يكشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۲ - Jun 18, 2006
ايجاد خاصيت مغناطيسي در خوشه هاي نقره اي
001884.jpg
گروه علمي فرهنگي- طبق شبيه سازي هاي رايانه اي جديد انجام شده توسط فيزيكدانان اسپانيايي، اتم هاي نقره هنگامي كه در كنار يكديگر و به صورت دسته هاي كوچك قرار گيرند، خاصيت آهنربايي پيدا مي كنند. چون توده اتم هاي نقره در حالت عادي ديامغناطيس هستند، اين پديده تعجب آور است.
اگر محققان بتوانند همين شبيه سازي رايانه اي را در محيط واقعي آزمايشگاهي هم انجام دهند، خوشه هاي نقره اي مغناطيسي كه به اين ترتيب به دست مي آيند، تنوع گسترده اي در زيست پزشكي خواهند يافت. خوشه هاي اتمي و يوني، نوعي ماده بين حالت تك اتمي و توده را تشكيل مي دهند.
از خوشه هاي فلزي به طور گسترده به عنوان بلور استفاده مي شود، زيرا نسبت سطح به حجم بسيار بالايي دارند كه اين امر باعث تسريع واكنش هاي شيميايي مي شود. اخيرا پژوهشگران به دنبال بررسي امكان استفاده از خوشه هاي مغناطيسي در كاربردهاي زيست پزشكي از قبيل جداسازي سلول هاي زيستي برچسب دار براي بهبود دارورساني و نيز بهبود وضوح تصوير MRI هستند.
بررسي جديدي كه مانوئل پريرو و همكارانش در دانشگاه سانتياگو انجام داده اند، شامل انجام محاسبات پيچيده كاربردي با استفاده از بسته هاي نرم افزاري رايانه اي ساده بود. محاسباتي كه اين محققان انجام دادند، شامل حل معادله شرودينگر مربوط به گروهي از اتم هاي خوشه و جست وجو براي يافتن خوشه هايي با پايين ترين انرژي و در نتيجه، بالاترين پايداري بود.
به اين منظور پژوهشگران، نمونه هاي بسيار زيادي از شكل هاي هندسي شامل ۲ تا ۲۲ اتم نقره را به روش آزمون و خطا مورد تحليل قرار دادند. در مرحله بعد، از ميان اين خوشه ها، دانشمندان ساختارهايي با بالاترين ممان مغناطيسي را مورد توجه قرار دادند و دريافتند كه بالاترين ممان مغناطيسي به دسته هاي ۱۳ اتمي نقره مربوط مي شود.
به نظر اين محققان، علت چنين پديده اي، تقارن بسيار بالاي بيست وجهي اين خوشه هاست. اين تقارن باعث مي شود تا اربيتال هاي اتمي نقره از هم جدا شوند يا اينكه داراي انرژي برابر شوند كه چنين حالتي باعث ايجاد خاصيت مغناطيسي در اين ساختارها مي شود.
ممان مغناطيسي هر اتم در خوشه هايي با كمتر از ۱۳ اتم، كمتر خواهد بود، زيرا تقارن بيست وجهي آنها كامل نبوده و در هم ريخته است. پائين تربودن ممان مغناطيسي خوشه هاي كوچك تر هم به شكل متفاوت و ناپايدار آنها مربوط مي شود. به عقيده پژوهشگران، خوشه ۱۳ اتمي نقره به دليل آنكه اتم هاي انتهاي اين خوشه، الكترون ها را به اتم هاي مياني منتقل مي كنند، مغناطش بالايي دارند، زيرا به اين ترتيب اتم هاي مياني، پايداري بيشتري از لحاظ انرژي مي يابند. اين انتقال بار، مغناطش اتم هاي مياني را كاهش داده و در عوض، باعث افزايش مغناطش اتم هاي خارجي مي شود.
علت اين پديده آن است كه با انتقال الكترون، تعداد اربيتال هايي كه به طور نيم پر (اربيتال هاي با اسپين جفت نشده) مي باشند، افزايش يافته و تعداد اتم هاي داخلي داراي اسپين هاي جفت نشده كاهش مي يابد.
در مجموع با اين كار، ممان مغناطيسي توسط خوشه هاي ۱۳اتمي نقره افزايش مي يابد و در نتيجه، مي توان آنها را در صنعت دارو و پزشكي به كار برد زيرا مي توانند در دارورساني كاربرد داشته باشند. به نظر دانشمندان، تاييد خاصيت مغناطيسي اين خوشه ها در آزمايشگاه فرصتي طلايي براي محققان فراهم مي آورد.

ويروس آنتيني، اطلاعات كاربران
را در اينترنت منتشر مي كند
001881.jpg
گروه علمي فرهنگي- يك ويروس رايانه اي در ميان كاربران نرم افزار ويني در حال گسترش است. ويني، نرم افزاري ژاپني براي به اشتراك گذاري فايل (پير تو پير) است. اين ويروس، اطلاعات شخصي موجود در رايانه كاربران را ربوده و در اينترنت منتشر مي كند.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، اين ويروس به نام آنتيني (Antinny) به ويژه درميان كاربران ژاپني اينترنت كه به ميزان زيادي از نرم افزار ويني (Winny) استفاده مي كنند، گسترش يافته است. ويروس آنتيني پس از آلوده كردن رايانه كاربران، به صورت تصادفي تعدادي از فايل هاي موجود در هارد ديسك رايانه كاربر را انتخاب كرده و سپس اين فايل ها را درون همين شبكه به اشتراك گذاري فايل، در اختيار ساير كاربران قرار مي دهد. اين ويروس تاكنون موفق شده با همين روش در كشور ژاپن، فايل هاي حساسي را از رايانه هاي كاربران خانگي، شركت هاي هوايي، ادارات پليس، شركت هاي مخابراتي، وزارت دفاع ژاپن و حتي يك شركت توليدكننده نرم افزارهاي ضد ويروس ربوده و در اينترنت منتشر كند.
هر چند ويروس آنتيني در مقايسه با ويروس هايي كه ويندوز را هدف قرار مي دهند از گستردگي و شيوع بسيار كمتري برخوردار است، اما نحوه تقابل آن با نرم افزارهاي به اشتراك گذاري فايل قابل توجه بوده و به ويژه در ميان كاربران ژاپني نگراني زيادي را به وجود آورده است.
كارشناسان عقيده دارند نگارندگان اين ويروس مي توانند كد آن را براي حمله به كاربران خدمات به اشتراك گذاري فايل پركاربرتر نظير كازا، نوتلا و يا بيت تورنت به روزنگاري كرده و ده ها ميليون كاربر اين خدمات را در معرض انتشار اطلاعات شخصيشان در اينترنت، قرار بدهند.

معاون نظري و مهارتي آموزش و پرورش:
ايجاد رشته  هاي جديد در بخش فني وحرفه  اي
از نيازهاي اساسي آموزش و پرورش است
001890.jpg
گروه علمي فرهنگي _ علي اصغر محمدي: ايجاد رشته  هاي جديد در بخش فني و حرفه  اي از نيازهاي اساسي آموزش و پرورش است كه بايد بر مبناي پيشرفت علم و تكنولوژي، رشته  هاي جديدي در اين بخش ايجاد شود.
به گزارش همشهري، معاون نظري و مهارتي آموزش و پرورش، در نهمين جشنواره هنرهاي تجسمي گفت: در حال حاضر ۳۵۰هزار هنرجو، در يك هزار و نهصد هنرستان فني و حرفه  اي و در ۴۲ رشته آموزشي در سراسر كشور تحصيل مي  كنند.
پرويز آژيده، تعداد رشته  هاي فني و حرفه  اي را نشان  دهنده رشد كمي در اين رشته  ها دانست و اظهار كرد: در كنار رشد كمي، بايد رشد كيفي رشته  هاي فني و حرفه  اي را نيز مورد توجه قرار دهيم. وي تصريح كرد: توسعه منابع انساني و تجهيزات و امكانات در هنرستان  هاي فني و حرفه  اي، از مهم  ترين اولويت  هاي آموزش و پرورش براي كيفيت  بخشي به رشته  هاي اين شاخه آموزشي است.
آژيده افزود: روش تدريس فعال و تعامل بين هنرجو و هنرآموز در هنرستان  ها، بيشتر از ساير مراكز آموزشي وجود دارد و در صورتي كه دانش  آموز، معلم خود را قبول داشته باشد، بخش عمده  اي از مشكلات نظام آموزشي كشور رفع مي  شود.
معاون نظري و مهارتي آموزش و پرورش با تاكيد بر نقش هدايت تحصيلي در ادامه تحصيل دانش  آموزان، گفت: هدايت تحصيلي در آموزش و پرورش بايد به عنوان يك امر بسيار مهم و حياتي براي ادامه تحصيل دانش  آموزان تلقي شود و مديران مدارس بايد هدايت بهينه داشته باشند.وي افزود: توجه نكردن به امر هدايت تحصيلي، مشكلاتي را در نظام آموزشي ايجاد مي  كند، اما توجه به اين بحث مي  تواند در استفاده مفيد از استعدادها و توانمندي  هاي دانش  آموزان مفيد باشد.
آژيده خاطرنشان كرد: در صورتي كه بتوانيم استعدادهاي دانش  آموزان را كشف كنيم، مي  توانيم آنها را به تحصيل در رشته  هاي مورد نظرشان هدايت كنيم و به اين ترتيب، زمينه پيشرفت تحصيلي براي دانش  آموزان فراهم مي  شود.
وي در ادامه گفت: موفقيت دانش  آموزان به هدايت تحصيلي آنان مربوط مي  شود و بخشي از عدم توفيق دانش  آموزان در ادامه تحصيل، ناشي از هدايت تحصيلي نادرست آنان است.
آژيده با اعلام اينكه حافظه  محوري در تدريس نتايج موثري به دنبال ندارد، گفت: دانش  آموزان را نبايد تابع محض معلم قرار دهيم و اگر معلم در كلاس نقش دايره المعارف و متكلم وحده داشته باشد، شيوه هاي آموزشي محدودي در مدارس ارائه خواهد شد. معاون نظري و مهارتي آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: روش تدريس فعال و تعامل بين هنرجو و هنرآموز در هنرستان  ها، بيشتر از ساير مراكز آموزشي وجود دارد و در صورتي كه دانش  آموز، معلم خود را قبول داشته باشد، بخش عمده  اي از مشكلات نظام آموزشي كشور رفع مي  شود و بايد تلاش كرد تا راه تعامل دانش آموز و معلم گشوده شود. وي گفت: نقطه قوت رشته هاي هنر، تعامل مثبت و سازنده بين هنرآموز و هنرجو است.

آغاز طرح سنجش تحصيلي كلاس اولي ها
001983.jpg
گروه علمي فرهنگي- طرح سنجش سلامت جسماني و آمادگي تحصيلي حدود ۹۰۰ هزار نوآموز براي ورود به پايه اول دوره ابتدايي در سال تحصيلي ۸۶-۸۵ در سراسر كشور به جز تهران از ديروز آغاز شد.
به گزارش ايرنا، طرح سنجش تحصيلي دانش آموزان تهراني نيز از هفته اول تيرماه آغاز مي شود.
امسال ۷۵۷ پايگاه براي سنجش تحصيلي نوآموزان در مناطق مختلف كشور اختصاص يافته است كه شركت در اين طرح براي نوآموزان مناطق اجراي طرح سنجش، الزامي و شرط نام نويسي آنها در پايه اول دوره ابتدايي خواهد بود.
هزينه شركت هر نوآموز در اين طرح، ۲۰هزار ريال است كه نسبت به سال پيش پنج هزار ريال كاهش يافته است. امسال از۷۵۷ پايگاه، ۲۵۰پايگاه به شناسايي كودكان مبتلا به «اوتيسم» كه داراي نوعي اختلال رفتاري هستند، اختصاص يافته است. خانواده ها پيش از مراجعه به پايگاه سنجش، از تزريق كامل واكسيناسيون فرزندشان اطمينان حاصل كنند ضمن اينكه براي شركت نوآموزان در اين طرح، ابتدا بايد به نزديكترين مدرسه اي كه فرزندشان در آن منطقه نام نويسي خواهد كرد، مراجعه كنند. در مرحله نخست اجراي طرح سنجش، مشخصات فردي و خانواده نوآموز و سپس وضعيت ايمن سازي دانش آموز به لحاظ تزريق كامل انواع واكسن مورد بررسي و سنجش قرار مي گيرد.
در ارزيابي هاي مقدماتي وزن، قد، سنجش بينايي، شنوايي، اختلال هاي گفتاري و رفتاري و وضعيت آمادگي تحصيلي نوآموزان مورد سنجش و بررسي قرار مي گيرد. نوآموز پس از اين مراحل براي انجام آزمونهاي آمادگي جسماني به مربي تربيت بدني مراجعه مي كند و آمادگي قلبي و عروقي، استقامت و قدرت عضلاني و همچنين انعطاف پذيري او مورد بررسي و ارزيابي قرار مي گيرد.
پيشگيري از افت تحصيلي و تامين بهداشت رواني خانواده، جاي دهي درست نوآموز در نظام آموزشي و اطلاع والدين از وضعيت سلامتي نوآموزان از اهداف اجراي اين طرح است.

اردوهاي دانش آموزان استثنايي در شش منطقه كشور
گروه علمي فرهنگي - اردوهاي تابستاني دانش آموزان استثنايي كشور تحت عنوان يادواره پيامبر اعظم (ص)الگوي مهرباني ها، تير و مرداد ماه امسال در شش منطقه كشور برگزار مي شود.
اين مناطق شامل خراسان رضوي، اصفهان، گيلان، آذربايجان شرقي، همدان و كرمان است. به گزارش روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش استثنايي، در اين اردوها بيش از دو هزار دانش آموز استثنايي دختر و پسر گروههاي مختلف نابينا، ناشنوا و كم توان ذهني از استانهاي مختلف حضور دارند. برگزاري جنگ شادي، بازديد دانش آموزان از مكانهاي مختلف تاريخي، تفريحي و زيارتي، كلاسهاي آموزشي، مسابقات ورزشي، فرهنگي و هنري و استفاده از امكانات ورزشي از جمله برنامه هاي دانش آموزان شركت كننده در اردوها است.

سياست هاي جديد گزينش استاد
در دانشگاه علامه  طباطبايي
گروه علمي فرهنگي - دانشگاه علامه طباطبايي در دوره جديد جلساتي را با روساي دانشكده هاي مختلف داشته و در اين جلسات نياز سنجي هاي لازم در زمينه جذب عضو هيات علمي را به عمل آورده است.
«عبدالله شفيع آبادي» معاون آموزشي دانشگاه علامه طباطبايي در گفت وگو با خبرنگار دانشگاهي مهر، در خصوص سياست جديد گزينش استاد در دانشگاه افزود: گزينش استاد در دانشگاه علامه با تغيير و تحولاتي همراه شده است. گزينش استاد در دانشگاه علامه از سال جاري متمركز شده و افرادي كه جهت استخدام عضو هيات علمي در اين دانشگاه داوطلب هستند، مدارك و سوابق خود را مستقيم به دانشگاه ارسال مي كنند و دانشگاه پس از بررسي از نظرات دانشكده ها بهره مند مي شود.

توقف صدور كارت بين المللي دانشجويي از ۳۱ تير
گروه علمي فرهنگي - مدير طرح ارائه كارتهاي بين المللي دانشجويي گفت: ارائه كارت از ۳۱ تير ماه متوقف مي شود.
احسان چيت ساز در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران، اظهار كرد: به دليل تعطيلات تابستاني و بازگشت تعدادي از دانشجويان به محل زندگي خود در شهرستان ، صدور كارت بين المللي دانشجويي تا آغاز سال تحصيلي جديد متوقف خواهد شد. وي از امضاي توافقنامه جديد موسسه صدور كارت بين المللي دانشجويي با دانشگاه آزاد اسلامي خبر داد و افزود: از اين پس، بر طبق اين توافقنامه، صدور كارتهاي بين المللي دانشجويي دانشجويان دانشگاه آزاد از طريق اين دانشگاه صورت مي گيرد. چيت ساز همچنين از افزوده شدن خدمات جديد كارتهاي بين المللي دانشجويي در فصل تابستان خبر داد و خاطر نشان كرد: دانشجويان در اين فصل مي توانند از تفريحاتي مانند باشگاه هاي بيليارد و استخر و مجموعه هاي فرهنگي و ورزشي استفاده كنند. مدير طرح صدور كارتهاي بين المللي دانشجويي در خاتمه تاكيد كرد: دارندگان كارتهاي بين المللي مي توانند از طريق سايت www.isic.ir از خدمات جديد موسسه مطلع شوند.

تبعات منفي مصوبه قطع همكاري
آموزشي دانشگاه ها با سازمان ها
گروه علمي فرهنگي: بر اساس مصوبه اي در سال جاري دانشگاه ها ديگر نمي توانند با سازمان هاي دولتي قراردادهاي مشترك آموزشي منعقد كنند. اين موضوع تبعات و مشكلاتي را براي دانشگاه هاي مختلف از جمله دانشگاه صنعتي شريف در برداشته از اين رو بايد در آئين نامه آن تغييراتي را ايجاد كرد.
«سعيد سهراب پور» در گفت وگو با «مهر» افزود: در حال حاضر دانشگاه صنعتي شريف دوره مشتركي را با شركت نفت منعقد كرده كه بر اساس آن ۸۰ نفر را تحت آموزش كنترل مديريت پروژه در مقطع كارشناسي قرار داده است. در حال حاضر در شركت نفت نيروي متخصص در اين زمينه وجود ندارد و با قطع اين گونه همكاري ها بسياري از پروژه هاي بزرگ نيز به تعويق مي افتد.
رئيس دانشگاه صنعتي شريف در خصوص حجم قرارداد هاي آموزشي و پژوهشي دانشگاه با صنايع گفت: در سال گذشته حجم قراردادهاي دانشگاه با صنايع و ارگان هاي خارج از دانشگاه ۱۴ ميليارد تومان و معادل بودجه جاري دانشگاه بوده است.

دكتراي نانوتكنولوژي در دانشگاه هاي
علوم پزشكي راه اندازي مي شود
مهر: معاون غذا و داروي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: نانوفناوري يك رشته بين رشته اي محسوب مي شود و در حال حاضر برخي از رشته هاي علوم پزشكي دروس مشتركي را در خصوص نانو گذرانده اند و از سوي ديگر شوراي گسترش وزارت بهداشت نيز با تصويب رشته نانوتكنولوژي زمينه هاي آموزش آن را فراهم كرده است.
رسول ديناروند در گفت وگو با مهر، از ايجاد دوره كارشناسي ارشد نانوتكنولوژي در سال تحصيلي آينده در دانشگاه علوم پزشكي تهران به عنوان زمينه هاي آموزش اين رشته نام برد و افزود: راه اندازي دوره Ph.D نانوتكنولوژي نيز در حال پيگيري است و از سال آينده در دانشگاه هاي علوم پزشكي كه زمينه لازم براي تربيت دانشجو در اين رشته را دارند، تأسيس مي شود.
وي از دانشگاه هاي علوم پزشكي تبريز، مشهد، شهيد بهشتي و شيراز به عنوان دانشگاه هاي مدنظر براي تربيت دانشجو در رشته نانوتكنولوژي نام برد و گفت: اين دانشگاه ها بايد از فضاي آموزشي لازم، زمينه هاي تحقيقاتي مناسب و نيروي انساني كافي براي پذيرش دانشجو برخوردار باشند تا دوره هاي دكتري و كارشناسي ارشد نانوتكنولوژي در اين دانشگاه ها تأسيس شود.

حمله  ويروس جديد به ايميل ياهو
گروه علمي فرهنگي- كارشناسان امنيت رايانه هشدار دادند كه ويروس جديدي به نامyamanner اخيرا سرويس ايميل ياهو را مورد حمله قرار داده و پس از ورود به صندوق پست الكترونيكي كاربران ، آدرس هاي موجود در آن را پاك مي كند.
اين ويروس آدرس هاي درون صندوق الكترونيكي كاربران را براي يك پايگاه  داده  اسپم جمع آوري مي كند. به كاربران ايميل ياهو هشدار داده شده كه از دريافت پيام با آدرس av3@yahoo.com و تحت عنوان سايت گرافيكي جديد خودداري كنند.
سيمانتك اعلام كرد كه كرم يامانر از آسيب پذيري جاوا اسكريپت در وب ميل ياهو سود مي برد، اين وورم آدرس هايي با دامنه  yahoo.com و نيز yahoogroups.com را مورد هدف قرار مي دهد و در يك پيام HTML محتواي جاوا اسكريپت فرستاده مي شود، به محض آن كه كاربر پيام را باز كند، وورم به سرعت IDهاي موجود در دفترچه  آدرس ياهو را مورد هدف قرار مي دهد.

افزايش كاربران سايت اي بي
گروه علمي فرهنگي- اي بي، بزرگترين وب سايت خريد و فروش و حراج اينترنتي جهان اعلام كرد كه تعداد كاربران خدمات اين شركت به ۲۰۰ ميليون نفر رسيده است. به گزارش رويترز، مگ ويتمن مدير اجرايي اي بي (www.eBay.com) در يك همايش ساليانه با حضور هزاران نفر از كاربران اين شركت اعلام كرد با توجه به جامعه۲۰۰ ميليون نفري كاربران اي بي، اگر اين افراد را يك ملت واحد فرض كنيم، تنها كشورهاي چين، هند و آمريكا از جامعه اي بي پرجمعيت تر هستند!
اي بي روز۳۱ مارس گذشته تعداد كاربران خود را۱۹۳  ميليون نفر اعلام كرده بود اما هم اكنون تعداد كاربراني كه در خدمات اي بي ثبت نام كرده اند از مرز ۲۰۰ ميليون نفر گذشته است. نكته جالب اين است كه رقم ۲۰۰ ميليون نفر تنها براي كاربران خدمات اصلي خريد و فروش اي بي ذكر شده و كاربران ساير خدمات فرعي اي بي از جمله وب سايت هايي Rent.com و Shopping.com و همچنين وب سايت هاي تبليغاتي اين شركت در آمار مذكور در نظر گرفته نشده  است. اي بي همچنين صاحب دو خدمات بسيار پركاربر سامانه پرداخت اينترنتي PayPal و همچنين خدمات تلفن اينترنتي Skype نيز هست.
وب سايت اصلي اي بي هم اكنون بزرگترين مركز خريد و فروش اينترنتي همه نوع كالا و خدمات در اينترنت محسوب مي شود و تنها در سال۲۰۰۵حدود ۳/۴۴ ميليارد دلار كالا در اين وب سايت خريد و فروش شده است.

نتيجه طرح مدارس بدون نمره تا ۲ ماه ديگر اعلام مي شود
فارس: نتيجه طرح مدارس بدون نمره كه «ارزشيابي توصيفي» نام دارد، دو ماه ديگر توسط پژوهشگاه آموزش و پرورش اعلام مي شود.
علي اصغر كاكو جويباري، رئيس پژوهشگاه آموزش و پرورش افزود: از ابتداي انجا م طرح آزمايشي ارزشيابي توصيفي، بررسي هاي خود را آغاز كرديم اما با توجه به اينكه مأموريت پژوهشگاه انجام يك مطالعه بدون پيش داوري است، بايد با احتياط كامل اين تحقيقات را دنبال كنيم و فعلا نمي توانيم نظري دهيم.
وي اضافه كرد: طرح ارزشيابي توصيفي با تصويب شوراي عالي آموزش و پرورش در تعدادي از مدارس ابتدايي كشور در حال اجراست. در اين طرح امتحان با مقياس صفر تا ۲۰ در مدارس وجود نخواهد داشت.
جويباري ادامه داد: طي دو ماه آينده نتيجه بررسي هاي خود را اعلام خواهيم كرد و گزارشي از اين طرح و ميزان اثربخشي آن را اعلام مي كنيم.
گفتني است طرح رويكرد كيفيت گرايي در ارزشيابي تحصيلي به روش ارزشيابي توصيفي كه از آن با نام حذف نمره نيز ياد مي شود، به صورت پيش آزمايشي با ۲۵كلاس در سال تحصيلي ۸۲-۱۳۸۱ آغاز شد اما آغاز آزمايشي طرح در سال تحصيلي ۸۳-۱۳۸۲ بود و حدود ۵۰۰ واحد آموزشي اين طرح را اجرا كردند كه امسال پايان دوره آزمايشي اين طرح محسوب مي شود.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |