دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۷ - May 29, 2006
حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام
اگر من به برادر مسلمانم هديه اي بدهم كه براي او سودمند باشد نزد من محبوب تر است از اين كه مانند آن را صدقه بدهم.
وسايل الشيعه ج ۱۷ ص ۲۸۶
امروز با حافظ
رونق ميكده از درس و دعاي ما بود
سال ها دفتر ما در گرو صهبا بود
هرچه كرديم به چشم كرمش زيبا بود
نيكي پير مغان بين كه چو ما بد مستان
انتقاد عمران صلاحي از ترانه هاي امروز
بعضي ها آلودگي صوتي مي سرايند
گروه ادب و هنر- زهير توكلي: ترانه سرايي پس از موج جديد پاپ در دهه ۷۰ فراز و فرودهايي را پشت سر گذاشته است و درصدي البته معدود از ترانه هاي سروده شده در موسيقي داخلي، قابل قبول و درصد معدودتري كارهاي درخشاني هستند كه در كارنامه  ترانه سرايي اين نسل خواهند ماند. البته موسيقي آن طرف آب ها، وضعيتي بسيار اسفبار را در حوزه ترانه سپري مي كند و اين به علت آن است كه نسل جديد ترانه سرايان پاپ در آنجا، نسلي هستند كه اصلا ايران را نديده اند و احياناً زبان فارسي برايشان زبان دوم است چنان كه موج جديد ترانه هاي دوزبانه را در سال هاي اخير شاهد هستيم. بنابراين حركت موسيقي پاپ و ترانه سرايان داخلي پاپ در ۱۰ سال اخير را به طور نسبي رو به جلو تلقي بايد كرد. اتفاقاً در مقايسه با شعر معاصر در ۱۰ پانزده سال اخير، به لحاظ جذب مخاطب بسيار موفق تر بوده است. نگاهي به تيراژ بسيار پايين كتاب هاي شعر و مقايسه تيراژ كتاب هاي بسيار كم تعدادي كه از آثار ترانه سرايان در اين سال ها روانه بازار مي شود، گواه اين مدعاست. در اين مقياس اگر بسنجيم، حتي ترجمه هاي ترانه هاي گروه هاي موسيقي بين المللي و خوانندگان خارجي نيز فروش بالايي دارد. از طرفي شايد اين اقبال عمومي ريشه در باز شدن درها و كم شدن فشار فيلترينگ در حوزه  موسيقي هم داشته باشد.
با همه اين حرف ها، روند ترانه سرايي، روند رضايت بخشي نيست، البته مقداري از اين ماجرا باز برمي گردد به اين كه موسيقي پاپ، در ايران موسيقي نوپايي است به خصوص با نظر به فترت بيش از ۱۰ سال و شروع دوباره آن در دهه ،۷۰ اين امر بيشتر تأييد مي شود، چراكه گاهي يك موسيقي قوي، يك ترانه ضعيف را كاملاً جذاب مي سازد و برعكس.
عمران صلاحي شاعر و طنزپرداز كه ترانه هاي موفقي مثل «كمك كنين هلش بديم» ، «چرخ ستاره پنجره» را در كارنامه خود دارد، در مصاحبه با خبرگزاري دانشجويان ايران، «شرايط اجتماعي» را «در خلق ترانه هايي كه طراوت ندارند» ، مؤثر مي داند و مي گويد: جامعه ما جامعه پرتضادي است كه اين موضوع حتي در ترانه ما هم نمود يافته است. امروز مي بينيم شعر غم انگيز است ولي آن را به صورت شادي درمي آورند و گاهي هم عكس اين موضوع وجود دارد. صلاحي اين وارونه عمل كردن را حتي در اجراي موسيقايي ترانه ها نيز مي بيند و مي افزايد: خواننده ها گاهي ترانه اي شاد را غمگين و ترانه اي غمگين را شاد مي خوانند.
عمران صلاحي با لحني طنزآميز درباره ترانه هاي امروز چنين مي گويد: من ترانه هاي امروز را چندان دنبال نمي كنم اما همان تعداد اندكي هم كه برخورد كرده ام به ظاهر تنها آلودگي صوتي هستند. اين شاعر قديمي كه به سرودن شعرهاي سهل و ممتنع با رگه هاي هميشه طنازانه مشهور است، ديگر ريشه هاي ناموفق بودن ترانه هاي امروز را نيز «اجتماعي» تعبير مي كند: «فضاي نامناسب اجتماعي و شرايطي كه يك شاعر براي چاپ آثارش با آن مواجه است، در غم آلود بودن ترانه هاي امروز مؤثرند.»

اصل مطلب-ابوالفضل زرويي نصرآباد
در تعصب فرمايد
005475.jpg

برگي از تاريخ
امروز دوشنبه هشتم خرداد سال ۱۳۸۴ هجري شمسي مقارن است با يكم جمادي الاول سال ۱۴۲۶ هجري قمري و برابر است با بيست و نهم مي ۲۰۰۵ميلادي. در چنين روزي:
- در سال ۱۳۸۱ ه ق آيت الله حاج شيخ هاشم قزويني ديده از جهان فروبست. وي از مدرسان برجسته حوزه علميه مشهد بود .
- در سال ۶۴۶ ه ق پادشاه لويي نهم پادشاه وقت فرانسه حمله صليبي هفتم را آغاز كرد . وي در قالب يك فرمانده به مصر حمله كرد والبته در اين حمله با شكست فضاحت باري روبرو شد.
- در سال ۷۱۸ ه ق نبرد البيره بين مسلمانان و مسيحيان در جوار شهر غرناطه صورت گرفت . در اين نبرد فرمانده مسلمين و بزرگ جنگجويان ابي سعيد عثمان بن ابي البلا بود . در جنگ ياد شده مسلمانان پيروز شدند .
- در سال ۱۴۱۰ ه ق ايالات متحده آمريكا با دخالت نظامي و سياسي در پاناما ، عملاً ژنرال نوريگا را از قدرت خلع كرد . ايالات متحده وي را به چندين سال حبس در زنداني در آمريكا محكوم كرد .
- در سال ۱۴۵۳ ميلادي امپراطوري بيزانس پايان يافت. در اين روز محمد دوم قسطنطنيه را به اشغال خود درآورد.

كوتاه از هفت هنر
بهترين كار: شاهين فرهت - آهنگساز ، سمفوني پيامبر(ص) را بهترين كار خود معرفي كرد. او منبع الهام اين اثر را پيامبر اعظم مي داند و از پيشرفت آن بسيار راضي است. وي از كار شبانه روزي خود براي تنظيم اين سمفوني خبر داد و گفت : از نتيجه كار بسيار راضي هستم. الهاماتي كه براي ساخت آن به من مي شود بسيار كارگشا بوده، چرا كه نام پيامبر را روي خود دارد.
همچنان خورشيد بر صحنه: حوزه هنري استان تهران در برنامه اي با عنوان «همچنان خورشيد» پنج نمايش خياباني با محوريت انديشه هاي امام (ره) را به صحنه مي آورد. نمايش  هاي «ديدار» ، «فقط يك قطره اشك» و «بوي عطر گل ياس» از جمله اين نمايش ها هستند كه از نهم تا دوازدهم خرداد در سطح شهرهاي تهران، ري و كرج روي صحنه مي روند . سپس ۵ گروه نمايشي از سيزدهم تا پانزدهم خرداد با استقرار در اطراف حرم مطهر بنيانگذار فقيد جمهوري اسلامي ايران و گلزار شهدا، به هنر نمايي مي پردازند.
موفقيت تئاتر ايران: نمايش ايراني «جنايت و مكافات» به كارگرداني «چيستا يثربي» ، به عنوان كار برتر جشنواره بين المللي تئاتر «لبنيا» روسيه معرفي شد.
در اين جشنواره علاوه بر ايران، نمايشهايي از كشورهاي فرانسه، انگلستان، اوكراين، كانادا، جمهوري آذربايجان و روسيه حضور داشتند.
سينما و معنويت: سمينار «سينما و معنويت» با حضور كمال تبريزي و پژوهشگران و منتقدان سينما از دهم خرداد به مدت دو روز در مشهد برگزار مي شود. در اين سمينار دو روزه كه با هدف تاثير اعتقادات و نمادهاي مذهبي در توليدات سينمايي برگزار مي شود، فيلم «يك تكه نان» كمال تبريزي نيز مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد. تبريزي، زاون قوكاسيان  نويسنده و منتقد و شهروز يوسفيان پژوهشگر سينما ميهمانان اين سمينار هستند.
005439.jpg
داستان بهنام: معاونت ادبيات و انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس كتاب «داستان بهنام» نوشته داوود اميريان را مورد نقد و بررسي قرار مي دهد. مديريت جلسه نقد «داستان بهنام» را محمدرضا بايرامي برعهده دارد. جلسه نقد ساعت ۱۵ و در تاريخ ۲۷ خرداد در حوزه هنري برگزار مي شود.
الگوي غلط: سينماي ايران به دليل مشكلات اقتصادي از شكل هنري خود خارج شده و به سمت آثار تماشاگر پسند رفته تا بتواند به يك ارتباط جمعي برسد. عبدالله باكيده در جمع فيلمسازان جوان قم با بيان اينكه سينما در چند سال گذشته مي بايست به نقد مشكلات و معضلات نسل جوان مي پرداخت گفت: «متاسفانه سينماي ما در زمينه تربيت و آموزش نسل جوان كم كاري كرده و حتي به نوعي الگوهاي نادرست را ترويج كرده است.»
فيلم مستند پيدن كوئيه: فيلم مستند زندگي مردم منطقه ناشناخته «پيدن كوئيه» كرمان توسط مركز گسترش سينماي مستند و تجربي ساخته مي شود. پيدن كوئيه نام منطقه ناشناخته اي در ارتفاعات اطراف جيرفت و در ۱۲۰ كيلومتري روستاي عنبر آباد كرمان است كه از زندگي امروزي در آن خبري نيست.
تئاتر خياباني در شيراز: بخش خياباني نهمين جشنواره بين المللي تئاتر عروسكي دانشجويان اواخر تير ماه در شيراز برگزار مي شود. امسال يازده نمايش به بخش خياباني نخستين جشنواره تئاتر ميداني دانشجويان كشور كه از ميان ۴ اثر انتخاب شده بودند، راه يافتند كه اين آثار قرار است در فضاي بازداشتگاه شيراز و فضاهاي باز داخل اين شهر اجرا شوند.
همايش تئاتر خياباني: با آغاز همايش تئاتر خياباني «ميراث معنوِي، فتح و حماسه سرخ» ، مسجد جامع خرمشهر ميزبان نمايش هاي اين همايش مي شود.
اين همايش با شركت  ده نمايش خياباني و با موضوع دفاع مقدس و آزادسازي خرمشهر در اين شهر برگزار مي شود.
سوله هاي بلاتكليف: بهروز غريب پور درباره به تعويق افتادن ساخت وساز سوله هاي ايرانشهر براي تئاتري ها گفت: با توجه به عملكرد سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران، وعده هاتحقق نمي يابد. سوله هاي ايرانشهر كه از سال ۸۱ منتظر ساخت وساز بودند، بعد از سه سال انتظار توسط سازمان فرهنگي و هنري به بهروز غريب پور، مدير خانه هنرمندان سپرده شد تا وي نظارت بر ساخت اين سوله ها را داشته باشد.
قصه هاي ايراني راديو : قصه هاي ايراني براي بچه هاي ايراني «در شبكه جهاني صداي آشنا به سردبيري« عليرضا مجيدي »و روايت« مريم نشيبا »هر روز از اين شبكه پخش مي شود. اين برنامه با رويكرد آشناسازي بچه هايي كه خارج از كشور زندگي مي كنند با متون كهن فارسي و به صورت توليدي و در قالب نمايش، هر روز پخش مي شود.

بهارستان
موجب تندرستي
يكي از ملوك عجم طبيبي حاذق به خدمت مصطفي صلي الله عليه و آله و سلم فرستاد، سالي در ديار عرب بود و كسي تجربه پيش او نياورد و معالجه از وي درنخواست. پيش پيغمبر آمد و گله كرد كه مر اين بنده را براي معالجت اصحاب فرستاده اند و دراين مدت كسي التفاتي نكرد تا خدمتي كه بر بنده معين است به جاي آورد. رسول عليه السلام گفت: اين طايفه را طريقتي است كه تا اشتها غالب نشود، نخورند و هنوز اشتها باقي بود كه دست از طعام بردارند. حكيم گفت: اين است موجب تندرستي؛ زمين ببوسيد و برفت.



گلستان سعدي _ باب سوم در فضيلت و قناعت

سخن آنگه كند حكيم آغاز-يا سرانگشت به سوي لقمه دراز

كه ز ناگفتنش خلل زايد-يا  ز   ناخوردنش به جان آيد

لاجرم حكمتش بود گفتار-خوردنش تندرستي آرد بار

نگاه ويژه كن به چيني ها
«وانگ  چائو» ، كارگردان  چيني  جايزه  برتر بخش «نگاه  ويژه» جشنواره  كن  را از آن خود كرد. خبرگزاري  فرانسه  از كن  گزارش  داد كه  فيلم «خودرو مجلل» ، با بازيگري «تيان  يوان» پايان  يك  بخش  از سه گانه  با محور زندگي  در چين  نوين ، برترين فيلم  اين  بخش  شناخته  شد. «خودرو مجلل» سومين  فيلم  از رشته  فيلمهاي «يتيم  آنگ  يانگ» (محصول  سال ۲۰۰۱) و «شب  و روز» (محصول  سال  ۲۰۰۴) است  كه «وانگ» درباره  آن گفته  است كه  در ساخت  اين  فيلم  قصد داشته  است  تا آن را دراماتيك تر بسازد تا چين معاصر بيشتر در آن جلوه گر شود.

هيأت مديره كانون نوازندگان انتخاب شد
گروه ادب و هنر- مجمع عمومي كانون نوازندگان موسيقي ايراني خانه موسيقي بعد از ظهر روزشنبه با حضور صدها نوازنده در تالار وحدت برگزار و هيأت مديره تازه شناخته شدند. در اين مجمع پس از گزا رش هوشنگ ظريف ،داريوش پيرنياكان مختصري از مسائل و مشكلات خانه موسيقي را برشمرد و از تلاش هاي انجام شده در جهت اعتلاي اين خانه صحبت كرد. براساس شمارش آرا نفرات برگزيده به اين شرح انتخاب و معرفي شدند: داريوش پيرنياكان ۴۳۸رأي - هوشنگ ظريف- ۳۹۶رأي - محمدعلي كياني نژاد- ۲۶۷رأي - علي اكبرشكارچي ۲۴۴رأي - ميرجعفرحيدري ۲۱۶رأي اعضاي اصلي هيات مديره . در پايان جلسه داريوش پيرنياكان به رسم احترام رياست هيأت مديره را به هوشنگ ظريف سپرد.

حمله شديد برنده نوبل ادبي به بوش
گونترگراس: سياست هاي آمريكا رياكارانه و احمقانه است
005442.jpg
گروه ادب و هنر- گونترگراس نويسنده آلماني و برنده جايزه نوبل ادبي كه در ايران با «طبل حلبي» بيشتر شناخته مي شود، مراسم هفتادودومين كنگره جهاني انجمن قلم (بن) را به جلسه محاكمه سياست هاي تروريستي و ضدانساني آمريكا و متحدانش تبديل كرد.اين كنگره جهاني كه هفته گذشته و با عنوان «نوشتن در جهاني بدون صلح» با حضور ۴۵۰ نويسنده از سراسر جهان در آلمان شروع شد، با سخنراني «گراس» كه با لحني تند به انتقاد از جرج بوش و نخست وزير انگليس پرداخته بود ادامه يافت.
اين نويسنده برنده جايزه نوبل كه عبارات و لغاتي چون «رياكارانه و دروغ پردازانه» يا «سياست هاي احمقانه» يا «متكبرانه و مغرورانه» را براي جرج بوش و سياست هاي آمريكا و همپيمانانش به كار مي برد گفت: ما مثل يك حسابدار فهرست كامل قربانيان سوءقصدهاي تروريستي راثبت كرده ايم -كه رشد تعداد آنها وحشتناك و دردناك است- اما هيچكس به شمارش جنازه هاي قربانيان حملات موشكي و بمباران هاي نيروهاي آمريكايي نمي پردازد.
به گزارش مهر، به نقل از خبرگزاري آلمان در مراسم برگزاري هفتاد و دومين كنگره جهاني انجمن قلم در پايتخت آلمان چشمگيرترين و جنجالي  ترين سخنان، سخنراني گونتر گراس نويسنده سرشناس آلماني و دارنده جايزه نوبل ادبيات بود. گراس در نطق خود رؤساي دولتهاي آمريكا و انگلستان را به «رياكاري و دروغ» متهم كرد و با صراحت اعلام داشت كه اين دو نفر خود متهم هستند كه با سياستهاي خود به گسترش تروريسم كمك مي  كنند. وي گفت: در شرايط كنوني در دام تكبر و غرورابرقدرتي يكه تاز و بدون رقيب افتاده ايم كه همواره در يافتن و ساختن دشمن جديد موفق بوده است، ابرقدرتي كه مي خواهد بر تروريسمي دست پرورده و خود ساخته مانند اسامه بن لادن با ابزار و زبان اسلحه و تهديد و ترور غلبه كند.
گراس با نگاهي به نطق هارولد پينتر گفت كه ايالات متحده آمريكا پس از پايان جنگ دوم جهاني از «تمام ديكتاتوري هاي راستگراي نظامي دنيا» از اندونزي گرفته تا شيلي پشتيباني و حمايت كرده است. «جنايات ريشه اي و بنيادي آمريكا، پليد و وحشيانه بوده، اما چندان در اين مورد كسي سخن نگفته  است» .

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


گشتي در دنياي خبرها
اصلاحات در المپيك
ناتينگهام: شوهر ملكه انگليس كه اظهارت عجيب وي زبانزد خاص و عام است باز هم با يك اظهارنظر جنجال  بپاكرد. وي اخيراًِ مدعي شده كه مراسم افتتاحيه و اختتاميه بايد از رقابتهاي المپيك حذف بشود. وي حتي به مسئولان برگزار كننده رقابتهاي المپيك لندن در سال ۲۰۱۲ پيشنهاد حذف مراسم افتتاحيه و اختتاميه را داده است.
مردان رقيق القلب
ليدز: نتايج يك نظر سنجي نشان مي دهد مردان انگليسي بسيار زياد گريه مي كنند. در حدود نيمي از مردان اين كشور پس از اينكه در ازدواج و يا خواستگاري شكست مي خورند مي گريند. همچنين از هر سه مرد انگليسي دو نفر در حين خرد كردن پياز اشك از چشمانشان جاري مي شود.
سفر ۲۶ روزه گربه
پكن: يك گربه كه در چين به خواب عميقي فرو رفته بود در كشور انگليس از خواب بيدار شد. اين گربه پس از اينكه وارد يك كشتي باري در چين شد به خواب عميقي فرو رفت. از قضا مقصد اين كشتي انگليس بود و چون گربه در قسمت بار كشتي اسير شده بود به ناچار همسفر ساير كالاها و خدمه كشتي شد. او طي اين سفر ۲۶ روزه از مقوا و آب تغذيه كرد و هنگامي كه كشتي به سواحل انگليس رسيد كارگران بندر در حين تخليه بار متوجه وجود اين حيوان شدند.
مشكل تازه دلقك ها
لندن: خشكسالي در كشور انگليس باعث شده تا دلقك هاي شاغل در اين كشور با مشكل مواجه شوند. معمولا در جريان نمايش در سيرك ها، دلقك ها چندين سطل آب روي يكديگر مي ريزند. اما با توجه به كمبود آب در اين كشور، سازمان آب هشدار داده دلقك هايي كه روي يكديگر آب بريزند جريمه خواهند شد.
هلي كوپتر مزاحم
واشنگتن: دو روز پيش هلي كوپتر پليس با پرواز بر فراز يك دهكده به تعقيب سارق فراري پرداخت. با توجه به اينكه هلي كوپتر چند دقيقه اي بر فراز يك خانه چرخ مي زد صاحبخانه كلافه شد و اقدام به پرتاب راكت دست ساز به سوي هلي كوپتر پليس كرد. به همين دليل پليس بلافاصله وي را دستگير كرد تا راكت هاي بيشتري به سوي هلي كوپتر شليك نكند.
مار در خودرو كرايه اي
كنتاكي: چندي پيش يكي از استادان تربيت بدني دانشگاه كنتاكي يك خودرو اجاره كرد. هنگامي كه وي در اين خودرو پشت فرمان نشست متوجه شد كه يك مار به دور فرمان پيچيده است. وي در ابتدا تصور كرد كه يكي از دوستانش براي مزاح اين مار پلاستيكي را روي فرمان قرار داده است اما هنگامي كه مار را لمس كرد متوجه شد كه اين خزنده واقعي است. به همين دليل بلافاصله از خودرو خارج شد و پا به فرار گذاشت.
اخراج سربازان معتاد
منچستر: در ۵ سال اخير از هر ۲۰ سرباز انگليسي يك نفر به جرم استفاده از مواد مخدر از ارتش اخراج شده اند. در واقع از سال ۲۰۰۱ تاكنون ۳۳۷۹ سرباز پس از اينكه آزمايش اعتيادشان به صورت رندوم مثبت اعلام شد اخراج شدند. در حال حاضر ارتش انگليس با كمبود دو هزار نيرو مواجه است.
زشت ترين پليس انگليس
005445.jpg
لندن: مدتهاست جاده منتهي به يك دهكده در انگليس به جولانگاه خودروهاي سريع تبديل شده و رانندگان اين خودروها با سرعت بسيار بالا در اين جاده به رانندگي مي پردازند. به همين دليل يك مترسك پليس در ابتداي اين جاده نصب شده كه اين مترسك دوربين كنترل سرعت در دست دارد. به عبارتي ديگر تصوير هر خودرويي كه با سرعت غير مجاز در اين جاده حركت بكند توسط اين دوربين ثبت خواهد شد. جالب اينكه مترسك پليس بسيار زشت است و به آن لقب زشت ترين پليس كشور انگليس را داده اند.

گل و گياه
فلوكس
005436.jpg
نام علمي:
Phlox drummondii شBrilliant'
خانواده:
POLEMONIACEAE
گياه بوته اي يك ساله به بلندي ۴۵-۱۰ و گستردگي ۳۰ سانتي متر است .داراي برگهاي سرنيزه اي تا تخم مرغي شكل بوده و گلهاي آن به رنگهاي صورتي و قرمز در اواخر بهار ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيم سايه و خاك غني و مرطوب با زهكشي خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل  تحمل آن ۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در اوايل بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |