دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۷ - May 29, 2006
در سمينار منطقه اي يونسكو و جوامع معرفتي مطرح شد
جامعه اطلاعاتي؛ سنگ پايه جامعه معرفتي
معصومه كيهاني
005391.jpg
چندي پيش سمينار ميان منطقه اي يونسكو، جامعه اطلاعاتي و جوامع معرفتي در سالن شهيد قندي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات برگزار شد.
در اين سمينار كه علاوه بر صاحب نظران و مسئولان حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات، عبدالوحيدخان ، معاون يونسكو در زمينه ارتباطات نيز حضور داشت، مباحث اين حوزه، از ابعاد گوناگون مورد بررسي قرار گرفت.
محمد سليماني وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در پيام خود به اين سمينار، با اشاره به اين كه دانايي، علم و معرفت، حوزه اي است كه جامعه ما يد طولايي در آن دارد عنوان كرده است: ما معتقديم هرنوع فناوري كه در عرصه جهاني ابداع مي شود، بايد در جهت صلح و دوستي، مهر و محبت و ارتقاي كرامت انساني باشد و زمينه استفاده عادلانه براي همه جوامع و آحاد بشر فراهم شود. وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات به عنوان متولي IT در كشور، در برنامه هاي توسعه خويش، همواره به گسترش ارتباط در كشور، منطقه و جهان اولويت داده است.
ويژگي هاي جامعه معرفتي
روند شكل گيري سمينار ميان منطقه اي يونسكو و جامعه اطلاعاتي و توجه خاص به جوامع معرفتي، موضوع سخنراني دكتر كاظم معتمدنژاد، رئيس سمينار بود.وي به نقش مهم رسانه ها در جوامع معرفتي اشاره كرد و گفت: در اين چارچوب بايد ضمن حفظ اصول اخلاقي كاربرد تكنولوژي هاي ارتباطات و اطلاعات به حريم خصوصي افراد تجاوز نشود و همچنين به حفظ و اعتلاي اطلاعات در عرصه عمومي توجه شود. در اين ميان، كتابخانه ها، آرشيوها و به طور كلي مكان هاي اطلاع رساني عمومي جايگاه خاص پيدا مي   كنند كه در ايجاد جوامع معرفتي نقش مهمي دارند.
دكتر معتمدنژاد با توجه به تأكيد يونسكو بر جوامع معرفتي، به وجوه تمايز اين دو جامعه پرداخت و گفت: طرفداران جامعه اطلاعاتي از جامعه يك شكل صحبت مي كنند كه در آن، مسائل اقتصادي مورد توجه است و در بازار بزرگ جهاني، همه چيز به نفع سرمايه داري تمام مي شود نه عموم مردم دنيا.
وي افزود: هدف نهايي در اجلاس تونس نيز عبور از جامعه اطلاعاتي به جامعه معرفتي عنوان شد. رئيس سمينار در ارتباط با يونسكو، چهار تقاضا را مطرح كرد:
۱- تأسيس مركز منطقه اي مطالعات و تحقيقات ارتباطي كه از ۱۲-۱۰ سال پيش مورد تقاضا بوده است و در آن هدف هاي سياسي دنبال نمي شود. مي توان در پاكستان، ايران، افغانستان و تركمنستان دفتر زيرمنطقه اي ايجاد كرد كه به كارهاي مطالعاتي- تحقيقاتي و آموزش ارتباطات بپردازد.
۲- تأسيس كرسي استادي علوم ارتباطات در دانشگاه علامه طباطبايي كه به ما كمك مي كند از استادان مشهور دنيا استفاده كنيم.
۳- با توجه به سابقه همكاري حقوقي يونسكو با كشورهايي مثل مالزي، يونسكو مي تواند براي تدوين قوانين در زمينه تكنولوژي هاي ارتباطات و اطلاعات به ما كمك كند.
۴- چون در كشورهاي در حال توسعه براي تحقق جامعه اطلاعاتي و جامعه معرفتي نياز به سياستگذاري و برنامه ريزي است، يونسكو مي تواند در اين زمينه به ما كمك كند.
توجه به تهديد ها در كنار فرصت ها
در حوزه فناوري اطلاعات، بيشتر فرصت ها مورد توجه بوده است و كمتر تهديدها مورد بررسي قرار گرفته است. عبدالمجيد رياضي دبير شوراي عالي فناوري اطلاعات ضمن بيان نكته ياد شده، گفت: بحث تجارت الكترونيك سالهاست كه در كشور ما مطرح است و بودجه قابل توجهي نيز به آن اختصاص يافته ولي هنوز مردم استفاده ملموس از آن ندارند و چه بسا حتي خبري هم در اين زمينه كسب نكرده اند.
وي افزود: بايد كاري كنيم كه آثار و تبعات توسعه فناوري هاي اطلاعات در كشور مثل مقولات پست و تلگراف از طرف مردم حس شود. اين استفاده ها مي تواند در حوزه هاي علمي، فرهنگي، اقتصادي و غيره مورد توجه قرار گيرد. هنر ما اين است كه اين مسأله را به اينجا برسانيم.
دبير شوراي عالي فناوري اطلاعات درباره سياستگذاري مورد نظر براي گسترش اين فناوري گفت: ما بايد براي ايجاد حركات و فعاليت هايي از پايين به بالا نيز برنامه ريزي كنيم كه در ضمن سادگي و گستردگي، مردم اهميت به كارگيري اين فناوري را احساس كنند و در واقع، فرهنگ الكترونيكي را با تشويق آنها به انجام كارهاي ساده در اين چارچوب، ايجاد كنيم.
وي سپس در مورد برنامه هايي كه براي آشنايي دانش آموزان با مفاهيم اوليه اين فناوري مورد توجه قرار دارد، توضيح داد.
عبدالمجيد رياضي، در نهايت بر اهميت هماهنگي فعاليت هاي انجام شده در زمينه فناوري هاي اطلاعات از بالا به پايين و همچنين از پايين به بالا تأكيد كرد.
دكتر حميد شهرياري، دبير شوراي اطلاع رساني نيز در بخشي از سخنانش گفت: واقعيت اين است كه جامعه ما هنوز به جامعه اطلاعاتي دست نيافته و هنوز نتوانسته ايم انباشته هاي سازماني را به نوعي سازماندهي كنيم كه در دسترس همگان قرار گيرد. در نتيجه، به صورت طبيعي ما دچار چالش هايي در اين زمينه شده ايم.
وي همچنين به وجود هزينه هاي سنگين، نبود نيروي انساني متخصص و مديريت كارآمد در عرصه فناوريهاي اطلاعات اشاره كرد.
گسترش فناوري  در همه عرصه ها
رسوخ و ورود عميق فناوري هاي اطلاعات و ارتباطات به همه حوزه هاي فردي- اجتماعي و به كارگيري هر چه گسترده تر شبكه هاي سخت افزاري و نرم افزاري مدرن اطلاعاتي در حوزه هاي گوناگون فرهنگ، تجارت و... در روستا، شهر و نهادهاي مدني و حوزه هاي تخصصي، همه و همه اهميت اين فناوري ها را بيش از پيش، مشخص مي سازد.
دكتر محمد توكل، مدير كل كميسيون ملي يونسكو در ايران، ضمن بيان اين مسئله، گفت: جامعه اطلاعاتي موضوعي است كه سه حوزه مختلف؛ دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي، دستگاه هاي برنامه ريزي و اجرايي و سازمان هاي بين المللي از جمله يونسكو درگير آن هستند و بايد به طور جدي به آن بپردازند.
دكتر شفازند، مشاور وزير علوم، تحقيقات و فناوري نيز با اشاره به اين كه امروز در دنيايي قرار داريم كه دانش و فناوري گسترش يافته و مرزها از ميان برداشته شده است؛ گسترش نظام مند فناوري اطلاعات و ارتباطات در جهت تحقق جامعه دانايي محور را از جمله اهداف برنامه  ملي ICT عنوان كرد.
وي همچنين گفت: توسعه دانش و فناوري اطلاعات به بازنگري مستمر برنامه هاي آموزشي- پژوهشي و تأمين نيروي انساني متخصص و كارآمد نياز دارد و بايد در نظام آموزشي كشور، آموزش و پژوهش مبتني بر فناوري اطلاعات باشد كه وزارت علوم نيز اين موضوع را در برنامه ريزي ها مورد توجه قرار داده است.
تفاوت نگاه در تعريف ها
دانش و معرفت را مي توان خيلي رودررو در نظر نگرفت. اما اين كه اطلاعات را چه بخواهيم ببينيم و تعريف كنيم؛ از زاويه كالا، سود و نفع يا از زاويه تهديد، قطعاً تفاوت دارد.
بايد ببينيم چه تعريفي از جامعه اطلاعاتي داريم و چه كسي مي خواهد اين جامعه را تعريف كند؛ دانشگاه، سازمان ملل يا يك سازمان دولتي.
دكتر يونس شكرخواه، مدرس دانشگاه، كه مجبور بود به دليل كمبود وقت سمينار، چكيده متن سخنراني اش را مطرح كند، سخنانش را اين چنين آغاز كرد و در ادامه گفت: جامعه اطلاعاتي به سرعت گردن شكنانه اي در حال گسترش و تدوين است. اميدواريم اين تحول در كشور ما نيز صورت گيرد و گردن كسي هم شكسته نشود.
وي با اشاره به اين كه هر كشوري مباحث مربوط به جامعه اطلاعاتي و جامعه معرفتي را به نوعي تجربه كرده و خيلي اين دو پديده جديد نيستند به بررسي شاخص هاي سه دهه ۴۰ ، ۶۰ و ۸۰ پرداخت و گفت: در دهه ،۴۰ محور مورد توجه اقتصاد بود. در حالي كه در دهه ،۶۰ جامعه مبتني بر خدمت و گذر از مرحله توليد سخت افزار بود و همچنين در دهه ۸۰ ، تعريف جديدي از مدرنيته و اقتصاد جهاني و جهاني سازي مبتني بر ICT مطرح شد.
دكتر شكرخواه سپس ديدگاه هاي مختلف؛ بينش هاي ليبرالي و انتقادي و آنچه در كشورهاي در حال توسعه در مورد جامعه اطلاعاتي مطرح است را مورد بررسي قرار داد و در جمع بندي صحبت هايش گفت: در تئوري جامعه اطلاعاتي، دو گروه نظر دارند؛ گروه تكنولوژي دوست و گروه تكنولوژي ترس.
وي با تأكيد بر اين كه آزادي بيان، سنگ بناي جامعه اطلاعاتي و معرفتي است گفت: جامعه معرفتي بايد منبع توسعه، تنوع و گوناگوني زباني، پلي براي شكاف ديجيتال و همچنين منبعي براي رسانه اي كردن علم به زبان ساده باشد.
دكتر شكرخواه افزود: از ديد من، جامعه اطلاعاتي و جامعه معرفتي دو مفهوم مكمل اند نه متضاد. در واقع، جامعه اطلاعاتي سنگ پايه جامعه معرفتي است.

نگاهي به تأثير و نفوذ فرهنگ اسلامي در فرهنگ آمريكايي
اسلام در آمريكا
مترجم: وحيدرضا نعيمي
005364.jpg
005361.jpg
در ظاهر شايد به نظر برسد فاصله اي به  اندازه اي چند جهان بين آمريكا و خاورميانه وجود دارد. يعني دو فرهنگ مجزا كه مشتركات زياد و ارتباط تاريخي ندارند. در واقع شواهد زيادي وجود دارد كه خلاف اين را ثابت مي كند. نفوذ اسلام در فرهنگ آمريكايي عميق است، هرچند كه كمتر به چشم مي آيد. شماري از كلماتي كه آمريكايي  ها بر زبان مي آورند، غذاهايي كه آمريكايي ها مي خورند، ساختمان هايي كه آمريكايي ها طراحي مي كنند و سنتي كه آمريكايي ها به آن افتخار مي كنند، ريشه در جهان اسلام دارند.امروز در آمريكا علاقه فزاينده اي به هر چيزي وجود دارد كه اسلامي است. با وجودي كه موزه هاي آمريكا از ديرباز آثار هنر اسلامي را گردآوري كرده و به نمايش گذاشته اند، به گفته معصومه فرهاد، سرمجموعه دار نگارخانه آرتورام ساكلر در واشنگتن، در چند سال اخير توجه رسانه ها و آگاهي عمومي نسبت به نمايش هاي ويژه افزايش يافته است. بنا بر اعلام انجمن مطالعات خاورميانه در آمريكاي شمالي، بيش از ۱۲۰ دانشكده و دانشگاه اكنون دوره هاي درسي در مقطع كارشناسي و تحصيلات تكميلي در حوزه خاورميانه ارائه مي كنند.
آمار انجمن زبان نوين نشان مي دهد در سال ۲۰۰۲ ، ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر در رشته زبان عربي در دانشگاه هاي آمريكا ثبت نام كردند كه حدوداً دو برابر تعداد سال ۱۹۹۸ است. به اين ترتيب، رشد دانشجويان اين زبان در دانشگاه هاي آمريكا از ديگر زبان ها بيشتر است.
قدمت تأثير اسلام به همان آغاز تاريخ آمريكا برمي گردد. احتمالاً كريستف كلمب كه در سال ۱۴۹۲ آمريكا را كشف كرد، راهش را در اقيانوس اطلس به كمك يك راهنماي عرب پيدا كرد. عرب ها از قديم تعداد زيادي مقام كارشناس ناوبري دريايي داشتند، پيش از اروپاييان مي دانستند كه زمين گرد است و احتمالاً اروپايي ها را با ابزار ناوبري مانند قطب نماي مغناطيسي و اسطرلاب آشنا كردند. تا قرن پانزدهم، كشتي هاي اروپايي كه در جست وجوي يافتن راهي ديگر به آسيا از اقيانوس اطلس مي گذشتند، مسلمانان را به عنوان ناوبر و مترجم به كار مي گرفتند.
اسپانيايي هايي كه در منطقه جنوب غربي فعلي آمريكا ساكن شدند، طرح ها، مواد و خوراكي هايي را با خود آوردند كه دستاورد مسلمانان بود؛ مسلماناني كه در قرن هشتم اسپانيا را فتح كردند و تا پايان قرن پانزدهم نقش مهمي در آنجا داشتند. ويژگي هاي برجسته معماري منطقه جنوب غربي آمريكا از قبيل نورگيرهاي محصور، حوض، طاق، كاشي كاري تزئيني و خشت براي استفاده به عنوان ماده ساختماني از طريق اسپانياي مسلمانان از خاورميانه به آمريكا رفت.طرح هاي اسلامي همچنين بر جواهرآلات ساخت بوميان آمريكا به خصوص ناواهو در جنوب غربي آمريكا تأثير گذاشت. گردنبند شكوفه كدومسما كه يكي از واضح ترين جواهرآلات بوميان آمريكاست، يك هلال وارون آويخته دارد كه از مهره هاي رنگي تشكيل شد و به شكل شكوفه هاي كوچك كدومسما است. مورخان جواهرآلات جنوب غرب معتقدند بوميان آمريكا اين طرح را از هلال تزئيني روي لجام اسب مسلمانان اسپانيايي گرفتند كه در سال هاي سده ۱۵۰۰ ميلادي وارد آمريكا شدند. آنان افرادي بودند كه پس از بازپس گيري شبه جزيره آيبريا (قرن ۱۱ تا ۱۵) توسط مسيحيان، در اسپانيا باقي  ماندند.
حتي كابوي يعني تجسم غرب قديمي آمريكا بيشتر ابزار خود را احتمالاً به مسلمانان اسپانيا مديون است، از جمله زين، مهميز و حتي چكمه. مسلمانان اسپانيايي سواركاران ماهري بودند. دونالد گيلبرت چاوز نويسنده و مورخ معتقد است چكمه هاي نوك دار، پاشنه بلند و قوزدار كه آمريكايي ها به نام چكمه هاي كابوي مي شناسند، توسط مسلمانان اندلس در اسپانيا براي گاوچراناني طراحي شده بود كه ساعت هاي طولاني را روي زين مي گذراندند. دوخت زيباي چكمه نيز يادگار طرح هاي عربي است.
آنچه اكنون آمريكايي ها به عنوان غذاي جنوب غربي يا مكزيكي مي شناسند، نيز ريشه هاي عميقي در جهان اسلام دارد. غذاهاي ادويه دار گوشتي، برنج و چاشني هايي مانند دارچين و گل ميخك از طريق مسيرهاي تجاري مسلمانان به اسپانيا رفتند و پس از تركيب با سبزيجات آمريكايي مانند لوبيا، گوجه و فلفل، غذاهاي خوشمزه اي توليد كردند.در معماري، تأثير اسلام فراتر از جنوب غرب رفته است. در اوايل قرن بيستم لوئيس ساليوان كه گاه بزرگ معماران آمريكايي خوانده مي شود، از طاق، كنج و كنده كاري ملهم از خوشنويسي اسلامي در طراحي ساختمان هاي اداري، فروشگاه هاي بزرگ و بانك ها در شهرهاي غرب ميانه استفاده كرد. طرح هاي اسلامي در شماري از سالن هاي مجلل سينما در آن روزگار به كار رفت. اين سالن ها اسامي اي مانند الحميرا داشتند؛ يعني اسم كاخ اسلامي معروفي در گرانادا در اسپانيا.
اما از طريق زبان است كه جهان اسلام به مستقيم ترين شكل بر آمريكايي ها تأثير مي گذارد. همان طور كه دائره المعارف ها نشان مي دهند، بسياري از كلمات روزمره انگليسي مانند algebra (جبر)، alchemy (كيمياگري)، asthma (آسم)، cable (كابل)، coffee (قهوه)، lemon (ليمو)، magazine (مجله) و غيره از عربي مي آيند.
آمريكايي ها علاقه تازه اي نيز به هنر و آثار هنري اسلامي پيدا كرده اند. مدتي پيش دو نمايشگاه مربوط به آثار هنري اسلامي در واشنگتن برگزار شد. اولين نمايشگاه «خلفا و پادشاهان: هنر و نفوذ اسپانياي مسلمان» و دومين نمايشگاه «كاخ و مسجد: هنر اسلامي از موزه ويكتوريا و آلبرت» نام داشت.
نمايشگاه نخست دربرگيرنده ۹۰ شيء از قرن هشتم تا شانزدهم بود كه متعلق به انجمن اسپانيايي در نيويورك است. دومين نمايشگاه مربوط به ۱۰۰ شيء هنري از مجموعه اسلامي موزه ويكتوريا و آلبرت در لندن شامل خوشنويسي، سراميك، نساجي، فرش، فلزكاري، شيشه و چوب كاري بود كه مبين هنر مذهبي و عرفي جهان اسلام است. سفال ملهم از هنر اسلامي از ديگر اشياء به نمايش درآمده بود.
برگزاركنندگان نمايشگاه هاي ياد شده گفتند هدفشان آشنايي بازديدكنندگان با سه موضوع است: اول هنر اسلامي به كل آثار هنر اسلامي در دوره اسلامي اطلاق مي شود كه به وسيله مسلمانان يا غيرمسلمانان پديد آمده باشد. دوم تصاوير موجودات زنده كه در سياق اسلامي به كار نرفته است، در هنر اسلامي عرفي متداول است. سوم، از آنجايي كه خاورميانه در كانون دنياي قديم قرار دارد، بسياري از ويژگي هاي هنر اسلامي نتيجه تبادلات هنري و فرهنگي با ساير مناطق است. هنر خاورميانه اسلامي اين قدرت را داشت كه چندين قرن، مردم ساير مناطق را تحت تأثير قرار دهد.
منبع: washingtion file

تازه ها
شيخ صنعان اين بار در قالب اپرا
005352.jpg
داستان شيخ صنعان را همه خوانده ايم:  از راه به در شدن شيخي عارف و پيري فرزانه در سنين كهنسالي و عشق او به دختري ترسا، در حالي كه خود مسلمان بوده، خوك چراني و باقي قضايا. اين داستان را هم در منطق الطير عطار، هم در ديوان شمس تبريزي و هم در جاهاي ديگر خوانده ايم.
حسين جاويد، شاعر بزرگ جمهوري آذربايجان(متولد ۱۸۸۲ متوفي ۱۹۶۰ ميلادي)، در دهه هاي آغازين قرن بيستم، تراژدي شيخ صنعان را در ۴ پرده منظوم و براي اجرا در قالب اپرا به تركي آذربايجاني نوشت و اكنون سال هاي سال است كه اين اپرا در اين جمهوري اجرا مي شود.
اكنون بعد از گذشت  سال ها از آفرينش اين اثر، دكتر رحيم  چاووش اكبري كه در آثار ادبي خود«يسناي تبريزي » تخلص مي كند، بعد از سه سال كار مستمر، اين درام را با عنوان« تراژدي شيخ صنعان »با تبليغات فراوان و با حفظ قالب هاي ادبي موجود در متن اصلي (مثنوي، غزل، قصيده و...) و با رعايت ويژگي هاي تقطيع بيت هاي گوناگون در نقل قول هاي افراد حاضر در نمايش يا همان اپرا، با قدرتي فراوان به فارسي منظوم بازگردانده و اثري ديگر به گنجينه ادب فارسي افزوده است.
تراژدي شيخ صنعان، اپرايي است در ۴ پرده و هر پرده در دو صحنه كه در هنگام اجرا، صحنه اول پرده دوم با صحنه دوم با هم اجرا مي شود.
دكتر رحيم چاووش اكبري، ترجمه خود را با تعليمات و افزوده هاي فراواني به بازار نشر عرضه كرده كه از آن جمله مي توان به زندگي و تبار حسين جاويد، نمادها در تراژدي  شيخ صنعان، زبان سمبليك اثر، پس زمينه هاي فرهنگي و...اشاره كرد.
دكتر اكبري، در حال حاضر در شرف به پايان رساندن طرح عظيم«دايره المعارف بزرگ امثال و حكم تطبيقي در سه زبان اصلي جهان اسلام: فارسي، عربي و تركي »است كه از سال ها پيش روي آن كار مي كند.
تراژدي شيخ صنعان را انتشارات زوار در ۳۸۰ صفحه، با جلد سخت و به قيمت چهار هزار تومان روي پيشخوان كتابفروشي ها قرار داده است.
خاطرات جمي
005355.jpg
خاطرات حجت الاسلام والمسلمين غلامحسين جمي، تدوين: مركز اسناد انقلاب اسلامي، چاپ : نوبت اول ۱۳۸۴ ، ۳۰۰ صفحه، رقعي ۱۹۹۰ تومان
حجت الاسلام والمسلمين جمي يكي از مبارزان خطه جنوب ايران است كه روزگار حكومت پهلوي ها، اعمال و سياهكاري هاي آن خاندان و وقايع منتهي به پيروزي انقلاب اسلامي ايران را ديده و با بياني ساده و صميمي به نقل آن پرداخته است.
اين كتاب وقايعي چون كشف حجاب، نهضت ملي شدن صنعت نفت و نقش علما و فدائيان اسلام در آن واقعه، نقش آبادان در نهضت امام خميني(ره) و فعاليت هاي آيت الله قائمي و وقايع شتاب بخش پيروزي انقلاب اسلامي را شرح مي دهد. در پايان نيز فصل جداگانه اي به خاطرات ايشان از جنگ تحميلي اختصاص دارد كه به صورت روزشمار آمده است.
انتشار كتاب طنز ۲
جلد دوم «كتاب طنز» به اهتمام سيد عبدالجواد موسوي، كاري از دفتر طنز حوزه هنري، توسط انتشارات سوره مهر روانه بازار كتاب شد.
اين كتاب شامل مجموعه مقالاتي پيرامون طنز و طنزنويسي است شامل: منوچهر احترامي (انوشيروان هم، معقول، براي خودش آدمي بوده است)، يوسفعلي ميرشكاك (طعن و طنز در گفتار ايزدي)، سيد عبدالجواد موسوي (ايرج ميرزا و پايان تاريخ)، ديداري با پال اسپراكمن (حكايت آن تخت معروف)، (تحليل ساختاري لطيفه هاي جاويد) نوشته فدوا مالتي داگلاس و ترجمه ابوالفضل حري، (آب در سبد) از ناصر فيض و «چند كلمه حرف حساب» عنوان همايشي كه ۱۰ خرداد ۸۴ پيرامون آثار كيومرث صابري برگزار شد.
در مقدمه مي خوانيم: «طنزنويسي دشوار است و از آن دشوارتر نوشتن درباره طنز، اين دشواري از سويي و سختگيري و وسواس ما از ديگر سو سبب شده است تا سرعت كار به دلخواه ما نباشد. ايرادي هم ندارد اگر مجبور بشويم حتي قيد چاپ چنين مجموعه اي را هم مي زنيم، اما حاضر نيستيم اثري نازل و فاقد ارزش ارايه كنيم.»
همچنين در «املت دسته دار» مجموعه شعر ناصر فيض مي خوانيم:
«پيش از اين بحث دماغ اين همه مرسوم نبود
بيني هيچ كس اندازه خرطوم نبود
هيچ كس با تو و با بيني تو كار نداشت
هيچ چشمي به سر بيني تو زوم نبود »
« كتاب طنز ۲ »در ۲۲۹ صفحه و با قيمت ۲۶۰۰ تومان در اختيار دوستداران كتاب طنز قرار مي گيرد.
تربيت كودكان در «چرا دلواپسي!»
005358.jpg
در زندگي روزمره با مواردي از اختلافات رفتاري در پيرامون خود برخورد مي كنيم. دروغگويي، دزدي، پرخاشگري، حسادت، ترس، خودسري و بي اعتنايي، انتقام گيري و توقع بيش از اندازه از اين دست اختلالات است كه گاه از فرط رخداد تا حدي حالت عادي به خود گرفته است. هر جا بحث از رفتار مي شود، موضوع يادگيري و آموزش نيز مطرح مي شود، چرا كه از يادگيري تعاريف چندي شده است كه وجه مشترك آنها «تغيير رفتار» است. بنابراين مي توان چنين اميد داشت با آموزش مي توان به طور بالقوه رفتار را تغيير داد. در كشوري كه بسيار جوان به شمار مي رود، طبعاً آموزش از اين جهت اهميت فراواني پيدا مي كند، اما آموزش صرفاً از دبستان شروع نمي شود، بلكه مي توان نقطه آغاز آن را حتي قبل از تولد قرار داد.«چرا دلواپسي» عنوان كتابي است كه به بررسي تربيت كودكان در زمينه هاي زناشويي، بارداري و تربيت پرداخته است. اين كتاب كه تاليف ف قلي زاده و فريبا بهرامي است، چهارده فصل دارد كه هر كدام عناويني همچون تربيت، بهداشت رواني، دوران حاملگي و ولادت، دوران نوزادي و شيرخواري، محيط خانواده، چگونه كودكاني مذهبي تربيت كنيم؟ و تنبيه بدني و راه حل هاي جايگزين دارد.اين كتاب با ۳۶۶ صفحه به قيمت ۰۰۰/۳۶ ريال توسط نشر پوينده منتشر شده است. مطالعه اين كتاب براي زوج هاي جوان سودمند است.
نيكي ۵۴
005367.jpg
پنجاه وچهارمين شماره نشريه نيكي منتشر شد. در اين شماره مطالبي از جمله: عروسان ايراني، فعال شدن زنان در عربستان، شير شتر وارد بازار مي شود، مي ترسيم كه بعد ما ايمان را سر ببرند، به جز عشق نامي براي تو نيست، نگراني اروپا درباره حقوق بشر! انگ و تبعيض در ايدز، درمان بيماري كبد با استفاده از سلول هاي بنيادي، پديده حيات، نگاه كودكانه يك مرد، برنامه ديدارهاي جام جهاني فوتبال و... به چشم مي خورد.

خبر
تمديد مهلت ارسال آثارجشنواره عكس رشد
با توجه به استقبال عكاسان بزرگسال و دانش آموزان سومين جشنواره عكس رشد، مهلت دريافت آثار اين جشنواره تا ۱۰ خرداد تمديد شد.
به گزارش روابط عمومي دفتر انتشارات كمك آموزشي، تاكنون بيش از ۸۰۰ نفر از سراسر كشور آثار خود را براي رقابت در دو بخش آموزش و پرورش از نگاه دوربين و آزاد در دو گروه سني دانش آموزي و بزرگسال به دبيرخانه اين جشنواره ارسال كرده اند.جايزه نفر اول هر گرايش در سومين جشنواره عكس رشد، علاوه بر ديپلم افتخار، تنديس جشنواره و چهار سكه بهار آزادي است و به كساني كه رتبه دوم و سوم هر گرايش را به دست آورند، علاوه بر لوح تقدير و تنديس جشنواره، به ترتيب، سه و دو سكه بهار آزادي اهدا خواهد شد.همچنين به همه كساني كه آثارشان به نمايشگاه راه پيدا كند، پنج حلقه فيلم عكاسي و برخي از توليدات رشد اهدا مي شود. نمايشگاه آثار برگزيده و مراسم اهداي جوايز نفرات برتر، شهريور ماه ۸۵ در تهران برگزار خواهد شد.

همايش ها
سومين همايش و كارگاه آموزشي تجارت الكترونيك(Sino-us2006)
مهتاب خسروشاهي
۱- تاريخ برگزاري:۵-۳ژوئن۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري:چين/ تيان جين
۳- پست الكترونيكي:eb2006@vip.136.com
۴- صفحه الكترونيكي:http://ibs.nankai.edu. cn/eb2006
۵- مسئولين برگزاري: دانشگاه نانكاي چين/ مركز تجارت و علوم تجاري چين/ مركز تحقيقات تجارت الكترونيك چين/ دانشگاه تگزاس/ دانشگاه علوم بازرگاني و تجاري راولز/ مركز بين المللي بازرگاني و پژوهش(CIBER)
۶- نيم نگاه: تجارت الكترونيك يكي از شيوه هاي نوپاي تجارت به ويژه در سطح بين المللي است. اين همايش با هدف بررسي مباحثي چون: سياست ها و برنامه هاي مديريتي در تجارت الكترونيك، ادغام اطلاعات تجاري-مديريتي و مديريت طرح هاي جديد، تكنولوژي اطلاعات و اطلاعات مورد نياز در تجارت الكترونيك، تجارت الكترونيك و مديريت تشكيلات گروهي، جايگاه اينترنت در تجارت، قوانين حقوقي، اجتماعي و فرهنگي در تجارت الكترونيك، آموزش و تحصيل در زمينه تجارت و تجارت الكترونيك برگزار مي شود. همايش با كارگاه آموزشي همراه است.
همايش و نمايشگاه بين المللي
مديريت ۲۰۰۶(KMICE06)
۱- تاريخ برگزاري:۸-۶ ژوئن ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: مالزي/ كوالالامپور
۳- پست الكترونيكي:kmice @ uum.edu.my
۴- صفحه الكترونيكي:http://www.kmice.uum.edu.my
۵- تلفن: ۶۰۴۹۲۸۴۶۴۶+
دورنگار:۶۰۴۹۲۸۴۷۵۳+
۶- نيم نگاه: همايش و نمايشگاه بين المللي مديريت با هدف بحث و تبادل نظر به: سياستگذاري ها در حوزه مديريت و اطلاعات مديريتي، علم مديريت و مشاركت در امور مديريت و آموزش اصول مديريتي به مديران، سنجش ميزان كارآيي و تأثير علم مديريت در سازمان هاي مختلف، ابزار آلات و تكنولوژي مورد نياز براي علم مديريت و آموزش آن، فرآيند مديريت و اجراي طرح هاي مديريتي، آموزش و پرورش و مديريت، برنامه هاي آموزشي و اجراي صحيح آن با مديريت اصولي، ساماندهي و نظم بخشيدن به مجموعه ها با استفاده از اصول مديريتي، ظرفيت علم مديريت در راهبرد برنامه ها، اجرا و تأثير نحوه اجرا در علم مديريت، استفاده از نرم افزارهاي آموزشي جهت آموزش مديريت از نخستين مرحله تا مراحل پيشرفته مديريتي، سيستم هاي هوشمند و كاربرد آنها در مديريت، تفاوت فرهنگ و تأثير آن بر مديريت، پذيرش اصول مديريتي و ارتباط آن با آموزش و... مي پردازد.

اخلاق اجتماعي
بخش بيست وسوم
حسن خلق
يكي از مهمترين علل موفقيت رسول اكرم(ص) در انجام آن رسالت عظيم و آسماني، خوي نرم و ملايم آن حضرت بود. در رفتار با مردم بسيار بردبار و حليم بودند و نسبت به آنها حسن رفتار و حسن ظن داشتند. به طوري كه با اخلاق كريمه خويش و با مهر و محبت بي شائبه جانها را شيفته خود مي ساختند، تا آنجا كه توانستند درجامعه منحط عربستان آن روز، انسانهايي را تربيت كنند كه هر كدام الگويي براي انسانيت و حجتي براي اثبات اصالت اين آئين آسماني به شمار روند. خدا درباره خلق و خوي آن حضرت در قرآن خطاب به پيامبر مي فرمايد: «انك لعلي خلق عظيم۱»،همانا تو بر خلقي عظيم آراسته اي. «فبمار رحمه من الله لنت لهم و لوكنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولك فاعف عنهم و استغفر لهم و شاور هم في الامر فاذا عزمت فتوكل علي الله ان الله يحب المتوكلين۲» .
اي پيامبر به موجب رحمت و لطف الهي، تو نسبت به مردم مهربان بوده و اخلاق نرم و ملايمي داري. اگر خشن و سختدل بودي و اخلاق درشتي داشتي، همه از دورت پراكنده مي شدند. پس با آنها هميشه درحال بردباري و حلم و حسن خلق رفتار كرده، برايشان طلب آمرزش كن و در كارها با ايشان مشورت نما، وآنگاه كه بركاري تصميم گرفتي، توكل بر خدا كن، چه آن كه خدا توكل كنندگان را دوست دارد.
سيره همه انبيا بر همين منوال بوده است كه همواره با مردم به ملايمت و مهرباني رفتار مي كردند. همچنان كه در مورد اعزام حضرت موسي و برادرش براي هدايت فرعون خداوند متعال فرمود: «فقولا قولالينا لعله بتذكر او يخشي۳ »،با فرعون نرم و ملايم سخن بگوئيد، شايد در اثر سخنان نرم شما، متذكر حقايق شد يا از عذاب الهي بهراسد.
ارزش و اهميت اين صفت پسنديده تا آنجاست كه روزي در پاسخ به سئوال اسامه كه پرسيد:« بهترين چيزي كه به انسان عطا شده چيست؟» فرمود:« حسن خلق».
امام حسين(ع) به نقل از پيامبر(ص) فرمود: «براي افراد خوش خلق پاداشي است مثل پاداش آنها يي كه روزها را روزه مي گيرند و شبها را نماز مي خوانند» و در جاي ديگر فرمود: «خوش خلقي، گناهان را ذوب مي كند و از بين مي برد، همان طور كه خورشيد يخ را ذوب مي كند».
پرسيدند:« خوش خلقي چيست؟» فرمود:«خوش خلقي به اين است كه پيوند دوستي برقرار كني با كسي كه از تو بريده و عفو نمايي كسي را كه به تو ظلم كرده و عطا كني به آن كه از تو مضايقه دارد.»
در مقام دعا با خالق رحمان مي گفت:« اللهم حسن خلقي، اللهم جنبني منكرات الاخلاق. خدايا خلقم را نيكو فرما. خدايا از اخلاق ناپسند بدورم دار و براي اجتناب از ناروائيها ياري ام فرما.»
حضرت رضا(ع) به نقل از رسول خدا(ص) فرمود: «جبرئيل از جانب پروردگارم بر من نازل شد و گفت: اي محمد بر تو باد كه «حسن خلق» را ملازم خودسازي، زيرا بد خلقي خير دنيا و آخرت را از بين مي برد». سپس فرمود:« بدانيد كه شبيه ترين شما به من كساني هستند كه اخلاقشان از همه نيكوتر باشد».

۱- قلم، آيه ۵
۲- آل عمران، آيه ۱۵۹
۳- سوره طه، آيه ۴۴

فرهنگ و آموزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |