيس خواهد شد.مجري اعلام مي كند كه به علت كمبود وقت، بيانيه هيأت داوران خوانده نمي شود و مي توانيد آن را در سايت بخوانيد. بعد از اهداي جوايز برگزيدگان هم با دستكاري يك شعر، ديدار در دومين جشنواره وبلاگ نويسي قرآني را آرزو مي كنند.

برخي از برندگان بخش وبلاگ هاي فارسي
متأسفانه در مراسم اختتاميه نه تنها هيچ آدرس يا تصويري از وبلاگ ها وجود نداشت بلكه در هنگام اهداي جوايز هم به غير از يك يا دو مورد، هيچ نامي از وبلاگ ها برده نشد و فقط اسم افراد خوانده مي شد.
اسامي برخي از برگزيدگان وبلاگ هاي فارسي:
محسن توقعي: ketabasemani.blogfa.com
احمد شماع زاده: quran-science.persianblog.com
سعيد اكبري زاده: kalamekhodaa.mihanblog.com
احسان حسيني: www.neshani.persianblog.com
محمد ايليا: tanzeel.muslimblog.ir
الهام حيدري: eghra.blogfa.com
حسن ميثمي: sib-e-khoshboo.persianblog.com
خدابخش صفادل: www.ghazaleneyshaboor.persianblog.com
فهيمه تائبي: quranemosavar.blogfa.com
جواد شمس: www.quraniha.persianblog.com
فاطمه انتصاري: miiz.persianblog.com
محمد كمالي: www.harimeyas.persianblog.com

قرآن نمي خوانيم، چرا؟ (5)
007803.jpg
نوجوان خوش صداي مشهدي كه خيلي زود قرآن خواندش مشهور شد، حالا 26 ساله است و مهندسي كامپيوترش را از دانشگاه كيش گرفته است. گرچه چند سالي است كه در رسانه ها، خبري از جواد فروغي نيست، ولي او سخت مشغول است. غير از قرائت و برگزاري جلسات قرآن، فروغي در جمع هاي مختلف سخنراني هم مي كند. دوران خدمت سربازي را تمام كرده. متأهل است و در واحد فرهنگي و اجتماعي منطقه آزاد كيش مشغول به كار است. او كه بسيار كم در مسابقات قرآني شركت مي كند، در پاسخ به اين سؤال كه قرآن نمي خوانيم، چرا؟ نوشته است:
نسخة شفابخش
جواد فروغي

قرآن كتابي است آسماني و ابدي. مجموعه اي است از گفتار خداوند كه توسط امين وحي بر پيامبر مكرم اسلام خوانده شده است. قرآن مجموعه قوانين و دستورات لايتغيري است كه خداوند براي تكامل انسان ها فرستاده است. اگر انسان ها به اين كتاب آسماني گردن نهند و فرامين آن  را به كار بندند، هيچ گاه دچار شكست، سرگرداني، هرج و مرج و ناامني نخواهند شد و همگي با صفا و صميميت و همدلي و همياري در كنار هم زندگي خواهند كرد.
قرآن درياي پرموج و خروشي است كه پر از گنج هاي گرانبها و صدف هاي پرمرواريد است كه هر كس به آن وارد شود با دست خالي بيرون نخواهد آمد.
اين كتاب، مرهمي است بر دل هاي مجروح و مأيوس. داروي شفابخشي است بر دل هاي بيمار كه خود مي فرمايد: و نزل من القرآن ما هو شفاء و رحمه
قرآن پناهگاهي است براي بي پناهاني كه از همه بريده و از همه نااميدند. راهنمايي است براي گمراهاني كه حيرت زده و سرگردان در جست وجوي راه نجات اند. در اين راستاست كه رسول گرامي(ص) در اين باره مي فرمايند: قرآن را بخوانيد و به آن عمل كنيد و بدانيد كساني كه قرآن مي خوانند و به آن عمل نمي كنند مورد لعن قرآن قرار مي گيرند.
همچنين امير كلام، علي عليه السلام، معلم بزرگ قرآن مي فرمايد: از گفتار خداوند سود بريد و از آن شفا طلبيد و بدانيد كه قرآن در قيامت شفيعي است كه شفاعتش هرگز رد نمي شود .
در كشور ما فضاي قرآني زياد است. قرآن خوانده مي شود، ولي از خوان نعمت اين سفره الهي، كم بهره برده مي شود، چرا كه بايد به قرآن عمل شود و اگر به قرآن عمل نكنيم نتيجه اي نخواهيم گرفت. پس مأنوس شدن با قرآن و قرائت قرآن، مقدمه اي است براي عمل به آن. قرآن دارويي است كه اگر به نسخه آن عمل نشود امكان رها شدن از لغزش ها و انحرافات نيست؛ هر چند زياد هم خوانده شود. و زماني كه مردم از درك و فهم و عمل به قرآن بي بهره باشند و پيام قرآن را در زندگي، راهنماي عمل خويش نسازند امكان لغزش وجود دارد و نمي توان از آسيب  لغزش ها به دور بود.
گويند شخصي با قرآن مأنوس بود و هميشه قرآن مي خواند. اما با اين كه قرآن در مورد انفاق و صدقات و... فراوان توصيه كرده بود، او بدون درك و فهم، قرآن مي خواند و به آن چه مي خواند عمل نمي كرد. روزي فرزندش سخت بيمار شد. به عابدي برخورد كرد و قصه بيماري فرزندش را بازگو كرد. عابد به او گفت: گوسفندي نذر كن و در راه خدا به فقرا و مستمندان انفاق كن و قرآن بخوان كه خدا شفايش مي دهد.
مرد مال دوست مانده بود كه چگونه از اموالش دل بكند. ولي چاره اي جز عمل به آن نديد. روبه عابد گفت: احسنت به تو اي عابد. من قرآن مي خوانم چون در دسترسم است. اما چون گله گوسفند دور است، نمي توانم آن را ذبح كنم.
اين تفكر كساني است كه قرآن مي خوانند و به آن عمل نمي كنند و البته عمل به قرآن فقط صدقه و انفاق نيست. بلكه پرهيز ازگناه، غيبت، تهمت و حلال خدا را حلال دانستن و حرام خدا را حرام دانستن است.
وقتي امام حسين(ع) ديد يزيد حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال كرده، بدعت ها را زنده كرده و سنت هاي رسول الله را دفن كرده است، چنان كرد كه تا دنيا دنياست، اين پيام قرآني و نور هدايتش خاموش نمي شود.پس بياييم قرآن را بخوانيم و به آن عمل كنيم.

حساب
روخواني و روان خواني
در طول سال هاي پس از انقلاب، بيشترين سرمايه گذاري  نهادهاي آموزش رسمي و غير رسمي كشور در حوزه فعاليت  قرآني بر آموزش روخواني و روان خواني قرآن تمركز داشته است. اين در حالي است كه هنوز هم تعاريف علمي و قابل ارزيابي دقيق از اين دو واژه ارائه نشده است. نتيجه اين كه از يك سو آمار حاكي از آموزش روخواني و روا ن خواني به اكثريت مردم ايران است و از سوي ديگر، واقعيات ملموس اطراف ما حاكي از ضعف و ناتواني مردم در قرآن خواني است.
۱ ـ روخواني در مقابل از برخواني است. يعني فرد به جاي اين كه قرآن را از حفظ بخواند، با نگاه كردن به متن آيات قرآن از روي مصحف آن را مي خواند. البته خواندن به هر دو معناي صامت خواني يعني خواندن بدون صدا براي فهميدن (مثل خواندن همين ستون)، و خواندن صدادار يعني تلفظ صامت ها و مصوت هاي كلمات اطلاق مي شود. خواندن، در روخواني قرآن قاعدتا به معناي دوم خواهد بود.
۲ ـ سطح كيفي خواندن در روخواني قرآن قاعدتا براساس معناي عرفي از خواندن تعيين مي شود. بر اين اساس، رعايت پيوستگي كلمات و عبارات، و غلط نخواندن حروف، كلمات و عبارات، دو شرط اصلي در اطلاق توانايي روخواني قرآن است.
۳ ـ روان خواني قرآن واژه نسبتا شفاف  تري از روخواني قرآن است. روان خواندن يك متن، تنها پس از تمرين لازم امكان پذير است. بنابراين فردي مي تواند ادعاي توانايي روان خواني قرآن را داشته باشد كه بتواند همه آيات قرآن را (از رو يا از بر) به صورت روان و بي غلط بخواند.
۴ ـ اين كه كلاس هاي رايج آموزش روخواني و روان خواني قرآن مجيد تا چه حد در رسيدن به توانايي روخواني و توانايي روان خواني موفق شده يا مي شوند، سؤالي جدي است كه پاسخ آن را به طراحان اين برنامه ها و شركت كنندگان در آن واگذار مي كنيم.

خبر
تسنيم آمد
پايگاه  اطلاع رساني قرآن تسنيم وابسته به دانشگاه آزاد اسلامي هم به جمع خبرگزاري ها پيوست تا شايد گامي باشد براي افزايش پايگاه هاي اطلاع رساني قرآني.
اين سايت در كنار اطلاع رساني فعاليت هاي قرآني دانشگاه آزاد اسلامي قصد دارد به خبررساني در تمامي حوزه هاي فعاليت هاي قرآني كشور بپردازد.
عنوان تسنيم هم از آيه شريفه و مزاجه من تسنيم عيناً يشرب بها المقربون گرفته شده و با آدرس www.tasnim.ir پذيراي علاقه مندان است.
قرآن باوري
تا به حال درباره قرآن خواندن مردم زياد صحبت شده است اما كمتر به مسأله قرآن خواندن مسؤولين پرداخته شده است. عباس سليمي با توجه به اين نكته گفته است كه مسؤولان قرآني كشور علاوه بر قرآن خواني بايد قرآن دان هم باشند. او معتقد است اگر در ضمن قرائت قرآن، تدبر وجود نداشته باشد، اين قرائت نتيجه اي ندارد. بنابراين بايد به دنبال قرآن باوري باشيم.متأسفانه مدتي است كه استفاده از دستگاه ها و رديف هاي موسيقي براي تلاوت قرآن رونق خاصي پيدا كرده است، در صورتي كه پيامبر صلي الله عليه وآله استفاده از غنا را براي تلاوت قرآن نهي كرده اند. اما بسياري از قاريان، بيشتر درصدد هستند كه پيش از تلاوت و قرائت قرآن به فراگيري سبك هاي موسيقي بپردازند. سليمي با انتقاد شديد از استفاده موسيقي در برخي تلاوت ها اشاره مي كند كه برخي قاريان، آيات قرآني را با ساز و دهل مي خوانند و حتي دعاي كميل را در قالب همخواني با آلات موسيقي اجرا مي كنند.
تفاهم نامه قرآني
تفاهم نامه مشتركي بين شهرداري تهران و جهاددانشگاهي به امضا رسيده كه از اين به بعد، فعاليت هاي مشتركي با محوريت قرآن در سطح شهر تهران به انجام برسد. تهيه و تدوين مقالات، كتب، نشريات علمي و اجراي طرح هاي مطالعاتي از جمله عناوين كلي اين فعاليت مشترك است.
در ضمن، شهرداري در نظر گرفته است كه دوره هاي آموزش قرآني ويژه كاركنانش برگزار كند تا علاوه بر گام هايي كه براي ترويج فرهنگ و فعاليت قرآني در بين عموم شهروندان برمي دارد، سطح قرآني كارمندانش را نيز ارتقا دهد.

آيه
پرهيزكاران درجايگاهي امن قرار دارند
دربوستان ها و چشمه سارها
دخان-52

ميراث آسمان
ولَو لا اَن يَكونَ الناسُ اُمَّهً واحِدَهً لَجَعَلنا لِمَن يَكُفُر بالرَّحمنِ لِبُيوتِهم سُقُفاً مِن فِضَّهٍ و مَعارِجَ عَلَيها يَظهَرونَ‎/ ولِْبُيوتِهِم اَبواباً و سُرُراً عَلَيها يَتَّكِئونَ‎/ و زُخرُفاً و اِن كُلُّ ذلِكَ لَمّا مَتاعَ الحَيوهِ الدُّنيا و الاخِرَهُ عِندَ رَبِّكَ لِلمُتَّقينَ.
اگر نه اين بود كه مردم، داراي نظامي يكپارچه هستند، به هر كس كه به خدا كافر مي شد، خانه هايي مي داديم كه سقف هايش از نقره باشد و با نردبان ها بر آن برآيند. درهاي بي شمار داشته باشد و تخت هاي فراوان كه بر آن تكيه زنند و به انواع زيورها آراسته باشد. اما تمامي اين ها، متاع زندگي دنيا است. و آخرت، در پيش خداي تو، تنها از آنِ اهل تقواست.
ميانه روي
فكر نكنيم كه خدا به ما يا هر كس كه امكانات دنيايي نداده، حتما او را دوست نداشته است. شايد سرّ ديگري در كار باشد.
علي بن ابيطالب كه راه هاي آسمان را بيش از راه هاي زمين مي شناخت، در وصف اهل تقوا فرمود: مَلبَسُهُم الاقتصاد يعني لباس ميانه روي بر تن كرده اند.
ايام قبل از عيد را همه به فصل خريد مي شناسند. كهنه ها دور ريخته مي شوند و جاي خود را به نو مي دهند و يخچال ها و كمدها پر مي شوند تا حيات جديدي آغاز شود. قبل از رفتن به بازار، كمي تأمل كنيم. قرار است ميانه رو باشيم يا زياده رو.
پيشواي همه آزاد مردان عالم، اين چنين فرمود كه خداوند در مال اغنيا براي فقيران سهمي قرارداده كه بايد آن را بپردازند. اگر شما مخاطب اين روايت هستيد، الان وقت خوبي براي عمل كردن به آن است. نكند گرفتار سوز آه فقيران شويم! برگ عيشي به گور خويش فرست‎/ كس نيارد ز پس تو پيش فرست. مطمئنا اولويت با بستگان ماست.

سؤال
چرا قرآن به زبان عربي نازل شده است؟
آيا نمي شد كه قرآن به زبان فارسي باشد تا ديگر نيازي به يادگيري زبان عربي براي فهميدن آن نداشته باشيم؟
۱ ـ واقعيت اين است كه قرآن به هر زباني كه نازل مي شد، اين سؤال براي مردم ساير زبان ها پيش مي آمد، سؤالي كه مي تواند از سر خستگي و ملال مطرح شود يا خداي ناخواسته وسوسه و جدال. در بيان رابطه بين اعجاز قرآن و ساختار زبان عربي، سخنان زيادي از سوي افراد مختلف بيان شده است، توان تحمل موسيقي، تو در تو بودن معاني كلمات، تعدد صداهاي حروف و به تبع آن گستردگي واژگان و... همه حرف هايي است كه براي توجيه عربي بودن قرآن گفته شده است. برخي حتي سعي كرده اند كه براي زبان عربي نسبت به ساير زبان ها فضيلت ذاتي قائل شوند. درست و غلط بودن اين نظرات را مي توان بررسي كرد.
۲ـ باور اين مسأله كه خدا نتواند يك معجزه با زبان غيرعربي نازل كند، كار آساني نيست و كسي هم دليلي براي اين ادعا اقامه نكرده است. اما به هر حال كدام آدم عاقل است كه وقتي كتابي پر از معارف حقيقي گوناگون را به او معرفي كنند، به دنبال فهميدن آن نرود؟
۳ـ پاسخ به اين سؤال كه چرا قرآن به زبان ديگري نازل نشده، به نحوي غيرمستقيم در آيات بخش آخر در سوره  مباركه شعراء آمده است. ظاهرا اختلاف بر سر زبان نيست، بلكه به اهل زبان برمي گردد. پس اين افتخار را قبول كنيم كه با اين كه قرآن به زبان ما نبوده اما به آن عشق مي ورزيم و براي آن مي ميريم. ياد گرفتنش كه سهل است.

سلاماً سلاما
گفت و گوبا محمدمهدي بحرالعلوم حافظ كل قرآن
با دوستانم شروع كرديم
007806.jpg
هما كبيري: متولد سال 1350 تهران است و با اين كه كارشناس علوم اقتصاد نظري است، اما فعاليت هايش همه به عرصه هاي قرآني محدود شده است. او حافظ قرآن است و تا به حال به عنوان مربي حفظ قرآن، داور مسابقات حفظ قرآن در مسابقات مختلف فعاليت كرده. بحرالعلوم سه سال و نيم مسؤول جامعه القرآن تهران بوده و حدود دو سال است كه در سازمان دارالقرآن فعاليت مي كند.
چطور شد كه سراغ حفظ قرآن رفتيد؟
در دوران كودكي به خصوص تحصيلات راهنمايي در مدرسه اي بودم كه نسبت به فعاليت هاي قرآني توجه خوبي مي شد، به خصوص برنامه حفظ قرآن. بنابراين ناآشنا نبودم. يك علاقه مندي اوليه اي وجود داشت و بعد هم كه با دوستانم كار حفظ چند جزء را شروع كرديم، رفتيم به سمت حفظ كل قرآن.
چند سال طول كشيد؟
من از سال 69 حفظ قرآن را شروع كردم و سال 72 در مسابقات كشوري اوقاف حاضر شدم. همين سال، نفر اول حفظ 10 جزء شدم و سال 75 نفر اول 20 جزء. چون به مسابقات بين المللي راه پيدا كردم، به طور پيوسته كار حفظ را ادامه ندادم. ولي اگر همه اين زمان ها را جمع كنم، حدود سه سال و نيم طول كشيد.
تا به حال شده در خواندن آياتي كه از حفظ مي خوانيد، به اشكال بربخوريد؟
بله، زياد! طبيعي است كه يك ذهن عادي و متوسط، يك سري از محفوظاتش را از دست بدهد. البته مي شود با تمرين، آن را كاهش داد ولي صفر نخواهد شد.
در زمان حفظ قرآن با آيه يا آياتي مواجه شديد كه شور و شعف خاصي در شما ايجاد كند؟
بخشي از يك آيه در سوره بقره: بدانيد كه خدا آن چه در دل هاي شماست، مي داند و بر حذر باشيد. در سوره حجر: به بندگان من خبر بده كه همانا من هم بخشنده هستم و هم آمرزنده. وقتي اين آيه را مي خواندم، احساسم اين بود كه تا به حال آن را نشنيده ام و يك تأثير جدي تري داشت.
به صورت ناخودآگاه شده كه آياتي به ذهنتان بيايد؟
به اين صورت نبوده كه با آيه خاصي انس خاصي داشته باشم. ولي آيات مختلفي در زمان هاي مختلف به ذهن يا زبانم مي آيد.
از وقتي به سراغ قرآن رفتيد، چه تغييراتي در زندگي شما ايجاد شده؟
فضاي پيرامون من، تحصيلاتم، كارم، خانواده ام و دوستانم طوري انتخاب شدند كه با قرآن مأنوس اند.
آيا حفظ قرآن روي تقويت ذهن شما هم تأثير داشته؟
اين طور سؤال ها به پژوهش نياز دارد. اگر براي حفظ مطالب ديگر تمركز كنم، مشكلي ندارم. بالاخره حفظ 600 صفحه كتابت، تمرين  خوبي بوده! ولي اگر بخواهم بگويم يك ذهن استثنايي پيدا كردم، نه اين طور نيست.

قرآن
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |