دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۷ - May 29, 2006
جست وجوگرهاي مريخ در افسانه ها
در حالي كه ناسا گمان مي كرد كه اين دو جست وجوگر ۹۰ روز مريخي دوام خواهند آورد آنها تا كنون ۸۰۰ روز را پشت سر گذاشته اند!
005319.jpg
پوپك سيدان: دو جست وجوگر ديرپاي ناسا در مريخ با نام هاي روح (Spirit) و فرصت (Opportunitiy) به افسانه ها خواهند پيوست. در حالي كه دانشمندان ناسا گمان مي كردند كه اين دو روبوت جست وجوگر حداكثر ۹۰ روز مريخي دوام خواهند آورد و حداكثر مسافتي حدود ۶۰۰ متر را طي خواهند كرد، آنها تا كنون ۸۰۰ روز مريخي را پشت سر گذاشته اند. روح ۸/۶ كيلومتر و فرصت ۵/۷ كيلومتر را طي كرده است. همچنين اين دو تا كنون ۱۵۰ هزار تصوير به زمين ارسال كرده و مقادير انبوهي از خاك و سنگهاي مريخ را مورد آزمايش قرار داده اند. از همه مهمتر گزارش هايي كه از هر دو نيمكره سياره ارسال كرده اند اين باور قديمي را تقويت مي كند كه مريخ روزگاري آب داشته است.
با اين كارنامه درخشان در حال حاضر اين دو نشانه هايي از فرسودگي خود را نشان مي دهند . يكي از چرخهاي روح كاملاً از كار افتاده است و به همين علت حركت آن محدود به ۱۰ متر در روز شده است. از سوي ديگر بازوي آپورچونيتي در ناحيه اتصال خود به بدنه دچار مشكل شده است و مهندسان مجبور شده اند در جستجوي راههاي جديدي براي آناليز سنگهاي مريخ باشند. ضعف حركتي روح باعث شد تا چندي پيش، هنگامي كه اين روبوت جست وجوگر در عرض جغرافيايي ۱۵ درجه جنوبي قرار داشت، روزهاي زيادي صرف كند تا بتواند براي رهايي از زمستان سرد و طولاني مريخ خود را به منطقه گرم و آفتابگير در سطح اين سياره برساند. نيمكره جنوبي مريخ نسبت به نيمكره شمالي آن كمتر در معرض نور خورشيد است به همين علت هنگامي كه اين سياره سرخ در مدار غير متعارف خود به دورترين فاصله از خورشيد مي رسد، در هر دو فصل زمستان و تابستان، تنها ۷۰ درصد از نور خورشيد به سلول هاي خورشيدي روح مي رسد. به همين علت در حال حاضر براي صرفه جويي در مصرف انرژي، اين جست وجوگر در سطحي با شيب ۱۰درجه و رو به سمت خورشيد قرار داده شده است و آن طور كه جيم بل، مدير بخش بررسي تصاوير ارسالي، از دانشگاه كورنل مي گويد احتمالاً اين وضع تا شش ماه آينده ادامه خواهد داشت. با اين وجود تيم هدايت كننده اين روبوت بيكار نخواهند نشست و در نظر دارند تا خاك و سنگهاي منطقه را با جزئيات بيشتري مورد مطالعه قرار دهند، اتمسفر اطراف را بررسي كنند و تصاوير ۳۶۰ درجه موزائيكي با استفاده از انواع فيلتر تهيه كنند.
در چنين شرايطي فرصت در نزديكي خط استوا قرار دارد و آنقدر نور خورشيد دريافت مي كند كه مجبور نباشد براي ذخيره سازي انرژي مانند روح بدون حركت بماند. اين جست وجوگر با استفاده از شش چرخ سالم خود روزي ۵۰ متر را به سمت دهانه آتشفشان ويكتوريا طي مي كند. در حالي كه در اوايل ماه مي فاصله آن با اين دهانه عميق ۸۰۰ متري، ۳/۱ كيلومتر بود، اكنون انتظار مي رود حداكثر تا ماه ژوئن و يا جولاي بتواند خود را به آن برساند. در آنجا اين روبوت جستجوگر تمام زمستان را صرف فعاليتهاي اكتشافي، بررسي وضعيت محيط، صخره ها و سنگ هاي آذرين خواهد كرد. كنترل كنندگان اين روبوت جست وجوگر ممكن است مسيرهايي را براي حركت در داخل اين آتشفشان براي تابستان آينده طراحي كنند.
سؤالي كه در اينجا مطرح است، اين است كه اين دو روبوت جست وجوگر تا چه زماني خواهند توانست به كار خود ادامه دهند؟ تا كنون هيچ پاسخي به طور قطعي به اين سؤال داده نشده است. تا پايان زمستان آنها ۱۰ بار بيشتر از طول عمري كه براي آنها پيش بيني شده بود كار كرده اند. تيم دانشمندان مي دانند كه روزي خواهد رسيد كه ديگر هيچ صدايي از اين دو روبوت جست وجوگر نخواهد آمد. در اين باره جيم بل اميدوارانه مي گويد: «ما فكر مي كنيم بتوانيم دومين زمستان خود را هم در مريخ سپري كنيم و كارمان را تا آنجا ادامه مي دهيم كه چرخ هاي اين دو جست وجوگر از حركت باز بمانند.»

اشتغال، فناوري و بينش ها
يكي از راه هاي حل مشكل اشتغال، توسعه فناوري ها و در نتيجه ايجاد كسب و كارهايي با ارزش افزوده بالاست. توسعه فناوري در كشور، نيازمند زيرساخت هاي متعدد و مختلفي در زمينه قوانين و مقررات، تامين مالي، نظام بانكي، منابع انساني و... است. اگرچه تمامي اين زيرساخت ها مورد نياز است اما همه زيرساخت ها اين موارد نيستند. بينش ها مهمترين زيرساخت توسعه علم و فناوري در يك جامعه اند.
توسعه فناوري در ايران نيازمند مردان پرهمتي است كه راه هاي پر سنگلاخ پيش رو را درهم نوردند و با اميد روزافزون و تلاش بي وقفه و با ايماني پولادين به شكار اهداف شكوه مند خويش بپردازند. چنين افرادي نيازمند انگيزش هاي معنوي و ديني قوي، در كنار مشوق هاي مادي هستند. انگيزه هاي معنوي توسعه فناوري، نيروهاي برانگيزاننده اي هستند كه مي توانند جهش هاي بزرگي را در رشد و توسعه فناوري در كشور ايجاد كنند و سستي و تنبلي را بزدايند.
براي ايجاد چنين انگيزش هايي نوع نگرش به فناوري در جامعه بايد تغيير كند. جامعه علمي و فني كشور بايد بداند كسب فناوري براي كشور و در نتيجه ورود به بازارهاي بين المللي فناوري ضروري است.
فراموش نكنيم فرمايشات مقام معظم رهبري را در نخستين روز سال و در مقدس ترين مكان بارگاه حضرت علي بن موسي الرضا (ع) كه فرمودند : «امروز توليد علم، توليد كار، توليد ابتكار، توليد كالا، توليد فرصت و ... يك جهاد است و توليدكننده، مجاهد في سبيل الله».

سايت پيامبراعظم(ص)
005325.jpg
ميثم كريم پور:به مناسبت سال پيامبر اعظم(ص) و اطلاع رساني دقيق و علمي از نقش آن بزرگوار، پايگاه اينترنتي پيامبراعظم(ص) به همت نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها راه اندازي شده است. هدف از راه اندازي اين پايگاه اطلاع رساني جامع، دقيق و علمي از فعاليت ها و نقش آن حضرت در تحول جهاني و هدايتگري جوامع به سوي توحيد و كمالات اخلاقي است و تلاش مي شود تا همه مقالات مربوط به آ ن حضرت گردآوري و در سايت گنجانده شود.
اين پايگاه علاوه بر بخش پرسش و پاسخ هاي مربوط به آن بزرگوار، بخش كتاب الكترونيكي، نگارخانه و بخش هاي ديگر را نيز ايجاد كرده است كه اميد است با همكاري ديگر نهادها و اشخاص حقيقي و حقوقي اين سايت به عنوان يك پايگاه اينترنتي مرجع و منبع مطالب، نيازهاي مخاطبان را برآورده سازد.
گفتني است كه اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها با همكاري گروه هاي هشت گانه علمي و تخصصي قرآن و حديث، احكام، فلسفه وكلام، اخلاق و عرفان، تربيتي و روانشناسي، انديشه سياسي، فرهنگي و اجتماعي و گروه تاريخ و سيره تاكنون به بيش از ۵۰هزار پرسش دانشجويي در موضوعات مختلف انديشه ديني، مشاوره، احكام و مانند آن پاسخ داده است.
آدرس سايت:www.payambarazam.ir

نسل جديد پردازنده هاي اي ام دي
005322.jpg
گروه علمي فرهنگي- اي ام دي، دومين توليدكننده بزرگ پردازنده هاي مورد استفاده در رايانه هاي شخصي، فناوري جديدي به نام اي ام۲ را براي چگونگي اتصال پردازنده هاي خود به مادربورد رايانه معرفي كرد. در اين فناوري، با بهبود سوكت هاي ارتباط دهنده پردازنده با مادربورد، كارايي پردازنده زياد شده و به علاوه از فناوري حافظه هاي جديد DDR2 نيز پشتيباني مي كند.
علاوه بر موارد فوق، پردازنده هاي ساخته شده بر اساس فناوري جديد اي ام۲ به قابليت پشتيباني از فناوري سيستم عامل مجازي مجهز شده اند كه بر پايه آن يك رايانه شخصي مي تواند به طور هم زمان، چندين سيستم عامل را اجرا كند.
به اين ترتيب، كاربران رايانه هاي شخصي مي توانند از مزاياي سيستم عامل هاي مختلف به صورت هم زمان برخوردار شده و به طور مثال، نرم افزارهاي قديمي تر خود را در سيستم عامل قديمي تر اجرا كنند و نرم افزارهاي جديد را به سيستم عامل هاي جديد واگذار كنند.

استفاده از خطوط پهن باند
ايرنا: بر اساس تحقيقات انجام شده، بيش از يك چهارم كاربران اينترنتي در جهان از طريق خطوط پهن باند و پرسرعت به اينترنت متصل مي شوند. به گزارش KATAWEB ، بيشترين كاربراني كه از پهن باند استفاده مي كنند مربوط به كشورهاي آمريكايي و اروپايي هستند.
تعداد كل كاربران اينترنتي در اروپا در سال ۲۰۰۵ حدود۲۳۰ميليون نفر بوده كه بيش از ۵۵ ميليون نفر از اين تعداد، از كاربران خطوط پهن باند بودند. آمريكا و چين به ترتيب مقام اول و دوم را از نظر تعداد كاربران اينترنتي در جهان دارند. تعداد كاربران آمريكايي در سال ۲۰۰۵ ، ۱۷۵ميليون نفر اعلام شده است. از ۱۷۴ميليون كاربر آمريكايي بيش از۴۳ ميليون نفر از آنان از كاربران خطوط پهن باند اعلام شده اند.
در چين نيز تعداد كاربراني كه از خطوط پهن باند استفاده مي كردند در سال گذشته ميلادي بيش از ۳۴ ميليون نفر عنوان شده است. تعداد كاربران چيني در سال۲۰۰۵ حدود۱۱۱ميليون نفر اعلام شده است. بر اساس گزارش هاي اعلام شده، تعداد كل كاربران اينترنتي در جهان در سال گذشته ميلادي بيش از يك ميليارد نفر اعلام شده است كه از اين تعداد ۲۵۰ميليون نفر از سرويس پهن باند استفاده كردند.

ششمين همايش علمي دانشجويي
مهندسي مواد و متالورژي ايران
گروه علمي فرهنگي- ششمين همايش علمي دانشجويي مهندسي مواد و متالورژي ايران و نخستين دوره جشنواره تخصصي پايان نامه برگزيده در رشته مهندسي مواد و متالورژي طي روزهاي دهم و يازدهم آبان امسال در دانشگاه علم و صنعت ايران برگزار مي شود.
به گزارش همشهري ،محورهاي علمي همايش نيز شامل فرآيندهاي توليد و خواص مواد (سراميك ها، فلزات، كامبوزيت ها، پليمرها، نانوتكنولوژي، دستگاه ها و روش ها در شناخت خواص و آناليز مواد، كاربرد آلياژهاي سبك در صنايع خودروسازي و هوافضا، خوردگي و  حفاظت از فلزات، مهندسي مواد و توسعه تكنولوژي هسته اي، مهندسي مواد و دانش پزشكي، شبيه سازي فرآيندهاي مهندسي مواد، مهندسي مواد و صنعت نفت و پتروشيمي، مهندسي مواد و بهينه سازي مصرف سوخت و انرژي، بازيافت مواد و محيط زيست و سازماندهي، مديريت و اقتصاد صنعتي است.
بنابراين گزارش، همزمان با اين همايش، نخستين جشنواره تخصصي پايان نامه برگزيده در رشته مهندسي مواد به صورت يك طرح ملي با هدف غني  كردن تحقيقات و پژوهش هاي علمي دانشگاهي و شناسايي استعدادهاي توانمند پژوهشگران جوان با همكاري و مشاركت انجمن سراميك ايران و انجمن مهندسين متالورژي ايران برگزار مي شود.
انتخاب پايان نامه هاي برگزيده در دو رده كارشناسي و كارشناسي ارشد، توسط استادان و متخصصان مجرب در دانشگاه هاي كشور انجام مي شود.همچنين در حاشيه ششمين همايش علمي دانشجويي مهندسي مواد و متالورژي ايران، كارگاه هاي آموزشي و نمايشگاه صنعتي- تخصصي و ميزگردهاي فني با حضور صاحب نظران و متخصصان اين رشته برگزار مي شود. علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني اينترنتي:iust.ac.ir .www.msee2006 مراجعه كنند و يا با شماره تلفن ۷۷۲۰۹۰۲۸ تماس بگيرند.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |