شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۲ - Mar 11, 2006
آمريكا مسئوليت زندان ابوغريب را به عراقي ها مي دهد
007818.jpg
گروه سياسي خارجي: ارتش آمريكا از انتقال هزاران زنداني زندان ابوغريب به بازداشتگاه موقت جديدي در نزديكي فرودگاه بغداد در سه ماه آينده و نيز تحويل اين زندان به مقامات عراقي خبر داد.
به گزارش ايسنا به نقل از آسوشيتدپرس يك سخنگوي ارتش آمريكا در بغداد، اظهار داشت: مسئوليت اداره تاسيسات پراكنده واقع در حومه شهر بغداد (ابوغريب) به محض پايان كار انتقال شماري از زندانيان به اردوگاه كراپر و ساير زندان هاي ارتش آمريكا در عراق، به مقامات عراقي واگذار خواهد شد.
در حال حاضر از مجموع ۱۴ هزار و ۵۸۹ زنداني كه توسط ارتش آمريكا در عراق بازداشت شده اند، ۴۵۳۷ تن در ابوغريب به سر مي برند. مقامات عراقي نيز برخي بازداشتي هاي خود را به ابوغريب انتقال داده اند؛ هر چند از تعداد دقيق آنها اطلاعي در دست نيست.
رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا نيز گفت كه كشورش قصد دارد مسئوليت كنترل ابوغريب را در اسرع وقت به مقامات عراقي واگذار كند.
وي افزود: در مقطع فعلي تاسيساتي در حال ساخت است تا از اين طريق راه خروج آمريكايي ها از ابوغريب هموار شود. پس از آن تصميم گيري راجع به بقيه كارها برعهده مقامات دولت عراق خواهد بود.
ساير تحولات
*رئيس  جمهور عراق با تاخير در برگزاري نخستين جلسه پارلمان اين كشور موافقت كرد.
كامران قره داغي سخنگوي جلال طالباني رئيس جمهور عراق، اظهار داشت: هيات رئيسه كه متشكل از طالباني، غازي عجيل الياور و عادل عبدالمهدي دو معاون اوست، با تاخير در برگزاري نخستين جلسه پارلمان عراق از ۱۲ مارس (۲۱ اسفند) به ۱۹ مارس جاري (۲۸ اسفند) بنا به درخواست ائتلاف يكپارچه عراق موافقت كرد.
* به گزارش شبكه تلويزيوني فاكس نيوز، دولت عراق براي نخستين بار پس از سقوط صدام رئيس جمهور مخلوع عراق، ۱۳ نفر از اشرار زنداني را به اتهام قتل ده ها نفر از مردم در انفجارهاي اين كشور به دار آويخت.
* ديروز بر اثر انفجار بمب در رضوانيه در غرب بغداد يك سرباز عراقي كشته شد. در فلوجه نيز طي يك عمليات انتحاري يك كودك به قتل رسيد و دو پليس نيز زخمي شدند. در تكريت نيز انفجار بمب منجر به كشته شدن يك افسر پليس و جراحت دو تن ديگر شد. در شرق بغداد هم انفجار بمب باعث انهدام يك دستگاه تانك عراق شد. در همين حال پليس عراق در رمادي ۱۲ مظنون عمليات تروريستي را بازداشت كرد.

شكست گفت وگوهاي حماس و فتح براي تشكيل دولت جديد
007821.jpg
گروه سياسي خارجي: گفت وگوهاي نمايندگان جنبش هاي فتح و حماس براي توافق بر سر تشكيل دولت فلسطين به شكست انجاميد.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري كويت، بعد از نشست مسئولان جنبش هاي فتح و حماس در منزل محمود الزهار از رهبران حماس در نوار غزه، عزام الاحمد، رئيس جناح پارلماني جنبش فتح در كنفرانس خبري اظهار داشت: اختلاف در موضع گيري هاي سياسي با جنبش حماس هم چنان ادامه دارد.
اختلاف دو جنبش بر سر مخالفت حماس با به رسميت شناختن توافقنامه هاي امضا شده ميان سازمان آزادي بخش فلسطين با اسرائيل است كه جنبش فتح خواهان موافقت حماس با اين مساله است.
وي افزود: اختلاف ما بر سر ضرورت پايبندي حماس به توافقنامه هاي امضا شده از سوي سازمان آزاديبخش فلسطين با اسرائيل و ديگر كشورها ست، به دليل اينكه اين سازمان تنها نماينده قانوني و مشروع ملت فلسطين است.
الاحمد ادامه داد: از جنبش حماس خواستيم تا با آن چه در سخنان محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان خطاب به اسماعيل هنيه كه مسئول تشكيل كابينه آينده فلسطين است آمده، موافقت كند.
اختلاف  حماس  و فتح  درباره  برنامه  هاي  سياسي  سبب  شد كه  تشكيل  كابينه  جديد تشكيلات  خودگردان  به  رياست  اسماعيل  هنيه  به  تعويق  بيفتد.منابع  فلسطيني  گفتند ديدار ديروز محمود عباس  با اسماعيل  هنيه  براي  حل مشكلات  موجود بر سر راه  تشكيل  كابينه  بجايي  نرسيد و نخست  وزير جديد، رئيس  تشكيلات  خودگردان  فلسطين  را از نتايج  تماس  هايش  در اين  زمينه  آگاه  كرد.
نبيل  ابوردينه  سخنگوي  تشكيلات  خودگردان  فلسطين  گفت  عباس  در اين  ديدار دوهفته  ديگر به  حماس  فرصت  داد تا دولت  جديد را تشكيل  دهد.هنيه  نيز در اين  ديدار قول  داد تا روز شنبه پاسخي  كتبي  درباره  مذاكرات  جاري  و اهداف  و نيات  حماس  ارائه  دهد.
از سوي ديگر خالد مشعل، رييس دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين حماس، با انتقاد از طرح اخير ايهود اولمرت كفيل نخست وزيري اسراييل درباره تعيين دقيق مرزهاي فلسطين اشغالي تا سال ۲۰۱۰ آن را نوعي اعلام جنگ بر ضد فلسطينيان توصيف كرد.

دادگاه رسيدگي به پرونده قتل حريري به زودي تشكيل مي شود
واحد مركزي خبر : يك  مقام  ارشد لبنان  ديروز پنج  شنبه  اعلام  كرد لبنان  و سازمان  ملل  متحد در آستانه  دستيابي  به  توافق  درباره  تشكيل  دادگاهي  براي  رسيدگي  به اتهام  افراد مظنون  به  دست  داشتن  در ترور رفيق  حريري  نخست  وزير سابق لبنان  هستند.
به  گزارش  خبرگزاري  آلمان  از نيويورك ، مروان  حماده  وزير ارتباطات  لبنان  در كنفرانس  مطبوعاتي  در مقر سازمان  ملل  متحد در نيويورك  گفت: اين  دادگاه  در خارج  از لبنان  تشكيل  خواهد شد و رياست  آن بر عهده  يك  قاضي  غير لبناني  خواهد بود و قضات  لبناني  با او همكاري  خواهند كرد.
وي  خاطر نشان  كرد شوراي  امنيت  سازمان  ملل  زمان  دقيق  تشكيل  و آغاز بكار اين  دادگاه  را به  طور رسمي  اعلام  خواهد كرد.
مروان  حماده  كه  در حضور وليد جنبلاط رهبر دروزيهاي  لبنان  سخن  مي گفت  يادآور شد تحقيقات  درباره  چگونگي  تامين  مالي  اين  دادگاه  هم  اكنون در حال  انجام  است  و انتظار مي رود به  زودي  حكم  تشكيل  اين  دادگاه  صادرشود.
وي  افزود: قاضي  بلژيكي  و مسئول  كميته  تحقيق  بين  المللي  درباره  ترور رفيق  حريري  سرگرم  تنظيم  شكوائيه  عليه  مظنونان  اين  پرونده  است .

بيانيه مشترك انگليس و سازمان كنفرانس
اسلامي در محكوميت اهانت به مقدسات
ايسنا: وزير خارجه انگليس و دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي  نسبت به انتشار تصاوير موهن كه احساسات مسلمانان را جريحه دار ساخته است، ابراز تاسف كردند.
به گزارش روزنامه الرياض -چاپ عربستان- جك استرا، وزير خارجه انگليس و اكمل الدين احسان اوغلو، دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي  طي بيانيه اي مشترك در لندن اقدامات خشونت آميزي را كه بعد از انتشار تصاوير موهن رسول اكرم(ص) ايجاد شد، غيرقابل قبول خوانده و بر افزايش تلاش ها براي تحكيم مذاكرات و تفاهم تأكيد كردند.
استرا و اوغلو هم چنين تأكيد كردند: تروريسم دشمن دين و ارزش هاي انساني است و در نظر جهان متمدن قانوني نيست.
دو مقام بر جلوگيري از گسترش تندرو ي ها در هر جا توافق كرده و خواستار حفظ وحدت جهاني براي متوقف ساختن تروريسم شدند.
وزير خارجه انگليس نسبت به نتايج نشست فوق العاده سازمان كنفرانس اسلامي  در سال ۲۰۰۵ ابراز خرسندي كرد و گفت:  رهبران مسلمانان و جامعه مدني در راستاي مشاركت بيشتر مسلمانان اروپا و جهان اسلام و سازمان هاي اسلامي  و غيراسلامي  با يكديگر به پيشرفت هايي دست يافته اند.
اين دو مقام هم چنين با اشاره به اوضاع خاورميانه خواستار ادامه تلاش ها براي برقراري صلح در خاورميانه، اجراي تعهدات دو طرف اسرائيل و فلسطين در قبال طرح نقشه راه و برقراري صلح عادلانه و كامل در خاورميانه شدند.

تظاهرات مخالفان ضد جنگ ونزوئلا
در مقابل سفارت آمريكا
007815.jpg
ايسنا: هزاران تن از حاميان هوگو چاوز، در روز جهاني زن و در اعتراض به جنگ عراق و سياست هاي خارجي واشنگتن در مقابل سفارت آمريكا در كاراكاس دست به تظاهرات زدند. به گزارش خبرگزاري رويتر، تظاهركنندگان كه اغلب از زنان ونزوئلايي بودند، لباس هاي قرمز رنگي بر تن داشتند و در مقابل سفارت آمريكا شعارهايي بر ضد دولت آمريكا سر دادند. معترضان پلاكاردهايي با خود داشتند كه بر روي آنها نوشته شده بود، «جنگ نمي خواهيم» . يكي از زنان شركت كننده در اين تظاهرات كه تصويري از هوگو چاوز، رييس جمهور ونزوئلا، را در دست داشت با اشاره به دستگيري سيندي شيهان، فعال ضد جنگ آمريكايي كه در جريان اعتراض اش در خارج از دفتر سازمان ملل در نيويورك دستگير شده بود، گفت: به عنوان يك زن و يك مادر مخالف جنگ هستم. جنگ نبايد براي رسيدن به اهداف اقتصادي شروع شود

چين و ونزوئلا گزارش حقوق بشر آمريكا
در مورد اين كشورها را رد كردند
گروه سياسي خارجي: چين ضمن رد گزارش حقوق بشر آمريكا در مورد اين كشور، با انتشار گزارشي در مورد وضعيت حقوق بشر در آمريكا آن را تلافي كرد.
به گزارش خبرنگار فارس از شرق آسيا به نقل از كانال خبر آسيا، در گزارشي كه توسط شوراي حكومتي منتشر شده است، موارد بي شماري از تخطي از حقوق بشر در داخل و خارج آمريكا ذكر شده است. اين گزارش با استفاده از گزارشهاي رسانه هاي عمومي و دولت آمريكا به عنوان منبع مي گويد كه عدم تخليه زندان نيواورلان با ۶۰۰ نفر زنداني در جريان توفان كاترينا در ماه سپتامبر گذشته ناديده گرفته شده است.
در اين گزارش همچنين به كشته شدن يك دختر ۱۹ ساله در لس آنجلس در تابستان گذشته توسط پليس آمريكا اشاره گرديده است.دولت ونزوئلا هم در بيانيه اي اعلام كرد كه آمريكا از مرجعيت لازم براي قضاوت درباره وضعيت حقوق بشر در ساير كشورها برخوردار نيست.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري شينهوا، اين بيانيه پس از انتشار گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمريكا كه در آن از ونزوئلا انتقاد شده بود، منتشر شد.
وزارت ارتباطات ونزوئلا كه منتشر كننده اين بيانيه است، آورده است: ونزوئلا هيچ گونه مرجعيتي نه براي آمريكا و نه براي هيچ كس ديگر براي دخالت در امور داخلي اش قائل نيست.
اين وزارتخانه اظهار داشته كه اين گزارش صرفا به بيان محدود اتهامات غلطي پرداخته است كه به وسيله اپوزيسيون ونزوئلا از طريق رسانه هاي خبر پراكني ، شايع و بيان مي شوند.

رئيس جمهوري تركمنستان سه مقام
عاليرتبه اين كشور را بركنار كرد
ايرنا: صفر مراد نيازاف رئيس جمهوري تركمنستان ديروز در فرماني «آتامراد بردي اف» وزير اقتصاد و دارايي اين كشور را از كار بركنار كرد.
نيازاف در فرمان خود بردي اف را به رياست كميته دولتي ورزش و جهانگردي تركمنستان منصوب كرد.رئيس جمهوري تركمنستان در فرمان ديگري «آرسلان نفس اف» رئيس كميته دولتي ورزش و جهانگردي تركمنستان را نيز از مقام خود عزل كرد.وي همچنين «سرهنگ محمدقربان بايرام اف» معاون وزير كشور تركمنستان را به علت ضعف و قصور در انجام وظايف محوله از مقام خود بركنار و از تمام مزاياي انتظامي محروم كرد.

۱۶ كشته و مجروح در انفجار تركيه
ايسنا- در انفجاري در شهر كردنشين وان واقع در شرق تركيه، سه تن كشته و ۱۳ تن زخمي شدند.خبرگزاري رسمي آناتولي اعلام كرد اين انفجار احتمالا توسط يك عامل انتحاري رخ داده است.به گفته  پليس يك خودروي پليس شهرداري كه در مقابل مركز ورزشي نزديكي يك دفتر دولتي در شهر وان پارك شده بود، منفجر شد.
اخيرا تنش ها در شهر وان كه شهري كردنشين است، به شدت افزايش يافته است.

جيمي كارتر: جنگ عراق ناعادلانه بود
007812.jpg
ايسنا: در آستانه فرارسيدن چهارمين سالگرد حمله آمريكا به عراق، جيمي كارتر با انتقاد از جنگ عراق، خروج فوري نيروهاي آمريكايي را از اين كشور خواستار شد.به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، جيمي كارتر برنده جايزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۲ و رئيس جمهور اسبق آمريكا، گفت: اين جنگ كاملا غيرضروري بود؛ جنگي غيرمنصفانه و ناعادلانه. اين جنگ براساس ادعاها و بهانه هاي دروغ پايه ريزي شد. همه اين  ها درست، اما ما نمي توانيم يك عقب نشيني پيشگيرانه داشته باشيم؟ كارتر از دولت بوش خواست طي يك سال آينده هر چه كه مي تواند از تعداد سربازان آمريكايي در عراق بكاهد. وي افزود: خشونت ها هر ماه افزايش مي يابد، من دعا مي كنم كه در نهايت نوعي دموكراسي برقرار شود.

نقش لندن در دستيابي اسرائيل به بمب اتمي
لندن- ايرنا: يك نشريه چاپ انگليس اسناد جديدي را در خصوص نقش دولت اين كشور در فراهم كردن زمينه دستيابي رژيم صهيونيستي به بمب اتمي در سال ۱۹۶۷ميلادي برملا كرد.هفته نامه نيو استيتسمن در گزارشي با عنوان كثافت پنهان بريتانيا نوشت: دولت وقت به نخست وزيري هارولد ويلسون چند تن مواد شيميايي از جمله پلوتونيوم و اورانيوم را در اختيار اسراييل گذاشت در حالي كه دستگاه جاسوسي انگليس دولت را آگاه كرده بود كه تل آويو قادر است از اين مواد در توليد بمب اتمي استفاده كند.ميريون جونز نويسنده اين گزارش مفصل نوشته است كه وي و ديگر همكارانش در يك گروه پژوهشي در بخش خبري نيوزنايت در شبكه بي.بي.سي در يك سال گذشته موفق شده اند به اين اسناد خارق العاده دست يابند.در اين گزارش آمده است كه انگليس اورانيوم ۲۳۵بريليوم و ليتيوم-۶ كه در ساخت بمب اتمي و حتي بمب هيدروژني كاربرد دارند، به رژيم صهيونيستي فروخته است.

رئيس جمهور سابق بوليوي به خيانت متهم شد
ايسنا: دادستان كل بوليوي اعلام كرد كه رئيس جمهور سابق اين كشور به دليل فرستادن موشك هاي ارتش كشورش به آمريكا جهت نابودسازي، به خيانت به وطن متهم شده است.به گزارش خبرگزاري رويتر، اوو مورالس، رئيس جمهور كنوني بوليوي كه از مخالفان سرسخت سياست خارجي آمريكا به شمار مي رود، انهدام ۳۰ فروند، موشك زمين به هواي ارتش را كه در بحبوحه مبارزات انتخاباتي در ماه دسامبر ۲۰۰۵ صورت گرفت محكوم كرد. مورالس شخصا نخستين فردي بود كه عليه اقدام سلفش ادواردو رودريگوئز كه به همراه دو مقام ارشد ارتش و وزارت دفاع بوليوي با اتهاماتي روبرو هستند، اقامه دعوي كرد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
قرآن
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |