يكشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۲ - Jun 18, 2006
ادعاي عجيب سارق مسلح در آگاهي تهران
چشمانم را نخريدند، از چشم پزشك دزديدم!
002028.jpg
002031.jpg
گروه حوادث - آزاده مختاري: سارق مسلح جواني بعد از دستگيري مدعي شد كه پس از ناموفق ماندن در فروش چشمش، تصميم به سرقت از مطب چشم پزشك گرفته است.
به گزارش همشهري در آخرين ساعات كاري سي ام فروردين ماه، دكتر چشم پزشكي كه مطبش در حوالي ميدان ونك واقع شده است در حال جمع آوري وسايل شخصي اش بود كه ناگهان متوجه ورود دو مرد جوان به داخل ساختمان مطب شد. مردان ناشناس به محض ورود به مطب با اسلحه اي كه همراه داشتند پزشك را مورد تهديد قرار دادند و درحالي كه پزشك ناباورانه به صحنه اي كه با آن مواجه شده بود مي نگريست، مردان مسلح با طنابي كه همراه داشتند دست ها و پاهاي وي را بسته و سپس شروع به جست وجو در مطب كردند آنها كليه اجناس باارزش قابل حمل را با خود بردند.
حضور سارقان مسلح در داخل مطب تا صبح به طول انجاميد، آنان در نهايت بعد از ربودن يك ميليون تومان وجه نقد داخل گاوصندوق و سرقت تلفن همراه پزشك محل را ترك كردند. درحالي كه سارقان در حال خروج از مطب بودند، مرد چشم پزشك با دقت در چهره سارقان به خاطر آورد كه چند روز قبل يكي از سارقان را در داخل مطب خود ديده است . با فرار سارقان، چشم پزشك مالباخته با گشودن طناب ها از دست و پاهايش پليس را در جريان حادثه قرار داد. وي در اولين بازجويي ها به پليس گفت: يكي از سارقان ۴۸ ساعت قبل از سرقت مسلحانه در آخرين ساعات كاري وارد مطب من شده و مدعي شد قصد فروش يكي از چشمانش را دارد! من كه از پيشنهاد وي متعجب شده بودم به وي گفتم در ايران امكان انجام چنين كاري وجود ندارد و مرد نيز بعد از شنيدن پاسخ منفي مطب را ترك كرد.رسيدگي بر روي پرونده سرقت مسلحانه، زير نظر كارآگاهان اداره يك آگاهي تهران بزرگ ادامه يافت.
سارقان طمعكار
درحالي كه كارآگاهان پليس آگاهي عمليات شناسايي مخفيگاه سارقان را آغاز كرده بودند مرد چشم پزشك بار ديگر به اداره آگاهي مراجعه كرد و مدعي شد متهمان فراري با استفاده از تلفن همراه وي كه در روز حادثه ربوده بودند با وي تماس گرفته وبا تهديد درخواست ۱۰ ميليون تومان وجه نقد ديگر كرده اند.تماس هاي تهديدآميز متهمان با پزشك ۱۰ روز ديگر نيز ادامه يافت تا اين كه درنهايت كارآگاهان اداره يك آگاهي تهران بزرگ، مخفيگاه يكي از سارقان مسلح را در شهرستان كرمانشاه كشف كردند و با گرفتن نيابت قضائي سارق جوان را در مخفيگاهش دستگير كردند.
عباس بعد از انتقال به اداره آگاهي پايتخت ضمن اعتراف به سرقت مسلحانه از مطب چشم پزشك به كارآگاهان گفت: سرقت مسلحانه را با همدستي نوجوان ۱۶ ساله اي به نام شهرام انجام دادم. با اين اعترافات پليس آگاهي عمليات دستگيري شهرام را آغاز كرد ولي وي كه از دستگيري همدستش مطلع شده بود متواري شده و به تهران بازگشته بود.
كارآگاهان اداره يك آگاهي تهران بزرگ روز جمعه بعد از انجام چند مرحله تحقيق و بررسي موفق شدند دومين متهم فراري را در حوالي خيابان
۱۷ شهريور بازداشت كنند. در ادامه بازجويي ها جوان ۲۴ ساله در بازجويي ها به سرقت مسلحانه از مطب دكتر چشم پزشك اعتراف كرد و مدعي شد كه احتياج مالي انگيزه ارتكاب اين جرم بوده و وي پس از آن كه موفق نشده براي رفع مشكل مالي چشم خود را بفروشد دست به سرقت زده است و از دوست نوجوان خود خواسته در اين سرقت با وي همكاري كند. بررسي قضايي بر روي اين پرونده زير نظر بازپرس توكلي در دادسراي امور جنايي تهران ادامه دارد.

حادثك
دستگيري يك ايراني به خاطر فروش بليت جام جهاني
مهر: كارمند يك تور ورزشي ايراني هنگام فروش غيرقانوني بليت مسابقات جام جهاني فوتبال در آلمان دستگير شد.
بنا به اين گزارش يكي از كارمندان تورهاي ورزشي ايراني هنگام فروش غيرقانوني بليت مسابقات جام جهاني توسط پليس آلمان بازداشت شد. پيش از اين، مسئولان برگزاركننده مسابقات جام جهاني هشدار داده بودند با سودجويان و عوامل بوجود آورنده بازار سياه بليت برخورد قانوني خواهند كرد. دستگيري اين عامل تورهاي ورزشي طي روزهاي گذشته در مطبوعات آلمان بازتاب داشته است.
دختر نوجوان به دليل آزارهاي مادرش به بهزيستي سپرده شد
ايسنا: آزار و اذيتهاي مادر باعث شد تا به دستور دادسراي عمومي و انقلاب اسلامي اسلامشهر، دختر ۱۴ساله وي تحويل بهزيستي شود.
جعفر نجفي رسا رئيس كل دادگستري شهرستان اسلامشهر با اعلام اين خبر اظهار داشت: اين زن به علت گرايش همسرش به مواد مخدر و اشتغال در جاي نامناسب طلاق گرفته بود. وي افزود: پس از طرح شكايت دختر ۱۴ ساله كه مدعي بود از سوي مادرش مورد اذيت و آزار قرار گرفته است، اقدامات لازم توسط دادسراي عمومي  و انقلاب اسلام شهر انجام و وي به بهزيستي تحويل شد.
نجفي رسا با اشاره به وجود آثار سوختگي با قاشق داغ بر روي بدن اين دختر افزود: مادر دختر نوجوان ناراحتي هاي شديد را به عنوان دليل كودك آزاري هايش عنوان كرده است. به گفته وي، مادر اين دختر بعد از تحويل فرزندش به بهزيستي، بارها با ابراز ندامت، بازگشت مجدد وي را خواستار شده است.

مرد جوان در دادگاه:
جنايتم، دفاع مشروع بود!
002022.jpg
گروه حوادث- زوج جواني كه يك پسر جوان را در خانه شان در خيابان سبلان شمالي به قتل رسانده بودند، در حالي در مقابل پنج قاضي شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان قرار گرفتند، انگيزه خود از جنايت را دفاع مشروع عنوان كردند.
به گزارش همشهري، ماجراي اين حادثه تلخ زماني فاش شد كه شامگاه ۸ شهريور ،۸۴ مردي با صداي لرزان و مضطرب با مركز فوريت هاي پليس ۱۱۰ تماس گرفت و از وقوع يك جنايت در خانه اش خبر داد. ماموران بلافاصله در محل حادثه واقع در خيابان سبلان شمالي حضور يافتند و در بررسي هاي مقدماتي با جسد مرد جواني در حمام روبه رو شدند كه با ضربات متعدد چاقو به قتل رسيده بود و يك اسلحه در حالي كه مسلح بود، پايين پايش افتاده بود.
مأموران در تحقيقات اوليه خود مرد صاحبخانه را كه مسعود نام داشت تحت بازجويي قرار دادند كه وي از همان ابتدا به قتل مرد جوان اعتراف كرد. وي در تشريح انگيزه اش از جنايت گفت: من يك راننده كاميون هستم؛ هفته قبل زماني كه از مسافرت به خانه بازگشتم همسرم بسيار مضطرب و نگران بود. او دائماً از خودكشي صحبت مي كرد و از من مي خواست تا بعد از شنيدن ماجرايي كه قصد تعريف كردن آن را دارد خودم را كنترل كنم. وقتي به او اطمينان دادم كه اتفاقي برايش نخواهد افتاد، شروع به صحبت كرد. همسرم مدعي شد كه در جريان معامله موبايل با مردي به نام علي آشنا شده است كه خود را مأمور يكي از سازمانهاي مهم معرفي كرده بود و به همسرم قول داده بود با نفوذي كه دارد مشكلي را كه در معامله سيم كارت تلفن همراه برايمان ايجاد شده را حل مي كند.
به اين ترتيب، همسرم به او اطمينان كرده بود اما يك روز وقتي مرد جوان براي گرفتن مبلغي پول به خانه مان آمده بود، در اقدامي شيطاني، همسرم را مورد تهاجم قرار داده و از وي فيلم برداري كرده بود. مرد جوان از آن به بعد با بيان اين كه مدارك و فيلمي از همسرم دارد، دائماً او را تهديد مي كرد.
مسعود در ادامه اظهاراتش بيان داشت: وقتي از سفر برگشتم و همسرم ماجرا را برايم تعريف كرد، تصميم گرفتم تا CDها را پس بگيرم. سه روز بعد همسرم به علي تلفن زد و با او قرار گذاشت در قبال تحويل دادن سه سي دي كه از وي در اختيار داشت مبلغ يك ميليون و دويست هزار تومان به او بدهد. روز قرار با چاقويي كه تهيه كرده بودم پشت در حمام پنهان شدم. همين كه اعظم در را باز كرد پسر جوان در حالي كه مسلح بود وارد خانه شد و شروع به جست وجو در اطاقها كرد. در حمام را كه باز كرد متوجه حضورم شد. همين كه مقابلش قرار گرفتم با قمه يك ضربه به او زدم. در همان لحظه اعظم نيز اسلحه را از دستش گرفت و پرتاب كرد و در درگيري بين ما، او به قتل رسيد.
با اين اعترافات، پرونده زن و شوهر جوان به اتهام قتل به دادگاه كيفري استان تهران ارسال شد.
نمي خواستم دست به جنايت بزنم
زوج جوان صبح ديروز مقابل پنج قاضي شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان قرار گرفتند و به دفاع از خود پرداختند. مسعود كه متهم به مباشرت در قتل عمدي است پس از درخواست اولياي دم مبني بر قصاص نفس (اعدام) گفت: مقتول يك مرد مهاجم و مسلح بود كه وارد خانه مان شده بود اما من از ناموسم دفاع كردم. وي در ادامه افزود: او پشت تلفن ما را تهديد به مرگ كرد و اصلاً از عمل شيطاني خود عذاب وجدان نداشت. او با اين كار قصد اخاذي از همسرم را داشت. در ادامه جلسه محاكمه اعظم نيز به اتهام معاونت در قتل عمدي به دفاع از خود پرداخت و قضات دادگاه پس از اخذ دفاعيات وكلاي طرفين قرار است به زودي حكم خود در خصوص اين پرونده را صادر كنند.

يادداشت حادثه
انتقام جويي، دفاع مشروع نيست
صفر خاكي - نماينده دادستان تهران در دادگاه كيفري
002025.jpg
صبح ديروز، پرونده اي در دادگاه كيفري استان تهران مطرح شد كه در جريان آن مرد جواني ، پس از اطلاع از ارتباط پنهاني همسرش با مردي جوان ، اين جوان را در جنايتي فجيع به قتل رسانده بود.
اكثر اينگونه متهمان پس از دستگيري اعلام مي كنند كه دفاع مشروع كرده اند و يا آنكه مقتول مهدور الدم بوده و با اين تصور معتقدند كه دادگاه بايد آنها را تبرئه كند . كافي است كه يكي از اين پرونده ها را از نزديك بررسي كنيم تا بفهميم كه اين ادعاها و تصورات تا چه حد نادرست و ناصحيح است ، در واقع آنچه كه در اكثر پرونده ها ديده مي شود اين است كه زن خيانتكاري به همسرش بي وفايي مي كند، اما بعد از مدتي هنگامي كه مي بيند اين رابطه در حال فاش شدن است خودش پيش قدم شده و با بيان اينكه اغفال شده موضوع را به همسرش اطلاع مي دهند و مرد كه نمي تواند از آن گذشت كند به طرف جنايت سوق داده مي شود ، در چنين مواردي زن شوهرش را ترغيب به جنايت مي كند و قتل واقع مي شود.
حال اگر در چنين پرونده هايي بحث دفاع مشروع مطرح شود مي توان گفت كه اين ادعا يك بحث بي مورد است؛ چرا كه براي دفاع مشروع بايد يك حمله بيروني و غيرقانوني صورت گيرد كه درقبال آن متهم به دفاع از خود بپردازد در حالي كه در اينجا زن پس از رابطه پنهاني موضوع را به شوهرش گفته و او را تحريك به قتل كرده، مقدمات جرم را فراهم كرده و جنايت واقع شده است.
كشتن به معني مهدورالدم بودن و كشتن به اعتقاد مهدور الدم بودن نيز از ديگر مواردي است كه در چنين مواردي از جانب متهمان مطرح مي شود؛ چرا كه اثبات مهدورالدم بودن مقتول ويا اعتقاد به مهدور الدم بودن وي باعث تبرئه متهم و يا تبديل قتل به غيرعمد مي شود، در حالي كه اين موارد قانوني نيز شرايطي خاص دارند كه در اكثر چنين پرونده هايي ديده نمي شود، بلكه انگيزه واقعي قتل همان انتقام گيري به خاطر رابطه پنهاني است كه بين همسر و مرد اجنبي وجود داشته است و طبيعي است كه شرايط اعتقاد به مهدور الدم بودن مقتول در اينجا وجود ندارد. به اين ترتيب بايد گفت چنانچه مردي متوجه چنين موردي شد، به رغم آنكه احساسات انساني شايد او را به سمت جنايت سوق دهد ، اما بهتر است كه او با كنترل اين احساسات از راه قانوني وارد شده و با شكايتي كه با داشتن مدارك و مستندات كافي باشد براي همسر و مرد بيگانه تقاضاي مجازات الهي و قانوني كه بسيار سخت و دشوار است، بنمايد.

احتمال وجود همدست در پرونده
شكارچي زنان پايتخت بررسي مي شود
گروه حوادث- پليس جنايي تهران بزرگ در ادامه بررسي هاي خود درباره شكارچي زنان شرق تهران در تعقيب همدست احتمالي وي است.
به گزارش همشهري، با بررسي پرونده قتل دومين قرباني به نام اعظم _ س سرنخهايي به دست آمده كه احتمال وجود همدست در ارتكاب جنايت هاي شكارچي شرق پايتخت را قوت بخشيده است. تحقيقات بر روي اين فرضيه پس از شنيدن اظهارات خانواده دختر مقتول و شاهدان جنايت آغاز شده است، زيرا شاهدان قتل اعظم در اولين مراحل تحقيق به پليس و والدين مقتول گفته بودند كه پس از مجروح شدن اعظم زماني كه قصد انتقال بدن نيمه جان او را به بيمارستان داشتيم پسري سوار بر موتور سيكلت در حالي كه كلاه ايمني بر سر داشت در تمام مسير ما را دنبال كرد و سپس وقتي به بيمارستان رسيديم به بهانه اينكه براي سرعت بخشيدن در انتقال بيمار به ما كمك كند سوئيچ خودرو مقتول را كه با همان وسيله او را به بيمارستان رسانده بوديم از ما گرفت كه خودرو را در كنار خيابان پارك كند اما بعد از گرفتن سوئيچ خودرو بدون اينكه خودرو را جا به جا كند، سوار بر موتورسيكلتش محل را ترك كرد.
با بيان اين ادعا از سوي شاهدان دومين جنايت و وجود دلايل ديگر، تحقيقات پليس جنايي از متهم درخصوص احتمال وجود همدست وي آغاز شده است.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |