يكشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۲ - Jun 18, 2006
فرآورده هاي لبني؛ انتخاب، نگهداري و مصرف
سفيد مثل شير
ترجمه: ملك دخت قاسمي
001908.jpg
شايد از ميزان مواد لبني كه روزانه مصرف مي كنيد، چندان اطلاعي نداشته باشيد. مثلاً  يك فنجان شير براي تهيه كيك، كمي خامه ترش براي درست كردن سس و مقداري پنير كه در تهيه لازانيا به كار مي بريد، همگي از مواد لبني هستند.
فرآورده هاي لبني ، چه به تنهايي و چه همراه با غذاهاي ديگر مصرف شوند، همگي حاوي مواد مغذي هستند. از اين رو دانستن فوايد مواد لبني و راه هاي انتخاب و نگهداري و مصرف آنها مهم است.
چرا بايد از فرآورده هاي لبني استفاده كنيم؟
با اين كه بسياري از مواد غذايي كلسيم دارند، اما فرآورده هاي لبني بهترين منبع كلسيم به شمار مي آيند. بدن شما كلسيم را براي ساختن دندان هاي سالم و استخوان بندي قوي استفاده مي  كند. قلب، ماهيچه ها و سيستم اعصاب براي انجام وظايف درست خود به كلسيم نياز دارند و يك رژيم غذايي سرشار از كلسيم خطر بيماري هاي متعددي از جمله پوكي استخوان را كاهش مي دهد. فرآورده هاي لبني همچنين پروتئين، ويتامين هاي گروه B و ديگر مواد لازم براي بدن نظير سلنيوم، روي، فسفر، پتاسيم و منيزيم را تأمين مي كند.
شير سرشار از ويتامين D است كه به جذب كلسيم در روده كوچك كمك مي كند. شير كم چرب هم حاوي ويتامين A است كه در شيري كه چربي آن گرفته شده وجود ندارد.
تمامي فرآورده هاي لبني چربي بالايي دارند، بويژه چربي هاي اشباع شده و اين موجب افزايش كالري مي شود. فرآورده هايي كه از شير كم چرب و شير بدون چربي تهيه مي شوند، داراي همان فوايد هستند، البته چربي و كالري اضافي آنها گرفته مي شود.
برخي از فرآورده هاي لبني داراي باكتري هاي مفيدي هستند. اين باكتري ها در تهيه محصولات لبني مثل ماست و شير به كار مي  روند كه به حفظ تعادل باكتري هاي موجود در روده كوچك كمك مي كنند. در اينجا ذكر اين نكته لازم است كه اگر شما در هضم لاكتوز شير مشكل داريد، احتمالاً  هضم فرآورده هاي آن نظير ماست و ... برايتان آسان تر خواهد بود. اين باكتري ها مي توانند به حفظ سلامت شما در برابر سرطان و بالا رفتن كلسترول كمك كنند.
نكاتي درباره نحوه انتخاب، نگهداري و مصرف فرآورده هاي لبني
۱ - از فرآورده هاي كم چرب يا بدون چربي استفاده كنيد. از شير بدون چربي (شير چرخ  كرده)، خامه ترش كم چرب يا بدون چربي استفاده كنيد. هنگام خريد فرآورده هاي لبني به مقدار چربي آنها و نيز چربي اشباع شده آنها توجه كنيد. اما توصيه اكيد اين كه در مورد كودكان از فرآورده هاي لبني كم چربي هرگز استفاده نكنيد و لبنيات مصرفي آنها را از انواع با چربي متوسط يا پرچرب انتخاب كنيد.
۲ - برچسب روي اين فرآورده ها را به دقت بخوانيد. از خريدن فرآورده هايي كه تاريخ مصرفشان گذشته است، خودداري كنيد. در واقع اين تاريخ تضمين كننده سلامت و اعتبار، طعم و كيفيت اين فرآورده هاست. از مصرف مواد تاريخ گذشته جداً  خودداري كنيد.
۳ - فرآورده هاي لبني كه برچسب در يخچال نگهداري شود دارند، را در صورتي خريداري كنيد كه وقتي به آنها دست مي زنيد سردي آنها را احساس كنيد. اكثر مواد لبني بايد به صورت منجمد شده نگهداري شوند، بنابراين، بايد دقت كرد كه اين مواد را در حالت انجماد نگهداري كنيد. مواد منجمد شده نظير بستني جامد هستند و برخي از فرآورده هاي شيري نياز به منجمد شدن ندارند، مثل قوطي هاي باز نشده شير استريل (شيرعسلي و شير غليظ شده) يا ظرف هاي باز نشده حاوي پنيرها با ماندگاري بالاي فله اي (باز شده) و مواد غذايي پنير دار.
نگهداري فرآورده هاي لبني
فرآورده هاي ذكر شده در مورد 3 را حداكثر دو ساعت پس از خريدن در يخچال بگذاريد، بستني و ديگر مواد منجمد شده را هر چه زودتر در فريزر بگذاريد. پاستوريزه كردن يا جوشاندن شير يا فرآورده هاي شيري در دماي معين و براي مدت معين باعث از بين رفتن باكتري هاي مضر آن مي شود. اما برخي از باكتري ها در صورتي كه مواد به طور كامل سرد نشوند (منجمد نشوند) به حيات خود ادامه مي دهند و در نتيجه بر كيفيت آنها تأثير مي گذارد. اين مواد را بايد تا تاريخ مصرفشان در حالت انجماد نگاه داشت.
- پس از برداشتن مقدار پنير مصرفي مورد نياز، آن را كاملاً  بپوشانيد تا مانع رشد قارچ بر آن شويد. اگر متوجه وجود كپك بر آن شديد، قسمت كپك زده را در حدود يك تا دو و نيم سانتي متر (در تمامي سطوح  آن) جدا كنيد و دور بيندازيد. سپس پنير را در كيسه يا روكش تازه اي بگذاريد و محكم ببنديد. اگر مقدار كپك روي پنير زياد است، آن را با ظرف دور بريزيد.
اگر پنيرهاي نرم مثل پنيربري(نوعي پنير فرانسوي) يا پنير خامه اي يا پنير دلمه اي كپكي شوند، كل آن را دور بريزيد.
- فرآورده هاي لبني را فقط تا زمان توصيه شده نگهداري كنيد. ممكن است اين سؤال مطرح شود كه چه مدت مي توانيد اين مواد را سالم نگهداري كنيد؟ مثلاً  پنير بري، پنير خامه اي، شير، خامه ترش و ماست را مي توانيد به خوبي چند هفته نگهداري كنيد. ساير فرآورده هاي لبني نظير كره و مارگارين را مي توان ماهها نگهداري كرد. اين مواد را تا تاريخي كه بر روي آنها درج شده، نگهداري كنيد.
مصرف فرآورده هاي شيري  
شير خام (پاستوريزه نشده) يا مواد غذايي را كه در تهيه آنها شير به كار رفته، مثل پنير پاستوريزه نشده مصرف نكنيد. اكثراً  شير و مواد تهيه شده از آن به صورت پاستوريزه در فروشگاهها موجودند و برچسب دارند.
- فرآورده هاي لبني را در سرماي 7 تا 8 درجه سانتيگراديا كمتر از آن نگهداري كنيد. در صورتي كه نياز باشد اين مواد را به مدت طولاني در بيرون از يخچال،  مثلاً  در بوفه يا در هواي آزاد بگذاريد، ظرف يخي را زير آنها بگذاريد تا سرد بمانند. سعي كنيد ظرف غذا را تا آنجا كه ممكن است با يخ بپوشانيد. اگر غذا بيش از دو ساعت در دماي اتاق بماند، آن را دور بريزيد.
- فرآورده هاي لبني كم چرب را به رژيم غذايي خود اضافه كنيد. در اين مورد به توصيه هاي زير توجه كنيد:
۱ - از شير چرخ كرده (بدون چربي)، پنيرهاي كم چرب و دسرهايي كه با شير كم چرب تهيه مي شوند نظير شير منجمد يا ماست منجمد استفاده كنيد.
2 - به جاي سس از ماست كم چرب يا بدون چربي، خامه ترش، يا تكه هاي پنيرهاي كم چرب يا بدون چربي نظير پنير چدار(نوعي پنير سفت) استفاده كنيد.
3 - از پوره پنير دلمه  كم چرب يا بدون چربي و شير بدون چربي غليظ شده همراه با آب ليموترش و رزماري (گياهي است كه از برگ هاي آن به عنوان چاشني غذا استفاده مي شود) براي تهيه سس پاستا استفاده كنيد. از خامه ترش كم چرب يا بدون چربي يا ماست ساده به عنوان جايگزيني براي خامه ترش پرچرب در تهيه غذاي خود استفاده كنيد. مي توانيد از پوره پنير كم چرب به جاي خامه ترش استفاده كنيد. مقدار پروتئين و چربي اين ماده اندك است.
منبع:Yahoo/health

آشپزخانه سالم
تابستان و نوشيدني  هاي دلچسب
عليرضا بي پروا
با توجه به فصل تابستان و بالا رفتن دماي محيط، نياز بدن به مصرف مايعات نيز افزايش مي يابد، از اين رو در زير به انواعي از نوشيدني هايي اشاره مي كنيم كه علاوه بر تأمين آب و مايعات بدن حاوي ويتامين و مواد معدني نيز هستند:
نوشيدني انبه و آناناس
001911.jpg
اين نوشيدني بسيار مقوي و انرژي زا بوده و جهت رفع خستگي بسيار مفيد است.
مواد لازم: انبــــه يك عدد
آناناس تازه  يك دوم يك عدد
طرز تهيه: پوست آناناس را جدا و تكه تكه كنيد سپس انبه را به خوبي بشوييد و پوست بكنيد و به چند قطعه تقسيم كنيد و هسته اي آن را در آوريد سپس اين دو را داخل مخلوط كن بريزيد و كاملاً مخلوط كنيد اكنون داخل ليوان را پر از يخ كنيد و با تكه هاي انبه و آناناس و تمشك آن را تزيين كنيد و در صورت تمايل مي توانيد 2 قاشق غذاخوري شكر به آن اضافه كنيد اگر آناناس تازه در دسترس نبود از كمپوت آناناس استفاده كنيد.
نوشيدني ليمو و نعنا
001914.jpg
اين نوشيدني بسيار خوشمزه بيشتر در زمان گرمازدگي استفاده مي شود و باعث تعادل درجه دماي بــــــدن سرحالي و شادابي در بدن مي گردد.
مواد لازم: ليمو ترش تازه 4-3 عدد
شكر 2-1 قاشق غذاخوري
نعنا تازه مقدار لازم
طرز تهيه: ليموترش هاي تازه را خوب بشوييد و آب آن را بگيريد و كنار بگذاريد. مقداري شكر را در آب جوش حل كنيد بعد نعنا هاي تازه را پاك كرده و خوب بشوييد و ضدعفوني كنيد.
يك ليوان را برداشته و پر از يخ  كنيد تا مواد به اندازه يك ليوان باشد يخ ها و ليموترش و شكر و
نعنا ها را داخل مخلوط كن بريزيد و مخلوط كنيد تا مايعي برفكي شكل توليد شود لبه ليوان را داخل ليموترش فرو كرده و بعد داخل شكر بزنيد كه دانه هاي شكر به لبه ليوان بچسبد و در انتها مايع را داخل ليوان ريخته و با نعنا و ليموترش برش داده تزيين كنيد.
همانطور كه مي دانيد ليمو ترش منبع بسيار خوب ويتامين ث است.

دريچه
دو قلوهاي به هم چسبيده
روسي از يكديگر جدا شدند
ايرنا:پزشكان روسي در يك عمل جراحي
كم نظير، دوقلوهاي دختر به هم چسبيده را در مسكو از يكديگر جدا كردند. اين دو دختر به نامهاي كريستينا و ورونيكا يكساله هستند و پس از عمل در سلامت كامل بسر مي برند. به نوشته روزنامه ماسكووسكي كامسامولتس اين عمل جراحي در بيمارستان فيلاتوف مسكو انجام گرفت و حدود ??دقيقه به طول انجاميد. دو قلوها از ناحيه لگن كاملا به يكديگر چسبيده بودند و پزشكان پس از عمل جراحي از كيسه طبي مخصوص براي كش دادن پوست استفاده كردند. اين دومين عمل جراحي جداسازي دوقلوها در روسيه است. پزشكان روس دو سال پيش در عمل جراحي مشابهي دوقلوي دختر قرقيزستاني را از يكديگر جدا كردند.
داروي جديد جلوگيري
از نابينايي ديابتي ها
همشهري آنلاين: يك داروي تجربي جديد ساخت شركت الي ليلي توانسته است در جلوگيري از كاهش ديد ناشي از اثرات ديابت بر شبكيه موثر باشد. به گزارش رويترز، در اجلاس اخير انجمن ديابت آمريكا محققان گزارش دادند كه اين دارو با نام ژنريك روبوكسيستورين – كه انتظار مي رود با نام Arxxant وارد بازار دارويي شود- ميزان خطر كاهش متوسط بينايي ناشي از ديابت را 41 درصد نسبت به دارونما كاهش داده است.در حال حاضر از ليزر براي پيشگيري يا به تاخير انداختن اختلال شبكيه ناشي از ديابت و نابينايي به علت آن – كه عارضه شايعي است – استفاده مي شود.در مراحل اوليه اختلال شبكيه ناشي از ديابت (رتينوپاتي ديابتي) رگ هاي خوني در شبكيه نشت مي كنند و باعث تاري ديد مي شوند. در مرحله پيشرفته تر(مرحله تكثيري) رشد رگ هاي خوني جديد شكننده از پشت چشم كه به خصوص نسبت به ايجاد چنين نشت هايي آسيب پذير است ؛ صدمه بيشتر به ديد را باعث مي شود.داروي جديد تنها در مرحله اوليه غيرتكثيري رتينوپاتي ديابتي موثر است.

همايش
طب اورژانس در حوادث
همايش استاني طب اورژانسي در حوادث غيرمترقبه برگزار مي شود. اين همايش با هدف لزوم دستيابي به برنامه جامع مديريت بحران و ارتقاي دانش جامعه پزشكي در خصوص حوادث غيرمترقبه و به منظور ارتقاي سطح ساختاري و اجرايي مديريت درمان و جمع آوري تجربيات موجود در اين زمينه برگزار مي شود. حضور كليه گروه هاي پزشكي در اين همايش كه توسط سازمان بسيج جامعه پزشكي منطقه تهران و از تاريخ 31 خرداد الي اول تير برگزار مي شود آزاد است.

سلامت
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |