دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۷ - May 29, 2006
چمران:  سرنوشت شوراها در دست مجلس
شوراها؛ يك قانون دو پيشنهاد
گروه شهري- رئيس شوراي شهر تهران و شوراي عالي استانها با اشاره به لايحه اصلاحي دولت درخصوص قانون شوراها با انتقاد از برخي موارد محدودكننده اختيارات شوراها از جمله تأييد حكم شهرداران و يا امكان لغومصوبات شوراها توسط وزارت كشور گفت: هيچ شورايي راضي نيست كه حكم شهردار يا مصوباتش لغو شود.
مهندس چمران ديروز در پايان دويست و سي و هفتمين جلسه علني بدون حضور مستمع شوراي شهر افزود: شوراي عالي استان ها به نمايندگي كل شوراها نظر خود را درباره لايحه اصلاحيه قانون شوراها در جدولي مقايسه اي براي نمايندگان مجلس فرستاده است و از اين به بعد تصميم با مجلس شوراي اسلامي است.
رئيس شوراي شهر: جدول مقايسه اي قانون فعلي شوراها، اصلاحيه پيشنهادي وزارت كشور و پيشنهاد شوراي عالي استانها در اين باره را در اختيار نمايندگان مجلس قرار داده ايم
وي گفت: در جدول مقايسه اي كه براي نمايندگان مجلس و وزير كشور ارسال شده، قانون فعلي شوراها، لايحه اصلاحي دولت و پيشنهادهاي اصلاحي شوراهاي عالي استانها به صورت مقايسه اي موردبررسي قرار گرفته است .
چمران افزود: جدول مقايسه اي در شوراي عالي استان ها و با كمك تعداد زيادي از حقوقدانان و نظرخواهي از شوراهاي كلان شهرها و برخي از شوراها تهيه شده است.ضمن اين كه در ۲ سال گذشته روي قانون شوراها چه در شوراي شهر تهران و در نشست هاي مشورتي كلان شهرها و نظرخواهي از شوراهاي ديگر بررسي هاي كارشناسي صورت گرفته است.
رئيس شوراي عالي استانها گفت: بحث اصلاح قانون شوراها بحثي كاملاً كارشناسي است و ممكن است قانوني با تغيير يك «واو» يا «ويرگول» عوض شود.
وي افزود: آمادگي داريم با شركت در كميسيون هاي مجلس شوراي اسلامي درباره مسايل مربوط به قانون شوراها توضيح و مباحث كارشناسي مربوط به آن را دراختيار كميسيون ها قرار دهيم.
چمران گفت: ما مي خواهيم براي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي موضوع كاملاً روشن شود و سپس تصميم بگيرند.
عوارض بافت هاي فرسوده افزايش
نيافته است
از سوي ديگر رئيس شوراي شهر تهران گفت: عوارض ساخت و ساز ناشي از محاسبه نرخ هاي مندرج در دفترچه ارزش بهاي معاملات املاك سال ۸۴ براي سال ،۸۵ در بافت هاي فرسوده همچنان ثابت مانده و افزايش نيافته است.
چمران با اشاره به بررسي لايحه «استفساريه ابلاغيه دفترچه ارزش بهاي معاملات سال ۸۴ براي استفاده در سال ۸۵» در جلسه روز يكشنبه خاطرنشان كرد: از آنجا كه ارقام مربوط به بهاي بلوك هاي مختلف شهري مندرج در دفترچه ارزش بهاي املاك (تهيه شده از سوي وزارت دارايي)، بسيار بالاست و چنانچه شهرداري مي خواست آنها را مبنا قرار دهد، عوارض ساخت و ساز به ميزان زيادي افزايش مي يافت، شوراي شهر تصميم گرفت افزايش عوارض در سال جاري حداكثر به ميزان تورم اعلام شده از سوي بانك مركزي يعني ۵/۱۳ درصد باشد، ضمن اين كه در بافت هاي فرسوده نيز هيچ افزايشي داده نشود.
وي گفت: بحث بهاي معاملات املاك موضوع پيچيده اي است كه براساس آن تهران به بلوك هاي معين تقسيم و قيمت املاك واقع در بلوك هاي مختلف در اين دفترچه مشخص شده است.
چمران افزود: در اين جلسه همچنين مقرر شد نقشه بافت هاي فرسوده شهر تهران به شورا براي تصويب و ارسال به مناطق تحويل شود.
رئيس شوراي شهر همچنين گفت: در اين جلسه قرار شد ميزان عوارض اوليه اي كه براي ساخت و ساز دريافت مي شود بالا نرود تا به اين ترتيب مردم براي ساخت و ساز تشويق شوند. به اين معنا كه عوارض اوليه افزايش نيابد بلكه عوارض مربوط به هزينه اي كه بعداً در طول استفاده از واحدهاي ساخته شده بر شهر تحميل مي شود دريافت شود.وي همچنين گفت: قرار است با همكاري شهرداري و سازمان نظام مهندسي راهكارهاي جلوگيري از طولاني شدن پروسه دريافت پروانه براي ساخت و سازهاي بالاي ۳ هزار و ۵۰۰ متر مورد بررسي قرار گيرد.
وي همچنين درباره شناسنامه فني ساختمان نيز گفت: انتظار داريم شناسنامه فني ساختمان عملي شدن و اجراي آن با جديت دنبال شود نه اينكه به خاطر طولاني شدن پروسه، اصل موضوع فراموش شود.

امروز به بهره برداري مي رسد؛
تبديل بخشي از جاده قديم قم به بزرگراه
005454.jpg
گروه شهري- امروز با حضور دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران پروژه جاده قديم قم حدفاصل سه راه ترانسفر تا سه راه خيرآباد به طول ۲۳۰۰ متر افتتاح مي شود.
به گزارش همشهري عرض هر باند در مسير مورد اشاره پيش از اجراي طرح تعريض و ساماندهي ۸ متر بود كه به دليل وجود گاراژ باربري به همراه پالايشگاه نفت تهران غالباً محل تردد كاميونهاي سنگين ترابري است كه عرض كم اين جاده به همراه تردد كاميونهاي سنگين تصادفات مرگباري را موجب مي شد.
مهندس عليرضا كشميري مدير پروژه تعريض حدفاصل سه راه ترانسفر تا سه راه خيرآباد (باند شرقي) مي گويد: پيش از اين تعريض جاده قديم از جبهه جنوب پايين تر از سه راه خيرآباد، از شمال بالاتر از سه راه ترانسفر به همراه باند غربي آن به انجام رسيده بود.
وي گفت: با افتتاح اين باند شاهد روانسازي ترافيك سنگين جاده قديم قم و ايمن سازي مسير و كاهش تصادفات خواهيم بود.
به گفته كشميري طول كل مسير ۲ هزار و ۳۵۰ متر برخوردار از دو باند ۱۴متري تندرو و كندرو با عمليات تخريب آسفالت، خاكريزي و اجراي جدول و آسفالت است كه براي احداث آن بيش از ۱۲ ميليارد ريال هزينه شده است.

تراموا در محدوده ساختمان مجلس
شوراي اسلامي ساخته مي شود
ايرنا - شهردار منطقه  ۱۲ تهران  از احداث  خطوط تراموا در محدوده  ساختمان  مجلس شوراي  اسلامي و خيابان هاي  اطراف  اين  منطقه  خبر داد.
سيدمهدي  ناظم رضوي  افزود: براساس  اين  طرح ، خطوط تراموا در خيابان هاي  بهارستان ، صف ، باغ  سپهسالار و فداييان  اسلام  احداث  خواهد شد.
وي  هدف  از احداث  خطوط تراموا در اين  منطقه  را كاهش  تردد وسايل  نقليه و حفظ آثار تاريخي  و قديمي در منطقه  عنوان  كرد.
وي  اظهارداشت : چگونگي  احداث  تراموا در اين  منطقه  از سوي  هيات هاي  علمي چند دانشگاه  معتبر كشور در حال  بررسي  و مطالعه  كارشناسي  است  و با اتمام اين  مطالعات ، عمليات  اجرايي  آغاز مي شود.
شهرداري  براي  احداث  خطوط تراموا در اين  منطقه  از الگوهاي  حمل  و نقل  كشورهاي  فرانسه  و چين  كه  موفق  به  ايجاد تراموا در شهرهاي  خود شده اند، استفاده  خواهد كرد. ناظم  رضوي  خاطرنشان  كرد: همزمان  با مطالعه  طرح  احداث  خطوط تراموا در محدوده  ساختمان  مجلس  شوراي  اسلامي ، مطالعات  كارشناسي  احداث  اين  خطوط در منطقه  بازار نيز در حال  انجام  است .
وي  تأكيد كرد: احداث  تراموا در منطقه  ۱۲ تهران  در سال  جاري  آغاز خواهدشد.

برج آزادي فرسوده تر شده است
ميراث خبر - كالبد برج آزادي آرام آرام فرسوده مي شود در حاليكه همچنان ناهماهنگي ها براي ساماندهي حريم و پيكر آن ميان مسئولان وجود دارد.
به رغم اختصاص اعتبارات كلان از سوي شهرداري، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و وزارت ارشاد به منظور ساماندهي برج آزادي عرصه و حريم منظري آن، هنوز هماهنگي هاي لازم ميان مسئولان مربوطه انجام نشده است و كارشناسان همچنان درباره وضعيت نامناسب اين بنا هشدار مي دهند.
به گفته كارشناسان در حال حاضر ايزولاسيون اين برج وضعيت مطلوبي ندارد و خطراتي چون نفوذ رطوبت به پي برج، نشست ذرات معلق آلوده در نتيجه ترافيك سنگين منطقه روي بدنه آن و ساخت و ساز در اطراف برج، نماد تهران را تهديد مي كند.
مهدي معمازاده، ناظر فني حفظ و احياي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران در حالي كه درباره و ضعيت كنوني اين برج هشدار مي دهد، مي گويد: «برج آزادي در معرض خطر است.سنگ هاي ديرينه آن در سطح به دليل آلاينده هاي هوا دچار خوردگي و پايه هاي آن فرسوده شده است و بايد براي ساماندهي آن هرچه سريع تر اقدام كرد.» پيش از اين خبرها حاكي از آن بود كه به دليل اهميت اين برج به عنوان يكي از مهمترين نمادهاي زنده حافظه تاريخي تهران، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، شهرداري تهران و همچنين وزارت ارشاد اعتباراتي را براي ساماندهي آن در نظر گرفته اند.با اين وجود به نظر مي رسد هماهنگي هاي لازم ميان اين مسئولان براي رسيدن به برنامه هاي واحد و منسجم و استفاده بهينه از اعتبارات ملي انجام نشده است.

پيشرفت ۶۰درصدي موزه كرمانشاه پس از ۲۹ سال
گروه علمي فرهنگي - موزه بزرگ غرب كشور كه احداث آن از سال ۱۳۵۶ در كرمانشاه آغاز شده است، با وجود قول مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي تكميل آن، تنها ۶۰ درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.
اسدالله بيرانوند   رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان كرمانشاه در گفت وگو با ايسنا گفت: اين پروژه ۶۰ درصد پيشرفت فيزيكي دارد و هنوز سقف، قسمت هاي داخلي و دكوراسيون موزه باقي مانده است.
او هم چنين از كنار گذاشتن پيمانكار پروژه  موزه  بزرگ غرب كشور خبر داد و دليل آن را بي كيفيتي كار عنوان كرد.

رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران اعلام كرد:
برنامه هاي تابستاني شهرداري
براي اوقات فراغت شهروندان
005451.jpg
رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران گفت: «در تابستان سال جاري قصد داريم با استفاده از حداكثر ظرفيت هاي موجود اوقات فراغت شهروندان تهراني را تعالي بخشيم.»
به گزارش سازمان فرهنگي هنري شهرداري، دكتر علي عسگري در تشريح تصميمات اتخاذ شده براي ايام تابستان گفت: دستگاه هاي فعال در حوزه اوقات فراغت همچون سازمان صدا و سيما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و كليه زيرمجموعه هاي شهرداري تهران همچون سازمان پارك ها، معاونت حمل و نقل و ... در برنامه هاي اوقات فراغت تابستاني شركت داده شده اند.
وي، نمايش فيلم هاي سينمايي براي خانواده ها در بوستان هاي شهري، برپايي نمايشگاه هاي متنوع هنري در معابر و پياده روها و نيز راه اندازي مجتمع فرهنگي هنري مترو را از جمله اقدامات پيش بيني شده براي استفاده شهروندان تهراني در ايام تابستان نام برد.
رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري درباره مجتمع فرهنگي هنري مترو اعلام داشت: از فضاهاي موجود و در دسترس ايستگاه هاي مترو براي نمايش فيلم هاي سينمايي و عرضه كتاب و ديگر محصولات فرهنگي استفاده مي شود و اين فعاليت ها بر مبناي زمان توقف مترو، برنامه ريزي مي شود. وي به باز بودن فضاهاي فرهنگسراها در تهران در روزهاي جمعه اشاره كرد و افزود: در تكميل اين اقدامات، برنامه هايي نيز در خوابگاه هاي دانشجويي براي بهره مندي دانشجويان اجرا خواهد شد. علاوه بر آن برپايي تورهايي در سطح شهر تهران،  از ديگر برنامه هاي اوقات فراغت تابستاني است كه به گفته دكتر عسگري، طي اين برنامه مردم تهران مي توانند از ايستگاه هاي مشخص از طريق شركت واحد اتوبوسراني تهران به سمت مراكز ديدني تهران بروند. علاوه بر آن شركت واحد، برنامه گردش با اتوبوس در كوهستان هاي شمال تهران را به اجرا خواهد گذارد.

صداي شهروند
حق شما و حق مخابرات
محل كار من، ميدان انقلاب است و محل سكونتم در خيابان آفريقا. وجه شباهت اين دو محل اين است كه تلفن همراه در آنها كمتر از ۲۰ درصد كارايي دارد. يعني از هر پنج تماس فقط يكي از آنها به سلامت برقرار مي شود. در مسير رفت و آمد مابين ميدان انقلاب و خيابان آفريقا هم البته مكالمه با تلفن همراه ممنوع است. با اين حساب، تلفن همراه من بيش از آن كه مددرسان زندگي روزانه ام باشد ابزاري است براي خون دل خوردن و عصبانيت. به تازگي متوجه شدم كه فرزندم لفظي ناپسند ياد گرفته است، وقتي با عصبانيت گفتم كه كجا اين لفظ را شنيده اي؟ گفت از خود شما، بعد از هر بار قطع تماس تلفن همراهتان!! جالب است كه از شش سال پيش هر بار وعده مي دهند كه تا سه ماه ديگر مشكل شبكه تلفن همراه در ايران حل مي شود، اما هنوز نشده است. در عين حال عجيب است كه درحالي كه خودشان نمي توانند به وعده شش ساله عمل كنند، فقط ده روز پس از ارسال قبض تلفن همراه، اگر وجه آن را نپردازيد، بدون هيچ اعلام قبلي تلفنتان را قطع مي كنند. قبلا تا صدور يك قبض ديگر صبر كرده و يا دست كم از دو سه روز قبل طي پيامي به شما اخطار مي دادند زودتر بدهي خود را بپردازيد. اما الآن عجول تر از تحصيلدار خانه قمرخانم سابق دو هفته هم براي پرداخت بدهي اعلام شده به شما وقت نمي دهند و رأسا و بدون اعلام قبلي جوري تلفن تان را قطع مي كنند كه آبرويتان هم برود چون پيامي كه از گوشي قطع شده مخابره مي شود مبين بي پولي شما در آن مقطع است! فارغ از اين كه بالاخره توي اين شهر درندشت شايد قبض يكي دو هفته دير به دست شما برسد و يا شما فرصت رفتن به بانك را پيدا نكنيد. به هر رو، شما حق ۱۰ روز ديركرد نداريد اما آنها حق شش سال وعده دروغ گفتن و عدم انجام وظيفه را دارند، اين حق را چه كسي از شما گرفته و به آنها داده است، خدا مي داند. واضح است كه به عنوان شهروند شما ملجأيي براي پيگيري اين گونه موارد نداريد.
تهران _ نيكان مهر

نگاه
005448.jpg
جمال رحمتي
مسئله متكديان پاك شد!

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |