يكشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۲ - Jun 18, 2006
پرتغال به دشواري از سد ايران گذشت
پايان رؤياي صعود
عكس: مجتبي جانبخش
001998.jpg
گروه ورزشي- خطاي گل محمدي در نقطه بدون خطر محوطه جريمه تيم ايران، هم پاياني بر رؤياي صعود به مرحله دوم بود و هم نمادي كامل از تماميت فوتبال ايران. فوتبالي كه حتي مجرب ترين مدافع آن درك مناسبي از زمان و مكان انجام يكي از ساده ترين تكنيك هاي فوتبال، يعني تكل را ندارد.
تيم ايران با آرايشي منطقي تر نسبت به بازي با مكزيك وارد زمين شد. حضور هاشميان در نوك حمله و آمدن معدنچي به سمت چپ برخي نقاط ضعف ايران را ترميم كرد. اما مهم تر از اين ها بازسازي روحي ميرزاپور بود كه باعث شد به رغم همه فشارهاي چند روز گذشته و به رغم دريافت دو گل، او در اين بازي از بهترين چهره هاي تيم ايران باشد.
بازيكنان ايران بارقه هايي از يك فوتبال قابل قبول را در اواخر نيمه اول و در اغلب مدت نيمه دوم نشان دادند، اما هرگز قابل كتمان نبود كه اين تيم با وجود شايستگي هايي كه دارد، به خوبي براي چنين آوردگاه بزرگي مهيا نشده است و انتظار پيروزي آن بر پرتغال خيلي خوشبينانه است. شايد بتوان گفت اگرچه پرتغال كاملا سوار بر جريان بازي بود اما هر دو گل آن اتفاقا نه روي حركات تركيبي تيمي، بلكه ناشي از خلاقيت فردي بازيكنان آن و اشتباه فاحش مدافعان ما به دست آمد. حتي مي توان گفت گل دوم پرتغال برخلاف روند بازي و در حالي كه ايران توپ و ميدان را بيشتر در اختيار داشت به ثمر رسيد.
به هر رو با اين باخت ايران امكان صعود به مرحله بعد جام جهاني را از دست داد و بازي با آنگولا جنبه تشريفاتي به خود گرفت.
به طور معمول برگزاري هر دوره جام جهاني يك نقطه عطف در فوتبال كشورها به شمار مي آيد.
جام جهاني اغلب نقطه هدف در برنامه ريزي هاي بلندمدت مديران فوتبال است و متعاقب آن اين برنامه ها، دست اندركاران آن و حتي اسلوب هاي فني مورد استفاده با بازبيني اساسي روبه رو مي شود. مضاف بر آن، جام جهاني زمان پايان فعاليت بسياري از مربيان، بازيكنان و مديران فوتبال نيز هست. به نظر مي رسد، اين تغييرات متعاقب جام جهاني در فوتبال ايران بسيار گسترده باشد. پس از هشت سال سيطره بي چون وچراي مربيان كروات در فوتبال ايران، كه همراه با هيچ موفقيت مشهودي نبوده است، احتمالا فوتبال ايران از اين پس كارگزاران فني ديگري را به كار خواهد گرفت. رئيس فدراسيون فوتبال از قبل اعلام كرده است كه جام جهاني پايان مأموريت او و همكارانش است و احتمالا در تير ماه شاهد حضور كادر مديريتي تازه اي در فدراسيون فوتبال خواهيم بود. بازي با آنگولا همچنين نقطه پايان حضور نسلي از بازيكنان تيم ملي است كه شاخص ترين آنها كاپيتان ايران در جام جهاني، دايي و گل محمدي هستند.
اما مهم تر از اين ها، خوشبيني به بركشيدن فوتبال از موقعيت يك رشته ورزشي ساده، به يك پديده فراگير ملي است. انتظار مي رود دولت با لمس علاقه و خواست عموم مردم ايران به ورزش فوتبال از اين پس برنامه منسجم تر و توجهي بايسته تر براي توسعه اين رشته ورزشي كه از آن به عنوان جادوي سده اخير نام برده مي شود، به كار گيرد. شكست حسرت بار از پرتغال، هرچند پايان رؤياي صعود بود، اما مي تواند آغاز دوراني تازه در فوتبال ايران نيز باشد.

پرتغال هم به دور دوم رفت
فيگو كاپيتان باتجربه پرتغالي ها روي هر دو گل تيمش نقش اول را ايفا كرد. او پس از رهاشدن از جدال هميشگي با حسين كعبي در نيمه دوم زهر خود را ريخت. كعبي در نيمه اول كاملا از عهده مهار فيگو برآمده بود و حتي يكبار او را به سختي مصدوم ساخت.
002019.jpg
پرتغال ۲- ايران صفر
گل ها: دكو (۶۳) و كريستين رونالدو (۸۰) از نقطه پنالتي
داور: اريك پولات به كمك ليونل داگورن و وينست تكسيرا (هر سه از فرانسه)
اخطاري ها: پائولتا و دكو (پرتغال) و جواد نكونام، مهرزاد معدنچي، حسين كعبي و گل محمدي (ايران)
تماشاگر: ۴۸ هزار نفر
بازيكنان ايران: ابراهيم ميرزاپور، حسين كعبي، يحيي گل محمدي (سهراب  بختياري زاده) محمد نصرتي، رحمان  رضايي، مهدوي كيا، جواد نكونام، آندرانيك تيموريان، مهرزاد معدنچي، (رسول خطيبي) علي كريمي (فريدون زندي) و وحيد هاشميان
بازيكنان پرتغال: ريكاردو، فرنادو ميرا، كاشتينا، فيگو، (سيمائو) ميگوئل، والنته، كارواليو، رونالدو، دكو (تياگو) مانيش (پتيت) و پائولتا
شنبه ۲۷ خرداد، ورزشگاه فرانكفورت: تيم ملي فوتبال ايران بازي دوم خود را با دو گل واگذار كرد تا هيچ بختي براي راهيابي به مرحله دوم نداشته باشد. ايران مثل روز بازي با مكزيك يك نيمه را در مقابل نايب  قهرمان اروپا مساوي پشت سر گذاشت، اما سرنوشت اين بازي تعيين كننده براي دو تيم در نيمه دوم به سود پرتغال رقم خورد.
در گروه D با اين نتيجه دو تيم پرتغال و مكزيك بخت نخست صعود به شمار مي روند و حتي آنگولا با توجه به تساوي با مكزيك براي خود شانس صعود قائل است.
تيم ايران در بازي با پرتغال يك تغيير داشت. با نيمكت نشين شدن دايي، مهرزاد معدنچي در تركيب اصلي قرار گرفت. پرتغال هم نسبت به روز بازي با آنگولا سه تغيير در تركيب خود داد. كاستينا، مانيش و دكو به ترتيب جايگزين پتيت، دياگو و سيمائو سابروسا شده بودند. تيم ايران يك نيمه با سرسختي و بازي محكم و همچنين كنترل مهره هاي كليدي پرتغال (دكو، مانيش، فيگو و رونالدو) توانست دروازه خود را بسته نگاه دارد. پرتغالي ها حتي از برتري نسبي خود همراه با كرنرهاي پياپي نتوانستند سودي ببرند.
مهمترين فرصت پرتغال در نيمه اول در دقيقه ۴۲ حاصل شد كه ضربه سنگين ميگوئل از زاويه بسته با برخورد به دستان ميرزاپور عرض دروازه را طي كرد و راهي كرنر شد. در ۴۵ دقيقه اول تيم ايران با تجمع در زمين خودي و كنترل بازيكنان حريف در اندك حملات خود بدليل كم تعداد بودن نتوانست خطر جدي را متوجه دروازه پرتغال و ريكاردو سازد. در مجموع بازيكنان ايران با پوشش كامل و رعايت اصل حمايت به آنچه كه در سر داشتند رسيدند. نيمه دوم پرتغال به بازي سرعت بيشتري داد و بازيكنان تأثيرگذار اين تيم به خصوص فيگو و رونالدو با آزادي عمل بيشتري خط دفاعي ايران را آزار دادند. در دقيقه ۵۵ ميرزاپور به شكل زيبايي ضربه سنگين رونالدو را برگشت داد، اما ۸ دقيقه بعد پرتغال روي حركات فريبنده فيگو و پاس او به دكو با ضربه استثنايي اين بازيكن به گل رسيد. بعد از گل، اوضاع بر وفق مراد نايب قهرمان اروپا شد تا با جدا شدن مردان مياني ايران از خط دفاعي براي زدن گل مساوي با تسلط بيشتري توپ را به گردش درآورند.
تغييرات تيم ايران در اين لحظات با خروج كريمي و معدنچي و ورود زندي و خطيبي ثمري نداشت. در دقيقه ۶۸ ايران بهترين بخت را براي گشودن دروازه پرتغال توسط خطيبي براحتي از دست داد و ضربه مهاجم تازه وارد ايران با گذشتن از عرض دروازه راهي خارج شد. در دقيقه ۸۰ باز هم «فيگو» هنر خويش را به رخ مدافعان ايران كشيد و پس از ورود به گوشه محوطه جريمه يحيي گل محمدي را وادار به زدن تكل نمود تا «اريك پولات» بدون مكث نقطه پنالتي را نشان دهد. كريستين رونالدو ضربه اش برخلاف جهت حركت ميرزاپور مبدل به گل دوم پرتغال شد.

تيم واليبال جوانان ايران حريف اول استراليا
گروه ورزشي _ تيم ملي استراليا در نخستين بازي تداركاتي خود در تهران امروز به مصاف تيم واليبال جوانان ايران مي رود.
جوانان ايران با گذراندن دو مرحله اردو در تهران و همدان در شرايطي برابر استراليا بازي مي كند كه بازيكنانش هنوز شرايط لازم را براي انجام بازي تداركاتي ندارند. البته اين بازي براي «گريبوف» سرمربي روسي تيم جوانان ايران فرصت مناسبي است تا به شناخت بيشتري از اردونشينان دست پيدا كند.
اكثريت نفرات تيم جوانان ايران را همان نفرات تيم قهرمان نوجوانان آسيا در سال ۲۰۰۵ تهران تشكيل مي  دهند. منصور زادون، اشكان درخشان، صابر نريمان نژاد، علي نجفي، آرش كشاورزي، سيدعلي سجادي و عبدالرضا عليزاده از جمله سرشناسان تيم جوانان ايران در راه مسابقات جوانان آسيا (انتخابي جهان) محسوب مي شوند. ساعت بازي ايران و استراليا ۱۷ و محل برگزاري سالن واليبال مجموعه ورزشي آزادي اعلام شده است.

۵ تير ، تاريخ تشكيل مجمع عمومي بسكتبال
گروه ورزشي _ مجمع عمومي فدراسيون بسكتبال پس از تعويق يكماهه روز پنجم تيرماه تشكيل خواهد شد.
در اين مجمع قرار است پس از خاتمه يكدوره چهارساله از مديريت محمود مشحون براي چهار سال دوم اداره اين فدراسيون تصميم گيري شود. خود مشحون يكي از نامزدهاي اين دوره است كه با ساير نامزدها رقابت خواهد كرد. محل برگزاري اين مجمع آمفي تئاتر دفتر امور مشترك سابق اعلام شده است.

شطرنج بازان ۱۰ كشور آسيايي در تهران
گروه ورزشي _ ۱۰ كشور آسيايي در رقابتهاي شطرنج قهرماني نوجوانان آسيا هفته آينده در تهران گردهم مي آيند.
رئيس فدراسيون شطرنج كشور در اين باره گفته است رئيس و نايب رئيس فدراسيون آسيايي شطرنج نيز در اين بازيها حضور خواهند داشت. سال گذشته ۳۰ اعزام خارج كشور در اين رشته انجام شد و در سال جاري نيز در جريان رقابتهاي المپياد جهاني دانشجويان ايران موفق شد ۱۰ رتبه نسبت به دوره گذشته ارتقاء يابد و يك استاد بزرگ شطرنج را نيز به جهان معرفي كند.

كشتي فرنگي بهتر از كشتي آزاد
گروه ورزشي _ محمدرضا منصوريان: اين روزها كشتي فرنگي ايران به دلايل مختلفي از كشتي آزاد خود را در صحنه هاي مختلف بين المللي موفق تر نشان مي دهد كه آخرين آن قهرماني فرنگي كاران دانشجوي كشورمان در پيكارهاي جهاني دانشجويان در شهر اولان باتور مغولستان بود.
اين كه اين گروه در مسابقات برون مرزي بهتر نتيجه مي گيرند خود داستان مفصلي دارد كه در رأس تمامي آن ها بارورشدن باورها و اعتقاداتي است كه به خوبي در ميان آن ها شكل گرفته و نظم و انضباط خاصي در اجراي برنامه هاي آموزشي و تمريني شان به وجود آمده است.
متأسفانه در كشتي آزاد علي رغم حضور چهره هاي اسمي تر هنوز چنين فضايي شكل نگرفته و افراد مسئول در اين بخش همچنان در كش و قوس آمدن و نيامدن و اصرار بر پذيرش تفكرات و روش هاي شخصي خود از سوي رقباي همسطح شان هستند.
بديهي است كه سرپرست جديد فدراسيون كشتي حالا ديگر به خوبي از مسايل ريز و درشت كشتي آگاه شده و خيلي خوب مي داند آنجا كه بزرگان اسمي كشتي با قصد و نيتي خاص از كاه كوه مي سازند، چگونه دست به تحرك و واكنش بزند و تحت تاثير جوسازي هاي ناشيانه گروهي خاص قرار نگيرد.
اما اين خود هشداري حياتي است كه همه بدانند چرا كشتي ايران در سال هاي اخير در سراشيبي سقوط قرار گرفته است.اينك بايد متوجه كساني بود كه فرصت ابراز وجود ندارند و مي خواهند از سرعت گرفتن حركت كشتي جلوگيري كنند. يزداني خرم مي داند كه بايد از تجربيات ساليان گذشته اداره كشتي ايران درس بگيرد و كار را به كاردانان واقعي بسپارد. هزار و يك دليل وجود دارد كه نشان مي دهد چرا كشتي فرنگي از كشتي آزاد رشد و پيشرفت بيشتري داشته است.

در حاشيه بازي ايران - پرتغال
* مركزيت فرانكفورت موجب شد تا تماشاگران ايراني بيشتر از روز بازي با مكزيك باشند. در چهار گوشه ورزشگاه فرانكفورت پرچم هاي سه رنگ جمهوري اسلامي ايران ديده مي شد. تماشاگران ايراني در بازي دوم بر تماشاگران پرتغالي كاملاً چربش داشتند.
* پيش از آغاز بازي و با توجه به آفتاب آزاردهنده، سقف ورزشگاه براي فيلمبرداري مطلوب بسته شد.
* درجه حرارت شهر فرانكفورت در زمان آغاز بازي ۲۲ درجه سانتيگراد، ميزان رطوبت ۴۶ درصد و سرعت باد ۴/۱متر در ثانيه بود.
* با كارت زرد دومي كه نصيب جواد نكونام شد تيم ايران اين بازيكن را براي بازي با آنگولا از دست داد؛ ضمن آن كه آنگولا دو بازيكن خود آندره و جامب را به دليل دواخطاره شدن در بازي با مكزيك در تركيب روز بازي با ايران به همراه نخواهد داشت.
* فرانس بكن باوئر رئيس كميته برگزاري جام جهاني آلمان به همراه ديگر اعضاي كميته برگزاري از جمله تماشاگران ويژه بازي ايران و پرتغال بودند.
* يحيي گل محمدي كه در غياب علي دايي در بازي با پرتغال بازوبند كاپيتاني را بر بازو بسته بود، پس از دادن يك پنالتي در اواخر بازي در برخورد با رونالدو از ناحيه كتف مصدوم شد و جاي خود را به سهراب بختياري زاده داد.
* در پايان ديدار ايران- پرتغال «دكو» به عنوان بهترين بازيكن ميدان شناخته شد.

كوتاه از جام جهاني
002004.jpg
وداع تلخ ياران دروگبا با جام جهاني
002013.jpg
گروه ورزشي _ ساحل عاج با شكست دو بر يك مقابل هلند وداعي تلخ با جام داشت. ياران «دروگبا» عليرغم ارائه يك بازي خوب در مصاف با هلند از گردونه رقابت ها خارج شدند.«هنري ميشل» سرمربي تيم ملي فوتبال ساحل عاج در اين باره گفت: عملكرد تيم در اين بازي عالي بود اما از همه مهم تر گرفتن نتيجه بازي است كه ما در اين بخش خوب عمل نكرديم.وي در ادامه افزود: ساحل عاج در سطح تيمهاي معتبر دنيا نيست و براي رسيدن به اين مرز بايد سال ها تلاش كنيم.تيم ملي ساحل عاج در آخرين بازي خود به مصاف صربستان مي رود كه اين بازي كاملا تشريفاتي است.«ديديه دروگبا» با دريافت دومين كارت زرد در ديدار با هلند از حضور در بازي آخر ساحل عاج محروم شد.
مارادونا تماشاگر ويژه بازي هاي آرژانتين
002016.jpg
پيروزي خيره كننده آرژانتين مقابل صربستان يك تماشاگر ويژه داشت. ديه گو مارادونا به همراه همسر و فرزندانش در اين بازي حضور داشت و از جايگاه ويژه اين بازي را از نزديك تماشا مي كردند. در اين بازي مارادونا بعد از به ثمر رساندن هر گل آرژانتين به ابراز احساسات مي پرداخت و با تكان دادن پرچم آرژانتين تيم ملي كشورش را مورد تشويق قرار مي داد.مارادونا درمورد وضعيت آرژانتين در ديدارهاي بعدي گفت: بدون شك آرژانتين يكي از مدعيان اصلي قهرماني است و اميدوارم شاهد قهرماني اين تيم در رقابت هاي جام جهاني آلمان باشم.ديه گو مارادونا در سال ۱۹۸۶ به همراه تيم ملي اين كشور به مقام قهرماني جهان دست يافت.
اكوادور بي انگيزه مقابل آلمان
002007.jpg
تيم ملي اكوادور كه به مرحله دوم رقابت ها صعود كرده است براي ديدار با آلمان قصد ندارد از تمامي بازيكنان اصلي خود سود ببرد. گويا براي «سوارز» فرقي نمي كند با كدام يك از دو تيم انگليس و يا تيم دوم گروه B بازي كند.سوارز در اين باره گفت: تعدادي بازيكن مصدوم داريم و همچنين تعدادي از آنها خسته هستند و براي اين كه آنها بتوانند تا پايان بازي ها انرژي خود را تقسيم كنند در بازي با آلمان به آنها استراحت خواهم داد.در بازي با آلمان كارلوس تنوريو، لوئيس والنسيا و دلگادو به دليل آسيب ديدگي غايب خواهند بود.
كره و شكست فرانسه
002010.jpg
تيم ملي كره جنوبي امروز به مصاف تيم ملي فرانسه قهرمان جهان در سال ۹۸ مي رود.كره جنوبي به رهبري ديك ادوكات موفق شد در بازي نخست دو بر يك توگو را مغلوب كند. اين پيروزي براي نماينده آسيا ارزش فوق العاده اي دارد زيرا شانس صعود اين تيم را به دور بعدي افزايش مي دهد.ادوكات روز گذشته در اين باره گفت: فرانسه تيم پرستاره اي است اما داراي نقاط ضعفي هست كه مي توانيم با تكيه بر آنها دروازه اين تيم را باز كنيم.وي در ادامه گفت: ما با پيروزي در اين بازي بزرگترين شگفتي جام را رقم خواهيم زد.
برنامه بازي هاي امروز
ساعت ۳۰/،۱۶ ژاپن _ كرواسي (نورمبرگ)
ساعت ۳۰/،۱۹ برزيل _ استراليا (مونيخ)
ساعت ۳۰/،۲۲ فرانسه _ كره جنوبي (لايپزيك)

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
راهنما
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |