دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۷ - May 29, 2006
بهزيستي توان نگهداري متكديان را ندارد
005328.jpg
گروه اجتماعي- مينا شهني: بهزيستي تا پيش از تخصيص اعتباري ويژه براي معلولان و بي سرپرستان جمع آوري شده توان نگهداري از آنان را ندارد.
معاون اجتماعي سازمان بهزيستي كشور با بيان اين خبر گفت: اعتبارات بهزيستي ميان بخش هاي متفاوت اين سازمان تقسيم شده است. به همين دليل بهزيستي اعتباري براي صرف كردن در طرح ساماندهي متكديان خياباني ندارد.
خباز در پاسخ به اين سؤال كه يكي از وظايف بهزيستي نگهداري از معلولان است درباره معلولان جمع آوري شده در طرح جمع آوري متكديان گفت: «اعتبار ما به اندازه معلولاني است كه تحت پوشش داريم.»
او با اشاره به ۴۰هزار معلول پشت نوبتي بهزيستي يادآوري كرد: «چنانچه بهزيستي توانايي سرويس دهي به معلولان جديد را داشته باشد ترجيح مي دهد كه معلولان پشت نوبتي را تحت پوشش قرار داده و ساماندهي كند.
خباز معتقد است با وجود ۵۷هزار زن سرپرست خانوار ما هرگز نمي توانيم افرادي بي سرپرست را كه در طرح جمع آوري متكديان تهران و كرج به عنوان بي سرپرست معرفي مي شوند تحت پوشش قرار دهيم.
با توجه به اظهارات معاون اجتماعي سازمان بهزيستي به نظر مي رسد اين سازمان تنها در صورتي حاضر به همكاري در طرح مذكور خواهد بود كه رديف بودجه اي جداگانه براي ساماندهي افراد جمع آوري شده در طرح فوق در اختيارش قرار گيرد. حال آنكه وزير كشور چندي پيش در خصوص طرح جمع آوري متكديان گفته بود:«جمع آوري متكديان برعهده ناجا و نگهداري آن با بهزيستي است و ما نيز بر عملكرد آنان نظارت داريم.»
به گزارش خبرگزاري ايلنا پورمحمدي تصريح كرد:«طرد متكديان اتباع نيز برعهده نيروي انتظامي است و در سال جاري جمع آوري متكديان با آهنگي پرشتاب تر انجام مي شود.» اظهارات وزير كشور يك روز پس از آغاز طرح جمع آوري متكديان در حالي بيان شد كه با گذشت ۵روز از آغاز اين طرح در ۲۷ارديبهشت ماه سال جاري تنها ۱۲۰ متكدي در سطح تهران جمع آوري شدند.
معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران با اعلام اين آمار طرح جمع آوري متكديان را طرحي دائمي قلمداد كرد.
به گزارش خبرگزاري ايرنا احمد نوريان با بيان اينكه از تعداد جمع آوري شده ۸۹نفر مرد، ۲۵نفر زن و ۶نفر كودك بوده اند، افزود:« از اين تعداد ۱۷ نفر از اتباع بيگانه حاضر در تهران بودند كه به سفارت خانه هاي كشور خود معرفي شده اند. » نكته قابل توجه در حرف هاي نوريان اين بود كه تنها ۲۰درصد اين افراد، مستحق واقعي بودند كه به كميته امداد امام خميني(ره) معرفي شدند. رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران نيز چند روز پيش از آغاز اجراي اين طرح گفت: ۸۵درصد متكديان تيمي و گروهي فعاليت مي كنند. هرچند رسول خادم تصريح كرد كه« در حال حاضر آمار دقيقي از تعداد آنها نداريم.»
با وجود آمارهاي ارائه شده از سوي مسئولين به نظر مي رسد تعداد متكديان جمع آوري شده اي كه واقعاً نيازمند حمايت هاي دولتي باشند بسيار اندك است و تحت پوشش قرار دادن اين تعداد اندك چندان هزينه اي دربرنداشته باشد.
ابراهيم رضواني، مدير كل امور اجتماعي استانداري تهران شهرداري را موظف به ايجاد مكان هايي براي نگهداري متكديان دانسته و تأكيد كرد:«اگر شهرداري مكان مناسبي نداشته باشد بايد مكان هايي را به صورت قانونمند براي راه اندازي اردوگاه  اجاره كند.»
وي معتقد است در صورتي كه شهرداري ها به مصوبه دولت توجه لازم داشته باشند و خود را مكلف به ايجاد اردوگاه بدانند، پوشش متكديان انجام خواهد شد.
آنچه جالب توجه به نظر مي رسد ناهماهنگي ميان دستگاه هاي مرتبط است كه با كمبود بودجه پررنگ تر نيز شده است.
نكته ديگر اينكه آمار ارائه شده از گدايان دستگير شده به نظر بسيار كمتر از تعداد واقعي گدايان پايتخت است. شايد گدايان تهراني به تعطيلات رفته باشند.

نحوه هزينه كرد بودجه بيماران خاص تشريح شد
فارس: معاون توسعه منابع و مديريت  وزارت بهداشت نحوه هزينه كرد بودجه ۲۳ميليارد توماني بيماران خاص را در وزارت بهداشت تشريح كرد.
رحمت الله حافظي افزود: بودجه بيماران خاص كه تا سال گذشته در اختيار وزارت بهداشت بود، همواره بر اساس توافقنامه بين وزارت بهداشت و سازمان مديريت و برنامه ريزي و بر اساس برنامه كشوري بيماران خاص هزينه مي شد و امسال براي اولين بار اين بودجه با تصويب مجلس به وزارت رفاه سپرده شده است كه فعلا با توافق دو طرفه در شش ماه اول براي جلوگيري در اختلال در خدمت رساني به اين بيماران از سوي وزارت رفاه در اختيار وزارت بهداشت قرار مي گيرد.
حافظي گفت: ۳ميليارد تومان از اين اعتبار براي دياليز بيماران كليوي،  ۲۳۷ ميليون تومان براي پيشگيري از نارسايي هاي كليه، ۸۲۲ميليون تومان براي دياليز صفاقي بيماران كليوي و يك ميليارد و۲۴۰ ميليون تومان نيز براي خريد بيكربنات اين نوع دياليز در سال گذشته پرداخت شده است.
وي افزود: علاوه بر آن، ۷۳۸ميليون تومان از اين اعتبار براي خريد دستگاه هاي همودياليز، ۷۰ ميليون تومان براي كمك به انجمن بيماران كليوي و حدود ۶/۱۰ ميليون تومان نيز براي خريد ملزومات بخش هاي دياليز سراسر كشور در سال ۸۴ هزينه شده است.
معاون وزير بهداشت همچنين در مورد بخشي از اين اعتبار كه براي بيماران تالاسمي هزينه مي شود، توضيح داد: يك ميليارد و ۶۵۰ ميليون تومان، از محل اين اعتبار براي پرداخت فرانشيز درماني بيماران تالاسمي، ۵۰ ميليون تومان براي پرداخت هزينه آزمايش هاي بيماران تالاسمي در سازمان انتقال خون، ۷۰ميليون تومان براي كمك به انجمن بيماران تالاسمي، ۵ميليون تومان براي خريد پمپ دسفرال اين بيماران و  ۹۸۶ ميليون تومان براي خريد ملزومات مورد نياز بيماران تالاسمي در سال ۸۴ هزينه شد.

سالانه ۵۰ هزار ايراني به علت استعمال
دخانيات جان مي سپارند
ايسنا: مسئول دبيرخانه كميته كشوري كنترل دخانيات با اشاره به مرگ سالانه ۵۰ هزار ايراني به علت استعمال دخانيات گفت: هم اكنون سالانه ۵ ميليون نفر در دنيا به علت استعمال دخانيات جان خود را از دست مي دهند كه با ادامه اين روند تا ۲۰ سال آينده تعداد قربانيان به ۱۰ ميليون تن در سال مي رسد.
خديجه محصلي با اشاره به شعار امسال روز جهاني بدون دخانيات با عنوان «دخانيات به هر شكلي كشنده است» اظهار كرد: متاسفانه در سطح دنيا مصرف دخانيات رو به افزايش بوده و گروه سني مصرف كنندگان دخانيات رو به كاهش است.
وي افزود: سازمان جهاني بهداشت، سن شروع استعمال دخانيات را در دنيا ۱۳ تا ۱۵ سال اعلام كرده و از ترفندهاي جديد كمپاني هاي دخاني دنيا، جذب قشر جوان و نوجوان به هر شكل و ترفندي است. مهندس محصلي ادامه داد: براساس تازه ترين آمارهاي ملي ۳ درصد نوجوانان ايراني سيگار مي كشند و۱۴ درصد آنان از ساير مواد عمدتا قليان استفاده مي كنند.
وي افزود: نتايج آخرين تحقيقات بيانگر آن است كه ميزان دود ورودي يك پك عميق قليان ۱۰۰ برابر يك پك سيگار است.

پايين بودن سواد تغذيه اي سالانه
۵/۵ ميليارد دلار ضرر وارد مي كند
گروه اجتماعي- مريم غفاري: بر اساس آمار، مردم ايران ۴۰ درصد بيش از استاندارد جهاني، قند و ۳۰ درصد بيش از مقدار متوسط روغن و چربي مصرف كرده و سالانه ۵/۵ ميليارد دلار ضرر ناشي از سوءتغذيه بر اقتصاد كشور وارد مي كنند.
يكي از عوامل اصلي در نامناسب بودن سبد غذايي هر خانوار، توزيع نامناسب آن بين اعضاي خانواده، عدم شناخت گروه هاي غذايي و نياز بدن به هركدام از گروه هاي غذايي است، بنابراين نقش آموزش در ارتقاي فرهنگ و مواد تغذيه اي جامعه بسيار ارزشمند است.
به گزارش همشهري آمارهاي منتشره توسط معاونت سلامت وزارت بهداشت نشان مي دهد كه بيماري هاي قلبي و عروقي بعد از حوادث رانندگي بيشترين علت مرگ ومير در جامعه است كه عمده ترين علل پيدايش اين بيماري، مصرف روغن هاي نباتي و حاوي اسيدهاي چرب ترانس در كشور است. از سوي ديگر دولت هرساله ميلياردها تومان براي روغن و قند مصرفي جامعه يارانه مي پردازد كه اين يارانه هاي پرداختي به قند و روغن موجب افزايش بيماري هاي ديابتي، چاقي مفرط و چربي خون در بين افراد جامعه مي شود.
به گزارش دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت، ۵۴۰ هزار كودك ايراني از كمبود وزن و سوءتغذيه رنج مي برند و ۸۰۰ هزار كودك زير ۵ سال نيز مبتلا به كوتاهي قد هستند و در مقابل ۶/۴ درصد پسران و ۴/۱ درصد دختران كشور چاق هستند كه چاقي در دوران نوجواني اغلب به چاقي بزرگسالي مي انجامد كه افراط در مصرف شكلات، نوشابه هاي گازدار، چيپس، سس و عدم تحرك از عوامل موثر در بروز چاقي نوجوانان به شمار مي روند. همچنين مصرف بيش از حد نوشابه و آب ميوه هاي بسته بندي شده به دليل وجود قند و فسفر بالا علاوه بر اين كه باعث چاقي و افزايش قند خون مي شوند ميزان دفع كلسيم از بدن را هم افزايش مي دهند كه با توجه به اين كه مصرف شير هنوز در سبد غذايي خانواده ها جا نگرفته، بيماري هاي پوكي استخوان خصوصاً در بين زنان رو به افزايش است و شدت اين مسأله به حدي است كه برآورد مي شود ۹۰ درصد جامعه دچار فقر كلسيم هستند و۴۰ درصد افراد از كمبود شديد كلسيم رنج مي برند. در كشور ما عارضه پوكي استخوان هر سال بيش از ۹۰ ميليارد تومان هزينه مي برد. اين بيماري يكي از چهار عامل مهم مرگ ومير جامعه بشري شناخته شده است و شكستگي استخوان ران در كشور ما ۱۲ سال جوان تر از توسعه يافته هاست.
طبق آخرين آمار وزارت بهداشت، حدود ۲ ميليون بيمار ديابتي شناخته شده در كشور وجود دارد و پيش بيني مي شود ۲ ميليون بيمار نيز وجود دارد كه از بيماري خود بي اطلاعند. با اين حساب ۵ درصد افراد جامعه به ديابت مبتلا هستند و سالانه نزديك به ۹۰۰ ميليون دلار ضرر اقتصادي از ناحيه هزينه هاي مربوط به اين بيماري به كشور وارد مي شود.

داروي بيماران هموفيلي توزيع شد
با توزيع فاكتور هشت مشكل بيماران هموفيلي رفع شد.
در پي چاپ خبري مبني بر كمبود موجودي فاكتورهاي ۸ و ۹ براي بيماران هموفيلي وزارت بهداشت اعلام كرد :موجودي فاكتور ۹ مشكل نداشته است ولي فاكتور ۸ به دليل تغيير وضعيت يارانه با وقفه اي كوتاه و موقتي در توزيع روبه رو شد.
اما در حال حاضر توزيع فاكتور هشت توسط شركت هاي پخش در حال انجام است و مشكل كمبود برطرف شده است.

با مردم
تلفن پيام گير: ۲۲۰۲۱۱۳۰ - ۹ تا ۱۱ صبح به استثناي جمعه ها
علاج واقعه...
تجربه سد سيوند ثابت مي كند كه به هنگام احداث سدها، ملاحظات لازم براي حفظ ميراث هاي تاريخي و فرهنگي انجام نمي شود و در نتيجه  در مقابل عمل انجام شده اي قرار مي گيريم. از اين پس بايد تجديد نظر اساسي در اين شيوه ها به عمل آيد تا كشور و نسل هاي آينده دچار خسارات جبران ناپذير نشوند. به قول معروف علاج واقعه را قبل از وقوع بايد كرد.
انصاري- شيراز
تشكر از راننده امانت دار
كيف پول و مدارك هويتي ام را در يك تاكسي جا گذاشته بودم كه با جوانمردي راننده تاكسي به من بازگردانده شد. ايشان حتي حاضر نشد به نام از وي قدرداني كنم. من در اينجا از اين راننده شريف و رانندگان مثل او سپاسگزاري مي نمايم.
حقيقي- تهران
تأخير در پرداخت حقوق بازنشستگان
از دستگاههاي نظارتي تقاضا دارم، نحوه پرداخت حقوق بازنشستگان كشوري را در همه سازمانهاي دولتي تحت نظارت دقيق قرار بدهند تا معلوم شود چرا بعضي از سازمانها، اين زمان پرداخت حقوق را كه بايد اول هر ماه باشد، حداقل يك هفته و گاهي تا ۱۵ روز به تعويق مي اندازند و زندگي اقتصادي اين قشر را با مشكل روبه رو مي كنند. تهيه و اجراي دستورالعمل يكنواخت توسط دولت، مي تواند اين مشكل را برطرف كند.
يك بازنشسته از تهران
طرح هاي ماندگار
نصب تابلوهاي زمانبندي براي اجراي طرح هاي عمراني شهرداري تهران يك حركت مثبت است؛ به خصوص كه تجربه  نشان داده، در شهر اگر طرحي از يك شهردار به يادگار مانده به خاطر كيفيت آن بوده است و در هر حال نه كيفيت بايد فداي سرعت اجرا شود و نه اجراي طرح آن قدر به درازا بكشد كه چند برابر هزينه به بار بياورد.
سليميان- تهران
نقش آموزشي برنامه هاي راديو
در بعضي برنامه هاي راديويي، در استفاده از گويش هاي متعلق به خرده فرهنگ هاي شهري افراط مي شود، در حالي كه اين رسانه  بايد نقش آموزشي هم داشته باشد.
سلف خانلري- كرج
روش هاي محاسبه سوابق بيمه
از سازمان تامين اجتماعي تقاضا دارم، روش هاي محاسبه سوابق بيمه افراد تحت پوشش اين سازمان را با زباني ساده، اعلام يا منتشر نمايد تا متقاضيان در آستانه بازنشستگي دچار سرگرداني و ابهام نشوند.
مولوي _ تهران
پيشنهاد براي اشتغال مفيد
تعاوني هاي توليدي كوچك، مي توانند نقش مهمي در كاهش بيكاري و عوارض ناشي از آن داشته باشند، ضمن آنكه، جوانان جوياي كار را بيشتر در بخش هاي مولد سرگرم كار مي كنند.
جعفري اشتهاردي
آموزش مهارت
زماني اعلام شده بود كه به سربازان وظيفه در هنگام خدمت بعضي مهارت هاي فني آموخته مي شود كه بعد از خدمت مي تواند براي آنها زمينه ساز اشتغال به كار شود. آيا اكنون اين آموزش ها تحقق يافته است؟
پدر يك سرباز از تهران
كنجد بهداشتي
استفاده از كنجد در نانوايي هاي تهران فراگير شده است، ضمن آنكه نانوايان معمولا نان ساده هم به مشتريان عرضه مي كنند. اما مسئله مهم استفاده از كنجد بهداشتي است كه نظارت جدي را مي طلبد.
س _ عالمي _ تهران

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |