يكشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۲ - Jun 18, 2006
عضو كميسيون اجتماعي مجلس:
دست مجلس در افزايش حداقل حقوق
بازنشستگان تأمين اجتماعي بسته است
مهر: مجلس شوراي اسلامي در ارتباط با افزايش حداقل حقوق بازنشستگان سازمان تامين اجتماعي به ۲۰۰ هزار تومان، نمي تواند وارد عمل شود و اين امر فقط به تصميم دولت باز مي گردد.
عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي افزود: سازمان تامين اجتماعي بايد پيگير افزايش حداقل حقوق بازنشستگان از دولت باشد و در غير اين صورت كاري از دست مجلس بر نمي آيد.
عبدالرضا ثروتي افزود: مديرعامل سازمان تامين اجتماعي عنوان كرده ۵۰ درصد از اعتبار افزايش حداقل حقوق بازنشستگان را تامين خواهد كرد، به شرطي كه دولت نيز تامين۵۰ درصد اين اعتبار را بپذيرد كه تاكنون دولت با اين امر نيز موافقت نكرده اما مجلس با اين امور موافق است.
وي تصريح كرد: سازمان تامين اجتماعي نيز مي تواند در حال حاضر افزايش حداقل حقوق بازنشستگان را با اعتبار سازمان پرداخت كند، مشروط بر اينكه ۵۰ درصد سهم دولت در متمم بودجه يا بودجه سال آتي پيش بيني شود و به سازمان تامين اجتماعي پرداخت گردد.

نمايشگاه عكس نگاه سوم با موضوع جام جهاني برپا شد
هيجان، شادي و تلاش در ايام جام جهاني
عكس-گلناز بهشتي
001893.jpg
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار: نمايشگاه عكس «نگاه سوم» با موضوع جام جهاني از ۲۰خرداد ماه در پارك ملت برپا شده است.
اين نمايشگاه تا آخرين روز بازي ايران ادامه دارد و از ساعت ۴ بعد از ظهر تا يك با مداد پذيراي علاقه مندان به فوتبال است.هادي غفوري مدير اين نمايشگاه در گفت وگو با همشهري گفت: اين نمايشگاه با هدف حمايت از بازيكنان تيم ملي ايران و با همكاري روابط عمومي و بين المللي شهرداري تهران برپا شده است و هم زمان در دو نقطه از كشور آلمان نيز برپا است.وي افزود: در اين نمايشگاه تعداد ۸۵ اثر از عكاسان حرفه اي كشورمان انتخاب شده كه در اين تصاوير هيجان، شادي ،هنر و تلاش بازيكنان و مردم در ايام جام جهاني به تصوير كشيده شده است.
غفوري همچنين گفت: برپايي اين نمايشگاه بخشي از برنامه هاي مديريت شهري تهران است كه به وسيله آن محلي براي جذب جوانان و ديدن آثاري كه مورد علاقه آنهاست، ايجاد شده است. وي گفت: در اين چند روز كه اين نمايشگاه برپاست، تعداد زيادي از علاقه مندان به فوتبال به اين محل مراجعه كردند و با توجه به اين كه بوستان ملت پذيراي افراد مختلف از نقاط گوناگون شهر است، بازديدكنندگان از همه سنين و همه قشرها اعم از مرد و زن و جوانان و كودكان بوده اند و تقريباً ۹۵ درصد از برپايي چنين محل هايي ابراز خرسندي كرده اند و خواستار تداوم آن شده اند.يكي از جوانان بازديدكننده مي گويد: «برپايي چنين نمايشگاه هايي بسيار جالب و مورد توجه است. اما اگر در اين عكس ها علاوه بر پيروزي ها، شكست ها و لحظات بعد از آن نيز به تصوير كشيده مي شد بسيار جذاب تر بود.
بازديدكننده ديگري نيز گفت: اگر عكس ها همراه با شرح كوتاهي از محل و موقعيت بود بهتر بود.
جوان ديگري نيز معتقد است: اين گونه نمايشگاه ها بايد با تعداد بيشتري عكس و زمان طولاني تري برگزار شود.جوان ديگري هم از برپايي نمايشگاه«نگاه سوم »تشكر كرد و گفت: اين گونه حركت ها واقعاً يك كار اجتماعي و عالي است، كه مي تواند فرصتي براي آنهايي كه امكان ديدن چنين لحظاتي را نداشته اند، فراهم آورد.غفوري ضمن اعلام استقبال بازديدكنندگان گفت: اين نمايشگاه تا آخرين روز بازي ايران همه روزه از ساعت ۴ بعدازظهر تا يك بامداد و در روزهاي تعطيل از ۹ صبح تا يك بامداد برپاست.وي  افزود: در روزهاي تعطيل هفته گذشته حدود ۱۲ هزار نفر از اين نمايشگاه بازديد كرده اند.گفتني است اين نمايشگاه در خيابان ولي عصر، ورودي اصلي پارك، جنب درياچه داير مي باشد.

سرطان پروستات، دومين سرطان شايع مردان ايراني
گروه اجتماعي _ مريم غفاري: تشخيص و معالجه سرطان «پروستات» در ايران، به دليل ضعف اطلاع رساني درباره پيشگيري از آن همواره با مشكلات فراواني مواجه بوده و پس از سرطان ريه، شايع ترين سرطان در مردان ايراني گزارش شده است.
به گزارش همشهري، بيماري و سرطان پروستات در صورت تشخيص به موقع به صورت صددرصد قابل معالجه و درمان است اما با شيوع حاد شدن بيماري، درمان آن دشوار و حتي غيرممكن مي شود و بسياري از بيماران به دليل ناآگاهي از شيوه هاي پيشگيري و درمان سريع با خطرات جدي و حتي مرگ مواجه هستند.
اطلاعات آماري و علايم باليني ميزان مرگ و مير ناشي از سرطان پروستات مبين سه طيف گسترده روند رشد اين بيماري است. علت ابتلا به سرطان پروستات هنوز ناشناخته است. اما تحقيقات آماري و باليني روند بدخيمي اين بيماري را در ايران به عواملي چون: سن، ژنتيكي، هورموني، تغذيه، كار با مواد شيميايي و بيماريهاي مقاربتي مرتبط مي داند.
اين گزارش حاكي است، سرطان پروستات اغلب در افراد سالمند ديده مي شود و افراد زير ۵۰ سال به ندرت به آن مبتلا مي شوند. مردان بالاي ۶۰ سال بيشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند. همچنين وجود سابقه سرطان پروستات بين اعضاي خانواده از جمله پدر و برادر احتمال ابتلا را افزايش مي دهد.
تماس با مواد شيميايي سرطان زا در محيط مانند كاديم، كه در تهيه برخي آلياژها و باتري كاربرد دارد، عامل مستعدكننده و پيشتاز در ايجاد سرطان پروستات است. از طرفي نيز وجود بيماريهاي مقاربتي احتمال ايجاد به سرطان پروستات را افزايش مي دهد.
محمدرضا نوروزي عضو شوراي عالي نظام پزشكي به فارس گفت: علاوه بر سرطان پروستات و بزرگي غده پروستات در مردان، ناتواني جنسي در گروه مردان نيز در ايران شيوع بالايي دارد به طوري كه بر آوردها نشان مي دهد حدود ۴۰ درصد مردان يكي از انواع مشكلات ناتواني جنسي را دارا هستند.

آغاز طرح تابستاني امدادرساني اورژانس
ايلنا: رئيس سازمان اورژانس كشور اعلام كرد: تابستان امسال، هشت پايگاه اورژانس هوايي امدادرساني مي  كنند. فرزاد پناهي، رئيس سازمان اورژانس كشور، گفت:   در حال حاضر، هفت پايگاه اورژانس هوايي در كشور فعال است كه يك پايگاه ديگر نيز در تابستان راه  اندازي خواهد شد.
پناهي، با اشاره به گسترش پايگاه  هاي امداد و نجات گفت: سال گذشته، ۹۵۰ پايگاه اورژانس در كشور وجود داشت كه امسال اين تعداد را افزايش داده  ايم. وي خاطرنشان كرد: ۶۰ پايگاه از مجموع يك هزار و ۱۵۰ پايگاه موجود به پايگاه  هاي جاده  اي اختصاص يافته و در نقاط كور جاده  ها مستقر شده است. رئيس سازمان اورژانس كشور، در خصوص امدادرساني دريايي گفت: امسال، در ۳۶ نقطه دريايي شمالي كشور، تكنسين  هاي فوريت  هاي پزشكي همراه با امكانات احيا، چادر حاوي بي  سيم و پكيج  هاي اطلاعاتي مستقر خواهند بود.
وي افزود: هموطناني كه قصد مسافرت به شمال و شنا در دريا را دارند، مي  توانند از اطلاعات اين پايگاه  ها و خدمات آنها استفاده كنند. وي گفت: ۵۰ تا ۷۰ هزار نيرو نيز در بيمارستان  هاي مختلف كشور به حالت آماده  باش خواهند بود تا به مصدومان احتمالي جاده  ها خدمات ارائه دهند.

بيمارستان هاي ورشكسته دولتي سلامت
مردم را به خطر انداخته اند
فارس: عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: كسري ۸۷۵ ميليارد توماني وزارت بهداشت، واقعي نبودن تعرفه ها و سرانه درمان، بيمارستان هاي دولتي را ورشكسته كرده است، بيشتر اين بيمارستان ها بدهكار هستند و در وضع اسفباري قرار دارند.
حسينعلي شهرياري افزود: وزارت بهداشت به علت كسري بودجه توان حمايت از بيمارستان ها و رفع مشكلات آنها را ندارد، سرانه درمان نيز در كشور واقعي نيست و به تبع آن تعرفه ها نيز واقعي نشده است، ضمن اينكه هنوز تعرفه هاي خدمات درماني جديد بخش دولتي از سوي دولت ابلاغ نشده و بيمارستان ها هزينه هاي خود را براساس تعرفه هاي پارسال دريافت مي كنند.
وي گفت: بيمارستان هاي خصوصي هزينه هاي خود را از مردم مي گيرند و به حيات خود ادامه مي دهند، اما بيمارستان هاي دولتي وابسته به بودجه هاي دولتي هستند و در حالي كه وزارت بهداشت با ۸۷۵ ميليارد تومان كسري بودجه وارد سال ۸۵ شده است، با وضعيت بسيار خطرناكي براي ارائه خدمات درماني به مردم مواجه هستيم كه بسيار نگران كننده است.
وي افزود: همه مردم توان استفاده از خدمات بيمارستان هاي خصوصي را ندارند و  معلوم نيست با ادامه اين وضع، درمان مردم به كدام سو مي رود، قطعا تحمل و ادامه اين وضع ممكن نيست و بايد هر چه زودتر براي اصلاح آن اقدامي جدي انجام شود.

بيش از ۱۳درصد دانش آموزان در معرض اعتياد قرار دارند
ايسنا: كارشناس ارشد اداره آموزش مركز مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت: بر اساس آمارهاي موجود ۷/۱۳درصد دانش آموزان در معرض خطر اعتياد قرار دارند، لذا براي جلوگيري از حاد شدن اين وضعيت بايد ارگانهاي مختلف ازجمله رسانه ها، صدا و سيما، سازمان بهزيستي و نيروي انتظامي همكاري مناسبي داشته باشند.
سرهنگ علي سماواتي در حاشيه همايش« اعتياد مدرن »افزود: وظيفه ناجا در بحث مبارزه با مواد مخدر، مقابله با ورود، ترانزيت، تهيه، توزيع و مصرف مواد مخدر است، بطوري كه در زمينه مبارزه با ورود مواد مخدر نيروي انتظامي بيش از ۳۵۰۰ شهيد داده و در مبارزه با قاچاق نيز اقدامات عملياتي بسياري را به صورت مستمر انجام داده است.
وي گفت: تصويب قانون مبارزه با مواد مخدر از ۱۹ خرداد ۱۳۵۹ وظيفه مبارزه با مواد مخدر را بر عهده نيروي انتظامي گذاشته است، به نحوي كه در سال ۱۳۸۴ بيش از ۳۰۰ تن كشفيات از انواع مواد مخدر داشتيم.
سرهنگ سماواتي گفت: اكنون بعد از ۲۶سال مبارزه به اين نتيجه رسيده ايم كه تنها مقابله فيزيكي كافي نيست و بايد كار فرهنگي نيز انجام شود و چون بحث كاهش تقاضا وظيفه اصلي ناجا نيست، نيروهاي ما به صورت مدعو در جلسات شركت مي كنند و از سال ۱۳۷۹ به طور مستمر در برنامه هاي آموزشي مختلف براي قشر آسيب پذير (جوانان و نوجوانان) حضور داريم. كارشناس ارشد اداره آموزش ناجا گفت: نيروي انتظامي از سال ۷۹ با حضور در مدارس و اجتماعات كار اطلاع رساني را به عهده گرفته است به نحوي كه در سال ۱۳۸۴ ما بيش از ۲ ميليون نفر را با حضور در مجامع، ارگانها و حتي مراكز غيردولتي تحت پوشش و آموزش قرار داديم.
همچنين سعي شده با استفاده از تبليغات و انيميشن ها مباحث مختلفي را از طريق صدا و سيما آموزش دهيم. از جمله اين همكاري ها جلسه مشترك ناجا با رابطين بهداشت بهزيستي است و مباحث درسي ما در اين جلسه در خصوص شناخت مواد و تأثير آن بر ارگانيسم بدن است و قصد داريم از طريق اين جلسات بحث آموزش را به جامعه تسري دهيم.

اولين مركز «درمان گذري» زنان معتاد
تزريقي امسال راه اندازي مي شود
فارس: مدير كل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اولين مركز DIC يا درمان گذري براي زنان معتاد تزريقي امسال در تهران راه اندازي مي شود.هم اكنون ۲۴ مركز درمان گذري يا DIC در كشور فعال است و حدود سه هزار نفر از معتادان تزريقي كه همگي مرد هستند، سالانه با مراجعه به اين مراكز سرنگ يك بار مصرف رايگان دريافت مي كنند. سعيد صفاتيان با اعلام اين خبر افزود: مراكز DIC در واقع براي كنترل شيوع بيماري ايدز در ميان معتادان تزريقي در كشور راه اندازي شده است و تاكنون فقط به مردان خدمت رساني مي كرد كه قرار است امسال با راه اندازي اولين مركز درمان گذري زنان كه اميدواريم بودجه آن به موقع تخصيص يابد اين گروه از معتادان تزريقي نيز تحت پوشش اين خدمات درمان گذري قرار گيرند. صفاتيان گفت: زنان معتاد تاكنون در صورت نياز به خدمات بهداشتي فقط مي توانستند به كلينيك هاي مثلثي زير نظر وزارت بهداشت مراجعه كنند و مراكزي به عنوان درمان گذري براي آنان وجود نداشت. وي افزود: در مراكز DIC علاوه بر ارائه سرنگ يك بار مصرف به معتادان تزريقي، اصول بهداشتي لازم براي جلوگيري از ابتلاي آنها به بيماريهاي مقاربتي مانند ايدز آموزش داده مي شود. گفتني است در حال حاضر حدود ۱۵۰ هزار معتاد تزريقي در كشور وجود دارد كه اكثريت آنان مرد هستند.

با مردم
تلفن پيام گير: ۲۲۰۲۱۱۳۰ - ۹ تا ۱۱ صبح به استثناي جمعه ها
چرا انتقاد نمي كنيد؟
همه مي دانيم شكست تيم ملي فوتبال كشور ما در برابر تيم مكزيك نتيجه كم كاري و عدم تحرك بعضي از بازيكنان سرشناس تيم است. چرا در روزنامه همشهري از كم كاري و تعلل اين چهره ها انتقاد نمي كنيد، در حالي كه هموطنان ما بر اثر اين شكست غمگين شدند.
آرش عسگري- تهران
همشهري: با تشكر از آقاي عسگري، به اطلاع ايشان مي رسانيم كه روزنامه همشهري، سعي كرده است بر پايه ديدگاههاي كارشناسي به بررسي و تحليل اين رخداد مهم ورزشي بپردازد و به دور از برخوردهاي احساسي و اي بسا زيانبار، قوت و ضعف تيم ملي فوتبال كشورمان در جريان ديدار با تيم فوتبال مكزيك را بررسي كند.
ساخت و ساز به جاي پمپ بنزين!
ساخت و ساز در ارتفاعات نزديك تهران همچنان ادامه دارد و نيازمند برخورد قانوني است. در گردنه قوچك و در مكاني كه براي احداث پمپ بنزين در نظر گرفته شده بود، ساخت و ساز انجام شده و متأسفانه، احداث واحدهاي جديد ساختماني در تپه هاي مشرف به اين محل همچنان ادامه يافته و ظاهراً  زمين خواران و بسازوبفروش هاي ريز ودرشت فارغ از قوانين و مقررات به ساخت و سازها ادامه مي دهند.
ذبيح الله اروجي منش
با پشتوانه كارشناسي انجام دهيد
افزايش سقف حقوق بازنشستگان يك اقدام مناسب و مثبت است. اما تفاوت حقوق شاغلين در دستگاههاي مختلف، باعث بروز تبعيض مي باشد.اين قبيل طرح ها اگر با دقت و بر اساس پشتوانه هاي كارشناسي انجام شود، علاوه بر رفع مشكلات، نارضايتي هاي اجتماعي را نيز كاهش مي دهد.
برنگي- تهران
افت كيفي برنامه هاي طنز
بعضي از مجموعه هاي تلويزيوني، مثل سريال طنز آميز زندگي به شرط خنده، تا وقتي كه نويسندگان، به موضوعات جذاب مي پردازند، برنامه ديدني است اما وقتي بدون داشتن موضوع قابل بحث، مجموعه را طولاني مي كنند باعث افت كيفي برنامه و بي تفاوتي مخاطبان مي شود. آيا بهتر نيست هر برنامه اي در زمان مفيدي كه احساس مي شود، جاي خود را به برنامه تازه اي بدهد.
ن- پديدار- تهران
به فناوري جديد نياز داريم
به  رغم افزايش آنتن هاي تلفن همراه كه در جوار مناطق مسكوني، براي ساكنان آنها، زيان هايي هم دربردارد، هنوز، اختلالات شبكه تلفن همراه در تهران برطرف نشده است و در چنين شرايطي واگذاري سيم كارتهاي جديد آغاز شده كه قطعاً  بر مشكلات مي افزايد. بايد فناوري هاي پيشرفته و فراگير جايگزين تأسيسات كنوني تلفن همراه شود.
فلاحي- كرج
چرا صادركننده بنزين نباشيم؟
همه ساله واردات بنزين از خارج، بخش قابل توجهي از درآمدهاي ارزي ما را مي بلعد. شايد براي بسياري از مردم، چون من اين پرسش مطرح باشد كه چرا در كشور پالايشگاه هاي جديد به منظور فرآوري بنزين ساخته نمي شود تا ضمن تأمين نيازهاي داخلي، صادر كننده بنزين هم باشيم؟
نجارزاده _ تهران
يك تذكر فني
در روزنامه همشهري و در مطلبي پيرامون قيمت اينترنت از قول يك مسئول نقل قول شده بود كه با آمدن سيستم NGN قيمت اينترنت به علت عدم توزيع كارت كاهش مي يابد. احتمالاً  منظور سيستم IN مي باشد كه در حال حاضر تمامي ISP ها در شهر تهران از اين خدمات و از طريق اتصال بدون شماره كارت و رمز عبور به مشتركين خود خدمات مي دهند. NGN شبكه هاي نسل آينده مخابرات براي همگرايي سرويس هاست.
كارشناس مخابرات- تهران
اگزوز غيراستاندارد
حدود ۶ ماه پيش يك دستگاه اگزوز از كارخانه... خريداري كردم كه چون روي اصول فني ساخته نشده بود، به خودروي اينجانب صدمات زيادي وارد كرد. چرا وزارت صنايع، با اعمال كنترل كيفيت، از توليد و عرضه اگزوزهاي غيراستاندارد و آلاينده هواي شهرها، پيشگيري نمي كند؟
ناصر پريخواه- تهران

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |