يكشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۲ - Jun 18, 2006
تا شهريور ماه امسال افتتاح مي شود
موزه نيما يوشيج در مازندران
001917.jpg
001920.jpg
گروه علمي فرهنگي حميد دهقان: موزه نيما در محل خانه نيما يوشيج در مازندران تا شهريور ماه امسال افتتاح مي شود.
مهندس مسعود نصرتي، مدير كل موزه هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و صنايع دستي در گفت وگو با همشهري با بيان اين مطلب گفت: موزه نيما كه در حال حاضر معماري داخلي آن انجام مي شود، به عنوان يك مركز فرهنگي و هنري، زندگي اين شخصيت فرهنگي و علمي از تولد تا مرگ و آثار نظم و نثر و مسير فعاليت اجتماعي و سياسي وي را به بينندگان ارائه مي كند. وي افزود: موزه خانه نيما در يوش مازندران، الگوي خانه موزه  هايي خواهد بود كه سازمان ميراث فرهنگي تصميم دارد به منظور قدرداني از شأن و عظمت شخصيت هاي ارزشمند كشور و جاودانه  ساختن ياد و خاطره آنان در سراسر كشور برپا سازد. استاد معين، استاد مطهري و جلال آل احمد از جمله اين افراد به شمار مي آيند.
موزه هاي عشايري
مدير كل موزه ها اظهار داشت: به دنبال گشايش نخستين موزه عشايري در شهرستان سراب آذربايجان شرقي، به منظور زنده نگهداشتن فرهنگ عشايري، اكو موزه عشاير در سه استان كهگيلويه و بويراحمد، فارس و خراسان در فضاي باز تشكيل مي شود كه نخستين آنها در كهگيلويه و بويراحمد در يك فضاي 200 هكتاري در حال آماده شدن است و با نصب تعداد 9چادر خريداري شده، سال آينده فاز اول اين پروژه مورد بهره برداري قرار مي گيرد. برپايي اين موزه ها به حفظ ميراث عشايري و آشنايي مردم با زندگي عشاير كه با كوچ عجين شده، كمك شاياني خواهد كرد.
موزه هاي محلي
وي با اشاره به برنامه تأسيس موزه ها در سال جاري گفت: گسترش موزه هاي محلي در برنامه چهارم توسعه مورد توجه قرار گرفته است و در اين راستا موزه قاجار در تبريز و موزه عشاير در سراب همزمان با برگزاري هفته بزرگداشت ميراث فرهنگي گشايش يافت و هم اكنون موزه هدايا در شهرستان خامنه  حاوي هداياي مربوط به رؤساي جمهور كشور و موزه هاي مردم شناسي زابل و ايرانشهر و خانه زاهدان و موزه هاي نائين و زواره در حال آماده شدن است و تا پايان امسال اين موزه ها مورد بازديد مردم قرار خواهد گرفت.
موزه هاي روستايي
مهندس نصرتي گفت: تأسيس موزه روستايي گيلان در سراوان مورد استقبال فراوان مردم قرار گرفت. در اينجا بيش از 22 نوع معماري گيلان در فضاي 200 هكتاري به نمايش گذاشته شده است. ايجاد چنين موزه هايي در استان هاي مازندران، گلستان و كردستان تحت مطالعه كارشناسان ميراث فرهنگي قرار گرفته است. از سوي ديگر براي نشان دادن بافت قديمي روستايي كوير كه در حال حاضر از سكنه خالي شده است، احداث موزه روستايي كوير برنامه ريزي مي شود. بديهي است چنين موزه هايي از پربيننده ترين مكان هاي فرهنگي و تاريخي گردشگران خواهد بود.
حمايت از موزه هاي خصوصي و مجموعه داران
مدير كل موزه ها به حمايت سازمان ميراث فرهنگي از تشكيل موزه هاي خصوصي و ارائه تسهيلات به مجموعه داران تاكيد كرد و گفت: ايجاد موزه هاي خصوصي در سال 84 اتفاق مهمي در بهسازي و توسعه موزه هاي كشور به شمار مي آيد و در اين مورد مبلغ 500 ميليون تومان وام به موزه هاي خصوصي و مجموعه داران اختصاص يافته است.
وي افزود: موزه هاي دكتر حسابي، فرش رسام عربزاده، كندلوس و چندين موزه خصوصي ديگر و مجموعه داراني كه با حمايت سازمان ميراث فرهنگي و ايجاد تسهيلات به كار خود ادامه مي دهند، مزاياي فراواني دارند كه از آن جمله مي توان جلوگيري از قاچاق اشيا، ماندن اشيا در كشور و ايجاد اشتغال را نام برد.
جذب ديداركنندگان موزه ها
مهندس نصرتي اظهار داشت: براي معرفي موزه ها و مكان هاي فرهنگي و تاريخي به بازديدكنندگان، تلاش فراواني مانند آگاهي دادن از رسانه ها به عمل مي آيد. در سال گذشته(سال 48) حدود 14 ميليون و 500هزار نفر از موزه ها ديدار كردند كه 470 هزار نفر از آنان گردشگران خارجي بوده اند. وي در مورد بهاي بليت ورودي موزه ها گفت: ديدار گروهي دانشجويان و دانش آموزان رايگان است و در صورت انفرادي با ارائه كارت نصف بهاي بليت از آنان دريافت مي شود. همچنين ديدار از موزه ها براي افراد بالاي 60 سال نيز رايگان است. به گفته مدير كل موزه ها، متفاوت بودن بهاي بليت ديداركنندگان خارجي و داخلي منسوخ شده و جهانگردان خارجي هم مانند ايرانيان وروديه پرداخت مي كنند. بهاي بليت موزه ها هم از 1000 ريال تا 5000 ريال تعيين شده است.

تازه ها
ملل امروز جهان
001923.jpg
مجموعه ملل امروز عنوان سري كتاب هايي است كه انتشارات ققنوس به پيشخوان كتابفروشي ها عرضه كرده است.
اين مجموعه در پي به دست دادن ديدگاهي كلي درباره كشورهاي جهان است و خواننده با مطالعه هريك از كتاب هاي اين مجموعه، با تاريخ، جغرافيا، فرهنگ و وضعيت اقتصادي، اجتماعي و سياسي كشوري خاص آشنا مي شود.
كتاب هاي مجموعه ملل امروز حاوي گاه شمار، جديدترين آمارهاي اقتصادي و جامعه شناختي همچنين نمايه اي جامع است. اين مجموعه براي خوانندگاني كه مي خواهند در كوتاه ترين زمان بيشترين اطلاعات را درباره ملل، با زباني ساده و شفاف به  دست آورند، بهترين انتخاب است.
كتاب هاي مجموعه ملل كه تاكنون براي كشورهايي چون آلمان، تركيه و سوريه منتشر شده، در قطع وزيري، جلد گالينگور، شمارگان 2000 نسخه و قيمت 0022 تومان منتشر مي شود. مطالعه اين مجموعه به تمام گروه هاي سني و به خصوص نوجوانان توصيه مي شود.

حقوق كيفري محيط زيست
(مطالعه تطبيقي در حقوق ملي و بين المللي)
مؤلف: ناصر قاسمي‎/ ناشر: جمال الحق‎/ چاپ دوم، 1384/272 صفحه،  وزيري‎/ 2700 تومان.
رويكردي كه جامعه جهاني در سال هاي اخير به موضوع محيط زيست داشته است سبب شده تا همگان بيش از پيش دريابند كه اين مقوله به عنوان يك مسئله مهم در جهت حفظ و استمرار حيات بشري در كنار ساير ابعاد زيست محيطي، از جايگاه ويژه اي برخوردار است. در حال حاضر بيش از يكصد و اندي معاهده، همچنين موافقت نامه، اعلاميه و منشورهاي متعددي در سطح منطقه اي و بين المللي ، تدوين و انتشار يافته اند كه گوياي احساس ضرورت حمايت و حفاظت از محيط زيست از سوي كشورها و مجامع بين المللي است.
در عرصه داخلي نيز اغلب كشورهاي جهان گام هاي موثري را در جهت تدوين و يا اصلاح قوانين و مقررات و سياست هاي متنوع داخلي خود به منظور اعمال حمايت هاي گوناگون حقوقي و غير آن از اين مقوله و نيز تقويت مديريت زيست محيطي خويش برداشته اند كه از آن ميان مي توان به تلاش هاي مفيد و در خور توجهي كه در اين صورت پذيرفته است اشاره كرد. هر چند كه تا رسيدن به هدف نهايي و كمال مطلوب نيازمند انجام اقدامات بيشتري در قلمرو گوناگون حقوقي، اقتصادي، فرهنگي و... است.
اين كتاب با توجه به اهميت و اقدامات يادشده و بهره مندي از تجارب قضايي و مطالعات حقوقي و زيست محيطي نگاشته شده است و بنابر آنچه در مقدمه نگاشته شده، اين كتاب رهاورد حدود سه سال تلاش و مطالعه منابع گوناگون داخلي و خارجي و نيز مقررات ملي و بين المللي است كه به صورت مزجي همراه با تحليل و بررسي موشكافانه به رشته تحرير درآمده است تا موضوع حمايت كيفري از محيط زيست با نگاهي جديد مورد ارزيابي قرار گيرد.

تشكيل كميته مشترك گردشگري و حمل و نقل هوايي
گروه علمي  فرهنگي- با صدور احكامي براي چند تن از كارشناسان و مديران گردشگري و حمل و نقل هوايي از سوي محمد شريف ملك زاده، معاون گردشگري به منظور ايجاد تسهيلات در اين صنعت، كميته گردشگري و حمل و نقل هوايي در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تشكيل شد.
اعضاي اين كميته عبارتند از: حميد عرب نژاد، مصطفي قهرماني، جواد قاسمي، جمشيدي حمزه زاده، بهروز رئيسي، محمد بديع زاده و محمد كاظم خلدي نسب و مهدي بهرامي.

انتصاب دبير شوراي سياستگذاري تبليغات و نمايشگاه ها
گروه علمي فرهنگي- مصطفي قهرماني، مدير كل تبليغات و بازاريابي از سوي رحيم مشايي، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با حفظ سمت به عنوان دبير شوراي سياستگذاري تبليغات و نمايشگاههاي اين سازمان منصوب شد.
قهرماني كارشناس با سابقه صنعت گردشگري و مدرس دانشگاه در گذشته رئيس سازمان ايرانگردي و جهانگردي استان تهران نيز بوده است.

روش تبليغ 2
بخش سي و هشتم
۴ – انذار: انذار به معناي آگاه كردن از خطر قريب الوقوعي است كه در آن ترس و نگراني وجود دارد؛ يعني، هشداردادن به شخص غافلي كه خطري در كمين اوست. نبايد از نظر دور داشت كه سهم مهم رسالت پيامبر(ص) در انذار مردم بود تا آنجا كه در هيچ موردي سمت پيامبر(ص) در بشارت حصر نشده ولي آيات فراواني وجود دارد كه رسالت آن حضرت را در انذار خلاصه مي نمايد: و انّما انا نذير مُبين(1)، ان انت الّا نذير.(2)
۵ – استناد بر دليل و برهان و حكمت: بر اساس دستور الهي، تبليغ وي بر دليل و برهان و حكمت و موعظه حسنه استوار بود.
اُدعُ الي سبيل ربّك بالحكمه و الموعظه الحسنه و جادلهُم بالتي هي احسن (3) (اي رسول ما) خلق را با حكمت و برهان و موعظه نيكو به راه خدا دعوت كن و به بهترين طريق مناظره كن...
آراء و عقايد مخالفين را با حوصله گوش مي دادند و با دليل و برهان توأم با مهر و محبتي كه حاكي از دلسوزي عميق نسبت به آنها بود، پاسخ مي فرمودند. از جمله مذاكرات و مناظرات معروف رسول اكرم (ص) مناظره با سران مسيحيان نجران است كه رسول خدا (ص) به منظور دعوت نجراني ها به اسلام، نامه اي به اسقف آنها نوشتند. مردم نجران پس از مشاوره، هيأتي به مدينه فرستادند. آنها به حضور پيغمبر (ص) رسيدند و سؤالات خويش را مطرح كردند. اولين سؤالشان اين بود كه ما را به چه دعوت مي كني؟پيامبر (ص) فرمودند: شما را دعوت مي كنم به سوي خداي يگانه كه شريك و همتايي ندارد و اينكه من پيغمبر و فرستاده خدايم و اينكه عيسي بنده خدا و آفريده اوست. گفتند: اگر واقعاً عيسي بنده خداست و فرزند خدا نيست، پس پدر او كيست؟ رسول خدا فرمودند: شما درباره آدم چه عقيده داريد؟ آيا آدم، بنده و مخلوق خدا بوده يا نه؟ گفتند: آري. فرمودند: پدر حضرت آدم كيست؟ مسيحيان متحير ماندند و جوابي نداشتند. رسول اكرم (ص) اين آيه را بر آنها خواندند: انّ مثل عيسي عندالله كمثل آدم خلقهُ من تُراب (4) يعني همانا مثل خلقت عيسي(بدون پدر) مانند خلقت آدم است(بدون پدر و مادر). خداوند او را از خاك آفريد و با اراده خود او را انسان كامل قرار داد.
۶ – مبارزه با خرافات: پيامبر (ص) با خرافي گري در هر شكلي مبارزه مي كردند. حتي اگر مردم، امري خرافي را از پيش خود مي ساختند و آن را بر علوّ مقام آن حضرت و حقانيت اسلام حمل مي نمودند، پيامبر (ص) با اين عمل به شدت مبارزه مي كردند؛ چنانكه وقتي ابراهيم- پسر هجده ماهه ايشان كه به شدت مورد علاقه او بود- از دنيا رفت و تصادفاً خورشيد هم گرفت، همه گفتند براي اينكه فرزند پيامبر خدا فوت كرده، خورشيد گرفته و اين مطلب در ميان مردم مدينه شايع شد و همه، وقوع كسوف را به مرگ ابراهيم و حزن پيغمبر اكرم (ص) حمل نمودند.
پيامبر اكرم (ص) هنگامي كه از جريان مطلع شدند، فراز منبر رفتند و خطاب به مردم فرمودند: بدانيد كه خورشيد و ماه از نشانه هاي قدرت خدا هستند. آنها طبق سنن طبيعي و قوانيني كه خداوند بر آنها مقرر داشته است، در مسير خاصي مي گردند. هرگز براي مرگ كسي يا تولد كسي نمي گيرد، بلكه وظيفه شما در موقع كسوف، اين است كه نماز بگذاريد .

۱ – عنكبوت، 50
۲ – فاطر، 23 و نيز آيات 49 حج، 115 شعرا، 46 سبا
۳ – سوره النحل، آيه 125
۴ – سوره آل عمران، آيه 59

فرهنگ و آموزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |