گفت و گو با مدير كل همكاري هاي بين المللي صداوسيما
مرزها مي شكند
بهشته فارغي
|
|
حضور كارگردانان و برنامه سازان تلويزيوني ايران در شبكه ها وجشنواره هاي بين المللي در طول سال هاي اخير توانسته است جايگاه مطلوبي را براي رسانه ملي رقم زند. تجربه دريافت جايزه خبري آسياويژن به خاطر حضور جدي ايران در مراكز بحران خيز از جمله افغانستان، عراق و كشورهاي منطقه نشان داد كه مي توان با كمك برنامه سازان و گزارشگران فعال، پوسته خبري داخلي را شكست و در ميان انبوه رسانه هاي منطقه اي، جاپايي براي خود دست و پا كرد.
براي اطلاع از حضور صداوسيما در عرصه هاي بين المللي با دكتر محمدرضا سعيدآبادي- مدير كل همكاري هاي بين المللي صداوسيما- گفت وگويي انجام داده ايم كه چاپ آن مدتي به تأخير افتاد. وي در زمينه فعاليت هاي دفاتر خبري، شبكه جام جم و حضور رسانه ملي در عرصه بين المللي مطالبي را ارائه كرده كه به اختصار آن را مي خوانيد:
* در چه مناطق يا كشورهايي از جهان دفاتر فعال خبري داريد؟
- در حال حاضر در 18 كشور دنيا حضور فعال تري داريم كه بعضي از اين دفاتر، منطقه اي هستند. البته در اين 18 مكان خبري، همكاران صداوسيما بيشتر به توليد خبرهاي منطقه اي مي پردازند. طبيعي است كه انتخاب اين مكان ها به تناسب شاخص هاي توزيع جغرافيايي و رسانه اي مراكز يادشده است. به عبارت ديگر در مكان هايي كه ازنظر خبرسازي مطرح هستند، خبرنگاران صداوسيما حضور چشمگيرتري دارند.
* آيا همچون خبرگزاري هاي معتبر جهاني، اخبار دست اول هم توليد مي كنيد؟
- اگر منظور از توليد خبر اين است كه در زمينه حوادث جهاني مثل حادثه عراق و افغانستان و... مثل ساير خبرگزاري هاي فعال عمل كنيم، خوشبختانه حوزه سياسي سازمان به گونه اي عمل كرده است كه با اعزام خبرنگاران يا ايجاد دفاتر فعال، به نوعي مسائل آنها را پوشش مي دهد. در طول اين مدت آسياويژن صداوسيما را به خاطر توليد اخبار ويژه و انبوه، مورد تشويق قرار داده است.
بنابراين همكاران اين دفاتر تلاش خود را مي كنند تا به نحوي مطالب خبري را از مناطق تحت پوشش، توليد و ارسال كنند.
* در زمينه معرفي توليدات داخلي به شبكه هاي تلويزيوني خارجي چه اقداماتي انجام داده ايد؟
- در اين زمينه روش هاي مختلفي طراحي شده است. يكي از اين شيوه ها، مبادلات بين المللي در ارائه برنامه هاي داخلي به شبكه هاي تلويزيوني بين المللي است. طبيعي است در اين زمينه بيشتر، تعامل فرهنگي، شناخت ايران براي مخاطبان خارجي و به تصوير كشيدن توانايي اقتصادي و فرهنگي نظام جمهوري اسلامي مطرح است. از اين رو سعي مي كنيم با تبادل توليدات فرهنگي، ارتباطات خودمان را با شبكه هاي تلويزيوني مختلف دنبال كنيم.
علاوه بر آن از طريق فروش برخي از مجموعه هاي تلويزيوني از جمله مجموعه تلويزيوني اصحاب كهف يا حضور برخي از توليدات در جشنواره هاي بين المللي، درصدد هستيم به اشاعه فرهنگي بپردازيم. تجربه حضور برخي از مجموعه هاي تلويزيوني در كشورهاي عربي و برخي كشورهاي اروپايي، نتيجه اين تعامل فرهنگي است.
* در شبكه بين المللي رسانه ها، چگونه ارتباطاتي را با رسانه ملي برقرار مي كنيد؟
- معمولاً به دو شيوه ارتباطات را برقرار مي كنيم؛ در شيوه اول از طريق قراردادهاي چندجانبه رسانه اي كه از طريق اتحاديه ها و سازمان هاي رسانه اي صورت مي گيرد. علاوه بر آن، معمولاً از طريق ايجاد بسترهاي ارتباطي و عرضه محصولات فرهنگي به شبكه هاي تلويزيوني خارجي، اين نوع ارتباطات را گسترش مي دهيم.
* بازتاب هاي شبكه بين المللي جام جم را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- در زمينه شبكه جام جم، معمولاً از روش هاي متفاوتي براي بهره گيري بازخوردهاي مخاطبان استفاده مي كنيم. يك شيوه، ارتباطات الكترونيكي و اينترنتي است كه در آن مخاطبان، نظرات و پيشنهادات خود را به دست اندركاران و مديران برنامه ها انتقال مي دهند. جدا از آن، با نظرسنجي دفاتر صداوسيما در خارج از كشور از طريق ايرانيان ساكن در خارج نسبت به برنامه هاي پخش شده، اطلاعاتي را جمع آوري مي كنيم. همچنين با استقرار گروه هاي نظرسنجي در فرودگاه هاي بين المللي از ايرانيان ورودي به كشوردر مورد برنامه هاي شبكه جام جم نظرسنجي مي كنيم.
با وجود اين رويه ها، مي توان با نگاه هاي كارشناسي رسانه اي نسبت به شدت و ضعف برنامه ها نيز در داخل قضاوت هايي داشت.
* برنامه هاي توليدي صداوسيما در چه جشنواره هايي شركت مي كنند؟
- به خاطر نوع برنامه هاي توليدي سازمان، ازقبيل سريال، مستند، تركيبي، اغلب برنامه هاي كيفي به خاطر تجربه عوامل و دست اندركاران در جشنواره هاي مختلف پذيرفته مي شوند. حتي در مواقعي، برخي از اين توليدات فرهنگي صداوسيما، در حوزه هاي مختلف اروپا و آسيا نيز جوايز شايسته اي را دريافت مي كنند.
حضور در جشنواره هاي معتبر سن سباستين اسپانيا، مونترال كانادا، تسالونيكي يونان، مانهايم و برلين آلمان، گوتنبرگ سوئد، روتردام هلند و توكيو ژاپن، از جمله حضور جدي فيلم سازان صداوسيماست كه توانسته اند حضور موفقي را هم به ثبت برسانند.اخيراً ازجشنواره هاي مونترال كانادا، توكيوي ژاپن، سوئد و ابي يو جوايزي را سازندگان برنامه هاي تلويزيوني ايران دريافت كرده اند كه خود، نشان دهنده كيفيت آثار و حرفه اي بودن دست اندركاران توليد آن بوده است.
* ويژگي برنامه سازي تلويزيون ايران نسبت به كشورهاي منطقه در چيست؟
- به خاطر سرمايه گذاري سازمان صداوسيما در سال هاي گذشته، در بخش برنامه سازي هاي سريال، مستند و تركيبي و تربيت نيروي انساني كيفي موجب شده كه توليدات فرهنگي قابل توجهي در طول اين سال ها ارائه شود.
طبيعي است كه به خاطر محتواي غني ديني و ويژگي هاي فرهنگي و اجتماعي مردم ايران، اغلب اين برنامه ها از بار فرهنگي خوبي برخوردارند. علاوه بر آن خلاقيت و نوآوري در مضامين بكر موجب شده كه برخي از شبكه هاي اروپايي نيز جذب اينگونه برنامه ها شوند.
|