يكشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۲ - Jun 18, 2006
حملات تروريستي در بغداد ده ها قرباني گرفت
گروه بين الملل ـ در يكي از خونبارترين روزهاي بغداد در ماه هاي گذشته ۱۱۰ نفر از مردم اين شهر كشته و زخمي شدند.
ديروز با ۵ رشته عمليات بمب گذاري در بغداد ۳۰ نفر كشته و بيش از ۸۰ نفر مجروح شدند.
به گزارش بي.بي.سي، در يكي از اين حملات، چهار نفر از جمله سه سرباز عراقي در جريان يك بمب گذاري انتحاري در يكي از پست هاي بازرسي نيروهاي امنيتي كشته شدند.
مناطق ديگر شهر از جمله دو بازار شلوغ آن نيز صحنه انفجار بمب و گلوله هاي خمپاره بودند.
با وجود اعمال تدابير شديد و جديد امنيتي در بغداد در هفته گذشته، از جمله استقرار بيش از چهل هزار نيروي عراقي و آمريكايي خشونت ها همچنان ادامه دارد.
به گزارش خبرنگار بي بي سي در بغداد بمب گذاران مصمم هستند ثابت كنند كه با وجود مقررات محدوديت رفت و آمد و بازرسي ها آنها به عمليات خود ادامه خواهند داد.
در همين حال، در شهر محمديه در جنوب بغداد نيز دست كم پنج نفر در اثر انفجار يك خودروي بمب گذاري شده جان خود را از دست دادند.
همچنين پليس  ملي  عراق  ديروز در اين  زمينه  اعلام  كرد پنجمين  بمب  در منطقه  الامين  در شرق  بغداد كه  در يك  خودروي  جمعي  كوچك  جاسازي  شده  بود، منفجر شد.
پليس  افزود: براثر اين  انفجار چهار شهروند كشته  و هفت  تن  ديگر زخمي شدند.
همچنين  طبق  اعلام  پليس  ملي  عراق ، تعداد زخمي هاي  دو انفجار قبلي  امروز در كراده  واقع  در جنوب  بغداد افزايش  يافت .
بر اين  اساس ، تعداد زخمي هاي  انفجار خودروي  بمب گذاري  شده  در منطقه  كراده  در نزديكي  تئاتر ملي  عراق  به  پنج  نفر رسيد، در حالي  كه  پيشتر اين  آمار دو نفر ذكر شده  بود.
همچنين  بر اثر انفجار خودروي  بمب گذاري  شده  در نزديكي  يك  گشت  مشترك  پليس و ارتش  عراق  در همين  منطقه  تلفات  آن افزايش  پيدا كرد.
پليس  اعلام  كرد: براثر اين  انفجار ۱۱ نفر كشته  شدند كه  در بين  آنها يك  سرباز وجود دارد و ۱۵ تن  ديگر كه  اغلب  از نيروهاي  پليس  و ارتش  بودند، زخمي شدند.
نخستين  انفجار بامداد ديروز در يكي  از بازارهاي  شلوغ  منطقه  كاظمين  در شمال  بغداد اتفاق  افتاد و باعث  كشته  شدن  دو نفر و زخمي شدن  ۱۴ تن  ديگر شد.
بوش: آمريكايي ها منتظر تلفات بيشتر در عراق باشند
جرج بوش رئيس جمهور آمريكا ديروز اعتراف كرد كه عراق هم اكنون با تهديدهاي جديدي روبه روست و از اين روي ارتش آمريكا در اين كشور قربانيان بيشتري خواهد داد.
بوش در نطق هفتگي اش با اعلام اينكه آمريكا هرگز از مسئوليت هايش در قبال عراق شانه خالي نمي كند گفت مردم آمريكا بايد صبر بيشتري داشته باشند چون احتمالا ارتش اين كشور در عراق تلفات بيشتري را متحمل خواهد شد.

دولت و شورشيان مائوئيست به توافق رسيدند
پايان يك دهه جنگ داخلي در نپال
002040.jpg
گروه بين الملل- دولت و شورشيان مائوئيست نپال در يك اقدام تاريخي بعد از يك دهه درگيري با هم به توافق رسيدند.
به گزارش خبرگزاري ها، دو طرف بعد از چند دوره مذاكره در هفته هاي گذشته، توافق كردند كه دولت پارلمان را منحل كرده و يك ائتلاف موقت با شورشيان مائوئيست تشكيل دهد و مائوئيست ها هم پذيرفتند دولت خودمختار فعال در مناطق خود را منحل كنند.
خبر توافق دولت و شورشيان نپال در كنفرانس خبري مشترك در كاتماندو اعلام شد. پوشيا كامال داهال رهبر شورشيان مائوئيست در اين كنفرانس خبري گفت: طي سه هفته آينده قانون اساسي موقت جديدي براي نپال تدوين مي شود و بعد دولت موقت شكل مي گيرد. رهبر شورشيان براي ديدار و گفت وگو با نخست وزير نپال با يك هلي كوپتر خصوصي از غرب نپال به كاتماندو رفته بود. بعد از دو ساعت گفت وگو، دو طرف به توافق رسيدند و در يك كنفرانس خبري اين توافق را اعلام نمودند. درگيري هاي يك دهه گذشته در نپال دست كم ۱۳ هزار كشته به جاي گذاشته و به بي خانمان شدن دهها هزار نفر در شهرهاي نپال و همچنين در هند منجر شده است.
كاهش قدرت و اختيارات پادشاه نپال كه در دو ماه گذشته و در پي تظاهرات خياباني مخالفان سلطنت صورت گرفت، زمينه را براي مذاكره و پايان درگيري هاي ده ساله در اين كشور ميان شورشيان مائوئيست و دولت فراهم كرد.
ممكن است در چارچوب توافق هاي بعدي، مائوئيست ها بپذيرند كه سلاح هايشان را تحت نظارت سازمان ملل تحويل دهند. اما اين توافق ممكن است با مخالفت هند روبه رو شود زيرا هند همواره با دخالت و حضور سازمان ملل در منطقه مخالف بوده است.

به دستور پنتاگون ورود خبرنگاران
به گوانتانامو ممنوع شد
گروه بين الملل _ ارتباط خبرنگاران و گزارشگران رسانه ها با زندان گوانتانامو به دستور دولت آمريكا قطع شد.
به گزارش آسوشيتدپرس، پنتاگون كل ارتباطات رسانه ها با زندان گوانتانامو را فعلا قطع كرده و خبرنگاران را از اين پايگاه بيرون كرده اند. مقامات پنتاگون با دفاع از اين اقدام گفته اند دليل قطع ارتباطات خبرنگاران با گوانتانامو اين است كه نگهبانان و مسئولان اين زندان مشغول تحقيق درباره مرگ سه زنداني اين پايگاه بر اثر خودكشي هستند. به همين دليل تدابير امنيتي به شدت افزايش يافته و امكان حضور خبرنگاران در اين پايگاه نيست.
تاكنون بيش از هزار خبرنگار از گوانتانامو ديدار كرده اند و هر روز صدها تقاضا از سوي خبرنگاران براي ديدار و دسترسي به اين زندان به پنتاگون مي رسد.
قرار بود ۱۰ ارگان خبري دادگاه نظامي اين هفته يكي از ۱۰ زنداني گوانتانامو را پوشش خبري بدهند. اما ساعتي قبل از ورود خبرنگاران به اين پايگاه پنتاگون اجازه ورود و اقامت همه آنها را لغو كرد.
حضور خبرنگاران در گوانتانامو تابع قوانين سختگيرانه اي بود كه سرپيچي از هر يك از آنها اجازه اقامت خبرنگاران را لغو مي كرد. خبرنگاران رسانه ها از اين قوانين به شدت گلايه داشتند. اكنون هم دستور جديد پنتاگون با اعتراض و مخالفت رسانه هاي خبري سراسري دنيا روبرو شده است.

تهديد مجدد سوريه از سوي آمريكا
ايسنا - جان بولتون نماينده آمريكا در سازمان ملل با اشاره به احتمال صدور قطعنامه جديد بين المللي عليه سوريه به منظور تحت فشار قرار دادن هر چه بيشتر اين كشور براي اجراي قطعنامه ،۱۶۸۰ بر اهميت ترسيم مرز ميان بيروت و دمشق تأكيد كرد.
بولتون در گفت وگو با روزنامه الحيات - چاپ لندن - ترسيم مرز و ايجاد روابط ديپلماتيك ميان دو كشور را بخشي از حل مساله مزارع شبعا و به رسميت شناختن استقلال لبنان دانست و گفت: در صورتي كه دولت سوريه همكاري كاملي با كميته بين المللي تحقيق درخصوص ترور رفيق حريري، نخست وزير فقيد لبنان، نداشته باشد، آمريكا، فرانسه و ساير كشورها از تحريم عليه اين كشور استفاده خواهند كرد.
وي افزود: لازم است اين مهم را به سوريه اعلام كنيم كه ما در اجراي قطعنامه اخيرمان بسيار جدي هستيم و اگر آنها اقدامي در راستاي عملي كردن آن انجام ندهند، مجبوريم گام هاي ديگري را كه ممكن است در جهت اعمال فشار بيشتر باشد، در پيش بگيريم.
وي با اشاره به تحقيق درخصوص ترور حريري گفت: گزارش سرژ برامرتس، رئيس كميته بين المللي تحقيق درباره ترور حريري، در مرحله مقدماتي برپايي دادگاه مورد نظر است و در حال حاضر اين گزارش از مرحله اوليه خارج شده و در مسير حركت به سوي دادگاه قرار گرفته است.

واكنش منفي حماس به اعطاي كمك اروپائيان به فلسطين
گروه بين الملل- وزير اطلاع رساني فلسطين ديروز در واكنش به خبر اعطاي كمك هاي اروپائيان به مردم فلسطين، اعلام كرد كه ازسرگيري اين كمك ها بدون دخالت دادن دولت حماس در آن ناكافي است. يوسف رزقه، در گفت و گو با راديو صداي آمريكا گفت: اتحاديه اروپا با اين اقدام خود عملا بين مردم و دولت فلسطين فاصله ايجاد مي كند.
اتحاديه اروپا روز جمعه با ارسال كمك صد ميليون دلاري به مردم فلسطين از طريق يك صندوق كه در آن دولت حماس هيچگونه دخالت و نظارتي ندارد موافقت كرد.
در بيانيه ي اتحاديه ي اروپا آمده است: اين طرح در نتيجه ي مشورت با آمريكا، روسيه و سازمان ملل تدوين شده است.
بنيتا فررو والدنر، كميسيونر روابط خارجي اتحاديه ي اروپا به خبرنگاران گفت: ما اين مكانيزم را به همراه شركايمان به انجام رسانديم.
از سوي ديگر اتحاديه ي اروپا از اسرائيل خواسته است تا با انتقال بيش از ۵۰ ميليون دلار، عوايد مالياتي ماهانه به فسطينيان، موافقت كند.در اين پيش نويس از اسرائيل هم چنين خواسته شده تا مذاكرات صلح را با محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان، از سر بگيرد و از عباس نيز خواسته شده تا گروه هاي مبارز فلسطيني را خلع سلاح و حملات عليه اسرائيل را متوقف كند.
ديروز همچنين كاندوليزا رايس، وزير خارجه ي آمريكا، نيز اعلام كرد: كميته ي كاري چهار جانبه در حصول توافق با پيشنهاد اروپايي ها براي تعيين بودجه ي اضطراري براي فلسطينيان نزديك شده است.
رايس پس از گفت وگو با ماسيمو دي آلما، وزير خارجه ي ايتاليا، گفت: ما هم چنان در حال بررسي برخي از موارد اين مكانيزم بين المللي پيشنهاد شده از سوي اتحاديه ي اروپا براي تخصيص بودجه به فلسطينيان هستيم.

رئيس جمهور خودخوانده جدايي طلبان چچن كشته شد
002037.jpg
ايرنا: رهبر جنگجويان چچني كه از وي به عنوان رئيس جمهوري خودخوانده جمهوري چچن نام برده مي شود ديروز در جريان يك درگيري مسلحانه در منطقه ارگون اين جمهوري كشته شد. راديو اكو مسكو با اعلام اين خبر گفت نخست وزير چچن، كشته شدن عبدالحميد سعداله اف كه از سوي جنگجويان چچني به عنوان رئيس جمهوري خود خوانده انتخاب شده بود را تاييد كرد. سعداله اف توسط نيروهاي ويژه وزارت كشور چچن و در جريان يك درگيري كشته شد. اين رهبر چچني جانشين اصلان مسخدوف ،رئيس جمهوري اسبق و معزول چچن و فرمانده جدايي طلبان منطقه بود كه در ماه مارس سال ۲۰۰۵ كشته شده بود.

نگاه
بازبيني در پادمان هاي هسته اي
محمد البرادعي
ترجمه : نيلوفر قديري
مشكل پيش رو درباره تكثير و اشاعه هسته اي و كنترل تسليحاتي كاملا روشن است.يا بايد راههاي خلاقانه جديد پيدا كنيم و يا شاهد نابودي رژيم بين المللي پادمان هاي هسته اي باشيم. به همين دليل من خواستار ارائه رويكردهاي جديد در چندين حوزه شده ام.
اولين آنها تعهد دوباره كشورها به خلع سلاح و فاصله گرفتن آنها از استراتژي هاي امنيت ملي مبتني بر تسليحات هسته اي است. اين استراتژي ها كشورهاي ديگر را هم بر اين مي دارد تا به دنبال سلاح هسته اي باشند. دومين رويكرد كنترل بيشتر بر بخش هاي حساس و مخصوص تكثير در چرخه سوخت هسته اي است. با كنترل چند جانبه بيشتر بر هر گونه عملياتي كه شامل غني سازي اورانيوم يا جداسازي پلوتونيوم باشد خطر تبديل اين مواد را به سلاح كاهش مي دهيم. در اقدامي  موازي مي توان راهكاري براي تضمين عرضه مطمئن سوخت راكتور ايجاد كرد. از جمله اين راهكارها ايجاد يك بانك سوخت تحت كنترل آژانس بين المللي انرژي هسته اي است.
موضوع سومي كه نگران كننده تر به نظر مي رسد چگونگي مقابله با سه كشوري است كه خارج از ان پي تي هستند. هند و پاكستان كه هر دو زرادخانه هسته اي دارند و اسرائيل كه همچنان سياست ابهام را در اين زمينه حفظ كرده اما سلاح هسته اي دارد ان پي تي را امضا نكرده اند.استراتژي سنتي ما كه همواره اين كشورها را خارج از ان پي تي حساب كرده ايم ديگر شيوه درستي و واقع بينانه اي نيست.
آنچه بحث ما را كامل تر مي كند توافق اخير ميان جورج بوش و مانموهان سينگ نخست وزير هند درباره تبادل فناوري هسته اي ميان آمريكا و هند است.
بعضي مي گويند اين توافقنامه در مرحله اول به هند امكان مي دهد اورانيوم بيشتري را براي توليد سلاح فرآوري كند. به اين ترتيب به هند به خاطر توليد سلاح هسته اي پاداش داده شده و به جايگاه اين كشور به عنوان يك كشور مسلح به سلاح هسته اي مشروعيت داده مي شود. اما عده اي ديگر در هند مي گويند اين پيمان به نابودي برنامه تسليحات هسته اي هند منجر مي شود چون محدوديتهاي جديدي براي نقل و انتقال تجهيزات و اطلاعات تخصصي ميان تاسيسات نظامي و غير نظامي  ايجاد مي كند.
اين موضوع پيچيده اي است كه مسئولان اطلاعاتي درباره آن اختلاف نظر دارند. شايد در آخر اين موضوع به داوري گذاشته شود. اما پيشنهاد من در ارتباط با آنچه تا كنون گفتم اين است:
اول اينكه بر اساس ان پي تي چيزي به نام كشور هسته اي «مشروع» و «غيرمشروع» نداريم. حقيقت اين است كه موقعيت به رسميت شناخته شده براي ۵ كشور داراي سلاح هسته اي در ان پي تي موقعيت ثابتي نيست و تغييرپذير است. اين پيمان هيچ گاه موقعيت ثابتي براي اين كشورها قائل نيست. پيمان هسته اي هند و آمريكا از اين نظر خنثي است و به برنامه هسته اي هند نه چيزي اضافه مي كند و نه كم مي كند. اين پيمان همچنين هيچ جايگاه حقوقي به هند به عنوان كشور دارنده سلاح هسته اي نمي دهد.
هند هيچ گاه به ان پي تي نپيوست پس هيچ تعهد حقوقي را نقض نكرده و تكثير هسته اي را هم انجام نداده است.
بايد پيامد هاي رد چنين تبادل هاي صلح آميز فناوري هسته اي را به صورت جدي در نظر بگيريم. هند به عنوان كشوري كه يك ششم جمعيت جهان را در خود جاي داده تشنه انرژي است و پرشتاب ترين برنامه انرژي هسته اي جهان را دارد. در چنين شرايطي دسترسي هند به امن ترين و پيشرفته ترين فناوري دنيا اهميت زيادي دارد.
هند همچنين روابط نزديكي در زمينه موضوعات امنيتي و تكنولوژيك با آمريكا و بسياري كشورهاي ديگر دارد. نمي توان منطق جدا كردن موضوع انرژي هسته اي را از اين حوزه گسترده همكاري درك كرد. طبق توافقنامه هسته اي هند و آمريكا، دهلي به دستور العمل هاي گروه كشورهاي تامين كننده هسته اي پايبند خواهد بود. اين گروه، از كشورهايي تشكيل شده اند كه بر چگونگي دسترسي به مواد و فن آوري هسته اي نظارت دارند.   هند همچنين تاسيسات هسته اي خود را تحت نظارت بين المللي قرار مي دهد و حمايت خود را هم از پيمان قطع جريان مواد فسيلي اعلام كرده است.
پيمان هسته اي هند و آمريكا فاصله گرفتن از گذشته و گامي رو به جلو براي هند و جامعه بين المللي است. براي مقابله با چالش هاي آينده استراتژي هاي ديگري بايد يافت شود تا پاكستان و اسرائيل هم شريك روند كنترل تسليحات هسته اي شوند. 
واشنگتن پست

تشديد درگيري هاي زميني و دريايي در سريلانكا
گروه بين الملل _ شمار تلفات درگيري هاي زميني و دريايي ارتش سريلانكا و ببرهاي تاميل كه اين كشور را بار ديگر در آستانه جنگ داخلي قرار داده به ۳۷ تن رسيد.
به گزارش خبرگزاري ها، ارتش سريلانكا ديروز اعلام كرد در حمله به شمال غربي اين كشور، ۱۱ قايق ببرهاي تاميل را غرق كرده است. همچنين جنگنده هاي ارتش سريلانكا مواضع ببرهاي تاميل را هدف بمباران قرار دادند.
درگيري هاي جديد در سريلانكا درپي انفجار انتحاري اخير در يك اتوبوس غيرنظامي صورت گرفت كه در آن ۶۴ نفر كشته شدند.
ببرهاي تاميل مسئوليت اين انفجار را به عهده نگرفته و آن را كار گروهي از شبه نظاميان وابسته به دولت دانسته است.

دستگيري شاهزاده ايتاليايي به اتهام فساد و ارتباط با مافيا
002043.jpg
گروه بين الملل _ شاهزاده ويكتور امانوئل پسر آخرين پادشاه ايتاليا به دليل شركت در فساد مالي و اخلاقي دستگير شد.
به گزارش شبكه خبري بي.بي.سي، اتهام اصلي اين شاهزاده ۶۹ ساله ايتاليايي شركت در يك شبكه فساد اخلاقي به قصد كسب درآمد است.اين شاهزاده ايتاليايي در سال ۲۰۰۳ بعد از ۵۶ سال تبعيد به كشور بازگشت.بازپرسان ايتاليايي مي گويند درباره ارتباط اين شاهزاده با مافيا هم تحقيق مي كنند.
پسر اين شاهزاده ايتاليايي در گفت وگوي تلويزيوني با رد اتهامات پدرش گفت كه از خبر دستگيري او حيرت زده شده و مأموران دادستاني با پدرش مانند يك جنايتكار رفتار كرده اند.
ويكتور امانوئل پسر شاه امبرتوي دوم است كه بعد از جنگ جهاني دوم به خاطر حمايت پدرش از بنيتو موسوليني ديكتاتور فاشيست ايتاليا مجازات و تبعيد شد.

درخواست برندگان جايزه صلح «نوبل» از آمريكا
گروه بين الملل- يك  گروه  ۱۵ نفري  از برندگان  جايزه  صلح  نوبل  از آمريكا خواستند با لغو محدوديت هاي  مالي  كره  شمالي  به  اين  كشور كمك  كنند تا به  بن  بست  بر سر برنامه  تسليحات  هسته اي  خود پايان  دهد.
به  گزارش  خبرگزاري  آسوشيتدپرس  از گوانگ  جوي  كره  جنوبي ، برندگان  جايزه  صلح  نوبل  در بيانيه اي  اعلام  كردند: ما ضمن  درخواست  از كره  شمالي  براي  كنار گذاشتن  سياست  تسليحات  هسته اي  خود و پذيرفتن  بازرسي هاي  بين المللي ، از آمريكا مي خواهيم  تحريم هاي  مالي  و اقتصادي  عليه  اين  كشور را متوقف  كند و به  آن تضمين هاي  امنيتي  بدهد.
اين  برندگان  جوايز نوبل  كه  نشست  سالانه  خود را در گوانگ  جو برگزار مي كنند از تمامي گروه ها خواستند تا مذاكرات  شش  جانبه  متوقف  شده  را از سر گيرند و به  توافق  سپتامبر، كه  طي  آن كره  شمالي  با كنار گذاشتن  برنامه  هسته اي  خود در ازاي  دريافت  كمك  و تضمين هاي  امنيتي  موافقت  كرد، احترام  بگذارند.
ميخاييل  گورباچف  رهبر اتحاد شوروي  سابق  از آمريكا و كره  شمالي  خواست  تا با عادي سازي  روابطشان  به  تنش  كنوني  پايان  دهند.

سناي فرانسه لايحه جديد مهاجرت را به تصويب رساند
گروه بين الملل- مجلس سناي فرانسه لايحه جديد مهاجرت را كه چند هفته پيش مجلس نمايندگان اين كشور تصويب كرده بود، به تصويب رساند.
به گزارش شبكه خبري بي بي سي، اين لايحه محدوديتهاي سنگيني را براي ورود و مهاجرت خارجيان به اين كشور در نظر گرفته است.
نيكولا ساركوزي وزير كشور فرانسه كه پيش نويس اين قانون را تهيه و تنظيم كرده است در دفاع از اين قانون كه با مخالفت شديد كشورهاي آفريقايي مواجه شده، گفته است: شورشهاي جوانان مهاجر فرانسه در ماه نوامبر گذشته كه سراسر شهرهاي فرانسه را در بر گرفت مبين اين واقعيت بود كه سيستم مهاجرت و يكپارچگي كشور كارآمد نيست و شكست خورده است.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |