يكشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۲ - Jun 18, 2006
پژوهشگران انديشمند از زيبايي شناسي قرآن مي گويند
001932.jpg
گروه ادب و هنر- بيش از دوازده انديشمند قرآن پژوه در دومين نشست زيبايي شناسي قرآن مجيد و زيبايي شناسي هنرها حضور دارند و با ارائه چكيده اي از پژوهش ها و يافته هاي خود در حوزه زيبايي شناسي قرآن و هنرها به سخنراني مي پردازند.
در اين نشست كه روز چهارشنبه ۳۱ خردادماه با بيان آيت الله العظمي صافي آغاز مي شود، انديشمندان و فرهيختگاني چون حجت الاسلام محمد ايازي، دكتر محمدعلي رضايي اصفهاني، دكتر بها ءالدين خرمشاهي، حجت الاسلام محسن كازروني، دكتر زهرا رهنورد، حجت الاسلام مهدوي راد، دكتر سيدعلي موسوي گرمارودي، مهندس مصطفي ميرسليم،  دكتر يحيي يثربي،  دكتر تقي زاده و حجت الاسلام جوادي آملي در حوزه زيبايي شناسي قرآن مجيد، زيبايي شناسي پيامبر خاتم(ص)، زيبايي شناسي پيامبران و زيبايي شناسي هنرها سخن خواهند گفت.
نخستين نشست علمي پژوهش زيبايي شناسي قرآن به همت مركز مطالعات هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، اسفند ماه سال گذشته در قم برگزار شد و دومين نشست نيز با همكاري سازمان ارتباطات اسلامي، صبح و بعدازظهر چهارشنبه ۳۱ خرداد در محل سازمان واقع در بزرگراه همت، در شمالي مصلاي امام خميني، بين پل قدر و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي،  مجتمع امام خميني، حسينيه الزهراء،  رأس ساعت ۳۰/۹ بامداد برگزار مي شود و ورود براي دانش پژوهان، هنرجويان و همه علاقه مندان، آزاد اعلام شده است.
كتاب مقدس قرآن، داراي جنبه هاي هنري و ابعاد زيباشناختي فراواني است كه به بركت آن، هنرهاي گوناگون در جهان اسلام پديد آمده است.
حجت الاسلام دكتر محمدعلي رضايي اصفهاني، مسئول انجمن قرآن پژوهي حوزه علميه قم كه در دومين نشست زيبايي شناسي قرآن مجيد و هنرها حضور دارد، با تأكيد بر اين نكته مي افزايد: خوشنويسي،  تذهيب و كاشي كاري محراب ها از جمله هنرهايي است كه از دل قرآن پديد آمده اند.
عضو هيأت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي در بررسي ابعاد زيبايي شناسي قرآن، آهنگ، حلاوت و اعجاز بياني را از ويژگي هاي هنري قرآن مي خواند و مي گويد: معمولاً هر متني پس از چندين بار شنيدن، جذابيت خود را از دست مي دهد ولي در مورد قرآن، اينگونه نيست و مخاطب، هيچ گاه از آن خسته نمي شود.
تأثيرات قرآن بر روح مخاطبان و تحولي كه در افراد ايجاد مي كند، بيانگر بيان هنرمندانه آن است.
وي همچنين از فصاحت و بلاغت و شيوه قصه گويي به عنوان ديگر ابعاد زيبايي شناسي قرآن نام برده و معتقد است: تاكنون درباره جنبه هاي هنري و زيبايي شناسي قرآن كمتر كار كرده ايم. اگر هم سراغ اين بحث رفته ايم، بيشتر به تلاوت قرآن پرداخته ايم. برگزاري اينگونه نشست ها، فرصت مغتنمي است براي بررسي جنبه هاي هنري و ابعاد متنوع قرآن مجيد از منظر زيبايي شناسي.

دونوو در جشنواره ونيز
001944.jpg
گروه ادب و هنر- جشنواره بين المللي فيلم ونيز خودش را آماده برگزاري دوره جديد خويش در اواخر فصل تابستان مي كند. شصت و سومين دوره جشنواره ونيز از ۳۰ آگوست تا ۹ سپتامبر در ايتاليا برپا خواهد شد.
به نوشته خبرگزاري رويتر، مسئولان جشنواره، كاترين دونوو بازيگر مطرح و قديمي سينماي فرانسه را به عنوان رئيس هيأت داوران شصت و سومين دوره اين جشنواره كهنسال انتخاب كردند. دونوو كه نزديك پنج دهه است در فيلم هاي سينمايي بازي مي كند، در كارنامه اش هر دو نوع فيلم روشنفكرانه و مردم پسند را دارد.
بازيگر ۶۲ ساله سينما بعد از شنيدن خبر مربوط به جشنواره گفت: «خيلي خوشحالم كه چنين افتخار بزرگي نصيبم شده است. اميدوارم با همكاري ديگر اعضاي هيأت داوري قاضي خوبي براي فيلم هاي بخش مسابقه باشيم و آثار خوبي را به عنوان برندگان اصلي معرفي كنيم.»در عين حال ديويد كروف معاون ماركو مولر مدير جشنواره گفت: «ما مفتخريم كه شخصيتي مثل خانم دونوو امسال رياست هيأت داوران جشنواره را به عهده دارد.» وي همچنين گفت كه نام ديگر اعضاي هيأت داوران طي روزهاي آينده اعلام خواهد شد.
دفتر جشنواره نام ۲۱ فيلم بلند بخش مسابقه را- كه براي دريافت شيرهاي طلايي و نقره اي جشنواره با يكديگر رقابت مي كنند- تا اواخر ماه آينده اعلام خواهد كرد.

رقابت بازيگران دوست!
001947.jpg
گروه ادب و هنر- قصه كتاب ماجراجويانه مكس بروكس باعث يك رقابت شديد سينمايي بين برادپيت و لئوناردو دي كاپريو شد. نتيجه اين رقابت به نفع پيت تمام شد.
به نوشته سايت اينترنتي فيلم استو، كتاب «جنگ جهاني Z» پاييز امسال منتشر مي شود. اين كتاب قبل از انتشار به شدت مورد توجه صنعت سينما قرار گرفت و رقابت فشرده اي براي كسب امتياز برگردان سينمايي آن آغاز شد. در رأس اين رقابت دو شركت فيلمسازي «پلان B» - متعلق به پيت- و «آپلان وي» - متعلق به دي كاپريو- قرار داشتند. هنوز معلوم نيست كه شركت براد پيت در ازاي پرداخت چه مبلغي امتياز برگردان سينمايي كتاب را خريداري كرده است.
قصه، جنگ جهاني Z ، با حال و هواي ترسناك و دلهره آور خود درباره تسلط زامبي ها بر روي كره زمين و ماجراهاي مربوط به ده سال بعد از اين تسلط است. مشخص نيست كه براد پيت به جز تهيه فيلم، در آن بازي هم خواهد كرد يا خير.
علت استقبال شديد از «جنگ جهانيZ» ، موفقيت عظيم كتاب قبلي بروكس «راهنماي زنده ماندن زامبي» است كه در سال ۲۰۰۳ منتشر شد. قصه اين كتاب هم درباره زامبي ها و مبارزه آدم ها با آنهاست.

آخرين هوراي پل نيومن
001950.jpg
گروه ادب و هنر- پل نيومن با سينما خداحافظي مي كند. اين بازيگر كلاسيك سينما در يك گفت وگوي مطبوعاتي اعلام كرد كه فيلم بعدي او به احتمال خيلي زياد آخرين فيلم سينمايي اش خواهد بود.
به نوشته BBC، بازيگر ۸۱ ساله سينما در جريان يك برنامه خيريه كه اختصاص به جمع آوري پول و اعانه براي بچه هاي مريض و معلول بود، خبر بازنشستگي خود را اعلام كرد. وي گفت براي آخرين اثر سينمايي خود پروژه اي زيبا در ذهن خود دارد. با اين وجود، نيومن حاضر نشد جزييات مربوط به اين پروژه را فاش كند.
بازيگر فيلم هاي كلاسيكي مثل «آسمان خراش جهنمي» و «بوچ كيدي و ساندنس كيد» ، گفت: وقتي كه زمان رفتن رسيد، ديگر زمانش رسيده است و بايد رفت. به احتمال زياد فيلم بعد ي ام آخرين فيلمم  خواهد بود، آخرين هورا.نيومن طي شش دهه فعاليت سينمايي در بيش از۵۰ فيلم سينمايي بازي كرد. او تنها اسكار بازيگري خود را در سال ۱۹۸۶ براي درام خانوادگي« رنگ پول »گرفت. اين بازيگر معروف فيلم هاي مطرح دو دهه شصت و هفتاد، طي سال هاي اخير كمتر جلوي دوربين ظاهر شد. وي سال ۲۰۰۲ نقش مقابل تام هنكس را در درام كنگستري« راهي به پرويشن » بازي كرد و در همين سال براي مجموعه تلويزيوني« امپراتوري سقوط مي كند» جايزه بهترين بازيگر تلويزيوني (امي) را گرفت.

كتابخانه
ثبت حواشي يك حماسه
گروه ادب و هنر- الهام اناري: يكي از تبعات مثبت جنگ ها، نوشتارهاي رزمندگاني است كه بعد از جنگ قلم به دست در صحنه حاضر مي شوند و خاطرات حاشيه جنگ را به طور مكتوب در اختيار علاقه مندان قرار مي دهند؛ مكتوباتي كه به اعتقاد بسياري، سرشار از عشق، سادگي و صداقت است؛ نوشته هايي كه گاه تبديل به اسنادي مستند مي شوند. معرفي  امروز ستون كتابخانه، سه كتاب  است كه با تأثير از جنگ تحميلي و دوران دفاع مقدس به رشته تحرير درآمده است.
هزار روز خاطره
001941.jpg
«هزار روز سبز» عنوان كتابي است كه توسط سيدمحمدحسين حسيني گرد آوري شده و شامل زندگينامه و خاطراتي از شهيد محمدحسن رضايي است. در مقدمه اين كتاب آمده: اگر جنگ تحميلي را به عنوان حادثه اي عظيم در تاريخ معاصر تلقي نماييم، بايد از حاضران و شاهدان قلم به دستي ياد نمود كه به همراه رزم و جنگيدن، به نگارش و ثبت وقايع روزمره آن پرداختند؛ آنان كه همراه با سلاح جنگي، ابزار فرهنگي نيز به كار گرفتند.مجموعه «هزار روز سبز» با هدف گزارش صادقانه از وقايع، قلمي روان و ابتدايي دارد و گردآورنده اين مجموعه سعي كرده اصل متن زندگينامه شهيد را بدون تغيير در الفاظ و جمله بندي ها تنها بازنويسي كند.در نگارش اين مجموعه، منابع متعددي از جمله كتاب «كارنامه توصيفي عمليات هاي هشت سال دفاع مقدس» ، كتاب «سرگذشت سرافرازان» و «يادواره شهيدان» مدنظر قرار گرفته است.«هزار روز سبز» در ۴۶۶صفحه و با قيمت ۲۵۰۰تومان توسط نشر شاهد روانه بازار كتاب شده است.
جنگ تا آزادي خرمشهر
001935.jpg
«خونين شهر تا خرمشهر» عنوان مجموعه اي است كه به بررسي وقايع سياسي و نظامي جنگ از زمينه سازي تهاجم عراق تا آزادسازي خرمشهر مي پردازد؛ وقايعي كه در فاصله زماني شهريور ۱۳۵۹ تا خرداد ۱۳۶۱ رخ داده است.
انتشارات مركز مطالعات و تحقيقات جنگ اين كتاب را به دنبال استقبال علاقه مندان به حقايق جنگ ايران و عراق منتشر كرده كه جلد اول از مجموعه سيري در جنگ ايران و عراق است.جلد دوم اين مجموعه «خرمشهر تا فاو» نام دارد و به بررسي وقايع نظامي و سياسي چهار سال بعد مي پردازد و به همين ترتيب اين مجموعه تا جلد ششم كه «از آغاز تا پايان» نام گرفته و به بررسي و تحليل وقايع سياسي- نظامي جنگ از زمينه سازي هجوم عراق تا آتش بس مي پردازد، ادامه مي يابد.«خونين شهر تا خرمشهر» شامل سه فصل از اشغال تا آزادسازي، آزادسازي و بازتاب پيروزي است. اين كتاب شامل بخشي از تحقيقات انجام شده درباره جنگ ۸ ساله ايران و عراق است كه جهت استفاده عموم به صورت كتاب مرجع تاريخ جنگ در آمده و بخشي از روند جنگ را به صورتي تفصيلي و مستندگونه روايت مي كند.«خونين شهر تا خرمشهر» توسط محمد دروديان نوشته شده، ۲۰۰ صفحه دارد و با قيمت ۶۰۰ تومان در كتابفروشي ها در دسترس علاقه مندان است.
سروده هاي سرخ
001938.jpg
«عاشقانه هاي سرخ» مجموعه شعري از رضا اسماعيلي است. به اعتقاد شاعر، «عاشقانه ها سرخ» تجديد ميثاقي با ارواح طيبه عاشورا؛ مرداني كه به نداي «هل من ناصر ينصرني» حسين زمان، لبيك گفتند و در بارش بي امان باران خون و آتش، عروس شهادت را در آغوش كشيدند و رستگار شدند، است. اشعار اين كتاب در قالب هاي مختلف شعري از جمله غزل، مثنوي، رباعي و دوبيتي، چهار پاره سروده شده و به شهدا، جانبازان و خانواده هاي آنها تقديم شده است.«عاشقانه هاي سرخ» محصول نشر شاهد در ۸۸ صفحه، با قيمت ۵۰۰ تومان به فروش مي رسد.

فرهنگسرا
فرهنگسراي خانواده: كتابخانه اين فرهنگسرا به منظور ايجاد شرايط مساعد مطالعه براي جوانان تا تاريخ ۷ تير ماه به صورت شبانه روزي اداره مي شود. با توجه به فرارسيدن ايام كنكور سراسري دانشگاهها، اين كتابخانه شبانه روزي مي شود.كتابخانه گلستان با ۵۰ هزار جلد كتاب در زمينه هاي مختلف در شرق تهران به پاسخگويي علاقه مندان به مطالعه است.
همچنين در «جشنواره بزرگ تابستانه» از دانش آموزان ممتاز و معلمين نمونه مقاطع مختلف منطقه ۸ تقدير مي شود. اين جشنواره اول تير برگزار مي شود و شركت در آن براي عموم آزاد است.
فرهنگسراي تفكر: كانون داستان نويسي دوستان قلم با هدف جذب و پرورش نوجوانان و جوانان مستعد و علاقه مند به ادبيات داستاني به صورت رايگان ثبت نام كرده و عضوگيري مي كند. اين كانون روزهاي شنبه هر هفته از ساعت ۱۷ تا ۱۹ميزبان علاقه مندان است و كارگاههايي كه اصول و مباني داستان نويسي را آموزش مي دهند برگزار مي كند. علاقه مندان به عضويت در اين كانون همه روزه به نشاني شهر زيبا- شهران- بلوار شهران- فرهنگسراي تفكر مراجعه و يا با تلفن ها ۹-۴۴۳۰۴۹۷۸ تماس بگيرند.

جشنواره
ره آورد سرزمين نور
گروه ادب و هنر- ارسال اثر به پنجمين جشنواره ره آورد سرزمين نور همچنان ادامه دارد و مهلت ارسال آثار تا ۱۵ مرداد ماه تمديد شد.
پنجمين جشنواره سراسري ره آورد سرزمين نور كه به موضوع دفاع مقدس و تاريخ و جغرافياي مناطق عملياتي هشت سال دفاع مقدس مي پردازد، هر ساله در بخش هاي خاطره نويسي، متن ادبي، شعر، داستان، عكس، فيلم و وبلاگ برگزار مي شود.
دبيرخانه دايمي جشنواره با شماره تماس ۸۸۳۱۵۸۶۷ و صندوق پستي ۱۹۶۷-۱۵۸۱۵ آماده پاسخگويي به سؤالات علاقه مندان است.

ميز گرد
با پيران خراسان
گروه ادب و هنر- از دكتر محمدرضا شفيعي كدكني سه كتاب «دفتر روشنايي»، «نوشته بر دريا» ، «چشيدن طعم وقت» ،  كه مجموعه اي از ميراث عرفاني بايزيد بسطامي، ابوالحسن خرقاني و ابوسعيد ابي الخير است، به تازگي در دسترس علاقمندان قرار گرفته است. نشست هفتگي شهر كتاب روز سه شنبه ۳۰ خرداد ماه به نقد و بررسي اين مجموعه اختصاص دارد كه با حضور دكتر محمود عابدي، دكتر تقي پورنامداريان، دكتر مهدي محبتي و دكتر مريم مشرف برگزار مي شود.
علاقمندان مي توانند در روز ياد شده رأس ساعت ۱۷ به نشاني حافظ شمالي، نبش زرتشت شرقي،  شهر كتاب مركزي مراجعه كنند.

بازي
Conflict : Vietnam
سيستم :PC/ PS2/ Xbox
سبك : اكشن - ماجرايي سوم شخص
001968.jpg
اين بازي Desert storm بعد از دومين بازي از سري Conflict است. در اين بازي كنترل يك جوخه از سربازان در جنگ ويتنام به شما سپرده مي شود كه هر يك قابليت خاصي دارد. همچنين سلاح هايي كه هر يك حمل مي كنند نيز مختلف است.
افراد گروه بايد با هماهنگي كامل مأموريت را به پايان برسانند. در اين بازي حالت اكشن و همكاري افراد فضاي بسيار جالبي را بوجود مي آورد.
افراد شما اگر چه مي توانند تجهيزات فراواني را با خود به همراه داشته باشند اما كمك آنها به يكديگر در لحظات حساس، حمل اين همه تجهيزات را توجيه مي كند. اگر كسي از افراد گروه زخمي شد شما با نزديكترين فرد گروه به كمك او شتافته و او را از مرگ نجات مي دهيد. اگر در زمان تعلل كنيد و دير به يارتان برسيد او تمام خواهد كرد. پس بايد حتماً با نزديك ترين نفر به كمك او بشتابيد.
Vietnam كنترل بسيار روان تر و جالب تري در قياس با نسخه قبلي Desert storm دارد و حالت حركت هاي افراد بسيار طبيعي تر و زيباتر كار شده، ضمن اينكه هيجان نبردها در اين نسخه بسيار طبيعي تر به نظر مي رسد.
Field Commander
سيستم :PSP
سبك : استراتژي نوبتي
001971.jpg
برخلاف اكثر بازي هاي كنسول PSP ، اين بازي از جمله بازي هايي است كه احساس مي كنيد تنها براي كنسول PSP ساخته شده و از كنسول ديگري روي PSP وارد نشده است. اين بازي يك بازي استراتژي نظامي تمام سه بعدي است.
بازي بسيار واقع گرايانه ساخته شده و كنترل واحدها كاملاً بايد با توجه به وضعيت هاي سوق الجيشي و موانع طبيعي انجام شود.
مي توانيد ماشين ها و خودروهاي خود را در پناه يك منطقه كوهستاني به آرامي جلو ببريد در اين حال حمله تنها از طريق واحدهاي هوايي قابل انجام خواهد بود.
كنترل واحدهاي مختلف زميني، زرهي و حتي واحدهاي زيردريايي در مناطق دريايي از جمله نكات جالب بازي است. اما جالب ترين واحد تحت كنترل شما، نيروهاي ضربتي كماندو است.
اين نيروهامي توانند از راه دور با دشمن وارد نبرد شده و يا حتي مي توانند منطقه اي را مين گذاري كرده و كار پيشروي را براي نيروهاي زميني دشمن بسيار دشوار و حتي غير ممكن سازند. شما كنترل نيروهاي متحد ATLAS را در اختيار داريد كه در مقابل نيروهاي تروريستي Shadow Nation مبارزه مي كنند. ۳۰ مرحله در حالت تك نفره در اين بازي گنجانده شده كه به حدود ۱۲ تا ۱۵ ساعت زمان براي تمام كردن نياز دارد.
001974.jpg
راهنماي درجه بندي سني
* بازي هاي اين رده براي نوجوانان ۱۵ سال به بالا مناسب است. بازي هاي اين گروه نسبتاً مشكل است و غالباً نياز به زبان انگليسي در حد دبيرستان دارد. اين بازي ها داراي خشونت و هيجان بالاتري نسبت به گروه قبل است.

جدول هاي اعداد
حل جدول شماره ۹۲
اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از سطرها و ستون ها و مربع هاي كوچك ۳ در ۳ طوري قرار دهيد كه فقط يك بار تكرار شود .پاسخ جدول را فردا در روزنامه ملاحظه خواهيد كرد.
001977.jpg
001980.jpg

راهنما
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |